IZC
Auto
-UXE verbloemt de MALAISE
SHOW
FRANKFURT
Wervelende herfst!
Ik ik Koning was
Vitara maakt grote sprong voorwaarts
B i j d e h a n d
0113-315680
irtVDZC.nl/auto
Kdictie«pz<:.nl
"■„531,4460 AA Goes
|ÏÏf|ÏÏSïïS5'and:011M155M
anderen: 0114-372770
5:020^562600
n 16 september 2005
in samenwerking met AutoTrack.nl
■Ml
t bulk aan nieuws
iedegiga-show van
ankfurt elke twee
mover automin-
larsén -haters uit-
raakt blijft deze
ter beschaafd. De in-
iiitrie heeft het
«aren probeert
iet modelvarianten
ïweelde de aan-
icht te trekken.
VW-baas Wolfgang Bernhard lijkt regen te verwachten in de coupé-cabrio EOS temidden van nep-zonnebloemen op de IAA in Frankfurt: de symboliek is frappant.
WjptStipnijjy kortingen np;
Bénden, Schokdempers,
Tom Tom Go, Remmen,
Radio/CD/ÓVD-spelers
En nog veel meer!
De Peilstok
Veel mensen willen uit autorijden meer
halen dan simpel vervoer. Ze volgen ra
cecursussen, sleutelavonden, offroadopleidin-
gen of auto-te-watertrainingen. Wat voor
cursus zou u het liefst volgen? Stem mee.
Ga naar de website van de krant, klik op de
rubriek Auto en bekijk de spots.
Er zijn erger dingen
Wat doet u als een medeweggebruiker u
afsnijdt, vroegen we vorige week. Uit de
Peilstok blijkt dat u vooral ingehouden rea
geert. Meer dan eenderde van de stemmers
ergert zich alleen maar, Vijf procent tovert
een glimlach op het gezicht, maar eenzelfde
percentage zet de achtervolging in.
Qf U ergeren
Hem negeren
Afkeurende gebaren maken
Q Toeteren
0) Erachteraan gaan
Glimlachen
01 Kenteken noteren en doorgeven
Een
snijdt u
Wat
O Lot van Hooijdonck, persvoorlichter Rijkswater
staat: „Veel mensen op de weg ergeren zich inder
daad dood, aan files bijvoorbeeld, of opdringerig rijden.
Een middelvinger opsteken is dan natuurlijk geen wets
overtreding.Een van de weinige middelen die wij als
Rijkswaterstaat kunnen gebruiken is een campagne. De
nieuwe campagne I love goed verkeersgedrag richt zich
met name op de persoon die het snijwerk verricht. Maar
de automobilisten moeten het uiteindelijk zelf doen."
oi Rien van der Steen
)e 61ste Interna
tionale Automo-
bil Ausstellung
(IAA) in Frank
furt is een bijzon-
re, Het is de grootste van de
reld en uiteraard speelt de
jtse industrie er de baas.
fabrikanten zuchten
Steunen. Verbruik en emis-
!van de producten moeten
auto's worden steeds
er, sterker en talrijker van
iel, maar de consument laat
[vooralsnog afweten. De eer
ste twee dagen van deze week
was er elk half uur een onthul
ling van een nieuw model. Bij
VW tussen een zee van zonne
bloemen, bij Audi met rollende
donder uit de luidsprekers.
Maar het zijn de Franse en Azia
tische merken die zich het
drukst lijken te maken om de
toekomst van de mobiliteit.
Offerblok
Bij Mercedes kondigde nieuwe
baas Zetsche aan flink in de kos
ten te gaan snijden. Of het
kwakkelende Smart hiervoor
op het offerblok moet liet hij
maandag in het midden. Bij
Volkswagen, Europa's grootste
autofabrikant en een onderne
ming in crisis zoals merkchef
Wolfgang Bernhard het uitdruk
te, staan duizenden banen op
de tocht.
Ietwat achteraf in een halletje
staan voor het eerst een drietal
Chinese fabrikanten. Het zijn
Geely, dat mogelijk door Auto-
Palace Den Haag naar Neder
land gehaald wordt, Brilliance
dat door het met veel waas om
geven Euro Motors Gibraltar geïm
porteerd wordt en natuurlijk
Landwind van JMC, dat Braban
der Peter Bijvelds als eerste Chi
nees merk binnenhaalde. Bij
velds, op dat moment nog on
kundig van het vernietigende
oordeel van de ANWB over zijn
auto, kondigde de verkoopstart
in Duitsland aan. Al op de beurs
biedt hij zijn Landwind aan
voor 15.000 euro. Volgend jaar
wil het merk komen met de
CV9, een flinke suv. „Ik heb nu
dertig dealers in Nederland en
er zijn 500 auto's besteld. In
Duitsland hebben 200 Opel-
dealers elk drie Landwinds be
steld, dus ik krijg een leverings
probleem." Mochten de ANWB
en zijn zusterclubs hun zin krij
gen - een verbod op Landwinds
- dan is de importeur mogelijk
snel van zulke problemen ver
lost.
Autokanselier
Frankfurt is een tweejaarlijkse
autoshow van enorme afmetin
gen. Dit keer zijn het vooral de
tientallen carrosserievarianten
en de individuele luxe uitrus
tingsmogelijkheden die opval
len. De aandacht voor het mi
lieu is terug, zij het schuchter.
Kanselier Gerhard Schroder, in
Duitsland bekend als Der Auto-
kanzler, opende het evenement
met de wens dat alternatieve
brandstoffen aan belang gaan
winnen. Het bijmengen van al
cohol methanolen biobrand
stof (zoals koolzaad en zonnebloe
molieziet hij in elk geval als
veelbelovend. Ook aardgas
wordt in Duitsland gepropa
geerd. De fabrikanten vinden
het prima, als er maar geld ver
diend kan worden.
De autoshow in Frankfurt is van zater
dag 17 tot en met zondag 25 septem
ber dagelijks open van 09.00 tot
19.00 uur. Meer Info. www.iaa.de
'succesvolle Mini laat een veelbelovend idee voor een stationwa
gen. De showhond is van bijpassend formaat.
Snel en laag blijft een eeuwigdurend autothema. Mitsubishi geeft
dat vorm met de vloeiend gelijnde Sportback Coupé.
Zakenlui inspecteren de kofferbak van een model uit de nieuwe Mercedes
S-klasse.
Frontera wordt prehistorie
A Is ik Koning was, reed de
A minister van Verkeer en
^Waterstaat niet in een au-
®t chauffeur. Sterker nog,
Öa Peijs (foto) zou de enige
imster zijn zonder auto van de
Gewoon zelf gaan kopen
'ding en vervolgens elke dag
^weerzien hoe je op tijd in
alKaag komt. Net als alle an-
^burgers in Nederland. Zelf
den lijve ondervinden hoe
barend leren heet dat.
dezelfde kilometervergoe-
^als de onderwijzer die van
®°ip naar Leeuwarden moet,
"0 overgeleverd aan de wil-
Jfr van garages voor het on-
J0ud als ieder ander en ab-
u'geen oogje dichtknijpen
'litiecontroles of haar
de foto's van flitspalen.
«Koning was, moest Karla
*°onuit eigen zak wegenbe-
betalen, kreeg zij geen
Worn te kunnen tan-
waren gezellige borrel-
het weekend in te lui-
7 bet naar huis gaan
J1 fluke ministers net zo ta-
voor iedere andere ge
wone sterveling die waarde
hecht aan het behouden van
zijn of haar rijbewijs. En bij
eventuele ldachten zou ik dan
meteen zeggen het kan toch niet
zo zijn in mijn land dat de verant-
woordelijke minister geen voeling
heeft met wat mijn onderdanen alle
maal moeten doorstaan?'
Als ik Koning was reed de huidi
ge Minister President óók niet
in een auto met chauffeur. Om
dat hij dan zijn minister van
Verkeer en Waterstaat beter be
grijpen zou. Want Begrip, daar
zou het in mijn land om
draaien. Om de politiek dichter
bij mijn onderdanen te breng
en. Iets zegt me dat het de Hoge
Heren en Dames in Den Haag
geen fluit kan schelen dat er in
hun kekke dienstwagens heel
veel benzine a raison de 1,55 eu
ro per liter verstookt wordt. En
dat ze absoluut geen idee heb
ben wat hun vervoer per
maand aan wegenbelasting
kost.
Fouthelemaal fout! Als ie
mand zou moeten weten hoe
belachelijk duur en ergemisver-
weMcend het is om je in Neder
land per automobiel te verplaat
sen zouden het de verantwoor
delijke bewindslieden moeten
zijn. Als ik Koning was zouden
de wegenbelasting en de benzi
neprijzen misschien wel even
hoog zijn als nu.
Maar ilc zou het een geruststel
lende gedachte vinden dat die
prijzen bepaald worden door
mensen die net als u een arm
en een been moeten betalen
voor een volle tank en gewoon
iedere dag eigenhandig de file
inrijden.
Door Rien van der Steen
De nieuwe Suzuki Grand Vitara
is volgens de importeur be
paald geen bluf-suv. Hij is ge
schikt voor zowel straat als ter
rein, maar op de snelweg ver
veelt het hoge motortoerental
gauw.
De derde generatie van de Vit
ara maakt duidelijk dat er bij
het Japanse merk veel aan het
veranderen is. Na de goed ont
vangen Swift is nu de beurt aan
de Europees en goed ogende
Grand Vitara.
In Nederland rijden zo'n 11.000
Vitara's rond, maar bij Suzuki
voelen ze de hete adem van de
actieve Koreaanse merken in de
nek. Dus wil het uit alle macht
een groter aandeel in de zakelij
ke markt.
Lager
De nieuwe Grand Vitara heeft
stoer op de hoeken geplaatste
wielen. De wielbasis is flink ge
groeid en de auto ligt wat lager.
Hij krijgt een 1.6/106 pk-motor
voor de driedeurs en een
2.0/140 pk voor de vijfdeurs ver
sie. Volgend jaar (vanaf februa
ri) is er een 1.9 common raildie
sel van Renault leverbaar.
De vierwielaandrijving werkt
permanent via een centraal dif
ferentieel en elektronisch te be
dienen hoge en lage overbren
ging in de vijfdeurs versies. Het
chassis houdt het midden tus
sen een ladderconstructie en
een zelfdragende carrosserie.
Zijn kwaliteiten in het rulle
zand zijn uitstekend, op de weg
vallen zijn ruime interieur, goe
de stoelen en een fraai dash
board op.
Maar jammer genoeg ook de
luidruchtige benzinemotoren.
Bij 130 km per uur maakt de
tweeliter-motor ruim 4.000 toe
ren, wat hem op reis tamelijk
rumoerig maakt.
De driedeurs 1.6 kost 22.000 eu
ro, de vijfdeurs is drie mille
duurder.
Opel laat in
Frankfurt
met onverholen
trots de langver
wachte opvolger
van de Frontera
zien. Hij heet Anta-
ra en komt in de
brochures als GTC,
wat staat voor Gran
Turismo Crossover.
In meer gangbaar
Nederlands is het
De Opel Antara verwijst de Front
era definitief naar de prehistorie.
Geen bluf, de nieuwe Suzuki-suv.
Foto Don van der Vaart
een flinke en luxe suv van ruim 4,50 meter. Hij heeft
een achterklep met pantograaf-sluiting, die zo opent datje
geen stap naar achteren hoeft te doen. Hij is uitgerust
met futuristische led-koplampen en stijlloze portierra
men waardoor het coupé-effect wordt versterkt. Aan
boord ligt een 1.9 twinturbo dieselmotor van 212 pk
met roetfilter. De auto wordt vooruitgesneld door een
tweelingbroer onder de naam Chevrolet, de S3X.
Milieuvriendelijke S-klasse
De binnenkort verwachte Mercedes-Benz S-Klasse is
de eerste auto ter wereld met een milieucertificaat.
De eco-balans kijkt naar de volledige levenscyclus van de
auto: van de productie via het brandstofgebruik over
300.000 kilometer, tot aan de verwerking van afvalstof
fen. In vergelijking met het bestaande model is de beno
digde energie met 85 gigajoule teruggedrongen, wat ge
lijk staat aan ongeveer 2.500 liter brandstof.
Computercrash op commando
Volvo heeft een super
computer in gebruik
genomen die in vijf uur
tijd een botsing en de ge
volgen daarvan kan simu
leren. Tien jaar geleden
deed zo'n computer daar
nog drie dagen over. De
supercomputer kan in
combinatie met echte
botsproeven en ruim 35 jaar studie van ongelukken au
to's veiliger helpen maken.
Virtuele botsproeven zoals
deze bij Volvo maken auto's
veiliger.
Goed vooruitzicht
Alleen tekengrage kinde
ren zullen niet blij zijn
met de uitvinding van Michael
Rubner van de Massachusetts In
stitute of Technology (MIT): autor
uiten die niet beslaan. Besla
gen glas vertroebelt het zicht
doordat piepkleine waterdrup
pels het licht verspreiden. Rub
ner heeft een laag polymeren
aan de binnenkant van autora- Einde van het doekje?
men aangebracht die een zui
gende kracht op condens uitoefent. De druppels komen
daardoor plat op de ruit te liggen en maken zo een glas
helder uitzicht mogelijk. Het Amerikaans leger en twee
autofabrikanten hebben al belangstellend bij Rubner
aangeklopt. De condensloze autoruiten zijn binnen
twee tot vijfjaar te koop.