PZC 'uincentrum gaat kopje onder Het grootste vloeren- assortiment van Zeeland! arfighter in weiland zet meente voor het blok PZC Bewoners vrezen verkeersellende in Yerseke-West Van grasgroen naar betongrijs bij Hoedekenskerke iirkenstock tctie markt 1-10-2005 zeeuwse almanak Digitaal Veel kastanjes in Kapelle aangetast Fietsster gewond bij ongeval Goes Bezwaren tegen plan Kamperland itervervuiling hthaven Den se onderzocht fe Garden kan hoge maandlasten niet meer ophoesten Kin langs In tut showroom en lanl u vernissen door sate veeltljVIge colieclle fie: 0113-315649 KC.nl ;redactie@ pzc.nl is31,4460 AA Goes lentie-exploitatie: ,en Midden-Zeeland: 0113-315520; i-Vlaanderen: 0114-372770; 020-4562500. dag 27 september 2005 MURRE-MOENS AFWERKSYSTEMEN Marie Curieweg 9-13, 4389 WB Vlissingen, T 0118-690000 www.murremoens.nl JWERSHAVEN - Rijkswa- lat stelt een onderzoek in de oorzaak van de oliever- igwaar jachthaven Den Os- Brouwershaven dit weck- mee te kampen had. iefilm op het water is in- els deels verdampt, deels edreven en deels naar de gezakt. ivuiling van het water in chthaven werd zaterdag door medewerkers van ren, het domein van Water- rereniging (WSV) Den Os- HOEDEKENSKERKE - De dijk bij het haventje van Hoedekenskerke is van kleur verschoten. Het groene gras is in enkele maanden veranderd in betongrijs, maar één van de mooiste oude haventjes langs de Wes- terschelde heeft er gelukkig niet onder geleden. Tot 1 oktober draaien de kranen nog op het stuk dijk bij Hoedekenskerke waarvan de te zwakke groene of ste nen bekleding moest worden vervangen. De bewoners achter de dijk moeten zich er veiliger door voelen. Het wachten is nu op de aanleg van een strekdam in het ha ventje van oude Haringman-blokken die uit de glooiing zijn gehaald. Ze zijn direct achter de dijk, aan de land zijde, in lange rijen opgestapeld. De strekdam moet de bootjes van de watersportvereni ging De Val in het haventje gaan beschermen tegen gol ven die over de Westerschelde komen aanrollen. Pen ningmeester W. Burgel van De Val hoopt dat voor 1 ok tober de Haringman-blokken in het water gaan, maar hij is daar niet zeker van. Ook een woordvoerder van de gemeente Borsele kan nog geen zekerheid geven. „De vo rige winter is het goed gegaan", zegt Burgel. „Het heeft toen nauwelijks gestormd, maar niemand kan ons garan deren dat we weer een rustige winter krijgen." foto Ronald den Dekker Advertentie jk vrijdag in de PZC door Frank Balkenende YERSEKE - Buurtbewoners vrezen dat het project Yerseke-West tot gevaarlijke verkeerssituaties zal leiden. In tegenstel ling tot de gemeente Reimerswaal den ken ze dat het auto- en fietsverkeer straks flink toeneemt, wat vooral op de Ericalaan vragen om problemen is. Het plan Yerseke-West behelst de bouw van een nieuw zorgcentrum (het nieuwe Vredelust), twee nieuwe scholen (voor de Prinses Beatrixschool en Het Kompas), een multifunctioneel gebouw voor onder meer muziekvereniging Mozart, de peu terspeelzaal en de kinderopvang. De ge bouwen komen aan de westrand van het dorp op het terrein van de sportvelden aan de Hogeweg, vlakbij de Yerseke Moer. De Vereniging Bewoners Belangen Yerse ke-West was van meet af aan tegen de keuze van deze plek, omdat die volgens haar tot meer en onnodige verkeersbewe gingen leidt. „Je verplaatst namelijk al lerlei voorzieningen naar de rand van het dorp. Mensen die nu lopend of fietsend hun kind naar school brengen, pakken straks de auto", zegt secretaris A. van den Dorpel, gisteren present op een in loopavond over de plannen. Afgewezen Het Reimerswaalse college van bur gemeester en wethouders heeft de be zwaren van de belangenvereniging gro tendeels afgewezen. Het bestemmings plan ligt inmiddels ter goedkeuring bij de provincie. Die pap is dus bijna ge stort. De bewonersvereniging houdt niettemin vol dat er nader onderzoek nodig is naar de verkeersstromen. Volgens Van den Dorpel is namelijk niet precies duidelijk hoe groot de verkeerstoename zal zijn, al thans dat blijkt volgens hem niet uit on derzoeksrapporten van de gemeente. Hij voorziet problemen. „Er zullen veel meer ouders dan nu hun kind per auto naai school brengen en weer afhalen. Daarbij is het niet zeker dat iedere automobilist de Hogeweg, de gewenste route, kiest, omdat ook een uitgang is voorzien aan de Ericalaan. Automobilisten zijn net als water. Ze kiezen de kortste weg. Ze gaan echt niet via de Hogeweg omrijden, en ze ker niet als er een rij auto's staat te wach ten, als ze tijd kunnen winnen via de Eri calaan." Van den Dorpel voorziet ook ook 'te veel vermenging van fietsers en auto's op de Ericalaan', „Er wonen veel leerlingen van de ds. Kerstenschool, die dicht tegen het centrum ligt, in de wijk. Die fietsen 's morgens de wijk uit en leerlingen van de andere twee scholen de wijk in. Dan praat je over achthonderd scholieren tus sen half negen en negen uur. Tel daarbij een flink aantal auto's op en je creëert flink wat gevaarlijke situaties. Het gaat ons vooral om de veiligheid van leerlin gen, niet zozeer om mogelijke parkeerpro blemen." Wethouder J. Bliek denkt dat het wel zal loslopen. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er sprake is van een lichte toe name van de verkeersdruk op de Erica laan, maar die blijft wel binnen 'de nor men'. „Bovendien hebben we de toezeg ging gedaan dat als er regelmatig gevaar lijke situaties zijn, we direct extra maat regelen zullen treffen. Dat staat zwart op wit." editie Bevelanden-Tholen Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is een aanpassing van de abonnementsprijzen belaas noodzakelijk, In verband hiermee zijn de abonnementstarieven per l oktober 2005 als volgt vastgesteld. Betaling abonnement automatisch acceptgiro per maand 20,55 23,75 per kwartaal 59,75 62,00 pér halfjaar 116,10 120,75 per jaar 229,20 233,30 Genoemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen: het bestaande verspreidingsgebied van de PZC. indien u de PZC per post ontvangt, worden de portokosten doorberekend. Wij vertrouwen, erop dat abonnees, die een machtiging tot automatische afschrijving hebben verstrekt, ermee akkoord gaan dat bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt aangehouden het alfabet van Zeeland ,act op heïï>°o,fam 77% van de mensen die werk zoeken in de zorgsector zoekt een nieuwe baan tussen de personeelsadvertenties in de PZC. JobTrack.nl, de banensite van de PZC en alle andere Wegener dagbladen, is de best bekeken vacaturesite van Nederland. De meest krachtige combinatie in personeelswerving: de PZC en JobTrack.nl Ook voor personeelswerving in de zorgsector. het alfabet van Zeeland W0G0NeR dagbladen Het gesprek ging over fototoe stellen. De Middelburger peinsde over de aanschaf van een digitaal exemplaar, maar ja, de prijs was niet mis. „Ik heb nog een Nikon spiegel reflex. Daar heb ik nog be hoorlijk wat voor betaald. Als ik die nou kon inruilen... maar ze wilden hem niet eens hebben bij de fotozaak." Hij zuchtte. „Nou ja. Mis schien als ik die Nikon voor honderd euro op internet te koop zet..." „Moet je doen", meesmuilde een collega. „En dan zet je erbij: Amper Gebruikt! Was van een oud mannetje dat het toestel al tijd netjes toegedekt in de ga rage had staan!" (Advertentie) KAPELLE - De kastanje- of bloedingsziekte heeft in Ka pelle negen van de tien paardenkastanjes aangetast. Dat is vooral in de Van der Biltlaan goed te zien. De paarden kastanjes daar laten nu al bladeren vallen. Uit landelijk onderzoek naar de ziekte is tot nu toe geen duidelijke oor zaak naar voren gekomen. De gemeente Kapelle is van plan de aangetaste kastanjes te laten staan, zolang het landelijk onderzoek loopt. De ziekte is in de zomer van 2002 voor het eerst in Nederland gesignaleerd. De bast van aangetaste bomen barst op den duur en de bomen lij ken te gaan bloeden. GOES - Een 41-jarige fietsster uit Goes is gisteren even voor half acht gewond geraakt bij een aanrijding op de kruising van de Kloetingseweg-Van de Spiegelstraat. Zij verleende op de kruising geen voorrang aan een van links komende 38-jarige automobilist. De vrouw is met onbe kende verwondingen overgebracht naar het Oosterschel- de-ziekenhuis in Goes. Auto en fiets raakten beschadigd. KAMPERLAND - Een aantal bewoners van de Veerweg in Kamperland maakt bezwaar tegen de bouw van wonin gen aan de Korte Nieuwstraat. In het ontwerp-bestem- mingsplan Kom Kamperland 2004 is een terrein achter hun huizen bestemd voor woningen waar een stuk zorg aan is gekoppeld. De bewoners vrezen inkijk in hun tui nen en woningen en dat hun huizen in waarde dalen. Het terrein heeft nu nog een andere bestemming en is bedoeld voor de bouw van openbare gebouwen, scholen, kerken of recreatieve doeleinden. Een opmerking van een bedrijf aan de Veerweg gaat over de uitbreiding van het pand. Die is niet opgenomen in het plan. (Advertentie) gareel Modde ERLANI) - De Starfigh- ihet weiland bij sloopbe- Stouten in Oosterland is de ente Schouwen-Duiveland oom in het oog. De Ameri- se jager is zaterdag neerge- onder vergunning en dat 'ethouder R. van der Wek- ruimtelijke ordening) aller- inspecteurs van de ge- [e hebben inmiddels pools- J ogenomen bij de nieuwste inst van het autosloopbe- Eigenaar A. Stouten is te !fl aan gegeven dat hij alsnog «'gunning moet aanvragen de blikvanger op zijn ter- t*De gemeente wil met de tiure duidelijk krijgen of fcegtuig op die locatie wel aldus de wethouder. Daar- -i wordt ook een oordeel gevraagd van de provincie, die fel gekant is tegen iedere vorm van reclame-uiting langs de we gen. Van der Wekken is sceptisch over de kansen voor de Starfigh- ter. „Of het tot een legalisatie komt, valt nog te bezien. Bij mijn weten hebben we geen vliegveld op die plek, dus is het sterk de vraag of dat ding daar thuishoort." Dat er tot zaterdag een cockpit van een Boeing 707 heeft gestaan, schept volgens de wethouder geen precedenten. „De cockpit was ook illegaal. Nu is er weer een nieuwe situa tie die om een afzonderlijke be oordeling vraagt." Totdat duide lijk is wat er met de - onschade lijk gemaakte - jager moet ge beuren, kan het vliegtuig daar gewoon blijven staan, aldus een gemeentelijk bouwinspecteur. Stouten wacht de actie met een gerust hart af. „De Starfighter is toch veel te mooi om weg te halen?" Stouten heeft de regel tjes er vooraf op nageslagen, laat hij blijken, en vond dat op die locatie alleen een hek- of bouwwerk hoger dan twee me ter vergunningplichtig is. „Een karretje, boerenwagen of trek ker, het maakt niet uit wat, mag je daar gewoon neerzetten. Dit is dan toevallig een vliegtuig. Er staat nergens dat het verboden is. Voor zover ik weet, heeft al leen een gemeente in Drente dat specifiek in de gemeentewet op genomen. Dus laat ze maar ko men." De 707-cockpit werd zaterdag opgehaald door leden van een duikvereniging uit Tiel. De neus wordt volledig ontdaan van mi lieubelastende onderdelen en ge verfd, om vervolgens volgend jaar rond deze tijd in de Beldert dienst te gaan doen als duikob- ject. Eigenaar A. Stouten van autosloopbedrijf Stouten kijkt naar de Starfighter die in zijn weiland staat. foto Dirk-Jan Gjeltema ÈR HENDRIKSKINDER- fuincentrum Life Gar- 's-Heer Hendrikskinder- jeft faillissement aange- d, Het bedrijf kan de hoge lelijkse lasten niet meer n en heeft daarom de deu- esloten. Een curator be- iu de eventuele toekomst - jjkheden. Bij het bedrijf m27 mensen. effrev Kutterink hebben van het voorjaar en de weekeinden. In maart lag er nog sneeuw en in veel weekenden heeft het geregend. Elk bedrijf heeft daar inderdaad mee te ma ken, maar het helpt dan niet als de vaste lasten te hoog zijn." Kleinbussink stelt dat Besling in samenspraak met Life Gar den Franchise alle mogelijkhe den heeft onderzocht om een faillissementsaanvraag te voor komen. „Maar de conclusie luidt dat het onverantwoord is de onderneming nog langer voort te zetten." Voor Life Garden betekent dat een verlies aan marktaan deel. „Vervelend, maar niet ono verkomelijk", aldus Kleinbus sink. „We zijn niet in staat het bedrijf te kopen. Bovendien wil len we dat niet. Life Garden is een doorstart van een deel van het voormalige Europatuin. Dat ging failliet omdat het niet alleen franchisegever was, maar ook eigenaar van een aantal ves tigingen." Curator J.B. Meester van Olie de Jonge advocaten in Goes on derzoekt de huidige situatie. Hij was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Life Gar den Franchise in Aalsmeer pro beert hem te helpen om, zoals Kleinbussink zegt, 'de zaken zo goed mogelijk af te handelen'. „Zowel voor leveranciers als het personeel." S; Garden is een tuincen- met dertien franchise-ves- ien verspreid over Bra- Limburg, Zeeland (Renes- ulst, Oostburg), Noord- en Holland. In een brief aan meiers schrijft directeur Kleinbussink van Life >n Franchise in Aalsmeer iet Goese tuincentrum de lasten niet meer kan op- ;en. Uit de brief blijkt dat laar P. Besling de zaak in voor een te hoge prijs heeft ;enomen. nomisch tij irdat moet je wel in de tijd tekent Kleinbussink aan. je tijd van overname ging iconomisch nog voor de Zijn adviseurs en de finan- hebben geanticipeerd op öortzetting van die econo- le groei, waarna fors in de neming is geïnvesteerd. Er een pracht bedrijf en de t is zeker gestegen, maar oldoende. Tot en met 2003 het nog goed in de branche mncentra. Vorig en dit jaar ie resultaten een stuk min- mede door het slechte eco- ;che tij. Bovendien heeft veer dit jaar niet meege- 1. Tuincentra moeten het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25