IZC Auto -UXE verbloemt de MALAISE SHOW FRANKFURT Wervelende herfst! Ik ik Koning was Vitara maakt grote sprong voorwaarts B i j d e h a n d 0113-315680 irtVDZC.nl/auto Kdictie«pz<:.nl "■„531,4460 AA Goes |ÏÏf|ÏÏSïïS5'and:011M155M anderen: 0114-372770 5:020^562600 n 16 september 2005 in samenwerking met AutoTrack.nl ■Ml t bulk aan nieuws iedegiga-show van ankfurt elke twee mover automin- larsén -haters uit- raakt blijft deze ter beschaafd. De in- iiitrie heeft het «aren probeert iet modelvarianten ïweelde de aan- icht te trekken. VW-baas Wolfgang Bernhard lijkt regen te verwachten in de coupé-cabrio EOS temidden van nep-zonnebloemen op de IAA in Frankfurt: de symboliek is frappant. WjptStipnijjy kortingen np; Bénden, Schokdempers, Tom Tom Go, Remmen, Radio/CD/ÓVD-spelers En nog veel meer! De Peilstok Veel mensen willen uit autorijden meer halen dan simpel vervoer. Ze volgen ra cecursussen, sleutelavonden, offroadopleidin- gen of auto-te-watertrainingen. Wat voor cursus zou u het liefst volgen? Stem mee. Ga naar de website van de krant, klik op de rubriek Auto en bekijk de spots. Er zijn erger dingen Wat doet u als een medeweggebruiker u afsnijdt, vroegen we vorige week. Uit de Peilstok blijkt dat u vooral ingehouden rea geert. Meer dan eenderde van de stemmers ergert zich alleen maar, Vijf procent tovert een glimlach op het gezicht, maar eenzelfde percentage zet de achtervolging in. Qf U ergeren Hem negeren Afkeurende gebaren maken Q Toeteren 0) Erachteraan gaan Glimlachen 01 Kenteken noteren en doorgeven Een snijdt u Wat O Lot van Hooijdonck, persvoorlichter Rijkswater staat: „Veel mensen op de weg ergeren zich inder daad dood, aan files bijvoorbeeld, of opdringerig rijden. Een middelvinger opsteken is dan natuurlijk geen wets overtreding.Een van de weinige middelen die wij als Rijkswaterstaat kunnen gebruiken is een campagne. De nieuwe campagne I love goed verkeersgedrag richt zich met name op de persoon die het snijwerk verricht. Maar de automobilisten moeten het uiteindelijk zelf doen." oi Rien van der Steen )e 61ste Interna tionale Automo- bil Ausstellung (IAA) in Frank furt is een bijzon- re, Het is de grootste van de reld en uiteraard speelt de jtse industrie er de baas. fabrikanten zuchten Steunen. Verbruik en emis- !van de producten moeten auto's worden steeds er, sterker en talrijker van iel, maar de consument laat [vooralsnog afweten. De eer ste twee dagen van deze week was er elk half uur een onthul ling van een nieuw model. Bij VW tussen een zee van zonne bloemen, bij Audi met rollende donder uit de luidsprekers. Maar het zijn de Franse en Azia tische merken die zich het drukst lijken te maken om de toekomst van de mobiliteit. Offerblok Bij Mercedes kondigde nieuwe baas Zetsche aan flink in de kos ten te gaan snijden. Of het kwakkelende Smart hiervoor op het offerblok moet liet hij maandag in het midden. Bij Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant en een onderne ming in crisis zoals merkchef Wolfgang Bernhard het uitdruk te, staan duizenden banen op de tocht. Ietwat achteraf in een halletje staan voor het eerst een drietal Chinese fabrikanten. Het zijn Geely, dat mogelijk door Auto- Palace Den Haag naar Neder land gehaald wordt, Brilliance dat door het met veel waas om geven Euro Motors Gibraltar geïm porteerd wordt en natuurlijk Landwind van JMC, dat Braban der Peter Bijvelds als eerste Chi nees merk binnenhaalde. Bij velds, op dat moment nog on kundig van het vernietigende oordeel van de ANWB over zijn auto, kondigde de verkoopstart in Duitsland aan. Al op de beurs biedt hij zijn Landwind aan voor 15.000 euro. Volgend jaar wil het merk komen met de CV9, een flinke suv. „Ik heb nu dertig dealers in Nederland en er zijn 500 auto's besteld. In Duitsland hebben 200 Opel- dealers elk drie Landwinds be steld, dus ik krijg een leverings probleem." Mochten de ANWB en zijn zusterclubs hun zin krij gen - een verbod op Landwinds - dan is de importeur mogelijk snel van zulke problemen ver lost. Autokanselier Frankfurt is een tweejaarlijkse autoshow van enorme afmetin gen. Dit keer zijn het vooral de tientallen carrosserievarianten en de individuele luxe uitrus tingsmogelijkheden die opval len. De aandacht voor het mi lieu is terug, zij het schuchter. Kanselier Gerhard Schroder, in Duitsland bekend als Der Auto- kanzler, opende het evenement met de wens dat alternatieve brandstoffen aan belang gaan winnen. Het bijmengen van al cohol methanolen biobrand stof (zoals koolzaad en zonnebloe molieziet hij in elk geval als veelbelovend. Ook aardgas wordt in Duitsland gepropa geerd. De fabrikanten vinden het prima, als er maar geld ver diend kan worden. De autoshow in Frankfurt is van zater dag 17 tot en met zondag 25 septem ber dagelijks open van 09.00 tot 19.00 uur. Meer Info. www.iaa.de 'succesvolle Mini laat een veelbelovend idee voor een stationwa gen. De showhond is van bijpassend formaat. Snel en laag blijft een eeuwigdurend autothema. Mitsubishi geeft dat vorm met de vloeiend gelijnde Sportback Coupé. Zakenlui inspecteren de kofferbak van een model uit de nieuwe Mercedes S-klasse. Frontera wordt prehistorie A Is ik Koning was, reed de A minister van Verkeer en ^Waterstaat niet in een au- ®t chauffeur. Sterker nog, Öa Peijs (foto) zou de enige imster zijn zonder auto van de Gewoon zelf gaan kopen 'ding en vervolgens elke dag ^weerzien hoe je op tijd in alKaag komt. Net als alle an- ^burgers in Nederland. Zelf den lijve ondervinden hoe barend leren heet dat. dezelfde kilometervergoe- ^als de onderwijzer die van ®°ip naar Leeuwarden moet, "0 overgeleverd aan de wil- Jfr van garages voor het on- J0ud als ieder ander en ab- u'geen oogje dichtknijpen 'litiecontroles of haar de foto's van flitspalen. «Koning was, moest Karla *°onuit eigen zak wegenbe- betalen, kreeg zij geen Worn te kunnen tan- waren gezellige borrel- het weekend in te lui- 7 bet naar huis gaan J1 fluke ministers net zo ta- voor iedere andere ge wone sterveling die waarde hecht aan het behouden van zijn of haar rijbewijs. En bij eventuele ldachten zou ik dan meteen zeggen het kan toch niet zo zijn in mijn land dat de verant- woordelijke minister geen voeling heeft met wat mijn onderdanen alle maal moeten doorstaan?' Als ik Koning was reed de huidi ge Minister President óók niet in een auto met chauffeur. Om dat hij dan zijn minister van Verkeer en Waterstaat beter be grijpen zou. Want Begrip, daar zou het in mijn land om draaien. Om de politiek dichter bij mijn onderdanen te breng en. Iets zegt me dat het de Hoge Heren en Dames in Den Haag geen fluit kan schelen dat er in hun kekke dienstwagens heel veel benzine a raison de 1,55 eu ro per liter verstookt wordt. En dat ze absoluut geen idee heb ben wat hun vervoer per maand aan wegenbelasting kost. Fouthelemaal fout! Als ie mand zou moeten weten hoe belachelijk duur en ergemisver- weMcend het is om je in Neder land per automobiel te verplaat sen zouden het de verantwoor delijke bewindslieden moeten zijn. Als ik Koning was zouden de wegenbelasting en de benzi neprijzen misschien wel even hoog zijn als nu. Maar ilc zou het een geruststel lende gedachte vinden dat die prijzen bepaald worden door mensen die net als u een arm en een been moeten betalen voor een volle tank en gewoon iedere dag eigenhandig de file inrijden. Door Rien van der Steen De nieuwe Suzuki Grand Vitara is volgens de importeur be paald geen bluf-suv. Hij is ge schikt voor zowel straat als ter rein, maar op de snelweg ver veelt het hoge motortoerental gauw. De derde generatie van de Vit ara maakt duidelijk dat er bij het Japanse merk veel aan het veranderen is. Na de goed ont vangen Swift is nu de beurt aan de Europees en goed ogende Grand Vitara. In Nederland rijden zo'n 11.000 Vitara's rond, maar bij Suzuki voelen ze de hete adem van de actieve Koreaanse merken in de nek. Dus wil het uit alle macht een groter aandeel in de zakelij ke markt. Lager De nieuwe Grand Vitara heeft stoer op de hoeken geplaatste wielen. De wielbasis is flink ge groeid en de auto ligt wat lager. Hij krijgt een 1.6/106 pk-motor voor de driedeurs en een 2.0/140 pk voor de vijfdeurs ver sie. Volgend jaar (vanaf februa ri) is er een 1.9 common raildie sel van Renault leverbaar. De vierwielaandrijving werkt permanent via een centraal dif ferentieel en elektronisch te be dienen hoge en lage overbren ging in de vijfdeurs versies. Het chassis houdt het midden tus sen een ladderconstructie en een zelfdragende carrosserie. Zijn kwaliteiten in het rulle zand zijn uitstekend, op de weg vallen zijn ruime interieur, goe de stoelen en een fraai dash board op. Maar jammer genoeg ook de luidruchtige benzinemotoren. Bij 130 km per uur maakt de tweeliter-motor ruim 4.000 toe ren, wat hem op reis tamelijk rumoerig maakt. De driedeurs 1.6 kost 22.000 eu ro, de vijfdeurs is drie mille duurder. Opel laat in Frankfurt met onverholen trots de langver wachte opvolger van de Frontera zien. Hij heet Anta- ra en komt in de brochures als GTC, wat staat voor Gran Turismo Crossover. In meer gangbaar Nederlands is het De Opel Antara verwijst de Front era definitief naar de prehistorie. Geen bluf, de nieuwe Suzuki-suv. Foto Don van der Vaart een flinke en luxe suv van ruim 4,50 meter. Hij heeft een achterklep met pantograaf-sluiting, die zo opent datje geen stap naar achteren hoeft te doen. Hij is uitgerust met futuristische led-koplampen en stijlloze portierra men waardoor het coupé-effect wordt versterkt. Aan boord ligt een 1.9 twinturbo dieselmotor van 212 pk met roetfilter. De auto wordt vooruitgesneld door een tweelingbroer onder de naam Chevrolet, de S3X. Milieuvriendelijke S-klasse De binnenkort verwachte Mercedes-Benz S-Klasse is de eerste auto ter wereld met een milieucertificaat. De eco-balans kijkt naar de volledige levenscyclus van de auto: van de productie via het brandstofgebruik over 300.000 kilometer, tot aan de verwerking van afvalstof fen. In vergelijking met het bestaande model is de beno digde energie met 85 gigajoule teruggedrongen, wat ge lijk staat aan ongeveer 2.500 liter brandstof. Computercrash op commando Volvo heeft een super computer in gebruik genomen die in vijf uur tijd een botsing en de ge volgen daarvan kan simu leren. Tien jaar geleden deed zo'n computer daar nog drie dagen over. De supercomputer kan in combinatie met echte botsproeven en ruim 35 jaar studie van ongelukken au to's veiliger helpen maken. Virtuele botsproeven zoals deze bij Volvo maken auto's veiliger. Goed vooruitzicht Alleen tekengrage kinde ren zullen niet blij zijn met de uitvinding van Michael Rubner van de Massachusetts In stitute of Technology (MIT): autor uiten die niet beslaan. Besla gen glas vertroebelt het zicht doordat piepkleine waterdrup pels het licht verspreiden. Rub ner heeft een laag polymeren aan de binnenkant van autora- Einde van het doekje? men aangebracht die een zui gende kracht op condens uitoefent. De druppels komen daardoor plat op de ruit te liggen en maken zo een glas helder uitzicht mogelijk. Het Amerikaans leger en twee autofabrikanten hebben al belangstellend bij Rubner aangeklopt. De condensloze autoruiten zijn binnen twee tot vijfjaar te koop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25