Ik graaf nogal diep PZC Bram krijgt eindelijk de aandacht die hij verdient Gouden Kalveren met zilveren rand woensdag 14 september 2005 uim tien jaar geleden leidde de groep dEUS de renaissance van de Vlaamse rockmuziek in. De band bleek een soort moeder-ruimteschip van waar uit de satellieten in alle richtingen schoten. Ook dEUS-frontman Tom Bar man bewoog zich in allerlei richtingen, maakte met suc ces een speelfilm en deed van zich spreken als dj. Maar dEUS bleef formeel bestaan, al duurde het zes jaar voor dat het vierde album Pocket Revolution verscheen. Tom Barman: „Een van de uitgangs ounten bij het ma ken van onze lieuwe plaat was dat het een echt rockalbum moest worden. We wisten dat we uitgebreid gingen toeren en wilden songs die op het podium goed te spelen zijn. Tegelijk is een nieuw album altijd een reac tie op eerdere projecten, zoals mijn elektrorock-plaat met Mag nus en het vorige dEUS-album The ideal Crash die veel gecon- strueerder waren. Daarom kon den we tijdens de Ideal Crash-tour ook niet alle num mers van dat album uitvoeren. Dat is nu anders. Deze plaat is zelfs voor een deel 'live' opgeno men." Pocket Revolution heet het nieu we, vierde album van dEUS. Een plaat waar de liefhebbers zes jaar op moesten wachten, omdat een 'sabbattical' van de band een beetje uit de hand liep. Barman had zijn zinnen gezet op het maken van een film. Dat werd het zowel door critici als publiek zeer goed onvangen Any Way the Wind Blows in 2003. Hij nam een elektropop- plaat op als Magnus, toerde in 'salonbezetting' met pianist Guy van Nueten en maakte goe de sier als dj. Ondertussen werd de nieuwe dEUS-plaat met een jaar uitgesteld. En nog een. En nog een. Heeft hij door het ne men van wat afstand in ieder ge val kunnen nadenken over de vraag wat die groep nu precies voor hem betekent? „In eerste instantie helemaal niet. Aanvan kelijk was de hele situatie ook erg verwarrend. Maar inmiddels besef ik dat dEUS voor mij in de eerste plaats synoniem is met 'live' spelen. Op het podium staan. Reizen. In de tweede plaats staat dEUS wat mij be treft voor 'emotie'. Ik graaf nog al diep in de songs die ik voor de groep schrijf. En rock-'n-roll gaat over emotie. En, in de der de plaats, omdat ieder album weer zo'n zware emotionele trip is, is de voldoening ook groot als het ons toch weer gelukt is." Toegankelijk En dat laatste is beslist het ge val met Pocket Revolution. De plaat kent die voor dEUS ken merkende combinatie van toe gankelijke popsongs in telkens weer verrassende roek-arrange menten. Uiterst gedisciplineer de muzikale excentriciteit, die ten tijde van de debuutplaat Worst Case Scenario nog werd toegeschreven aan de combina tie van drie gezichtsbepalende kapteins op het schip: naast Bar man ook Stef Kamil Carlens en Rudy Trouvé. Beide laatstge noemden kozen in de loop van de jaren negentig voor eigen groepen en verlieten dEUS. Barman wist door steeds nieuwe creatieve mensen om zich heen te verzamelen het karakteristie ke geluid van de groep vast te houden. De lange afwezigheid van de laatste jaren heeft trou wens ook weer voor 'leegloop' gezorgd. Van de 1994-bezetting is naast de bandleider alleen nog violist en klavierenman Klaas Janzoons over. Verder heeft ex-Evil Superstar Mauro Pawlowski, een vriend die zich altijd al in de periferie van dEUS bevond, zich vast bij de groep gevoegd en zingt oude ge trouwe Carlens op de plaat ook weer een paar nummers mee. Hij heeft zeker niet zo lang met een nieuwe plaat gewacht om de 'dEUS-mythe' wat op te blazen, verzekert Barman. „Ik kan het geen enkele groep aanraden, zo'n gat van vijf, zes jaar tussen twee albums. Het is lastig. Roept allerlei spanningen op." Pikant genoeg zingt hij die span ningen het meest nadrukkelijk van zich af in een nummer dat vernoemd is naar een man die juist graag mythes creëerde: dEUS-voorman Tom Barman Sun Ra, dellamboyante jazzpia nist en bigbandleider die deed voorkomen alsof hij van een an dere planeet kwam. ,,'Sun Ra' was eigenlijk de werktitel. Het is voor mij een heel intense song. Getormenteerd bijna. En het pakt uit als een bevrijding. Ik was de afgelopen jaren onaf gebroken aan het werk. Onder tussen stapten er mensen uit dEUS en nodigde ik nieuwe mensen uit, maar ik had geen moment om de dingen echt te verwerken. De klap kwam uit eindelijk toen we in de studio za ten om deze plaat af te maken. En dat klinkt door in nogal wat van de teksten." Niet dat Pocket Revolution daar mee een donkere rockplaat is ge worden. Integendeel. Een van de fascinerendste songs is het ti telnummer, dat zich laat beluis teren als een verlangen naar overgave, naar confessie. De pu ber of adolescent wil misschien nog de 'Umwertung aller Wer- te', maar dertiger Barman kiest voor de kleine revolutie van het zich ergens toe bekennen, in het reine komen met zichzelf. „Absoluut. Die hang om je te willen overgeven aan iets, daar gaat het over. En als je dat niet van nature hebt, dan wrikt dat. Ik voelde mij heel erg vastzit ten. Vandaar ook dat ik er een koor bij gehaald heb in dat num mer. Om mij los te trekken, als het ware. Ik heb geen zin om ver stoppertje te spelen." Tom Barman: „Ik kan het geen enkele groep aanraden, zo'n gat van vijf, zes jaar tussen twee albums. foto Lex van Rossen/GPD Het derde 'zware' en behoorlijk wat overhoop halende nummer van het dozijn songs dat Pocket Revolution telt, is 'Cold Sun of Circumstance'; een gedreven rocker waarbij je als luisteraar met wat muziekbagage voortdu rend de neiging hebt om 'Don't follow leaders, watch the par kingmeters!' te roepen. „Ja, natuurlijk. Ik heb net zelf een zware Dylan-fase achter de rug", lacht Barman. „Hier be zing ik mijn tien geboden voor het leven, hahaha. Ik heb Dylan eigenlijk nu pas ontdekt en dat is een enorme luxe. Als er op je drieëndertigse nog zo'n rijke mu ziekwereld voor je open gaat." Naast deze graaftochten door de ziel staan er lichtvoetiger liedjes op de nieuwe dEUS-schijf 'What we talk about' (when we talk about love) dat herinnert aan de jaren zeventig-hit White Horse van die Deense groep Laid Back - en z'n titel ontleen de aan een bundel van Raymond Carver. Of het spaarzaam gear rangeerde, aan de in 1999 overle den Morphine-zanger Mark Sandman opgedragen 'The real Sugar'. „Dat nummer was echt nieuw voor mij", zegt Barman. „Het ir riteert mij soms als mensen zeg gen dat dEUS niet meer zo expe rimenteel zou zijn. „Dan doelen ze altijd op gooien met gitaren, veel 'noise' en weet ik veel. Maar dat doet iedereen al. Een kaal liedje als dit hebben we nog nooit gemaakt. Dat is voor mij het werkelijke experiment." Als het woord 'arrivé' valt veert de zanger geprikkeld op. „Hoe zo? Dat voel ik beslist niet zo, dat we 'arrivé' zouden zijn. We moeten voor mijn gevoel iedere keer weer opnieuw beginnen. Goed, we verkopen nu zalen in Nederland en België uit. En men kent ons in landen als Frankrijk, Duitsland en Portu gal. Maar we gaan straks voor het eerst naar Australië en Ja pan. Die landen moeten nog ver overd worden. Ik heb van het be gin af aan gezegd dat dEUS voor mij niet ophoudt bij de grenzen van de Benelux." Wat de teksten betreft laat de Vlaming zijn publiek traditiege trouw vaak dolen. Hij stuurt zijn luisteraars een richting uit, maar plots houdt het pad op. Een liedje dat over de liefde lijkt te gaan kan nét zo goed over drugs handelen. En omge keerd. „Ik hou beslist van helderheid. Maar een bevriende filmregis seur zei me al eens dat je de bio- scoopganger het idee moet ge ven dat de film buiten het kader van het doek verder gaat. Als je dat niet doet krijg je poppen kast. Zo is het ook met liedjes. Je moet er de rest bij dromen. Dat doe ik zelfs bij m'n eigen songs." Peter Bruyn Concertenzondag 16 oktober Utrecht (Tivoli), maandag 17 okto ber: Groningen (Oosterpoort), dins dag 18 oktober: Amsterdam (Paradi- so), woensdag 19 oktober: Eindhoven (Effenaar), vrijdag 21 oktober 2005 Rotterdam (Nighttown). het NFF, is de gast van het jaa; Vijfentwintig jaar geleden richt te hij het festival op, toen no de Nederlandse Filmdagen gehc ten. Stelling is regisseur van ai tistieke films als De illusion (1984) en De Vliegende Ho. lander (1995). Over dit filmgen re leidt Stelling een viertal dis cussies. Eén dag wordt volledl aan de artistieke film gewijc waarbij gepraat wordt over in houd, distributie, vertoning financiering. En dat is hard nó dig, meent festivaldirecteu Boonekamp. „Er is veel talen in Nederland, maar door d moeizame financiering kome: er maar weinig films van d grond." En dat is jammer, vind Boonekamp. Want artistiekr films zijn de 'levensader' van di filmindustrie. „Daarmee vind j< aansluiting bij het de intematio nale filmwereld. Maar er heef al zo'n vijfentwintig jaar geei film uit Nederland in het hoofd programma van buitenlands» festivals gestaan. Daar moetér we ons serieus rekenschap vai geven." Daartegenover staat wel een be hoorlijke opleving van Neder landse speelfilms. Van God Lets Phileine Zegt Sorry, Kruimel Filmfestival tje: het bioscooppubliek wist ze goed te vinden, beaamt Boone kamp. „Ik denk niet dat dal komt omdat men per se betere films is gaan maken, die creativi teit was er altijd al. Maar er zijr de laatste jaren wel betere mid delen om films onder de aan dacht te brengen, de budgetter zijn groter." En de technische omstandigheden zijn verbeterd „Vroeger hoorde je vaak dat het geluid zo slecht was en de ac teurs onverstaanbaar. Dat soort kritiek kun je nu niet meer leve ren." Ondanks deze positieve gelui-' den zijn er nog steeds proble men in de Nederlandse filmin dustrie, op het gebied van be leid bijvoorbeeld. „Het ont breekt aan een totaalbeleid dat gericht is op het ontdekken, sti muleren en behouden van ta lent. Dit kan je alleen bereiken door duidelijke keuzes te ma ken, en het hele spectrum van de filmindustrie in dit beleid te betrekken. Nu zijn het allemaal stapelbesluiten, het beleid is niet op elkaar afgestemd." En daardoor komen veel getalen teerde cineasten nauwelijks aan film maken toe. „Ik heb echt be wondering voor de filmmakers in dit land die tegen wil en dank door blijven gaan." „Je kunt je afvragen of het NFF per se dit soort discussies moet aanzwengelen. De meesten in de filmindustrie hebben een be paald belang, terwijl ik gewoon een festival moet organiseren. Maar juist dit evenement moet een platform zijn voor debat en discussie, ook op het gebied van filmbeleid. Dat is een functie die we altijd hebben nage streefd." Ruth van Beek Het Nederlands Film Festival in Utrecht vindt plaats van 28 septem ber tot en met 7 oktober. Nog een een paar weken en dan is de Utrechtse binnen stad weer gevuld met de crème de la crème van de Nederlandse filmwereld. Het Nederlands Film Festival (NFF) biedt vanaf 28 september tien dagen lang films, debatten, workshops, com petities en premières voor pu bliek en professionals. En na tuurlijk de uitreiking van de Gouden Kalveren, de Hollandse versie van de Oscars. Het is een feestje met een zilveren randje dit jaar, wan het festival vindt voor de vijfentwintigste keer plaats. En daarom pakt de orga nisatie flink uit. Festivaldirecteur Doreen Boone kamp: „We hebben het program ma Kalverliefde, waarbij we al le films vertonen die in het verle den een Gouden Kalf hebben ge wonnen en die een regiedebuut markeerden. Bijvoorbeeld Suzy Q met Carice van Houten, In Het Huis Van Mijn Vader van Fatima Jebli Ouazzani en van re center datum Van God Los. Zo laten we een dwarsdoorsnede zien van 25 jaar Nederlandse film." Ook verschijnen een jubileum boek en een kleinere bundel met foto's van Felix Kalkman, die Gouden Kalf-winnaars thuis portretteerde op de plaats waar zij hun beeldje bewaren. Tijdens een concert op 2 oktober wordt een cd gepresenteerd met liedjes die speciaal voor Nederlandse films zijn gecomponeerd. De film Leef!, gebaseerd op het po pulaire feuilleton van Maria Goos, die ook voor het scenario tekende, is dit jaar de openings film. De vorig jaar vermoorde cineast Theo van Gogh wordt op het NFF geëerd met een bijzonder retrospectief. „We hebben een programma samengesteld met zijn films en bekroond televisie werk. Ook is er een aantal pro ducties van Van Gogh in het hoofdprogramma te zien, waar onder de première van zijn film Ter Ziele." Voor bezoekers die een carrière in de filmbizz wel zien zitten, wordt de castingmiddag 'Claim je fame' georganiseerd in Hoog Catherijne. „Mensen kunnen een casting doen, waarbij ze filmscènes spelen met bekende acteurs, zoals Jack Wouterse, Chantal Janzen en Mimoun Ouïssa." Jos Stelling, grondlegger van Doreen Boonekamp foto Marnix Schmidt/GPD Bram Vermeulen krijgt een jaar na zijn plotselinge dood volop aandacht. Vana- ronde in Carré: een hommage-concert on to regie van zijn vrouw Shireen Strooker ®met zang van onder veel andere Katari- Vermeulen, Brams dochter. „Bram Wijlt.' Het idee voor een hommage aan Bram Ver- 01 kwam van directeur Frank Verhal- van de schouwburg in Den Bosch. Hij urde het alleen te snel de wereld in: de gaa Vermeulen s crematie. rams Partner Shireen Strooker: „Wij wa- Bn nog bewusteloos. Toch was het een in land plan. Twee weken later hebben rams dochters Katarina en Tamara en ik ®og met hem over zo'n hommage ge- "H 'k heb samen met Paul de Mun- M^an Acda en de Munnik) een aantal ses- ad om de liederen uit te kiezen. Te- JT, m heeft Bram ooit gezegd: 'Ik geef P net stokje door.' Dat was jaren geleden gen°en j 'Roc^e wijn' had horen zin- Ifarina Vermeulen, the in Carré vier liede- :7n haar ^ader zingt: „Bram zei dat het der ,Waj ^at 'Roc*e wiïn' eens door een an- werd gezongen, door Paul. Hij had het zieh 16 V3ak 8edaan. Brams werk leent Ler8°ed v°or door anderen te worden nS®n. Maar het zijn soms echte man- Shireen Strooker en Katarina Vermeulen nenliederen. 'Rode wijn', over een geschei den man, heeft regels als: Ik pis net als vroe ger weer in de wasbak." Shireen: „Het blijft overeind, ook in andere interpretaties. Het is alsof het nu van de we reld is." Katarina: „In het begin hoorde ik Brams foto Klaas Fopma/GPD stem erdoorheen. Maar je went eraan. Laatst hoorde ik op straat in mijn hoofd Vincent Bijlo 'Mijn vriend' zingen." Shireen: „In 2006 zou Bram zestig worden en zijn manager had het idee daar een avond in Carré aan te wijden. Bram twijfel de destijds nog of hij zou zingen of in de zaal zou luisteren. Dat laatste leek hem ook wel wat. Goed dat het rondkomt." Het was voor beiden niet pijnlijk, maar be vrijdend om zo intensief met het werk van Bram Vermeulen bezig te zijn. Shireen: „Op deze manier gaat door wat Bram over al deed: energie geven, inspirerend zijn, reu ring veroorzaken. Hij maakte mensen wak ker. Dat zei Freek heel mooi en eerlijk bij de crematie: 'Hij was de prins die mij heeft wakker gekust.' Hij blijft. Dat zegt hij ook in 'Verlangen': Dat het deel dat ik bij jou laat/ Ook zonder mij wel blijft bestaan. Mooi dat Katarina dat zingt." 35 liederen Artiesten die zich verwant voelden met Bram Vermeulen, zingen vanavond 35 liede ren uit zijn rijke repertoire, onder de sobere regie van Shireen Strooker. Tot de arties ten behoren Lenny Kuhr, Fay Lovsky, Maarten van Roozendaal, Gé Reinders, Jo- chem Myjer, Pierre van Duijl, het voltallige NUHR en het Belgische Kommil Foo. De rit mesectie van de band, Peter Wassenaar (bas) en Roy Bakker (drums), stond vast, want zij speelden al twintig jaar samen met Vermeulen. Katarina: „We hebben gezegd: we doen het alleen als zij meedoen. We gaan met hen en de andere bandleden Jan Hautekiet en Wig- bert van Lierde uitgebreid op tournee door Vlaanderen. Steeds met twee zangers en een gast. We hebben al eerder in Vlaande ren gespeeld, een kortere hommage op festi vals. En dan zie je hoe geliefd Bram daar is. We stonden op een groot plein tijdens de Gentse Feesten. En iedereen zong mee. Je zag al die lippen meebewegen. In Neder land is toch de sfeer: het is gezellig en er is ook nog muziek bij. Het is in België liefde Hommage voor de muziek en liefde voor Bram." Shireen: „Vlak na zijn sterven merkten we al dat er meer aandacht kwam voor zijn werk. Ik heb het gevoel dat het beeld van Bram dubbel en dwars is rechtgezet." Katarina: „In Nederland. In België was dat niet nodig." Zondag 4 september, precies een jaar na zijn dood, verscheen een lange documentai re over Bram Vermeulen op de tv, de maan dag daarop werd een programma van hem en Strooker herhaald, woensdag kwam 'Rust!' uit, een mooi boek met gedichten en teksten - Bram Vermeulen krijgt eindelijk de aandacht en de waardering die hij in Bel gië al had. Eén aspect wordt daarbij onder belicht, vinden zijn vrouw en dochter. Shireen: „De laatste zeven jaar heeft hij veel bijgedragen aan de grenswetenschap pen, zou je kunnen zeggen. Hij bestudeerde de quantumtheorie en wetenschappelijke boeken over reïncarnatie." Katarina: „Hij heeft dat onderwerp toegan kelijk gemaakt, en heeft daarvoor een prijs gekregen. Wat ik mis, is iemand die daar de hele dag met passie over praat. 'Pap, kun je me de chaostheorie uitleggen?' En dan ging hij weer. Fantastisch, zo'n vader, hoe ver moeiend hij ook kon zijn. Op vakantie voor al. 'Pap, kun je even stil zijn?' Maar hij kón ook erg goed luisteren als je in de ellende zat." Shireen Strooker werd tijdens de Uitmarkt gesignaleerd, terwijl ze flyers uitdeelde voor de hommage aan Bram. Dat is wat je noemt betrokkenheid. „Ik zei: 'Mag ik u de ze geven?' Of: 'Heeft u deze al?' Stampij ma ken Ik vroeg me af hoe ik me zou voelen in die massa. Ik vond het geweldig. Het is als of je een cadeau geeft: een concert voor Bram. Zonder aanbidding - gewoonweg ge lukkig dat dat werk zo voortleeft." Jos BloemM1'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27