Buslijn door tunnel is groot succes
PZC
Te veel voor een mensenleven
PZC
Passagiersaanbod voor busrit sinds opening met vijftig procent gestegen
Eeuwenlange blokkad
Antwerpen is fabeltje
Voetbalschool
bij Noad'67
IN VLISSINGEN
ZOEKT DE PZC BEZORGERS!
£eef gehoor aan de
roep van de kluut
WIE HELPT BIJ
HARTSTILSTAND?
GEEF U OP
VOOR DE CURSUS
REANIMATIE en/of AED
maandag 26 september 2005
door Emile Calon
MIDDELBURG - De buslijnen
door de Westerscheldetunnel
zijn een regelrecht succes voor
vervoersmaatschappij Con-
nexxion. Sinds de opening ruim
twee jaar geleden is het passa
giersaanbod voor een rit per bus
door de tunnel met vijftig pro
cent gestegen. In de spits zelfs
met 75 procent.
Zon stijging is uniek, zo zei re
giodirecteur R. Waterreus vrij
dagmiddag in Middelburg bij de
ingebruikname van een nieuw
type bus. Voor de opening van
SINT PIIILIPSLAND - Voetbal
vereniging Noad'67 uit Sint Phi-
lipsland houdt in de herfstva
kantie voor het eerst een voet
balschool.
De jeugd van zes tot en met veer
tien jaar is tussen maandag 17
en woensdag 19 oktober wel
kom op het sportpark aan de Zij-
peweg.
„Drie dagen lang, van 9.00 tot
16.00 uur, kan de jeugd voetbal
techniek bijleren", zegt T. Goris-
sen van de Fliplandse voetbal
club"
Naast plaatselijke trainers krij
gen de jonge deelnemers ook les
van (ex-)profvoetballers Dennis
en Gérard de Nooijer. De broers
komen dinsdag 18 oktober tus
sen 13.00 en 16.00 uur naar
Noad'67 en verzorgen een clinic.
„Bedoeling van de voetbal-
school is niet alleen het bijleren
van techniek maar ook het pure
voetbalplezier. De deelnemers
zullen zich een klein beetje prof
voetballer voelen. Net als 'in het
echt' zijn ze de hele dag onder
de pannen. Trainen, eten, trai
nen en weer naar huis", vat Go-
rissen de lesstof samen. Noad'67
wil ook volgend jaar een voetbal-
school houden. „We hopen dat
dit aanstekelijk werkt voor het
voetbal en in het bijzonder voor
Zeeland."
de tunnel rekenden optimisten
bij zijn bedrijf voorzichtig op
een toename van het aantal pas
sagiers met vijftien procent. La
chend: „We hebben ons schrome
lijk vergist."
De eerste dagen na de opening
van de tunnel namen zo'n 2600
tot 2800 passagiers de bus om
naar de overkant te reizen. Nu
zijn dat er dagelijks zo'n vierdui
zend. Die toename is vooral te
danken aan de vele scholieren
die met de bus reizen.
Ook ziet Waterreus steeds meer
werknemers die van Zeeuws-
Vlaanderen richting de Bevelan-
den en Walcheren reizen. Con-
nexxion overweegt zelfs het aan
tal bussen, die rijden van Ter-
neuzen naar Walcheren en te
rug, op termijn te verdubbelen.
Van een uurdienst naar een rit
elk half uur, aldus vervoersar-
chitect R. Oosting.
Op de lijn Zierikzee-Goes is ook
een toename te constateren, al
dus Oosting. Niet zo spectacu
lair als op de tunnelritten.
,Maar tien procent groei, dat
mag er toch ook wezen."
Met de nieuwe bussen, met 14,5
meter ruim twee meter langer
dan de oude, denkt Connexxion
goed materiaal te hebben om de
toekomst tegemoet te gaan.
Motor
Die bussen hebben in ieder ge
val een zwaardere motor zodat
ze de hellingen in de tunnel veel
beter kunnen nemen. De oudere
bussen, zeker als ze vol zijn, ne
men die hellingen met zeer veel
moeite.
Waterreus greep de ingebruikna
me van de bus aan om zijn zor
gen te uiten over de dieselprij-
zen. Het bedrijf moet vele mil
joenen meer betalen om de bus
sen te laten rijden. Compensa
tie, in de vorm van duurdere
strippenkaarten, staat de over
heid niet toe. „We hebben com
pensatie nodig", zei hij tegen ge
deputeerde M. Ie Roy. De nieu
we bussen hebben 54 zitplaat
sen, 49 staanplaatsen en er kun
nen drie fietsen of één rolstoel
mee. Ze gaan vooral rijden op
de lijnen 20 en 50, Terneu-
zen-Goes en Hulst-Middelburg.
De 76-jarige Riet Daamen-van Houte (rechts) uit Veere is vrijdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester A. de
Bruijn (links) was naar de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes gekomen om de versierselen op te spelden. foto Mechteld Jansen
door Rob Paardekam
GOES - Riet Daamen-Van Hou
te uit Veere is vrijdag benoemd
tot Ridder in de Orde van Oran
je-Nassau.
Dat gebeurde na afloop van de
presentatie van het nieuwe boek
De Zeeuwse streekdrachten
1800-2000 in de Grote of Maria
Magdalenakerk in Goes. Burge
meester A. de Bruijn van Veere
was daar speciaal naartoe geko
men om de versierselen op te
spelden. Alleen het voorlezen
van de verdiensten van de gede
coreerde nam al tien minuten in
beslag.
Een korte selectie: verschillende
functies binnen de Nederlandse
Vereniging voor Huisvrouwen,
vice-voorzitter van de consu
mentenbond, lid van de radio
programmaraad van de NOS en
de PTT-raad en burgemeester
van de gemeente Rijswijk na
mens D66.
Hooikoortspatiënten die in het
voorjaar dagelijks naar het weer
bericht op de radio luisteren,
mogen haar ook dankbaar zijn,
want zij was de initiatiefnemer
voor het hooikoortsbericht daar
in. Daamen is ook voorzitter
van de stichting De Zeeuwse
Streekdrachten, dat het vrijdag
gepresenteerde boek samenstel
de.
„Al met al lijkt dit gewoon te
veel voor één mensenleven", stel
de de burgemeester na het voor
lezen van haar lijstje.
Daamen zei zeer verheugd te
zijn over het feit dat ze nu zelf
een lintje kreeg, terwijl ze er in
haar tijd als burgemeester van
Rijswijk veel heeft weggegeven.
Dat het ook nog een vrouwelijke
burgemeester was die hem bij
haar opspelde, deed haar naar
eigen zeggen extra deugd.
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - In discussies
over verdieping van de Wester-
schelde komt het op de achter
grond nog wel eens ter sprake,
de eeuwenlange blokkade van
de haven van Antwerpen. Een
gevoeliger onderwerp in Vlaan
deren is er bijna niet. Nederland
heeft Antwerpen gemuilkorfd
door de Westerschelde af te slui
ten, dat mag nooit meer gebeu
ren. Het idee van een eeuwen
lange blokkade berust echter op
een fabeltje, toonden diverse
sprekers aan op het vrijdag in
Middelburg gehouden jaarcon
gres van de Vlaams-Nederland
se Vereniging voor Nieuwe Ge
schiedenis.
Antwerpen ontwikkelde zich in
de zestiende eeuw tot een metro
pool, tot het belangrijkste ha
ven- en handelscentrum ten
noorden van de Alpen. In 1564
was het inwonertal gestegen tot
honderdduizend. Alleen Parijs
telde meer ingezetenen. De om
mekeer kwam na 1585, na de
verovering van Antwerpen door
Spaanse troepen in de Tachtigja
rige Oorlog (1568-1648). Wie
niet katholiek was, stond voor
de keuze: katholiek worden of
vertrekken. De Spanjaarden
gunden de Antwerpenaren vier
jaar bedenktijd. Het inwonertal
dat al was gedaald tot tachtig
duizend, halveerde tot veertig
duizend. Vooral veel handelaren
trokken weg, naar Amsterdam
en Middelburg, waar zij een be
langrijke bijdrage leverden aan
de ontwikkeling van de koop
vaardij op Oost-Indië (Indone
sië). „En toch", betoogde de
Gentse maritiem historicus Jan
Parmentier vrijdagmiddag in
Middelburg, „bleef Antwerpen
de conjunctuur in Zeeland en
Vlaanderen bepalen vanaf de
zestiende tot in de achttiende
eeuw."
Van een economische winter
door het beperken of blokkeren
van de scheepvaart over de Wes
terschelde was volgens hem
geen sprake. „De emigratie uit
de stad was groot. Kapitaal
vluchtte weg naar Emden, Ham
burg en Amsterdam, maar er
bleef ook veel kapitaal in Ant
werpen achter. Antwerps
verplaatsten hun handel?
werk door filialen te stichte
Amsterdam, in Vlissing®
Middelburg." Niet zozeer^
werpen was het slachtoffer-
de veranderde militaire en dj
tieke situatie, dat waren vo|
Parmentier een aantal Zeem
havens. Antwerpen was altijd
lastig bereikbaar voor
schepen. De grens lag
ton. Om lading in Antwu
krijgen, fungeerde met na®"
nemuiden als voorhaven.
overslag van grote schepen
kleinere platbodems dieAntw
pen wel konden bereiken, w
daar vooral plaats. Na i: ff
ging Antwerpen andere
bewandelen, via Duinkerk®
later via Oostende waarvoor!
ciaal kanalen zijn gegraven
aansluiting bij Gent op deSeh
de richting Antwerpen.
Tolgeld
Antwerpen zocht en vond ij
een alternatieve route, maardi
betekende niet dat de WesU
schelde was afgesloten. Schq
moesten tolgeld betalen. De
gisters van die tolgeldenzijai
waard gebleven en
blijkt dat de kunstwereld in ii J
werpen ook doorwerkte, za
Middelburgse Katie Heyn fl
(kunsthistorica en consem tv
van het archief van het Koé sd
lijk Zeeuwsch Genootschap i
Wetenschappen) in haar lea
Schepen bleven naar Anfoj
pen onder meer ivoor en ebk p
hout uit de tropen aanvoe
die bestemd waren voor'te
dend kunstenaars.
De registers van de tolge
zijn uniek. Albert- Meijer-
het Zeeuws Archief in Mjjj >y
burg had het over 'bijna coup s
te series'. Van 1584 tot 15! mi
van 1628 tot 1631 en van
tot 1804 is alles er nog
Zeeuws Archief wil dit rt
aal met de universiteiten ',i
Gent en Antwerpen in het ka
van een Euregio-project digit
seren, zodat het voor ieca
gemakkelijk toeganke
wordt. Een betere manieroa
laten zien dat scheepvaart
Antwerpen over de Westersch ig.
de ook na 1585 mogelijk bla1
en wat die betekende, is ernie!
Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben?
Word dagbladbezorger van de PZC. Een goede bijbaan voor jong en oud1 De PZC is op
zoek naar enthousiaste, positief ingestelde mannen, vrouwen, jongeren (vanaf 15 jaar)
die ervoor willen zorgen dat de ochtendkranten voor 07.00 uur bij de abonnees in de
bus liggen. Momenteel zgn er nog enkele wijken in uw buurt vrij.
Goede verdiensten en aantrekkelijke voorwaarden!
Naast lichaamsbeweging en een vaste vergoeding zijn er veel extra's.
Interesse?
Bel gratis de afdeling Binnendienst Distributie 0800 - 023 51 11 of kijk op
www deleukstebijbaan.nl
het alfabet van Zeeland
Vogelbescherming Nederland wil zoveel mogelijk
vogelsoorten vrij en zelfstandig laten leven. Zoals
de kluut, die onze èn uw hulp hard nodig heeft.
Word daarom lid van Vogelbescherming Nederland.
Meer informatie?
Kijk op www.vogelbescherming.nl
of bel 030-6937777
I
Vogelbescherming
NEDERLAND
Als u morgen getuige bent van een hartstilstand, wilt u
dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend hulpverlener?
Reanimatie is levensreddend, maar kan niet uit een
boekje geleerd worden. Geef u op voor een praktische
cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen
zijn er niet.
Leren defibrilleren met de AED
Reanimeren in combinatie met de AED maakt de
overlevingskans van een slachtoffer groter. De AED of
shockbox is een belangrijk apparaat dat de hartactie regis
treert, gesproken opdrachten geeft en op een veilige en
betrouwbare manier een stroomstoot kan geven, ledereen
in het bezit van een geldig reanimatiediploma, kan leren
defibrilleren in een cursus van circa 3 uur.
Reanimatie en AED zijn voor iedereen belangrijk, maar
vooral voor familieleden van hartpatiënten, brandweer, poli
tie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het
openbaar ven/oer etc.
Meer weten?
Voor Middelburg neem contact op met Reanimatie
Middelburg. Contactpersoon mw. J.M.M. Kools-Dekker,
telefoon 0118-62 60 20, e-mail: kools@zeelandnet.nl
Voor Vlissingen neem contact op met het Rode Kruis,
afdeling Vlissingen. Telefoon 0118 46 66 68,
e-mail rkvliss@zeelandnet.nl
Voor Noord- en Zuid Beveland neem contact op met de
Vrienden van de Hartstichting, afdeling Kapelle.
Contactpersoon mw. A. Francke, telefoon 0113 34 22 43,
e-mail mfrancke26@zeelandnet.nl
Voor andere plaatsen neem contact op met het
Bureau Reanimatie van de Nederlandse Hartstichting,
telefoon 0900 0400 020 (lokaal tarief),
reanimatie@hartstichting.nl
Nederlandsev!/ Hartstichting
vrienden van de hartstichting
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
NIERDONOR
JA/NEE
weetuhetalvanelkaar.nl