>ZC Zeeuwse werkgevers slaan alarm Toekomst Olympic Airlines onzeker Verzet groeit tegen dure Betuweroute China begint op VS te lijken PZC conomie stagneert; inspirerend toekomstbeeld ontbreekt linese auto is gens ANWB ensgevaarlijk Niet bezwijken voor verleidelijke pralines Files bedreigen regio Rijnmond Chemie vreest banenverlies Eerste Nederlandse taxi op aardgas Activisten nekken beursgang ^„0113-315649 Kattie®pz<:-"l 5 31,4460 AA Goes ^nlie-exploit3t'e: JpnMidden-Zeeland: 0113-315520; 'Samderen: 0114-372770; paal: 020*4562500. bnderdag 15 september 2005 de totaaloplossing voor verzuim: kijk op verzuimzorgpakket.nl of bel 0900 4040404 (lokaal tarief) Zierikzee* Terneuzen Middelburg Driekleur verzekeringsgroep ^nkPostma IDELBURG - I)e Zeeuwse gevers slaan alarm. „Het ("niet goed in Zeeland", njft hun belangenorganisa- BZÏÏ. »De economie blijft |ir De drie economische pij- agrarische sector, havenge- Wrde industrie en toeris- ajn gestabiliseerd. Werkge ld neemt af en een inspi- toekomstbeeld ont- •ji Manifest Duurzame Dy- rekin Zeeland, proberen de severs de malaise te door ga. Ze bepleiten een bunde- ran krachten. Bedrijven, in- ^-gen en overheden moeten öaar te rade gaan, en han- sm slaan om patstellin- vdoorbreken. Anders gaat 'al „Economie en milieu caelkaar beklemd. Samen- srg ontbreekt vaak. Het is -delijk waar Zeeland voor BZW wil de traditionele eco- sische trekpaarden nieuw le- mblazen, en erkent daar- dat die wel varen bij een woon- en verblijfskli- ii. En daar, aldus de werkge- i. ontbreekt nog een en an aal „De kwaliteit van stad hcdschap is lang niet altijd bezoekers verwachten." lesteringen rakgevers vragen zowel in- Hingen in nieuwe bedrijf- reinen en nieuwe wegen als rabetenng van het woon-, enverblijfsklimaat. ingebonden industrie biedt tns de BZW wel degelijk perspectieven. „Ook al lijkt nu zo dat alle investeringen in China plaatsvinden, op ter mijn zal er ook in Europa weer worden geïnvesteerd. Het Ha venbedrijf Rotterdam verwacht een groei aan werkzaam perso neel in het havengebied. Naast modemiseringsinvesteringen zullen ook bedrijfsverplaatsin- gen (vergelijk Nedalco) aan de orde blijven. Locaties dicht bij de markt zijn daarbij relevant. Acquisitie en producten (loca ties) moeten op orde zijn." Wat dat laatste betreft bepleit de BZW slagvaardig handelen. Daar ontbreekt het in de ogen van de werkgevers aan. „De marketing van Zeeland ontbeert duidelijke doelen, en heeft geen gezicht." Kortom: Zeeland laat niet goed genoeg zien welke mogelijkhe den er zijn, en wat de provincie nu precies wil. De kritiek spitst zich toe op het provinciaal havenbedrijf Zee land Seaports. „De samenwer king met Rotterdam heeft nog onvoldoende opgeleverd." En ook voor het overige is sprake van 'matige prestaties'. De BZW pleit ervoor van Zeeland Seaports een zelfstandiger, min der op de overheid leunend, be drijf te maken, zodat slagvaar dig geopereerd kan worden, in samenwerking met het Havenbe drijf Rotterdam, en in goed over leg met de Belgische havens. Voor de 'verkoop' van overig Zeeland, legt de BZW de verant woordelijkheid in eerste instan tie bij het provinciebestuur. „Voor een geheel zelfstandig ont wikkelingsbedrijf ontbreekt de schaal." De werkgevers gokken verder vooral ook op het ver nieuwend vermogen van toeris tische en agrarische sector. En op investeringen in voorzienin gen die Zeeland interessant ma ken voor bovenmodale nieuwko mers, zowel wat betreft oplei ding als inkomen. De BZW ziet liever nieuwe woonkernen op Schouwen en Walcheren, bedoeld voor men sen die uit de Randstad weg wil len, dan nieuwbouwwijkjes bij oude dorpen. „Beter 'Wasse naar' dan weer een uitbreidings wijk." pagina 25 BZW zet in op oude trekpaarden NÏIAAG - De nieuwe Chine- Iweinauto Jiangling Land- is levensgevaarlijk. Een itale botsing met een snel- ivanaf 64 kilometer per uur ile bestuurder van de wagen toverleven. sulois zo gevaarlijk dat de Men zijn Europese zuster- een verbod erop willen, gens de importeur rijden er Merland al zo'n honderd l De Chinese auto heeft het ah niveau van zo'n dertig ;geleden, meldde de ANWB In de meer dan twintig dat de ANWB over crashtes- tfibliceert, heeft een voer- sog nooit zo slecht ge- ri. Bij een frontale botsing di het compartiment van de t-jrder geheel samenge- De chauffeur zou volle- üan komen te zitten tussen dashboard, het stuurwiel en '»l Het stuur schiet via het id van de bestuurder tegen kk, Bij een zijdelingse bot- M iemand ernstige ver- %n aan zijn hoofd krij- Ook de rijeigenschappen sneden peil en de Land- tisslecht voor het milieu, ^".eur P. Bijvelds liet vanaf [^toonstelling in Frank- :Jften dat de auto veilig is. ünese fabrikant heeft vol- snem vele crashtesten uitge- waaruit geen schokkende naar voren zijn geko- HVP Mariska van Maele heeft in de Hulster pralineswinkel van Leonidas altijd een jasje aan. door René Hoonhorst HULST - Mariska van Maele draagt vaak een jasje tijdens haar werk. In de Hulster pralineswinkel van Leonidas is de temperatuur constant achttien, ne gentien graden. „Een beetje fris, maar niet vervelend." De toonbank oogt ook fris. Niet in de zin van koel, maar in vrolijke kleuren en netjes opgeruimd. De uitstalkast is lang om de ruim zestig verschillende bonbonsoorten goed te laten zien en mooi te presenteren. „Ik moet inder daad een eindje lopen om de hele toon bank langs te gaan als iemand een di vers assortimentje pralines wil. Maar de bonbons staan op de goede hoogte. Ik hoef niet te bukken of te strekken om ze te pakken", zegt Mariska. Om de voorgevouwen doosjes te pakken of de voorraad aan te vullen, moet ze wel veelvuldig bukken. Maar rug- of ge wrichtsklachten loopt Van Maele niet op; ruimte genoeg achter de toonbank. De controleurs van de Arbo hebben, net als die van de keuringsdienst van wa ren, dan ook nooit iets aan te merken. Niet zo gek, want de Van Maeles heb ben ruime ervaring in het verkopen van bonbons, of liever pralines zoals de Vlaamse klanten zeggen. De moeder van Mariska opende dertig jaar geleden een winkeltje elders in Hulst. Haar zus nam het een tijd geleden over en zelf helpt ze tot op de dag van vandaag mee. Na meer dan twintig jaar ervaring als verkoopster in een chocolaterie kan Ma- foto Camile Schelstraete riska van Maele goed omgaan met het grootste gevaar op haar werk: de haar verlekkerd toelachende 'bonbonnekes'. Goed, bij elk kopje koffie in de ruimte achter de winkel hoort natuurlijk een praline. Nieuwe smaken moeten wor- den uitgeprobeerd en bij het opstapelen en inpakken, altijd met de voorgeschre ven confiseriehandschoentjes aan, wil af en toe ook wel eens een versnapering in haar mond verdwijnen. Gedecideerd: „Ik eet dus behoorlijk wat bonbons, maar echt niet de hele dag door." van onze redactie economie BRUSSEL - De Europese Com missie eist dat het noodlijdende Olympic Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van Griekenland, jarenlange staats steun terugbetaalt. Het precieze bedrag is nog niet bepaald. maar uit een opsomming door de Commissie blijkt dat de maat schappij sinds 2003 voor meer dan een half miljard euro aan di recte of indirecte steun heeft ontvangen. Eurocommissaris Barrot (Trans port) zei gisteren dat Olympic 'minstens 150 miljoen' van dat bedrag zal moeten terugstorten. Daar bovenop komt een bedrag van 160 miljoen euro waarvan Brussel al in 2002 terugbetaling had geëist. Daar blijft het moge lijk niet bij. Barrot gaat in on derhandeling met de Griekse re gering om te kijken of Olympic een nog groter deel van de staatssteun moet terugstorten. De toekomst van Olympic is ui terst onzeker. Het is onduidelijk of de maatschappij nu in staat is vele honderden miljoenen op te hoesten. Bij de luchthaven in Athene hielden werknemers van de luchtvaartmaatschappij een [•Sroot is de cirkel die instituties "tonen maken? Verrassend groot, liinetgeleerd. In mijn apparte- °P de campus van de Universi- Peking vind ik elke morgen tot 'ueugde een Engelstalige krant, Daily. Met grote verbazing idaardat het Ministerie van On- "'Mch gaat inspannen om kinde st platteland gratis verplicht •Wijste garanderen. plicht onderwijs duurt 9 jaar en .•unmoet in 2010 zijn gerealiseerd, ftoverbaasd omdat ik zou den- J1 ak erfenis van het socialis- wlgewoon is. Socialisme staat [Uesvoor gelijkheid en als er iets •'Socialisten belangrijk vinden JW wel onderwijs. Het minste an kunnen regelen is gratis ver- ai onderuijs. Weliswaar is China fors de weg ingesla gen naar een markteconomie, maar de Communistische Partij trekt nog stevig aan de touwtjes. Ik vind in mijn och- tendkrantje ook nog een triest verhaal over een studente die haar studie aan de universiteit niet kan betalen. Ze heeft voor haar eerste jaar meer dan 700 dollar nodig, maar het gezinsinko men is maar 34 dollar per maand. En bovendien, nog een verrassing, heeft het gezin een schuld wegens ziektekos ten van 7500 dollar. Hoe kom je in een land dat zo doordrenkt is (of was?) van het socialisme aan een schuld voor me dische verzorging van 20 keer je jaarin komen? Hebben de Communisten zich zelf uit het paradijs verjaagd? Ik laat het me uitleggen. Ja, vroeger onder het socialisme was er vrij onderwijs voor iedereen, ook op het platteland. Alle on derwijs was zelfs helemaal gratis, tot aan het universitaire niveau toe. Maar nu moeten de kosten van onderwijs lo kaal worden gedekt. Lokale belastin gen, opgebracht door de boeren, zijn goed voor zo'n 80 procent van de uitga ven. Het gat wordt niet gedicht door de over heid. En dus verzinnen de lokale autori teiten van alles om de financiering rond te krijgen. Bijdragen voor boeken, bijdragen voor andere voorzieningen. En op het arme platteland is dat al gauw te veel. De overheid wil hier nu verbetering in brengen, met speciale fondsen voor arme regio's en kinderen uit arme gebieden. In het universitaire onderwijs is de breuk met vroeger nog veel groter. Ne gen jaar basisonderwijs voor iedereen werd voor de Culturele Revolutie van de jaren zestig op het platteland ook niet altijd gerealiseerd, en daarin is veel verbeterd. Het universitaire onder wijs is van gratis naar peperduur veran derd. Ook al zijn er studiebeurzen en leningen beschikbaar, makkelijk is de deelname niet. Bovendien is er zware concurrentie om de beschikbare plaatsen, vooral op de goede scholen. Omdat iedereen zijn kind het liefst naar een topschool wil sturen, wordt er veel extra inspanning geleverd: bijlessen door private docen ten, extra onderwijs in het weekeind, etc. De strijd ontbrandt al bij pogingen om op de goede middelbare scholen te komen. Daarmee lijkt de situatie spre kend op de Verenigde Staten: dure uni versiteiten, fanatieke strijd om op een topschool te komen. De gelijkenis met de Verenigde Staten werd me nog duidelijker toen ze me die hoge medische schuld hadden ver klaard. Vroeger was medische zorg gra- ROTTERDAM - De economische ontwikkeling in de regio Rijnmond staat onder druk, omdat de bereikbaarheid voor het goederenvervoer steeds slechter wordt door de toename van files. Dat schrijven werkgeversorganisatie?- in het rapport 'Van woorden naar daden'. Maatregelen om de knelpunten op te lossen laten volgens hen te lang op zich wachten. De organisaties, waaronder VNO/NCW, Kamer van Koophandel en de vervoersorgani saties TLN, Evo en KNV, stellen voor een vervoersautori- teit in te stellen. GPD DELFZIJL - De chemische industrie in het Eemsmondge- j bied in Noord-Groningen vreest verlies van meer dan dui-s zend banen als gevolg van de sterk gestegen aardgasprij-'- zen. Dat staat in een brandbrief die ondernemingsraden van een groot aantal chemiebedrijven gisteren versturen aan het kabinet, de Tweede Kamer en de Gasunie. Volgens de ondernemingsraden van onder meer Akzo No bel Salt, Brunnermond, Aldel en Methanor betekenen de hoge aardgas- en stroomprijzen dat hun bedrijven het 'gi gantisch moeilijk' gaan krijgen of zelfs dat sommige be drijven te gronde gaan. ANP LEIDEN - Het eerste schaap is over de dam in de taxiwe reld. In Leiden rijdt vanaf morgen een Nederlandse taxi op aardgas. Brancheorganisatie KNV Taxi verwacht dat veel taxiondernemers het Leidse bedrijf Wielkens Taxi de komende jaren zullen volgen. „Voorwaarde is wel dat er in het hele land een netwerk van hoogwaardige tanksta tions komt", zei een woordvoerder gisteren. In Nederland rijden slechts enkele tientallen auto's op aardgas. Op 1 juli stonden er precies 39 aardgasauto's op een Nederlands kenteken geregistreerd. Dat blijkt uit cij fers van het RDC Datacentrum. ANP NEW YORK - Radicale dierenactivisten hebben vorige week in de Verenigde Staten een opvallende actie ge voerd. Zij wisten door dreigementen de beursgang te ver hinderen van een bedrijf dat medicijnen en andere pro ducten uittest op dieren. Dat meldde The Wall Street Journal gisteren. Het betreffende bedrijf is het in Groot-Brittannië geves tigde Huntingdon Life Sciences. Er waren op een website van de radicale dierenactivistengroepering SHAC per soonlijke gegevens verschenen van medewerkers van de NYSE. De actiegroep riep al zijn aanhangers via de websi te op om actie tegen deze mensen te ondernemen. ANP van onze redactie economie DEN HAAG - Steeds meer rail- goederenvervoerders verzetten zich tegen de hoge kosten die de Betuweroute meebrengt. ACTS, ERS en Rail4Chem dreigen de spoorlijn na opening in 2007 links te laten liggen, zeiden ze gisteren. De grootste railvervoerder van Nederland, Railion, liet eerder dit jaar al weten bezwaren te hebben tegen de dure Betuwe route. ACTS, ERS en Rail4Chem, die samen goed zijn voor 80 procent van het containervervoer over het spoor, hebben een bureau on derzoek laten doen naar de Betu weroute. Daarin staat dat de be drijven zich door het gebruik van de nieuwe spoorlijn gecon fronteerd zien met flink hogere kosten. De belasting voor het gebruik van de spoorlijn kan in 2007 tus sen de 50 en 250 procent op lopen, aldus het onderzoek. Voor de jaren daarna worden ook flinke prijsstijgingen voor zien. De nieuwe beveiligings- en elek triciteitssystemen van de Betu weroute zorgen bovendien voor hogere kosten. Onder meer de lo comotieven moeten worden aan gepast. Het onderzoek stelt dat de Betuweroute daardoor moge lijk niet kan concurreren met het vervoer over de weg of het water. Railion waarschuwde daar onlangs ook voor. ANP betoging uit vrees voor sluiting. Barrot zegt dat hij niet onrecht vaardig is. „De Commissie heeft de vijf keer een besluit genomen over dit bedrijf. De eerste drie waren positief: hulp was toege staan in ruil voor een reorganisa tie. Maar die reorganisaties heb ben nooit plaatsgevonden."ANP (Advertentie) tis: het bedrijf droeg de kosten. Achter het bedrijf stond de Staat. Nu moeten de kosten nog steeds worden gedragen door het bedrijf, maar de private eige naren verklaren soms doodleuk dat ze dat niet kunnen opbrengen. Private ver zekering is voor veel mensen op het platteland te duur. Een van mijn jonge collega's hier draaide dus op voor de kosten van de hartoperatie van zijn moeder. Medische verzekering via de werkgever in plaats van een volksverze kering, tallozen die in feite onverze kerd zijn: ook dat is hetzelfde als in de VS. De Communistische Partij regeert dus over een systeem dat er uitziet als het kapitalistische Amerika. Jawel, daar brak mijn Hollandse klomp van. Prof. dr. Joop Hartog is hoogleraar micro-economie aan de Universiteit van Amsterdam straat- nummer, plaats lelefoorv O Noteert u mij voor een proefabonnement van 5 weken voor 14,95 Ik geef daarbij éénmalig toestemming voor automatische incasso van dit bedrag van onderstaand S n3\f-; rekeningnummer 5""*It heb de laatste zes maanden geen proetabonnement n1*" Noteert u mij voor een abonnement De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis Daarna wil ik betalen: Br C pe' maand met automatische incasso 19.95) aK O per kwartaal met automatische incasso 58,00). immec P®!33'mel automatische incasso 222.501. Kift op wAvptcjil/dbcnneten. bel gratis om -023! 231 of stuur deze bon naar PZC, afdeling lezersservice Antwoordnummer 713, 4460 Wl) Goes 8"711688"555530 het alfabet van Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23