Delta Boys vallen van voetstuk Entertainment achter de geveltjes Bedrijven vechten om aandacht in reclame-oorlogjes Boek nuanceert belang Zeeuwse economische ommekeerin jaren zestig het bedrijf donderdag 13 oktober 2005 23 Aardappelzetmeel door beton SUMAR - Het Friese bedrijf Noppert Beton uit Sumar gaat aardappelzetmeel in beton verwerken. Het zetmeel moet ervoor zorgen dat de stoeptegels en stenen die het be drijf produceert goedkoper en sneller kunnen worden ge maakt en er beter uit gaan zien. Dat hebben Noppert Be ton en zetmeelleverancier Avebe in Veendam gisteren be kendgemaakt. Per kuub beton wordt 300 gram zetmeel toegevoegd. Het zetmeel werkt als een soort spons voor het water dat wordt gebruikt bij het maken van bijvoorbeeld straatte gels. „Hoe meer water je bij het cement en het zand doet, hoe beter een betontegel uithardt." ANP Internet groeit sneller dan ooit DEN HAAG - Het internet groeide dit jaar voor het eerst sneller dan tijdens het hoogtepunt van de dotcom-hype. Uit een onderzoek van het Britse internetbedrijf Netcraft blijkt dat er dit jaar 17 miljoen websites bij gekomen zijn. In 2000, de tijd van de 'gouden bergen', waren dat er 16 miljoen. Na het instorten van de 'nieuwe economie' was de groei steeds lager. Dat het internet sneller groeit dan ooit, is vooral te dan ken aan de populariteit van weblogs en het grote aantal kleine bedrijven dat een site opent. Volgens de onderzoe kers begint het internet zich nu pas te ontwikkelen, zoals het in 2000 de bedoeling was: het groeit in rap tempo en er wordt geld verdiend. GPD Delta Lloyd neemt belang in DIM ROTTERDAM - Verzekeraar Delta Lloyd heeft een be lang verworven van 6,5 procent in DIM Vastgoed. Dat liet DIM, belegger in Amerikaanse winkelcentra, gisteren la ten weten. Om het bedrijf is momenteel een biedingsstrijd aan de gang. Delta Lloyd heeft zijn belang verkregen via een omruil van schuld in aandelen. De verzekeraar verstx-ekte DIM zes jaar geleden een lening van 9,9 miljoen dollar, die nu is omgezet in ruim 481.000 nieuwe aandelen. DIM maakte dinsdag ook bekend dat het niet open staat voor een bod van de Amerikaanse investeerder Equity One, dat 20,50 dollar per aandeel wil betalen. De koers van de aandelen DIM Vastgoed stegen gisteren tot boven het niveau van beide biedingen. ANP/RTR Denen nemen belang in De Post BRUSSEL - Post Danmark A/S stapt samen met de Brit se investeringsmaatschappij CVC Capital Partners in het Belgische nationale postbedrijf De Post. In ruil voor een kapitaalinjectie van 300 miljoen euro krijgt het Deens/Britse consortium een belang van 50 procent min één aandeel in De Post. De nipte meerderheid van de aan delen blijft in handen van de Belgische overheid. Dat hebben alle betrokkenen in een gezamenlijke verkla ring gisteren aangekondigd. De Belgen waren al langer op zoek naar een partner voor de posterijen. Korte tijd wex-d daarbij ook de naam van het Nédèrlandse TNT ge noemd. De Post heeft moeilijke jaren achter de rug, waarbij de wens tot bezuinigen geregeld botste met weerstand van vakbonden. Invoering van nieuwe postroutes, over een pe riode van een jaar uitgesmeerd, heeft geregeld tot plaatse lijke stakingen geleid. ANP lisselkoers izet bezoek now aan China KING - De Amerikaanse mi- ter van Financiën John Snow rijn bezoek van acht dagen iChina begonnen. De minis- zal het bezoek aangrijpen k een herhaalde oproep aan inaom het wisselkoersbeleid ribcler te maken. fff bracht gisteren een be aan de beurs van Shang- L waar hij een oproep deed verdere hervormingen van Ifinanciële markten. Op die kan de snelle groei van Chinese economie worden on- aldus de bewinds- i h belangrijk element in de Iwikkeling van de Chinese fi- markten is de flexibili- van het wisselkoersbe- 1 China heeft zijn munteen- I de yuan, jarenlang gekop- d gehouden aan de dollar is daar voorzichtig van gestapt en houdt zijn munt bmnen bepaalde marges ge- aan een 'mandje' van tenlandse munten. Snow rte die stap 'belangrijk en historisch', maar vindt dat Chinezen verder moeten taak rond de wisselkoers is =ng een gevoelig punt in de tussen de Verenig en China. China laat munteenheid maar beperkt sgen en de voorzichtige ont- van de yuan en de dol- Seft daar maar weinig aan nderd. Volgens de Ameiïka- «bben de Chinezen een on- Z handelsvoordeel. In hun !z°u de yuan daarom veel moeten worden gereva- tobben mede door het wisselkoersbeleid een handelstekort met de Chi- II Ze voeren meer in dan zijn Amerikaan- dnjven in de problemen ge- Om de scheefgroei in de le remmen zouden de volgens de VS meer ietmogelijkheden moeten Op die manier zou de vraag kunnen wor- fótimuleerd en is de econo- China minder afhanke- J» de export.De kwestie de koers van de yuan komt deze week aan de orde op dtoerentie van twintig be- windustrielanden. De fi- leiders van onder meer t China, Japan en Brazilië 3 en 16 oktober in de v-an Peking samen ANP hom^che analyses van Zeeland dui- 10 wak aan als een breekpunt: h0t va" 9rote bedrijven maakte i einde aan anderhalve eeuw van umtie en verval en luidde een grote balslag in. Willem van den Broeke paul Brosse nemen in hun onder- Ij'naar de economische geschiedenis "'■Zeeland tussen 1800 en 2000 - Pro- tót in de periferie - afstand van die «cljje. Morgen wordt hun boek gepre mieerd in het oude stadhuis van Mid- ü'M rg 1DDELBURG - Zeeland stond er 1800 wel degelijk abominabel Ook Van den Broeke en Brusse fleren dat het na de teloorgang van Verenigde Oostindische Compagnie de West-Indische Compagnie snel thleruilging met de Zeeuwse econo- rdanks relativeringen over bijvoor- £i de hoge ontwikkelingsgraad van landbouw en de honderden banen i de calicotfabrieken (katoenwe- njai) voortbrachten, bevestigt hun ie dat Zeeland dieper wegzakte in .malaise dan de rest van Nederland, rfoge lonen in de landbouw hadden hoge lonen in de stéden tot gevolg, boorde nijverheid slecht presteer- De decentrale ligging en de kleine asmarkt, altijd belangrijke aan- aispunten voor Zeeland, vormden jemmeringen. 1(00 ziet de provincie er onmisken- heel anders uit. Van den Broeke i Brusse onderkennen dat de ontwik ken in de jaren vijftig en zestig iivoor hebben gezorgd. De Deltawer- maakten het gebied beter bereik- ir. Industrieën als aluminiumsmel- Pechiney en chemiereuzen Dow en «hst leverden duizenden banen op. ritiek ié valt er volgens de onderzoekers el wat af te dingen op eerdere econo- iche analyses. Met name die van Verburg, zelf betrokken bij de ont- ikelingen in de jaren zestig als direc- ir van het Economisch Technolo- ïhlnstituut (ETI) in Zeeland, wordt or hen bekritiseerd. „Het beeld dat in zijn onderzoek uit 1996 schetst, 1860 een scheidslijn is, gaat niet t stelt Brusse. t belangrijkste bezwaar van Ver- Het complex van Dow in de jaren zestig. De gerealiseerde groei van de economie was geen strikt Zeeuwse prestatie, maar afhankelijk van groei elders. De chemische industrie in met name de Kanaalzone is daarvan een voorbeeld. Co-auteur Wil lem van de Broeke: „Als Dow hoest, is Zeeuws-Vlaanderen verkouden." burgs analyse is dat de Zeeuwse econo mische geschiedenis vóór 1960 wel heel stereotiep wordt neergezet', schrijven Brusse en Van den Broeke in hun inlei ding. Door te spreken van stagnatie en verval, wordt de indruk gewekt dat er in Zeeland niks gebeurde. Het tegen deel is waar, stellen zij. De landbouw begon bijvoorbeeld met de verbouw van suikerbieten. Een aler te reactie van de boeren op de depres sie, menen de onderzoekers. Suikerfa brieken kwamen er echter niet. Niet omdat Zeeuwse ondernemers daar het geld en het lef niet voor hadden, maar omdat de bieten goedkoop waren af te voeren naar de suikerfabrieken in Bra bant. Het was dus een strategische eco nomische beslissing om niet te investe^ ren, benadrukt Van den Broeke. Om te onderstrepen dat lokale onderne mers wel degelijk inzicht hadden in kansrijke investeringen, wijst Brusse er op dat zij wél investeerden in Brabant se suikerfabrieken: ze grepen kansen maar namen geen onnodige risico's. Als geheel bleef Zeeland achterlopen. Dat neemt niet weg dat binnen de pro vincie grote regionale verschillen be stonden. Middelburg verging het in de negentien de eeuw slecht door de malaise in de handeLen -nijverheid, maar Vlissingen groeide hard en nam de leidende rol over, onder meer door de scheepswerf De Schelde en de Stoomvaartmaat schappij Zeeland. Arnemuiden werd als grootste visserhaven voorbijge streefd door Yerseke en Bruinisse. Ter- neuzen was altijd een constante factor en zelfs één van de snelst groeiende ste den van het land. De ontwikkeling van Zeeuws-Vlaande ren werd sterk beïnvloed door het Bel gische achterland. De regio dankte ex- de komst van fabrieken aan, maar profi teerde er matig van. De bedrijven haal den hun werknemers vooral uit Vlaan deren, omdat die goedkoper waren dan de Zeeuwen. Waterwegen Ook de infrastructuur had zowel posi tieve als negatieve invloeden, signale ren Van den Broeke en Brusse. „De lig ging aan goede watex-wegen is zo gun stig, dat die een nadeel wordt. Zie de si tuatie met de suikerfabrieken", zegt Van den Broeke. Kox-tom, Zeeland mag dan economisch anderhalve eeuw achter de rest van Ne derland hebben aangehobbeld, het was niet alleen maar kommer en kwel. Ook wat er na 1960 is bereikt, verdient volgens de onderzoekei-s relativering. De prestaties worden 'schromelijk over schat'. Verburg behoorde tot de zogenoemde Delta Boys, Zeeuwen op hooggeplaat ste posities die er alles aan deden wat in hun vermogen lag om de regionale economie op te stuwen in de vaart dei- volkeren. Van den Broeke: „Zij hebben zich het vuur uit de sloffen gelopen, maar de inhaalslag is niet écht gelukt. In 1970 bedroeg het aandeel van Zee land in de toegevoegde waarde van Ne derland 2,4 pi'ocent. In 1990 was dat iets hogei', 2,6 pi-ocent, maar in 2000 was het weer gedaald tot zelfs iets on der het niveau van 1970." Slecht Brusse: „De laatste tien jaar kende Zee land de langzaamste groei van heel Ne derland. Het gaat relatief slecht." Van den Broeke: „De rest van Nederland is ook gegroeid, en harder dan Zeeland." Brusse nuanceert ook de i*ol die de Del ta Boys zichzelf toedichten: „Waren zij niet opgestaan, dan waren er wel ande ren geweest. Er is tweehonderd jaar lang door van alles en iedereen gelob byd in het belang van Zeeland. De Del ta Boys hebben het over stagnatie en verval om de periode daarna te bena drukken." De onderzoekers vragen zich tevens af of de grote bedrijven zich daadwerke lijk naar Zeeland hebben laten lokken door de inspanningen van de Delta Boys, of dat er andere redenen waren. Zij zouden graag zien dat daar een nieuw onderzoek naar gedaan wordt. Daar komt bij dat de wel gerealiseei'de groei van de economie geen strikt Zeeuwse prestatie was, maar afhanke lijk was van groei elders. De chemische industrie in met name de Kanaalzone is daarvan een voorbeeld. Dat maakt de regionale economie tegelijk kwetsbaar. Van den Broeke: „Als Dow hoest, is Zeeuws-Vlaanderen verkouden." 'Ten diepste is de conclusie, dat de Zeeuwse regio gedurende de hele negen tiende en twintigste eeuw de periferie bleef ten opzichte van de economische centra in de Europese ruimte', schrij ven de onderzoekers. Van den Broeke. „We hebben de geschiedenis ontdaan van mythes en gereconstrueerd hoe het werkelijk is geweest." door Henk Postma Stap Partycentrum De Gevel tjes binnen, en je staat met een weer buiten. Het is alsof je in een dorp uit over-grootmoe- ders tijd terecht bent gekomen. Op de markt is het disco. Al kan die ook als koffietafel zijn ge dekt. Je kan er terecht in een Ier se pub of Hollands feestcafé, om geven door museale attracties als een smidse, hoerenkamer, dorpswinkel en klompenmake rij, en dat alles tot in de puntjes ingericht. De ambiance van De Efteling is er niets bij. Zatex-dagavondkoorts in 's-Hee- renhoek. Wat uitbaatster Mar- got van Damme betreft is het de hele week feest. „Dat het hier elke dag helemaal vol zit, dat is mijn droom." Of ze dan geen handen te kort komt? „Ik ben op m'n best als het druk is." Met echtgenoot Kees van Damme bouwde ze de discotheek uit tot een partycentrum waar ieder een, jong of oud, terecht kan. Het ademt een sfeer van vervlo gen tijden, maar herbergt de nieuwste technieken om van elk evenement een succes te maken. Maakt niet uit of dat nu een bruiloft of personeelsfeest, een jubileumviering of teambuil dingsbijeenkomst is. De Geveltjes herbergt ook Kiekieris, 'al dei'tig jaar de swin- gendste discotheek van Zee land', zoals trots in de folders staat. En alsof dat nog niet ge noeg is, runnen de Van Dammes sinds koi't ook een uitgaansgele genheid in het Land van Hulst: disco Love in Kloosterzande, die nu als 2nd Love door het le ven gaat. Toch is Kiekieris Ontspannings centrum, zoals het bedrijf nog steeds bij de Kamer van Koop handel te boek staat, een een manszaak. Dat wil zeggen, een bedrijf dat door de twee echtelie den helemaal zelf wordt gerund, Vast personeel houden de Van Dammes er niet op na. Ze heb ben wel meer dan dertig oproep krachten achter de hand. Gouden greep Het begon in 1974 met een initia tief van Toon Martens. Hij werd in het dorp voor gek verklaard, toen hij aan de Marktstraat 16 een discotheek begon, en daar na enige tijd een tweede dans zaal bij liet bouwen. Maar het bleek een gouden greep. Kiekie ris trok zowel drommen disco- Kees en Margot van Damme laten zich bij de exploitatie van hun dans- en partycentrum niet gek maken door trends. „Dat oude, dat nostal gische, dat blijft. Het geeft een sfeer die meteen warmte brengt." foto Willem Mieras jeugd als liefhebbers van stijl dansen, en werd tot in verre om trek een begrip. In 1991 deed op richter Martens de zaak aan zijn bedrijfsleider Kees van Damme over. Die vond een aantal jaren later Margot op zijn pad. Ook zij bleek voor de horeca gebo ren. Ze stond al achter de tap toen ze aan het Cios voor sportle- rares studeerde. Nadat een bles sure haar dwong met de studie te stoppen, begon ze, op negen tienjarige leeftijd, haar eerste café. In Dans- en Partycentrum De Geveltjes leeft ze zich nu vol ledig uit, als horecabaas, als or ganisator, als gastvrouw en als keukenprinses. „Alle gerechten bereiden we zelf, met verse in grediënten. Zelfs de aardappels schil ik zelf." Ondertussen steekt Kees hart en ziel in de dis cotheek. Ook die vergt zowel in zet als inventiviteit, wil het jeug dig publiek elk weekend weer terugkeren. Er was een tijd dat Kiekieris vanzelf vol liep. Op zaterdag avond verdrong de jeugd zich massaal voor de deur. En op zon dagmiddag stond jong en oud in Naam: Dans en Partycentrum De Geveltjes Plaats: 's-Heerenhoek Opgericht: 1974 Aantal medewerkers: 30 oproepkrachten de xij om te komen stijldansen. Op werkdagen voerde de Olau Line bussen vol Engelsen aan. En ook veel Belgen, clie op boter- reis door Zeeland trokken, leg den aan in 's-Heerenhoek. Die tijd is voorbij. „Ouderen zie je tegenwoordig zo vaak niet meer in het uitgaansleven. En de jeugd is kritischer geworden. Je moet behoorlijk wat bieden." Dus biedt de disco steeds weer een andere attractie of sfeer. „De jeugd is mobieler, en be steedt nu ook minder gemakke lijk geld in de horeca. Ik zeg wel eens: onze grootste concurrent is de mobiele telefoon. Daar gaat heel wat geld in zitten. Elk nieuw gesprek is al gauw een drankje minder." Dus het roer moest om. De Ge veltjes timmert nu nadrukkelijk ook als partycentrum aan de weg, en mikt daarmee zowel op het bedrijfsleven als op groepen particulieren. De discotheek draait alleen nog op zaterdag avonden, en biedt de bezoekers speciale attracties aan. Van Mar co Borsato tot Guus Meeuwis en Ali B, vrijwel alle top-40 arties ten hebben er op de planken ge staan. Om publiek naar De Geveltjes te trekken, fungeert het bedrijf ook als organisatiebureau. „Of het nu gaat om een band of een bekende Nederlander, een vuur- spuwer of slangenact, een dag tocht met gids of een stel fiet sen, we regelen het, of we heb ben het in huis. Tot de standaarduitrusting behoort een automatisch Belgisch dans- orgel en natuurlijk is een karao- ke-installatie stand-by. Trends De Van Dammes laten zich niet gek maken door trends. „Dat oude, dat nostalgische, dat blijft. Het geeft een sfeer die meteen warmte brengt." De mu ziekkeus is divers: top 40, maar daarnaast ook trance, hardstyle, retro, r&b, Nederlandstalig en ambiance, om maar eens wat te noemen. Ouders die elkaar ooit voor het eerst in Kiekieris ontmoetten, weten er nu hun kinderen in vei lige handen. Dat schept wel een imagoprobleem. „Mensen herin neren zich Kiekieris als plek waar je ging stappen. Ze realise ren zich niet altijd dat je hier nu ook met je hele bedrijf of fami lie kan feesten." Easyjet pest de KLM, Edah vergelijkt bonnetjes met die van de concurrentie en Route Mobiel maakt de ANWB zwart. Het draait allemaal om aandacht. door David Davidson NIJMEGEN - 'We hadden het zelf niet beter kunnen zeg gen', kopt Route Mobiel in pa ginagrote advertenties. De pechhulpdienst reageert hier mee op de advertentie waarin de ANWB stelt dat 99 procent van de leden lid is van de ANWB om de wegenwacht, terwijl dit maar 1 procent is van wat de ANWB doet. Natuurlijk wil de ANWB be wijzen dat hij leden meer waar voor hun geld biedt, maar Route Mobiel greep de advertentie aan om overtolli ge ANWB-diensten te bena drukken, De ANWB wil er al leen over kwijt dat 'het niet leuk is om mee geconfron teerd te worden'. Concurren ten vegen in reclamecampag nes de vloer met elkaar aan. Het mocht altijd al, maar nie mand deed het. Reclamema kers in Nederland vonden het 'not done'. Volgens Piel Hein Smit van reclamebureau XXS uit Am sterdam hebben vergelijken de reclames de toekomst. Het bedrijf maakt onder andere de campagnes van prijsvech ters als Easyjet en Routemo biel. Met een vergelijking is volgens Smit aandacht gega randeerd. „Een voorbeeld is Easyjet, waarvoor we in 1998 als eerste een vergelijking met de KLM maakten. Deze vorm van reclamemaken brengt een discussie op gang, mensen vertellen door wat ze hebben gezien. Hierdoor is Easyjet een sterk merk gewor den." Smit adviseert bedrijven die worden uitgedaagd niet te rea geren. „Ze moeten uitgaan van hun eigen kracht. Met te rugslaan maak je het erger, Hoe meer stof een campagne doet opwaaien, hoe beter het is voor de uitdager. Aan de an dere kant proberen we juist een reactie uit te lokken. We pesten net zo lang tot ze terug slaan." Vergelijken mag, toch is niet alles geoorloofd. „Het is ver boden om een concurrent af te zeiken of belachelijk te ma ken in een reclame-uiting", zegt ANWB-raadsman Paul Reeskamp. Hij doelt daarmee op de advertentietekst: 'nooit meer langs de wegen wach ten' van Route Mobiel, een toespeling op de ANWB-we- genwacht. Reeskamp doet steeds meer zaken voor bedrij ven die vinden dat ze op een oneerlijke manier met een concurrent worden vergele ken. „Het is moeilijk te zeg gen wat precies wel en niet mag. De scheidslijnen zijn heel dun. De kern is dat een reclame een consument niet op het verkeerde been mag zetten. Een vergelijking moet objectief en controleerbaar zijn. Zomaar beweren dat jouw product lekkerder is, mag dus niet, tenzij een smaakpanel dat heeft aange toond. Zeggen dat jouw pro duct, groter of goedkoper is, mag wel. De voorwaarde is dat de vergelijking eerlijk en volledig is", aldus Reeskamp. Dat betekent dat je een Por sche 911 en een Suzuki Al to niet mag vergelijken op basis van prijs alleen. Reclamema kers moeten ook het verschil in kwaliteit benadrukken. Cola-oorlog Coca-Cola en Pepsi vochten midden jaren tachtig in de Verenigde Staten al de 'co- la-oorlog' uit, door elkaar zwart te maken. In de VS mag volgens Rees kamp meer dan in ons land. „Lange tenen worden in Ne derland nu nog goed be schermd, maar toch denk ik dat we hier schoorvoetend ook die kant op gaan. De Ne derlandse rechter wordt steeds liberaler. Bovendien is de Europese Unie een groot voorstander van vergelijken de reclame, omdat het goed is voor de markttransparantie." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23