>ZC
Zeeuwse werkgevers slaan alarm
Toekomst Olympic Airlines onzeker
Verzet groeit
tegen dure
Betuweroute
China begint op VS te lijken
PZC
conomie stagneert; inspirerend toekomstbeeld ontbreekt
linese auto is
gens ANWB
ensgevaarlijk
Niet bezwijken voor
verleidelijke pralines
Files bedreigen regio Rijnmond
Chemie vreest banenverlies
Eerste Nederlandse taxi op aardgas
Activisten nekken beursgang
^„0113-315649
Kattie®pz<:-"l
5 31,4460 AA Goes
^nlie-exploit3t'e:
JpnMidden-Zeeland: 0113-315520;
'Samderen: 0114-372770;
paal: 020*4562500.
bnderdag 15 september 2005
de totaaloplossing
voor verzuim:
kijk op
verzuimzorgpakket.nl
of bel 0900 4040404
(lokaal tarief)
Zierikzee* Terneuzen Middelburg
Driekleur verzekeringsgroep
^nkPostma
IDELBURG - I)e Zeeuwse
gevers slaan alarm. „Het
("niet goed in Zeeland",
njft hun belangenorganisa-
BZÏÏ. »De economie blijft
|ir De drie economische pij-
agrarische sector, havenge-
Wrde industrie en toeris-
ajn gestabiliseerd. Werkge
ld neemt af en een inspi-
toekomstbeeld ont-
•ji Manifest Duurzame Dy-
rekin Zeeland, proberen de
severs de malaise te door
ga. Ze bepleiten een bunde-
ran krachten. Bedrijven, in-
^-gen en overheden moeten
öaar te rade gaan, en han-
sm slaan om patstellin-
vdoorbreken. Anders gaat
'al „Economie en milieu
caelkaar beklemd. Samen-
srg ontbreekt vaak. Het is
-delijk waar Zeeland voor
BZW wil de traditionele eco-
sische trekpaarden nieuw le-
mblazen, en erkent daar-
dat die wel varen bij een
woon- en verblijfskli-
ii. En daar, aldus de werkge-
i. ontbreekt nog een en an
aal „De kwaliteit van stad
hcdschap is lang niet altijd
bezoekers verwachten."
lesteringen
rakgevers vragen zowel in-
Hingen in nieuwe bedrijf-
reinen en nieuwe wegen als
rabetenng van het woon-,
enverblijfsklimaat.
ingebonden industrie biedt
tns de BZW wel degelijk
perspectieven. „Ook al lijkt
nu zo dat alle investeringen
in China plaatsvinden, op ter
mijn zal er ook in Europa weer
worden geïnvesteerd. Het Ha
venbedrijf Rotterdam verwacht
een groei aan werkzaam perso
neel in het havengebied. Naast
modemiseringsinvesteringen
zullen ook bedrijfsverplaatsin-
gen (vergelijk Nedalco) aan de
orde blijven. Locaties dicht bij
de markt zijn daarbij relevant.
Acquisitie en producten (loca
ties) moeten op orde zijn."
Wat dat laatste betreft bepleit
de BZW slagvaardig handelen.
Daar ontbreekt het in de ogen
van de werkgevers aan. „De
marketing van Zeeland ontbeert
duidelijke doelen, en heeft geen
gezicht."
Kortom: Zeeland laat niet goed
genoeg zien welke mogelijkhe
den er zijn, en wat de provincie
nu precies wil.
De kritiek spitst zich toe op het
provinciaal havenbedrijf Zee
land Seaports. „De samenwer
king met Rotterdam heeft nog
onvoldoende opgeleverd." En
ook voor het overige is sprake
van 'matige prestaties'. De BZW
pleit ervoor van Zeeland
Seaports een zelfstandiger, min
der op de overheid leunend, be
drijf te maken, zodat slagvaar
dig geopereerd kan worden, in
samenwerking met het Havenbe
drijf Rotterdam, en in goed over
leg met de Belgische havens.
Voor de 'verkoop' van overig
Zeeland, legt de BZW de verant
woordelijkheid in eerste instan
tie bij het provinciebestuur.
„Voor een geheel zelfstandig ont
wikkelingsbedrijf ontbreekt de
schaal." De werkgevers gokken
verder vooral ook op het ver
nieuwend vermogen van toeris
tische en agrarische sector. En
op investeringen in voorzienin
gen die Zeeland interessant ma
ken voor bovenmodale nieuwko
mers, zowel wat betreft oplei
ding als inkomen.
De BZW ziet liever nieuwe
woonkernen op Schouwen en
Walcheren, bedoeld voor men
sen die uit de Randstad weg wil
len, dan nieuwbouwwijkjes bij
oude dorpen. „Beter 'Wasse
naar' dan weer een uitbreidings
wijk."
pagina 25
BZW zet in op oude
trekpaarden
NÏIAAG - De nieuwe Chine-
Iweinauto Jiangling Land-
is levensgevaarlijk. Een
itale botsing met een snel-
ivanaf 64 kilometer per uur
ile bestuurder van de wagen
toverleven.
sulois zo gevaarlijk dat de
Men zijn Europese zuster-
een verbod erop willen,
gens de importeur rijden er
Merland al zo'n honderd
l De Chinese auto heeft het
ah niveau van zo'n dertig
;geleden, meldde de ANWB
In de meer dan twintig
dat de ANWB over crashtes-
tfibliceert, heeft een voer-
sog nooit zo slecht ge-
ri. Bij een frontale botsing
di het compartiment van de
t-jrder geheel samenge-
De chauffeur zou volle-
üan komen te zitten tussen
dashboard, het stuurwiel en
'»l Het stuur schiet via het
id van de bestuurder tegen
kk, Bij een zijdelingse bot-
M iemand ernstige ver-
%n aan zijn hoofd krij-
Ook de rijeigenschappen
sneden peil en de Land-
tisslecht voor het milieu,
^".eur P. Bijvelds liet vanaf
[^toonstelling in Frank-
:Jften dat de auto veilig is.
ünese fabrikant heeft vol-
snem vele crashtesten uitge-
waaruit geen schokkende
naar voren zijn geko-
HVP
Mariska van Maele heeft in de Hulster pralineswinkel van Leonidas altijd een jasje aan.
door René Hoonhorst
HULST - Mariska van Maele draagt
vaak een jasje tijdens haar werk. In de
Hulster pralineswinkel van Leonidas is
de temperatuur constant achttien, ne
gentien graden. „Een beetje fris, maar
niet vervelend."
De toonbank oogt ook fris. Niet in de
zin van koel, maar in vrolijke kleuren
en netjes opgeruimd. De uitstalkast is
lang om de ruim zestig verschillende
bonbonsoorten goed te laten zien en
mooi te presenteren. „Ik moet inder
daad een eindje lopen om de hele toon
bank langs te gaan als iemand een di
vers assortimentje pralines wil. Maar de
bonbons staan op de goede hoogte. Ik
hoef niet te bukken of te strekken om ze
te pakken", zegt Mariska.
Om de voorgevouwen doosjes te pakken
of de voorraad aan te vullen, moet ze
wel veelvuldig bukken. Maar rug- of ge
wrichtsklachten loopt Van Maele niet
op; ruimte genoeg achter de toonbank.
De controleurs van de Arbo hebben, net
als die van de keuringsdienst van wa
ren, dan ook nooit iets aan te merken.
Niet zo gek, want de Van Maeles heb
ben ruime ervaring in het verkopen van
bonbons, of liever pralines zoals de
Vlaamse klanten zeggen. De moeder
van Mariska opende dertig jaar geleden
een winkeltje elders in Hulst. Haar zus
nam het een tijd geleden over en zelf
helpt ze tot op de dag van vandaag mee.
Na meer dan twintig jaar ervaring als
verkoopster in een chocolaterie kan Ma-
foto Camile Schelstraete
riska van Maele goed omgaan met het
grootste gevaar op haar werk: de haar
verlekkerd toelachende 'bonbonnekes'.
Goed, bij elk kopje koffie in de ruimte
achter de winkel hoort natuurlijk een
praline. Nieuwe smaken moeten wor-
den uitgeprobeerd en bij het opstapelen
en inpakken, altijd met de voorgeschre
ven confiseriehandschoentjes aan, wil
af en toe ook wel eens een versnapering
in haar mond verdwijnen. Gedecideerd:
„Ik eet dus behoorlijk wat bonbons,
maar echt niet de hele dag door."
van onze redactie economie
BRUSSEL - De Europese Com
missie eist dat het noodlijdende
Olympic Airlines, de nationale
luchtvaartmaatschappij van
Griekenland, jarenlange staats
steun terugbetaalt. Het precieze
bedrag is nog niet bepaald.
maar uit een opsomming door
de Commissie blijkt dat de maat
schappij sinds 2003 voor meer
dan een half miljard euro aan di
recte of indirecte steun heeft
ontvangen.
Eurocommissaris Barrot (Trans
port) zei gisteren dat Olympic
'minstens 150 miljoen' van dat
bedrag zal moeten terugstorten.
Daar bovenop komt een bedrag
van 160 miljoen euro waarvan
Brussel al in 2002 terugbetaling
had geëist. Daar blijft het moge
lijk niet bij. Barrot gaat in on
derhandeling met de Griekse re
gering om te kijken of Olympic
een nog groter deel van de
staatssteun moet terugstorten.
De toekomst van Olympic is ui
terst onzeker. Het is onduidelijk
of de maatschappij nu in staat is
vele honderden miljoenen op te
hoesten. Bij de luchthaven in
Athene hielden werknemers van
de luchtvaartmaatschappij een
[•Sroot is de cirkel die instituties
"tonen maken? Verrassend groot,
liinetgeleerd. In mijn apparte-
°P de campus van de Universi-
Peking vind ik elke morgen tot
'ueugde een Engelstalige krant,
Daily. Met grote verbazing
idaardat het Ministerie van On-
"'Mch gaat inspannen om kinde
st platteland gratis verplicht
•Wijste garanderen.
plicht onderwijs duurt 9 jaar en
.•unmoet in 2010 zijn gerealiseerd,
ftoverbaasd omdat ik zou den-
J1 ak erfenis van het socialis-
wlgewoon is. Socialisme staat
[Uesvoor gelijkheid en als er iets
•'Socialisten belangrijk vinden
JW wel onderwijs. Het minste
an kunnen regelen is gratis ver-
ai onderuijs.
Weliswaar is China fors de weg ingesla
gen naar een markteconomie, maar de
Communistische Partij trekt nog stevig
aan de touwtjes. Ik vind in mijn och-
tendkrantje ook nog een triest verhaal
over een studente die haar studie aan
de universiteit niet kan betalen. Ze
heeft voor haar eerste jaar meer dan
700 dollar nodig, maar het gezinsinko
men is maar 34 dollar per maand. En
bovendien, nog een verrassing, heeft
het gezin een schuld wegens ziektekos
ten van 7500 dollar. Hoe kom je in een
land dat zo doordrenkt is (of was?) van
het socialisme aan een schuld voor me
dische verzorging van 20 keer je jaarin
komen? Hebben de Communisten zich
zelf uit het paradijs verjaagd? Ik laat
het me uitleggen. Ja, vroeger onder het
socialisme was er vrij onderwijs voor
iedereen, ook op het platteland. Alle on
derwijs was zelfs helemaal gratis, tot
aan het universitaire niveau toe. Maar
nu moeten de kosten van onderwijs lo
kaal worden gedekt. Lokale belastin
gen, opgebracht door de boeren, zijn
goed voor zo'n 80 procent van de uitga
ven.
Het gat wordt niet gedicht door de over
heid. En dus verzinnen de lokale autori
teiten van alles om de financiering
rond te krijgen. Bijdragen voor boeken,
bijdragen voor andere voorzieningen.
En op het arme platteland is dat al
gauw te veel. De overheid wil hier nu
verbetering in brengen, met speciale
fondsen voor arme regio's en kinderen
uit arme gebieden.
In het universitaire onderwijs is de
breuk met vroeger nog veel groter. Ne
gen jaar basisonderwijs voor iedereen
werd voor de Culturele Revolutie van
de jaren zestig op het platteland ook
niet altijd gerealiseerd, en daarin is
veel verbeterd. Het universitaire onder
wijs is van gratis naar peperduur veran
derd. Ook al zijn er studiebeurzen en
leningen beschikbaar, makkelijk is de
deelname niet.
Bovendien is er zware concurrentie om
de beschikbare plaatsen, vooral op de
goede scholen. Omdat iedereen zijn
kind het liefst naar een topschool wil
sturen, wordt er veel extra inspanning
geleverd: bijlessen door private docen
ten, extra onderwijs in het weekeind,
etc. De strijd ontbrandt al bij pogingen
om op de goede middelbare scholen te
komen. Daarmee lijkt de situatie spre
kend op de Verenigde Staten: dure uni
versiteiten, fanatieke strijd om op een
topschool te komen.
De gelijkenis met de Verenigde Staten
werd me nog duidelijker toen ze me die
hoge medische schuld hadden ver
klaard. Vroeger was medische zorg gra-
ROTTERDAM - De economische ontwikkeling in de regio
Rijnmond staat onder druk, omdat de bereikbaarheid
voor het goederenvervoer steeds slechter wordt door de
toename van files. Dat schrijven werkgeversorganisatie?-
in het rapport 'Van woorden naar daden'.
Maatregelen om de knelpunten op te lossen laten volgens
hen te lang op zich wachten. De organisaties, waaronder
VNO/NCW, Kamer van Koophandel en de vervoersorgani
saties TLN, Evo en KNV, stellen voor een vervoersautori-
teit in te stellen. GPD
DELFZIJL - De chemische industrie in het Eemsmondge- j
bied in Noord-Groningen vreest verlies van meer dan dui-s
zend banen als gevolg van de sterk gestegen aardgasprij-'-
zen. Dat staat in een brandbrief die ondernemingsraden
van een groot aantal chemiebedrijven gisteren versturen
aan het kabinet, de Tweede Kamer en de Gasunie.
Volgens de ondernemingsraden van onder meer Akzo No
bel Salt, Brunnermond, Aldel en Methanor betekenen de
hoge aardgas- en stroomprijzen dat hun bedrijven het 'gi
gantisch moeilijk' gaan krijgen of zelfs dat sommige be
drijven te gronde gaan. ANP
LEIDEN - Het eerste schaap is over de dam in de taxiwe
reld. In Leiden rijdt vanaf morgen een Nederlandse taxi
op aardgas. Brancheorganisatie KNV Taxi verwacht dat
veel taxiondernemers het Leidse bedrijf Wielkens Taxi de
komende jaren zullen volgen. „Voorwaarde is wel dat er
in het hele land een netwerk van hoogwaardige tanksta
tions komt", zei een woordvoerder gisteren.
In Nederland rijden slechts enkele tientallen auto's op
aardgas. Op 1 juli stonden er precies 39 aardgasauto's op
een Nederlands kenteken geregistreerd. Dat blijkt uit cij
fers van het RDC Datacentrum. ANP
NEW YORK - Radicale dierenactivisten hebben vorige
week in de Verenigde Staten een opvallende actie ge
voerd. Zij wisten door dreigementen de beursgang te ver
hinderen van een bedrijf dat medicijnen en andere pro
ducten uittest op dieren. Dat meldde The Wall Street
Journal gisteren.
Het betreffende bedrijf is het in Groot-Brittannië geves
tigde Huntingdon Life Sciences. Er waren op een website
van de radicale dierenactivistengroepering SHAC per
soonlijke gegevens verschenen van medewerkers van de
NYSE. De actiegroep riep al zijn aanhangers via de websi
te op om actie tegen deze mensen te ondernemen. ANP
van onze redactie economie
DEN HAAG - Steeds meer rail-
goederenvervoerders verzetten
zich tegen de hoge kosten die de
Betuweroute meebrengt. ACTS,
ERS en Rail4Chem dreigen de
spoorlijn na opening in 2007
links te laten liggen, zeiden ze
gisteren.
De grootste railvervoerder van
Nederland, Railion, liet eerder
dit jaar al weten bezwaren te
hebben tegen de dure Betuwe
route.
ACTS, ERS en Rail4Chem, die
samen goed zijn voor 80 procent
van het containervervoer over
het spoor, hebben een bureau on
derzoek laten doen naar de Betu
weroute. Daarin staat dat de be
drijven zich door het gebruik
van de nieuwe spoorlijn gecon
fronteerd zien met flink hogere
kosten.
De belasting voor het gebruik
van de spoorlijn kan in 2007 tus
sen de 50 en 250 procent op
lopen, aldus het onderzoek.
Voor de jaren daarna worden
ook flinke prijsstijgingen voor
zien.
De nieuwe beveiligings- en elek
triciteitssystemen van de Betu
weroute zorgen bovendien voor
hogere kosten. Onder meer de lo
comotieven moeten worden aan
gepast. Het onderzoek stelt dat
de Betuweroute daardoor moge
lijk niet kan concurreren met
het vervoer over de weg of het
water. Railion waarschuwde
daar onlangs ook voor. ANP
betoging uit vrees voor sluiting.
Barrot zegt dat hij niet onrecht
vaardig is. „De Commissie heeft
de vijf keer een besluit genomen
over dit bedrijf. De eerste drie
waren positief: hulp was toege
staan in ruil voor een reorganisa
tie. Maar die reorganisaties heb
ben nooit plaatsgevonden."ANP
(Advertentie)
tis: het bedrijf droeg de kosten. Achter
het bedrijf stond de Staat. Nu moeten
de kosten nog steeds worden gedragen
door het bedrijf, maar de private eige
naren verklaren soms doodleuk dat ze
dat niet kunnen opbrengen. Private ver
zekering is voor veel mensen op het
platteland te duur. Een van mijn jonge
collega's hier draaide dus op voor de
kosten van de hartoperatie van zijn
moeder. Medische verzekering via de
werkgever in plaats van een volksverze
kering, tallozen die in feite onverze
kerd zijn: ook dat is hetzelfde als in de
VS. De Communistische Partij regeert
dus over een systeem dat er uitziet als
het kapitalistische Amerika. Jawel,
daar brak mijn Hollandse klomp van.
Prof. dr. Joop Hartog is hoogleraar
micro-economie aan de Universiteit
van Amsterdam
straat-
nummer,
plaats
lelefoorv
O Noteert u mij voor een proefabonnement
van 5 weken voor 14,95
Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor
automatische incasso van dit bedrag van onderstaand
S n3\f-; rekeningnummer
5""*It heb de laatste zes maanden geen proetabonnement
n1*"
Noteert u mij voor een abonnement
De eerste twee weken ontvang ik de
krant gratis Daarna wil ik betalen:
Br C pe' maand met automatische incasso 19.95)
aK O per kwartaal met automatische incasso 58,00).
immec P®!33'mel automatische incasso 222.501.
Kift op wAvptcjil/dbcnneten. bel gratis
om -023! 231 of stuur deze bon naar
PZC, afdeling lezersservice
Antwoordnummer 713, 4460 Wl) Goes
8"711688"555530
het alfabet van Zeeland