Buslijn door tunnel is groot succes PZC Te veel voor een mensenleven PZC Passagiersaanbod voor busrit sinds opening met vijftig procent gestegen Eeuwenlange blokkad Antwerpen is fabeltje Voetbalschool bij Noad'67 IN VLISSINGEN ZOEKT DE PZC BEZORGERS! £eef gehoor aan de roep van de kluut WIE HELPT BIJ HARTSTILSTAND? GEEF U OP VOOR DE CURSUS REANIMATIE en/of AED maandag 26 september 2005 door Emile Calon MIDDELBURG - De buslijnen door de Westerscheldetunnel zijn een regelrecht succes voor vervoersmaatschappij Con- nexxion. Sinds de opening ruim twee jaar geleden is het passa giersaanbod voor een rit per bus door de tunnel met vijftig pro cent gestegen. In de spits zelfs met 75 procent. Zon stijging is uniek, zo zei re giodirecteur R. Waterreus vrij dagmiddag in Middelburg bij de ingebruikname van een nieuw type bus. Voor de opening van SINT PIIILIPSLAND - Voetbal vereniging Noad'67 uit Sint Phi- lipsland houdt in de herfstva kantie voor het eerst een voet balschool. De jeugd van zes tot en met veer tien jaar is tussen maandag 17 en woensdag 19 oktober wel kom op het sportpark aan de Zij- peweg. „Drie dagen lang, van 9.00 tot 16.00 uur, kan de jeugd voetbal techniek bijleren", zegt T. Goris- sen van de Fliplandse voetbal club" Naast plaatselijke trainers krij gen de jonge deelnemers ook les van (ex-)profvoetballers Dennis en Gérard de Nooijer. De broers komen dinsdag 18 oktober tus sen 13.00 en 16.00 uur naar Noad'67 en verzorgen een clinic. „Bedoeling van de voetbal- school is niet alleen het bijleren van techniek maar ook het pure voetbalplezier. De deelnemers zullen zich een klein beetje prof voetballer voelen. Net als 'in het echt' zijn ze de hele dag onder de pannen. Trainen, eten, trai nen en weer naar huis", vat Go- rissen de lesstof samen. Noad'67 wil ook volgend jaar een voetbal- school houden. „We hopen dat dit aanstekelijk werkt voor het voetbal en in het bijzonder voor Zeeland." de tunnel rekenden optimisten bij zijn bedrijf voorzichtig op een toename van het aantal pas sagiers met vijftien procent. La chend: „We hebben ons schrome lijk vergist." De eerste dagen na de opening van de tunnel namen zo'n 2600 tot 2800 passagiers de bus om naar de overkant te reizen. Nu zijn dat er dagelijks zo'n vierdui zend. Die toename is vooral te danken aan de vele scholieren die met de bus reizen. Ook ziet Waterreus steeds meer werknemers die van Zeeuws- Vlaanderen richting de Bevelan- den en Walcheren reizen. Con- nexxion overweegt zelfs het aan tal bussen, die rijden van Ter- neuzen naar Walcheren en te rug, op termijn te verdubbelen. Van een uurdienst naar een rit elk half uur, aldus vervoersar- chitect R. Oosting. Op de lijn Zierikzee-Goes is ook een toename te constateren, al dus Oosting. Niet zo spectacu lair als op de tunnelritten. ,Maar tien procent groei, dat mag er toch ook wezen." Met de nieuwe bussen, met 14,5 meter ruim twee meter langer dan de oude, denkt Connexxion goed materiaal te hebben om de toekomst tegemoet te gaan. Motor Die bussen hebben in ieder ge val een zwaardere motor zodat ze de hellingen in de tunnel veel beter kunnen nemen. De oudere bussen, zeker als ze vol zijn, ne men die hellingen met zeer veel moeite. Waterreus greep de ingebruikna me van de bus aan om zijn zor gen te uiten over de dieselprij- zen. Het bedrijf moet vele mil joenen meer betalen om de bus sen te laten rijden. Compensa tie, in de vorm van duurdere strippenkaarten, staat de over heid niet toe. „We hebben com pensatie nodig", zei hij tegen ge deputeerde M. Ie Roy. De nieu we bussen hebben 54 zitplaat sen, 49 staanplaatsen en er kun nen drie fietsen of één rolstoel mee. Ze gaan vooral rijden op de lijnen 20 en 50, Terneu- zen-Goes en Hulst-Middelburg. De 76-jarige Riet Daamen-van Houte (rechts) uit Veere is vrijdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester A. de Bruijn (links) was naar de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes gekomen om de versierselen op te spelden. foto Mechteld Jansen door Rob Paardekam GOES - Riet Daamen-Van Hou te uit Veere is vrijdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oran je-Nassau. Dat gebeurde na afloop van de presentatie van het nieuwe boek De Zeeuwse streekdrachten 1800-2000 in de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes. Burge meester A. de Bruijn van Veere was daar speciaal naartoe geko men om de versierselen op te spelden. Alleen het voorlezen van de verdiensten van de gede coreerde nam al tien minuten in beslag. Een korte selectie: verschillende functies binnen de Nederlandse Vereniging voor Huisvrouwen, vice-voorzitter van de consu mentenbond, lid van de radio programmaraad van de NOS en de PTT-raad en burgemeester van de gemeente Rijswijk na mens D66. Hooikoortspatiënten die in het voorjaar dagelijks naar het weer bericht op de radio luisteren, mogen haar ook dankbaar zijn, want zij was de initiatiefnemer voor het hooikoortsbericht daar in. Daamen is ook voorzitter van de stichting De Zeeuwse Streekdrachten, dat het vrijdag gepresenteerde boek samenstel de. „Al met al lijkt dit gewoon te veel voor één mensenleven", stel de de burgemeester na het voor lezen van haar lijstje. Daamen zei zeer verheugd te zijn over het feit dat ze nu zelf een lintje kreeg, terwijl ze er in haar tijd als burgemeester van Rijswijk veel heeft weggegeven. Dat het ook nog een vrouwelijke burgemeester was die hem bij haar opspelde, deed haar naar eigen zeggen extra deugd. door Harmen van der Werf MIDDELBURG - In discussies over verdieping van de Wester- schelde komt het op de achter grond nog wel eens ter sprake, de eeuwenlange blokkade van de haven van Antwerpen. Een gevoeliger onderwerp in Vlaan deren is er bijna niet. Nederland heeft Antwerpen gemuilkorfd door de Westerschelde af te slui ten, dat mag nooit meer gebeu ren. Het idee van een eeuwen lange blokkade berust echter op een fabeltje, toonden diverse sprekers aan op het vrijdag in Middelburg gehouden jaarcon gres van de Vlaams-Nederland se Vereniging voor Nieuwe Ge schiedenis. Antwerpen ontwikkelde zich in de zestiende eeuw tot een metro pool, tot het belangrijkste ha ven- en handelscentrum ten noorden van de Alpen. In 1564 was het inwonertal gestegen tot honderdduizend. Alleen Parijs telde meer ingezetenen. De om mekeer kwam na 1585, na de verovering van Antwerpen door Spaanse troepen in de Tachtigja rige Oorlog (1568-1648). Wie niet katholiek was, stond voor de keuze: katholiek worden of vertrekken. De Spanjaarden gunden de Antwerpenaren vier jaar bedenktijd. Het inwonertal dat al was gedaald tot tachtig duizend, halveerde tot veertig duizend. Vooral veel handelaren trokken weg, naar Amsterdam en Middelburg, waar zij een be langrijke bijdrage leverden aan de ontwikkeling van de koop vaardij op Oost-Indië (Indone sië). „En toch", betoogde de Gentse maritiem historicus Jan Parmentier vrijdagmiddag in Middelburg, „bleef Antwerpen de conjunctuur in Zeeland en Vlaanderen bepalen vanaf de zestiende tot in de achttiende eeuw." Van een economische winter door het beperken of blokkeren van de scheepvaart over de Wes terschelde was volgens hem geen sprake. „De emigratie uit de stad was groot. Kapitaal vluchtte weg naar Emden, Ham burg en Amsterdam, maar er bleef ook veel kapitaal in Ant werpen achter. Antwerps verplaatsten hun handel? werk door filialen te stichte Amsterdam, in Vlissing® Middelburg." Niet zozeer^ werpen was het slachtoffer- de veranderde militaire en dj tieke situatie, dat waren vo| Parmentier een aantal Zeem havens. Antwerpen was altijd lastig bereikbaar voor schepen. De grens lag ton. Om lading in Antwu krijgen, fungeerde met na®" nemuiden als voorhaven. overslag van grote schepen kleinere platbodems dieAntw pen wel konden bereiken, w daar vooral plaats. Na i: ff ging Antwerpen andere bewandelen, via Duinkerk® later via Oostende waarvoor! ciaal kanalen zijn gegraven aansluiting bij Gent op deSeh de richting Antwerpen. Tolgeld Antwerpen zocht en vond ij een alternatieve route, maardi betekende niet dat de WesU schelde was afgesloten. Schq moesten tolgeld betalen. De gisters van die tolgeldenzijai waard gebleven en blijkt dat de kunstwereld in ii J werpen ook doorwerkte, za Middelburgse Katie Heyn fl (kunsthistorica en consem tv van het archief van het Koé sd lijk Zeeuwsch Genootschap i Wetenschappen) in haar lea Schepen bleven naar Anfoj pen onder meer ivoor en ebk p hout uit de tropen aanvoe die bestemd waren voor'te dend kunstenaars. De registers van de tolge zijn uniek. Albert- Meijer- het Zeeuws Archief in Mjjj >y burg had het over 'bijna coup s te series'. Van 1584 tot 15! mi van 1628 tot 1631 en van tot 1804 is alles er nog Zeeuws Archief wil dit rt aal met de universiteiten ',i Gent en Antwerpen in het ka van een Euregio-project digit seren, zodat het voor ieca gemakkelijk toeganke wordt. Een betere manieroa laten zien dat scheepvaart Antwerpen over de Westersch ig. de ook na 1585 mogelijk bla1 en wat die betekende, is ernie! Geld verdienen en de hele dag nog voor je hebben? Word dagbladbezorger van de PZC. Een goede bijbaan voor jong en oud1 De PZC is op zoek naar enthousiaste, positief ingestelde mannen, vrouwen, jongeren (vanaf 15 jaar) die ervoor willen zorgen dat de ochtendkranten voor 07.00 uur bij de abonnees in de bus liggen. Momenteel zgn er nog enkele wijken in uw buurt vrij. Goede verdiensten en aantrekkelijke voorwaarden! Naast lichaamsbeweging en een vaste vergoeding zijn er veel extra's. Interesse? Bel gratis de afdeling Binnendienst Distributie 0800 - 023 51 11 of kijk op www deleukstebijbaan.nl het alfabet van Zeeland Vogelbescherming Nederland wil zoveel mogelijk vogelsoorten vrij en zelfstandig laten leven. Zoals de kluut, die onze èn uw hulp hard nodig heeft. Word daarom lid van Vogelbescherming Nederland. Meer informatie? Kijk op www.vogelbescherming.nl of bel 030-6937777 I Vogelbescherming NEDERLAND Als u morgen getuige bent van een hartstilstand, wilt u dan hulpeloos toeschouwer zijn of geoefend hulpverlener? Reanimatie is levensreddend, maar kan niet uit een boekje geleerd worden. Geef u op voor een praktische cursus die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen zijn er niet. Leren defibrilleren met de AED Reanimeren in combinatie met de AED maakt de overlevingskans van een slachtoffer groter. De AED of shockbox is een belangrijk apparaat dat de hartactie regis treert, gesproken opdrachten geeft en op een veilige en betrouwbare manier een stroomstoot kan geven, ledereen in het bezit van een geldig reanimatiediploma, kan leren defibrilleren in een cursus van circa 3 uur. Reanimatie en AED zijn voor iedereen belangrijk, maar vooral voor familieleden van hartpatiënten, brandweer, poli tie, portiers, sporttrainers, winkelpersoneel, mensen van het openbaar ven/oer etc. Meer weten? Voor Middelburg neem contact op met Reanimatie Middelburg. Contactpersoon mw. J.M.M. Kools-Dekker, telefoon 0118-62 60 20, e-mail: kools@zeelandnet.nl Voor Vlissingen neem contact op met het Rode Kruis, afdeling Vlissingen. Telefoon 0118 46 66 68, e-mail rkvliss@zeelandnet.nl Voor Noord- en Zuid Beveland neem contact op met de Vrienden van de Hartstichting, afdeling Kapelle. Contactpersoon mw. A. Francke, telefoon 0113 34 22 43, e-mail mfrancke26@zeelandnet.nl Voor andere plaatsen neem contact op met het Bureau Reanimatie van de Nederlandse Hartstichting, telefoon 0900 0400 020 (lokaal tarief), reanimatie@hartstichting.nl Nederlandsev!/ Hartstichting vrienden van de hartstichting Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. NIERDONOR JA/NEE weetuhetalvanelkaar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 12