PZC Zeeuwse economie is instabiel ANWB voor de rechter gedaagd Met z'n allen op een kluitje PZC Forse investering Dow in ethyleen bijdrage aan landelijke groei is te verwaarlozen tondshoppen ij autoinruil oont de moeite Als toeristen de borden maar niet negeren Redactie: 0113-315649 H5cM@pK.nl 4460 AA Goes 1SSSfflSl'SBeland: 0113-315520; K&anderen: 0114-372770; £"..1:020-4562500, donderdag 13 oktober 2005 U zoekt Onze lezers zoeken technisch talent? 1 uw vacature! vind het steeds weer fascinerend n te ontdekken hoe zo'n complex Km als een economie zich gedraagt *ns harde wetmatigheden. Ook in •owe wetenschappen zelf zijn er 1 mensen die graag benadrukken elke situatie anders is. handigheden veranderen in de loop M.het menselijk gedrag is inge zien onvoorspelbaar, tussen lan- zijn grote verschillen in cultuur en 'wnten, daar kun je geen stabiele mnen uit halen. Zonder die verschil- ontkennen, geloof ik niet dat dat S°ze benadering is. Het is juist de 'f van wetenschap om stabiele pa- fn te zoeken, hoe moeilijk dat vaak Maar soms stuit je dan ineens J°P een prachtig voorbeeld. at I* m Nederland grote bezwaren an hoge bevolkingsdichtheid en een daling van de bevolking zou toejui chen. heb ik in de wetenschappelijke literatuur gezocht naar onderzoek over de effecten van bevolkingsdichtheid. Ik had tot nu toe eigenlijk maar één goede studie daar over gevonden. Dat is een onderzoek in de Verenigde Staten, op het niveau van de 'county', een bestuur lijke eenheid onder de staat (staten zijn verdeeld in 'counties'). Geschat wordt dat een verdubbeling van de dichtheid in een 'county' leidt tot een stijging van de arbeidsproductiviteit met vier pro cent. Ik concludeer daaruit dat een stij ging van de bevolking maar weinig op levert. Als je de bevolking moet verdub belen voor vier procent inkomensgroei, moet je nogal wat overhoop halen voor onbenullige baten. De omgekeerde con clusie vind ik nog mooier. Als je de be volking halveert, verlies je maar vier procent. Daar hoeven we het dus niet voor te laten. Omdat dit onderzoek de Verenigde Staten betreft, zou je je kun nen afvragen wat dit voor ons bete kent. De ruimte in de Verenigde Sta ten, de andere sociale en economische structuur, al die verschillen die we zo graag benadrukken, daar kun je Neder land toch niet zomaar mee gelijkstel len? Nou, Europa in ieder geval wel. Het onderzoek is herhaald, door dezelf de onderzoeker, voor Spanje, Italië, Frankrijk, Engeland en Duitsland. De uitkomst duidt op die verbluffende wet matigheid: verdubbeling van de bevol kingsdichtheid leidt ook in Europa tot een stijging van de productiviteit met vier procent. De conclusie wordt nog versterkt als de uitkomsten in de ver schillende landen worden vergeleken: er zijn geen verschillen van betekenis. De productiviteitswinst van een hogere bevolkingsdichtheid wordt toegeschre ven aan agglomeratievoordelen. In ste delijke centra van grote dichtheid (ag glomeraties) zijn diverse economische voordelen te behalen. Omdat er veel be drijvigheid is. kan iedereen zich specia liseren in de dingen waarin hij (of zij) uitblinkt: een consultant heeft niet veel emplooi op het lege platteland. De concurrentie is in de stad heviger, hetgeen efficiency en innovatie kan be vorderen. Bedrijven en werknemers zit ten boven op elkaar, waardoor nieuwe kennis zich snel kan verspreiden, door imitatie en door rondzwermende werk nemers die als nijvere bijen het stuif meel overal afzetten. In het onderzoek wordt onderscheid ge maakt tussen gemiddelde bevolkings dichtheid en concentratie in bevolkings dichtheid. De gemiddelde dichtheid is de dichtheid van het hele land. De con centratie zegt iets over de verschillen in dichtheid binnen het land, tussen Rotterdam, Drenthe, Twente, etc. Het zal niet verbazen dat concentratie een positief effect heeft op productiviteit. Agglomeratievoordelen worden be haald door mensen op een kluitje. Dus je kunt een gegeven bevolking beter on gelijk over een stuk land verdelen dan gelijkmatig. Dat leidt tot een eenvoudige conclusie: je kunt de bevolking inkrimpen zonder noemenswaardig aan productiviteit te verliezen. En als je die verliezen dan wilt beperken, moet je de bevolking vooral ongelijk over het land verdelen. Die mooie wetmatigheid geeft daarmee steun aan een ruimtelijke ordening die we in Nederland juist hebben opgege ven. Je moet niet spreiden zoals we hier doen, je moet juist concentreren. Joop Hartog Telefoonnummer voor het leven DEN HAAG - Mensen die verhuizen naar een andere stad in Nederland, hoeven straks geen nieuw telefoonnummer meer aan te vragen. Vanaf volgend jaar wordt het moge lijk het telefoonnummer van een vaste verbinding mee te nemen. Daarvoor moet men wel eerst overstappen naar een nieuw 085- of 091-nummer. Minister Brinkhorst van Economische Zaken bespreekt de mogelijkheid van een 'telefoonnummer voor het leven' momenteel met de telefoniebedrijven. Wie nu verhuist naar een andere regio, krijgt voor zijn vaste telefoonaan sluiting een nieuw nummer. GPD Supermarkt stunt met vliegreizen HOOFDDORP - Dirk van den Broek gaat zijn klanten vanaf maandag zeer goedkope vliegreizen aanbieden. Het supermarktconcern heeft daarvoor 15.000 tickets inge kocht bij de Duitse prijsvechter Air Berlin. Het gaat om vouchers van 29 euro, inclusief belasting en toeslagen, voor rechtstreekse retourvluchten vanaf Schiphol naar Berlijn en Mallorca. „We richten in de Dirk van den Broekwinkels speciale kassa's in waar de vouchers gekocht kunnen worden", al dus Dirk van den Broek. De tickets zijn voor vluchten tot 30 april en moeten voor eind november zijn omgezet in een definitieve boeking. ANP Leeuw Bier sluit brouwerij VALKENBLTRG - De kleine Limburgse brouwer Leeuw Bier sluit zijn 120 jaar oude brouwerij in Valkenburg aan de Geul en laat het gerstenat vanaf volgend jaar in Haacht bij Brussel brouwen. Daardoor verliezen negen van de 21 mensen hun baan, aldus directeur J. Vermeer van Leeuw BV gisteren. De pittoreske voormalige kruitfabriek met watermolen aan de Geul, waar Leeuw jaarlijks 70.000 hectoliter voor de Nederlandse markt brouwt, wordt verkocht. Het erbij gelegen waterrad uit 1886 staat op de monumentenlijst en voorzag in vroegere tijden in de energiebehoefte van de brouwerij. Het waterrad is het grootste exemplaar in Ne derland, dat nog steeds in werking is. ANP Offertes klussers via het internet ARNHEM - Wie een aannemer of schilder zoekt voor een klus, kan bedrijven via internet snel een offerte laten uit brengen. Opdrachtgevers kunnen hun klus aanbieden op de website www.leadz.nl van het bedrijfje Leadz. Vaklieden kunnen vervolgens bieden op de klussen die worden aangeboden. Zo krijgen de opdrachtgevers in één oogopslag zicht op de kosten en kunnen snel zaken wor den gedaan. GPD door René Hoonhorst TERNEUZEN - Dow Benelux investeert enkele tientallen mil joenen euro's in de bouw van een nieuw fornuis voor uitbrei ding van de ethyleenproductie. Het fornuis levert Dow zo'n 110.000 ton ethyleen extra, waardoor de totale capaciteit van de Terneuzense krakers stijgt tot ruim 1,8 miljoen ton. Het nieuwe fornuis wordt aange sloten op de modernste kraker, de LHC3. Het ethyleen wordt vooral gebruikt als grondstof voor de polyethyleenproductie in Terneuzen zelf. „De markt trekt aan en daar spelen we op in. Het extra fornuis verhoogt te gelijkertijd de productiviteit en de efficiëncy van onze krakers", meldt Dow-woordvoerder F. Ne ve. Met het opvoeren van het volu me, productiviteit en efficiëntie verbetert de concurrentiepositie van Dow Benelux. Neve: „We zijn constant op zoek naar verde re efficiencystijgingen. Met het plaatsen van een nieuw fornuis doen we een hele grote stap, om dat we niet alleen het rende ment van de kraker verhogen. We kunnen ook meer producten in andere fabrieken op het ter rein maken." De bouw van het fornuis kan eind volgend jaar beginnen en moet een jaar later operationeel zijn. Dat de Amerikaanse che- miegigant fors durft te investe ren, geeft aan dat de hoofddirec tie vertrouwen heeft in haar Ter neuzense vestiging. (Advertentie) EN' HAAG - De ANWB raadt tnscn die hun auto gaan inrui- n aan om meerdere dealers te Roeken. Het advies volgt op tn deze zomer gehouden steek- oef van de ANWB, waaruit leek dat het verschil tussen het logste en laagste bod voor de mgeboden auto ongeveer 4000 rowas. let verschil bleek enorm", al- is de woordvoerder van de NWB. „We weten dat veel men- ndit al doen, maar het blijkt is de moeite waard." De iWB stuurde een zogenaamde ivstery shopper' met een Toyo- Canna uit 1996 langs vijftig itobedrijven op zoek naar een tdere auto. De test is gepubli- srd in het blad de Kampioen gisteren verscheen, si regionale prijsverschillen iek nauwelijks sprake, want een regio was het prijsver- al nooit meer dan 250 euro. el werd regelmatig een alter- ieve auto voorgesteld, bij- iheeld omdat er een actie -,Daar is niets op tegen, d dat kan voordelig zijn rde klant. Ook moet worden snerkt dat er wellicht nog r te bereiken was geweest er daadwerkelijk tot koop zijn besloten." De meeste au- dhjven die werden bezocht, orden goed voor de manier 'nop ze hun klant ontvingen «handelden. ANP Als grondwerker verricht Dellaert een scala aan werkzaamheden bij de aanleg van wegen en rioleringen of de herinrichting van terreinen. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst BRESKENS - Het weer maakt of breekt de werkomstandigen voor grond werkers. Deze week was het perfect: twintig graden in een oktoberzonnetje maakt Johnny Dellaert niet elk jaar mee. Maar ook als het regent, koud is of juist enorm heet laat Dellaert (49) zijn hu meur niet al te vaak bederven. „Ik laat het gewoon op me af komen. Er zijn voor- en nadelen aan werken in de bui tenlucht." De inwoner van de Vlaamse grensplaats Watervliet (afkomstig uit IJ- zendijke) ergert zich meer aan mensen die verbodsborden negeren en het werk terrein oplopen. „Hier in Breskens zijn het vooral toeristen. Je ziet ze vaak niet aankomen, maar wat als een kraanma chinist net met een bak zand of een me talen pijp heen en weer zwaait? Levens gevaarlijk!" Het gevaar voor de grondwerkers en hun collega-wegwerkers is door strenge re arbo-eisen flink afgenomen. Schoe nen met stalen neuzen, beschermende pakken en handschoenen waren altijd wel beschikbaar, maar de controles op het daadwerkelijk gebruiken van de kle dij zijn een stuk strenger. „Ik vind dat prima, want het gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid. De kleding is ook ge woon nodig voor hygiëne, je moet maar eens een dagje bezig zijn met het vervan gen van rioleringen." Als grondwerker verricht Dellaert een scala aan werkzaamheden bij de aanleg van wegen en rioleringen of de herin richting van terreinen. Voor het graven van sleuven voor nieuwe leidingen wordt vaak een graaf machientje ge bruikt, maar de ouderwetse schop blijft nodig voor het werk in kleine hoekjes en het gladstrijken van diverse funde ringslagen. Dellaert is momenteel be trokken bij het gedeeltelijk afbreken van de oude Deltadijk en het leggen van een nieuwe damwand bij de haven van Breskens. Mooi werk, waar hij - als hij het vissersdorp bezoekt - met trots aan terug denkt, weet hij nu al. door Heieen Paalvast UTRECHT - De concurrentie strijd tussen de pechhulpverle- ners Route Mobiel en de ANWB wordt steeds meer voor de rech ter uitgevochten. 'Nieuwkomer' Route Mobiel spant een kort ge ding aan, met als eis dat de ANWB stopt met het versprei den van onjuiste berichten over de concurrent. De ANWB zegt voortdurend dat Route Mobiel mensen met pech onderweg niet helpt, maar al leen wegsleept. „Ze blijven ons zwartmaken, via callcenters, winkels, woordvoering in kran ten en in e-mailtjes aan klanten. De ANWB had beloofd daarmee te stoppen. We hebben er last van", stelde mededirecteur M. Muller van Route Mobiel giste ren. Muller voelt zich in de rug gesteund door het ministerie van Economische Zaken, dat vo rig jaar de bond op de vingers tikte voor oneerlijke handels praktijken. Het kort geding dient volgende week dinsdag bij de rechtbank in Amsterdam. In juni spande de ANWB op zijn beurt een bodemprocedure aan tegen Rou te Mobiel voor het verspreiden van onjuiste prijsvergelijkingen. Route Mobiel is actief sinds sep tember 2004 en sindsdien heb ben volgens de dienst 130.000 mensen zich erbij aangesloten. Van hen zijn 80.000 afkomstig van de ANWB. ANP pagina 23 reclame-oorlogjes faAr.leflrev Kutterink GOES - De Zeeuwse economie instabiel en groeit nauwelijks ^r. Na een goed 2002 is de «onomie in elkaar geklapt. Vo- n.ijaar bedroeg de groei 0,1 pro- snt.de laagste van het land. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceerde gis- ïren voorlopige cijfers waaruit jiijltt dat de lage economische groei in Zeeland vooral te wij- Sen is aan de mindere prestaties BB enkele grote industriële be- injven. Afgezet tegen de jaren poor, valt op dat de Zeeuwse conomie flink achteruit is ge- jun. Zeeland droeg in 2002 nog .1 procent bij aan de groei van enationale economie. Een jaar fe-er was dat geslonken tot 0,3 rocent en vorig jaar tot 0,1 pro- at. Daarmee is de bijdrage de Zeeuwse economie aan landelijke te verwaarlozen. J Fant de groei van de Nederland- •economie is in 2004 uitgeko- op 1,7 procent. Flevoland resteerde afgelopen jaar het economische groei kwam iar in 2004 uit op 3,4 procent, [et een groeicijfer van 3,8 pro- deed Groningen het welis- _r beter, maar dat kwam oor de gaswinning in die pro- ncie. Je economische groei in Flevo- id wordt door diverse bedrij fs- tken gedragen. In 2003 ont- opte de provincie zich ook al it snelste groeier van Neder- nd. de Randstad zette de regio msterdam vorig jaar de hoog- economische groei neer. De hoofdstad behaalde een groeicij fer van 2.4 procent, mede dank zij de goede ontwikkelingen op en rondom Schiphol. De lucht vaart deed het vorig jaar uitste kend, maar ook de zakelijke dienstverlening droeg bij aan de groei in Amsterdam en omge ving. De steden Utrecht en Den Haag behaalden een economische groei van ongeveer 2 procent, terwijl Rotterdam wat achter bleef met een plus van 1,5 pro cent. De vier grote steden zijn belangrijk voor de Nederlandse economie. In en rondom deze ste den wordt bijna eenderde van de toegevoegde waarde in Neder land voortgebracht. Analyse Het CBS publiceert alleen de cij fers en maakt geen nadere analy se. Maar economen hebben er de laatste jaren verschillende ke ren op gewezen dat de Zeeuwse economie in grote mate afhanke lijk is van een paar grote (chemi sche) bedrijven. De eenzijdig heid maakt dat het alleen goed gaat met Zeeland als het die on dernemingen ook voor de wind gaat. En dat maakt de economie instabiel. Zeeland moet econo misch daarom inzetten op een andere koers, luidt de bood schap van de economen van de stafgroep economische zaken van de Rabobank. Zij presente ren jaarlijks een rapport waarin ze de prestaties van regionale economieën analyseren. In juni van dit jaar stelden ze dat ze in Zeeland nauwelijks groei ver wachten van de grote indus triële bedrijven. Ook moet Zee land niet te veel beslissende im pulsen verwachten van een Wes- terschelde Container Terminal, als die kan worden aangelegd. Datzelfde geldt voor het toeris me, tenzij fors wordt geïnves teerd in kwaliteit, zo stellen de economen. Hun antwoord is de woonecono- mie, want Zeeland is het sterkst als woonplek. De economen zien daar Zeelands reddingsboei lig gen: meer woningen bouwen voor mensen die werkzaam zijn in de hogere segmenten van de dienstverlening. Want die wer ken steeds minder in fabriek of kantoor, maar steeds vaker ge woon vanuit hun huis. pagina 23 Delta Boys vallen van voetstuk het alfabet van Zeeland WeGGNGR dagbladen 77% van de mensen die werk zoeken in de techniek/industrie zoekt een nieuwe baan tussen de personeelsadvertenties in de PZC JobTrack.nl, de banensite van de PZC en alle andere Wegener dagbladen, is de best bekeken vacaturesite van Nederland. De meest krachtige combinatie in personeelswerving: de PZC en JobTrack.nl Ook voor personeelswerving in de techniek/industrie. de totaaloplossing voor verzuim: kijk op verzuimzorgpakket.nl of bel 0900 4040404 (lokaal tarief)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21