li l Een pimp is heel wat anders dan een pooier PZC m J r {m i' 4t* 'v L toveracademie RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Omstreden videoclips zaterdag 8 oktober 2005 j i li r 1 '1 It i In de 'gangsta rap', waarvan de videoclips continu over MTV en TMF rollen, we melt het van de 'pimps' en 'bitches'. De rap pers zijn de stoere 'pimps', de 'bitches' schudden gretig met hun ronde billen. Het effect? Een 'MTV-cultuurtje', dat volgens deskundigen best eens de achtergrond kan zijn van recente groepsverkrachtingen. Heeft u uw 'ride' al 'gepimpt'? Of uw 'room'? Anders toch op zijn minst wel de mobiele telefoon? Geen idee wat pimpen is? Dan bent u zelf in ieder geval geen pimp. Wees blij. Letterlijk vertaald is een pimp namelijk een pooier. En wie wil nu pooier zijn? Niemand natuurlijk. Maar een heden daagse pimp, dat is heel wat anders. Want wie een pimp is, is cool. Die is de baas. Wie MTV een beetje volgt, ziet geregeld pimps voorbijkomen. De zender maakte zelfs het bijbehorende werkwoord 'pimpen' populair. Pimp my ride bijvoorbeeld is het tv-programma waarin versleten auto's mooi gemaakt worden. Ze worden gespoten in felle kleuren, voorzien van platte tv-schermen en versierd met glimmende vel gen. Sinds kort is er ook een woonprogram- ma, Pimp my room. Pimpen betekent: stoer maken. De uitvinders en propagandisten van het verschijnsel pimp zijn hiphopartiesten uit de Verenigde Staten. Op dit moment zijn met name 50 Cent en Snoop Dogg erg popu lair. Een jaar geleden hadden zij samen de hit 'P.I.M.P.'. In de bijbehorende videoclip bezongen ze het pimp-zijn en lieten zich daarbij omringen door topless dames. Bitches, volgens de heren. Het is een goed voorbeeld van het 'MTV-cultuurtje' dat deskundigen de laat ste tijd opvoeren, wanneer jongeren ontspo ren. De recente groepsverkrachtingszaken door jonge jongens in Rotterdam werden on omwonden toegeschreven aan het voor beeld dat de videoclips zouden geven. Een groep Kaapverdische jongeren die zich aan een groepsverkrachting schuldig maakte, noemde zich de Cabo Pimp Unit (Kaapver dische Pooier Eenheid). Dat was geen toe val, volgens de officier van justitie in Rot terdam. „We hebben de indruk dat de jongeren zich spiegelen aan die 'pimps', dat het hun rol modellen zijn", zegt persofficier H.Hambeu kers van het Rotterdamse Openbaar Minis terie. „Zij denken dat de wereld in elkaar zit, zoals het in de clips voorgesteld wordt. Daarin wordt heel neerbuigend gekeken naar vrouwen en vrouwenlichamen." De videoclips schetsen een wereld waarin vrouwen zichzelf volledig ter beschikking stellen aan de rappers, oftewel pimps. re lustobjecten gemaakt worden. De pimps noemen de vrouwen om hen heen 'bitches' (teven - red.) Het is een heel vernederende manier van omgaan met vrouwen." De jon gens in Rotterdam kopieerden deze om gangsvormen, wat uiteindelijk uitmondde in groepsverkrachtingen, zo luidt de visie van het Openbaar Ministerie. De reden dat deze jongeren zo gevoelig zijn voor de schijnwereld van hun hiphophei- Meestal gehuld in niet veel meer dan een bi kini - of juist nog minder - wrijven ze met hun billen tegen het kruis van de mannen of schudden met hun kont. Een grijpgrage hand slaan ze zeker niet weg. En ondertus sen lepelen de hiphoppers in de camera hun denigrerende teksten op, vaak onder het openlijke genot van drank of drugs. Hambeukers: „Met MTV-cultuur bedoelen wij deze videoclips waarin vrouwen tot pu den heeft vermoedelijk te maken met het feit dat ze uit gebroken gezinnen komen, in achterstandwijken wonen en nauwelijks on der toezicht staan, aldus Hambeukers. Specifiek onderzoek naar de invloed van vi deoclips wordt op dit moment nog niet ge daan, zegt Wim Bekkers, directeur van het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM). Het NI- CAM is bekend van de Kijkwijzer, waar mee ouders en opvoeders kunnen zien tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. „Als er in Nederland onderzoek naar de in vloed van videoclips gaande was, zou ik dat sowieso weten", aldus Bekkers. Het NI CAM is, mede vanwege de groepsverkrach tingszaak in Rotterdam, wel geïnteresseerd in de eventuele resultaten van dergelijk on derzoek. „Een lid van de wetenschappelijke commissie van Kijkwijzer probeert te ach terhalen of er onderzoeksgegevens bekend zijn bij collega's in het buitenland." Video clips worden nu langs dezelfde meetlat ge legd als films en televisieprogramma's. De criteria daarvan zijn gebaseerd op weten schappelijk onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt dat de media geen doorslaggevende rol spelen in de opvoeding. „De huiselijke situatie is bepalend", zegt Bekkers. „Krijgen de kinderen voldoende aandacht van de ouders, is het gezin ont wricht? Dat soort gegevens is van belang." Bekkers vindt dat de link tussen ontspoor de jongeren en de invloed van videoclips niet te snel moet worden gelegd. „De jon gens die de groepsverkrachtingen gepl«f hebben, komen uit culturen waarin eens dere seksuele moraal geldt. Het is te sin? om te zeggen dat het door de videoclips komt." Dat laatste vindt ook MTV Net-^ works. „Waarden en normen van een ina.' du zijn afhankelijk van meerdere factore zoals onder andere opvoeding, educaties omgeving", laten de zenders MTV enlï weten. „De clips die wij voor tien uur 's avonds uitzenden zijn niet seksistisch stelt Jochem de Jong van MTV Network ITij wijst het verband tussen zijn zenders de groepsverkrachtingen dan ook kracl® van de hand. Het woord MTV-cultuur wordt vol hem ten onrechte op een negatieve raaK'- gebruikt door volwassenen 'die zelf noo-. naar MTV kijken'. „Het is iets van alMr den om te zeggen dat popmuzikanten negatieve invloed hebben", aldus DeM Maar volgens hem weten zijn kijkers welt ter. „Iedere jongere weet dat een pimp®1 wat anders is dan een pooier." Pier Abe Santa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22