li
l
Een pimp is heel wat anders dan een pooier
PZC
m
J r
{m
i'
4t* 'v
L
toveracademie
RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE
Omstreden videoclips
zaterdag 8 oktober 2005
j
i
li
r
1 '1
It
i
In de 'gangsta rap', waarvan de videoclips
continu over MTV en TMF rollen, we
melt het van de 'pimps' en 'bitches'. De rap
pers zijn de stoere 'pimps', de 'bitches'
schudden gretig met hun ronde billen. Het
effect? Een 'MTV-cultuurtje', dat volgens
deskundigen best eens de achtergrond kan
zijn van recente groepsverkrachtingen.
Heeft u uw 'ride' al 'gepimpt'? Of uw
'room'? Anders toch op zijn minst wel de
mobiele telefoon? Geen idee wat pimpen is?
Dan bent u zelf in ieder geval geen pimp.
Wees blij. Letterlijk vertaald is een pimp
namelijk een pooier. En wie wil nu pooier
zijn? Niemand natuurlijk. Maar een heden
daagse pimp, dat is heel wat anders. Want
wie een pimp is, is cool. Die is de baas.
Wie MTV een beetje volgt, ziet geregeld
pimps voorbijkomen. De zender maakte
zelfs het bijbehorende werkwoord 'pimpen'
populair. Pimp my ride bijvoorbeeld is het
tv-programma waarin versleten auto's
mooi gemaakt worden. Ze worden gespoten
in felle kleuren, voorzien van platte
tv-schermen en versierd met glimmende vel
gen. Sinds kort is er ook een woonprogram-
ma, Pimp my room. Pimpen betekent: stoer
maken.
De uitvinders en propagandisten van het
verschijnsel pimp zijn hiphopartiesten uit
de Verenigde Staten. Op dit moment zijn
met name 50 Cent en Snoop Dogg erg popu
lair. Een jaar geleden hadden zij samen de
hit 'P.I.M.P.'. In de bijbehorende videoclip
bezongen ze het pimp-zijn en lieten zich
daarbij omringen door topless dames.
Bitches, volgens de heren.
Het is een goed voorbeeld van het
'MTV-cultuurtje' dat deskundigen de laat
ste tijd opvoeren, wanneer jongeren ontspo
ren. De recente groepsverkrachtingszaken
door jonge jongens in Rotterdam werden on
omwonden toegeschreven aan het voor
beeld dat de videoclips zouden geven. Een
groep Kaapverdische jongeren die zich aan
een groepsverkrachting schuldig maakte,
noemde zich de Cabo Pimp Unit (Kaapver
dische Pooier Eenheid). Dat was geen toe
val, volgens de officier van justitie in Rot
terdam.
„We hebben de indruk dat de jongeren zich
spiegelen aan die 'pimps', dat het hun rol
modellen zijn", zegt persofficier H.Hambeu
kers van het Rotterdamse Openbaar Minis
terie. „Zij denken dat de wereld in elkaar
zit, zoals het in de clips voorgesteld wordt.
Daarin wordt heel neerbuigend gekeken
naar vrouwen en vrouwenlichamen."
De videoclips schetsen een wereld waarin
vrouwen zichzelf volledig ter beschikking
stellen aan de rappers, oftewel pimps.
re lustobjecten gemaakt worden. De pimps
noemen de vrouwen om hen heen 'bitches'
(teven - red.) Het is een heel vernederende
manier van omgaan met vrouwen." De jon
gens in Rotterdam kopieerden deze om
gangsvormen, wat uiteindelijk uitmondde
in groepsverkrachtingen, zo luidt de visie
van het Openbaar Ministerie.
De reden dat deze jongeren zo gevoelig zijn
voor de schijnwereld van hun hiphophei-
Meestal gehuld in niet veel meer dan een bi
kini - of juist nog minder - wrijven ze met
hun billen tegen het kruis van de mannen
of schudden met hun kont. Een grijpgrage
hand slaan ze zeker niet weg. En ondertus
sen lepelen de hiphoppers in de camera hun
denigrerende teksten op, vaak onder het
openlijke genot van drank of drugs.
Hambeukers: „Met MTV-cultuur bedoelen
wij deze videoclips waarin vrouwen tot pu
den heeft vermoedelijk te maken met het
feit dat ze uit gebroken gezinnen komen, in
achterstandwijken wonen en nauwelijks on
der toezicht staan, aldus Hambeukers.
Specifiek onderzoek naar de invloed van vi
deoclips wordt op dit moment nog niet ge
daan, zegt Wim Bekkers, directeur van het
Nederlands Instituut voor de Classificatie
van Audiovisuele Media (NICAM). Het NI-
CAM is bekend van de Kijkwijzer, waar
mee ouders en opvoeders kunnen zien tot
welke leeftijd een televisieprogramma of
film schadelijk kan zijn voor kinderen.
„Als er in Nederland onderzoek naar de in
vloed van videoclips gaande was, zou ik dat
sowieso weten", aldus Bekkers. Het NI
CAM is, mede vanwege de groepsverkrach
tingszaak in Rotterdam, wel geïnteresseerd
in de eventuele resultaten van dergelijk on
derzoek. „Een lid van de wetenschappelijke
commissie van Kijkwijzer probeert te ach
terhalen of er onderzoeksgegevens bekend
zijn bij collega's in het buitenland." Video
clips worden nu langs dezelfde meetlat ge
legd als films en televisieprogramma's. De
criteria daarvan zijn gebaseerd op weten
schappelijk onderzoek. Uit dat onderzoek
blijkt dat de media geen doorslaggevende
rol spelen in de opvoeding.
„De huiselijke situatie is bepalend", zegt
Bekkers. „Krijgen de kinderen voldoende
aandacht van de ouders, is het gezin ont
wricht? Dat soort gegevens is van belang."
Bekkers vindt dat de link tussen ontspoor
de jongeren en de invloed van videoclips
niet te snel moet worden gelegd. „De jon
gens die de groepsverkrachtingen gepl«f
hebben, komen uit culturen waarin eens
dere seksuele moraal geldt. Het is te sin?
om te zeggen dat het door de videoclips
komt." Dat laatste vindt ook MTV Net-^
works. „Waarden en normen van een ina.'
du zijn afhankelijk van meerdere factore
zoals onder andere opvoeding, educaties
omgeving", laten de zenders MTV enlï
weten. „De clips die wij voor tien uur
's avonds uitzenden zijn niet seksistisch
stelt Jochem de Jong van MTV Network
ITij wijst het verband tussen zijn zenders
de groepsverkrachtingen dan ook kracl®
van de hand.
Het woord MTV-cultuur wordt vol
hem ten onrechte op een negatieve raaK'-
gebruikt door volwassenen 'die zelf noo-.
naar MTV kijken'. „Het is iets van alMr
den om te zeggen dat popmuzikanten
negatieve invloed hebben", aldus DeM
Maar volgens hem weten zijn kijkers welt
ter. „Iedere jongere weet dat een pimp®1
wat anders is dan een pooier."
Pier Abe Santa