PZC Sommigen bestellen koffie DE PAGTER INTERIEURS Molen de Haan in Brouwershaven We hadden in de jaren vijftig moeten leven Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 1 oktober 2005 Zitmeubelen en interieurstoffen van internationale allure Herenstraat 9 Segeersstraat 8 Middelburg "S (0118)634133 www.antiekhandeldepagter.nl Hoe zorg je er als ouders voor dat zes kinderen in de leeftijd van vier tot achttien jaar een plekje vin den in een korenmolen die hier niet op berekend is? Het echtpaar Ottema reali seerde dat in de stenen bo venkruier De Haan in Brou wershaven Irma Ottema in de keuken van de molen. Ruurd en Irma Ottema liepen vijf jaar geleden tegen de molen in Brouwershaven aan. „Wij woonden in Spijkenisse en wilden meer buiten wonen", ver telt Irma. „We gingen al regel matig met plezier naar Zeeland, dus daar zijn we gaan kijken. We zochten eigenlijk een boerde rij met een grote tuin en erf maar voor boerderijen in het buitengebied gelden altijd aller lei beperkende regels waar wij niet aan konden of wilden vol doen." Het werd dus molen De Haan hoog op de Noordwal van Brouwershaven. Er moest wel veel aan gebeuren. Irma: „De molen was vreselijk vochtig, de stuclaag viel van de muren en de deuren en kozijnen waren verrot. De vorige eige naar gebruikte De Haan als re creatiewoning, maar was er zel den. Er stond alleen een kleine gevelkachel. We hebben dus eerst centrale verwarming aan laten leggen en zijn gaan stoken met de ramen open, ook als we er niet waren. Zo hebben we de molen droog gekregen." Eerst probeerden Ruurd en Irma zelf de stuclaag te repareren en nieuw aan te brengen op de oude laag. Maar dat lukte niet. „We hebben toen de hele molen leeg gehaald, en zijn met z'n allen in het schuurtje gaan zit ten. Vervolgens zijn alle wanden professioneel gestuukt. Tegelij kertijd zijn vrijwel alle leidin gen en bedradingen in de muur weggewerkt." Stellingmolen De stenen bovenkruier De Haan dateert uit 1724. Hiervoor stond- een houten standerdmolen op de Noordwal. Zoals toen gebruike lijk was, zijn er delen van de oude molen verwerkt bij de bouw van de nieuwe molen. Zo staat er in de bovenste trap het jaartal 1654 gekerfd, heel wat ouder dan de molen zelf. Ook is een voormalige roede van de wieken als balk verwerkt. De Haan kan oorspronkelijk een stellingmolen geweest zijn. Pren ten van Brouwershaven uit de achttiende eeuw laten namelijk een lage stellingmolen zien. Dat zou betekenen dat de molen ooit is ingekort tot grondzeiler. Het is niet duidelijk wanneer dat ge beurd zou zijn, maar dat maakt deze molen bijzonder in Neder land. In 1954 is er voor het laatst ge malen met De Haan. In de jaren zestig werd het interieur ver bouwd tot vakantiewoning en van 1965 tot 1967 is het werk ge restaureerd door molenrestaura teur Jan van den Hamer. Toen zijn onder meer de houten roe den vervangen voor ijzeren en is er een derde zolder aange bracht. Bij binnenkomst sta je meteen in de huiskamer annex woonkeu ken. Hoewel de doorsnee van het ronde vertrek niet meer dan zeven meter is, heeft Irma Otte ma de ruimte zo kunnen indelen dat er voor alles een plaatsje is. „Ik heb gekozen voor izoveel mo gelijk doorkijk. Hoe meer je van de vloer ziet, des te ruimtelijker het lijkt", zegt Irma. „Alle kas ten staan daarom op poten, ook het keukenblok met het aan recht en fornuis." De lange en brede tafel domineert het ver trek. De eettafelstoelen op wiel tjes zijn eenvoudig te verplaat sen om bijvoorbeeld bij de bank te trekken. Het vertrek is mo dern ingericht omdat, zo stelt Irma, het met antiek veel te don ker zou worden. Toch valt het op dat de woonkamer zo licht is. De drie buitendeuren hebben een raam en bij de keuken is een groot raam geplaatst. Irma Otte ma: „Dat is aangebracht toen de molen werd omgebouwd tot re creatiewoning. Het is dus niet origineel, maar we hebben het laten zitten. Net als een raam op de eerste zolder dat er'eigenlijk ook niet hoort. We hebben wel alle grotere ramen voorzien van dubbel glas. De molen staat nu eenmaal boven op de wal en vangt wind. Daarom zijn die drie deuren handig, er is altijd wel een deur die in de luwte open kan." Originele elementen De familie Ottema heeft bij het verbouwen van de molen zoveel mogelijk originele elementen proberen te behouden. Zo wa ren de drie deuren flink verrot. Wat nog goed was, is herge bruikt en de rest is nagemaakt aan de hand van het origineel, al zijn de kleine raampjes in de deuren vergroot om meer licht door te laten. „De molen had last van houtrot en boktor, dat hebben we laten behandelen, Het spoorwiel dient nu als een soort kapstok voor speelgoed. Maar het meeste hout is zo hard, dat kan wel een stootje verdra gen." In elk vertrek zijn de in drukwekkende binten te zien die de stenen constructie bij el kaar moesten houden als de mo len aan het malen was. Ook de houten open trappen, zonder leu ningen, zijn gehandhaafd. Al leen de kinderkamer heeft een vloerluikje gekregen om te voor komen dat een slaapdronken kind het trapgat in duikelt. Boven de woonkamer ligt de steenzolder, waar vroeger gema len werd. Dit is de slaapkamer van Ruurd en Irma Ottema. Hier is ook een kleine badkamer in gebouwd. De muur van deze badkamer is enige rechte muur in de molen. De vier maalstenen liggen niet meer op de steenzol der, maar vormen een paadje in de tuin. „Ze lagen al buiten, één helemaal gebroken. Die hebben we in elkaar gepuzzeld." In de slaapkamer is nog het hijswerk te zien dat gebruikt werd om de stenen te lichten als deze gesle pen moesten worden. De drie jongste kinderen slapen op de luizolder. Hier is meer van het werk te zien. Het houten spoorwiel, ooit onderdeel van de aandrijving van de molenste nen, is er nog wel maar hangt werkloos tegen het plafond. Ir ma heeft er de tassen met speel goed van de kinderen aan gehan gen. De kinderen gebruiken het houten rad als standaard voor hun boeken. Koud Op de kapzolder is goed te zien hoe de kap kan draaien en hoe vroeger de aandrijving werkte. Ook hier zijn weer boeken tus sen de raderen gestoken. In het begin was het een slaapkamer, maar het kan er erg koud zijn. Zo hoog, met schitterend uit zicht over de Grevelingen, giert de wind door alle kieren en ga ten. Bovendien moesten de bed den verplaatst worden als Ruurd met zijn dochter Jade ging draaien. „Ruurd en Jade hebben van vrijwillige mole naar Elvin Haak geleerd hoe je moet draaien", vertelt Irma. „In het begin draaiden we zowat ie der weekeinde, nu een keer per maand. Het is verrassend hoe soepel de molen na bijna drie honderd jaar nog gaat." De oudste drie kinderen slapen in het schuurtje onder aan de wal. Ruurd en Irma hebben er drie kamertjes met badkamer gemaakt. „De ruimte is krap, dat was ook wel wennen. Maar we wonen hier heerlijk en iedereen heeft zijn of haar plek gevonden." Er kleeft eigenlijk maar een echt bezwaar aan de molen; de toeris ten die denken dat ze zo maar binnen kunnen lopen. „Je hebt er bij die me zowat wegduwen om het allemaal goed te kunnen zien. Sommigen bestellen kof fie. Daarom heb ik toch dat on vriendelijke bordje 'Verboden toegang' dat ik eerst had wegge haald, weer teruggeplaatst." Inge Heuff DE VOORDEUR De voordeur biedt toegang tot een woning, maar wat daar achter schuil gaat, blijft voor velen onzichtbaar. In deze serie een kijkje achter de voordeuren van Zeeuwse huizen. Iedere week gaat een andere deur open en geeft de bewoner een blik in zijn of haar leven. foto's Mechteld Jansen Ze is apetrots op haar echte American kitchen. De jaren vijftig keuken, met de zo kenmerkende ron de vormen afgewerkt in hoogglans, staat te pronken in de woning van Monique Havenveer (37) in Colijns- plaat. Het is overigens niet alleen die karakteristieke keuken die de sfeer van de jaren vijftig ademt. De hele benedenverdieping van de woning, inclusief garage, is ingericht in de stijl van die tijd. Consequent. De moder ne televisie is zelfs aan het oog onttrokken door een ori ginele houten behuizing. Monique: „Mijn man en ik hebben echt het gevoel dat we te laat geboren zijn. Wij hadden in de jaren vijftig moeten leven. Die tijd spreekt ons allebei heel erg aan. Alles uit die periode; de muziek, de auto's, de meubels. De vormgeving is echt mooi." Als je de woning aan de Havelaarstraat aan de buiten kant ziet, valt niets bijzonders op. Een leuk, vrijstaand huis aan de voet van de molen, witgeschilderd, zonder opvallende details. Maar eenmaal binnen, waan je je halverwege de vorige eeuw. Achter de voordeur staat de eerste van de drie jukeboxen. „Dat is de Porto Bel- lo, die hebben we nu drie jaar staan. We hebben hem eigenlijk gekocht vanwege het rood-gele licht. Er staan nog twee andere, waarvan er nog één echt speelt." Daarnaast is de woning een oude flipperkast rijk, een echte Classic Williams Pinball. De liefde van het echtpaar voor het vervlogen tijdperk zit heel diep. „We zijn begonnen met een oude trap- naaimachine en wat meubels van mijn tante. De meu bels, in geel, rood en blauw uitgevoerd, waren heel stug, niet echt comfortabel. We zijn toen op zoek ge gaan naar wat anders. Ook uit die tijd natuurlijk. En dat is gelukt." In de woonkamer, voor het grootste deel uitgevoerd in blauw en geel, is de bar een blikvanger. Op een blauwe ondergrond zijn grote, gele wiebers ge schilderd. Voor de bar staan chromen krukken met zwarte zittingen. Op de bar colaflesjes, een ronde, licht blauwe radio en een telefoon in de vorm van een benzi nepomp. „We hebben ook een 'gewone' telefoon, die staat hier achter", geeft Monique schoorvoetend toe. Boven de zelfgemaakte bar hangt een lichtbak, met naar believen rood of wit licht, van een biermerk. Naast de bar zit een deur die toegang geeft tot de werk plaats van echtgenoot Renée. „Hij knapt oude Merce- dessen op. Dat is een hobby van hem." Aan de andere kant van de woonkamer biedt een raam uitzicht op een garage. De voorgevel is eruit gehaald en vervangen door een glazen wand. Die laat het zicht vrij op een ge restaureerde Mercedes 250 CE Automatic in gebroken wit. „Dat is de originele kleur, die zie je niet zo veel meer. De auto komt uit Florida." Details als een Betty Boop in de vensterbank, een blauw-wit geschilderde gitaar en hoogglanslak op al het houtwerk, maken het jaren vijftig beeld in de wo ning af. Het echtpaar heeft twee zoons die de passie van hun ouders wel leuk vinden, maar er verder niet actief in mee gaan. „Hun slaapkamers zijn niet in 'on ze' stijl. De jongens hebben er gewoon hun eigen spul len staan." Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29