Geld speelt geen rol in WK-sfeer Wientjes wil ondernemen op Haagse kaart krijgen PZC De krab is koning, nu de klant nog 25 Oranje kan Nederlandse economie er weer bovenop helpen Ahrend koopt Techo Vrijwilligers goed verzekerd donderdag 13 oktober 2005 butueuwe hoop voor de Neder- i,Jit economie, want Oranje „1 naar Duitsland Niets s{rkt beter om consumenten 0 fje portemonnee te laten gtkken dan een winnend Neder- jnds elftal. Philips en Hein- kunnen niet wachten tot ii eerste bal gaat rollen. jnnrAchille Prick DEN HAAG - ..Een drama zou iel zijn, als Nederland zich niet gekwalificeerd", zegt Peter Everts van Heineken Neder- iifld. Hij draait er niet omheen. \1 jaren zien we de biercon- ^jjjptie afnemen. We proberen jat met allerlei nieuwe produc tie stoppen. maar het is geen eenvoudige tijd. Consumenten a)n somber. Met Oranje in Duitsland gaat dat veranderen, «gaan knallen. Dit is een bui- leokans." Met alleen honderdduizenden ifenje-fans hebben een prettig «ekeinde gehad, nu het Neder- inds elftal is verzekerd van een jeket naar de WK-eindronde in Duitsland, volgend jaar zomer, talloze marketing- en ver- igers van grote merkfa- en winkelketens een gat in de lucht, .'alleen een goed preste- nd Oranje kan de consument a^aan het besteden te krijgen. )it is een godsgeschenk voor handel", zegt detailhandel- skundige Bert Keizer van ad- riesbureau Cap Gemini Ernst oung. „Al jaren zien allerlei ranches de omzet dalen, maar eWK-deelname moet het tij ke- Toen Nederland Europees [ampioen werd in 1988, sprong consumentenvertrouwen okomhoog. Als het volk in een epaald sfeertje komt, speelt pldkennelijk geen rol meer. Ze er nu het toernooi weer in hiitsland is, dan heb je een iicht bij huis-effect' waardoor «sumenten nog sneller wor- en meegesleept." Ie moordende concurrentie in Ie detailhandel maakt volgens ieizerdat het komende WK be- ingrijker is dan ooit. „Vroeger Tijdens het EK in Portugal had Heineken de luidspreker-hoed: een mega-hit die zorgde voor een directe groei van het marktaandeel van 1,4 procent. archieffoto GPD haakte je als winkelier of fabri kant aan met een actie als de koorts opliep. Maar nu moet je compleet voorbereid zijn Om desnoods zelf de WK-koorts aan te wakkeren, maar zeker om het onderste uit de kan te halen. An ders word je weggevaagd door de concurrent." Bij Philips Nederland zijn de werkgroepjes 'WK-voetbal' al lang in volle actie. „Dit WK moet de doorbraak worden van HDTV", zegt Janneke van Her waarden van de elektronicagi gant. De zogenaamde High Defi- nition-tv garandeert een scher per beeld, maar dan moet de uit zending wel voor HDTV zijn op genomen. En juist daarom is het komende WK zo belangrijk voor Philips. „Dit is het eerste toer nooi dat met HDTV-camera's wordt opgenomen. Nu is de kans om een groot publiek te overtuigen. Wij gaan heel breed uitpakken met acties en reclame campagnes." Ook in de supermarktbranche staat iedereen op scherp.. Niet al leen om een superofnzet in bier, snacks en kant-en-klaar-maal- tijden te behalen, Maar ook om klanten voor een groter pakket boodschappen te lokken. Albert Heijn heeft tijdens het EK in Portugal veel succes gehad met de spaaractie 'lijfies en koppies' van spelers. Nu wil Super de Boer, van het wankelende Lau- rus, een slag slaan. De keten ging een partnerschap aan met de KNVB en is al begonnen met de actie Superkicks, een combi natie van sparen en lokale voet- baltoernooitjes. „De supermarktoorlog is kei hard en op prijs kan er bijna niet meer geconcurreerd wor den, dus zijn dit soort acties om klanten te binden van levensbe lang", zegt Bert Keizer. Hetzelf de geldt voor de A-merken die onder vuur liggen van de huis merken. „Wij gaan er eerst met Unox vol tegenaan tijdens de Winterspelen (in februari) en daarna gaan we een paar mer ken inzetten rondom het WK", zegt een woordvoerder. „We moeten ons laten zien." Tapvat Heineken is doodziek van twee jaar supermarktoorlog, aan een krat bier wordt niet meer veel verdiend. Dus komt het met nieuwe producten waar wel nog een stevige marge op gepakt kan worden. De brouwer zet ko mende zomer alle kaarten op de Beertender, de thuistapinstalla tie met fust, en de laatste troef: het wegwerp-tapvat. „Met de Beertender en het tapvat, gaan we komende zomer 'full-swing' ons marktleiderschap claimen." Maar voor Heineken is het WK minstens zo belangrijk als po dium om de merknaam er breed in te pompen. „In Portugal had den we de luidspreker-hoed, een mega-hit. Het ding zorgde voor een directe groei van het markt aandeel van 1,4 procent en heeft voor 750.000 euro gratis publici teit opgeleverd. We hebben er een Europese marketingprijs voor gekregen. Ja, wij hebben er veel zin in." GPD mrd Wientjes (62) is giste- iii aan de ba/c gegaan in het tra- lionele Najaarsoverleg tussen sociale partners. De nieuwe witter van werkgeversvereni- iio VNO-NCW is een nieuwe ider aan de onderhandelings- fel voor het sociaal overleg. oor Rik Elfrink NDHOVEN - Als voorzitter an VNO-NCW moet Bernard 'ientjes zijn naam nog maken, aar voorganger Jacques Schra- n tijdens de scherpe onderhan- tlingen over vut/prepensioen an vorig jaar uitgroeide tot het oegbeeld van de werkgevers, is ientjes voor de buitenwereld og onbekend. nnen VNO-NCW is zijn daden- ang echter onomstreden. Voor- d hij een half jaar geleden «rzitter werd, maakte Wien- 5 al deel uit van het algemeen 1 dagelijks bestuur van de arkgeversvereniging. „Wien- s h^ft met zijn voeten in de agestaan. Dat merk je aan al- i wordt gezegd over de noor- wng, die onlangs zijn eigen tójf verkocht aan metaalty- o.n Wim van der Leegte, e nieuwbakken VNO-NCW- cmtler wil de komende over rode gebruiken om 'het on dernemen' weer op de Haagse kaart te krijgen. Ten opzichte van de afgelopen jaren, toen verschraling van pre pensioen en loonmatiging inzet van overleg waren, betekent dat een accentverschuiving. „Er moet meer ruimte komen om in Nederland goed te kunnen on dernemen", zegt Wientjes. „Ik wil me onder meer hard maken voor deregulering en het terug dringen van administratieve las ten en vergunningen. Die pun ten leven bij ondernemers enorm. Ze hebben het gevoel dat ze door middel van leges te gengewerkt worden om te inves teren." Loonontwikkeling Vergunningen moeten ook veel sneller worden verstrekt, vindt Wientjes. „Soms duurt het maanden voordat een bestuurs orgaan een vergunning afgeeft. Dat is niet meer van deze tijd. Bedrijven moeten snel in kun nen spelen op veranderende marktomstandigheden. Ik pleit ervoor dat vergunningen soms binnen 24 uur verstrekt worden. AMSTERDAM - Kantoorinrichter Ahrend heeft zijn Tsjechi sche branchegenoot Techo overgenomen. De Nederlandse on derneming neemt een belang van 75 procent. Het resterende be lang blijft in handen van oprichter Jiri Kejval, die tevens be stuursvoorzitter is van het bedrijf uit Praag. Dat heeft Ahrend gisteren bekendgemaakt. Over de overnamesom worden geen mededelingen gedaan. Ah rend is goed bekend met Techo. Het bedrijf werkt al sinds 2003 samen met de Tsjechische kantoorinrichter, die 150 werkne mers telt en een jaaromzet heeft van ruim 25 miljoen euro. Te cho is behalve in eigen land ook actief in Roemenië, Hongarije, Slowakije en Groot-Brittannië. Ahrend zegt door de overname leider te worden op de Centraal- en Oost-Europese markten voor kantoormeubilair. ANP Ondernemers zouden daarbij kunnen verklaren zich aan gel dende voorschriften te houden." Over de loonontwikkeling in de afgelopen periode is Wientjes 'best tevreden'. „Voor de concur rentiepositie van ons land zou het beter zijn dat de lonen niet stijgen. Ik kan wel leven met het tempo waarmee het nu gaat, ge middeld zo'n procent per jaar. We moeten wel oppassen dat we de komende jaren niet weer doorslaan. Dat gevaar zit erin met de huidige systematiek van loonrondes. Ik wil graag pleiten voor meer flexibele belonings- vormen. Mensen belonen tegen prestaties, ja. Dat werkt innova tie en slimmer werken in de hand." Wientjes strijdt ook te gen het algehele gevoel van som berheid. „We hebben in dit land optimisme, visie en ondernemer schap nodig. Dat kan omdat de afgelopen jaren goede afspra ken zijn gemaakt. Onze concur rentiepositie is daardoor licht gestegen." Wientjes heeft uitgekeken naar het overleg met de sociale part ners. „Het wordt toch wel span nend. Ik ben razend benieuwd wat de houding van de vakbon den is. Hoewel niet iedereen er volgend jaar op vooruit kan gaan. hoop ik toch op enig opti misme." GPD Pen Noor liet een Belg een stukje Mkrabvlees proeven. Het was in het tijdens een vakbeurs voor de in Brussel. De Belg wist niet hem overkwam. Zo lekker. Ook f?nsi?1an raakte in vervoering van fwab. Sindsdien kan de Noor uit het Men nog maar nauwelijks voldoen Ne vraag naar kingkrabben uit de Nen hoog in Noorwegen. Fransen en smullen ervan. Nederlanders niet? Dat valt te bezien. fear eerst een verhaal. Veertig jaar ge pen gooiden Russen een paar krab- inde zee bij Moermansk. De krab- uit ander water, bij Wladi- Stille Oceaan. Het was al gebeurd. Toen Stalin heer- ij wou krabben in het water langs "s'en van de Barentszzee. Smake lijk eten voor de marine in Moermansk. Wetenschappers, zeebiologen, moesten er voor zorgen dat voor de ingang van de haven de krabben voor het oprapen kwamen te liggen. Het lukte ze niet. De biologen van Moermansk werden ge straft. Begin jaren zestig van de vorige eeuw lukte het wel. De krabben uit de Stille Oceaan overleefden in de Barentszzee en plantten zich voort. Maar een krab houdt zich niet aan grenzen die mensen trekken boven water. Noorse vissers op kabeljauw en koolvis kregen schade aan hun netten en aan de vangst. Er wordt in het Noorden veel met staand want gevist, een net dat verticaal in het water hangt. Vis die door de mazen wil raakt er in vast als de maas zijn maat is. Een krab op de zeebodem die zo'n vis ziet, zal proberen hem te verschal ken als hij er bij kan. Zo kwam het dat de Noorse vissers steeds vaker bescha digde vissen ophaalden. De krabben van Moermansk leken de Noren een plaag te worden. Ze trokken met dui zenden van de Russische kust naar de Noorse om op de bodem van de noorde lijkste fjorden huis te gaan houden. Ze vreten alles op wat ze te pakken krij gen. Een ware kaalslag kan het gevolg zijn. Biologen in Noorwegen zijn er niet ze ker van of de krabben een steeds grote re bedreiging worden voor de ecologie onder water, maar men besloot een paar jaar geleden om er toch alvast maar flink op te gaan vissen. Het heeft zijn voordelen. Mogelijk wordt de krabbenstand er door onder controle gehouden en de vis sers in het noorden hebben er een bron van inkomsten bij. Ook de Russen, min der bezorgd om natuurlijk evenwicht, oogsten naar hartelust de beesten die ze zelf uitgezet hebben en Noren en Russen spreken af hoeveel ze samen zul len vangen. Dat gaat met kooien. Ze worden op de bodem van de fjorden neergelaten. In de kooi hangt aas van stukken vis. Er zijn twee taps toelopende ingangen waardoor de krabben de kooi binnen komen maar niet zo makkelijk er weer uit. De kooi werkt als een fuik. De Noren gaan zorgvuldig te werk. Ze vangen alleen een aantal volwassen mannetjes die tenmiste twee seizoenen aan voortplanting konden doen. Ande re krabHen die in de kooi verzeild ra ken, jonkies en vrouwtjes, worden weer levend overboord gezet. Je moet de stand niet uitroeien als je niet weet of de beesten werkelijk kwaad doen. En boven water doen ze het goed. Fjor- den-kingcrab smaakt beter dan de bes te kreeft. Het gepantserde lijf van een fjorden- krab is zo breed als een mensenhoofd maar er zit niets eetbaars in. Het gaat om de lange poten en de scharen. Daar zit het begeerde spiervlees in waar een culinair een moord voor doet. Sinds drie jaar exporteren de Noren fjorden- krabvlees naar beneden. Maar de smulpaap in Nederland wordt overgeslagen. Omdat Albert Heijn niet oplette? Of de visboer liep te slapen? Of de eethuiskok de weg niet weet? Het is weer eens de vraag of wij consumenten eigenlijk wel de dienst uit maken. Mail de Noren, val ze lastig: holland@seafood.no. Eist koningskrab uit de Noorse fjorden met kerst! Wouter Klootwijk AFM waarschuwt beleggers AMSTERDAM - Beleggers kunnen beter niet in zee gaan met de Spaanse verkoper van beleggingen Alexander Rothko Associates. Het beleggingsbedrijf werft in Ne derland klanten zonder dat het daarvoor over de juiste pa pieren beschikt. Die waarschuwing deed de Autoriteit Fi nanciële Markten (AFM) gisteren uitgaan. De financieel toezichthouder heeft klachten gekregen van consumenten die werden benaderd door Alexander Rothko. Volgens de wet moeten beleggingsbedrijven een vergun ning aanvragen alvorens zij in Nederland effectendien sten aan de man mogen brengen. ANP Amsterdam draaide goede zomer AMSTERDAM - De toeristische branche in Amsterdam heeft een goede zomer achter de rug. Meer dan de helft van de hotels geeft aan dat ze meer gasten hebben ontvan gen dan de zomer ervoor. Het aantal overnachtingen nam met 2 a 3 procent toe, blijkt gisteren uit onderzoek van het Amsterdam Toerisme Congres Bureau (ATCB). Het bureau zei blij te zijn dat de toeristische sector na een paar tegenvallende jaren weer een positieve impuls heeft gekregen. In 2002 en 2003 daalde het aantal overnachtin gen in Amsterdamse hotels nog, vorig jaar was er weel een stijging. Ook de musea deden het deze zomer goed. Uit het onder zoek blijkt dat ze in juli en augustus gemiddeld 10 pro cent meer bezoekers hebben getrokken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. ANP TNT in distributie met Japanners AMSTERDAM - Japan Post wil met post- en logistiekbe- drijf TNT een distributiebedrijf opzetten voor activiteiten in Azië. Dat schrijft de Japanse krant Yomiuri Shimbun gisteren. De gemeenschappelijke onderneming krijgt vol gens de krant voor het eind van dit jaar vorm. Voor distri butie in Japan zelf praat Japan Post onder meer met Nip pon Express, 's lands grootste transportbedrijf. Met de samenwerkingsverbanden hoopt Japan Post, dat ook bank- en verzekeringsdiensten levert, beter te kun nen concurreren met internationale concerns als Deutsche Post, DHL, FedEx en UPS. RTR Deutsche Post koopt MailMerge WORMERVEER - Deutsche Post heeft het Nederlandse postbedrijf MailMerge overgenomen. De oprichters van het bedrijf uit Wormerveer, die tevens het huidige mana gement vormen, houden een minderheidsbelang. Finan ciële details over de transactie worden niet verstrekt. Dat heeft P. Buis van MailMerge gisteren bekendgemaakt. MailMerge is sinds 2000 actief als postbezorger voor be drijven. Het bedrijf was vorig jaar voor het eerst winstge vend. MailMerge mikt voor dit jaar op een omzet van cir ca 12,5 miljoen euro. Winstcijfers geeft het bedrijf niet. MailMerge telt 24 vaste werknemers. Bij het bedrijf wer ken bovendien wekelijks zo'n 150 tijdelijke krachten. Door de overname van MailMerge verstevigt Deutsche Post naar eigen zeggen zijn positie als de nummer twee in Nederland. De eerste plaats is nog altijd voorbehouden aan ex-monopolist TNT. De postmarkt in Nederland is in middels voor circa de helft geliberaliseerd, wat inhoudt dat ook andere bedrijven dan TNT zakelijke post als fol ders en publieksbladen mogen bezorgen. ANP profijt VNO-NCW voorzitter Wientjes: „Ik pleit ervoor dat vergunningen soms binnen 24 uur verstrekt worden. Ondernemers zouden daarbij kunnen verklaren zich aan geldende voorschriften te houden." foto Kees Martens/GPD door Brenda van Dam Vrijwilligers kom je overal tegen: bij sportclubs, poli tieke partijen, buurthuizen, milieugroepen, muziekvereni gingen, noem maar op. Vrij willigers werken zonder dat daar een financiële beloning tegenover staat. Tijdens die vrijwillige inzet kan er na tuurlijk wel eens wat mis gaan. Hoe zit het dan met de verzekeringen voor vrijwilli gers? Civiq, het landelijk instituut voor vrijwillige inzet, raadt twee soorten verzekeringen sterk aan: een Aansprakelijk heidsverzekering voor Bedrij ven (afgekort AVB) en een on gevallenverzekering. De ver zekeringen zijn niet ver plicht, maar wel zinvol. Tijdens het vrijwilligerswerk kan een vrijwilliger letsel op lopen of kan er materiële schade ontstaan. Dat wil ech ter niet zeggen dat voor alle leden of deelnemers van een organisatie een verzekering afgesloten hoeft te worden. „Niet elk lid of deelnemer van een club is namelijk een vrijwilliger", vertelt Joke Bruning van het infocentrum van Civiq. 'Gewone' leden worden geacht zelf een Aan sprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) en een ongevallenverzekering te hebben. Als een lid van de fanfare tijdens een optreden met zijn tuba tegen een auto aanloopt, gaat het om schade in de privé-sfeer. Die wordt gedekt door de eigen AVP. Bij een vrijwilliger ligt het iets anders. Een vrijwilliger is een lid met een speciale taak voor de club. Daar moet je als organisatie de risico's voor aansprakelijkheid en on gevallen voor afdekken. Als een bezorger van het club blad op de fiets een andere fietser aanrijdt, moet de scha de gedekt zijn. Een vrijwilli ger behoudt zijn hoedanig heid als particulier. De verze keringen die voor vrijwilli gers worden afgesloten, zijn dan ook secundair. Dat wil zeggen dat eerst gekeken wordt of de eigen AVP de schade dekt. Wanneer schade tijdens vrijwilligerswerk is veroorzaakt, wordt deze niet altijd of niet helemaal door de eigen AVP gedekt. In dat geval kan een beroep worden gedaan op de AVB die de or ganisatie heeft afgesloten. Een AVB moet niet alleen voor de vrijwilligers worden afgesloten, maar is ook van belang voor de organisatie zelf. Een gedupeerde kan zo wel bij de schadeveroorzaken- de vrijwilliger als bij de vere niging een schadeclaim indie nen. Stel dat een trainer tij dens een turntraining de mat ten niet goed neerlegt en een van de turners zijn sleutel been breekt. Dan kunnen zo wel de trainer als de vereni ging aansprakelijk worden gesteld. Het kan zo zijn dat alleen de organisatie verant woordelijk is en niet de vrij williger. Ook onderlinge aan sprakelijkheid moet in de AVB worden meegenomen. Bomen zagen In veel gevallen zal een onge val lenvei'zekering voor vrij willigers noodzakelijk zijn. Voor de vrijwilligers die risi covolle activiteiten verrich ten, zoals meehelpen met klussen, bomen zagen en der gelijke ligt een ongevallenver zekering voor de hand. Deze keert uit bij blijvende invali diteit of bij overlijden. Ook hier geldt weer dat een onge vallenverzekering secundair is. Dus pas uitkeert wanneer de persoonlijke ongevallen verzekering niet uitkeert. Ook al doen vrijwilligers op het eerste gezicht weinig ge vaarlijk werk, een ongeluk kan in een klein hoekje zit ten. Stel, de toneelvereniging organiseert een groot feest ter ere van het tienjarig be staan. Een van de leden helpt mee met het versieren van de zaal, stapt mis en komt lelijk ten val. Hij breekt zijn voet, wat in dit geval tot blijvende invaliditeit leidt. Dan kan er aanspraak gedaan worden op de collectieve ongevallenver zekering van de organisatie. Wanneer tijdens het vrijwilli gerswerk de auto gebruikt wordt, kan de organisatie een aanvullende verzekering af sluiten waarbij ook inzitten den en verlies van no claim zijn meeverzekerd. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31