Aantal verkeersdoden stijgt
Uit Den Haag verwachten we niet veel
Rijk onderzoekt veiligheid kerncentrale
Van Borssele tot
de Westerschelde
Extra bijdrage
(derwijs stap
ipjuiste pad
Zeeuwse ongevallencijfers lopen niet in de pas met de landelijke
Zeeland aast op geld luchtkwaliteit
Inzet leger bij rampen
Minder geld uit provinciefonds
Claim op monumentengeld
Geen uitbreiding sluizen vóór 2015
woensdag 21 september 2005
HAAG - Een stap in de
j,richting. Zo betitelen vm-
directeur L. de Kraker van
^se Lyceum en directeur
tien van het Regionaal Pe-
risch Centrum Zeeland (RP-
j de extra investeringen in
jendenvijs.
■j! in het kader van het paas-
(ord al 100 miljoen euro
/(•■et voorbereidend middel-
,r 'beroepsonderwijs (vmbo)
^uitgetrokken, heeft het kabi-
Jr gisteren nog eens 300
pa, euro aan toegevoegd. Be-
^hetvmbo moeten daarvan
ihet voortgezet speciaal on-
,ijS (vso) en de brede scho-
profiteren. Het grootste ge
ile van het geld is bestemd
x de inrichting van prak-
lokalen in vmbo en vso.
iet hele land, ook in Zee-
bestaat een gigantische
;erstand in bouw, inrichting
inventaris van praktijkloka-
bevestigt De Kraker,
ile-tot driehonderd miljoen
daarvoor klinkt heel veel,
srbet is een illusie te denken
de achterstanden daarmee
iden weggewerkt. Het is een
de eerste stap, maar nog niet
Keg," De Kraker kan zich
[linden in het rekensomme-
iiide miljoenennota dat 100
ioen euro goed is voor 350
islijklokalen. „Dat lijkt me
iptimistisch. Ik ken een colle
ct Weert die voor een tech-
kpleinbijna vijf miljoen euro
lgheeft. Het zijn geen stan-
irflokalen."
Idie reden pleit De Kraker er-
ïdat dergelijke lokalen een
wie functie krijgen. „Om
beginnen moeten ze ook door
lübo worden gebruikt."
tdescholen zitten te springen
geld. De Reu juicht daarom
extra investeringen toe. „Mi-
Is Van der Hoeven heeft
li flink bezuinigd op het bud-
roor het. onderwijskansenbe-
Via een zijdeur komt dat
Inu terug, alleen is het veel
der. Prima dus, maar alle re
nin terughoudend te reage-
Eerst moet maar blijken of
brede scholen in Zeeland
ran kunnen profiteren."
last bij aanpak
nkke schakels
B-Vlaanderen
iErnst Jan Rozendaal
HAAG - Bij de aanpak
de zwakke schakels in de
geen tijd verloren
Daarom heeft staatssecre-
Schultz van Haegen (WD,
liter en Waterstaat) 96 mil-
euro vervroegd beschik-
Mogelijk kan
Zeeuws-Vlaanderen daar-
iprofitcren.
de aanpak van de zwakke
tóheeft het Rijk tot 2020
Waal 743 miljoen euro be-
übaar. Voor de periode 2007
mo nu versneld 96 mil-
euro uitgetrokken. In Zee-
iajn zwakke plekken gecon-
W in de kust van
•Zeeuws-Vlaanderen en
leren. De zeeweringen vol-
mdaar met aan de norm van
overstromingsrisico van
linde4000 jaar. De provin-
Noord- en Zuid-Holland en
dand stellen planstudies op
'de aanpak van de zwakke
kot Volgend jaar beslist
sltz welke projecten voor
hebben. Gedeputeerde M.
Kr (PvdA, waterkeringen)
Kpaald niet pessimistisch'
West-Zeeuws-Vlaanderen
ft tot de gebieden die als
worden aangepakt,
zijn de plannen het verst
opzichte van alle andere
«schakels. Daarbij komt
kt Rijk dit als een voor
dproject beschouwt waarin
^bescherming wordt ge
folterd met ontwikkelings-
TOe,"
kd project Waterdunen van
Landschap gaan
Ontwikkeling en recrea-
hand met de verster-
'varlde zeeweringen.
M om een binnendijkse
wing tussen Breskens en
woedse duinen. De natuur-
hoort nog bij de
voor
twee-
t -o van de Wester-
HSpvóor is tot 2008
|schikbaar. Voor de ont
ging van de recreatie zijn
«investeerders bereid een
1111 nd zakje te doen. Als zij
^moeten wachten, bestaat
dat zij afhaken. Daar-
5hetzaak al in 2007 te be
ll
«sneller beschikbaar stel
pt geld geeft Schultz ge-
•<an de wens van de Twee-
^er en de betrokken pro-
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Het aantal ver
keersslachtoffers in Zeeland
lijkt hoger uit te vallen dan vo
rig jaar. Dat blijkt op het mo
ment dat ministerie van Verkeer
en Waterstaat overweegt de
doelstellingen voor 2010 en
2020 naar beneden bijstellen.
In Zeeland waren vorig jaar om
deze tijd 13 dodelijke verkeers
slachtoffers geteld, nu zijn het
er al 19. Het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland (RO-
VZ) verwacht op basis daarvan
dat het aantal dodelijke slachtof
fers aan het eind van het jaar op
29 uitkomt, tegenover 23 vorig
jaar.
Secretaris H. Rhebergen van het
ROVZ waarschuwt voor over
haaste conclusies. Omdat het in
Zeeland om relatief geringe aan
tallen gaat, fluctueert het onge-
vallencijfer enorm als alleen
van dodelijke slachtoffers
wordt uitgegaan. Daarom wor
den de ziekenhuisopnamen mee
gerekend. Vorig jaar waren dat
er in Zeeland 319. Het ROVZ
heeft geen inzicht in de huidige
tussenstand van de ziekenhuis
opnamen.
Het Rijk gaat uit van een lande
lijk aantal van 900 verkeersdo
den en 17.000 ziekenhuisgewon
den in 2010 en 640 doden en
13.500 ziekenhuisgewonden in
2020. Vorig jaar werden 881 ver
keersdoden geteld. Als ook in
2005 het ongevallencijfer mee
valt, schrijft het ministerie nu
in zijn begroting, worden de
px-ognoses voor 2010 en 2020 bij
gesteld.
De Zeeuwse situatie lijkt daar
haaks op te staan, maar volgens
Rhebergen is dat niet het geval.
In Zeeland is de norm voor 2010
al naar beneden bijgesteld. Uit
gaande van de landelijke norm
zou hier in 2010 een totaal van
368 doden en ziekenhuisgewon
den acceptabel zijn. De Zeeuw
se norm ligt op 321, waarvan
niet meer dan 24 dodelijke
slachtoffers.
Toevalstreffer
Rhebergen noemt de kans dat
het landelijke ongevallencijfer
in 2004 een toevalstreffer was re
delijk groot. Hij moet daarom
nog zien of de doelstelling inder
daad naar beneden wordt bijge
steld.
Gedeputeerde A. Poppelaars
(CDA, verkeer) betreurt het dat
de Zeeuwse ongevallencijfers
dit jaar wat uit de pas lopen. Hij
wijst erop dat over meerdere ja
ren gezien de trend gunstig
blijft. Er is geen reden de Zeeuw
se norm bij te stellen, ook niet
wanneer het Rijk daar volgend
jaar toe zou besluiten. „De
Zeeuwse doelstelling is al zo
scherp als hij kan zijn."
Alle maatregelen in het kader van het verkeersveiligheidsproject Duurzaam Veilig ten spijt is het aantal verkeersslachtoffers in Zeeland toegenomen, terwijl er landelijk
sprake is van een daling. Toch gaan provincie en ROVZ door met het treffen van duurzaam veilige maatregelen, zoals het scheiden van weghelften met stenen broodjes en
lijnen hier op de weg tussen Zuidzande en Cadzand. foto Peter Nicolai
Jongeren niet enthousiast over plannen minister Pechtold
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - Minister Pechtold (D66,
bestuurlijke vernieuwing) wil
het vertrouwen van de burger in
de overheid herstellen. Bij jonge
ren op de Grote Markt in Goes
stuiten zijn plannen op scepsis
en argwaan.
Het lijken zulke goede ideeën.
Er komt volgend jaar één tele
foonnummer waarmee de bur
ger alle overheidsdiensten en uit
voeringsorganisaties kan berei
ken. Bovendien moet zestig pro
cent van alle overheidsdiensten
eind volgend jaar via internet
kunnen worden bereikt. En het
nieuwe paspoort of identiteitsbe
wijs krijgt een vingerafdruk en
gezichtsscan. Daardoor wordt
het wel duurder, maar jongeren
vanaf 14 jaar krijgen hun eerste
identiteitskaart gratis.
Vingerafdruk
Marloes van Eek (17), Sjoerd
Lammerts (18), Judith Snoeck
(17) en Suzanna Bausch (18)
zijn er niet over te spreken.
„Een vingerafdruk en een ge
zichtsscan? Dat lijkt me een
beetje overdreven", reageert
Marloes.
Maar het is toch handig dat een
ander jouw kaart niet kan ge
bruiken als je hem kwijtraakt?
„Dat is precies de reden waar
om ik hem meestal niet bij me
heb", antwoordt Suzanna. „Ik
Vlnr: Marloes van Eek, Sjoerd Lammerts, Judith Snoeck en Suzanna Bausch. foto Dirk-Jan Gjeltema
ben bang dat-ie gejat wordt of
dat ik hem kwijtraak." Ook nu
heeft ze hem niet bij zich, be
kent ze. Hetzelfde geldt voor Ju
dith. Marloes en Sjoerd hebben
wel een identiteitsbewijs op
zak. Judith kan zich wel iets
voorstellen bij de noodzaak van
een vingerafdruk en een ge
zichtsscan. „Er gebeuren zoveel
nare dingen, dat ik snap dat de
controle wordt opgevoerd. Wel
jammer dat het zo moet."
Het is toch wel tof dat de eerste
identiteitskaart voor jongeren
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Het Rijk onderzoekt sa
men met de gemeente of de beveiliging
van de kerncentrale in Borssele tekort
schiet. Aanleiding is de actie van Green
peace, vier maanden geleden, waarbij
acht demonstranten bovenop de koepel
van de nucleaire stroomfabriek klom-
In totaal wisten veertig actievoerders
van Greenpeace het terrein van de kern
centrale op te komen. De milieu-organi
satie wilde daarmee aantonen dat kern
centrales een groot risico vormen als doel
voor terroristische aanslagen.
Het ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM)
stelt in zijn gisteren gepresenteerde be
groting dat wetgeving en vergunningen
op gebied van beveiliging van nucleaire
installaties tegen ongewenste beïnvloe
ding van buitenaf worden aangescherpt.
Er wordt verwezen naar het rapport Be
scherming Vitale Infrastructuur, dat afge
lopen vrijdag in het kabinet is bespro
ken. Daarin staat dat een evaluatie van
de actie van Greenpeace moet uitwijzen
in hoeverre aanvullende veiligheidsmaat
regelen nodig zijn.
Een woordvoerder van de gemeente Bor-
sele bevestigt dat het onderzoek loopt.
Wanneer het wordt afgerond, is niet dui
delijk.
In het rapport over de vitale infrastruc
tuur is onderzocht of onder meer de ener
gie- en drinkwatervoorziening, de tele
communicatie, de voedselvoorziening, de
waterkeringen en de chemische en nucle
aire industrie voldoende zijn beschermd
tegen storingen, rampen, sabotage of aan
slagen.
De conclusie is dat de bescherming 'rede
lijk goed' is. Wel wordt een aantal aanbe
velingen gedaan. Voorstel is een natio
naal veiligheidsinstituut voor de chemi
sche industrie op te richten, waarbij ook
de nucleaire industrie zich kan aanslui
ten. De haalbaarheid van een dergelijk
coördinerend instituut wordt momenteel
onderzocht. De AIVD zal twee keer per
jaar de bedreigingen voor de chemische
en nucleaire industrie actualiseren.
In de chemische sector zijn 'calamiteuze
effecten' voorstelbaar bij aanslagen op
bedrijven met installaties en opslagtanks
en op transporten van gevaarlijke stoffen
per spoor, weg of binnenvaart. Het Rijk
wil meewerken aan bewaakte parkeer
plaatsen voor chemische transporten en
maatregelen om de veiligheid van ran
geerterreinen te verbeteren.
Een terroristische aanslag op primaire
waterkeringen wordt 'niet geheel ondenk
baar' geacht, maar zal alleen effect heb-
DEN HAAG - Gedeputeerde J. Suurmond (WD, milieu)
wil dat Zeeland snel inspeelt op het geld dat het kabinet
beschikbaar stelt voor de verbetering van de luchtkwali
teit. Landelijk gaat het om 900 miljoen euro voor de perio
de 2005-2015.
De provincie werkt op het ogenblik aan een plan van aan
pak voor de luchtkwaliteit. „Zonodig passen we dat aan",
zegt Suurmond. „We moeten snel inhaken op beschikbare
budgetten op dit gebied." Behalve subsidieregelingen
voor het aanbrengen van roetfilters in onder meer vracht
auto's en binnenvaartschepen mikt staatssecretaris Van
Geel (CDA, milieu) op een gebiedsgerichte aanpak. Zijn
wetsvoorstel luchtkwaliteit ligt op het ogenblik ter advise
ring bij de Raad van State.
DEN HAAG - Commissaris Van de koningin W. van Gel
der is blij dat de ministeries van Defensie, Justitie en Bin
nenlandse Zaken met elkaar zijn overeengekomen dat
3000 militairen paraat zijn om hulp te bieden bij rampen
en incidenten. Dat is van belang voor Zeeland, vanwege
de geringe omvang van de hulpdiensten. „Toch moeten
we ons in Zeeland realiseren dat we het in de eerste uren
van een ramp met elkaar moeten klaren", aldus Van Gel
der. „Daarom is het van het grootste belang dat burgers
in geval van incidenten tijdig worden geïnformeerd."
DEN HAAG - Zeeland krijgt jaarlijks 342.000 euro mip-
der uit het provinciefonds. Een onverwachte tegenvaller,
vindt gedeputeerde J. Suurmond (WD, financiën). „Met
al die geluiden over een aantrekkende economjé had ik
daar niet op gerekend." De korting leidt niet tot bezuini
gingen, aldus Suurmond. „We kunnen dit binnen onze $i-
gen begroting wel opvangen."
DEN HAAG - Gedeputeerde H. van Waveren (CDA, cul
tuur) gaat zich sterk maken voor restauratie van de Ne
derlands-Hervormde Kerk in Groede en de loods van de
Stoomtrein Goes-Borsele. Hij vindt dat zij moeten deleft
in de 100 miljoen euro die het kabinet extra heeft uitge
trokken voor monumenten. „Zij vallen duidelijk in de ca
tegorie achterstallig onderhoud waarvoor dat geld be
doeld is."
DEN HAAG - Uitbreiding van de capaciteit van de Vol-
keraksluizen, de Kreekraksluizen en de Westsluis bij Ter-
neuzen is vóór 2015 niet aan de orde. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat erkent dat mogelijk 'capaciteits
knelpunten' bestaan. Onderzocht wordt of eventuele aan
passingen moeten worden opgenomen in de plannen voor
de periode 2015-2020. Voor investeringen zou dan een be
roep worden gedaan op Vlaanderen. In het Schelde-Rijn-
verdrag zijn afspraken gemaakt tussen België en Nederr
land over een goede binnenvaartverbinding tussen Rotter
dam en Antwerpen. In het verleden is onder meer door de
schippersorganisatie Schuttevaer aangedrongen op ver
groting van de capaciteit van deze sluizen.
gratis wordt? Kost het Rijk wel
mooi 40 miljoen euro. „Ik vind
dat een identiteitsbewijs sowie
so gratis moet zijn", werpt Su
zanna tegen. „Als-tie gejat
wordt, kan ik er toch niks aan
doen? Moet ik er dan wel voor
dokken? Zoveel studiefinancie
ring krijgen we toch al niet."
Dan maar een ander thema aan
gesneden. Eén telefoonnummer
voor alle overheidsdiensten.
Daar kan toch niemand tegen
zijn? „Nee, hè", barst Judith los.
„Ik zie het al gebeuren. Dan bel
je straks een half uur en word je
van het kastje naar de muur ge
stuurd. 'Wilt u iemand aan de
lijn, toets drie.' Als het zo gaat,
laat dan maar lekker zitten."
Argwaan
En de meeste overheidsdiensten
on line? Zo dwingt de Staat je
mooi een een internetaanslui
ting te hebben, betogen de jonge
ren. Het lijkt wel of geen enkele
overheidsmaatregel hen kan be
koren. Suzanne wil wel toege
ven dat alles uit Den Haag ze
met argwaan vervult. Sjoerd ver
woordt het iets gematigder.
„Als het van de overheid komt
dan verwachten we er gewoon
niet zo heel veel van. Al die gro
te plannen. Ze worden met veel
poeha aangekondigd en daarna
hoor je er nooit meer wat van of
het werkt niet.
Minister Pechtold heeft nog veel
werk voor de boeg.
ben bij een zelden voorkomende hoge wa
terstand. Het kabinet ziet daarom geen
directe aanleiding voor aanvullende
maatregelen.
Op het ogenblik wordt gewerkt aan
kwetsbaarheidsanalyses per gebied.
Daarbij moet aandacht worden geschon
ken aan de samenhang tussen vitale sec
toren. Ze zijn vaak van eikaar afhanke
lijk, waardoor bij uitval van een vitale
dienst een domino-effect zou kunnen ont
staan met rampzalige gevolgen voor het
hele land. De inzichten per regio moeten
eind dit jaar beschikbaar zijn.
Commissaris van de Koningin W. van
Gelder ziet veel overeenkomsten tussen
het rapport Bescherming Vitale Infra
structuur en de onlangs opgestelde Eind
rapportage Rampenbestrijding Wester-
schelderegio. „De ideeën sluiten goed op
elkaar aan, we hebben ze alleen wat ver
schillend vormgegeven."
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Niet alles wat
in de miljoenennota en bij
behorende begrotingen staat,
is nieuw. Sommige beleids
voornemens zijn eerder uit
gelekt. Van een aantal al eer
der bekendgemaakte plan
nen wordt de laatste stand
van zaken gemeld. Hier een
greep uit de opmerkelijkste
Zeeuwse thema's.
- In ruil voor het langer open
houden van de kerncentrale
Borssele investeert het kabi
net 250 miljoen euro extra in
duurzame energie. Het geld
wordt ingezet voor energiebe
sparing, een schoon gebruik
van fossiele brandstof door
ondergrondse opslag van CO,
en gebruik van hernieuwbare
energiebronnen, zoals innova
tieve biobrandstoffen.
Bedoeling is het klimaatvoor
deel van het openhouden vart
de kerncentrale te verdubbe
len. De miljoenennota ver
meldt niet de beoogde slui
tingsdatum van de kerncen
trale: 2033.
- Voor het eerst opgenomen
in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport
(MIT) van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat maar
niet nieuw: de aanpak van de
blauwalgengroei in het Vol
kerak-Zoommeer.
Sinds achttien jaar geleden
het Krammer-Volkerak en de
achterste kom van Ooster-
schelde van het zoute getij
werden afgesloten, is de
blauwalgenbloei elke zomer
toegenomen, met overlast
voor recreatie, wonen, na
tuur en landbouwwater als
gevolg.
Op het ogenblik worden twee
oplossingen onderzocht: zoet
rivierwater inlaten of door
spoelen met zout Oosterschel-
dewater. Volgend jaar moet
het besluit vallen. In 2010
moet het karwei zijn ge
klaard. Kosten: 40 tot 55 mil
joen euro, voor de helft op te
brengen door het Rijk en de
andere helft door de betrok
ken provincies en water-'
schappen.
- De aanpak van de N61 tus
sen Hoek en Schoondijke
loopt een jaar vertraging op
yanwege nader luchtori-
derzoek. Bedoeling is nu iii
2.008 te beginnen met de
aanleg van twee keer twee
rijstroken tussen Hoek en
Biervliet, gescheiden, rijstro
ken tussen Biervliet en
Schoondijke, een halve omlei
ding bij Schoondijke en pa*-
rallelwegen voor landbouw»
verkeer tussen Hoek eri
Schoondijke. De oplevering
is voorzien in 2010.
- De aanleg van de kanaal
kruising bij Sluiskil heeft
een jaar vertraging opgelo«t
pen en moet nu in 2008 begin
nen. De tunnel moet in 2010
worden opgeleverd. Reden
van de vertraging is een on
derzoek naar de diepte van
het kanaal van Gent naar Ter-
neuzen. Nu is de diepte 13,5
meter, maar België wil graag
een vaargeul van zeker zesr
tien meter diep, zodat grote
re schepen Gent kunnen be
reiken. Het MIT meldt niet
wat de tunnel gaat kosten,
maar eerder is berekend dat
285 miljoen euro nodig is. De
provincie wil dat betalen uit
een verlengde tolperiode
voor de Westerscheldetunftel»
Komt de tunnel bij Sluiskil
op 'Belgische' diepte, dan
kost dat 25 miljoen euro
meer, te betalen door de Bel-
- In 2015 moeten dé de steen
bekledingen van de dijken
langs de Westerschelde en de
Oosterschelde weer voldoen
aan de veiligheidsnormen.
Daarvoor is in totaal 911 fnil+
joen euro nodig. Sinds 1997
werkt het projectbureau Zee
weringen aan het herstel van
de dijken aan de Westerschel
de, volgend jaar wordt begon
nen aan die langs de Ooster
schelde.
- Opvallende maar niet onver
wachte nieuwkomer in het
MIT is de Ontwikkelings-
schets Schelde-estuarium,
ook wel aangeduid als de der
de verdieping van de Wester
schelde. De tweede verdie
ping staat er ook nog in, Die
moet volgend jaar worden af
gerond. Dan kan het nieuwe
project beginnen, als de pro
vincie en de Tweede Kamer
later dit jaar het groene licht
geven.