Bes voor zelfstandig havenschap 41% Route Mobiel. Sneller en goedkoper bij pech onderweg 0800-0504 Sociale partners moeten meer naar toekomst kijken idenen voor samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam zijn achterhaald legast Tot O goedkoper dan de ANWB zaterdag 17 september 2005 [U Zeeuwse werkgevers heb- l)ten met hun manifest over economische ontwikkelings- L|ng van Zeeland een be- inriik signaal afgegeven. Ze erlangen daadkracht en elan act verdedigen van de belan- promoten van Zeeland Lu provincie die is bedeeld een aantal natuurlijke voor- bleu, die een meer dan gemid- L bijdrage aan het nationa- fekomen mogelijk maken. Lel de invloed van politiek (bestuur op de bepalende eco- nisdie parameters - zeker op «aonaal niveau - gering is, vol- Ël het niet om het bedrijfsle- Bste wijzen op de eigen verant- Udelijkheid. Bedrijven heb- L die al genomen door zich in Ld te vestigen en daarmee j^ het vertrouwen uit te spre id ui de politiek bestuurlijke ageving. De beperkte mogelijk- tij om Zeeland op de kaart iictten als een aantrekkelijke voor internatio- onderne- P moeten optimaal benut en. Door de kritiek toe te meen op het enige vehikel dat teland heeft om deze bood- Kap uit te dragen, het havenbe- hj[ Zeeland Seaports (ZSP), Kt de Brabants-Zeeuwse Werk- (R-ersvereniging (BZW) de vin- |sop de zere plek. Je verantwoordelijke bestuur- p verdienen de geuite kritiek p volle, omdat zij nalaten de patie van het havenbedrijf te jersterken door verdere profes pa" Beeld van de haven van Vlissingen. Jan Philippen: „De stelling dat Zeeland moet profiteren van de Rotterdamse expertise kan worden opgevat als een rechtstreeks verwijt aan het adres van de eigen ontwikkelingsmaatschappij. foto Lex de Meester Kwaliteiten Er is meer vereist dan poli- K-bestuurlijke kwaliteiten n directe verantwoordelij k- m te dragen voor een ontwik- jelingsbedrijf. Daarom dient jooral gedacht te worden aan H vergroten van de afstand tus- hi dagelijkse bedrijfsvoering en het politiek-maatschappelij- ke bestuur. De bedrijfseconomi sche verantwoordelijkheid voor een internationaal georiënteerd bedrijf kan niet langer gedele geerd worden aan een voortdu rend van samenstelling en inten tie wisselend politiek bestuur. Dat is vragen om de problemen die nu worden gesignaleerd. Een en ander kan worden be werkstelligd door het creëren van een vennootschappelijke structuur. Die heeft een volledig professionele raad van commis sarissen die bedrijfseconomisch toezicht uitoefent en het be stuur van de onderneming" met advies ter zijde staat. Politieke bestuurders kunnen zich in die situatie beperken tot hun kerntaak, het uitoefenen van maatschappelijk toezicht op hoofdlijnen en achteraf. De verantwoordelijke Zeeuwse be stuurders zouden alleen maar naar Rotterdam hoeven te kij ken om te weten wat hen te doen staat. De gemeenteraad van Rotterdam heeft - in ieder geval na 'de affaire Scholten' - ingezien dat een hybride struc tuur leidt tot dito jjitkomsten. In Zeeland lijkt te worden vol- harcfin het handhaven van structuren (en bestuurlijke posi ties) die eens logisch waren, maar die nu haaks staan op de vereisten van de tijd en op de be langen van Zeeland. Ruimtegebrek De samenwerking met Rotter dam in ESM (Exploitatiemaat schappij Schelde-Maas) dient daar ook toe gerekend te wor den. De oorspronkelijke rede nen voor deze samenwerking, ruimtegebrek in Rotterdam en gebrek aan financiële draag kracht in Zeeland zijn reeds lang achterhaald. Havenbedrijf Rotterdam heeft de beschikking over Maasvlakte II en ZSP beschikt over meer dan voldoende eigen vermogen en winstcapaciteit om alle nog resterende (inmiddels ruimtelijk beperkte) ontwikkelingsmoge lijkheden in de Zeeuwse havens te realiseren. Wat kan dan nog de reden zijn om een directe con current, die zich in rap tempo verder professionaliseert, direc te zeggenschap te geven over uit gifte en prijsbeleid in segmen ten waar Zeeland zelf wil sco ren? Dit terwijl Zeeland omge keerd geen enkele invloed heeft op uitgifte en prijsbeleid in de Rotterdamse haven. Een snelle re manier om filiaal te worden, is er niet. Rechtstreeks verwijt De stelling dat Zeeland moet profiteren van de Rotterdamse expertise kan worden opgevat als een rechtstreeks verwijt aan het adres van de eigen ontwikke lingsmaatschappij Als dat te recht zou zijn, moet er als de bliksem iets worden gedaan om de ontbrekende expertise in (ei gen) huis te halen. Zeeuwse on dernemers zitten heus niet te wachten op advies uit een con currerende haven. Het geheel wordt nog minder begrijpelijk als bedacht wordt dat ESM wel een vennootschappelijke struc tuur heeft en ZSP niet. Boven dien heeft ESM (nu en straks) een directeur afkomstig van Ha venbedrijf Rotterdam en een raad van commissarissen die be staat uit medewerkers van het havenbedrijf en politieke be stuurders uit Zeeland. Ook dat is dus niet pari. Ontwikkel inderdaad een eigen visie op wat de werkelijke kern taken van een uitsluitend Zeeuws havenbedrijf zouden moeten zijn en pas structuur en organisatie daarop aan. Bemoei lijk de toch al complexe situatie niet nog verder door een Zeeuw se ontwikkelingsmaatschappij na te streven. Dat is proberen om problemen op te lossen door ze groter te maken. Jan Philippen is oud-directeur van het havenschap Zeeland Seaports door James McGonigal UTRECHT - Bedrijven en werknemers moeten meer naar de toekomst kijken. Hoe staat over een paar jaar het werk ervoor? En waar staan wij dan? Bedrijven moeten hun personeel 'meenemen' in toekomstige ontwikkelingen door te investeren in scho ling. En werknemers dienen daaraan zelf ook een grote bij drage te leveren. Dat is een van de hoofdlijnen van het arbeidsvoorwaarden beleid 2006 van vakcentrale CNV. „Onze vorige nota heet te Repareren en Innoveren, maar ik moet toegeven dat het vooral repareren is gewor den. De kabinetsmaatregelen dwongen ons daartoe", zegt Rienk van Splunder, CAO-coordinator van het CNV. „Nu is het tijd voor vernieu wing. We gaan werken aan scholing voor alle leeftijds klassen. Bij ouderen gaan we op zoek naar mogelijkheden om gezond en met plezier lan ger door te werken. De mense lijke maat moet sterker naar voren komen in de arbeids voorwaarden waar werkne mers dagelijks mee in aanra king komen. Dat zijn alle maal vormen van investeren in mensen en dus ook in be drijven. Daar mogen de werk gevers best aan meebetalen, het is ook hun belang en een algemeen maatschappelijk be lang", zegt hij, in een vooruit blik op wat het CNV maan dag voor prinsjesdag in detail zal presenteren aan voorne mens. Voor Van Splunder is duide lijk dat de arbeidsmobiliteit zal toenemen. „Binnen bedrij ven, binnen sectoren en tus sen sectoren. Werk verandert van inhoud, komt en ver dwijnt. Iedereen moet zich af vragen: wat betekent dat voor mij en hoe kan ik erop antici peren. Hij herinnert zich nog hoe tien jaar geleden de ka derleden de wenkbrauwen fronsten als hij het begrip 'em- ployability' ter sprake bracht, het vermogen van mensen om zichzelf aantrek kelijk te maken en houden op een veranderende arbeids markt. „Dat is nu wel veran derd. Maar het is een zaak die van twee kanten moet komen. En de overheid speelt een be langrijke rol om de voorwaar den te scheppen waaronder bedrijven en werknemers sa men kunnen werken aan de toekomst. Hij vindt het jammer dat on dernemers en politici vooral praten over kostenbeheersing en loonmatiging. „Waar is het besef dat er geïnvesteerd moet worden? Sociale innova tie, slimmer werken, hogere productiviteit, het komt echt niet vanzelf. Geen wonder dat veel mensen op dit mo ment weinig economisch ver trouwen hebben." Van Splun der ziet voor 2007 nog wel problemen. „Onduidelijk is wat de ziektekostenverzeke ring gaat betekenen voor de koopkracht. En hoe gaat het met de hoge energieprijzen, zowel de gas- en stroomnota als aan de pomp? Wij zullen de rekening niet eenzijdig bij de werkgevers neerleggen, via compensatie in de CAO's. Dit is nu precies een punt waarop de overheid marktpar tijen moet helpen een redelijk beleid te voeren." Duidelijk signaal Hij hoopt dat het kabinet de oproep verstaat om met derge lijk beleid een duidelijk sig naal van vertrouwen af te ge ven. „De afgelopen twee jaar is alleen maar op de rem ge trapt, nu worden er wat ca deautjes uitgedeeld. Maar de consument wil zien dat het de overheid menens is met her stel van de koopkracht", zegt hij. „Dat geldt ook voor de toekomstige zekerheid op de arbeidsmarkt." GPD Zeeland kiest voor Route Mobiel "Ik reed om half 4 's ochtends na mijn nachtdienst naar huis met mijn nieuwe auto, die ik ongeveer anderhalve week daarvoor had gekocht. Op een N-weg stopte mijn auto er plotseling mee. Het leek alsof de tank leeg was, maar de benzinemeter gaf nog een volle tank aan. Ik heb Route Mobiel gebeld en binnen een halt uur was de monteur ter plaatse. Na enig onderzoek bleek de tank inderdaad leeg en de benzinemeter kapot. Daarna heeft hij de auto naar het dichtstbijzijnde tankstation gebracht. Ik ben klant geworden van Route Mobiel omdat ze goede service leveren, tegen een lage prijs. Ik ben zeer te spreken over de manier waarop ik geholpen werd, de snelheid en de vriendelijkheid van de mensen, zelfs op dat vroege tijdstip. Vooral vanwege deze snelheid en vriendelijkheid zou ik Route Mobiel aanbevelen bij Fred Blom, zeeland vrienden en kennissen." Nog 2 ervaringen van Route Mobiel klanten: "Onze ervaring met de service van Route Mobiel is zeer positief. Ik moet toegeven dat we twijfelden om over te stappen naar Route Mobiel maar we hadden zoiets van: "we zullen wel ervaren of het beter is". Toen wij langs de kant van de weg kwamen te staan, waren ze binnen een half uur ter plekke. We kregen goede service, goede uitleg en een vervangauto ter beschikking" bron: kassa website "Ik ben nu bijna een jaar klant bij Route Mobiel en heb goede ervaringen ...geen adders onder het gras... binnen een half uur waren ze bij mij en heb een ver vangende auto gekregen tot de mijne klaar was!" bron: kassa website Route Mobiel ■KKHB Hulp binnen 30 minuten' JA nee 1 No-claimkorting JA nee Woonplaatsservice Standaard Totaal-service 1 Vervangend vervoer Standaard Totaal-service Flexibel opzegbaar JA 1 nee Andere bestuurder(s) ook verzekerd2 j JA nee 1 Entreegeld - 3,40 Pechhulp Nederland 50,- 81,40' TOTAAL 50,- C 84,80 j 1 Gemiddeld. 2 Route Mobiel hanteert kenteken dekking, ANWB persoonsgebonden dekking. 3 Vergeleken wordt met Wegenwacht - Totaal service, incl. verplicht ANWB lidmaatschap 16,50. Deze vergelijking Is geldig voor outo's tot 12 jaar. Het onafhankelijk marktonderzoeksbureau Tevreden BV peilt continu de tevredenheid van Route Mobiel klanten. Na elke pechhulp wordt de betreffende klant benaderd om de ervaringen te vernemen. De belangrijkste resultaten uit 5.000 enquêtes zijn: 7,7 is het gemiddelde rapportcijfer dat klanten, die door Route Mobiel zijn geholpen, geven; 89 van de klanten zou Route Mobiel van harte aanbevelen bij vrienden en bekenden; 9 van de 10 klanten zijn (zeer) tevreden over de uiteindelijke oplossing van hun pechgeval. 94% vindt Route Mobiel beter of gelijk aan de ANWB Wegenwacht. Zie voor het complete onderzoek: www.routemobiel.tevreden.nl Bel gratis Of ga naar www.routemobiel.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 9