Ontspannen in de stadsspa Afslanken kan zonder op dieet te gaan J J Wil Ergernis Stepmobiel Halsbandje Wipstoeltje zaterdag 1 oktober 2005 Mobieltjes worden opgetuigd met allerlei fantastische snufjes. I Maar worden die ook gebruikt? I Het Amsterdamse bedrijf Waleli J deed daar met TNO onderzoek naar. Conclusie: internet, e-mail, MMS (het verzenden van foto's) zijn niet in trek. De helft van de bellers zegt die func ties nog nóóit gebruikt te heb ben. Slechts zes procent doet dat wel, een paar keer per week. En hoe zit het met foto's schie- 1 ten? Eén op de vijf fotografeert minstens een paar keer per week. Het populairst is natuur- lijk gewoon bellen en het inter- ne telefoonboek raadplegen. Op de derde plaats komt klokkij- ken. Ook verdiepten Waleli en TNO zich in bel-ergernissen. De uit komst is herkenbaar en dus voorspelbaar. Hard praten staat bovenaan, gevolgd door 'in mijn bijzijn een gesprek aannemen en mij laten wachten'. Het scala aan ergernissen is groot, van de harde ringtone tot het inspreken van een lange voicemail. Als mo- bieltjesbezitter doe je het uitein delijk nooit goed. Niet bereik baar zijn is fout. Niet opnemen is fout. Maar wel opnemen, ter wijl je eigenlijk geen tijd hebt voor de beller, kan bij velen ook niet door de beugel. Nederland heeft er in Den Haag een nieuw fenomeen bij, de stadsspa. Het mini-kuuroord laat de jachtige stedeling in record tijd ontsnappen aan de hec- tiek van alledag. Met water, Oosterse muziek en thee. Een impressie. Met flinke kracht kletst het water in een strak ritme tegen de kuiten. Omhoog gaat het, naar de rug en schouders. Daar verandert het tempo. Met lome, knedende bewegingen gaat het weer richting kuiten. Langzaam, ontspannend. Uit de koptelefoon komen pan fluiten en vogels, op een klein dvd-schermpje wisselen beelden van groene oerwouden en zono vergoten palmstranden elkaar af. En voortdurend is er het ge luid van het water. We liggen op de buik in een soort reuzen-ei, letterlijk ingekapseld. De boven zijde van het apparaat is voor zien van een 'zak' met 28 compu tergestuurde waterstralen met een temperatuur van 30 graden. Die zak ligt op de achterzijde van het lichaam. Het is genieten van water zonder nat te worden. En van een massage zonder mas seur. Het is waaraan de mensen het meest behoefte hebben, leerden Eduard Kelderhuis en Roel de Kanter uit gedegen marktonder zoek. De twee begin-twintigers zijn de initiatiefnemers van Ur ban Oasis, gebaseerd op de on der de bemiddelden der aarde populaire spa's (kuuroorden), maar dan op maat gesneden voor de over weinig tijd beschik kende stedeling. Lijf en geest fi guurlijk schoongewassen in on geveer een uurtje, is de achterlig gende gedachte. Kelderhuis maakte in Indonesië en Singapore kennis met spa's, tijdens een stage voor zijn oplei ding aan de Hogere Hotelschool. Het idee dat zoiets ook in Neder land zou moeten kunnen was snel geboren. „De spa's zijn echt om even bij te tanken. Ik dacht dat Nederland dat ook wel kon gebruiken. De kranten staan hier vol van verhalen over burn-out en stress", aldus Kel derhuis. Samen met zijn maatje van de hotelschool De Kanter ging Kel derhuis op onderzoek. De Kan ter: „We hebben een jaartje zit ten brainstormen op het idee De stadsspa biedt ook 'echte' thee. foto Roland de Bruin dat we iets met die spa moesten. We zijn lid geworden van een Amerikaanse organisatie van spa-resorts en verdiepten ons in de vakliteratuur. Wat opviel was dat massage én het meest gevraagd wordt in de spa-indus trie én gezien wordt als meest effectief in stress-bestrijding." Het moest dus iets met massage worden. Alleen bleek uit die on derzoeken volgens het tweetal ook dat mensen dat vaak net een te grote stap vinden. „In Amerika noemden mensen als bezwaar dat ze uit de uit de kle ren moeten en dat er iemand aan hun lijf zit. Dat eerste is in Nederland niet zo'n probleem, maar veel mensen vinden dat tweede ook niet zo geweldig." In Amerika zagen ze ook de 'spa-capsule'. Het effect is het zelfde als van een massage, maar de kleren blijven aan en er komt niemand aan je. Voor de twee was dat het ei van Colum bus. Vanaf dat moment kreeg het idee steeds meer vorm. De capsule is het middelpunt ge worden van een mini-program- ma, dat naar keuze verder be staat uit de consumptie van Thieme's echte thee (huisthee van Amstel Hotel en Hotel Des Indes), gezonde hapjes, en een aromatherapie. Dat alles ten dienste van totale ontspanning van lichaam en geest van de gas ten. Ook het interieur van de mi ni-spa aan de Haagse Toren straat is daarop gericht. Een de signbureau kreeg opdracht een praktisch doch vooral zo harmo nieus mogelijk interieur te ont werpen. Het werd een inrichting met veel hout, bamboe en ande re natuurlijke materialen. Wat voor mensen komen er nou? Kelderhuis: „Het zijn meestal mensen die toch al wat bewus ter met zichzelf omgaan. Die echt kiezen voor balans in hun leven, die de stress willen ver slaan en zeggen: ik neem een uur van mijn tijd om eens écht te ontspannen. De ene keer doen ze dat op de sportschool of met meditatie, de andere keer bij ons." Vooralsnog kunnen die alleen in Den Haag terecht. Doel is uitein delijk een hele keten van spa's in Nederland van de grond te krijgen. „Maar we zijn net een paar maanden bezig. Het con cept is nog steeds in ontwikke ling. Elke keer hebben we weer nieuwe ideetjes. Als je meteen een nieuwe zaak opent, kom je aan die ideeën niet meer toe. Dus we laten het hier maar even bij". Koos van Wees Een klein uurtje ontspannen in de stadsspa van Urban Oasis kost inclusief watermassage, thee en frisdrank veertig euro. Voor informatie: www.urba- noasis.nl Nederlanders eten te vet en ongezond. Meer dan de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht. De re medie komt uit België. Diëtiste Chris Kerfs legt in drie boekjes uit hoe het wel moet. Het nieuwste boekje voor de Ne derlandse markt heet De gezon de Nederlander, met voor elke dag een gezond recept. Eerder schreef Kerfs 'De gezonde Belg. Moest u nu veel vervangen, be halve die nationaliteit? „Ja, want Nederlanders eten toch veel ongezonder dan Bel gen. Wij staan weliswaar be kend om onze Bourgondische leefstijl, maar we letten ook be ter op wat we eten. Nederlan ders eten vetter, eten ook eento niger, geven er minder geld aan uit. En de Nederlander eet an ders: meer bonen, streekgerech- ten ook." U zegt in uw boekje Mag pure chocolade welVragen over ver mageren dat het aantal misver standen over vermageren 'onuit puttelijk' is. Wat is het grootste misverstand? „Dat je altijd op dieet moet om af te slanken. Dat is juist niet het geval. Je moet blijven eten, maar je moet gezonder eten. Dat betekent vooral minder vetten gebruiken. Het gebruik van bo ter is zó ingeburgerd, maar vaak totaal onnodig. Een simpel voor beeld: sauzen heten vet te zijn, maar ze zijn ook lekker zonder boter. Een béchamelsaus maak je vaak met boter, bloem en melk, maar met bloem en melk alleen gaat het ook. Als je de vet- inname afbouwt zie je dat terug in je gewicht. Het nadeel van een dieet is dat het zo moeilijk vol te houden is. Je krijgt hon ger, en weerstand bieden aan de verleiding te gaan snoepen is haast onmogelijk. Beter is ge woon goed te eten. Als je bijvoor beeld brood met vezels eet, geeft dat veel langer een vol gevoel dan gewoon witbrood. Je grijpt dus ook minder vaak naar tus- Minder vetten gebruiken is belangrijk. foto Willem Mieras sendoortjes". Noem nog eens een misver stand? „Olijfolie. Omdat in de landen rond de Middellandse Zee hart en vaatziekten veel minder vaak voorkomen wordt het gebruik van olijfolie ook hier nu alge meen aanbevolen. Olijfolie is in derdaad beter voor je choleste rolgehalte, maar qua vet- en ca loriegehalte verschilt het niet van boter. Mensen denken dat je olijfolie ongestraft kunt gebrui ken, Maar je wordt er dus net zo dik van en moet er spaarzaam mee omgaan. Mensen beseffen vaak niet wat ze eten." In een derde boekje, Hoeveel bo terhammen? geeft u van vrijwel elk voedingsmiddel het aantal kilocalorieën. En vergelijkt u ge rechten. „Ja. Om de mensen te laten zien wat ze eten. Honderd gram pas ta bijvoorbeeld staat gelijk aan tien aardappelen. Terwijl de meeste mensen denken dat juist aardappelen dikmakers zijn. Een diepvries-pizza is hetzelfde als tien dik belegde boterham men. En wat is nou een pizza, die heb je zo weggewerkt. Een glas cola heeft hetzelfde aantal kilocalorieën als tweehonderd glazen cola-light. Ik ben de Al- bert Heijn doorgelopen en heb van vrijwel alle daar verkrijgba re artikelen de kilocalorieën op geschreven. Een heidens kar wei, inderdaad." Om op de titel van uiv boek te rug te komenmag pure chocola de wel? En word je slanker door veel water te drinken? „Pure chocolade bevat net zo veel calorieën als gewone choco lade, soms zelfs meer. Er zit min der suiker in, maar meer vet. Al leen is de smaak sterker, waar door je er minder van eet. Van veel water drinken word je tijde lijk slanker. Je nieren gaan aan het werk, je moet vaker plassen, en je vochtgehalte daalt. Zodra je weer iets minder drinkt, blijft dat vocht gewoon weer zitten. Echt helpen doet het dus niet. Twee liter vocht per dag, of dat nou is door thee, water, koffie of soep, is wat je normaal nodig hebt". Koos van Wees Chris Kerfs: 'De gezonde Neder lander', 365 menu's van dag tot dag. ISBN: 9044117351. Prijs: 15,90; 'Hoeveel boterham men?', van elk gerecht de kiloca lorieën, en hoeveel je kwijt raakt met sporten. ISBN: 9044114123. Prijs: 13,90; 'Mag pure chocolade wel?' Vragen over vermageren. ISBN: 9044116878. Prijs: 9,90. Uitge verij Garant. Wie voor zijn mobiliteit is aange wezen op rollator, looprek of wandelstok, kan daar binnens- huis minder goed mee uit de voe- ten. Uitvinder Ruud Muller uit Den Haag heeft een oplossing bedacht, de stepmobiel. Een mooi woord voor wat eigenlijk i gewoon een wandelstok met twee handvatten is. Volgens de uitvinder wordt door die twee j handvatten het lichaamsge wicht beter verdeeld. De V-vorm maakt vlotter manoeu- vreren tussen tafels en stoelen mogelijk. Verder is de stepmo biel inklapbaar. Desgewenst kan er ook een tas aan gehangen worden. De prijs is nog niet be- kend. Uitvinder Muller hoopt dat het product binnen een paar maanden op de markt komt. In formatie: www.stepmobiel.nl Even was er verwarring ten bu- rele, toen daar een rood pols bandje neerplofte. We lazen er iets bij over dierendag en zagen de tekst op het bandje in kapita le letters; respect voor dieren. We werden er bijkans kregelig van. Maar dat was erg voorba rig. Het bandje blijkt voor de honden en de katten bedoeld, een aardigheidje van brokkenfa- briek Royal Canin. Dierenlief hebbers krijgen het halsbandje bij aankoop van een zak hon den- of kattenvoeding vanaf an derhalve kilo. Royal Canin maakt per bandje een halve eu ro over aan goede doelen. Het Wereld Natuur Fonds, de Stich ting Hulphond en de Dierenbe scherming moeten de halve eu- ro's eerlijk delen. Toch veel gemist vroeger, zoals: een vibrerend wipstoeltje. Fisher Price komt ermee. Achter liggende gedachte is de ervaring van veel ouders dat kinderen in de auto rustig worden. Dat is een kwestie van trillende bewe gingen en monotoon motorge- brom. Dat gebrom wordt bij het Baby Papasan Wipstoeltje na tuurlijk niet geleverd, maar wel muziekjes. Er is keus uit acht melodietjes. Verder bungelt een pluche konijntje boven de baby, dat hij kan vastpakken en aam-a ken. De prijs: 99,95 euro. Een ingekapselde watermassage zonder masseur en water.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39