HIPHOPSKI
)ieseltank 300C wil de boekhouder verleiden
de fietsmode van gsus
'athfinder, een dikke suv voor vriend en vijand
Vraag antwoord
:Chrysler 300C is vooral een extravagante
jtovoor liefhebbers van extreem Ameri-
jans rijden. De dieselversie brengt daar mis
ken verandering in. Hij rijdt als een speer
ide brandstof draaikolkt nu eens niét hoor-
aaruit de tank.
•■Rob van Ginneken
is een auto met een ver-
al, de Chiysler 300C. Tech-
i leunt hij op de E-klasse
icedes, zijn uiterlijk doet ver
leden dat er ooit een stapel-
schetsen van Bentley in de
stafdeling terecht is geko
st Bij de motoren kun je kie-
D tussen eigenaardig en eigen-
'ij. Wordt het zo'n mooie
scilinder die helaas moet sa-
•nwerken met een misplaatst
simplistische vierversnellings-
bak? Of gaat de koper voor een
waanzinnige 5,7 liter Hemi V8?
De modale zakenautorijder
licht op zo'n moment verbaasd
één wenkbrauw op en begeeft
zich spoorslags naar - pakweg -
de Audi-showroom. De 300C
mag dan bijzonder zijn, de buig
zaamheid van de boekhoudafde-
ling heeft zijn grenzen. Precies
dat probleem lijkt nu opgelost.
Een allemansvriend zal de ex
travagante 300C nooit worden,
maar de nieuwe diesel, CRD ge
naamd, effent het pad naar suc
ces met de bij deze auto toch al
gangbare subtiliteit van een
bulldozer.
De nieuwe 3-liter Mercedes die
selmotor levert namelijk voor
treffelijk werk. Hij loopt stil en
trillingarm, heeft zoveel trek
kracht (510 Nm) dat zelfs deze
loeizware limo er soepeitjes van
door gaat en houdt het brand
stofverbruik intussen ook nog
aan de gunstige kant van 1 op
10. De prestaties zijn imposant.
De 218 pk sterke diesel sleurt
de lobbes in eendrachtige sa
menwerking met de vijfversnel-
lingsautomaat binnen 7,6 tel
len naar de 100 en zorgt voor
een top van 230 kilometer per
uur. Feitelijk lust de diesel alle
benzinemotoren rauw.
Kist vol
Dankzij deze motor zal de 300C
op veel meer boodschappenlijst
jes verschijnen. Hij troeft me
nig concurrent af met een Ame
rikaans complete uitrusting,
een verrassend uitgeknepen
prijskaartje en een kist vol Mer-
cedes-componenten.
Saillant: een Mercedes of BMW
in deze klasse kost al gauw
twintig tot dertig procent meer.
Want de CRD sedan is vanaf ok
tober te koop voor 49.900 euro.
De stationwagon, Touring gehe
ten, moet 53.400 euro opbren
gen.
vrijdag 16 september 2005 27
Is overdag met licht aan rijden nu wel of niet veiliger?
Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV):
„Jazeker. Overdag met licht aan rijden scheelt jaarlijks
45 verkeersdoden. Waarom het dan niet verplicht is? De
Europese Commissie werkt aan een wetsvoorstel. Wan
neer het tot een wet komt, weet ik niet. Het kan niet
vroeg genoeg. Als je altijd met licht aan rijdt, krijg je
wel een hoger benzineverbruik en dus C02-uitstoot.
Maar de SWOV heeft uitgerekend dat de meest ingrijpen
de maatregelen het voordeligste zijn. Als het bestaande
wagenpark overdag verplicht met dimlicht rijdt en nieu
we auto's worden voorzien van iets zwakker dimlicht
dat automatisch aangaat, is dat ook de veiligste en mi
lieuvriendelijkste oplossing."
Mail ook uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Eerdere antwoorden staan op de site van de krant, rubriek Auto.
Jeep voor grote gezinnen
J| eep heeft de Commander, de eerste Jeep met drie zit-
f rijen, in Detroit in productie genomen. De zevenzit-
er voor de Noord-Amerilcaanse markt wordt vanaf be
gin 2006 bij Magna Steyr in Oostenrijk gebouwd voor Eu
ropa. Hij wordt in het voorjaar op de Nederlandse markt
verwacht. Er komt keus uit twee motoren: de 3.0 CRD
diesel en de 5.7 Hemi V8.
Mazda voor optimisten
tteregeurtjes, horloges, sieraden; kleding-
erken lenen overal hun naam aan. Vanaf de-
week stalt modemerk gsus (spreek uit: dz-
■ms| zijn eerste bikes tussen de spijkerbroe-
31. En er zijn meer modieuze fietsenmakers.
sluit bij de jonge doelgroep die
wij voor ogen hebben. Daar wa
ren ze enthousiast."
o:Hans van Alebeek
Niets wat wielen
heeft is veilig
voor de knutse
laars van ontwerp-
studio Springtime
Amsterdam. Zo bedachten
k nieuwe hightech bakfiets
orde postbode en een flit-
id karretje waarmee op festi-
s Coca-Cola wordt verkocht.
Springtime werd ook het
geboren voor een nieuw,
fietsenmerk. „We hadden
fietsen ontworpen en von-
i dat wel passen bij een mo-
aerk", zegt Jorrit Schoonho-
„We zijn toen naar gsus ge-
pr omdat dat merk goed aan-
Blingblingslti
Het merk gsus, in twaalf jaar
tijd uitgegroeid van een klein
winkeltje in Arnhem tot een
wereldmerk, staat bekend om
zijn maffe en vrolijke kleding.
Voor dit najaar bijvoorbeeld
hebben de broeken en shirts
het thema hiphopski meegekre
gen, een zelfverzonnen mix
van hiphop met een beetje Mos
kou. Ook de gsiis-fietsen zijn
met dat sausje overgoten. Er
zijn drie modellen met brabbel-
namen als blackski, hiphopski en
blingblingski. In feite gaat het om
één degelijke Hollandse fiets
met trekjes van de steeds popu
lairdere beach cruiser. Een nogal
kaal karretje met brede ban
den, laag stuur en lekker zadel,
dat het vooral moet hebben
van opyallende kleurtjes en ac
cessoires. De prijzen liggen tus
sen de 333 en 777 euro.
De blackski heeft een stalen fra
me en is mat-zwart gespoten.
De aluminium hiphopski daaren
tegen glanst je tegemoet. Gsus
spreekt van een gangsta-bike
met streetprints. Maar wie echt
wil opvallen, kiest voor de bling
blingski, zoals de naam al aan
geeft een glimmend gouden
fiets met aluminium frame. Hij
is er in een beperkte oplage van
200 stuks.
Daarnaast komen er een hele
boel accessoires die de Moskou
gangsta-look completeren. Bij
voorbeeld witte bonten moffen
en dito zadelhoes.
De fietsen staan vanaf deze
week in honderden jeans- en
modeshops en natuurlijk in de
selecte gsus-winlcels heavens
playgroundsin Amsterdam, Am-
hem, Utrecht en Antwerpen.
Ook met zo'n vijftig fietsenwin
kels heeft Schoonhoven con
tact om via hen de modefietsen
samen met een pijl op de weg
die gevolgd dient te worden.
Dit navigatiesysteem behoort
werkelijk tot de allerbeste die
er zijn, ook qua bedieningsge
mak. Bravo Nissan. Verder
werkt het sleutelloze systeem
om de auto in te komen en te
starten na enige studie, goed.
Achteruitrijden in deze knoe-
perd is en fluitje van een cent
dankzij het grote kleuren
scherm dat in beeld brengt wat
er zich achter de auto afspeelt.
De keurig afgewerkte Pathfin
der heeft elektronisch gecontro
leerde vierwielaandrijving met
hoge lage en lage gearing. On
der normale omstandigheden
worden alleen de achterwielen
aangedreven. De stoelen voorin
zijn uitstekend en de achter
bank kan er goed mee door. De
uit de bodem opklapbare zitjes
achterin zijn prettig mits de rit
niet te lang duurt. Als de zeven
zitplaatsen in gebruik zijn
komt het bagageruim trouwens
in het gedrang. De achterklep
is ondanks de afmetingen van
de auto nogal laag in geopende
toestand. En zoals te verwach
ten: het verbruik is aan de pitti
ge kant, zodat het jammer is
dat hij een tank heeft met
'maar' 80 liter in plaats van 90,
zoals zijn grotere broer de Pat
rol. Zonder aanhanger brengt
hij het tot een verbruik van
1:8,5, met aanhanger tot 1:7,5.
Dribbelen
Sterk punt van de Pathfinder
vormen zijn ruimte en de uit
rusting. Hij past dus moeiteloos
in het rijtje van de LandRover
Discovery, Toyota LandCruiser
en VW Touareg, al is met name
de laatste flink duurder. Daar
mee is het een heuse, dikke suv
voor zowel vriend als vijand.
Dik vijf meter Chevrolet
dit jaar kwam het modemerk Jo
hnny Loco al met fietsen op de
markt. Precies tegenoverge
steld aan gsus begonnen ze hier
eerst met fietsen en komt de
rest (kleding, accessoires) later.
En dan is er nog advocaat Emile
Franssen uit Groningen met
zijn regenboogftets. Een goede
fiets zonder franje, uitgevoerd
in de kleur die je maar wil, van
knalgeel tot pimpelpaars en
Met zo'n fiets weet iedereen dat
je eraan komt.
met of zonder eigen opdruk. Je
kunt hem via internet naar ei
gen smaak samenstellen. Het
wachten is nu nog op een tan
dem van Armani of een citybi-
ke van DKNY.
Meer informatie: www.g-sus.com;
www.johnny-loco.com en www.ba-
sic-bike.nl
issan heeft laten on-
izoeken wat een ge
niet zijn auto alle-
ffll wil. De resulta-
uzijn samengebald
ten nieuwe knoert
neen suv, de Path-
ifcr. Gezinnen wil-
plijkbaar nogal
I.
"Sen van der Steen
e bezitters gruwen van de
"L': waarop ze bejegend
omdat ze een terreinau-
ni<ten. De kritiek houdt ge-
aan> maar toch worden
Europa tegen de verdruk-
L'n ^aar °nseveer
grote suv's verkocht,
dan ooit. In de VS is de
intussen gestopt,
heeft nu een heel grote
«Bitter, die het gat tussen
ere vieriwelaangedreven
JJ de terreinwagens Pat-
11 krrano, de crossover Mu-
de compacte suv
dichttimmert. Hij heet
r en werd in de VS al
'dJdje verkocht.
in sPanje gebouwde
r1 r normaal met vijf
tsen, desgewenst met ze-
ondanks zijn enor-
.fietingen een tamelijk
J) e vormgeving. De achter-
IMïssan Pathfinder 2.5 diesel
Uitrusting: vier airbags, airco, achteruitrijca-
mera, keyless entry en starten zonder sleutel,
radio/cd, actieve hoofdsteunen voor, lederen
bekleding, navigatiesysteem en bluetooth
telefoonsysteem.
Motor/techniek: viercilinder 2.5 liter com
mon rail turbodiesel; 174 pk, 403 Nm, zes
versnellingen of vijftraps automaat.
Lxbxh: 4,74 x 1,85 x 1,76 m
Wielbasis: 2,85 m
Draaicirkel: 11,90 m
Bagageruim: 190/515/2.095 I
Tankinhoud: 80 I
Gewicht: 2.150 kg
Aanhanger geremd: 3.000 kg
Verbruik: 1:8,5
Prijs 2.5 XE 48.500 euro
7-zits SE 54.500
4.0 V6 69.100
Conclusie: De Pathfinder valt
op door sierlijke lijnen en de
stoelen verdwijnen compleet in
de vloer, netjes afgekeken van
onder andere de Opel Zafira.
Hij is te koop met een 4.0 liter
V6-motor op benzine, maar is
dan uitsluitend leverbaar als ze-
venzits LE. Deze uitvoering
kost 3.300 euro bovenop de
gangbaarder 2.5 turbodiesel.
Die diesel biedt 174 pk met een
verschroeiend hoog koppel en
een toegestaan trekgewicht van
kracht van de rumoerige diesel.
Hij is uitermate terreinvaardig.
Voor Ruimte
Koppel motor
Uitrusting
Tegen Rumoerige motor
Lage achterklep
Verbruik
Cijfer: 8#5.
drie ton. Hij is inderdaad gewel
dig sterk en ook nogal rumoe
rig. Hij is uitgerust met een zes-
versnellingsbak of desgewenst
een vijftraps automaat. Die au
tomaat werkt goed, maar laat
Heel groot, maar best sierlijk, de
Nissan Pathfinder.
de motor wel hoog in de toeren
klimmen waardoor hij nogal
gaat gieren. Op slechte weg wil
hij graag ietwat dribbelen, alsof
hij een starre as had. Toch
heeft deze auto op ladderchas-
sis onafhankelijke wielophan
ging. De carrosserie blijft onder
uiteenlopende omstandighe
den keurig stil.
Fluitje
De standaarduitrusting van de
Pathfinder is geweldig. Het
bluetooth systeem voor de tele
foon werkt prima, net als het
navigatiesysteem. Dat brengt
op de autosnelwegen de belang
rijkste richtingborden in beeld,
Basic Bike
Of er sprake is van een trend
moet nog blijken, maar eerder
Seat Altea krijgt vleugels
Seat heeft in Frankfurt de Altea FR Prototipo, die vol
gend voorjaar in productie gaat met een 170 pk ster
ke dieselmotor. De vlugge 2.0 TDI heet FR (van Formula
Racingen wordt alleen in een zilverkleur met zwart dak
geleverd. De motor is afgeleid van de 2.0 TDI met 140
pk.
Pretmotortje van Yamaha
Balen van staalkabels
Allianties voor de toekomst
BMW en DaimlerChiysler, tot nu toe druk in de weer
met brandstofceltechnologie, zijn blijkbaar ge
schrokken van het succes van Toyota met zijn hybride
Prius en Lexus. De merken gaan samen met General Mo
tors hun eigen hybride - een verbrandingsmotor die
voor de aandrijving samenwerkt met elektromotoren -
ontwikkelen.
Ook VW, Audi en Porsche maakten deze week bekend te
gaan samenwerken om hybride auto's te produceren. De
hybride geldt als overgang naar de auto die onafhanke
lijk is van fossiele brandstof.
te gaan verkopen. „Want het
gaat natuurlijk wel om een
technisch product en in een
jeansshop hebben ze daar na
tuurlijk geen verstand van",
zegt hij. Belangstellenden kun
nen dan naar de specialist door
verwezen worden.
Van het buitenbeentje
onder de Yamaha mo
torfietsen, de MT-01 ver
schijnt komend jaar een
kleinere en meer betaalba
re variant: de MT-03. Moto
risch leunt de MT-03 op het
XT660 off-road model van
Yamaha. Deze funbike - pret-
motorfiets? - levert 45 pk
en is bedoeld voor
woon-werkverkeer. De ach- De Yamaha MT-03.
tervering ligt, hoogst onge
bruikelijk, horizontaal naast het motorblok. De MT-03
wordt eind deze maand op de motorshow van Parijs ten
doop gehouden.
De MAG (Motorrijders
Actie Groep) protes
teert tegen de plaatsing
van zogenaamde cable-bar
riers, vangrails van staal
draad. Langs de N860 in
Groningen plaatsten leden
strobalen tegen de staalka
bels. Motorrijders vinden
deze 'goedkope' vanger le
vensgevaarlijk voor kwets
bare weggebruikers. MAG kreeg steun van gehandicap
ten die door hun aanwezigheid de gevolgen van een on
vrijwillige botsing met zulke afzettingen illustreerden.
De ludieke protestactie in
Groningen.
Chrysler 300C CRD, een exoot op het boodschappenlijstje van de zakelijke rijder.
Mazda heeft op
de Duitse au
toshow deze week
een studiemodel
met de naam Sas-
sou. Dat is Japans
voor optimistisch le
ven. De lichtge- j
wicht hatchback De Mazda Sassou met usb-stick.
met 1.0 driecilinder
turbo-motor staat op de bodemplaat van de nieuwe Maz
da 2. De contactsleutel is een usb-computergeheugen-
sticlc waarin je persoonlijke instellingen (muziek, stoel,
stuur) kunt vastleggen. Achterin kun je zittingen creë
ren door middel van perslucht. De Sassou is ontworpen
in Duitsland.
De Chevrolet
Uplander is de
vervanger van de
Chevrolet Trans-
Sport. Hij is er met
200 pk sterke 3.5-V6
motor en hij weegt
1.750 kg. De Uplan- De TransSport wordt vervangen
der is ruim vijf me- door deze Uplander.
ter lang en heeft
standaard zeven zitplaatsen. De prijzen beginnen bij
49.950 euro. De auto wordt alleen geïmporteerd door
Zoet US Cars in Delft.