Bes voor zelfstandig havenschap
41%
Route Mobiel. Sneller en goedkoper bij pech onderweg
0800-0504
Sociale partners
moeten meer naar
toekomst kijken
idenen voor samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam zijn achterhaald
legast
Tot
O goedkoper dan de ANWB
zaterdag 17 september 2005
[U Zeeuwse werkgevers heb-
l)ten met hun manifest over
economische ontwikkelings-
L|ng van Zeeland een be-
inriik signaal afgegeven. Ze
erlangen daadkracht en elan
act verdedigen van de belan-
promoten van Zeeland
Lu provincie die is bedeeld
een aantal natuurlijke voor-
bleu, die een meer dan gemid-
L bijdrage aan het nationa-
fekomen mogelijk maken.
Lel de invloed van politiek
(bestuur op de bepalende eco-
nisdie parameters - zeker op
«aonaal niveau - gering is, vol-
Ël het niet om het bedrijfsle-
Bste wijzen op de eigen verant-
Udelijkheid. Bedrijven heb-
L die al genomen door zich in
Ld te vestigen en daarmee
j^ het vertrouwen uit te spre
id ui de politiek bestuurlijke
ageving. De beperkte mogelijk-
tij om Zeeland op de kaart
iictten als een aantrekkelijke
voor internatio-
onderne-
P moeten optimaal benut
en. Door de kritiek toe te
meen op het enige vehikel dat
teland heeft om deze bood-
Kap uit te dragen, het havenbe-
hj[ Zeeland Seaports (ZSP),
Kt de Brabants-Zeeuwse Werk-
(R-ersvereniging (BZW) de vin-
|sop de zere plek.
Je verantwoordelijke bestuur-
p verdienen de geuite kritiek
p volle, omdat zij nalaten de
patie van het havenbedrijf te
jersterken door verdere profes
pa"
Beeld van de haven van Vlissingen. Jan Philippen: „De stelling dat Zeeland moet profiteren van de Rotterdamse expertise kan worden opgevat als een rechtstreeks verwijt
aan het adres van de eigen ontwikkelingsmaatschappij. foto Lex de Meester
Kwaliteiten
Er is meer vereist dan poli-
K-bestuurlijke kwaliteiten
n directe verantwoordelij k-
m te dragen voor een ontwik-
jelingsbedrijf. Daarom dient
jooral gedacht te worden aan
H vergroten van de afstand tus-
hi dagelijkse bedrijfsvoering
en het politiek-maatschappelij-
ke bestuur. De bedrijfseconomi
sche verantwoordelijkheid voor
een internationaal georiënteerd
bedrijf kan niet langer gedele
geerd worden aan een voortdu
rend van samenstelling en inten
tie wisselend politiek bestuur.
Dat is vragen om de problemen
die nu worden gesignaleerd.
Een en ander kan worden be
werkstelligd door het creëren
van een vennootschappelijke
structuur. Die heeft een volledig
professionele raad van commis
sarissen die bedrijfseconomisch
toezicht uitoefent en het be
stuur van de onderneming" met
advies ter zijde staat.
Politieke bestuurders kunnen
zich in die situatie beperken tot
hun kerntaak, het uitoefenen
van maatschappelijk toezicht
op hoofdlijnen en achteraf. De
verantwoordelijke Zeeuwse be
stuurders zouden alleen maar
naar Rotterdam hoeven te kij
ken om te weten wat hen te
doen staat. De gemeenteraad
van Rotterdam heeft - in ieder
geval na 'de affaire Scholten' -
ingezien dat een hybride struc
tuur leidt tot dito jjitkomsten.
In Zeeland lijkt te worden vol-
harcfin het handhaven van
structuren (en bestuurlijke posi
ties) die eens logisch waren,
maar die nu haaks staan op de
vereisten van de tijd en op de be
langen van Zeeland.
Ruimtegebrek
De samenwerking met Rotter
dam in ESM (Exploitatiemaat
schappij Schelde-Maas) dient
daar ook toe gerekend te wor
den. De oorspronkelijke rede
nen voor deze samenwerking,
ruimtegebrek in Rotterdam en
gebrek aan financiële draag
kracht in Zeeland zijn reeds
lang achterhaald.
Havenbedrijf Rotterdam heeft
de beschikking over Maasvlakte
II en ZSP beschikt over meer
dan voldoende eigen vermogen
en winstcapaciteit om alle nog
resterende (inmiddels ruimtelijk
beperkte) ontwikkelingsmoge
lijkheden in de Zeeuwse havens
te realiseren. Wat kan dan nog
de reden zijn om een directe con
current, die zich in rap tempo
verder professionaliseert, direc
te zeggenschap te geven over uit
gifte en prijsbeleid in segmen
ten waar Zeeland zelf wil sco
ren? Dit terwijl Zeeland omge
keerd geen enkele invloed heeft
op uitgifte en prijsbeleid in de
Rotterdamse haven. Een snelle
re manier om filiaal te worden,
is er niet.
Rechtstreeks verwijt
De stelling dat Zeeland moet
profiteren van de Rotterdamse
expertise kan worden opgevat
als een rechtstreeks verwijt aan
het adres van de eigen ontwikke
lingsmaatschappij Als dat te
recht zou zijn, moet er als de
bliksem iets worden gedaan om
de ontbrekende expertise in (ei
gen) huis te halen. Zeeuwse on
dernemers zitten heus niet te
wachten op advies uit een con
currerende haven. Het geheel
wordt nog minder begrijpelijk
als bedacht wordt dat ESM wel
een vennootschappelijke struc
tuur heeft en ZSP niet. Boven
dien heeft ESM (nu en straks)
een directeur afkomstig van Ha
venbedrijf Rotterdam en een
raad van commissarissen die be
staat uit medewerkers van het
havenbedrijf en politieke be
stuurders uit Zeeland. Ook dat
is dus niet pari.
Ontwikkel inderdaad een eigen
visie op wat de werkelijke kern
taken van een uitsluitend
Zeeuws havenbedrijf zouden
moeten zijn en pas structuur en
organisatie daarop aan. Bemoei
lijk de toch al complexe situatie
niet nog verder door een Zeeuw
se ontwikkelingsmaatschappij
na te streven. Dat is proberen
om problemen op te lossen door
ze groter te maken.
Jan Philippen is oud-directeur van
het havenschap Zeeland Seaports
door James McGonigal
UTRECHT - Bedrijven en
werknemers moeten meer
naar de toekomst kijken. Hoe
staat over een paar jaar het
werk ervoor? En waar staan
wij dan? Bedrijven moeten
hun personeel 'meenemen' in
toekomstige ontwikkelingen
door te investeren in scho
ling. En werknemers dienen
daaraan zelf ook een grote bij
drage te leveren.
Dat is een van de hoofdlijnen
van het arbeidsvoorwaarden
beleid 2006 van vakcentrale
CNV. „Onze vorige nota heet
te Repareren en Innoveren,
maar ik moet toegeven dat
het vooral repareren is gewor
den. De kabinetsmaatregelen
dwongen ons daartoe", zegt
Rienk van Splunder,
CAO-coordinator van het
CNV.
„Nu is het tijd voor vernieu
wing. We gaan werken aan
scholing voor alle leeftijds
klassen. Bij ouderen gaan we
op zoek naar mogelijkheden
om gezond en met plezier lan
ger door te werken. De mense
lijke maat moet sterker naar
voren komen in de arbeids
voorwaarden waar werkne
mers dagelijks mee in aanra
king komen. Dat zijn alle
maal vormen van investeren
in mensen en dus ook in be
drijven. Daar mogen de werk
gevers best aan meebetalen,
het is ook hun belang en een
algemeen maatschappelijk be
lang", zegt hij, in een vooruit
blik op wat het CNV maan
dag voor prinsjesdag in detail
zal presenteren aan voorne
mens.
Voor Van Splunder is duide
lijk dat de arbeidsmobiliteit
zal toenemen. „Binnen bedrij
ven, binnen sectoren en tus
sen sectoren. Werk verandert
van inhoud, komt en ver
dwijnt. Iedereen moet zich af
vragen: wat betekent dat voor
mij en hoe kan ik erop antici
peren. Hij herinnert zich nog
hoe tien jaar geleden de ka
derleden de wenkbrauwen
fronsten als hij het begrip 'em-
ployability' ter sprake
bracht, het vermogen van
mensen om zichzelf aantrek
kelijk te maken en houden op
een veranderende arbeids
markt. „Dat is nu wel veran
derd. Maar het is een zaak die
van twee kanten moet komen.
En de overheid speelt een be
langrijke rol om de voorwaar
den te scheppen waaronder
bedrijven en werknemers sa
men kunnen werken aan de
toekomst.
Hij vindt het jammer dat on
dernemers en politici vooral
praten over kostenbeheersing
en loonmatiging. „Waar is het
besef dat er geïnvesteerd
moet worden? Sociale innova
tie, slimmer werken, hogere
productiviteit, het komt echt
niet vanzelf. Geen wonder
dat veel mensen op dit mo
ment weinig economisch ver
trouwen hebben." Van Splun
der ziet voor 2007 nog wel
problemen. „Onduidelijk is
wat de ziektekostenverzeke
ring gaat betekenen voor de
koopkracht. En hoe gaat het
met de hoge energieprijzen,
zowel de gas- en stroomnota
als aan de pomp? Wij zullen
de rekening niet eenzijdig bij
de werkgevers neerleggen,
via compensatie in de CAO's.
Dit is nu precies een punt
waarop de overheid marktpar
tijen moet helpen een redelijk
beleid te voeren."
Duidelijk signaal
Hij hoopt dat het kabinet de
oproep verstaat om met derge
lijk beleid een duidelijk sig
naal van vertrouwen af te ge
ven. „De afgelopen twee jaar
is alleen maar op de rem ge
trapt, nu worden er wat ca
deautjes uitgedeeld. Maar de
consument wil zien dat het de
overheid menens is met her
stel van de koopkracht", zegt
hij. „Dat geldt ook voor de
toekomstige zekerheid op de
arbeidsmarkt." GPD
Zeeland kiest voor
Route Mobiel
"Ik reed om half 4 's ochtends na mijn nachtdienst naar huis
met mijn nieuwe auto, die ik ongeveer anderhalve week
daarvoor had gekocht. Op een N-weg stopte mijn auto er
plotseling mee. Het leek alsof de tank leeg was, maar de
benzinemeter gaf nog een volle tank aan. Ik heb Route
Mobiel gebeld en binnen een halt uur was de monteur ter
plaatse. Na enig onderzoek bleek de tank inderdaad leeg
en de benzinemeter kapot. Daarna heeft hij de auto naar
het dichtstbijzijnde tankstation gebracht.
Ik ben klant geworden van Route Mobiel omdat ze
goede service leveren, tegen
een lage prijs. Ik ben zeer te
spreken over de manier waarop
ik geholpen werd, de snelheid
en de vriendelijkheid van de
mensen, zelfs op dat vroege
tijdstip. Vooral vanwege deze
snelheid en vriendelijkheid zou
ik Route Mobiel aanbevelen bij
Fred Blom, zeeland vrienden en kennissen."
Nog 2 ervaringen van Route Mobiel klanten:
"Onze ervaring met de service van Route Mobiel is zeer positief. Ik moet toegeven
dat we twijfelden om over te stappen naar Route Mobiel maar we hadden zoiets
van: "we zullen wel ervaren of het beter is". Toen wij langs de kant van de weg
kwamen te staan, waren ze binnen een half uur ter plekke. We kregen goede
service, goede uitleg en een vervangauto ter beschikking" bron: kassa website
"Ik ben nu bijna een jaar klant bij Route Mobiel en heb goede ervaringen ...geen
adders onder het gras... binnen een half uur waren ze bij mij en heb een ver
vangende auto gekregen tot de mijne klaar was!" bron: kassa website
Route Mobiel
■KKHB
Hulp binnen 30 minuten'
JA
nee 1
No-claimkorting
JA
nee
Woonplaatsservice
Standaard
Totaal-service
1 Vervangend vervoer
Standaard
Totaal-service
Flexibel opzegbaar
JA
1 nee
Andere bestuurder(s) ook verzekerd2 j
JA
nee
1 Entreegeld
-
3,40
Pechhulp Nederland
50,-
81,40'
TOTAAL
50,-
C 84,80 j
1 Gemiddeld.
2 Route Mobiel hanteert kenteken dekking, ANWB persoonsgebonden dekking.
3 Vergeleken wordt met Wegenwacht - Totaal service, incl. verplicht ANWB lidmaatschap 16,50.
Deze vergelijking Is geldig voor outo's tot 12 jaar.
Het onafhankelijk marktonderzoeksbureau Tevreden
BV peilt continu de tevredenheid van Route Mobiel
klanten. Na elke pechhulp wordt de betreffende
klant benaderd om de ervaringen te vernemen.
De belangrijkste resultaten uit 5.000
enquêtes zijn:
7,7 is het gemiddelde rapportcijfer dat klanten, die
door Route Mobiel zijn geholpen, geven;
89 van de klanten zou Route Mobiel van harte
aanbevelen bij vrienden en bekenden;
9 van de 10 klanten zijn (zeer) tevreden over de
uiteindelijke oplossing van hun pechgeval.
94% vindt Route Mobiel beter of gelijk aan de
ANWB Wegenwacht.
Zie voor het complete onderzoek: www.routemobiel.tevreden.nl
Bel gratis
Of ga naar
www.routemobiel.nl