PZC
'uincentrum gaat kopje onder
Het grootste vloeren-
assortiment van Zeeland!
arfighter in weiland zet
meente voor het blok
PZC
Bewoners vrezen verkeersellende in Yerseke-West
Van grasgroen naar betongrijs bij Hoedekenskerke
iirkenstock
tctie markt
1-10-2005
zeeuwse almanak
Digitaal
Veel kastanjes in Kapelle aangetast
Fietsster gewond bij ongeval Goes
Bezwaren tegen plan Kamperland
itervervuiling
hthaven Den
se onderzocht
fe Garden kan hoge maandlasten niet meer ophoesten
Kin langs In tut showroom en lanl u vernissen door sate veeltljVIge colieclle
fie: 0113-315649
KC.nl
;redactie@ pzc.nl
is31,4460 AA Goes
lentie-exploitatie:
,en Midden-Zeeland: 0113-315520;
i-Vlaanderen: 0114-372770;
020-4562500.
dag 27 september 2005
MURRE-MOENS
AFWERKSYSTEMEN
Marie Curieweg 9-13,
4389 WB Vlissingen,
T 0118-690000
www.murremoens.nl
JWERSHAVEN - Rijkswa-
lat stelt een onderzoek in
de oorzaak van de oliever-
igwaar jachthaven Den Os-
Brouwershaven dit weck-
mee te kampen had.
iefilm op het water is in-
els deels verdampt, deels
edreven en deels naar de
gezakt.
ivuiling van het water in
chthaven werd zaterdag
door medewerkers van
ren, het domein van Water-
rereniging (WSV) Den Os-
HOEDEKENSKERKE - De dijk bij het haventje van
Hoedekenskerke is van kleur verschoten. Het groene
gras is in enkele maanden veranderd in betongrijs,
maar één van de mooiste oude haventjes langs de Wes-
terschelde heeft er gelukkig niet onder geleden.
Tot 1 oktober draaien de kranen nog op het stuk dijk bij
Hoedekenskerke waarvan de te zwakke groene of ste
nen bekleding moest worden vervangen. De bewoners
achter de dijk moeten zich er veiliger door voelen. Het
wachten is nu op de aanleg van een strekdam in het ha
ventje van oude Haringman-blokken die uit de glooiing
zijn gehaald. Ze zijn direct achter de dijk, aan de land
zijde, in lange rijen opgestapeld.
De strekdam moet de bootjes van de watersportvereni
ging De Val in het haventje gaan beschermen tegen gol
ven die over de Westerschelde komen aanrollen. Pen
ningmeester W. Burgel van De Val hoopt dat voor 1 ok
tober de Haringman-blokken in het water gaan, maar
hij is daar niet zeker van. Ook een woordvoerder van de
gemeente Borsele kan nog geen zekerheid geven. „De vo
rige winter is het goed gegaan", zegt Burgel. „Het heeft
toen nauwelijks gestormd, maar niemand kan ons garan
deren dat we weer een rustige winter krijgen."
foto Ronald den Dekker
Advertentie
jk vrijdag in de PZC
door Frank Balkenende
YERSEKE - Buurtbewoners vrezen dat
het project Yerseke-West tot gevaarlijke
verkeerssituaties zal leiden. In tegenstel
ling tot de gemeente Reimerswaal den
ken ze dat het auto- en fietsverkeer
straks flink toeneemt, wat vooral op de
Ericalaan vragen om problemen is.
Het plan Yerseke-West behelst de bouw
van een nieuw zorgcentrum (het nieuwe
Vredelust), twee nieuwe scholen (voor de
Prinses Beatrixschool en Het Kompas),
een multifunctioneel gebouw voor onder
meer muziekvereniging Mozart, de peu
terspeelzaal en de kinderopvang. De ge
bouwen komen aan de westrand van het
dorp op het terrein van de sportvelden
aan de Hogeweg, vlakbij de Yerseke
Moer.
De Vereniging Bewoners Belangen Yerse
ke-West was van meet af aan tegen de
keuze van deze plek, omdat die volgens
haar tot meer en onnodige verkeersbewe
gingen leidt. „Je verplaatst namelijk al
lerlei voorzieningen naar de rand van het
dorp. Mensen die nu lopend of fietsend
hun kind naar school brengen, pakken
straks de auto", zegt secretaris A. van
den Dorpel, gisteren present op een in
loopavond over de plannen.
Afgewezen
Het Reimerswaalse college van bur
gemeester en wethouders heeft de be
zwaren van de belangenvereniging gro
tendeels afgewezen. Het bestemmings
plan ligt inmiddels ter goedkeuring bij
de provincie. Die pap is dus bijna ge
stort.
De bewonersvereniging houdt niettemin
vol dat er nader onderzoek nodig is naar
de verkeersstromen. Volgens Van den
Dorpel is namelijk niet precies duidelijk
hoe groot de verkeerstoename zal zijn, al
thans dat blijkt volgens hem niet uit on
derzoeksrapporten van de gemeente. Hij
voorziet problemen. „Er zullen veel meer
ouders dan nu hun kind per auto naai
school brengen en weer afhalen. Daarbij
is het niet zeker dat iedere automobilist
de Hogeweg, de gewenste route, kiest,
omdat ook een uitgang is voorzien aan de
Ericalaan. Automobilisten zijn net als
water. Ze kiezen de kortste weg. Ze gaan
echt niet via de Hogeweg omrijden, en ze
ker niet als er een rij auto's staat te wach
ten, als ze tijd kunnen winnen via de Eri
calaan."
Van den Dorpel voorziet ook ook 'te veel
vermenging van fietsers en auto's op de
Ericalaan', „Er wonen veel leerlingen
van de ds. Kerstenschool, die dicht tegen
het centrum ligt, in de wijk. Die fietsen 's
morgens de wijk uit en leerlingen van de
andere twee scholen de wijk in. Dan
praat je over achthonderd scholieren tus
sen half negen en negen uur. Tel daarbij
een flink aantal auto's op en je creëert
flink wat gevaarlijke situaties. Het gaat
ons vooral om de veiligheid van leerlin
gen, niet zozeer om mogelijke parkeerpro
blemen."
Wethouder J. Bliek denkt dat het wel zal
loslopen. Uit het onderzoeksrapport
blijkt dat er sprake is van een lichte toe
name van de verkeersdruk op de Erica
laan, maar die blijft wel binnen 'de nor
men'. „Bovendien hebben we de toezeg
ging gedaan dat als er regelmatig gevaar
lijke situaties zijn, we direct extra maat
regelen zullen treffen. Dat staat zwart op
wit."
editie Bevelanden-Tholen
Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is een aanpassing van
de abonnementsprijzen belaas noodzakelijk, In verband hiermee zijn de
abonnementstarieven per l oktober 2005 als volgt vastgesteld.
Betaling abonnement
automatisch
acceptgiro
per maand
20,55
23,75
per kwartaal
59,75
62,00
pér halfjaar
116,10
120,75
per jaar
229,20
233,30
Genoemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen: het bestaande
verspreidingsgebied van de PZC. indien u de PZC per post ontvangt, worden de
portokosten doorberekend.
Wij vertrouwen, erop dat abonnees, die een machtiging tot automatische afschrijving
hebben verstrekt, ermee akkoord gaan dat bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe
abonnementsprijs wordt aangehouden
het alfabet van Zeeland
,act op
heïï>°o,fam
77% van de mensen die werk
zoeken in de zorgsector zoekt
een nieuwe baan tussen de
personeelsadvertenties in
de PZC.
JobTrack.nl, de banensite van
de PZC en alle andere Wegener
dagbladen, is de best bekeken
vacaturesite van Nederland.
De meest krachtige combinatie
in personeelswerving:
de PZC en JobTrack.nl
Ook voor personeelswerving in
de zorgsector.
het alfabet van Zeeland
W0G0NeR dagbladen
Het gesprek ging over fototoe
stellen. De Middelburger
peinsde over de aanschaf van
een digitaal exemplaar, maar
ja, de prijs was niet mis.
„Ik heb nog een Nikon spiegel
reflex. Daar heb ik nog be
hoorlijk wat voor betaald. Als
ik die nou kon inruilen...
maar ze wilden hem niet eens
hebben bij de fotozaak."
Hij zuchtte. „Nou ja. Mis
schien als ik die Nikon voor
honderd euro op internet te
koop zet..."
„Moet je doen", meesmuilde
een collega.
„En dan zet je erbij: Amper
Gebruikt! Was van een oud
mannetje dat het toestel al
tijd netjes toegedekt in de ga
rage had staan!"
(Advertentie)
KAPELLE - De kastanje- of bloedingsziekte heeft in Ka
pelle negen van de tien paardenkastanjes aangetast. Dat
is vooral in de Van der Biltlaan goed te zien. De paarden
kastanjes daar laten nu al bladeren vallen. Uit landelijk
onderzoek naar de ziekte is tot nu toe geen duidelijke oor
zaak naar voren gekomen. De gemeente Kapelle is van
plan de aangetaste kastanjes te laten staan, zolang het
landelijk onderzoek loopt. De ziekte is in de zomer van
2002 voor het eerst in Nederland gesignaleerd. De bast
van aangetaste bomen barst op den duur en de bomen lij
ken te gaan bloeden.
GOES - Een 41-jarige fietsster uit Goes is gisteren even
voor half acht gewond geraakt bij een aanrijding op de
kruising van de Kloetingseweg-Van de Spiegelstraat. Zij
verleende op de kruising geen voorrang aan een van links
komende 38-jarige automobilist. De vrouw is met onbe
kende verwondingen overgebracht naar het Oosterschel-
de-ziekenhuis in Goes. Auto en fiets raakten beschadigd.
KAMPERLAND - Een aantal bewoners van de Veerweg
in Kamperland maakt bezwaar tegen de bouw van wonin
gen aan de Korte Nieuwstraat. In het ontwerp-bestem-
mingsplan Kom Kamperland 2004 is een terrein achter
hun huizen bestemd voor woningen waar een stuk zorg
aan is gekoppeld. De bewoners vrezen inkijk in hun tui
nen en woningen en dat hun huizen in waarde dalen. Het
terrein heeft nu nog een andere bestemming en is bedoeld
voor de bouw van openbare gebouwen, scholen, kerken of
recreatieve doeleinden. Een opmerking van een bedrijf
aan de Veerweg gaat over de uitbreiding van het pand.
Die is niet opgenomen in het plan.
(Advertentie)
gareel Modde
ERLANI) - De Starfigh-
ihet weiland bij sloopbe-
Stouten in Oosterland is de
ente Schouwen-Duiveland
oom in het oog. De Ameri-
se jager is zaterdag neerge-
onder vergunning en dat
'ethouder R. van der Wek-
ruimtelijke ordening) aller-
inspecteurs van de ge-
[e hebben inmiddels pools-
J ogenomen bij de nieuwste
inst van het autosloopbe-
Eigenaar A. Stouten is te
!fl aan gegeven dat hij alsnog
«'gunning moet aanvragen
de blikvanger op zijn ter-
t*De gemeente wil met de
tiure duidelijk krijgen of
fcegtuig op die locatie wel
aldus de wethouder. Daar-
-i wordt ook een oordeel
gevraagd van de provincie, die
fel gekant is tegen iedere vorm
van reclame-uiting langs de we
gen.
Van der Wekken is sceptisch
over de kansen voor de Starfigh-
ter. „Of het tot een legalisatie
komt, valt nog te bezien. Bij
mijn weten hebben we geen
vliegveld op die plek, dus is het
sterk de vraag of dat ding daar
thuishoort." Dat er tot zaterdag
een cockpit van een Boeing 707
heeft gestaan, schept volgens de
wethouder geen precedenten.
„De cockpit was ook illegaal.
Nu is er weer een nieuwe situa
tie die om een afzonderlijke be
oordeling vraagt." Totdat duide
lijk is wat er met de - onschade
lijk gemaakte - jager moet ge
beuren, kan het vliegtuig daar
gewoon blijven staan, aldus een
gemeentelijk bouwinspecteur.
Stouten wacht de actie met een
gerust hart af. „De Starfighter
is toch veel te mooi om weg te
halen?" Stouten heeft de regel
tjes er vooraf op nageslagen,
laat hij blijken, en vond dat op
die locatie alleen een hek- of
bouwwerk hoger dan twee me
ter vergunningplichtig is. „Een
karretje, boerenwagen of trek
ker, het maakt niet uit wat, mag
je daar gewoon neerzetten. Dit
is dan toevallig een vliegtuig. Er
staat nergens dat het verboden
is. Voor zover ik weet, heeft al
leen een gemeente in Drente dat
specifiek in de gemeentewet op
genomen. Dus laat ze maar ko
men."
De 707-cockpit werd zaterdag
opgehaald door leden van een
duikvereniging uit Tiel. De neus
wordt volledig ontdaan van mi
lieubelastende onderdelen en ge
verfd, om vervolgens volgend
jaar rond deze tijd in de Beldert
dienst te gaan doen als duikob-
ject.
Eigenaar A. Stouten van autosloopbedrijf Stouten kijkt naar de Starfighter die in zijn weiland staat.
foto Dirk-Jan Gjeltema
ÈR HENDRIKSKINDER-
fuincentrum Life Gar-
's-Heer Hendrikskinder-
jeft faillissement aange-
d, Het bedrijf kan de hoge
lelijkse lasten niet meer
n en heeft daarom de deu-
esloten. Een curator be-
iu de eventuele toekomst -
jjkheden. Bij het bedrijf
m27 mensen.
effrev Kutterink
hebben van het voorjaar en de
weekeinden. In maart lag er nog
sneeuw en in veel weekenden
heeft het geregend. Elk bedrijf
heeft daar inderdaad mee te ma
ken, maar het helpt dan niet als
de vaste lasten te hoog zijn."
Kleinbussink stelt dat Besling
in samenspraak met Life Gar
den Franchise alle mogelijkhe
den heeft onderzocht om een
faillissementsaanvraag te voor
komen. „Maar de conclusie
luidt dat het onverantwoord is
de onderneming nog langer
voort te zetten."
Voor Life Garden betekent
dat een verlies aan marktaan
deel. „Vervelend, maar niet ono
verkomelijk", aldus Kleinbus
sink. „We zijn niet in staat het
bedrijf te kopen. Bovendien wil
len we dat niet. Life Garden
is een doorstart van een deel
van het voormalige Europatuin.
Dat ging failliet omdat het niet
alleen franchisegever was, maar
ook eigenaar van een aantal ves
tigingen."
Curator J.B. Meester van Olie
de Jonge advocaten in Goes on
derzoekt de huidige situatie. Hij
was gisteren niet bereikbaar
voor commentaar. Life Gar
den Franchise in Aalsmeer pro
beert hem te helpen om, zoals
Kleinbussink zegt, 'de zaken zo
goed mogelijk af te handelen'.
„Zowel voor leveranciers als het
personeel."
S; Garden is een tuincen-
met dertien franchise-ves-
ien verspreid over Bra-
Limburg, Zeeland (Renes-
ulst, Oostburg), Noord- en
Holland. In een brief aan
meiers schrijft directeur
Kleinbussink van Life
>n Franchise in Aalsmeer
iet Goese tuincentrum de
lasten niet meer kan op-
;en. Uit de brief blijkt dat
laar P. Besling de zaak in
voor een te hoge prijs heeft
;enomen.
nomisch tij
irdat moet je wel in de tijd
tekent Kleinbussink aan.
je tijd van overname ging
iconomisch nog voor de
Zijn adviseurs en de finan-
hebben geanticipeerd op
öortzetting van die econo-
le groei, waarna fors in de
neming is geïnvesteerd. Er
een pracht bedrijf en de
t is zeker gestegen, maar
oldoende. Tot en met 2003
het nog goed in de branche
mncentra. Vorig en dit jaar
ie resultaten een stuk min-
mede door het slechte eco-
;che tij. Bovendien heeft
veer dit jaar niet meege-
1. Tuincentra moeten het