Beroerd door schoonheid Iris de Leeuw, godmother van het actieaffiche Isdactie bijlagen: 0113-315680 ptS'ais® Pf.nl £bus 31,4460 AA Goes S^tEdenSand: 0113-315520; Kiws-Vlaanderen: 0114-372770; fationaal: 020-4562500. I0ensdag5oktober2005 ktie schreef je met een k. AKTIE, AKTIE. Tegen de Amerikaanse president Lyndon B. Johnson: Johnson moordenaar. Tegen vastgoedspeculanten: de een zijn brood is de ander z'n woningnood. Tegen de nucleaire wedloop: stop de neutronenbom. Tegen de monarchie: geen woning geen kroning. Tegen dictaturen overal ter wereld: bloed kleeft aan uw appel. Tegen spruitjeslucht en onderdrukking van de vrouw: baas in eigen buik. Een enkele keer waren de actievoerders voor. Voor meer demokrasie, bijvoorbeeld. Ingrid Dullens in Middelburg I 9de Leeuw in 's-Heer Abtskerke foto Dirk-Jan Gjeltema Op 30 april 1980 dreven er rookwolken door de stra ten van Amsterdam. De kraakbe weging greep de kroning van Beatrix aan om de woningnood aan de kaak te stellen én de mo narchie een zwarte dag te bezor gen. Niet toevallig waren er dat jaar meer protest- en solidari- teitsbijeenkomsten in Neder land dan ooit. Ruim vijfhonderd actie-affiches werden er in het kroningsjaar gedrukt en ver spreid. De vaderlandse politiek - Van Agt met Wiegel tegen Den Uyl - was in die jaren hopeloos verdeeld en gepolariseerd. Er viel wat te kiezen, je kon je er gens tegen afzetten. Toen in 1982 het tijdperk Lubbers be gon, de PvdA zich tot het nieu we realisme bekeerde en vakbon den en kabinet elkaar vonden in het poldermodel, was de bloeipe riode van het actiewezen snel voorbij. Bovendien, de econo mie trok aan, ook tevreden eters waren toen geen onruststokers. De geschiedenis van 'actievoe rend' Nederland laat zich in affi ches lezen. Tienduizenden pos ters uit de tweede helft van de vorige eeuw worden bewaard in het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en het archief van de Nederlandse kraakbeweging, het zogenaam de Staatsarchief. Een selectie uit die collecties - zeshonderd in druk, 7500 op een bijgeleverde cd-rom - is opgenomen in de door Eric Duivenvoorden ge schreven en samengestelde bun del met emmer en kwast - veer tig jaar Nederlandse actieaffi ches 1965-2005, die zaterdag in Amsterdam wordt gepresen teerd. Met dit boek laat filosoof en socioloog Duivenvoorden voor de derde keer zien dat actie voerend Nederland op zijn war me belangstelling mag rekenen. In 2000 publiceerde hij een ge schiedenis van de Nederlandse kraakbeweging, eerder dit jaar beschreef hij het kroningsop roer van 1980 als een historisch keerpunt. In zijn nieuwste pennevrucht te kent hij het affiche als het ge weldloze wapen van actiegroe pen en emancipatiebewegingen. In de huidige gedigitaliseerde maatschappij weten gelijkge stemden elkaar via internet te vinden, Tot dat medium tot was dom was gekomen, moest er op straat op papier worden gecom municeerd. Aan het staatje van aantallen gedrukte posters is het voorzichtige begin van het actiewezen in 1965 te zien, de snelle groei in de jaren zeventig, de piek in 1980 en de betrekke lijk snelle afkalving na 1983. Het actieaffiche heeft zijn tijd gehad, die conclusie kan anno 2005 wel getrokken worden. He dendaagse milieu-, vredes-, ho mo-, vrouwen-, studenten- en internationale solidariteitsbewe gingen bedienen zich hooguit van flyers, maar meestal doen ze hun zegje alleen nog op het web, Eretitel Al grasduinend in de affiche-ar chieven kwam Duivenvoorden in de beginperiode opvallend vaak de naam van Iris de Leeuw tegen. De sinds 1975 in 's-Heer Abtskerke woonachtige kunste nares wordt bij de presentatie als de godmother van de Neder landse actieaffiches naar voren geschoven. „Een eretitel", glun dert ze in haar werkkamer. Ze drukte in de periode 1966 tot en met 1974 zo'n honderdvijftig posters. Ze zegt: „Ik heb me in die tijd kapot gewerkt. Boven dien heb ik veel mensen in mijn drukkerij opgeleid. Ik zie nu af fiches terug waarvan ik weet: ze zijn niet direct van mij, maar ze komen wel van mensen die de kunst van mij hebben geleerd." In Zeeland kreeg ze in de jaren negentig bekendheid door haar ontwerpen voor wat toen nog de Zeeland Cultuurmaand werd ge noemd. Sinds 1995 probeert ze zich van het zeefdrukken los te maken en legt ze zich meer toe op ruimtelijk werk. Zo werd in 1997 in Baarland een beeld van V-V... UITGAVE: Affiche van Iris de Leeuw, met teksten van Kees Slager, in een oplage van honderd stuks gedrukt in 1971, toen de discussie over de afsluiting van de Oosterschelde in volle gang was. haar geplaatst. En in 2002 zag ze in Utrecht een droom in ver vulling gaan, toen ze daar het stadhuis versierde met volgens Tibetaanse technieken gemaak te kleden. Aan haar verleden als zeefdruk ker van actievoerend Nederland denkt ze met warme gevoelens terug. Iris de Leeuw (Zutphen, 1944) kwam in 1963 met haar toenmalige echtgenoot journa list Kees Slager in Maastricht terecht. Het was het begin van de provotij d, ze was actief in de kunstenaarsgroep 'Luuks-bewe- ging'. Over het door haar ont worpen 'spees-pak' - een outfit met afritsbare pijpen en mou wen - kan ze nog steeds enthou siast worden. „Alles draaide voor ons om communicatie. Het spees-pak bevorderde communi catie, omdat je elkaar moest hel pen met het afritsen van de ver schillende onderdelen." De provobeweging viel in feite al in 1966 in twee groepen uit elkaar. Enerzijds kreeg je Roel van Duyn met zijn bloemenkin deren, anderzijds deed de stu dentenbeweging van de Kritiese Universiteit Nijmegen van zich spreken. Iris de Leeuw kwam in 1967 in die studentenstad te recht. Ze begon affiches te ma ken, om zo de buiten-parlemen taire oppositie een stem te ge ven die gehoord werd. Tegen dic taturen in Spanje, Griekenland en Suriname, tegen de oorlog in Vietnam, tegen kernenergie, en ter gelegenheid van de 1 mei-vie ringen. „Als ik nu zie, wat ik in die jaren in Nijmegen en daarna in Utrecht heb gemaakt, vind ik dat nog steeds prachtig. Je ziet in het werk de warmte, de emo tie die ik toen voelde. Het geloof in het goede van de mensen, ik wilde mijn steentje bijdragen aan een betere maatschappij. De mensen beroeren door schoonheid, daar streefde ik naar. Pas in de loop van de ja ren '70, met de verharding van de tegenbewegingen, worden de affiches somberder van kleur en toon. Voor mij was dat een crisis periode. Je had de Baader-Mein- „Ik ben in die periode ook nog gescheiden. En ik werd een keer in elkaar geslagen. Dat was een uiterst pijnlijke ervaring: ik was lid van het gebroken geweertje, was dus tegen oorlog, maar als ik toen een wapen had kunnen pakken, dan had ik op mijn aan valler geschoten. Daar schrok ik zo van, heel mijn wereldbeeld kantelde. Het werd me duidelijk dat je mensen niet van geweld kunt afbrengen, als ze dat niet willen. Ik noem die ervaring hof-groep, je had allerlei marxis- tisch-leninistische groepjes. Je werd geacht volgens een Rus sisch of Chinees model te leven. Dat mensen psychologisch zo in de tang werden genomen, dat maakte me laaiend. Ik had een drukkerij, waar alle activisten uit de verschillende bewegingen samenkwamen. Zo hoorde je ook alles wat er speelde. Toen er over gewapende stadsguerrilla werd gesproken, en mijn ruiten werden ingegooid omdat ik zoge naamd commerciële opdrachten aannam, was voor mij de maat vol. Ik was kapot vanbinnen. Die jaren heb ik als een oorlogs tijd ervaren." voor mezelf een groeimoment, zoals ieder mens die zal hebben. Mijn wereld stortte in, ik klapte als kunstenaar in elkaar omdat men mij alleen nog als activist wilde. Ik werd ziek, heb een jaar door Nederland getrokken en heb in Zeeland in 1975 een nieuw leven opgepakt. Hier heb ik mezelf terug kunnen vinden." Humanistisch socialist, in die karakteristiek kan Iris de Leeuw zich wel vinden. Met dank aan - vooral - haar vader, zegt ze, omdat hij als anti-fas cist en humanist een lichtend voorbeeld voor haar was. Afgeknapt, bedreigd, geslagen, ziek. Toch levert de provotijd overwegend mooie herinnerin gen op. „Het was een wereldwij de beweging", zegt ze. „Een be weging die vond dat je de plicht hebt om dat uit te drukken waar in je gelooft. Dat was mooi. En nog mooier is dat je mensen uit de beweging van toen nu op pos ten ziet waar ze een uitstraling hebben waarvan ik denk: wauw. De magie van Jasper Grootveld is niet verdwenen. Hij zei: je moet geloven in de mythe van je land, je cultuur. Dat gedachten- goed is onderhuids volop aanwe zig." Op tafel ligt een foto van een poster tegen kernenergie. Die heeft, met het langer openblij ven van de kerncentrale in Bors- sele, niets aan actualiteit inge boet. Zou je zo zeggen. Maar: „Ik weet niet of ik nog tegen kernenergie ben. Het probleem van het afval is nog steeds niet opgelost, dat weet ik. Toch, als ik aan de global warming denk, dan doe ik nu niet meer mee aan een actie tegen Borssele. Toen waren we bevangen door het idee dat de aarde zou sterven door radio-activiteit. Nu ligt dat anders. Er is een tsunami ge weest, New Orleans is getrof fen. De aarde reageert op wat we haar aandoen. Overal ter we reld zie je bewegingen die zich met die problematiek bezighou den. Dat vind ik geweldig." Jan van Damme Eric Duivenvoorden: met e kwast - veertig jaar Nederlandse ac tieaffiches 1965-2005. Uitgeverij Het Fort van Sjakoo Amsterdam, 020 iw.sjakoo.nl. 29,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23