Havens naar de Zeeuwse aard PZC 1 Jonge Polen krijgen kansen die hun ouders nooit hebben gehad PZC Linkse partijen Polen zijn kansloos bij verkiezingen GroenLinks vindt verzelfstandiging Zeeland Seaports geen goed idee te gast Mohammed B. kan ii Vught niet ronselen 22 september 1955 door Leen Harpe en Marten Wiersma Voormalig directeur Philip- pen van Zeeland Seaports maakt een lezenswaardige ana lyse van de positie van de Zeeuwse havens. Hij stelt voor de samenwerking met Rotter dam op te zeggen en Seaports zelfstandig te maken. Dat roept een aantal vragen op. Zijn analyse en die van de Bra bants Zeeuwse Werkgevers dat Seaports onvoldoende rendeert, wordt onderschreven. Groen Links wil meer. Verzelfstandi ging levert niet extra ruimte op, dat blijft een overheidszaak, net als milieu- en mobiliteitsbe leid. Ook zijn er weinig argu menten die aantonen dat poli tiek en bestuur de afgelopen ja ren Zeeland Seaports voor de voeten hebben gelopen. Sterker nog, zonder financiële sanering - door de overheden - in de ja ren negentig van de vorige eeuw zou Seaports geen toe komst hebben gehad. En, als de jaarstukken van Zee land Seaports te laat werden be handeld in de Zeeuwse staten en de raden, dan was er altijd een meerderheid die deze han delwijze goedkeurde. Het vervangen van de gemeen schappelijke regeling door een NV of BV lijkt een verlate echo op de wens van overheden om allerlei taken te verzelfstandi gen. Een inmiddels sterk bekriti seerde trend uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid was duidelijk: de 'borging van het publieke belang' moet centraal staan. Diverse ongelukken met verzelfstandigde diensten zijn wat dat betreft een waarschu wing. De samenwerking met Rotter dam heeft geen resultaat opgele verd. Dat is ook moeilijk, die was erop gericht om de WCT binnen te halen, en Rotterdam een 5 O-procents belang te ge ven. Ondertussen is ruim zes miljoen aan onderzoekskosten gemaakt, alle reden om de sa menwerking te beëindigen, ech ter zonder hoge kosten. Philippen - en de BZW - gaan niet in op het werkelijke pro bleem van en mét de Zeeuwse havens. Dat zijn industrieha vens die geen (grootschalige) doorvoer kennen. Het gaat met de industrie op zichzelf niet slecht, maar door automatise ring en optimalisatie daalt de werkgelegenheid. Op de één of andere manier gelooft men dat door grootschalige doorvoer van containers de industriefunc tie wordt versterkt. Bewijzen ontbreken bij de BZW en Philip pen. Industriehavens hebben meer toegevoegde waarde dan doorvoerhavens. De havens van Gent (typische industriehaven) en Antwerpen (tweede petro leumhaven na Houston) rende ren stukken beter dan Rotter dam (en Zeeland). Antwerpse containers blijven ook dicht in de buurt van de stad, en gaan echt de Alpen niet over richting bijvoorbeeld Milaan. Olifanten Rotterdam is een doorvoerha ven dankzij de ligging aan een natuurlijke afvoerweg: de Rijn. De Betuwelijn versterkt het beeld en de positie van Rotter dam. En neem Zeebrugge: be doeld als doorvoerhaven, maar net als de Zeeuwse havens geen goede achterlandverbindingen. En dus kent Zeebrugge geen ex pansie. De crisis bij Zeeland Seaports moet worden opgelost. Dat ver eist rust. De politiek moet enig geduld hebben en niet zoals het CDA met 'stoom en kokend wa ter' de zaak forceren. Seaports doet zaken met Rotter dam én Antwerpen. Twee olifan ten die door Zeeland gedres seerd moeten worden. Stel je voor dat die olifanten in ons Zeeuwse gras gaan dansen of vechten.Slecht voor het gras! Drie jaar geleden werd de over eenkomst met Rotterdam inza- door Runa Hellinqa Wie zondag de grootste par tij wordt bij de Poolse par lementsverkiezingen mag nog een vraag zijn, één ding staat buiten kijf: links en cen trum-links zullen in de komen de jaren geen enkele rol meer spelen in de Poolse politiek. De enige linkse partij die vol gens de peilingen de kiesdrem pel van vijf procent haalt, is de regeringspartij SLD. En die wordt met hooguit acht procent van de stemmen genaderdoos af gestraft voor de corruptie en het zwakke economische beleid van de afgelopen jaren. De parlementsverkiezingen zelf worden overvleugeld door de presidentsverkiezingen waar voor de Polen over twee weken naar de stembus moeten. Welis waar is de keuze van een nieu we regering bepalender voor de komende jaren dan de vraag wie straks staatshoofd wordt maar het publieke debat draait om de vraag of de conservatieve liberaal Donald Tusk of de con servatieve populist Lech Kac- zynski president wordt. De overwinning van Tusk leek zeker, maar sinds de socialis tische kandidaat Wlodzimierz Cimoszewicz zich vorige week terugtrok, zijn Kaczynski's kan sen gegroeid. Zijn Wet en Recht Partij (PiS) preekt een conserva tieve moraal. Tegen abortus en homohuwelijken, vóór grote ka tholieke gezinnen. In economisch opzicht heeft PiS een links programma: geen dras tische belastingverlaging, geen afbraak van de sociale zeker heid of grootschalige privatise ring van staatsbedrijven. Pun ten waar Tusk juist voor is. PiS geniet bovendien de steun van de kerk. Kiesdrempel De opkomst bij beide verkiezin gen zal laag zijn. Zelfs kiezers die normaal gaan stemmen - vooral progressieve intellectue len - zeggen nu thuis te blijven omdat er niets te kiezen valt. De meeste linkse partijen halen de kiesdrempel toch niet. „Die overtuiging maakt het voor ons natuurlijk nog moeilij ker", erkent Jan Litynski van de centrum-linkse Democrati- ke ESM gesloten, vorig jaar een beleidsvisie vastgesteld. Groen Links was tegen beide, we wil den anders en beter. De meerderheid in de Staten maakt geen sterke indruk door nu zonder deugdelijke analyse een onzekere weg in te slaan. Be ter een halfjaar extra denktijd, dan overhaaste beslissingen. De Statenfractie van Groen Links maakt de volgende keu zen: Industriehavens Zeeuwse havens blijven indus triehavens. met nadruk op de chemie. In de fijnchemie is kans op een sterke cluster in de Ka naalzone. Een dergelijke cluster kan ook de omslag maken die nodig is van een fossiele energie - (en grondstoffen) economie naar een 'bio-based- economie'. Eindige voorraden, blijvend ho ge grondstofprijzen én ecologi sche randvoorwaarden maken dat nodig. Containerkade In bestaand havengebied in het Sloegebied wordt zo snel moge lijk een containerkade aange legd. De ruimte is er, de voorma lige FMT terminal, en daarmee kan de lokale en regionale markt optimaal worden be diend. Europese samenwerking In de wereldmarkt voor contai ners is een handjevol grote ver voerders, voornamelijk in het Verre Oosten de baas. Zolang in dividuele havens met (verkapte) subsidies in infrastructuur, grondprijzen en dergelijke on derling blijven concurreren, gaat dat ten koste van de publie ke ruimte en rendement. De ba ten komen in Japan en China te recht. Een benchmarkstudie (van het mininisterie van Ver keer Waterstaat) leert dat Eu ropese havens op allerlei manie ren worden gesubsidieerd. Euro pa regelt de lengte van de luci fer en laat dit 'vrije spel der maatschappelijke krachten' on gemoeid. Er moet een gelijk speelveld komen in Europa voor de havens. Samenwerking van de Scheldehavens - op we reldschaal één havengebied met één achterland- moet. Onbegrij pelijk dat op basis van achter haalde sentimenten de havens elkaar blijven beconcurreren. Publieke controle Commercie en publieke contro le verdragen elkaar slecht. Tot nu toe kunnen de Zeeuwse ha vens zich niet beklagen over te veel controle. Rotterdam moet zich beklagen over te weinig controle. sche Partij (DP). De partij werd een jaar geleden opgericht als alternatief voor de SLD. DP-lei- der is oud-premier Tadeusz Ma- zo wiecki, ooit medewerker van Lech Walesa. Dat links wordt weggevaagd, is volgens Litynski niet verras send. „Het is een normaal pa troon in de politiek. De kiezers straffen de regeringspartijen hard af voor hun beleid. Daar door zie je vrijwel iedere keer een enorme zwaai van links naar rechts en omgekeerd." De conservatieve partijen zijn zo zeker van hun overwinning, dat het Burger Platform (BP) en PiS nu al over de vorming van een regering praten. Die krijgt in ieder geval een comfortabele meerderheid in het parlement. Maar of dat tot daadkrachtig be leid leidt, betwijfelt Litynksi. Op economisch terrein staan BP en PiS mijlenver van elkaar. Hervormingen De BP wil één belastingtarief van vijftien procent invoeren (inkomsten-, vennootschapsbe lasting en btw). PiS is daar fel tegen. Alleen de rijken profite ren daarvan meent de partij. Belangrijker dan de invoering van het ene belastingtarief is een algemene hervorming van de wet- en regelgeving alsmede een versimpeling van het belas tingsysteem, meent Mateusz Szczurek, analist bij de ING-bank. De belastingwetge ving is nu een nachtmerrie met talloze tarieven en regels die per regio anders worden uitge legd. Zo weet geen bedrijf waar men aan toe is. Een ander probleem is de recht spraak. Die is traag, ingewik keld en bureaucratisch. „Een hervorming zou een enorme in vloed hebben. Niet alleen op de economie, op de hele samenle ving", stelt Szczurek. Het pro bleem wordt inmiddels alge meen onderkend maar of de nieuwe regering tot een effectie ve aanpak komt, blijft afwach ten. De analist: „In 1990 was het nog heel makkelijk regels te veranderen. Toen lag alles open. Maar Polen is nu een vol wassen staat met een grondwet telijk hof, inspraak, opgebouw de rechten en sterke belangenor ganisaties. Iedere hervorming kost zo veel tijd en geld." GPD Polen is er sinds de val van het communisme en de toetreding tot de EU economisch gezien op vooruit gegaan. Maar ook de wegwerpmaatschappij heeft zijn intrede gedaan en er is een enorme kloof tussen arm en rijk ontstaan. door Runa Hellinqa Voor Marek Wronka liggen de kansen voor het op rapen, zegt hijzelf. Vijf jaar gele den studeerde de jurist af. Nu werkt hij als consultant. Zijn blauwgestreepte overhemd met witte boord, zijn dure telefoon en het kopje espresso in een duur café in de binnenstad van Warschau: alles aan hem straalt succes uit. „Als ik mezelf vergelijk met mijn ouders op dezelfde leef tijd, dan is het verschil enorm. Wij hebben kansen die zij nooit hebben gehad. Mijn generatie heeft zijn leven veel meer in ei gen hand. Je hoeft niet meer lid van de juiste partij te zijn om carrière te kunnen maken." Voor Wronka staat buiten kijf dat Polen er sinds de val van het communisme op vooruit is ge gaan. Wie iets anders beweert, heeft een kort geheugen: „Men sen vergeten hoe het was, dat er niets te krijgen was, geen wc-pa- pier, geen vlees." Maar hij sluit zijn ogen ook niet voor de sociale werkelijkheid van het hedendaagse Polen. „De enorme kloof tussen arm en rijk, die had je vroeger niet." De schoenmaker in de Ulica Inzy- nierska in Warschau Praga is aan de verkeerde kant van die kloof terechtgekomen. Praga is een van de armste wijken van de stad, door de Wisla van het rijke centrum met zijn hoge glazen to rens gescheiden. Het is meer dan de rivier die de twee stads delen scheidt. Voor Warschau- ers van de andere kant staat Pra ga gelijk aan geboefte en mis daad. Het is het soort wijk waar men sen vroeger naar de schoenma ker gingen, simpelweg omdat ze zich geen nieuwe schoenen kon den veroorloven. Toen werkten er vier man in de zaak. Twee da gen per week nam de schoenma ker nieuwe opdrachten aan. De hele week waren ze met repara- In Warschau vechten posters van de verschillende politieke partijen om aandacht van de kiezers. De kloof tussen arm en rijk is groot in Polen en voor velen is een kop koffie in het centrum van Warschau al even onbetaalbaar als een vakantie in het buitenland. foto Katarina Stoltz/RTR ties bezig, dertien uur per dag. Nu is hij blij als hij dagelijks voor een uur werk heeft. „Men sen laten geen schoenen meer re pareren", verzucht hij, „Ze ko pen goedkope schoenen en gooien die weg als ze kapot zijn." Het is een wegwerpmaat schappij zoals die onder het communisme ondenkbaar was. Binnenkort gaat hij met pen sioen. Een opvolger heeft hij niet. Dat zou zinloos zijn. Schoenen kopen de inwoners van Praga op de Europamarkt. Jaren geleden begonnen rond een oud stadion aan de rand van de wijk, is die markt uitge groeid tot een complex met dui zenden kramen. De verkopers komen uit Vietnam, Afrika, Rus land en de Oekraïne, de waren donderdag 22 september 2005 Een schip wordt gelost bij Verbrugge Terminals in Terneuzen. GroenLinks vindt dat de Zeeuwse havens een belangrijke functie hebben, en dat die moet worden verbeterd. Maar niet door luchtkastelen te willen bouwen. foto Peter Nicolai Zeeland Seaports blijft een ge meenschappelijke regeling, pas send bij de publieke taken. De commerciële taken moeten - zo als bij ieder bedrijf - passen bin nen de wet- en regelgeving. Voor de controle hoeven de con tracten met bedrijven echt niet in de krant. Daarvoor zijn ande re middelen: de eindresultaten getotaliseerd. Dan is echt wel te beoordelen hoe de havens heb ben geopereerd. GroenLinks vindt dat de Zeeuw se havens een belangrijke func tie hebben, en dat die moet wor den verbeterd. Maar niet door luchtkastelen te bouwen. Wel door enkele punten te ver sterken. En dan hoeft er niet veel aan de structuur te verande ren. Wel aan de cultuur. Maak die open en helder. Er valt in de havens toch niks te verbergen? Leen Harpe en Marten Wiersma zijn statenleden voor GroenLinks Mohammed B. zit sinds kort in de EBI in Vught. De kans dat hij daar medegevangen voor zijn jihad-karretje kan spannenlijkt buitengewoon klein. door René van der Lee Volstrekt logisch, noemt LPF-Kamerlid Joost Eerdmans het. Een 'terrorist' als Mohammed B. hoort thuis in 's lands strengste gevange nis: de Extra Beveiligde In richting (EBI) in Vught. Aan de borreltafel van Ba rend en Van Dorp bevestigde advocaat Plasman deze week dat Mohammed B., de tot le venslang veroordeelde moor denaar van Theo van Gogh, is overgebracht naar de EBI in Vught. Justitie doet er het zwijgen toe: ook van verdach ten die maling hebben aan de rechtsstaat, wordt de privacy gerespecteerd. Het blijft daarom onduide lijk of Mohammed B. een spe ciale behandeling krijgt in de Vughtse supergevangenis. De voornaamste reden voor justi tie om Mohammed B. uit de Amsterdamse Bijlmerbajes weg te halen is de angst dat hij medegevangenen zou ron selen voor de heilige oorlog. In het Pieter Baan Centrum waar hij in afwachting van zijn proces werd geob serveerd door psychiaters, probeerde hij gedetineerden voor zijn jihad-karretje te spannen. De kans dat hij daar ook in Vught mee verder kan, is buitengewoon gering, zo redeneert justitie. In de EBI is plaats voor 24 vluchtgevaarlijke gedetineer den, maar de laatste jaren komt de bezettingsgraad zel den boven de 70 procent. Ie dere zes maanden wordt beke ken of het verblijf in de EBI moet worden verlengd of dat de detentie in een andere ge vangenis kan worden uitgeze ten. Wie in de EBI terecht komt, hoort thuis in de categorie doorgewinterde criminelen. De tot levenslange veixor- deelde Koerdische delaar B. zit er al enkele ren. Hij is niet het type'* zich door Mohammed B.i ronselen, zegt zijn voorn* ge advocaat David Moszb wicz. „Die gaat zijn weg." Ook binnen het strakke ik, me van de EBI is het mrl lijk om gevangenen een l handeling op maat te ge> De gedetinteerden mogea de regel in groepjes vans activiteiten ondernemenfó voorbeeld werken, luchteni sporten). De wens om M( med B. zo veel mogelijk te» leren van zijn medegevang, nen, kan worden ingewillig Maar iemand levenslang; volstrekte afzondering opsla ten is in strijd met de verdij gen voor de rechten van 4 mens. Isoleercel Justitie kan Mohammed niet permanent in de isofe cel zetten, maar kan hemitj tijdelijk het recht op confc met andere gedetineerden ai- nemen. Zo'n beperkeni maatregel moet wel ieda zes weken opnieuw words getoetst. „Maar bij iema die tot levenslang ven» deeld is, is het oneigenlijks dat telkens met zes weken verlengen", zegt Theo i Roos, hoogleraar strafraü aan de Universiteit van burg. „Als je wilt dat; hammed B. nooit met an* ren in contact komt, moeJj - dat in een nieuwe wet vn gen. Al is het curieus da! ons druk maken over rechten, terwijl hij de red staat met eens erkent vindt het zelf allemaal best." LPF-Kamerlid Eerdma die eerder pleitte voor j j bouw van een speciale gere genis voor terroristen, gaan p vanuit dat justitie zorgvuU j bekijkt met wie Mohan® B. in contact kan treden, kunt screenen wie er gevoa voor zijn praatjes zou ka fc nen zijn. "GPD vooral uit China. Goedkope schoenen zijn er in overvloed, net als goederen die het daglicht niet kunnen velen, van wapens tot vervalste parfums en illegale cd's. Voor de meeste klanten is een kop koffie in het centrum van Warschau net zo'n onbetaal bare luxe als een vakantie naar het buitenland. De Europamarkt is een scheme rige regio van de snel groeiende Poolse economie, maar sluiten willen de autoriteiten de markt niet: er werken duizenden men sen die elders geen enkele kans op een baan hebben. Niet geprofiteerd In Praga hebben weinig mensen het gevoel dat ze hebben geprofi teerd van de veranderingen in hun land. De val van het socialis me betekende werkloosheid, de EU vooral hogere prijzen en de mocratie staat gelijk aan corrup te politici, zeggen ze op de vraag wat ze gaan doen bij de parle mentsverkiezingen komende zondag en de presidentsverkie zingen twee weken later. Maar ook hier beginnen de effec ten van Polens economische groei, zo'n 5,5 procent afgelopen jaar, door te dringen. In sommi ge straten worden de eerste ver vallen huizen opgeknapt. In een daarvan opende Meridienne, een winkel in Franse stijlmeube len, drie maanden geleden zijn deuren. De zaak komt uit het du re stadscentrum en de verkoop ster zegt dat ze de eerste week na de verhuizing trillend naar haar werk ging, zo beducht was ze voor de naam van de buurt. Maar uiteindelijk blijken de meeste inwoners van Praga wel armer, maar niet wezenlijk ge vaarlijker dan elders in de stad, heeft ze ontdekt. En ze is de enige niet. De vaste klanten ('Vooral jonge vrouwen van rijke oude mannen', zegt ze smalend), hebben de meubel zaak al weten te vinden. Her en der beginnen yuppen apparte menten in Praga te kopen. De jeugd in de wijk kijkt wel de gelijk met optimisme naar de toekomst. „Ik maak me geen zor gen", zegt Darek, een jongen met een klein pluizig baardje. „Als ik hier in Polen niet aan de slag kan, dan ga ik gewoon naar het buitenland. Tegenwoordig, met de EU, kan dat. Die kans hadden mijn ouders niet." GPD ARGENTINIË - De militaire junta in Argentinië, waaraan Peron zijn bevoegdheden had overgedragen, heeft gister avond alle voorwaarden van de revolutionairen voor een wapenstilstand geaccepteerd, met uitzondering van de uit levering van ex-president Peron. Generaal Eduardo Lonardi, op perbevelhebber van de zegevie renden opstandelingen, neemt het bewind over. SPORTVELD - In Dreischor zal een nieuw sportterrein wor den aangelegd. Burgemeester A.H. Vermeulen heeft dit in een spoedvergadering té ten. Het complex, dat het postkantoor zal koma liggen, zal gaan bestaan een voetbalveld en een oefe terrein, en zal tevens geb: worden als speelterrein de schooljeugd. GASTHUISKERK - De ronde restauratie van de C-ï huiskerk in Middelburg b! zeer ingrijpend te zijn weest. Vooral het inter heeft vele verbeteringen ona gaan. De kerk is van eem donkere, bijna sombere inri ting, naar een veel lichten rieur gegaan. Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mall: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel, (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454651 Fax-(01111454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Auteursrechten Uitgeverij Provi Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12 00 uur Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving accepijn per maand: 19,95 nvt per kwartaal: 58,00 t 60,25 per jaar: €222.50 226.SJ Voor toezending per post geldt et" toeslag. E-mail' lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand vod* einde van de betaalperiode PZC, t.a v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vri|dag 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70,65,597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertenlle-orders worden uil» overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NVenvw1 de Regelen voor het Advortonliewere'- Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax: (0114)372771 Business to Busïness/Onrt Tel (076)5312277 Fax. (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/! r.„,uale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegcner-concem rekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat woidl geWuiU u te (latenl informeren over voor u relevante diens*' ,"i-,—"i Wegener of door ons zorgvuldig os5?! i dit schriftelijk melder aan ons veisiiesie yegevt labonnementen)administra„c u>„ ducten van de titels en de werkmaatschappijen >a„ de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt vice. Postbus 31, 4460 AA Goes Behoort tot WeGeNeR Polska povzebuje Obywateïska Pelna Odpowiedzialnosc Robert STEPIEN ^^isfa nr 8 Miejsce 16 Mcrfgorzata G0SIEWSKA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4