Aantal verkeersdoden stijgt Uit Den Haag verwachten we niet veel Rijk onderzoekt veiligheid kerncentrale Van Borssele tot de Westerschelde Extra bijdrage (derwijs stap ipjuiste pad Zeeuwse ongevallencijfers lopen niet in de pas met de landelijke Zeeland aast op geld luchtkwaliteit Inzet leger bij rampen Minder geld uit provinciefonds Claim op monumentengeld Geen uitbreiding sluizen vóór 2015 woensdag 21 september 2005 HAAG - Een stap in de j,richting. Zo betitelen vm- directeur L. de Kraker van ^se Lyceum en directeur tien van het Regionaal Pe- risch Centrum Zeeland (RP- j de extra investeringen in jendenvijs. ■j! in het kader van het paas- (ord al 100 miljoen euro /(•■et voorbereidend middel- ,r 'beroepsonderwijs (vmbo) ^uitgetrokken, heeft het kabi- Jr gisteren nog eens 300 pa, euro aan toegevoegd. Be- ^hetvmbo moeten daarvan ihet voortgezet speciaal on- ,ijS (vso) en de brede scho- profiteren. Het grootste ge ile van het geld is bestemd x de inrichting van prak- lokalen in vmbo en vso. iet hele land, ook in Zee- bestaat een gigantische ;erstand in bouw, inrichting inventaris van praktijkloka- bevestigt De Kraker, ile-tot driehonderd miljoen daarvoor klinkt heel veel, srbet is een illusie te denken de achterstanden daarmee iden weggewerkt. Het is een de eerste stap, maar nog niet Keg," De Kraker kan zich [linden in het rekensomme- iiide miljoenennota dat 100 ioen euro goed is voor 350 islijklokalen. „Dat lijkt me iptimistisch. Ik ken een colle ct Weert die voor een tech- kpleinbijna vijf miljoen euro lgheeft. Het zijn geen stan- irflokalen." Idie reden pleit De Kraker er- ïdat dergelijke lokalen een wie functie krijgen. „Om beginnen moeten ze ook door lübo worden gebruikt." tdescholen zitten te springen geld. De Reu juicht daarom extra investeringen toe. „Mi- Is Van der Hoeven heeft li flink bezuinigd op het bud- roor het. onderwijskansenbe- Via een zijdeur komt dat Inu terug, alleen is het veel der. Prima dus, maar alle re nin terughoudend te reage- Eerst moet maar blijken of brede scholen in Zeeland ran kunnen profiteren." last bij aanpak nkke schakels B-Vlaanderen iErnst Jan Rozendaal HAAG - Bij de aanpak de zwakke schakels in de geen tijd verloren Daarom heeft staatssecre- Schultz van Haegen (WD, liter en Waterstaat) 96 mil- euro vervroegd beschik- Mogelijk kan Zeeuws-Vlaanderen daar- iprofitcren. de aanpak van de zwakke tóheeft het Rijk tot 2020 Waal 743 miljoen euro be- übaar. Voor de periode 2007 mo nu versneld 96 mil- euro uitgetrokken. In Zee- iajn zwakke plekken gecon- W in de kust van •Zeeuws-Vlaanderen en leren. De zeeweringen vol- mdaar met aan de norm van overstromingsrisico van linde4000 jaar. De provin- Noord- en Zuid-Holland en dand stellen planstudies op 'de aanpak van de zwakke kot Volgend jaar beslist sltz welke projecten voor hebben. Gedeputeerde M. Kr (PvdA, waterkeringen) Kpaald niet pessimistisch' West-Zeeuws-Vlaanderen ft tot de gebieden die als worden aangepakt, zijn de plannen het verst opzichte van alle andere «schakels. Daarbij komt kt Rijk dit als een voor dproject beschouwt waarin ^bescherming wordt ge folterd met ontwikkelings- TOe," kd project Waterdunen van Landschap gaan Ontwikkeling en recrea- hand met de verster- 'varlde zeeweringen. M om een binnendijkse wing tussen Breskens en woedse duinen. De natuur- hoort nog bij de voor twee- t -o van de Wester- HSpvóor is tot 2008 |schikbaar. Voor de ont ging van de recreatie zijn «investeerders bereid een 1111 nd zakje te doen. Als zij ^moeten wachten, bestaat dat zij afhaken. Daar- 5hetzaak al in 2007 te be ll «sneller beschikbaar stel pt geld geeft Schultz ge- •<an de wens van de Twee- ^er en de betrokken pro- door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Het aantal ver keersslachtoffers in Zeeland lijkt hoger uit te vallen dan vo rig jaar. Dat blijkt op het mo ment dat ministerie van Verkeer en Waterstaat overweegt de doelstellingen voor 2010 en 2020 naar beneden bijstellen. In Zeeland waren vorig jaar om deze tijd 13 dodelijke verkeers slachtoffers geteld, nu zijn het er al 19. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (RO- VZ) verwacht op basis daarvan dat het aantal dodelijke slachtof fers aan het eind van het jaar op 29 uitkomt, tegenover 23 vorig jaar. Secretaris H. Rhebergen van het ROVZ waarschuwt voor over haaste conclusies. Omdat het in Zeeland om relatief geringe aan tallen gaat, fluctueert het onge- vallencijfer enorm als alleen van dodelijke slachtoffers wordt uitgegaan. Daarom wor den de ziekenhuisopnamen mee gerekend. Vorig jaar waren dat er in Zeeland 319. Het ROVZ heeft geen inzicht in de huidige tussenstand van de ziekenhuis opnamen. Het Rijk gaat uit van een lande lijk aantal van 900 verkeersdo den en 17.000 ziekenhuisgewon den in 2010 en 640 doden en 13.500 ziekenhuisgewonden in 2020. Vorig jaar werden 881 ver keersdoden geteld. Als ook in 2005 het ongevallencijfer mee valt, schrijft het ministerie nu in zijn begroting, worden de px-ognoses voor 2010 en 2020 bij gesteld. De Zeeuwse situatie lijkt daar haaks op te staan, maar volgens Rhebergen is dat niet het geval. In Zeeland is de norm voor 2010 al naar beneden bijgesteld. Uit gaande van de landelijke norm zou hier in 2010 een totaal van 368 doden en ziekenhuisgewon den acceptabel zijn. De Zeeuw se norm ligt op 321, waarvan niet meer dan 24 dodelijke slachtoffers. Toevalstreffer Rhebergen noemt de kans dat het landelijke ongevallencijfer in 2004 een toevalstreffer was re delijk groot. Hij moet daarom nog zien of de doelstelling inder daad naar beneden wordt bijge steld. Gedeputeerde A. Poppelaars (CDA, verkeer) betreurt het dat de Zeeuwse ongevallencijfers dit jaar wat uit de pas lopen. Hij wijst erop dat over meerdere ja ren gezien de trend gunstig blijft. Er is geen reden de Zeeuw se norm bij te stellen, ook niet wanneer het Rijk daar volgend jaar toe zou besluiten. „De Zeeuwse doelstelling is al zo scherp als hij kan zijn." Alle maatregelen in het kader van het verkeersveiligheidsproject Duurzaam Veilig ten spijt is het aantal verkeersslachtoffers in Zeeland toegenomen, terwijl er landelijk sprake is van een daling. Toch gaan provincie en ROVZ door met het treffen van duurzaam veilige maatregelen, zoals het scheiden van weghelften met stenen broodjes en lijnen hier op de weg tussen Zuidzande en Cadzand. foto Peter Nicolai Jongeren niet enthousiast over plannen minister Pechtold door Ernst Jan Rozendaal GOES - Minister Pechtold (D66, bestuurlijke vernieuwing) wil het vertrouwen van de burger in de overheid herstellen. Bij jonge ren op de Grote Markt in Goes stuiten zijn plannen op scepsis en argwaan. Het lijken zulke goede ideeën. Er komt volgend jaar één tele foonnummer waarmee de bur ger alle overheidsdiensten en uit voeringsorganisaties kan berei ken. Bovendien moet zestig pro cent van alle overheidsdiensten eind volgend jaar via internet kunnen worden bereikt. En het nieuwe paspoort of identiteitsbe wijs krijgt een vingerafdruk en gezichtsscan. Daardoor wordt het wel duurder, maar jongeren vanaf 14 jaar krijgen hun eerste identiteitskaart gratis. Vingerafdruk Marloes van Eek (17), Sjoerd Lammerts (18), Judith Snoeck (17) en Suzanna Bausch (18) zijn er niet over te spreken. „Een vingerafdruk en een ge zichtsscan? Dat lijkt me een beetje overdreven", reageert Marloes. Maar het is toch handig dat een ander jouw kaart niet kan ge bruiken als je hem kwijtraakt? „Dat is precies de reden waar om ik hem meestal niet bij me heb", antwoordt Suzanna. „Ik Vlnr: Marloes van Eek, Sjoerd Lammerts, Judith Snoeck en Suzanna Bausch. foto Dirk-Jan Gjeltema ben bang dat-ie gejat wordt of dat ik hem kwijtraak." Ook nu heeft ze hem niet bij zich, be kent ze. Hetzelfde geldt voor Ju dith. Marloes en Sjoerd hebben wel een identiteitsbewijs op zak. Judith kan zich wel iets voorstellen bij de noodzaak van een vingerafdruk en een ge zichtsscan. „Er gebeuren zoveel nare dingen, dat ik snap dat de controle wordt opgevoerd. Wel jammer dat het zo moet." Het is toch wel tof dat de eerste identiteitskaart voor jongeren door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Het Rijk onderzoekt sa men met de gemeente of de beveiliging van de kerncentrale in Borssele tekort schiet. Aanleiding is de actie van Green peace, vier maanden geleden, waarbij acht demonstranten bovenop de koepel van de nucleaire stroomfabriek klom- In totaal wisten veertig actievoerders van Greenpeace het terrein van de kern centrale op te komen. De milieu-organi satie wilde daarmee aantonen dat kern centrales een groot risico vormen als doel voor terroristische aanslagen. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) stelt in zijn gisteren gepresenteerde be groting dat wetgeving en vergunningen op gebied van beveiliging van nucleaire installaties tegen ongewenste beïnvloe ding van buitenaf worden aangescherpt. Er wordt verwezen naar het rapport Be scherming Vitale Infrastructuur, dat afge lopen vrijdag in het kabinet is bespro ken. Daarin staat dat een evaluatie van de actie van Greenpeace moet uitwijzen in hoeverre aanvullende veiligheidsmaat regelen nodig zijn. Een woordvoerder van de gemeente Bor- sele bevestigt dat het onderzoek loopt. Wanneer het wordt afgerond, is niet dui delijk. In het rapport over de vitale infrastruc tuur is onderzocht of onder meer de ener gie- en drinkwatervoorziening, de tele communicatie, de voedselvoorziening, de waterkeringen en de chemische en nucle aire industrie voldoende zijn beschermd tegen storingen, rampen, sabotage of aan slagen. De conclusie is dat de bescherming 'rede lijk goed' is. Wel wordt een aantal aanbe velingen gedaan. Voorstel is een natio naal veiligheidsinstituut voor de chemi sche industrie op te richten, waarbij ook de nucleaire industrie zich kan aanslui ten. De haalbaarheid van een dergelijk coördinerend instituut wordt momenteel onderzocht. De AIVD zal twee keer per jaar de bedreigingen voor de chemische en nucleaire industrie actualiseren. In de chemische sector zijn 'calamiteuze effecten' voorstelbaar bij aanslagen op bedrijven met installaties en opslagtanks en op transporten van gevaarlijke stoffen per spoor, weg of binnenvaart. Het Rijk wil meewerken aan bewaakte parkeer plaatsen voor chemische transporten en maatregelen om de veiligheid van ran geerterreinen te verbeteren. Een terroristische aanslag op primaire waterkeringen wordt 'niet geheel ondenk baar' geacht, maar zal alleen effect heb- DEN HAAG - Gedeputeerde J. Suurmond (WD, milieu) wil dat Zeeland snel inspeelt op het geld dat het kabinet beschikbaar stelt voor de verbetering van de luchtkwali teit. Landelijk gaat het om 900 miljoen euro voor de perio de 2005-2015. De provincie werkt op het ogenblik aan een plan van aan pak voor de luchtkwaliteit. „Zonodig passen we dat aan", zegt Suurmond. „We moeten snel inhaken op beschikbare budgetten op dit gebied." Behalve subsidieregelingen voor het aanbrengen van roetfilters in onder meer vracht auto's en binnenvaartschepen mikt staatssecretaris Van Geel (CDA, milieu) op een gebiedsgerichte aanpak. Zijn wetsvoorstel luchtkwaliteit ligt op het ogenblik ter advise ring bij de Raad van State. DEN HAAG - Commissaris Van de koningin W. van Gel der is blij dat de ministeries van Defensie, Justitie en Bin nenlandse Zaken met elkaar zijn overeengekomen dat 3000 militairen paraat zijn om hulp te bieden bij rampen en incidenten. Dat is van belang voor Zeeland, vanwege de geringe omvang van de hulpdiensten. „Toch moeten we ons in Zeeland realiseren dat we het in de eerste uren van een ramp met elkaar moeten klaren", aldus Van Gel der. „Daarom is het van het grootste belang dat burgers in geval van incidenten tijdig worden geïnformeerd." DEN HAAG - Zeeland krijgt jaarlijks 342.000 euro mip- der uit het provinciefonds. Een onverwachte tegenvaller, vindt gedeputeerde J. Suurmond (WD, financiën). „Met al die geluiden over een aantrekkende economjé had ik daar niet op gerekend." De korting leidt niet tot bezuini gingen, aldus Suurmond. „We kunnen dit binnen onze $i- gen begroting wel opvangen." DEN HAAG - Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, cul tuur) gaat zich sterk maken voor restauratie van de Ne derlands-Hervormde Kerk in Groede en de loods van de Stoomtrein Goes-Borsele. Hij vindt dat zij moeten deleft in de 100 miljoen euro die het kabinet extra heeft uitge trokken voor monumenten. „Zij vallen duidelijk in de ca tegorie achterstallig onderhoud waarvoor dat geld be doeld is." DEN HAAG - Uitbreiding van de capaciteit van de Vol- keraksluizen, de Kreekraksluizen en de Westsluis bij Ter- neuzen is vóór 2015 niet aan de orde. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat erkent dat mogelijk 'capaciteits knelpunten' bestaan. Onderzocht wordt of eventuele aan passingen moeten worden opgenomen in de plannen voor de periode 2015-2020. Voor investeringen zou dan een be roep worden gedaan op Vlaanderen. In het Schelde-Rijn- verdrag zijn afspraken gemaakt tussen België en Nederr land over een goede binnenvaartverbinding tussen Rotter dam en Antwerpen. In het verleden is onder meer door de schippersorganisatie Schuttevaer aangedrongen op ver groting van de capaciteit van deze sluizen. gratis wordt? Kost het Rijk wel mooi 40 miljoen euro. „Ik vind dat een identiteitsbewijs sowie so gratis moet zijn", werpt Su zanna tegen. „Als-tie gejat wordt, kan ik er toch niks aan doen? Moet ik er dan wel voor dokken? Zoveel studiefinancie ring krijgen we toch al niet." Dan maar een ander thema aan gesneden. Eén telefoonnummer voor alle overheidsdiensten. Daar kan toch niemand tegen zijn? „Nee, hè", barst Judith los. „Ik zie het al gebeuren. Dan bel je straks een half uur en word je van het kastje naar de muur ge stuurd. 'Wilt u iemand aan de lijn, toets drie.' Als het zo gaat, laat dan maar lekker zitten." Argwaan En de meeste overheidsdiensten on line? Zo dwingt de Staat je mooi een een internetaanslui ting te hebben, betogen de jonge ren. Het lijkt wel of geen enkele overheidsmaatregel hen kan be koren. Suzanne wil wel toege ven dat alles uit Den Haag ze met argwaan vervult. Sjoerd ver woordt het iets gematigder. „Als het van de overheid komt dan verwachten we er gewoon niet zo heel veel van. Al die gro te plannen. Ze worden met veel poeha aangekondigd en daarna hoor je er nooit meer wat van of het werkt niet. Minister Pechtold heeft nog veel werk voor de boeg. ben bij een zelden voorkomende hoge wa terstand. Het kabinet ziet daarom geen directe aanleiding voor aanvullende maatregelen. Op het ogenblik wordt gewerkt aan kwetsbaarheidsanalyses per gebied. Daarbij moet aandacht worden geschon ken aan de samenhang tussen vitale sec toren. Ze zijn vaak van eikaar afhanke lijk, waardoor bij uitval van een vitale dienst een domino-effect zou kunnen ont staan met rampzalige gevolgen voor het hele land. De inzichten per regio moeten eind dit jaar beschikbaar zijn. Commissaris van de Koningin W. van Gelder ziet veel overeenkomsten tussen het rapport Bescherming Vitale Infra structuur en de onlangs opgestelde Eind rapportage Rampenbestrijding Wester- schelderegio. „De ideeën sluiten goed op elkaar aan, we hebben ze alleen wat ver schillend vormgegeven." door Ernst Jan Rozendaal DEN HAAG - Niet alles wat in de miljoenennota en bij behorende begrotingen staat, is nieuw. Sommige beleids voornemens zijn eerder uit gelekt. Van een aantal al eer der bekendgemaakte plan nen wordt de laatste stand van zaken gemeld. Hier een greep uit de opmerkelijkste Zeeuwse thema's. - In ruil voor het langer open houden van de kerncentrale Borssele investeert het kabi net 250 miljoen euro extra in duurzame energie. Het geld wordt ingezet voor energiebe sparing, een schoon gebruik van fossiele brandstof door ondergrondse opslag van CO, en gebruik van hernieuwbare energiebronnen, zoals innova tieve biobrandstoffen. Bedoeling is het klimaatvoor deel van het openhouden vart de kerncentrale te verdubbe len. De miljoenennota ver meldt niet de beoogde slui tingsdatum van de kerncen trale: 2033. - Voor het eerst opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maar niet nieuw: de aanpak van de blauwalgengroei in het Vol kerak-Zoommeer. Sinds achttien jaar geleden het Krammer-Volkerak en de achterste kom van Ooster- schelde van het zoute getij werden afgesloten, is de blauwalgenbloei elke zomer toegenomen, met overlast voor recreatie, wonen, na tuur en landbouwwater als gevolg. Op het ogenblik worden twee oplossingen onderzocht: zoet rivierwater inlaten of door spoelen met zout Oosterschel- dewater. Volgend jaar moet het besluit vallen. In 2010 moet het karwei zijn ge klaard. Kosten: 40 tot 55 mil joen euro, voor de helft op te brengen door het Rijk en de andere helft door de betrok ken provincies en water-' schappen. - De aanpak van de N61 tus sen Hoek en Schoondijke loopt een jaar vertraging op yanwege nader luchtori- derzoek. Bedoeling is nu iii 2.008 te beginnen met de aanleg van twee keer twee rijstroken tussen Hoek en Biervliet, gescheiden, rijstro ken tussen Biervliet en Schoondijke, een halve omlei ding bij Schoondijke en pa*- rallelwegen voor landbouw» verkeer tussen Hoek eri Schoondijke. De oplevering is voorzien in 2010. - De aanleg van de kanaal kruising bij Sluiskil heeft een jaar vertraging opgelo«t pen en moet nu in 2008 begin nen. De tunnel moet in 2010 worden opgeleverd. Reden van de vertraging is een on derzoek naar de diepte van het kanaal van Gent naar Ter- neuzen. Nu is de diepte 13,5 meter, maar België wil graag een vaargeul van zeker zesr tien meter diep, zodat grote re schepen Gent kunnen be reiken. Het MIT meldt niet wat de tunnel gaat kosten, maar eerder is berekend dat 285 miljoen euro nodig is. De provincie wil dat betalen uit een verlengde tolperiode voor de Westerscheldetunftel» Komt de tunnel bij Sluiskil op 'Belgische' diepte, dan kost dat 25 miljoen euro meer, te betalen door de Bel- - In 2015 moeten dé de steen bekledingen van de dijken langs de Westerschelde en de Oosterschelde weer voldoen aan de veiligheidsnormen. Daarvoor is in totaal 911 fnil+ joen euro nodig. Sinds 1997 werkt het projectbureau Zee weringen aan het herstel van de dijken aan de Westerschel de, volgend jaar wordt begon nen aan die langs de Ooster schelde. - Opvallende maar niet onver wachte nieuwkomer in het MIT is de Ontwikkelings- schets Schelde-estuarium, ook wel aangeduid als de der de verdieping van de Wester schelde. De tweede verdie ping staat er ook nog in, Die moet volgend jaar worden af gerond. Dan kan het nieuwe project beginnen, als de pro vincie en de Tweede Kamer later dit jaar het groene licht geven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 9