De irritatie is snel toegenomen
PZC
Snelle oplossing mogelijk voor
verkeersproblemen bij Sluiskil
PZC
Levensloopregeling
nog zeer onbekend
Londen en Berlijn
zetten Europa vast
Mensen zien eigen asociale gedrag vaak over het hoofd
28 september 1955
te gast
woensdag 28 september 2005
Je kunt ze tegenwoordig overal tegen
komen: mensen met een te kort lontje.
Dit weekeinde nog werd in Zoetermeer
een man neergeschoten tijdens een
groot feest, omdat-ie in de weg liep.
door Eelco van der Linden
en Dick Hofland
Een gewone zaterdagochtend bij een
gewone Haagse autowasserette.
Een auto blokkeert de toegang en na
een paar minuten vindt iemand die er
niet langs kan het mooi geweest. „Mot
je dood!? Hé... ik wil er graag langs. Of
je dood mot!?"
Hij toetert even. De ander springt uit
zijn auto en komt schreeuwend op hem
af. De man scheurt in paniek weg.
Een oude man rijdt op zijn snorfiets
kalmpjes door de straten van Den Hel
der. Hij wordt gesneden door een auto,
waarin een man en een vrouw zitten.
Hij roept: „Waar zijn jullie mee be
zig!?" De auto stopt en het stel stapt
uit. De vrouw spuugt de oude man in
het gezicht en de man stompt hem ver
volgens twee keer vol in het gelaat.
Daarna stappen ze weer in en rijden
weg.
Bijna dagelijks laten Nederlanders
hun irritatie blijken ten opzichte van
anderen. Met woorden, klappen en
soms zelfs met wapens. Volgens een re
cent onderzoek vindt 84 procent van
de Nederlanders dat anderen sneller
geïrriteerd reageren dan tien jaar gele
den. Het was de aanleiding voor een Si-
re-campagne, die ons moet laten in
zien dat we soms een te kort lontje heb
ben en beter eerst tot tien kunnen tel
len. Het lijkt niet te helpen.
Doof
Zo kreeg in het afgelopen weekeinde
een 23-jarige man twee kogels door
zijn hoofd gejaagd nadat hij bevesti
gend had geantwoord op de vraag van
een 32-jarige Hagenaar 'of hij doof
was'. Het slachtoffer had kennelijk eer
der niet gereageerd op een reactie van
de schutter nadat die was aangestoten.
Uitgerekend in Zoetermeer, waar juist
die avond een actieweek werd afgeslo
ten met de titel 'Stap er niet naast,
Stap veilig'. In het winkel- en uitgaans-
hart van Zoetermeer vond een gewel
dig feest plaats, maar met schietpartij.
In het grauwe beton van 'Het Stads
hart' ligt de plek er vreemd bij. Het
centrale plein is een chaos vanwege
Uitgerekend in
geschoten.
Zoetermeer, waar juist een actieweek werd afgesloten met de titel 'Stap er niet naast, Stap veilig', werd afgelopen zaterdag een man door het hoofd
foto Evert-Jan Daniels/GPD
werkzaamheden. Op de hoek waar de
schietpartij heeft plaatsgevonden, bij
café Brauhuis, liggen een paar drup
pels bloed, maar geen bloemen.
„Laten we met meteen beginnen met
bloemen en fakkeloptochten. Daar be
reik je niets mee", zegt M. Muis, die be
langen heeft in een taxibedrijf in Zoe
termeer. Ze wil dat er iets gedaan
wordt tegen wapenbezit. „Vroeger kon
je wel eens een blauw oog oplopen bij
een ruzietje in een kroeg, nu trekken
mensen een wapen. Het is niet leuk,
maar ik blijf toch stappen. Zoetermeer
gaat ook de verkeerde kant uit. Het
wordt te vol, we zijn met te veel men
sen en te veel culturen. Ratten vreten
elkaar ook op als ze op een kluitje zit
ten."
L. Veenstra, een vuttende buschauf
feur van het Haagse vervoersbedrijf
HTM, vindt Zoetermeer nog steeds een
stuk beter dan Den Haag, maar wil dat
ook graag zo houden: „Geen clementie
voor mensen die zonder aanleiding
voor geweld kiezen. Gewoon fysiek op
ruimen die handel, maar dat mag je
weer niet zeggen in dit land."
Assertiever
„Nederlanders zijn de afgelopen veer
tig jaar assertiever geworden, maar
ook agressiever", stelt Gabriël van den
Brink. Hij is cultuursocioloog, filosoof,
lector bij de politieacademie en onder
zocht de toename van agressie. „Sinds
de jaren zestig is ons ego enorm ge
groeid. Zelfontplooiing was het tover
woord, iedereen mocht zichzelf zijn en
wie daar iets van durfde te zeggen,
was een burgertrut. Het grote pro
bleem is nu dat men alleen gevoelig is
voor het asociale gedrag van anderen
en het eigen asociale gedrag over het
hoofd ziet."
Nick Flier kwam daar, tot zijn eigen
schrik, vorige week achter. Eerder was
hij zich nog 'wezenloos geschrokken'
tijdens het carnaval in Oldenzaal een
groep jongens hem de doorgang belem
merde. Nick was in een vrolijke bui en
riep: 'Goh, wat ben jij breed!' Hij
kreeg harde klappen en schoppen,
maar wist zich los te rukken.
Gracht
Vorige week stond hij op een Amster
damse gracht in een file en schoot er
een auto zomaar voor hem in de rij. „Ik
ben uitgestapt, heb het portier openge
trokken en geschreeuwd: 'Waar bij jij
nou helemaal mee bezig!?' Ik stond op
het punt om 'm een klap te verkopen.
Ja, soms kun je het gewoon even niet
hebben." Het is een verdedigingsme
chanisme, concludeert Bart Wisbrun,
initiatiefnemer van de stichting 'Tegen
zinloos Geweld'. „Dat begint al op
school bij het pesten; door de ander
aan te vallen denk je zelf buiten schot
te blijven." Zolang je vooral jongeren
er niet van kunt overtuigen dat de op
lossing bij henzelf ligt, zullen mensen
elkaar volgens Wisbrun om niets naar
het leven blijven staan.
Lang niet alleen in het uitgaanscircuit,
want dat is 'hooguit twintig procent'.
De rest is vooral geweld in het verkeer,
huiselijke kring en op sportvelden. „Er
is moeilijk iets tegen te doen, omdat
mensen denken dat het hen toch niet
zal overkomen. Tot ze een keer iemand
gewoon de weg vragen en een pistool
tegen het hoofd krijgen." GPD
van onze redactie binnenland
Nederland is nog niet
klaar voor de levensloop
regeling. Bijna driekwart van
de Nederlanders weet niet
wat de regeling inhoudt of
heeft er zelfs nog nooit van
gehoord, blijkt uit onderzoek
van TNS/Nipo.
- Wat is de levensloopreqe-
ling?
Via de levensloopregeling
kunnen werknemers belas
tingvrij een spaarpotje aan
leggen om in de toekomst een
periode van onbetaald verlof
te bekostigen. Ook extra va
kantiedagen en overuren kun
nen, als ze in geld worden om
gezet, in de levenslooprege
ling worden gestort. Werkge
vers mogen ook geld storten.
De werknemer mag zelf we
ten voor welke vorm van ver
lof hij het geld opneemt. Ove
rigens heeft een werknemer
niet het recht om zelf te bepa
len wanneer hij verlof neemt.
Dat moet altijd in overleg
met de baas. Een werknemer
mag niet tegelijkertijd spa
ren via de levensloopregeling
en de spaarloonregeling.
- Hoe werkt het
Van het brutoloon wordt een
bedrag ingehouden dat op
een speciale spaarrekening
van de werknemer wordt ge
stort. Het is de bedoeling dat
verzekeraars, banken, pen
sioenfondsen en beleggingsin
stellingen de regeling gaan
aanbieden. Wanneer iemand
onbetaald verlof opneemt en
het geld wil gebruiken om
die periode te overbruggen,
maakt de geldbeheerder het
geld over naar de werkgever,
omdat er nog loonbelasting
over betaald moet worden.
Daarna maakt de werkgever
het resterende bedrag over
aan de werknemer.
- Hoeveel kun je sparen?
In totaal mag een bedrag wor
den gespaard van maximaal
210 procent van het bruto
jaarsalaris. Wanneer het te
goed is aangesproken, mag
het daarna opnieuw worden
aangevuld. Om aan hetl
drag te komen, mag een w
nemer per jaar niet meer
12 procent opzijzetten i
zijn brutoloon. Wie het ny
male bedrag spaart, kan
principe drie -jaar vrij nei
tegen 70 procent van
oude salaris.
- Voor wie is het bedoeld?
In principe voor iedere wg
nemer. Critici zeggen ed
dat alleen hogere inkom
eraan mee kunnen doen
wijst onderzoeksbun
TNO/Nipo erop dat werk
mers gemiddeld maar llfli
ro per maand zeggen te ki
nen sparen. En dat terwij
mand met een modaal uj
men (30.000 euro bruto j
jaar) achttien jaar lang i
euro per maand opzij n
zetten om drié jaar eerder
kunnen stoppen met weii
tegen 70 procent van i
oude loon. Het ministerie»
Sociale Zaken (dat de re
ling propageert) laat wei
dat dat wel meevalt. Werb
mers hoeven immers 9
vut- en prepensioenprea
meer te betalen. Wie zesj
het maximale spaart, kas
een jaar tussenuit met eeni
kering van 70 procent 1
het salaris.
- Oudere werknemers fa
nen toch niet meer zo li
sparen?
Klopt. Om hen toch in st>
te stellen om via de regetj
eerder te stoppen met v,
ken, mag iedereen die op Ij
nuari 2006 tenminste 51 isj
nog 56 jaar (de laatste gm
heeft immers nog recht j
prepensioen), net zoveel sp
ren als ze zelf willen.
- Vervangt de levenslooprej
ling het ouderschapsverlof
Nee. Het wettelijk recht 1
ouderschapsverlof blijft li
staan. Het is de enige w
van onbetaald verlof die ei
werkgever niet mag wei;
ren. Wie zijn levenslooprtj
ling aanspreekt voor oui
schapsverlof, krijgt een
traatje van de fiscus: 01
veer 632 euro per maand
voltijd verlof. GPD
door Hetty van Rooij
Een Franse diplomaat op
een bankje in de Brussel
se zon verzucht: „Je zou
bijna gaan terugverlangen
naar de crisis rond de Europe
se grondwet." Het is stil in
Europa, al broeit er van alles
onder de oppervlakte.
De hoofdrolspelers wachten
af, zitten klem of durven
geen initiatieven te nemen.
Een halfjaar na de crisis over
de grondwet zit er geen bewe
ging in de Unie. En van de
economische hervormingen
die zo hard nodig zijn, valt
weinig te bespeuren.
Er is groeiende kritiek op de
Britse premier Blair, die in
de eerste drie maanden van
zijn EU-voorzitterschap wei
nig Europees leiderschap
heeft getoond. „Te druk met
de terrorismebestrijding",
schampert de diplomaat.
Blair blokkeerde eind juni
een akkoord over de Europe
se meerjarenbegroting en
moet als voorzitter nu zelf
met ideeën komen voor een
oplossing. Van Blair wordt
ook verwacht dat hij het voor
touw neemt in het politieke
debat over de toekomst van
Europa. Maar het is stil in
Londen, zeer tot ongenoegen
ook van Giscard d'Estaing,
voormalig Frans president en
de geestelijk vader van de Eu
ropese grondwet. „We zijn nu
aan het einde van september
en waar blijft de bijdrage
van het Britse voorzitter
schap?". klaagt hij.
Vacuüm
Om het vacuüm te vullen,
heeft de Franse minister Sar-
kozy van Binnenlandse Za
ken vast een idee uit de kast
gehaald waar alle kleine
EU-landen van gruwen. De
zes grote landen moeten vol
gens hem in de EU van de toe
komst samen de dienst uitma
ken.
Eind oktober ontmoeten de
regeringsleiders elkaar in
Groot-Brittannië, om onder
Brits voorzitterschap te pra
ten over economische hervor
mingen. Het wordt een lasti
ge top. Zo lang Berlijn poli
tiek geblokkeerd is door de
crisis rond de kandidaat-kan
seliers Schroder en Merkel,
kan de Europese Unie niet
uit de voeten. Parijs wacht af
wat er in Berlijn gebeurt. Ro
me tobt met een torenhoog be
grotingstekort, een crisis
rond de voorzitter van de cen
trale bank, en een rege-
ring-Berlusconi die met de
dag meer steun verliest. In Po
len is het wachten op de da
den van een nieuwe conserva
tieve regering.
De Europese Commissie legt
de bal bij de lidstaten en le
vert intussen haar bijdrage
door een hele reeks vastgelo
pen of overbodige Europese
wetsvoorstellen in te trek
ken. Het is een mooi gebaar,
maar gezien de aard en de om
vang van de problemen is het
niet meer dan een druppel op
een gloeiende plaat.
Als het Britse voorzitter
schap er niet in slaagt de vast
gelopen Unie vlot te trekken,
gaat er een prachtige kans
verloren. Want Blair had ge
lijk, toen hij de regeringslei
ders in juli voorhield dat het
peperdure Europese land
bouwbeleid op de helling
moet. Hij had gelijk, toen hij
zijn collega's vertelde dat het
vasteland van Europa veel
kan leren van de manier
waarop in Groot-Brittannië
de afgelopen dertig jaar her
vormingen zijn doorgevoerd.
Maar gelijk hebben is iets an
ders dan gelijk krijgen. Het
Britse succesverhaal maakt
Blair niet automatisch tot
een Europees leider die in
staat is de koers van de EU te
bepalen, zoals Mitterand en
Kohl dat waren. De Britten
zijn in Europa altijd buiten
staanders geweest en zo lang
ze de euro met invoeren, zul
len ze buitenstaanders blij
ven. Aan beide kanten van
het kanaal heerst wantrou
wen. Dat maakt de Britten
niet tot ideale architecten
voor een nieuw akkoord over
de Brusselse meerjarenbegro
ting en evenmin tot voortrek
kers over de discussie over
het nieuwe Europa. Nog afge
zien van de vraag of Blair de
komende maanden bereid is
zijn nek uit te steken. Als hij
dat de komende maanden
niet doet, wordt het Britse
voorzitterschap een verhaal
van gemiste kansen. GPD
door Chris Ollebek
en Marjan de Koster
Al voor de opening van de
Westerscheldetunnel was
de afwikkeling van het verkeer
via de brug van Sluiskil een cri
me. Na de opening nam het au
toverkeer over de brug fors toe
en de ergernis navenant. Files
van de brug tot een kilometer
voor de tunnel en van Hoek tot
aan de brug zijn geen uitzonde
ring meer. De files zullen nog
verder groeien als er niks ge
beurt.
De PvdA-Statenfractie is - net
als alle andere partijen in Pro
vinciale Staten - voor een tun
nel onder het kanaal. Op ter
mijn lijkt dit de beste oplossing
om alle problemen aan te kun-
nen. Echter, voordat deze tun
nel er echt ligt, zal er nog veel
water door het Kanaal van
Gent naar Teraeuzen stromen.
Bestuurlijke en ambtelijke mo
lens draaien erg traag. Al jaren
beloven diverse ministère (in
verkiezingstijd) dat er snel een
oplossing komt, maar in het
gunstigste geval duurt het nog
zeker acht jaar eer de tunnel bij
Sluiskil een feit is.
De PvdA-Statenfractie vindt
dat de provincie tot die tijd
moet zorgen voor korte-termijn-
oplossingen, die het probleem
van files verminderen of een
halt toeroepen en daarmee ook
de ergernis.
Convenant
Uit een gesprek met Rijkswater
staat begrepen wij dat voor de
scheepvaart op het Kanaal van
Gent naar Terneuzen momen
teel weinig valt te regelen. Alle
regels zijn vastgelegd in een con
venant tussen de Nederlandse
en Belgische regering van 20
juni 1960. Hierin staat dat de
scheepvaart van en naar België
vrije doorgang heeft op het ka
naal. Ook staat erin dat er per
etmaal tweemaal een
sper-/bloktijd van twintig minu
ten mag zijn. Hiervoor worden
de spitstijden in de ochtend en
in de namiddag gebruikt.
Wij stellen vast dat het autover
keer over de brug van Sluiskil
File voor de brug bij Sluiskil. Volgens de PvdA-Statenfractie zijn snelle oplossingen voor de verkeers
problematiek wel degelijk mogelijk. foto Wim Kooyman
de laatste 45 jaar explosief is ge
stegen. Het bezit van het aantal
auto's is sindsdien in
Zeeuws-Vlaanderen vertienvou
digd. Daar bovenop komt nu
ook het verkeer van de Wester
scheldetunnel voor een groot
deel over de brug. We constate
ren verder dat er aan de afspra
ken over de bloktijden niets is
veranderd.
De gemeente Terneuzen zit bo
vendien niet te wachten op het
autoverkeer dat via Terneuzen
naar de tunnel rijdt. Het scheep
vaartverkeer dat het kanaal ge
bruikt, is te onderscheiden in
drie categorieën:
1. De zeeschepen. Het is onmo
gelijk (wegens te lange afrem-
tijd) om deze te laten stoppen
voor de brug en zij blijven dus
altijd voorrang hebben op het
autoverkeer;
2. De kustvaart, de duwsche-
pen, de grote binnenvaartsche
pen en de pleziervaart met een
vaste mast. Vooral deze schepen
bezorgen het autoverkeer veel
overlast. De PvdA-fractie vindt
dat er voor deze groep schepen
nieuwe ofwel meer bloktijden
moeten komen. Deze categorie
schepen kan gemakkelijk vaart
minderen en zelfs stilliggen;
3. De klassieke binnenvaart
schepen (met een hoogte van
maximaal acht meter). Deze
kunnen zonder problemen on
der de brug door varen. Momen
teel ontbreekt er elke vorm van
informatie bij de Westerschelde
tunnel over het openstaan van
de brug bij Sluiskil. Daarom rij
den duizenden automobilisten
uit voorzorg onnodig door Ter
neuzen, omdat zij niet het risico
willen lopen dat zij voor de
brug bij Sluiskil moeten wach
ten. Voor de verkeersveiligheid,
het woongenot en de leefbaar
heid van de inwoners van Ter
neuzen vinden wij dit onge
wenst.
Korte termijn
De PvdA-Statenfractie ziet
voor de korte termijn de volgen
de oplossingen:
1. Verruim het aantal
blok-/spertijden van twee naar
acht per etmaal. Hiervoor moet
de provincie er bij de Neder
landse regering op aandringen
afspraken te maken met de Bel
gische regering;
2. Zet aan de Zeeuws-Vlaamse
kant van de tunnel een groot
elektronisch informatiebord
waarop staat dat de brug open
of dicht is voor het verkeer. Vol
gens ons is dit simpel te regelen
door zes minuten voordat de
brug echt dicht gaat voor het au-
PERON - Ex-president Peron
van Argentinië wil zich, na een
kort verblijf in Paraguay, voor
goed vestigen in Zwitserland
Zijn tweede vrouw zou al in
het Alpenland verblijven.
Peron zou ondanks zijn afzet
ting een zeer vermogend man
zijn en beschikken over een
kleine 23 miljoen euro.
ONTVOERING - De politie
rechter heeft een 21-jarige in
woner van Vlissingen voor ont
voering veroordeeld tot een
maand voorwaardelijke cel
straf met een proeftijd van
twee jaar.
De Vlissinger 'bevrijdde' een
vriendin uit een tehuis]
werkende meisjes in Mid
burg. De man deed dit na
hij een brief van de vrouw
ontvangen waarin zij scb
dat ze graag het tehuis «1
verlaten.
BENOEMING - M. van Pa
uit Vlissingen is gisterofflj
tot lid van de GedepuM
Staten benoemd.
PvdA'er Van Poelje, die Ha:
link als gedeputeerde opva
was voorheen gemeenteraa
lid, lid van de Provincial
ten en loco-wethouder1
openbare werken en volksb
vesting in Vlissingen.
toverkeer op het bord brug
dicht te vermelden en zes minu
ten voordat de brug weer open
gaat: brug open. De bruggen-
wachters in Sluiskil kunnen de
borden zonder problemen bedie
nen.
3. Zet eenzelfde bord in Terneu
zen vóór de Haarmanweg. Deze
moet dan geen zes, maar twee
minuten voor de brug open of
dicht gaat, informatie geven.
4. Informatie over de bloktijden
moet komen op een ander bord
De bloktijden moeten ook be
kend zijn bij alle schippers die
over het kanaal varen. Dit is te
regelen bij de doorgang van de
sluizen.
Financieel geven de maatrege
len voor de borden volgens ons
geen problemen. Provinciale
Staten hebben immers al geld
voor de tunnel bij Sluiskil opzij
gezet. De PvdA-Statenfractie
komt op 7 oktober met een ini
tiatiefvoorstel om de korte-ter-
mijnoplossingen te realiseren.
Als alle partijen nut en nood
zaak erkennen, dan moet het
mogelijk zijn dat de files en de
ergernis medio 2006 aanzienlijk
zijn teruggebracht.
Chris Ollebek en Marjan de Koster
zijn lid van de PvdA-Statenfrac
tie.
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie®'pzc.nl
Lezersredacteur: A J Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113)315660
Fax: (0113)315669
E-mail: lezersredacteur pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraatl 8
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch® pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel' (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulsrs pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17 00 uur
Internet: www.pzc nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail web@pzc nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden
zaterdags tot 12.00 uur
Abonnementen:
0800-0231231
aulom. afschrijving acceptgiro
per maand 20.55 n.v.t
per kwartaal 59.75 62.00
per jaar €229 20 233,30
Voor toezending per post geldt een
toeslag
E-mail lezersservice@pzc nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voort»
einde van de betaalperiode.
PZC. t a v lezersservice.
Postbus 31 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag. 1,25
zaterdag €1.80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47 70 65.597
Postbank 35 93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgew
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV envoH
de Regelen voor het AdverteniieweW
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag, van 16.00 tot 18.00 uur
Tel (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel. (0114)372770
Fax-(0114)372771
Business to Business/Onroerend g<
Tel: (076)5312277
Fax. (076)5312274
Internet: v
iv.pzc. nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De dl
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten«r
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselde
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij P?
x. Postbus 314460 AA Goes.
Behoort tot WGGGNGR