U vraagt, wij draaien niet PZC I PZC www.pzc.nl/service PZC PZC @ctie 0JW7(g[fSDj(o]g al roodMWi 1 Verras een familielid of een vriend(in) met een cadeau abonnement op de PZC het alfabet van Zeeland I k vrijdag 16 september 2005 Lezersredacteur A. J Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113- 315660. E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internetwww.pzc.nl. „Hoezo zwak applaus? Ik was er zelf bij en ik hoorde Indië-vete- ranen toch echt massaal en luid klappen voor premier Balkenen de." PZC-lezer B. Koole uit Oost-Souburg vindt dat de foto met kop en bijschrift over de Na tionale Indië Herdenking in de krant van donderdag 8 septem ber een verkeerde indruk geeft. Koole, die zelf met het bataljon Zeeland in Indonesië was, merkt op dat onder de vetera nen juist een groot begrip is voor de huidige genuanceerde houding van de Nederlandse re gering. De Zeeuwse Indië-vete- raan zegt er meteen bij dat hij er wel behoefte aan heeft dat er eens precies wordt uitgelegd hoe het toen was. Hij herinnert zich vooral de complete chaos die hij aantrof bij aankomst in Batavia en in het algemeen de moeilijke omstandigheden waar in de militairen hun werk moes ten doen. 'Weerzinwekkend' en 'smake loos' vindt Peter Berkvens de spotprent van tekenaar Cor de Jonge in de PZC van 9 septem ber. Het stoort Berkvens dat het zieltogende Nieuwe Muziek wordt neergezet als een termina le patiënt, juist nu directeur A. van 't Veer ernstig ziek is. De redactie van deze courant be treurt dit uiterst pijnlijke toe val. Tekenaar Cor de Jonge was zich niet bewust van de slechte gezondheid van Van 't Veer. Kranten hebben het moeilijk. Met fu sies, vergaande samenwerking en for maatveranderingen proberen uitgevers het tij te keren. Meer dan ooit is 'inspe len op de markt' het adagium. Vertaald naar de dagbladjournalistiek is dat zo veel mogelijk denken vanuit het per spectiefvan de lezer. Maar het is oppas sen dat deze tactiek niet doorslaat, zo betoogt onderzoeker Marcel Broersma. In zijn visie zijn betrouwbaarheid, des kundigheid en betrokkenheid het basis- kapitaal van dagbladen. door Marcel Broersma Lange tijd waren de Nederlandse dagbladen verwend met een trouw lezerspubliek. Het lezen van een dag blad was een burgerplicht, onmisbaar voor iedereen die zich wilde ontwikke len. Maar de vanzelfsprekendheid waar mee men zich van generatie op genera tie abonneerde op een krant verdwijnt. Tegenwoordig is de abonnee geen af wachtende lezer meer, maar een kriti sche consument. Via een snelle kosten-batenanalyse re kent hij uit of zijn krant hem nog tot nut is. Tal van factoren kunnen hierbij de weegschaal negatief doen uitslaan. Een latere gezinsvorming, groeiende arbeidsparticipatie van vrouwen en toe nemende drukte beperken de tijd voor het kranten lezen. Bovendien is een dagblad kostbaar, terwijl het aan bod van 'gratis' media - huis-aan-huis- bladen, radio, maar vooral televisie en internet - is gestegen. Steeds vaker zapt de burger zijn nieuwspakket via ver schillende media bij elkaar. Het lezers publiek is vergrijsd en het bereiken van jongeren is steeds moeilijker. Dat is een probleem want onderzoek toont aan dat mensen vasthouden aan de media waar mee ze zijn opgegroeid. Wie nu geen krant leest, zal dat later waarschijnlijk ook niet doen. Makelaars De krant moet in plaats van een massa product een vraaggestuurd product wor den, is het idee dat nu vrijwel overal heeft postgevat. Dat geldt zowel voor de inhoud van het nieuws als voor de vorm waarin dit wordt gebracht. Uitge vers moeten zich ontwikkelen tot infor matiemakelaars die via verschillende uitingen verschillende groepen mensen bedienen. Op basis van dezelfde journa listieke informatie kunnen zij èn radio In het Rotterdamse Blijdorp lieten ouders hun kinderen deze week fotograferen op het blad van een Victorialelie. Zo'n vertederende plaat van een verbaasde peuter doet het altijd goed. Toch haalt dit soort beelden meestal de krant niet, omdat de nieuwswaarde laag is. foto Harmen de Jong/GPD maken, èn televisie, èn geschreven arti kelen produceren. Zodat de consument kan kiezen op welk moment hij via welk medium kennis wil nemen van het nieuws. Bovendien moet een abonne ment kunnen worden toegesneden op individuele wensen. Waarom betalen voor een sportkrant als je niet van sport houdt? Zelfs een bedrijfsmodel waarin een gratis nieuwskatern, a la de treinkranten, wordt aangevuld met be taalde thematische katernen is een mo gelijkheid. Maar ook redacties moeten zich meer en meer richten naar de wen sen van de markt. Dit betekent niet dat zij concessies moeten doen aan de jour nalistieke kwaliteit. Want die is hoog bij Nederlandse dagbladen. De journalistiek is de laatste kwart eeuw in hoog tempo geprofessionali seerd. Ontegenzeggelijk is de kwaliteit van de berichtgeving sterk verbeterd. Maar de professionaliteit van de journa listiek is tevens haar achilleshiel. Vanaf de jaren zeventig raakte het machti gingsmodel in zwang. Zonder last of ruggespraak verzorgden journalisten het nieuws waarvan zij dachten dat de burger dit nodig had om te kunnen func tioneren in de democratie. Afstand tus sen de redactie en de lezer werd hierin niet beschouwd als een probleem, maar juist als een noodzakelijke voorwaarde voor onafhankelijke journalistiek: le zers moesten lezen, en verder niet zeu ren. Dit uitgangspunt is niet meer ade quaat. Journalisten moeten minder uit gaan van wat zij zelf belangrijk achten en moeten meer denken vanuit het per spectief van de lezer. De huidige, asser tieve burger neemt geen genoegen meer met media die zijn wensen over het hoofd zien. Hij wil serieus worden geno men. Hij wil in zijn krant lezen over za ken die hem bezighouden. En hij wil kunnen participeren in de discussie hier over. De tijd van eenrichtingsverkeer is voorbij; ook de krant moet interactief worden. Selectie Maar het zou onverstandig zijn, wan neer kranten zich alleen laten leiden door wat verkoopt. Een grotere markt gerichtheid betekent in het geval van de dagbladjournalistiek niet: U vraagt, wij draaien. Want enerzijds wensen calcule rende abonnees dat een krant tegemoet komt aan hun wensen en voorziet in hun behoeftes. Maar anderzijds ver wachten zij dat de journalist op basis van zijn vakmatige oordeel een afwe ging maakt bij de nieuwsselectie, onder werpen duidt, en feiten en meningen helder presenteert. In deze professiona liteit ligt volgens de lezers de kracht van het dagblad. Zij verwachtten van dit medium betrouwbaarheid, betrok kenheid en deskundigheid. Kranten kunnen dit door de omvang en kwaliteit van hun redacties ook waarmaken. Als zij lezersgerichtheid en professionali teit vruchtbaar combineren, kunnen zij hun reputatie als 'sterk merk' nog veel meer uitbuiten dan zij nu doen. GPD Marcel Broersma is onderzoeker en do cent bij de afdeling Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceerde onder meer Tegen de Trend, Regionale journalistiek in een veranderende samenleving. Licht klassiek Waar een noodkreet in de PZC al niet toe kan leiden: Het Zuid-B, velands Dameskoor is gered. Het goede nieuws komt van voorai Jennie van Kampen. Zij heeft zes nieuwe leden, genoeg omheth, draaiende te houden. En wellicht komen er nog een paar bij i Vorige maand zag het er nog heel anders uit. Met 25 vrouwen en een dirigent wankelde het koor aan de rand van de afgrond Want met dat aantal is vooral het financiële draagvlak te smal. Er hoeft maar een enkel oudere zangeres te stoppen, of het is gedaan. Met de vergrijzing van het koor zal het nu wel meevallen. Hoewel het de naam heeft een groep vijftigplussers te zijn, is een van de» nieuwkomers een dame van 46. Zij meldde zich schoorvoetend^ de vraag of zij er met haar jonge jaren wel bij mocht. Ook de overige nieuwe leden zijn van middelbare leeftijd. Dusz« Van Kampen de toekomst zonnig in. En voor haar is het mooist^ dus het echte goede nieuws, dat zij elke vrijdagmiddag zo heerliv licht klassiek kan blijven zingen: ,,En daarna verkwikt weerhicj. waarts. Broodroof voor de psychiater." Reisje Een traditie van een bekende financiële instelling met coöperat< wortels op het platteland is het goede nieuws van PZC-lezeres J. Verhage-Walhout uit Zoutelande. Zij genoot van het jaarlijks, uitstapje dat haar bank organiseerde. Mooi weer, prima bussetj dereizigers uit Biggekerke, Meliskerke en Zoutelande. Jezousj. gen: wat wil je nog meer. Maar voor deze lezeres kan het niet op. De drie pagina's met kir> drachten in de PZC-bijlage Buitengebied zijn voor haar de sla;, room op de taart. Zo kon ze na afloop van het reisje ook thuis even genieten. Poema De Veluwse poema is weer opgedoken. Het dier werd deze week door minstens zes mensen gezien ter hoogte van Beekbergen. Begin juni werd de poema voor het eerst gesignaleerd in Ede.Het beest kreeg al gauw de bijnaam Winnie en werd de maandenenu enkele keren in en rond Apeldoorn waargenomen. Maar ook uita omgeving van Ermelo zijn meldingen binnen gekomen. De laakte tijd werd het beest niet meer gezien. Er kwamen tenminste geen meldingen meer binnen. De stichting Pantera, die aanvankelijk was ingeschakeld omdegr. te katachtige te vangen, is er altijd van overtuigd geweest dat het om een poema ging. Later werd van diverse kanten gesuggeKerc dat het mogelijk ook een lynx of een moeraskat zou kunnen zijn! middels hebben boswachters van de gemeenten Apeldoorn, Ara- hem, Ede en Barneveld de jacht overgenomen. Maar kennelijk™ het dier zich goed aan te passen aan zijn gecultiveerde omgeving Of is die omgeving gewoon nog 'wild' genoeg? Voor natuurlieftó bers is deze verschijning in elk geval goed nieuws. Lezersredacteur A.J. Snel ontvangt graag goed nieuws van lezen om hier door te geven aan lezers. Hoe hij bereikbaar is, staat ink colofon linksboven in Redactie Reactie. Citaat Een geweer is een instrument om buiten schot te blijft Cornelis Verhoeven Ontvanger cadeau-abonnement ■naam ontvangér voodetter(s) straat postcodeplaats telefoon ingangsdatum (i.vjii. controle bezorging) Gever cadeau-abonnement naamgever: voorletters) straat 1 i Ik geef hierbij toestemming eenrr lalig 9;95'van mijn mijn giro-/bankrekening j i te laten afschrijven (ik vul mijn rekeningnummer en handtekening in): giroTbankrekening i J handtekening i Uitgeverij PZC BV gaat zorgvuldig óm met persoonsgegevens: In het colofon-van dé PZC vindt u nadere informatie. Voor maar 9,95 krijgt hij of zij vier weken lang de PZC iedere ochtend thuisbezorgd. Stuur de volledig ingevulde bon een week voor de gewenste ingangsdatum naar: PZC, t.a.v. afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda (postzegel niet nodig) en u krijgt een feestelijke cadeaubon, om te overhandigen, tijdig toegestuurd. Bel voor meer informatie gratis: 0800 - 0231 231 of ga naar www.PZC.nl/abonneren DVD 'Cracking the Da Vinei Code' De bestseller van Dan Brown, de Da Vinci Code, heeft tot nadenken geleid! Deze boeiende DVD documen taire ontrafeld de 'geheimen' van het populairste boek van dit moment. Verschillende plaat sen en schilderijen uit het wereldberoemde boek passeren de revue, de diepere symboliek en boodschappen worden toegelicht. De normale prijs voor deze DVD is €14,99. Dankzij de PZC betaalt u slechts€7,50. Een voordeel dus van €7,49! U kunt van deze aanbiedingen gebruik maken door door onderstaande bon volledig ingevuld in te leveren bij uw dichtstbijzijnde Free Record Shop. Kijk op www.FreeRecordShop.nl voor een Free Record Shop bij u in de buurt. De aanbiedingen gelden tot 23 september. Wij wensen u veel kijkplezier! Abonneevoordeelbon DVD 'Cracking the Da Vinei Code' JA, IK BEN ABONNEE Adres: Postcode: E-mail: Handtekening: Abonneenummer: (indien bekend) Alleen volledig ingevulde bonnen worden geaccepteerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt voor de administratie van de PZC 'Cracking the Da Vinei Code' achteraf op reeds betaalde kaarten Alleen bonnen v, krantenpapier worden m behandeling genomen PZC is ni verantwoordelijk en kan met aansprakelijk worden geste voor net gebodene en de fmancieie en administratie afwikkeling bij de deelnemende organisaties Wijzigingen de spelregels data. aanvangstijden en geldende prijzen z te allen ti|de voorbehouden Prijzen wotden uitgegeven zo de voorraad svekt PZC BV gaai zorgvuldig om persoonsgegevens. Zie het colofon van PZC voor r informatie. het alfabet van Zeeland De aanbiedingen gelden tot 23 september 2005 9' 020600 001086 Abonneevoordeelbon DVD 'Zij gelooft in mij' JA, IK BEN ABONNEE Naam: Adres: Postcode: E-mail: Handtekening: Abonneenummer: (indien bekendl Alleen volledig ingevulde bonnen worden geaccepteerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt voor de administratie van de PZC. het alfabet van Zeeland De aanbiedingen gelden tot 23 september 2005 Zij gelooft in mij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 24