De irritatie is snel toegenomen PZC Snelle oplossing mogelijk voor verkeersproblemen bij Sluiskil PZC Levensloopregeling nog zeer onbekend Londen en Berlijn zetten Europa vast Mensen zien eigen asociale gedrag vaak over het hoofd 28 september 1955 te gast woensdag 28 september 2005 Je kunt ze tegenwoordig overal tegen komen: mensen met een te kort lontje. Dit weekeinde nog werd in Zoetermeer een man neergeschoten tijdens een groot feest, omdat-ie in de weg liep. door Eelco van der Linden en Dick Hofland Een gewone zaterdagochtend bij een gewone Haagse autowasserette. Een auto blokkeert de toegang en na een paar minuten vindt iemand die er niet langs kan het mooi geweest. „Mot je dood!? Hé... ik wil er graag langs. Of je dood mot!?" Hij toetert even. De ander springt uit zijn auto en komt schreeuwend op hem af. De man scheurt in paniek weg. Een oude man rijdt op zijn snorfiets kalmpjes door de straten van Den Hel der. Hij wordt gesneden door een auto, waarin een man en een vrouw zitten. Hij roept: „Waar zijn jullie mee be zig!?" De auto stopt en het stel stapt uit. De vrouw spuugt de oude man in het gezicht en de man stompt hem ver volgens twee keer vol in het gelaat. Daarna stappen ze weer in en rijden weg. Bijna dagelijks laten Nederlanders hun irritatie blijken ten opzichte van anderen. Met woorden, klappen en soms zelfs met wapens. Volgens een re cent onderzoek vindt 84 procent van de Nederlanders dat anderen sneller geïrriteerd reageren dan tien jaar gele den. Het was de aanleiding voor een Si- re-campagne, die ons moet laten in zien dat we soms een te kort lontje heb ben en beter eerst tot tien kunnen tel len. Het lijkt niet te helpen. Doof Zo kreeg in het afgelopen weekeinde een 23-jarige man twee kogels door zijn hoofd gejaagd nadat hij bevesti gend had geantwoord op de vraag van een 32-jarige Hagenaar 'of hij doof was'. Het slachtoffer had kennelijk eer der niet gereageerd op een reactie van de schutter nadat die was aangestoten. Uitgerekend in Zoetermeer, waar juist die avond een actieweek werd afgeslo ten met de titel 'Stap er niet naast, Stap veilig'. In het winkel- en uitgaans- hart van Zoetermeer vond een gewel dig feest plaats, maar met schietpartij. In het grauwe beton van 'Het Stads hart' ligt de plek er vreemd bij. Het centrale plein is een chaos vanwege Uitgerekend in geschoten. Zoetermeer, waar juist een actieweek werd afgesloten met de titel 'Stap er niet naast, Stap veilig', werd afgelopen zaterdag een man door het hoofd foto Evert-Jan Daniels/GPD werkzaamheden. Op de hoek waar de schietpartij heeft plaatsgevonden, bij café Brauhuis, liggen een paar drup pels bloed, maar geen bloemen. „Laten we met meteen beginnen met bloemen en fakkeloptochten. Daar be reik je niets mee", zegt M. Muis, die be langen heeft in een taxibedrijf in Zoe termeer. Ze wil dat er iets gedaan wordt tegen wapenbezit. „Vroeger kon je wel eens een blauw oog oplopen bij een ruzietje in een kroeg, nu trekken mensen een wapen. Het is niet leuk, maar ik blijf toch stappen. Zoetermeer gaat ook de verkeerde kant uit. Het wordt te vol, we zijn met te veel men sen en te veel culturen. Ratten vreten elkaar ook op als ze op een kluitje zit ten." L. Veenstra, een vuttende buschauf feur van het Haagse vervoersbedrijf HTM, vindt Zoetermeer nog steeds een stuk beter dan Den Haag, maar wil dat ook graag zo houden: „Geen clementie voor mensen die zonder aanleiding voor geweld kiezen. Gewoon fysiek op ruimen die handel, maar dat mag je weer niet zeggen in dit land." Assertiever „Nederlanders zijn de afgelopen veer tig jaar assertiever geworden, maar ook agressiever", stelt Gabriël van den Brink. Hij is cultuursocioloog, filosoof, lector bij de politieacademie en onder zocht de toename van agressie. „Sinds de jaren zestig is ons ego enorm ge groeid. Zelfontplooiing was het tover woord, iedereen mocht zichzelf zijn en wie daar iets van durfde te zeggen, was een burgertrut. Het grote pro bleem is nu dat men alleen gevoelig is voor het asociale gedrag van anderen en het eigen asociale gedrag over het hoofd ziet." Nick Flier kwam daar, tot zijn eigen schrik, vorige week achter. Eerder was hij zich nog 'wezenloos geschrokken' tijdens het carnaval in Oldenzaal een groep jongens hem de doorgang belem merde. Nick was in een vrolijke bui en riep: 'Goh, wat ben jij breed!' Hij kreeg harde klappen en schoppen, maar wist zich los te rukken. Gracht Vorige week stond hij op een Amster damse gracht in een file en schoot er een auto zomaar voor hem in de rij. „Ik ben uitgestapt, heb het portier openge trokken en geschreeuwd: 'Waar bij jij nou helemaal mee bezig!?' Ik stond op het punt om 'm een klap te verkopen. Ja, soms kun je het gewoon even niet hebben." Het is een verdedigingsme chanisme, concludeert Bart Wisbrun, initiatiefnemer van de stichting 'Tegen zinloos Geweld'. „Dat begint al op school bij het pesten; door de ander aan te vallen denk je zelf buiten schot te blijven." Zolang je vooral jongeren er niet van kunt overtuigen dat de op lossing bij henzelf ligt, zullen mensen elkaar volgens Wisbrun om niets naar het leven blijven staan. Lang niet alleen in het uitgaanscircuit, want dat is 'hooguit twintig procent'. De rest is vooral geweld in het verkeer, huiselijke kring en op sportvelden. „Er is moeilijk iets tegen te doen, omdat mensen denken dat het hen toch niet zal overkomen. Tot ze een keer iemand gewoon de weg vragen en een pistool tegen het hoofd krijgen." GPD van onze redactie binnenland Nederland is nog niet klaar voor de levensloop regeling. Bijna driekwart van de Nederlanders weet niet wat de regeling inhoudt of heeft er zelfs nog nooit van gehoord, blijkt uit onderzoek van TNS/Nipo. - Wat is de levensloopreqe- ling? Via de levensloopregeling kunnen werknemers belas tingvrij een spaarpotje aan leggen om in de toekomst een periode van onbetaald verlof te bekostigen. Ook extra va kantiedagen en overuren kun nen, als ze in geld worden om gezet, in de levenslooprege ling worden gestort. Werkge vers mogen ook geld storten. De werknemer mag zelf we ten voor welke vorm van ver lof hij het geld opneemt. Ove rigens heeft een werknemer niet het recht om zelf te bepa len wanneer hij verlof neemt. Dat moet altijd in overleg met de baas. Een werknemer mag niet tegelijkertijd spa ren via de levensloopregeling en de spaarloonregeling. - Hoe werkt het Van het brutoloon wordt een bedrag ingehouden dat op een speciale spaarrekening van de werknemer wordt ge stort. Het is de bedoeling dat verzekeraars, banken, pen sioenfondsen en beleggingsin stellingen de regeling gaan aanbieden. Wanneer iemand onbetaald verlof opneemt en het geld wil gebruiken om die periode te overbruggen, maakt de geldbeheerder het geld over naar de werkgever, omdat er nog loonbelasting over betaald moet worden. Daarna maakt de werkgever het resterende bedrag over aan de werknemer. - Hoeveel kun je sparen? In totaal mag een bedrag wor den gespaard van maximaal 210 procent van het bruto jaarsalaris. Wanneer het te goed is aangesproken, mag het daarna opnieuw worden aangevuld. Om aan hetl drag te komen, mag een w nemer per jaar niet meer 12 procent opzijzetten i zijn brutoloon. Wie het ny male bedrag spaart, kan principe drie -jaar vrij nei tegen 70 procent van oude salaris. - Voor wie is het bedoeld? In principe voor iedere wg nemer. Critici zeggen ed dat alleen hogere inkom eraan mee kunnen doen wijst onderzoeksbun TNO/Nipo erop dat werk mers gemiddeld maar llfli ro per maand zeggen te ki nen sparen. En dat terwij mand met een modaal uj men (30.000 euro bruto j jaar) achttien jaar lang i euro per maand opzij n zetten om drié jaar eerder kunnen stoppen met weii tegen 70 procent van i oude loon. Het ministerie» Sociale Zaken (dat de re ling propageert) laat wei dat dat wel meevalt. Werb mers hoeven immers 9 vut- en prepensioenprea meer te betalen. Wie zesj het maximale spaart, kas een jaar tussenuit met eeni kering van 70 procent 1 het salaris. - Oudere werknemers fa nen toch niet meer zo li sparen? Klopt. Om hen toch in st> te stellen om via de regetj eerder te stoppen met v, ken, mag iedereen die op Ij nuari 2006 tenminste 51 isj nog 56 jaar (de laatste gm heeft immers nog recht j prepensioen), net zoveel sp ren als ze zelf willen. - Vervangt de levenslooprej ling het ouderschapsverlof Nee. Het wettelijk recht 1 ouderschapsverlof blijft li staan. Het is de enige w van onbetaald verlof die ei werkgever niet mag wei; ren. Wie zijn levenslooprtj ling aanspreekt voor oui schapsverlof, krijgt een traatje van de fiscus: 01 veer 632 euro per maand voltijd verlof. GPD door Hetty van Rooij Een Franse diplomaat op een bankje in de Brussel se zon verzucht: „Je zou bijna gaan terugverlangen naar de crisis rond de Europe se grondwet." Het is stil in Europa, al broeit er van alles onder de oppervlakte. De hoofdrolspelers wachten af, zitten klem of durven geen initiatieven te nemen. Een halfjaar na de crisis over de grondwet zit er geen bewe ging in de Unie. En van de economische hervormingen die zo hard nodig zijn, valt weinig te bespeuren. Er is groeiende kritiek op de Britse premier Blair, die in de eerste drie maanden van zijn EU-voorzitterschap wei nig Europees leiderschap heeft getoond. „Te druk met de terrorismebestrijding", schampert de diplomaat. Blair blokkeerde eind juni een akkoord over de Europe se meerjarenbegroting en moet als voorzitter nu zelf met ideeën komen voor een oplossing. Van Blair wordt ook verwacht dat hij het voor touw neemt in het politieke debat over de toekomst van Europa. Maar het is stil in Londen, zeer tot ongenoegen ook van Giscard d'Estaing, voormalig Frans president en de geestelijk vader van de Eu ropese grondwet. „We zijn nu aan het einde van september en waar blijft de bijdrage van het Britse voorzitter schap?". klaagt hij. Vacuüm Om het vacuüm te vullen, heeft de Franse minister Sar- kozy van Binnenlandse Za ken vast een idee uit de kast gehaald waar alle kleine EU-landen van gruwen. De zes grote landen moeten vol gens hem in de EU van de toe komst samen de dienst uitma ken. Eind oktober ontmoeten de regeringsleiders elkaar in Groot-Brittannië, om onder Brits voorzitterschap te pra ten over economische hervor mingen. Het wordt een lasti ge top. Zo lang Berlijn poli tiek geblokkeerd is door de crisis rond de kandidaat-kan seliers Schroder en Merkel, kan de Europese Unie niet uit de voeten. Parijs wacht af wat er in Berlijn gebeurt. Ro me tobt met een torenhoog be grotingstekort, een crisis rond de voorzitter van de cen trale bank, en een rege- ring-Berlusconi die met de dag meer steun verliest. In Po len is het wachten op de da den van een nieuwe conserva tieve regering. De Europese Commissie legt de bal bij de lidstaten en le vert intussen haar bijdrage door een hele reeks vastgelo pen of overbodige Europese wetsvoorstellen in te trek ken. Het is een mooi gebaar, maar gezien de aard en de om vang van de problemen is het niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Als het Britse voorzitter schap er niet in slaagt de vast gelopen Unie vlot te trekken, gaat er een prachtige kans verloren. Want Blair had ge lijk, toen hij de regeringslei ders in juli voorhield dat het peperdure Europese land bouwbeleid op de helling moet. Hij had gelijk, toen hij zijn collega's vertelde dat het vasteland van Europa veel kan leren van de manier waarop in Groot-Brittannië de afgelopen dertig jaar her vormingen zijn doorgevoerd. Maar gelijk hebben is iets an ders dan gelijk krijgen. Het Britse succesverhaal maakt Blair niet automatisch tot een Europees leider die in staat is de koers van de EU te bepalen, zoals Mitterand en Kohl dat waren. De Britten zijn in Europa altijd buiten staanders geweest en zo lang ze de euro met invoeren, zul len ze buitenstaanders blij ven. Aan beide kanten van het kanaal heerst wantrou wen. Dat maakt de Britten niet tot ideale architecten voor een nieuw akkoord over de Brusselse meerjarenbegro ting en evenmin tot voortrek kers over de discussie over het nieuwe Europa. Nog afge zien van de vraag of Blair de komende maanden bereid is zijn nek uit te steken. Als hij dat de komende maanden niet doet, wordt het Britse voorzitterschap een verhaal van gemiste kansen. GPD door Chris Ollebek en Marjan de Koster Al voor de opening van de Westerscheldetunnel was de afwikkeling van het verkeer via de brug van Sluiskil een cri me. Na de opening nam het au toverkeer over de brug fors toe en de ergernis navenant. Files van de brug tot een kilometer voor de tunnel en van Hoek tot aan de brug zijn geen uitzonde ring meer. De files zullen nog verder groeien als er niks ge beurt. De PvdA-Statenfractie is - net als alle andere partijen in Pro vinciale Staten - voor een tun nel onder het kanaal. Op ter mijn lijkt dit de beste oplossing om alle problemen aan te kun- nen. Echter, voordat deze tun nel er echt ligt, zal er nog veel water door het Kanaal van Gent naar Teraeuzen stromen. Bestuurlijke en ambtelijke mo lens draaien erg traag. Al jaren beloven diverse ministère (in verkiezingstijd) dat er snel een oplossing komt, maar in het gunstigste geval duurt het nog zeker acht jaar eer de tunnel bij Sluiskil een feit is. De PvdA-Statenfractie vindt dat de provincie tot die tijd moet zorgen voor korte-termijn- oplossingen, die het probleem van files verminderen of een halt toeroepen en daarmee ook de ergernis. Convenant Uit een gesprek met Rijkswater staat begrepen wij dat voor de scheepvaart op het Kanaal van Gent naar Terneuzen momen teel weinig valt te regelen. Alle regels zijn vastgelegd in een con venant tussen de Nederlandse en Belgische regering van 20 juni 1960. Hierin staat dat de scheepvaart van en naar België vrije doorgang heeft op het ka naal. Ook staat erin dat er per etmaal tweemaal een sper-/bloktijd van twintig minu ten mag zijn. Hiervoor worden de spitstijden in de ochtend en in de namiddag gebruikt. Wij stellen vast dat het autover keer over de brug van Sluiskil File voor de brug bij Sluiskil. Volgens de PvdA-Statenfractie zijn snelle oplossingen voor de verkeers problematiek wel degelijk mogelijk. foto Wim Kooyman de laatste 45 jaar explosief is ge stegen. Het bezit van het aantal auto's is sindsdien in Zeeuws-Vlaanderen vertienvou digd. Daar bovenop komt nu ook het verkeer van de Wester scheldetunnel voor een groot deel over de brug. We constate ren verder dat er aan de afspra ken over de bloktijden niets is veranderd. De gemeente Terneuzen zit bo vendien niet te wachten op het autoverkeer dat via Terneuzen naar de tunnel rijdt. Het scheep vaartverkeer dat het kanaal ge bruikt, is te onderscheiden in drie categorieën: 1. De zeeschepen. Het is onmo gelijk (wegens te lange afrem- tijd) om deze te laten stoppen voor de brug en zij blijven dus altijd voorrang hebben op het autoverkeer; 2. De kustvaart, de duwsche- pen, de grote binnenvaartsche pen en de pleziervaart met een vaste mast. Vooral deze schepen bezorgen het autoverkeer veel overlast. De PvdA-fractie vindt dat er voor deze groep schepen nieuwe ofwel meer bloktijden moeten komen. Deze categorie schepen kan gemakkelijk vaart minderen en zelfs stilliggen; 3. De klassieke binnenvaart schepen (met een hoogte van maximaal acht meter). Deze kunnen zonder problemen on der de brug door varen. Momen teel ontbreekt er elke vorm van informatie bij de Westerschelde tunnel over het openstaan van de brug bij Sluiskil. Daarom rij den duizenden automobilisten uit voorzorg onnodig door Ter neuzen, omdat zij niet het risico willen lopen dat zij voor de brug bij Sluiskil moeten wach ten. Voor de verkeersveiligheid, het woongenot en de leefbaar heid van de inwoners van Ter neuzen vinden wij dit onge wenst. Korte termijn De PvdA-Statenfractie ziet voor de korte termijn de volgen de oplossingen: 1. Verruim het aantal blok-/spertijden van twee naar acht per etmaal. Hiervoor moet de provincie er bij de Neder landse regering op aandringen afspraken te maken met de Bel gische regering; 2. Zet aan de Zeeuws-Vlaamse kant van de tunnel een groot elektronisch informatiebord waarop staat dat de brug open of dicht is voor het verkeer. Vol gens ons is dit simpel te regelen door zes minuten voordat de brug echt dicht gaat voor het au- PERON - Ex-president Peron van Argentinië wil zich, na een kort verblijf in Paraguay, voor goed vestigen in Zwitserland Zijn tweede vrouw zou al in het Alpenland verblijven. Peron zou ondanks zijn afzet ting een zeer vermogend man zijn en beschikken over een kleine 23 miljoen euro. ONTVOERING - De politie rechter heeft een 21-jarige in woner van Vlissingen voor ont voering veroordeeld tot een maand voorwaardelijke cel straf met een proeftijd van twee jaar. De Vlissinger 'bevrijdde' een vriendin uit een tehuis] werkende meisjes in Mid burg. De man deed dit na hij een brief van de vrouw ontvangen waarin zij scb dat ze graag het tehuis «1 verlaten. BENOEMING - M. van Pa uit Vlissingen is gisterofflj tot lid van de GedepuM Staten benoemd. PvdA'er Van Poelje, die Ha: link als gedeputeerde opva was voorheen gemeenteraa lid, lid van de Provincial ten en loco-wethouder1 openbare werken en volksb vesting in Vlissingen. toverkeer op het bord brug dicht te vermelden en zes minu ten voordat de brug weer open gaat: brug open. De bruggen- wachters in Sluiskil kunnen de borden zonder problemen bedie nen. 3. Zet eenzelfde bord in Terneu zen vóór de Haarmanweg. Deze moet dan geen zes, maar twee minuten voor de brug open of dicht gaat, informatie geven. 4. Informatie over de bloktijden moet komen op een ander bord De bloktijden moeten ook be kend zijn bij alle schippers die over het kanaal varen. Dit is te regelen bij de doorgang van de sluizen. Financieel geven de maatrege len voor de borden volgens ons geen problemen. Provinciale Staten hebben immers al geld voor de tunnel bij Sluiskil opzij gezet. De PvdA-Statenfractie komt op 7 oktober met een ini tiatiefvoorstel om de korte-ter- mijnoplossingen te realiseren. Als alle partijen nut en nood zaak erkennen, dan moet het mogelijk zijn dat de files en de ergernis medio 2006 aanzienlijk zijn teruggebracht. Chris Ollebek en Marjan de Koster zijn lid van de PvdA-Statenfrac tie. Hoofdredactie: A L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie®'pzc.nl Lezersredacteur: A J Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur pzc.nl Middelburg: Buitenruststraatl 8 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch® pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel' (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulsrs pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17 00 uur Internet: www.pzc nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden zaterdags tot 12.00 uur Abonnementen: 0800-0231231 aulom. afschrijving acceptgiro per maand 20.55 n.v.t per kwartaal 59.75 62.00 per jaar €229 20 233,30 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail lezersservice@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voort» einde van de betaalperiode. PZC. t a v lezersservice. Postbus 31 4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag. 1,25 zaterdag €1.80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47 70 65.597 Postbank 35 93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgew overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV envoH de Regelen voor het AdverteniieweW Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag, van 16.00 tot 18.00 uur Tel (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel. (0114)372770 Fax-(0114)372771 Business to Business/Onroerend g< Tel: (076)5312277 Fax. (076)5312274 Internet: v iv.pzc. nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern De dl aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten«r ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselde de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij P? x. Postbus 314460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4