Ik wil werk maken van mensen PZC J Terry Gilliam blijft in sprookjes geloven Een band met diverse gezichten woensdag 12 oktober 2005 e kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er wel een fo to van maken. Maar zonder gevoel is het niets anders dan een leugen." Het is een uitspraak van Koos Breukel, de fotograaf van wie tot 4 december een aantal indrukwek kende portretten wordt tentoongesteld in De Hallen in Haar lem. Fotograaf Koos Breukel Koos Breukel heeft zich lan ge tijd opgehouden in de wereld van Quote en meer van dat soort snelle bladen. Cap tains of industry en politici wer den door hem altijd even anders dan anders vastgelegd: „Het wa ren natuurlijk vooral van die zelfbewuste types die voor de ca mera kwamen. Mij ging het om het moment dat ze even het scherm van afstandelijkheid en zelfverzekerdheid lieten zak ken. Ik probeerde ze uit hun evenwicht te brengen." Hij vertelt over de keer dat hij Onno Ruding moest fotografe ren: „Ruding zit achter zijn bu reau en zegt tegen me: 'Ik heb vijf minuten voor u.' Echt op zó'n arrogant toontje. Die pak ik terug, denk ik. Ik richt mijn camera op hem en zeg: 'Hè bah, er zit allemaal stof op uw bril.' Hij schrikt. Begint met een zak doek verwoed zijn brillenglazen schoon te poetsen, met zo'n spin nijdig gezicht. Een hele vieze zakdoek was het. En pats, ik druk af. Hij had het nog niet eens in de gaten. Ik berg mijn ca mera op en ga weg. Hij zegt: 'Moet u mij niet meer fotografe ren?' 'Nee, meneer Ruding', zeg ik, 'ik had maar één minuut voor u."' „Ik vond het prachtig om die mensen uit hun evenwicht te brengen. Dan moest ik een of an dere directeur fotograferen en die zei dan tegen me: 'Als u alles hier op de tafel maar laat lig gen.' Die tafel lag bezaaid met paperassen. En als-ie dan even weg werd geroepen, zette ik zo'n tafel op de gang. Volledig in paniek natuurlijk toen-ie te rugkwam. En dat was het mo ment om hem te fotograferen." Faro Na een zwaar auto-ongeluk in 1992 hield Breukel de snelle fo tografie voor gezien. „Ik weet nog dat ik Sylvia Toth moest gaan fotograferen. En ineens rij ik daar in die tunnel en baf! Af gelopen, uit! Ik ben door het oog van de naald gekropen. Toen ik aan het revalideren was, ben ik gaan nadenken. Ik wilde dat snelle niet meer, ik wilde echt werk gaan maken van de men sen die ik ging fotograferen. Er moest rust in mijn werk komen. Noem het een hommage aan het leven. In die tijd zag ik op tv de beelden van overlevenden van de vliegramp in Faro. Ze wer den naar Nederland overgevlo gen. Bij aankomst verborgen ze hun gezicht onder hun jas. Dat trof me enorm. Een paar jaar la ter ben ik hen gaan fotografe ren." Aan een foto van een jonge vrouw met een sigaret in haar hand, zie je in eerste instantie niets. Ze kijkt zelfbewust de ca mera in. Maar als je beter gaat kijken, zie je de littekenvorming op haar huid. Aan die foto is te zien dat de persoonlijkheid van iemand door alles heen komt. Maar er zit ook iets ingekeerds Bernlef gefotografeerd door Koos Breukel in die blik. Het innerlijk oog neemt iets waar dat voor ande ren niet te bevatten is. Ondanks de aanwezigheid van de camera, is het of ze daar even alleen zit. Aan een van de wanden in de Hallen hangt een serie foto's die Breukel maakte van de theater maker Michael Matthews. Hij volgt het aftakelingsproces van deze prachtige man vanaf het Foto's van Koos Breukel moment dat bekend wordt dat hij aids heeft. We zien Mat thews op de rug geportretteerd. De huid is aan het vervallen, ziet er leerachtig uit, bijna als het pantser van een leguaan. „Hij is bij me geweest in de stu dio, we waren goed bevriend. Hij keek naar zijn magere pol sen en de zieke huid en zei tegen me: 'Kijk dan, Koos. Daar kun je toch niets meer mee. Daar kun je alleen nog maar kunst mee maken.' Hij was geschokt toen hij de foto's zag. Maar hij had er vrede mee." Een van de aangrijpendste foto series in de tentoonstelling is die over Breukels vriend en col lega Eric Hamelink, die te horen krijgt dat hij een hersentumor heeft. Breukel heeft het verloop van de ziekte met de camera ge volgd. We zien een krachtige en knappe jongeman opgeblazen van de medicijnen eindigen op bed, met zijn geliefde naast hem. In deze tijd van reality-tv en een bijna voyeuristische belangstel ling voor het leed van de ander, is deze serie een verademing. Te der is een woord dat thuishoort in poëzie-albums van nuffige jongedames, maar toch is dat woord het eerste wat je voor de geest komt als je deze foto's ziet. Bijna zoals een moeder de ge schaafde knie van haar zoon be handelt, zo heeft Breukel hier zich gebogen over dit leed. Wat Breukel van zijn vriend heeft weten vast te leggen is de berus ting in het lot, met diep in de poel van zijn blik, ergens op de bodem, de angst. Ook het mo ment waarop Eric pas heeft ge hoord over de tumor, is hier te zien. We zien hem de camera in kijken, met bij de neusvleugels al dat verholen verdriet. Een hondje zit onder zijn trui en steekt zijn kop naar buiten. Het is een foto van iemand die graag nog een tijdje alles bij zich wil houden, maar daar geen greep meer op heeft. Mooi is ook een foto van de schrijver Bernlef. In zijn dikke winterjas staat hij daar, met zijn wat norsige kop en dat ene argwanende oog. Het is een le vend oog. Maar binnenkort gaat Breukel ook iets doen met ogen waarin geen enkele twinkeling meer zit. „Ik heb contact met een ocularis- te in Den Haag, die mensen gla zen ogen aanmeet. Van die men sen ga ik foto's nemen. Niet om de sensatie maar omdat zoiets toch een heel vreemd effect heeft. Je denkt dat er niet veel mensen zijn met van die ogen. Maar sinds ik met dit project be zig ben, zie ik ze overal. Meestal aan de manier waarop ze om zich heen kijken. Vaak moeten ze zich helemaal omdraaien als er iets gebeurt aan de kant van hun glazen oog. Ik ga er een boek van maken. De titel heb ben we al: De cosmetische blik." Cees van Hoore De intense gitaarmuziek van het Spaanse Holywater hangt aan elkaar van extremen. De band gaat van zacht en dro merig naar hard en vervormd. Daardoor en door hun Engelse teksten vallen ze in het Spaanse poplandschap een beetje tussen wal en schip. „Als je bekend wilt worden, moet je eigenlijk gewoon spelen wat op dat mo ment hot is." 'Spanish popstars'. Zo wordt de band uit het Galicische Lugo op posters aangekondigd. Ze zien er niet uit als popsterren. En dat zijn ze ook helemaal niet, zegt zanger/gitarist Ricardo Rodri guez. „We zijn niet echt bekend in Spanje. Het is voor ons heel moeilijk om aan de bak te ko men. We zitten te ver weg van Madrid en Barcelona, waar het allemaal gebeurt. Er is in Span je ook maar één alternatieve ra diozender, waar al die indepen dent bandjes die ons land telt, gedraaid moeten worden. Je krijgt dus twee weken airplay, als je plaat uitkomt. En dan is het weer afgelopen met de aan dacht." Gitarist Martin Alonso: „Holy water is ook een vreemde eend in de bijt. Er zijn niet veel bands die ons soort muziek ma ken: Engelstalig en met invloe den van Engelse en Amerikaan se bands. Spanje heeft een ande re muziekcultuur dan Neder land. Rock is er niet gebruike lijk. Latin, house en Caribische muziek zijn de standaard. En als het rock is, is het meestal een Pixieskloon of geïnspireerd op new wave. De jaren tachtig zijn ook in Spanje weer hot." Rodriguez: „Als je bekend wilt worden, moet je eigenlijk ge woon spelen wat op dat moment hot is. Maar dan ben je één van die bands. En dat willen we niet." Door de extremen in hun mu ziek vallen ze ook nog eens tus sen wal en schip, zegt bassist Diego Castro. „Voor de main stream muziekbladen zijn we te hard, voor de underground ma gazines te soft." Radiohead De gitaarrock van Holywater kenmerkt zich inderdaad door extremen. De Spanjaarden gaan van zacht en dromerig naar hard en vervormd. De titel van hun tweede album, Sides, staat dan ook voor de verschillende gezichten van de band. Van* ge Rodriguez' zuivere, gepaij neerde zang worden vaakve© lijkingen getrokken met head, Jeff Buckley en Maar dan heb je het alleen^ de vocalen, zegt de zanger jj inderdaad een tijdje een m fan van Thorn Yorke (Rja! head) is geweest. „Er is meer dan mijn zang. 0 ziek is een mix van een dingen. Toen we Sides fc men, luisterden we vee! g Spacemen 3 en Lou Reeds fe. Machine Music. Maar Velvets derground is ook een s rugkerende invloed." Ze voelen zich verwants eveneens Spaanse bands l Lansbury en Schwarz, die eva eens bij platenlabel Astro rt ten. Dat zijn ook bands meti afwijkend, on-Spaans gé En ze hebben nog iets anda met hen gemeen. Castro: „1 Holywater in Vlissingen zijn allemaal hele goede Si bands, al zeg ik het zelf. Bas die heel anders klinken op li podium, daar pas hun warcg zicht tonen." Is de intense gitaarmuziek r Holywater op cd doorspekte orgels, strijkers en sferischeg i luiden - allemaal afkoi Rodriguez' synthesizer 11 klinken ze harder, groter end recter, licht drummer en hsn i corefan Luis Casanova ta „Dan zijn we meer een rod band én mag ik lekker hard its pen." De naam van de band heeftta i wens geen religieuze beteka zegt de zanger, die deze ra duidelijk eerder voor de kita heeft gekregen. Hij zucht, j had er even over moeten nat-: j ken, toen ik de naam b Maar ik vond hem gewoon g« i klinken. Nu vind ik hemeiga i lijk niet zo leuk meer," Rob Bios i Holywater speelt zaterdag 15 cara dag 16 oktober in Vlissingen Piek, Panla Rhei). Terry Gilliam was het enige Amerikaan se lid van het legendarische Monty Py thon-team, dat hij vooral terzijde stond met bizarre animaties en als regisseur. Na dien ontwikkelde hij zich tot specialist in fantastische en uitzinnige spektakels als Brasil, The Fisher King, Fear and Loathing in Las Vegas en de spectaculaire mislukte Adventures of Baron Munchausen. Legen darisch is de Don Quichote-productie waar van de opnamen zo catastrofaal in het wa ter vielen dat die enkel een hilarische docu mentaire opleverde: Lost in La Mancha. Nu waagt de extravagante cineast zich aan The Brothers Grimm, met Matt Damon naast Heath Ledger en met Monica Bellucci als heks. Van zijn eigenzinnige en volgens sommigen chaotische manier van films maken, geeft Terry Gilliam de schuld aan Monty Python. „Toen ben ik volledig verwend geraakt en bedorven. We deden alleen waar we zin in hadden." Gilliam meent dat The Brothers Grimm zijn meest betoverende film is: „Wellicht niet zo op grote schaal fantas tisch als Münchausen, waar je in Oosterse paleizen en veldslagen terechtkwam en zelfs op de Maan. Maar op een kleiner schaal is The Brothers Grimm toch meer sprookjesachtig. Je hebt niet veel meer dan een dorpje, een bos en een toren, maar het idee is dat je het ervaart op een meer inten se, huiveringwekkende manier die meteen onder je huid kruipt. Speciaal in dat woud. Dit is zoals ik het zelf voelde toen ik vroe ger die sprookjes van Grimm las." Hij beschouwt zichzelf als 'slachtoffer van Grimm'. „Toen ik een kind was, hadden wij Regisseur Terry Gilliam op de set van de film 'The brothers Grimm' geen televisie en daarom las ik veel. Wat ik bij hen ben tegengekomen is me meer bijge bleven dan de hele rest. Het zijn de gebroe ders Grimm geweest die mijn beeld van de wereld hebben gevormd, of misvormd. Dat gaat trouwens nog steeds door. Ik kan het niet stoppen. Toen ik The Fisher King maakte, ging het aanvankelijk gewoon om een psychodrama in New York bij nacht. Toen ik ermee aan de slag ging, slopen van zelf de mythes en sprookjes binnen, met rid ders, monsters en kastelen." De gebroeders Grimm worden opgevoerd als ladelichters in een land dat uitsluitend wordt bevolkt door domme, bijgelovige Teu toonse boskneuters. Met deze voorstelling van zaken zullen ze in Duitsland bijzonder in hun sas zijn, meent de 64-jarige kunste naar. „Ik weet zelf ook wel dat de Grimms geen schelmen zijn geweest maar brave we tenschappers. Ik heb evenwel geen docu mentaire gemaakt maar een film die de kleur wil aannemen van zijn onderwerp: sprookjes." „Ik sprak gisteren de Duitse distributeur en die zei het verademend te vinden einde lijk eens een buitenlandse film te kunnen zien waarin de Duitsers niet worden afge schilderd als fantasieloze, arrogante vecht jassen die overal de baas willen spelen, maar als simpele, vernederde stumperds die zelf onderworpen zijn. Tja, het speelt in de Napoleontische tijd, toen waren de Duit se gebieden dus door de Fransen veroverd. Ik vond het heerlijk om voor de afwisseling juist de Fransen neer te zetten als botte sa distische imperialisten zonder een greintje gevoel voor humor of artisticiteit. Want die Fransen zijn in films van het verleden veel te veel verwend, vind ik." Gilliam meent trouwens dat zijn film in ze kere zin wel degelijk de geest te pakken heeft van de wereld waarin de broers Grimm tot hun klassieke collectie sprook jes zijn gekomen. „Die hebben ze immers niet zelf verzonnen maar alleen op het plat teland verzameld en vervolgens ge boekstaafd. Juist omdat hun land was be zet door de Fransen die hun 'Verlichting' hadden meegebracht, begonnen de Grimms het ergste te vrezen voor hun eigen Duitse cultuur, die op dat moment juist niet ratio nalistisch was maar romantisch. Dat is waarom ze de boer opgingen om oeroude volksverhalen te verzamelen." De hoofdrollen in Grimm worden gespeeld door de supersterren Matt Damon en Heath Ledger, maar ze waren niet uitgekozen om dat ze supersterren zijn. „In het verleden zijn meestal mijn acteurs pas later su persterren geworden. Ik werkte tien jaar ge leden al met Brad Pitt en acht jaar geleden met Johnny Depp, Benicio Del Toro en To- bey Maguire. Ik kies acteurs uit op hun in telligentie. Ze moeten begrijpen waar ze te rechtkomen: op een wat hectische set door gaans, waar ik van hen verwacht dat ze er flexibel en met eigen fantasie induiken. Daar moeten ze aardigheid in hebben." Lastig „Ik heb altijd geprobeerd te vermijden dat ik met lastige acteurs te maken zou krijgen. En ze mogen niet te ijdel zijn. Want als ze al supersterren zijn, zal ik er meestal voor zorgen dat de fans zich dood schrikken. Kijk nog maar eens hoe Brad eruit zag in Seven Monkeys. Dat had hij trouwens voor namelijk zelf allemaal bedacht, dat rare The Brothers Grimm kapsel en dat ene oog en zo, maar ik kan niet ontkennen dat ik hem heb aangemoe digd. In Fear And Loathing In Las Vegas kreeg Johnny Depp een kale kop en Benicio moest van mij zo veel extra gewicht aan kweken dat hij nog steeds klaagt dat hij het er nooit meer af heeft gekregen." Er was ooit sprake van dat Johnny Depp een van de twee broers Grimm zou spelen. „Ik had hem gevraagd en hij wilde, maar Johnny haakte af op het moment dat hij be greep dat we zouden opnemen in Praag. Hij Holywatei had daar From Hell gedraaid en zei dat j nooit meer naar die stad terug wilde.' weet niet wat er is gebeurd. Heb het o niet gevraagd. Ik weet wel dat Praag ju een geweldige plek is om films te make goede locaties, uitstekende studio's, uiter bekwame technici met hart voor hun vak. Voor Grimm heeft Gilliam nog gewerkt aa een ander groot project, Good Omens,n® dat ketste af omdat het niet te financier bleek. „Nu is het bijna niet meer te gelovs Ik had 60 miljoen dollar nodig, waarvan: er 45 miljoen al bij elkaar had gesprok® in de rest van de wereld. Ik had nog 15 p joen nodig uit Amerika. Ik had al wel bin Williams én Johnny Depp. Toch kon u dat restant in Hollywood niet bij elkasi krijgen. Daar reageerde men: 'Jota! Depp, die is over zijn top. Die doet als nog Europese kunstfilms zoals Chocolata The Man Who Cried.' Toen zag je hoe® derachtig er in Hollywood beslissingen wor den genomen. Ze zijn niet in staat oir denken vanuit talent, maar redeneren sluitend vanuit marketing en zelfs dat k nen ze niet behoorlijk. Dan maakt Jota! een jaar later Pirates of The Carribean ineens is hij weer de grootste ster van®* reld. Ja, het zou kunnen dat we nu alsn| Good Omens proberen vlot te trekken zie je maar dat je wel degelijk in sprookje moet blij ven geloven. Pieter van Lu 'The Brothers Grimm', te zien iw ^,ssl gen, Hulst, Bergen op Zoom, Antwerpen, Gent, Knokke, Brugge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22