Een muzikant moet entertainment brengen Geslaagde zoektocht naar nieuwe jazzpodia Cadeautje van Michiel Borstlap 27 Ongepaarde handen woensdag 21 september 2005 britsen Normale da- M obsessie voor de pra- mens", zei ijfster Esther Gerrit iele jaren geleden jurview. „Hoe komt het ijaartwee procent van la echt belangrijk is en «hun dag vullen met gesprekken? Ik pro- logica achter het hande- «jpen, ik wil alles VWaaro'm? Ik heb geen jjjonge jtjwste roman Normale ïeeft het zwijgen altijd Rechts ervaren. Want jis verdringen, is onder- bangst om je uit te jert noodgedwongen te lde boerderij van de [dersdie haar hebben op- [Opa is namelijk ernstig ie, evenals Gerritsen atarge met schrijfambi- gt begonnen met een to lver een Amerikaanse Terwijl ze probeert de caan te doorgronden, u aam weg in de ui- acrete wereld van opa en it is een wereld waarin roon van de dagen vast- itaarin je aan dertig stan den een leven lang ge ilt. iïrfoeit deze vaste patro- argaandeweg leert ze Vier deze vorm van 'gees- imoede' te begrijpen. Cerritsen: „Het zwijgen a mogelijkheid erbij wor- ist leven van de hoofd- Het letterlijke zwijgen: om dingen niet met el- 'bespreken, maar ook het linje hoofd, op bepaalde ia niet ingaan." nj De Geus, 219 pag., éde Waal: Vijftig manie- mpitc mijn leven ver- B koe jij dat kunt voorko mneen vrouw liggen in Side man: „Ik heb nog snoten om klaar te ko lders kan ik die erectie 5uur wel vergeten! Instreerde cartoonist Ka- kahet hoofdstuk 'Ik wil i,betere seks!' in het Upg manieren waarop ik m verpestte en hoe jij imrkomen van éde Waal. Hij was een "es en iedereen ver fde klootzak. Zegt De trok met ruzie als hoofd- ór van filmblad Skoop, atslagen als filmrecen- sde Volkskrant en werd een column over Rob edoor de rechter veroor- Meen boete. Maar uitein- feam ook De Waal tot in- ilceeft dat tot zijn veertig- den duren. ilkwam erachter dat hij lachzelf in'de weg zat, hij eigen grootste vijand, feoek ontleedt hij op wei- neren je jezelf kunt sabo- lekunt bijvoorbeeld te jlkwijt zijn aan klagen, •even aan je angsten en zen hebben met compli cen (De Waal: „Ik rooit een compliment ft filmkritieken."). hggeeft De Waal ook op torn al die valkuilen te fli,zoals: 'Wees dankbaar je wel hebt' en 'Geef mmassage cadeau'. Al adviezen veel minder aKaraagurka's tekenin- wj Scriptum Publishers, IMS,00. Michiel Borstlap: „Een groot orkest is net een modderschuit." foto Klaas Fopma/GPD Coffee Jazz was een ca deau van pianist Michiel Borstlap voor een vriend. Inmiddels staat de cd al weken-in de Neder landse toptien van best verkochte jazzplaten. Michiel Borstlap had Coffee Jazz aanvankelijk al leen in gedachten als een ca deautje voor de eigenaar van het gelijknamige eethuis in de Utrechtsestraat in Amsterdam. „Die eigenaar is een rare snij boon. Hij bemoeit zich met alle gasten, serveert intussen heer lijk Indonesisch eten en draait ook nog eens jazzplaten. Hij houdt erg van Keith Jarrett stan dards-albums, dus ik heb voor de cd ook vooral standards geko- Borstlap nam de cd op met bas sist Stefan Lievestro en drum mer Pascal Vermeer en wilde de cd in eigen beheer uitbrengen in een oplage van vijfhonderd. Het liep wat anders. Zijn platenbaas hoorde het album en kwam met een met een hoesontwerp. Inmid dels staat Coffee jazz al we ken in de Nederlandse toptien van best verkochte jazzplaten. Het album bevat twee eigen composities, twee standards van Cole Porter en verder de beken de titels 'Autumn leaves', 'Bye bye blackbird' en 'The old coun try'. Hoe kies je je repertoireHeb je een voorkeur voor bepaalde com ponisten? Borstlap: „Nee, ook niet voor een bepaalde stijl of periode uit de jazz. 'Componisten' vind ik ook een te zwaar woord. Bach en Beethoven zijn componisten, Cole Porter is eerder een liedjes schrijver. Het hele Realbook (de standardsbijbeï voor jazzmuzi kanten, red.) staat vol met lied jes. Dat boek ken ik van binnen en van buiten vanaf mijn acht ste levensjaar. Ik kies een stan dard meestal op zijn vorm en die moet bij voorkeur lang zijn. 'Just one of those things' van Porter is een lekker lang num mer, waarmee je een spanning kunt opbouwen en grappen kunt maken in je vertolking." Wanneer besluitje in de studio dat een nummer af is? moet groot denken, overzicht houden, de spanningsboog in de gaten houden. Ik probeer als bandleider naar onszelf te luiste ren alsof ik het publiek ben. Als ik een bassolo saai vind worden, kap ik die af. In bands van ande ren speel ik haast nooit, ik kan me schamen als anderen verkeer de keuzes maken, waardoor een concert tot stilstand komt. Je hoort vaak drie keer hetzelfde op een avond. De band begint met een muziekstuk in medium tempo, speelt dan een stuk in up-tempo en dan een ballad. Dat vind ik erg. Je hebt als muzi kant de plicht enig entertain ment te brengen. Je moet een „Dat weet je meteen als je een opname hoort. Je luistert of je elkaar begrijpt en samen tot een verhaal komt en of je indivi dueel onberispelijk bent. Als dat allemaal zo is, dan is een nummer af. De hele plaat is in Studio Grasland in Haarlem tot stand gekomen. We hebben niets van tevoren ingestudeerd of bedacht." Schamen Hoe belangrijk is jouw rol als bandleider? „Als bandleider bepaal je de structuur van een nummer. Je concert maken, zoals je een film maakt met een spanningsboog. In één ballad moet je je verhaal over romantiek kwijt kunnen. Een goede film bevat ook maar één romantisch gedeelte, en niet vijf. Tijdens een concert moet je doseren." In welke bezettinq speel je het liefst? „Het liefst in een trio, in een duo met Trijntje Oosterhuis of Edsilia Rombley, of solo. Ik heb het liefst zo veel mogelijk vrij heid, en hoe kleiner de bezet ting, hoe makkelijker je kunt schakelen en improviseren. Een groot orkest is net een modder schuit, zo weinig wendbaar." Met welke muzikanten in Neder land voel jij je verwant? „Met Benjamin Herman, Jesse van Ruller, Eric Vloeimans, en Han Bennink niet te vergeten. Ik heb met hen gemeen met wat ze in Cuba 'bomba' noemen: het grote kloppende muzikale hart. Het is een godsgeschenk dat je kunt spelen, dus moet je niet thuis op de bank gaan mekke ren dat je maar vijftig euro ver dient met een avond spelen in Alto. Nee, kleed je mooi aan, ga dat podium op en speel de ster ren van de hemel. Mensen heb ben daar een kaartje voor ge kocht. Dan willen ze niet naar een ongeïnteresseerde jazzmuzi kant gaan kijken. Ik kan niet te gen de nikserigheid en het egoïs me die je veel op podia ziet." Je hebt zelf een heel helder pia nogeluid, van welke pianisten vind jij de toon mooi? „Ik hou van helderheid, mis schien omdat ik niet zo gearticu leerd praat. Ik studeer 4 a 5 uur per dag klassieke muziek: Bach, Scarlatti, Schubert en Chopin, daar leer ik van. Herbie Han cock blijft een voorbeeld. Way ne Shorter, Miles Davis, Joe Za- winul en Joni Mitchell, vind ik grote componisten, omdat ze stukken hebben geschreven die zowel het hoofd, als de onder buik als het hart aanspreken. En de beste pianist is Keith Jar rett, omdat hij de wil heeft om tot diep in de toetsen te klinken. Groten zijn voor mij ook Horo witz, Richter, en Art Tatum." Maartje den Breejen Portret van Constantijn Huygens en Suzanna van Baerle, Jacob van Campen, 1635 T71 T TT^ ~|\T T TT TT7" ging ik naar Den Haag voor Ti X v_X Ej IN 1 1 XeJ XN.de tentoonstelling van Jeroen Brouwers in het Letterkundig Museum. Uiteindelijk kwam ik diep onder de indruk uit het Mauritshuis. Het waren daar niet alleen de Vermeers die de aandacht vroegen, het was een onbekend schilderij van een man en een vrouw. Ik dacht het karakteristieke gezicht van Constantijn Huygens te her kennen, van de secretaris van drie Prinsen van Oranje, de rechter hand van Frederik Hendrik. De man op het schilderij was Huygens (1596-1687). Maar dan kon die vrouw achter hem niemand anders zijn dan zijn echtgenote Suzanna van Baerle, die hij Sterre noemde. Op het schilderij (ongeveer een meter bij tachtig centimeter) zien we een zelfbewuste man en een vrouw die er zijn mag. De man draagt een zwartlakense jas, witte kanten kraag, mooi half lang haar. Een benige neus heeft hij en de snor is werelds misschien zelfs a la mode getrimd. De vooruitstekende onderlip valt op, ook een zeer smal sikje, tot over de ronding van de kin. Neus, licht uitpuilen de ogen, en dat schaamsikje komen eveneens op andere portretten van Huygens voor. Dan de vrouw. Ze komt vanachter de man te voorschijn. Ernstig, ta melijk rond gezicht, kleine mond, op haar hoede? Mooie donkere ogen en wenkbrauwbogen. Het dondkerblonde haar ligt in een po ny op een hoog voorhoofd. De vrouw is gekleed om te poseren, een rode jurk, nee, meer oranje is de japon. Een verwijzing naar de func tie van haar man? Schitterend kant, parelend. Sobere eenvoud die stijl- en standsgevoel verraadt. De achtergrond ademt grijsgroen, verloopt naar groenbruin. In de rechterbenedenhoek zien we de krullen van een zetel, een bank, waarvan nog net de achterleuning (in gedempt oranje) zichtbaar is aan de rechterzijde. Het is die impo nerende man die wegkijkt en die kleurige vrouw die naar ons kijkt, in alle rust en ernst, die dit dubbel portret zo fascinerend maakt. Dubbelportretten van echtparen zijn betrekkelijk zeldzaam, dubbel portretten van personen, van wie één en profiel terwijl de ander de schilder aankijkt zijn nog schaarser. En afbeeldingen van Suzanna van Baerle zijn er verder niet. Het doek wordt aan Jacob van Campen toegeschreven, de architect van het oude Amsterdamse stadhuis. Dezelfde die Beatrix' huidige woonstede, Huis ten Bosch, ontwierp. Huygens bemiddelde tussen hem en het hof en was bevriend met Van Campen. Als Frederik Hen drik te velde was regelde secretaris Huygens met Amalia van Solms, Frederiks vrouw, allerlei praktische zaken tijdens de bouw. Van Campen bouwde ook Huygens' eigen huis, dat aan het Haagse Plein stond op de plaats waar nu het ministerie van Donner glori eert. De man en de vrouw houden op het schilderij elk met een hand (en de hand van de man beslist wat ongemakkelijk) een muziekblad vast. Waarom moeten ze zo nodig dat papier samen vasthouden? En wat houdt die partituur in? Het is een zogenaamde continuo-partij, een generale bas, zonder begin en zonder eind, zo leerde ik na enig speurwerk in een tijdschrift voor muziekgeschiedenis. Muziek zon der een melodiepartij komt op een schilderij nooit voor. Het kan niet anders dan dat Huygens hier wil zeggen: de baspartij zorgt voor de harmonie. Er is een vernuftig gedicht van Huygens met de titel Twee ongepaer- de handen op een Clavecimbel, geschreven elf jaar na de dood van zijn Sterre. In het gedicht spelen de linkerhand van de man en de rechterhand van de vrouw samen op het clavecimbel. De vrouwelij ke rechterhand is huppelig en vrolijk, de linkerhand zorgt voor de maat. Zij mag sprankelen en improviseren, hij zorgt voor de grond toon en de samenhang. Wie dit gedicht van de ongepaarde handen kent, kijkt anders naar het dubbelportret, al is het niet zeker dat je ook meer ziet. Lo van Driel :aantal jazzclubs in Nederland is in sloop der jaren drastisch gedaald, ^producent Bob Hagen heeft met •programma nieuwe podia gevon- Nederlandse schouwburgen en thea- 7% doen er dit seizoen mee, waar- Stadsschouwburg in Middelburg de Mythe in Goes. Üenheeft zijn schaapjes redelijk op j&maar het woord rust komt niet in Ordenboek voor. De oud-onderne- jtót nog altijd. „Zeven dagen per uur per dag." Tegenwoordig sagen zich belangeloos in om de Ne- schouwburgen en theaters te la- yen, ^Stichting Jazz Impuls heeft Hagen ®rlandse theaters 128 dubbelcon- *eten te organiseren. Vorig seizoen om 43 theaters en 114 concerten. dat ook de publieke belangstel- '•jaareen stijgende lijn laat zien. i voor dit project ontstond toen ik •cjaar geleden na een ongeluk in het ~^'ag- Terwijl zich de laatste jaren zeer talentvolle jonge musici ont- las ik toen onder meer in de Cultuurnota van het ministerie dat het dramatisch gesteld was met de jazzpodia in Nederland. Ooit waren het er 80. Daarvan zijn er nog maar ongeveer 20 over." De jazz is in de loop der jaren behoorlijk af gekalfd, zegt Hagen. „De popmuziek heeft de jazz verdrongen. En terwijl er zoveel prachtige muziek te horen is, was hetgeen zo af en toe op de televisie te zien was, be hoorlijk extreem. Dat schrok mensen af. Uit onderzoek is gebleken dat niet meer dan vijf procent van het publiek affectie heeft met jazz." Hagen meende dat het desondanks moge lijk moest zijn meer livejazz te laten klin ken in Nederland en kwam op het idee thea ters en schouwburgen te benaderen met een nieuw programma- idee, waar volgens hem ook niet-jazzliefhebbers belangstelling voor zouden hebben. „Er waren nauwelijks schouwburgen in Nederland die nog jazz programmeerden. Vredenburg in Utrecht en het Concertgebouw in Amsterdam en nog een paar uitzonderingen." Van de theaters en schouwburgen kreeg hij 'redelijk wat positieve reacties'. Genoeg in elk geval om het avontuur aan te gaan. Zon der subsidie - want de aanvraag daarvoor werd afgewezen. Dankzij bijdragen van ver scheidene fondsen heeft Hagen drie jaar lang jaarlijks ongeveer 150.000 euro te be steden. Dat budget gaat goeddeels op aan promotie. Hagen: „Het doel is om mensen die een beet je avontuurlijk zijn ingesteld naar deze jazz concerten te krijgen. En dat is afgelopen sei zoen gelukt, want uit onderzoek blijkt dat dertig procent van de bezoekers eerder nooit naar jazzconcerten ging.De dubbel concerten bestaan uit een instrumentale act voor de pauze en een vocaal programma daarna. Zorgvuldig uitgekozen door Ha gen, die zich dag in dag uit verdiept in wat er gaande is in de hedendaagse jazz. Hij be luistert honderden cd's, met name ook van musici die zich aanmelden en bezoekt tallo ze concerten. „Ik ga ook naar de eindexa mens van de conservatoria die jazzmusici opleiden. Verder krijg ik suggesties van an dere jazzkenners." Toegankelijkheid Hij vat het genre 'jazz' tamelijk ruim op, zo als dat ook bij North Sea Jazz het geval is. Dus programmeert hij ook 'jazz-achtige' muziek. Hij streeft naar toegankelijkheid, maar doet naar eigen zeggen 'geen conces sies aan kwaliteit en artisticiteit'. Hagen wil vooral jonge musici - soms ook onbekende - programmeren. Die wil hij te gen een behoorlijke gage de kans bieden zich op verscheidene podia te manifesteren. Maar er staan ook enkele bekende namen in het programmaboekje: Piet Noordijk, Ri ta Reys en The Jazz Orchestra of the Con certgebouw. Hagen bezoekt zelf een groot deel van 'zijn' concerten.„Om te bekijken hoe het gaat. Om te bekijken hoe het beter kan. Zeker bij jonge onervaren musici met te weinig po diumervaring zie je dat de presentatie voor verbetering vatbaar is. Iemand zag ik vorig seizoen bijvoorbeeld de hele avond met open mond kauwgom kauwen, een ander zette aan het begin een muzieklessenaar neer en die bleef het hele concert vooraan op het podium staan en beperkte voor veel bezoekers het uitzicht. En ook het in ont vangst nemen van het applaus is een belang rijk onderdeel van die presentatie. Dan sta je niet met je rug naar het publiek." De beloning voor Hagen is uitsluitend de voldoening als het slaagt. „Als ik geld had willen verdienen, had ik wat anders moeten doen. Ik hoorde een keer iemand zeggen: als je aan jazzmuziek een miljoen wilt over houden, moet je met twee miljoen begin nen. Maar ik hou gewoon heel erg van jazz, ik heb het vroeger zelf veel gespeeld. Die muziek heeft mijn leven verrijkt." Henk Aalbers 128 concerten van Stichting Jazz Impuls in 50 Ne derlandse theaters, waaronder de Stadsschouio- burg Middelburg (20 november, 18 december, 22 ja nuari) en Theater de Mythe in Goes (12 februari). Jazzproducent Bob Hagen: „Ik hou gewoon heel erg van jazz." foto Hans van der Vlekkert/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27