Havens naar de Zeeuwse aard
PZC
1
Jonge Polen krijgen kansen die
hun ouders nooit hebben gehad
PZC
Linkse partijen
Polen zijn kansloos
bij verkiezingen
GroenLinks vindt verzelfstandiging Zeeland Seaports geen goed idee
te gast
Mohammed B. kan ii
Vught niet ronselen
22 september 1955
door Leen Harpe
en Marten Wiersma
Voormalig directeur Philip-
pen van Zeeland Seaports
maakt een lezenswaardige ana
lyse van de positie van de
Zeeuwse havens. Hij stelt voor
de samenwerking met Rotter
dam op te zeggen en Seaports
zelfstandig te maken. Dat roept
een aantal vragen op.
Zijn analyse en die van de Bra
bants Zeeuwse Werkgevers dat
Seaports onvoldoende rendeert,
wordt onderschreven. Groen
Links wil meer. Verzelfstandi
ging levert niet extra ruimte op,
dat blijft een overheidszaak,
net als milieu- en mobiliteitsbe
leid. Ook zijn er weinig argu
menten die aantonen dat poli
tiek en bestuur de afgelopen ja
ren Zeeland Seaports voor de
voeten hebben gelopen. Sterker
nog, zonder financiële sanering
- door de overheden - in de ja
ren negentig van de vorige
eeuw zou Seaports geen toe
komst hebben gehad.
En, als de jaarstukken van Zee
land Seaports te laat werden be
handeld in de Zeeuwse staten
en de raden, dan was er altijd
een meerderheid die deze han
delwijze goedkeurde.
Het vervangen van de gemeen
schappelijke regeling door een
NV of BV lijkt een verlate echo
op de wens van overheden om
allerlei taken te verzelfstandi
gen. Een inmiddels sterk bekriti
seerde trend uit de jaren tachtig
van de vorige eeuw.
De Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid was
duidelijk: de 'borging van het
publieke belang' moet centraal
staan. Diverse ongelukken met
verzelfstandigde diensten zijn
wat dat betreft een waarschu
wing.
De samenwerking met Rotter
dam heeft geen resultaat opgele
verd. Dat is ook moeilijk, die
was erop gericht om de WCT
binnen te halen, en Rotterdam
een 5 O-procents belang te ge
ven. Ondertussen is ruim zes
miljoen aan onderzoekskosten
gemaakt, alle reden om de sa
menwerking te beëindigen, ech
ter zonder hoge kosten.
Philippen - en de BZW - gaan
niet in op het werkelijke pro
bleem van en mét de Zeeuwse
havens. Dat zijn industrieha
vens die geen (grootschalige)
doorvoer kennen. Het gaat met
de industrie op zichzelf niet
slecht, maar door automatise
ring en optimalisatie daalt de
werkgelegenheid. Op de één of
andere manier gelooft men dat
door grootschalige doorvoer
van containers de industriefunc
tie wordt versterkt. Bewijzen
ontbreken bij de BZW en Philip
pen. Industriehavens hebben
meer toegevoegde waarde dan
doorvoerhavens. De havens van
Gent (typische industriehaven)
en Antwerpen (tweede petro
leumhaven na Houston) rende
ren stukken beter dan Rotter
dam (en Zeeland). Antwerpse
containers blijven ook dicht in
de buurt van de stad, en gaan
echt de Alpen niet over richting
bijvoorbeeld Milaan.
Olifanten
Rotterdam is een doorvoerha
ven dankzij de ligging aan een
natuurlijke afvoerweg: de Rijn.
De Betuwelijn versterkt het
beeld en de positie van Rotter
dam. En neem Zeebrugge: be
doeld als doorvoerhaven, maar
net als de Zeeuwse havens geen
goede achterlandverbindingen.
En dus kent Zeebrugge geen ex
pansie.
De crisis bij Zeeland Seaports
moet worden opgelost. Dat ver
eist rust. De politiek moet enig
geduld hebben en niet zoals het
CDA met 'stoom en kokend wa
ter' de zaak forceren.
Seaports doet zaken met Rotter
dam én Antwerpen. Twee olifan
ten die door Zeeland gedres
seerd moeten worden. Stel je
voor dat die olifanten in ons
Zeeuwse gras gaan dansen of
vechten.Slecht voor het gras!
Drie jaar geleden werd de over
eenkomst met Rotterdam inza-
door Runa Hellinqa
Wie zondag de grootste par
tij wordt bij de Poolse par
lementsverkiezingen mag nog
een vraag zijn, één ding staat
buiten kijf: links en cen
trum-links zullen in de komen
de jaren geen enkele rol meer
spelen in de Poolse politiek.
De enige linkse partij die vol
gens de peilingen de kiesdrem
pel van vijf procent haalt, is de
regeringspartij SLD. En die
wordt met hooguit acht procent
van de stemmen genaderdoos af
gestraft voor de corruptie en
het zwakke economische beleid
van de afgelopen jaren.
De parlementsverkiezingen zelf
worden overvleugeld door de
presidentsverkiezingen waar
voor de Polen over twee weken
naar de stembus moeten. Welis
waar is de keuze van een nieu
we regering bepalender voor de
komende jaren dan de vraag
wie straks staatshoofd wordt
maar het publieke debat draait
om de vraag of de conservatieve
liberaal Donald Tusk of de con
servatieve populist Lech Kac-
zynski president wordt.
De overwinning van Tusk leek
zeker, maar sinds de socialis
tische kandidaat Wlodzimierz
Cimoszewicz zich vorige week
terugtrok, zijn Kaczynski's kan
sen gegroeid. Zijn Wet en Recht
Partij (PiS) preekt een conserva
tieve moraal. Tegen abortus en
homohuwelijken, vóór grote ka
tholieke gezinnen.
In economisch opzicht heeft PiS
een links programma: geen dras
tische belastingverlaging, geen
afbraak van de sociale zeker
heid of grootschalige privatise
ring van staatsbedrijven. Pun
ten waar Tusk juist voor is. PiS
geniet bovendien de steun van
de kerk.
Kiesdrempel
De opkomst bij beide verkiezin
gen zal laag zijn. Zelfs kiezers
die normaal gaan stemmen -
vooral progressieve intellectue
len - zeggen nu thuis te blijven
omdat er niets te kiezen valt.
De meeste linkse partijen halen
de kiesdrempel toch niet.
„Die overtuiging maakt het
voor ons natuurlijk nog moeilij
ker", erkent Jan Litynski van
de centrum-linkse Democrati-
ke ESM gesloten, vorig jaar een
beleidsvisie vastgesteld. Groen
Links was tegen beide, we wil
den anders en beter.
De meerderheid in de Staten
maakt geen sterke indruk door
nu zonder deugdelijke analyse
een onzekere weg in te slaan. Be
ter een halfjaar extra denktijd,
dan overhaaste beslissingen.
De Statenfractie van Groen
Links maakt de volgende keu
zen:
Industriehavens
Zeeuwse havens blijven indus
triehavens. met nadruk op de
chemie. In de fijnchemie is kans
op een sterke cluster in de Ka
naalzone. Een dergelijke cluster
kan ook de omslag maken die
nodig is van een fossiele energie
- (en grondstoffen) economie
naar een 'bio-based- economie'.
Eindige voorraden, blijvend ho
ge grondstofprijzen én ecologi
sche randvoorwaarden maken
dat nodig.
Containerkade
In bestaand havengebied in het
Sloegebied wordt zo snel moge
lijk een containerkade aange
legd. De ruimte is er, de voorma
lige FMT terminal, en daarmee
kan de lokale en regionale
markt optimaal worden be
diend.
Europese samenwerking
In de wereldmarkt voor contai
ners is een handjevol grote ver
voerders, voornamelijk in het
Verre Oosten de baas. Zolang in
dividuele havens met (verkapte)
subsidies in infrastructuur,
grondprijzen en dergelijke on
derling blijven concurreren,
gaat dat ten koste van de publie
ke ruimte en rendement. De ba
ten komen in Japan en China te
recht. Een benchmarkstudie
(van het mininisterie van Ver
keer Waterstaat) leert dat Eu
ropese havens op allerlei manie
ren worden gesubsidieerd. Euro
pa regelt de lengte van de luci
fer en laat dit 'vrije spel der
maatschappelijke krachten' on
gemoeid. Er moet een gelijk
speelveld komen in Europa
voor de havens. Samenwerking
van de Scheldehavens - op we
reldschaal één havengebied met
één achterland- moet. Onbegrij
pelijk dat op basis van achter
haalde sentimenten de havens
elkaar blijven beconcurreren.
Publieke controle
Commercie en publieke contro
le verdragen elkaar slecht. Tot
nu toe kunnen de Zeeuwse ha
vens zich niet beklagen over te
veel controle. Rotterdam moet
zich beklagen over te weinig
controle.
sche Partij (DP). De partij werd
een jaar geleden opgericht als
alternatief voor de SLD. DP-lei-
der is oud-premier Tadeusz Ma-
zo wiecki, ooit medewerker van
Lech Walesa.
Dat links wordt weggevaagd, is
volgens Litynski niet verras
send. „Het is een normaal pa
troon in de politiek. De kiezers
straffen de regeringspartijen
hard af voor hun beleid. Daar
door zie je vrijwel iedere keer
een enorme zwaai van links
naar rechts en omgekeerd."
De conservatieve partijen zijn
zo zeker van hun overwinning,
dat het Burger Platform (BP) en
PiS nu al over de vorming van
een regering praten. Die krijgt
in ieder geval een comfortabele
meerderheid in het parlement.
Maar of dat tot daadkrachtig be
leid leidt, betwijfelt Litynksi.
Op economisch terrein staan BP
en PiS mijlenver van elkaar.
Hervormingen
De BP wil één belastingtarief
van vijftien procent invoeren
(inkomsten-, vennootschapsbe
lasting en btw). PiS is daar fel
tegen. Alleen de rijken profite
ren daarvan meent de partij.
Belangrijker dan de invoering
van het ene belastingtarief is
een algemene hervorming van
de wet- en regelgeving alsmede
een versimpeling van het belas
tingsysteem, meent Mateusz
Szczurek, analist bij de
ING-bank. De belastingwetge
ving is nu een nachtmerrie met
talloze tarieven en regels die
per regio anders worden uitge
legd. Zo weet geen bedrijf waar
men aan toe is.
Een ander probleem is de recht
spraak. Die is traag, ingewik
keld en bureaucratisch. „Een
hervorming zou een enorme in
vloed hebben. Niet alleen op de
economie, op de hele samenle
ving", stelt Szczurek. Het pro
bleem wordt inmiddels alge
meen onderkend maar of de
nieuwe regering tot een effectie
ve aanpak komt, blijft afwach
ten. De analist: „In 1990 was
het nog heel makkelijk regels te
veranderen. Toen lag alles
open. Maar Polen is nu een vol
wassen staat met een grondwet
telijk hof, inspraak, opgebouw
de rechten en sterke belangenor
ganisaties. Iedere hervorming
kost zo veel tijd en geld." GPD
Polen is er sinds de val van het
communisme en de toetreding
tot de EU economisch gezien op
vooruit gegaan. Maar ook de
wegwerpmaatschappij heeft
zijn intrede gedaan en er is een
enorme kloof tussen arm en rijk
ontstaan.
door Runa Hellinqa
Voor Marek Wronka liggen
de kansen voor het op
rapen, zegt hijzelf. Vijf jaar gele
den studeerde de jurist af. Nu
werkt hij als consultant. Zijn
blauwgestreepte overhemd met
witte boord, zijn dure telefoon
en het kopje espresso in een
duur café in de binnenstad van
Warschau: alles aan hem straalt
succes uit.
„Als ik mezelf vergelijk met
mijn ouders op dezelfde leef
tijd, dan is het verschil enorm.
Wij hebben kansen die zij nooit
hebben gehad. Mijn generatie
heeft zijn leven veel meer in ei
gen hand. Je hoeft niet meer lid
van de juiste partij te zijn om
carrière te kunnen maken."
Voor Wronka staat buiten kijf
dat Polen er sinds de val van het
communisme op vooruit is ge
gaan. Wie iets anders beweert,
heeft een kort geheugen: „Men
sen vergeten hoe het was, dat er
niets te krijgen was, geen wc-pa-
pier, geen vlees."
Maar hij sluit zijn ogen ook niet
voor de sociale werkelijkheid
van het hedendaagse Polen. „De
enorme kloof tussen arm en rijk,
die had je vroeger niet." De
schoenmaker in de Ulica Inzy-
nierska in Warschau Praga is
aan de verkeerde kant van die
kloof terechtgekomen. Praga is
een van de armste wijken van de
stad, door de Wisla van het rijke
centrum met zijn hoge glazen to
rens gescheiden. Het is meer
dan de rivier die de twee stads
delen scheidt. Voor Warschau-
ers van de andere kant staat Pra
ga gelijk aan geboefte en mis
daad.
Het is het soort wijk waar men
sen vroeger naar de schoenma
ker gingen, simpelweg omdat ze
zich geen nieuwe schoenen kon
den veroorloven. Toen werkten
er vier man in de zaak. Twee da
gen per week nam de schoenma
ker nieuwe opdrachten aan. De
hele week waren ze met repara-
In Warschau vechten posters van de verschillende politieke partijen
om aandacht van de kiezers. De kloof tussen arm en rijk is groot in
Polen en voor velen is een kop koffie in het centrum van Warschau
al even onbetaalbaar als een vakantie in het buitenland.
foto Katarina Stoltz/RTR
ties bezig, dertien uur per dag.
Nu is hij blij als hij dagelijks
voor een uur werk heeft. „Men
sen laten geen schoenen meer re
pareren", verzucht hij, „Ze ko
pen goedkope schoenen en
gooien die weg als ze kapot
zijn." Het is een wegwerpmaat
schappij zoals die onder het
communisme ondenkbaar was.
Binnenkort gaat hij met pen
sioen. Een opvolger heeft hij
niet. Dat zou zinloos zijn.
Schoenen kopen de inwoners
van Praga op de Europamarkt.
Jaren geleden begonnen rond
een oud stadion aan de rand van
de wijk, is die markt uitge
groeid tot een complex met dui
zenden kramen. De verkopers
komen uit Vietnam, Afrika, Rus
land en de Oekraïne, de waren
donderdag 22 september 2005
Een schip wordt gelost bij Verbrugge Terminals in Terneuzen. GroenLinks vindt dat de Zeeuwse havens een belangrijke functie hebben,
en dat die moet worden verbeterd. Maar niet door luchtkastelen te willen bouwen. foto Peter Nicolai
Zeeland Seaports blijft een ge
meenschappelijke regeling, pas
send bij de publieke taken. De
commerciële taken moeten - zo
als bij ieder bedrijf - passen bin
nen de wet- en regelgeving.
Voor de controle hoeven de con
tracten met bedrijven echt niet
in de krant. Daarvoor zijn ande
re middelen: de eindresultaten
getotaliseerd. Dan is echt wel te
beoordelen hoe de havens heb
ben geopereerd.
GroenLinks vindt dat de Zeeuw
se havens een belangrijke func
tie hebben, en dat die moet wor
den verbeterd. Maar niet door
luchtkastelen te bouwen.
Wel door enkele punten te ver
sterken. En dan hoeft er niet
veel aan de structuur te verande
ren. Wel aan de cultuur. Maak
die open en helder. Er valt in de
havens toch niks te verbergen?
Leen Harpe en Marten Wiersma
zijn statenleden voor GroenLinks
Mohammed B. zit sinds kort
in de EBI in Vught. De kans
dat hij daar medegevangen
voor zijn jihad-karretje kan
spannenlijkt buitengewoon
klein.
door René van der Lee
Volstrekt logisch, noemt
LPF-Kamerlid Joost
Eerdmans het. Een 'terrorist'
als Mohammed B. hoort thuis
in 's lands strengste gevange
nis: de Extra Beveiligde In
richting (EBI) in Vught.
Aan de borreltafel van Ba
rend en Van Dorp bevestigde
advocaat Plasman deze week
dat Mohammed B., de tot le
venslang veroordeelde moor
denaar van Theo van Gogh,
is overgebracht naar de EBI
in Vught. Justitie doet er het
zwijgen toe: ook van verdach
ten die maling hebben aan de
rechtsstaat, wordt de privacy
gerespecteerd.
Het blijft daarom onduide
lijk of Mohammed B. een spe
ciale behandeling krijgt in de
Vughtse supergevangenis. De
voornaamste reden voor justi
tie om Mohammed B. uit de
Amsterdamse Bijlmerbajes
weg te halen is de angst dat
hij medegevangenen zou ron
selen voor de heilige oorlog.
In het Pieter Baan Centrum
waar hij in afwachting van
zijn proces werd geob
serveerd door psychiaters,
probeerde hij gedetineerden
voor zijn jihad-karretje te
spannen. De kans dat hij
daar ook in Vught mee
verder kan, is buitengewoon
gering, zo redeneert justitie.
In de EBI is plaats voor 24
vluchtgevaarlijke gedetineer
den, maar de laatste jaren
komt de bezettingsgraad zel
den boven de 70 procent. Ie
dere zes maanden wordt beke
ken of het verblijf in de EBI
moet worden verlengd of dat
de detentie in een andere ge
vangenis kan worden uitgeze
ten.
Wie in de EBI terecht komt,
hoort thuis in de categorie
doorgewinterde criminelen.
De tot levenslange veixor-
deelde Koerdische
delaar B. zit er al enkele
ren. Hij is niet het type'*
zich door Mohammed B.i
ronselen, zegt zijn voorn*
ge advocaat David Moszb
wicz. „Die gaat zijn
weg."
Ook binnen het strakke ik,
me van de EBI is het mrl
lijk om gevangenen een l
handeling op maat te ge>
De gedetinteerden mogea
de regel in groepjes vans
activiteiten ondernemenfó
voorbeeld werken, luchteni
sporten). De wens om M(
med B. zo veel mogelijk te»
leren van zijn medegevang,
nen, kan worden ingewillig
Maar iemand levenslang;
volstrekte afzondering opsla
ten is in strijd met de verdij
gen voor de rechten van 4
mens.
Isoleercel
Justitie kan Mohammed
niet permanent in de isofe
cel zetten, maar kan hemitj
tijdelijk het recht op confc
met andere gedetineerden ai-
nemen. Zo'n beperkeni
maatregel moet wel ieda
zes weken opnieuw words
getoetst. „Maar bij iema
die tot levenslang ven»
deeld is, is het oneigenlijks
dat telkens met zes weken
verlengen", zegt Theo i
Roos, hoogleraar strafraü
aan de Universiteit van
burg. „Als je wilt dat;
hammed B. nooit met an*
ren in contact komt, moeJj -
dat in een nieuwe wet vn
gen. Al is het curieus da!
ons druk maken over
rechten, terwijl hij de red
staat met eens erkent
vindt het zelf allemaal
best."
LPF-Kamerlid Eerdma
die eerder pleitte voor j j
bouw van een speciale gere
genis voor terroristen, gaan p
vanuit dat justitie zorgvuU j
bekijkt met wie Mohan®
B. in contact kan treden,
kunt screenen wie er gevoa
voor zijn praatjes zou ka fc
nen zijn. "GPD
vooral uit China. Goedkope
schoenen zijn er in overvloed,
net als goederen die het daglicht
niet kunnen velen, van wapens
tot vervalste parfums en illegale
cd's. Voor de meeste klanten is
een kop koffie in het centrum
van Warschau net zo'n onbetaal
bare luxe als een vakantie naar
het buitenland.
De Europamarkt is een scheme
rige regio van de snel groeiende
Poolse economie, maar sluiten
willen de autoriteiten de markt
niet: er werken duizenden men
sen die elders geen enkele kans
op een baan hebben.
Niet geprofiteerd
In Praga hebben weinig mensen
het gevoel dat ze hebben geprofi
teerd van de veranderingen in
hun land. De val van het socialis
me betekende werkloosheid, de
EU vooral hogere prijzen en de
mocratie staat gelijk aan corrup
te politici, zeggen ze op de vraag
wat ze gaan doen bij de parle
mentsverkiezingen komende
zondag en de presidentsverkie
zingen twee weken later.
Maar ook hier beginnen de effec
ten van Polens economische
groei, zo'n 5,5 procent afgelopen
jaar, door te dringen. In sommi
ge straten worden de eerste ver
vallen huizen opgeknapt. In een
daarvan opende Meridienne,
een winkel in Franse stijlmeube
len, drie maanden geleden zijn
deuren. De zaak komt uit het du
re stadscentrum en de verkoop
ster zegt dat ze de eerste week
na de verhuizing trillend naar
haar werk ging, zo beducht was
ze voor de naam van de buurt.
Maar uiteindelijk blijken de
meeste inwoners van Praga wel
armer, maar niet wezenlijk ge
vaarlijker dan elders in de stad,
heeft ze ontdekt.
En ze is de enige niet. De vaste
klanten ('Vooral jonge vrouwen
van rijke oude mannen', zegt ze
smalend), hebben de meubel
zaak al weten te vinden. Her en
der beginnen yuppen apparte
menten in Praga te kopen.
De jeugd in de wijk kijkt wel de
gelijk met optimisme naar de
toekomst. „Ik maak me geen zor
gen", zegt Darek, een jongen
met een klein pluizig baardje.
„Als ik hier in Polen niet aan de
slag kan, dan ga ik gewoon naar
het buitenland. Tegenwoordig,
met de EU, kan dat. Die kans
hadden mijn ouders niet." GPD
ARGENTINIË - De militaire
junta in Argentinië, waaraan
Peron zijn bevoegdheden had
overgedragen, heeft gister
avond alle voorwaarden van
de revolutionairen voor een
wapenstilstand geaccepteerd,
met uitzondering van de uit
levering van ex-president
Peron.
Generaal Eduardo Lonardi, op
perbevelhebber van de zegevie
renden opstandelingen, neemt
het bewind over.
SPORTVELD - In Dreischor
zal een nieuw sportterrein wor
den aangelegd. Burgemeester
A.H. Vermeulen heeft dit in
een spoedvergadering té
ten. Het complex, dat
het postkantoor zal koma
liggen, zal gaan bestaan
een voetbalveld en een oefe
terrein, en zal tevens geb:
worden als speelterrein
de schooljeugd.
GASTHUISKERK - De
ronde restauratie van de C-ï
huiskerk in Middelburg b!
zeer ingrijpend te zijn
weest. Vooral het inter
heeft vele verbeteringen ona
gaan. De kerk is van eem
donkere, bijna sombere inri
ting, naar een veel lichten
rieur gegaan.
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mall: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel, (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax. (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454651
Fax-(01111454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 tot 17.00 uur
Auteursrechten
Uitgeverij Provi
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 12 00 uur
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving accepijn
per maand: 19,95 nvt
per kwartaal: 58,00 t 60,25
per jaar: €222.50 226.SJ
Voor toezending per post geldt et"
toeslag.
E-mail' lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand vod*
einde van de betaalperiode
PZC, t.a v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vri|dag 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70,65,597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertenlle-orders worden uil»
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NVenvw1
de Regelen voor het Advortonliewere'-
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax: (0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax: (0114)372771
Business to Busïness/Onrt
Tel (076)5312277
Fax. (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/!
r.„,uale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegcner-concem
rekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat woidl geWuiU
u te (latenl informeren over voor u relevante diens*'
,"i-,—"i Wegener of door ons zorgvuldig os5?!
i dit schriftelijk melder
aan ons veisiiesie yegevt
labonnementen)administra„c u>„
ducten van de titels en de werkmaatschappijen >a„
de derden Als u op deze informatie geen prijs stelt
vice. Postbus 31, 4460 AA Goes
Behoort tot WeGeNeR
Polska povzebuje
Obywateïska
Pelna Odpowiedzialnosc
Robert STEPIEN
^^isfa nr 8 Miejsce 16
Mcrfgorzata
G0SIEWSKA