HIPHOPSKI )ieseltank 300C wil de boekhouder verleiden de fietsmode van gsus 'athfinder, een dikke suv voor vriend en vijand Vraag antwoord :Chrysler 300C is vooral een extravagante jtovoor liefhebbers van extreem Ameri- jans rijden. De dieselversie brengt daar mis ken verandering in. Hij rijdt als een speer ide brandstof draaikolkt nu eens niét hoor- aaruit de tank. •■Rob van Ginneken is een auto met een ver- al, de Chiysler 300C. Tech- i leunt hij op de E-klasse icedes, zijn uiterlijk doet ver leden dat er ooit een stapel- schetsen van Bentley in de stafdeling terecht is geko st Bij de motoren kun je kie- D tussen eigenaardig en eigen- 'ij. Wordt het zo'n mooie scilinder die helaas moet sa- •nwerken met een misplaatst simplistische vierversnellings- bak? Of gaat de koper voor een waanzinnige 5,7 liter Hemi V8? De modale zakenautorijder licht op zo'n moment verbaasd één wenkbrauw op en begeeft zich spoorslags naar - pakweg - de Audi-showroom. De 300C mag dan bijzonder zijn, de buig zaamheid van de boekhoudafde- ling heeft zijn grenzen. Precies dat probleem lijkt nu opgelost. Een allemansvriend zal de ex travagante 300C nooit worden, maar de nieuwe diesel, CRD ge naamd, effent het pad naar suc ces met de bij deze auto toch al gangbare subtiliteit van een bulldozer. De nieuwe 3-liter Mercedes die selmotor levert namelijk voor treffelijk werk. Hij loopt stil en trillingarm, heeft zoveel trek kracht (510 Nm) dat zelfs deze loeizware limo er soepeitjes van door gaat en houdt het brand stofverbruik intussen ook nog aan de gunstige kant van 1 op 10. De prestaties zijn imposant. De 218 pk sterke diesel sleurt de lobbes in eendrachtige sa menwerking met de vijfversnel- lingsautomaat binnen 7,6 tel len naar de 100 en zorgt voor een top van 230 kilometer per uur. Feitelijk lust de diesel alle benzinemotoren rauw. Kist vol Dankzij deze motor zal de 300C op veel meer boodschappenlijst jes verschijnen. Hij troeft me nig concurrent af met een Ame rikaans complete uitrusting, een verrassend uitgeknepen prijskaartje en een kist vol Mer- cedes-componenten. Saillant: een Mercedes of BMW in deze klasse kost al gauw twintig tot dertig procent meer. Want de CRD sedan is vanaf ok tober te koop voor 49.900 euro. De stationwagon, Touring gehe ten, moet 53.400 euro opbren gen. vrijdag 16 september 2005 27 Is overdag met licht aan rijden nu wel of niet veiliger? Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Jazeker. Overdag met licht aan rijden scheelt jaarlijks 45 verkeersdoden. Waarom het dan niet verplicht is? De Europese Commissie werkt aan een wetsvoorstel. Wan neer het tot een wet komt, weet ik niet. Het kan niet vroeg genoeg. Als je altijd met licht aan rijdt, krijg je wel een hoger benzineverbruik en dus C02-uitstoot. Maar de SWOV heeft uitgerekend dat de meest ingrijpen de maatregelen het voordeligste zijn. Als het bestaande wagenpark overdag verplicht met dimlicht rijdt en nieu we auto's worden voorzien van iets zwakker dimlicht dat automatisch aangaat, is dat ook de veiligste en mi lieuvriendelijkste oplossing." Mail ook uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Eerdere antwoorden staan op de site van de krant, rubriek Auto. Jeep voor grote gezinnen J| eep heeft de Commander, de eerste Jeep met drie zit- f rijen, in Detroit in productie genomen. De zevenzit- er voor de Noord-Amerilcaanse markt wordt vanaf be gin 2006 bij Magna Steyr in Oostenrijk gebouwd voor Eu ropa. Hij wordt in het voorjaar op de Nederlandse markt verwacht. Er komt keus uit twee motoren: de 3.0 CRD diesel en de 5.7 Hemi V8. Mazda voor optimisten tteregeurtjes, horloges, sieraden; kleding- erken lenen overal hun naam aan. Vanaf de- week stalt modemerk gsus (spreek uit: dz- ■ms| zijn eerste bikes tussen de spijkerbroe- 31. En er zijn meer modieuze fietsenmakers. sluit bij de jonge doelgroep die wij voor ogen hebben. Daar wa ren ze enthousiast." o:Hans van Alebeek Niets wat wielen heeft is veilig voor de knutse laars van ontwerp- studio Springtime Amsterdam. Zo bedachten k nieuwe hightech bakfiets orde postbode en een flit- id karretje waarmee op festi- s Coca-Cola wordt verkocht. Springtime werd ook het geboren voor een nieuw, fietsenmerk. „We hadden fietsen ontworpen en von- i dat wel passen bij een mo- aerk", zegt Jorrit Schoonho- „We zijn toen naar gsus ge- pr omdat dat merk goed aan- Blingblingslti Het merk gsus, in twaalf jaar tijd uitgegroeid van een klein winkeltje in Arnhem tot een wereldmerk, staat bekend om zijn maffe en vrolijke kleding. Voor dit najaar bijvoorbeeld hebben de broeken en shirts het thema hiphopski meegekre gen, een zelfverzonnen mix van hiphop met een beetje Mos kou. Ook de gsiis-fietsen zijn met dat sausje overgoten. Er zijn drie modellen met brabbel- namen als blackski, hiphopski en blingblingski. In feite gaat het om één degelijke Hollandse fiets met trekjes van de steeds popu lairdere beach cruiser. Een nogal kaal karretje met brede ban den, laag stuur en lekker zadel, dat het vooral moet hebben van opyallende kleurtjes en ac cessoires. De prijzen liggen tus sen de 333 en 777 euro. De blackski heeft een stalen fra me en is mat-zwart gespoten. De aluminium hiphopski daaren tegen glanst je tegemoet. Gsus spreekt van een gangsta-bike met streetprints. Maar wie echt wil opvallen, kiest voor de bling blingski, zoals de naam al aan geeft een glimmend gouden fiets met aluminium frame. Hij is er in een beperkte oplage van 200 stuks. Daarnaast komen er een hele boel accessoires die de Moskou gangsta-look completeren. Bij voorbeeld witte bonten moffen en dito zadelhoes. De fietsen staan vanaf deze week in honderden jeans- en modeshops en natuurlijk in de selecte gsus-winlcels heavens playgroundsin Amsterdam, Am- hem, Utrecht en Antwerpen. Ook met zo'n vijftig fietsenwin kels heeft Schoonhoven con tact om via hen de modefietsen samen met een pijl op de weg die gevolgd dient te worden. Dit navigatiesysteem behoort werkelijk tot de allerbeste die er zijn, ook qua bedieningsge mak. Bravo Nissan. Verder werkt het sleutelloze systeem om de auto in te komen en te starten na enige studie, goed. Achteruitrijden in deze knoe- perd is en fluitje van een cent dankzij het grote kleuren scherm dat in beeld brengt wat er zich achter de auto afspeelt. De keurig afgewerkte Pathfin der heeft elektronisch gecontro leerde vierwielaandrijving met hoge lage en lage gearing. On der normale omstandigheden worden alleen de achterwielen aangedreven. De stoelen voorin zijn uitstekend en de achter bank kan er goed mee door. De uit de bodem opklapbare zitjes achterin zijn prettig mits de rit niet te lang duurt. Als de zeven zitplaatsen in gebruik zijn komt het bagageruim trouwens in het gedrang. De achterklep is ondanks de afmetingen van de auto nogal laag in geopende toestand. En zoals te verwach ten: het verbruik is aan de pitti ge kant, zodat het jammer is dat hij een tank heeft met 'maar' 80 liter in plaats van 90, zoals zijn grotere broer de Pat rol. Zonder aanhanger brengt hij het tot een verbruik van 1:8,5, met aanhanger tot 1:7,5. Dribbelen Sterk punt van de Pathfinder vormen zijn ruimte en de uit rusting. Hij past dus moeiteloos in het rijtje van de LandRover Discovery, Toyota LandCruiser en VW Touareg, al is met name de laatste flink duurder. Daar mee is het een heuse, dikke suv voor zowel vriend als vijand. Dik vijf meter Chevrolet dit jaar kwam het modemerk Jo hnny Loco al met fietsen op de markt. Precies tegenoverge steld aan gsus begonnen ze hier eerst met fietsen en komt de rest (kleding, accessoires) later. En dan is er nog advocaat Emile Franssen uit Groningen met zijn regenboogftets. Een goede fiets zonder franje, uitgevoerd in de kleur die je maar wil, van knalgeel tot pimpelpaars en Met zo'n fiets weet iedereen dat je eraan komt. met of zonder eigen opdruk. Je kunt hem via internet naar ei gen smaak samenstellen. Het wachten is nu nog op een tan dem van Armani of een citybi- ke van DKNY. Meer informatie: www.g-sus.com; www.johnny-loco.com en www.ba- sic-bike.nl issan heeft laten on- izoeken wat een ge niet zijn auto alle- ffll wil. De resulta- uzijn samengebald ten nieuwe knoert neen suv, de Path- ifcr. Gezinnen wil- plijkbaar nogal I. "Sen van der Steen e bezitters gruwen van de "L': waarop ze bejegend omdat ze een terreinau- ni<ten. De kritiek houdt ge- aan> maar toch worden Europa tegen de verdruk- L'n ^aar °nseveer grote suv's verkocht, dan ooit. In de VS is de intussen gestopt, heeft nu een heel grote «Bitter, die het gat tussen ere vieriwelaangedreven JJ de terreinwagens Pat- 11 krrano, de crossover Mu- de compacte suv dichttimmert. Hij heet r en werd in de VS al 'dJdje verkocht. in sPanje gebouwde r1 r normaal met vijf tsen, desgewenst met ze- ondanks zijn enor- .fietingen een tamelijk J) e vormgeving. De achter- IMïssan Pathfinder 2.5 diesel Uitrusting: vier airbags, airco, achteruitrijca- mera, keyless entry en starten zonder sleutel, radio/cd, actieve hoofdsteunen voor, lederen bekleding, navigatiesysteem en bluetooth telefoonsysteem. Motor/techniek: viercilinder 2.5 liter com mon rail turbodiesel; 174 pk, 403 Nm, zes versnellingen of vijftraps automaat. Lxbxh: 4,74 x 1,85 x 1,76 m Wielbasis: 2,85 m Draaicirkel: 11,90 m Bagageruim: 190/515/2.095 I Tankinhoud: 80 I Gewicht: 2.150 kg Aanhanger geremd: 3.000 kg Verbruik: 1:8,5 Prijs 2.5 XE 48.500 euro 7-zits SE 54.500 4.0 V6 69.100 Conclusie: De Pathfinder valt op door sierlijke lijnen en de stoelen verdwijnen compleet in de vloer, netjes afgekeken van onder andere de Opel Zafira. Hij is te koop met een 4.0 liter V6-motor op benzine, maar is dan uitsluitend leverbaar als ze- venzits LE. Deze uitvoering kost 3.300 euro bovenop de gangbaarder 2.5 turbodiesel. Die diesel biedt 174 pk met een verschroeiend hoog koppel en een toegestaan trekgewicht van kracht van de rumoerige diesel. Hij is uitermate terreinvaardig. Voor Ruimte Koppel motor Uitrusting Tegen Rumoerige motor Lage achterklep Verbruik Cijfer: 8#5. drie ton. Hij is inderdaad gewel dig sterk en ook nogal rumoe rig. Hij is uitgerust met een zes- versnellingsbak of desgewenst een vijftraps automaat. Die au tomaat werkt goed, maar laat Heel groot, maar best sierlijk, de Nissan Pathfinder. de motor wel hoog in de toeren klimmen waardoor hij nogal gaat gieren. Op slechte weg wil hij graag ietwat dribbelen, alsof hij een starre as had. Toch heeft deze auto op ladderchas- sis onafhankelijke wielophan ging. De carrosserie blijft onder uiteenlopende omstandighe den keurig stil. Fluitje De standaarduitrusting van de Pathfinder is geweldig. Het bluetooth systeem voor de tele foon werkt prima, net als het navigatiesysteem. Dat brengt op de autosnelwegen de belang rijkste richtingborden in beeld, Basic Bike Of er sprake is van een trend moet nog blijken, maar eerder Seat Altea krijgt vleugels Seat heeft in Frankfurt de Altea FR Prototipo, die vol gend voorjaar in productie gaat met een 170 pk ster ke dieselmotor. De vlugge 2.0 TDI heet FR (van Formula Racingen wordt alleen in een zilverkleur met zwart dak geleverd. De motor is afgeleid van de 2.0 TDI met 140 pk. Pretmotortje van Yamaha Balen van staalkabels Allianties voor de toekomst BMW en DaimlerChiysler, tot nu toe druk in de weer met brandstofceltechnologie, zijn blijkbaar ge schrokken van het succes van Toyota met zijn hybride Prius en Lexus. De merken gaan samen met General Mo tors hun eigen hybride - een verbrandingsmotor die voor de aandrijving samenwerkt met elektromotoren - ontwikkelen. Ook VW, Audi en Porsche maakten deze week bekend te gaan samenwerken om hybride auto's te produceren. De hybride geldt als overgang naar de auto die onafhanke lijk is van fossiele brandstof. te gaan verkopen. „Want het gaat natuurlijk wel om een technisch product en in een jeansshop hebben ze daar na tuurlijk geen verstand van", zegt hij. Belangstellenden kun nen dan naar de specialist door verwezen worden. Van het buitenbeentje onder de Yamaha mo torfietsen, de MT-01 ver schijnt komend jaar een kleinere en meer betaalba re variant: de MT-03. Moto risch leunt de MT-03 op het XT660 off-road model van Yamaha. Deze funbike - pret- motorfiets? - levert 45 pk en is bedoeld voor woon-werkverkeer. De ach- De Yamaha MT-03. tervering ligt, hoogst onge bruikelijk, horizontaal naast het motorblok. De MT-03 wordt eind deze maand op de motorshow van Parijs ten doop gehouden. De MAG (Motorrijders Actie Groep) protes teert tegen de plaatsing van zogenaamde cable-bar riers, vangrails van staal draad. Langs de N860 in Groningen plaatsten leden strobalen tegen de staalka bels. Motorrijders vinden deze 'goedkope' vanger le vensgevaarlijk voor kwets bare weggebruikers. MAG kreeg steun van gehandicap ten die door hun aanwezigheid de gevolgen van een on vrijwillige botsing met zulke afzettingen illustreerden. De ludieke protestactie in Groningen. Chrysler 300C CRD, een exoot op het boodschappenlijstje van de zakelijke rijder. Mazda heeft op de Duitse au toshow deze week een studiemodel met de naam Sas- sou. Dat is Japans voor optimistisch le ven. De lichtge- j wicht hatchback De Mazda Sassou met usb-stick. met 1.0 driecilinder turbo-motor staat op de bodemplaat van de nieuwe Maz da 2. De contactsleutel is een usb-computergeheugen- sticlc waarin je persoonlijke instellingen (muziek, stoel, stuur) kunt vastleggen. Achterin kun je zittingen creë ren door middel van perslucht. De Sassou is ontworpen in Duitsland. De Chevrolet Uplander is de vervanger van de Chevrolet Trans- Sport. Hij is er met 200 pk sterke 3.5-V6 motor en hij weegt 1.750 kg. De Uplan- De TransSport wordt vervangen der is ruim vijf me- door deze Uplander. ter lang en heeft standaard zeven zitplaatsen. De prijzen beginnen bij 49.950 euro. De auto wordt alleen geïmporteerd door Zoet US Cars in Delft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27