Voor alles heb je taal nodig (om gewoon proeven van de muziek Koeien zijn levende schilderijen Ambtenaren van Rijk zijn K ambtelijk LrRenéSchner «IDDELBURG - Het ministe- Lzegt wel dat het wil ontkoke- L maar dat is nog lang met L alle ambtenaren doorgedron- L Die verzuchting slaakte ge- Lteerde G. van Heukelom Sermiddagineen vergadering de provinciale onderwijs rad voor het voortgezet onder- Pi*. ij kwam tot zijn opmerking bij bespreking van de Operatie L die het ministerie van On twijs, Cultuur en Wetenschap- fa op touw heeft gezet. Die ope- fce gaat er vanuit dat er op faolen meer moet worden ge- aan zorg en hulpverlening fa jongeren. Bk: allemaal wel mooi en aar- fa nel uit de woorden van Van Ekelom te beluisteren, maar k gevolg van allerlei ambtelij- f regels mag de provincie niet Lr meebetalen aan sociale me- fahe teams op scholen. Dat Ier wel eens toe kunnen lei- fa dat dergelijke teams in de •oblemen komen en dat moet Lens Van Heukelom voorko- b worden Als het die kant op iu gaan zal hij contact met de patssecretaris opnemen, gaf Kaan. |t onderwerp (medische) zorg [scholen stond nogal centraal ide vergadering van de onder- d. een van de provinciale gdpanels werd er op aange- mgendat scholen bij hun leer- gon meer bekendheid geven fa het bestaan van de sociaal lische teams. De Da Vinci Code van Dan Brown vrijdag 14 oktober 2005 Bekende dj in Arsenaaltheater VLISSINGEN - De bekende dj Benny Rodrigues draait vanavond in het Arsenaaltheater in Vlissingen. Hij komt op uitnodiging van Groove to Chill, de organisatie die haar tweejarig bestaan viert. Groove to Chill zet zich in om het aanbod van danceavonden in de regio te verbete ren. Tot nu toe was De Piek in Vlissingen de vaste stek, maar nu wordt uitgeweken naar een grotere locatie: het Arsenaaltheater. Het dance-evenement begint om 21.00 uur met Double RD, Rodrigues draait vanaf middernacht. De andere dj's zijn Saturn, Joeri en Ingmar. Willem D. zorgt voor de visuals. Benny Rodrigues heeft de afgelopen jaren in Nederland op alle grote feesten en festivals ge staan. Hij is bekend geworden door zijn funky techhouse maar vanavond zet de (jarige) dj een intiemere set neer. Grote voorkeur tunnel Sluiskil SLUISKIL - Verreweg de meeste insprekers op de Trajectnota van de Kanaalkruising Sluiskil geven de voor keur aan een tunnel boven een tweede brug. In totaal heb ben 69 personen en organisaties hun inspraakreactie gege ven. De Trajectnota beschrijft twee mogelijkheden om het kanaal Gent-Terneuzen te kruisen: een tunnel onder het kanaal ten noorden van Sluiskil, en een tweede brug ten zuiden van het dorp. Ruim 90 procent van de inspre kers kiest voor een tunnel, omdat dit een positief effect heeft op de verkeersafwikkeling, de economie, de scheep vaart en het milieu. Volgens de helft van de insprekers leidt een tweede brug tot minder doorstroming van het verkeer. Ruim 10 procent van de insprekers geeft aan dat er rekening moet worden gehouden met langzaam ver keer. Evenzoveel insprekers hebben problemen met hei verleggen van de spoorlijn. Het is nu aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM (Volkshuisvesting Ruim telijke Ordening en Milieu) om een standpunt in te ne men. Provincie en gemeente kiezen ook voor een tunnel. ZLM verlaagt verzekeringspremie GOES - ZLM verzekeringen in Goes verlaagt de premie van de WA-verzekering voor personenauto's met 5 tot 7 procent. Daaronder valt ook het WA-deel van all-risk-ver- zekeringen. Verder schaft de ZLM de poliskosten voor al haar verzekeringen af. De ZLM kan de premie verlagen omdat er meer geld aan premies binnenkomt dan het bt' drijf aan schades moet uitbetalen. „Een deel van het geld dat de ZLM overhoudt, reserveert het bedrijf voor tijden dat er meer aan schade moet worden betaald dan er aan premies binnenkomt", zegt L. Remijn, directeur accepta tie en verzekeringen van ZLM. „Maar al een aantal jaar houdt ZLM geld over aan de WA-premie van autoverzeke ringen. Dat geld vloeit terug naar de klanten." BZW juicht aanleg A4 toe GOES - De Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) ziet het akkoord dat het Rijk en de provincie Noord-Brabant hebben gesloten over aanleg van de A4 in West-Brabant als een belangrijke stap voorwaarts. In eco nomische zin profiteren de bedrijven en met name de pr< cesindustrie en de logistiek van betere bereikbaarheid. Door het akkoord krijgt de verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen binnen afzienbare tijd een extra impuls n wordt het verkeer beter gespreid over de A4 en de Al6. Het bestaande wegennet (A17 en A58) wordt ontlast. De Witte Koe van Mirjam van Benthem. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom GOES - Eén schilderij springt direct in het oog op de expositie van Mirjam van Benthem, in de Kunstuitleen in Goes. Het is De witte koe (2005) die je even goed moedig als onverzettelijk aan kijkt. onaangeraakt door de drei gende, loodzware hemel op de achtergrond. De tentoonstelling omvat wer ken van 1988 tot nu. Afgezien van twee schilderijen van schild padden uit 1996 en vier land schappen uit 1990, die voor Van Benthem (Goes, 1962) studieob jecten waren op de kunstacade mie in Breda, tonen alle werken koeien. „Dat is nu eenmaal de rode draad in mijn vrije werk." Koeien boeien haar eindeloos. „Ik kan nooit langs een weiland lopen zonder er even naar te kij ken. Ik heb een cursus veeverlos- kunde gevolgd en veel verlossin gen gedaan. Dan leer je koeien heel goed kennen. Verder houdt mijn schoonvader zoogkoeien." „Als je een koe in de ogen kijkt, krijg je ook het idee dat er een soort beschadigde ziel in is ge- parkeerd. Het zijn ogen waarin je verdrinkt. Dat roept bij mij een heel sterk gevoel, veel emo tie op. In de loop der jaren zijn koeien uiterlijk erg veranderd, onder meer doordat ermee is ge manipuleerd, maar innerlijk zijn ze precies dezelfde geble ven. Dat vind ik heel speciaal." Van Benthem keerde afgelopen zomer terug naar haar geboorte plaats, nadat ze ruim drie jaar op de Nederlandse Antillen had gewoond. „Daar zie je bijna geen koeien, maar toch heb ik ze ook daar ge schilderd. Het is net of ik het móet doen. Het zit in mijn vin gers. Ik kan zo blind een koe schilderen." Veelheid aan stijlen De tentoonstelling laat, on danks het vaste onderwerp, een veelheid aan stijlen en technie ken zien, soms verfijnd en inge togen zoals in Twee roodbonten op stal (2005) tot juist sterk ex pressief. Opvallend zijn de vaak kleurrijke landschappen op de achtergrond, zoals op Dutch pri de (1999) en Drie in de dageraad (2005). „Een andere stemming leidt bij mij ook tot een ander soort schil derij", verklaart Van Benther,. „Bij elk schilderij heb ik een an der gevoel. Ik hoop dat dat bij de kijker overkomt." Ook de for maten van de werken variëren nogal. „Als ik helemaal vol zit met een gevoel, pak ik een groot doek en dan werk ik heel snel. Dat zijn een soort uitbarstin gen." De expositie is voor haar allesbe halve de afsluiting van het koeienthema. „Dat blijft terug komen. Het plopt steeds in mijn werk naar boven. Koeien - die vlekken alleen al! - zijn voor mij net levende schilderijen." Expositie: Schilderijen van Mir jam van Benthem. t/m 29 oktober in Kunstuitleen De Bevelanden. Westwal 45, Goes Geopend wo.-za., 13.00-17.00 uur Virtuositeit en grilligheid op Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Kees de Baar tussen de stapels leesboekjes die hij heeft ontwikkeld. foto Lex de Meester daarmee bezig. Hij werkte aan de over gang van kleuters naar de lagere school. Ze bundelden hun krachten en dat leid de er toe dat De Baar in dienst van het RPCZ kwam. De methode die De Baar heeft ontwik keld gaat er vanuit dat er in een klas kinderen zijn die goed zijn in taal en kinderen die minder goed zijn. Met zijn materiaal kan die eerste groep min of meer zelfstandig werken zodat de leer kracht meer tijd en aandacht kan beste den aan de tweede groep. Dorpjes Nadat de leesmethode eerst als experi ment op diverse scholen was uitgezet, kreeg de toenmalige uitgeverij Meulen- hoff er lucht van en ging met het RPCZ in de slag om de leermethode te kunnen uitgeven. Ongeveer 90 procent van alle scholen had toen een andere leesmetho de; een waarin meer van klassikaal on derwijs wordt uitgegaan. Momenteel ge bruikt 25 procent van de scholen de me thode van De Baar. „Het is van oorsprong ontwikkeld voor Zeeuwse scholen. Het zijn eigenlijk ook erg Zeeuwse leesboekjes. Ik heb er wat van mijn eigen ervaringen in verwerkt. Zo wonen de mensen die in de boekjes voorkomen in een dorpje, dicht bij het strand en de duinen. Er komt ook een Moluks jongetje in voor. Er is me wel eens gevraagd om in de boekjes wat meer aandacht aan de stad te besteden. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Dan krijg je bijvoorbeeld te maken met andere woorden en begrippen. We heb ben het wel gedaan voor de wat oudere groepen." Lezen is belangrijk. Vooral in de eerste groepen van de basisscholen. Maar ook thuis. Het staat voor Kees de Baar als een paal boven water dat als gezinnen met taal bezig zijn, veel lezen, voorle zen, een krant in huis hebben, de kinde ren daar al op zeer jonge leeftijd plezier van hebben. Dat bleek aan het begin van dit jaar nog, toen ineens in het nieuws kwam dat autochtone kinderen uit plattelands dorpen vaak taalachterstanden hebben. De Baar vindt dat niet vreemd. In de eerste plaats ging op de scholen alle aan dacht naar allochtone kinderen met taalachterstand. Daardoor viel het niet zo op dat er ook autochtone kinderen met taalproblemen waren. Het gaat vol gens hem om gezinnen waarin nog dia lect wordt gesproken. De kinderen uit die gezinnen moeten moeite doen om met de Nederlandse taal om te gaan. De Baar heeft overigens ook nog een stokpaardje. Hij heeft het dan over de zomerjongens. Bij kinderen van vijf tot zes jaar hebben meisjes een half jaar voorsprong in hun ontwikkeling. Dat ra ken ze rond hun zevende jaar weer kwijt. Jongens die in de zomermaanden gebo ren worden, hebben (door het simpele feit van het moment van hun geboorte) als ze in de klas komen ook nog eens een half jaar achterstand. Bij elkaar hebben die dus op dal moment een jaar achterstand, vergeleken met de meisjes „We zijn het nagegaan en de zittenblij- vers in die leeftijdsgroep zijn vaak jon gens die in de zomer geboren zijn", ver telt hij. or Jeanette Vergouwen KNEUZEN - Het zeventien- Festival van Zeeuwsch- underen begint morgen. Als ma koos directeur Filips Pie- s voor Capriccio. Het levert l veertien concerten een loom van even virtuoze als lillige muziek op. rs Pieters (53) en Ido Mulder zijn tevreden met de pro- finuna's die door ensembles, festen en solisten tot en met Inovember worden gebracht, r directeur van het Festival In Zeeuwsch-Vlaanderen en ju medewerkster denken dat f veel te beleven valt voor zo- M de muziekliefhebbers die penstaan voor vernieuwing als lor de meer traditioneel inge- Mde concertgangers, jo Mulder was al van de partij ij het eerste festival. Zij werk- isamen met vier directeuren, fris in die zeventien jaar wel lel veranderd. Na Henk Schol- inwerkte ik met Yolanda Merg- i, Walter de Clercq en sinds he jaar met Filips Pieters. Ik ineen beetje vergroeid met het ptival en ik vind het dan ook toer dat ik er op 1 januari een punt achter zet. Het is P meer te combineren met p werk voor Toonbeeld. Als p festival voorbij is, werk ik Sand Backlash lift zichzelf op USSINGEN - De Vlissingse Halband Backlash heeft zich- vijf jaar opgeheven. De predens die nog op het pro- °nima stonden, zijn afgelast. 1 «n verklaring laat de band «en dat zij niet meer de moti- '"0 heeft om verder te gaan. Seklash bestond uit Dennis a.Vman (zang), Tim Royers to,s), Patrick Hoogstrate r zang). Richard Koolhoven ?M en Mike de Klerk (gi er). vs Nash maakte twee mi- en presenteerde vorig Br november haar debuutal- The Binary Choice. De won in 2002 de Zeeuwse :e en werd herhaaldelijk - haar website zelfs tot drie r toe - genomineerd voor de Popprijzen. tals met vuurwerk Virtuositeit wordt gewaardeerd. Violist Pru- naru gaat echt tamtam maken, net als de grote orkesten, Beet hoven Academie, Collegium Bru- gense en Orkest van Letland." De Letten spelen onder meer Winds and smells van de Letse componiste Indra Rise, die op 18 november ook aanwezig is in Temeuzen. Het werk gaat twee dagen eerder, op 16 november, in Kortrijk in wereldpremière op het Festival van Vlaanderen aldaar. De grilligheid komt tijdens het Zeeuws-Vlaamse festival tot haar recht in de uitvoering door het Bllndman Kwartet en het Goeyvaertskoor in de over- akoestische kerk van Sluis (12 november). Daar worden de 44 Harmonies van Cage vertolkt vanuit verschillende delen van de ruimte. La Donna Capriccio- sa door Quirine Meissen (23 ok tober) en de avontuurlijke muzi kale reis van het dameskwartet Rusalki (6 november) brengen zowel humor als afwisseling. Najaar Pieters kon pas in februari be ginnen met de echte voorberei ding van het festival, dat nu voor het eerst in het najaar plaatsvindt. „Dat heeft voor- en nadelen. We vallen nu niet sa men met festivals zoals het Zee land Nazomer Festival en Film by the Sea en in deze periode zijn er ook veel toeristen aanwe zig in de regio. Het nadeel is dat het publiek nog niet vertrouwd is met de periode en dat de ker ken verwarmd moeten worden. Dat is duurder en soms lawaaie rig. We moeten nog even wach ten met een conclusie." Pieters en Mulder hebben een goede raad voor het publiek: „Gewoon eens komen proeven van muziek en het avontuur met klanken aangaan. Geef je over aan de muziek en denk niet dat het te moeilijk is. Het program ma van het festival is kleurrijk, afwisselend en van hoge kwali teit. We zijn er van overtuigd dat het publiek enkele ven-assen- de uitvoeringen zal meemaken." Het Festival van Zeeuwsch- Vlaan deren wordt morgenavond inge luid met een concert van de Beet hoven Academie in de St. Baafs- kerk in Aardenburg. Aanvang: 20.00 uur. Minister De Geus van Sociale Zaken verricht de opening van het festival. door René Schrier Kees de Baar heeft het, toen hij nog voor de klas stond, vaak genoeg ge zien. Kinderen die blijven zitten kun nen daar makkelijk mentale problemen van krijgen. Hun leeftijdsgenoten en vriendjes gaan wel een klas verder en zij niet. Dat doet iets met je. Vaak heeft het blijven zitten te maken met een probleem met de taalvaardig heid. De Baar: „Met taal begint alles. Natuurlijk is rekenen ook belangrijk. Maar om de sommen te kunnen maken, moet je ze wel kunnen lezen. En dat geldt ook voor geschiedenis en aard rijkskunde. Voor alles moet je kunnen lezen." Kees de Baar uit Middelburg is een Piet je Precies. Vooral als het om de Neder landse taal gaat. Hij is de geestelijk va der van de leesmethode Leesweg en Leerpad. De 140 leesboekjes, de ver schillende werkschriften en handleidin gen voor leerkrachten gaan dan ook Taalmethode niet naar de drukker voordat hij er een verlossende paraaf op heeft gezet. Hij begon er in 1988 mee en nu, een jaar na zijn pré-pensionering, is hij er nog niet mee klaar. De leesmethode komt ook nooit klaar, want iedere tien jaar moet hij worden aangepast. Met de her ziening van het materiaal tot en met groep vier is De Baar bijna klaar. Dan zet hij er een punt achter en mag de uit geverij het overnemen. De Baar gaat zich dan op zijn hobby's richten. Het begon allemaal toen hij nog direc teur was van een school voor kinderen met leerproblemen. Hij besloot voor zichzelf dat het het beste zou zijn als kinderen niet zouden blijven zitten. Daarmee ging hij aan de slag. De- Baar richtte zich op het taalonderwijs, om dat dat volgens hem de basis was. Ook Dook Kopmels van het Regionaal Peda gogisch Centrum Zeeland (RPCZ) was Directeur Filips Pieters en zijn medewerkster Ido Mulder denken dat er tijdens het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen veel te genieten valt voor zowel de liefhebbers van vernieuwing als meer tradi tioneel ingestelde concertgangers. foto Wim Kooyman mijn opvolger in." De glans van de beginjaren is wat afgezwakt. De economische recessie en het dichtdraaien van subsidiekra nen hebben hun weerslag op het festival. In de beginjaren werd het Zeeuws-Vlaamse festival het kleine zusje van grote broer het Festival van Vlaanderen (Gent) genoemd. Maar het klei ne zusje stippelde toch een ei gen koers uit en de samenwer king met grote broer werd iets minder hecht. „Nu is er samenwerking tussen het festival in Kortrijk en dat van Dilbeek", vertelt Ido Mul der. „De tijden veranderen en het festival is meegegroeid. Ik heb alles altijd met waanzinnig veel plezier gedaan. De sfeer is leuk. Je komt op allerlei locaties en de samenwerking met de gro te groep vrijwilligers is fantas tisch. Dat saamhorigheidsge voel maakt alles tijdens het festi val bijzonder. Ik krijg tijdens de concerten altijd dat Indian Sum mer gevoel. Filips Pietei's begon drie jaar ge leden met frisse moed als direc teur. Hij beloofde een nieuwe koers en grote namen op de affi ches. Met sopraan Barbara Hen- drickx en de Akademie für alte Musik Berlin maakte hij die gro te namen waar en als nieuwe koers kwam er een thema voor het festival. Grote namen „Dit jaar heb ik geen echt grote namen gecontracteerd. Ik heb deze keer gekozen voor musici en ensembles die wellicht aan het begin van een internationale carrière staan. Ik denk dan aan Yossif Ivanov en B'Rock. Ik wil de balans vinden tussen geves tigde waarden en jonge veelbelo vende artiesten. Dat is ook de taak van het festival en best avontuurlijk." Een dergelijk avontuur past wel binnen het thema van 2005: Capriccio. In deze muzikale term zitten de vol gende eigenschappen verscho len: grillig, humor, virtuoos en met ruimte voor improvisatie. Een capriccio is dus een aange naam werk met eventueel onver wachte wendingen. Pieters hoopt dat die onverwach te wendingen niet op het festi val zelf slaan. „Het is elk jaar een gevecht om de subsidies bin nen te krijgen en sponsors te vin den. Ik kon het Nationaal Or kest van Rusland krijgen op 23 november, maar die datum viel buiten de al vastgestelde perio de en daarom missen we dus de ze klapper. Op het programma staan veel werken met de titel Caprice. In die werken speelt de virtuositeit van de musici een grote rol. „Mensen komen graag naar reci-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17