kc Soms een paar verfstreken per dag Armando heeft weer een beetje kleur gekregen Robert Zandvliet in Tilburg Arfi/prtentie-exploitatie: Ken Midden-Zeeland: 0113-315520; ^-Vlaanderen: 0114-372770; gjl: 020-4662500. „oensdag 14 september 2005 Ruud Hermans legt zich toe op schrijven lobert Zandvliet: Zonder titel, 1999 mule. Ik ben wel dingen gaan ontdekken. Je moet leren waar je goed in bent. Het gebruiken van je verworvenheden, is een van de constanten in mijn werk. Maar dan nog gaat het voortdu rend mis. Dan moet je weer een stap terug zetten." Hij is een schilder pur sang. „Dat zal voorlopig wel zo blij ven", reageert hij. „Dat zoveel kunstenaars momenteel in diver se disciplines werken, lijkt me vaak het probleem van niet kun nen kiezen. Ik sta met beide voe ten in de Europese schildertradi tie. Ik ben daar heel bewust mee bezig en ben er ook nog lang niet klaar mee." Zijn nieuwe richting ligt mis schien al in de opslagruimte van zijn atelier. In de catalogus praat Zandvliet over een nieuw schilderij dat met breed geschil derde lijnen duidelijk een por tretschilderij is. Het werk komt volgens hem voort uit de 'snel wegschilderijen'. De schilder be gon drie jaar geleden ook met een reeks monotypes met por tretten, maar heeft de portret ten nog nooit getoond. „Ik ben er nog steeds mee bezig. Maar ik vind het werk niet goed." Hij haalt zijn schouders op. „Zo gaat dat soms. Zit je maanden te zoeken. Maar misschien leidt het ook wel tot niets." Gerrit van den Hoven Expositie Robert Zandvliet: Beyond the Horizon - De Pont, Wilhelmina- park 1, Tilburg, t/m 8 januari 2006, di t/m zo 11-17 uur. n De Pont in Tilburg opende afgelopen week einde een expositie met het werk van Robert Zand vliet (Terbant, 1970). Het mu seum maakte de expositie in samenwerking met het Kunst museum Bonn, dat zijn werk afgelopen voorjaar en zomer toonde. Zandvliet is een van de Nederlandse kunstenaars die het goed doen in het bui tenland. Hij exposeert in de Verenigde Staten en Europa. „Ja, het gaat uitstekend", zegt hij. „Maar ik let goed op mezelf. Ik doe niet meer dan twee tentoonstellingen per jaar. Het is goed om af en toe niks te doen." Robert Zandvliet pakt een boek uit zijn kast en laat een schilde rij zien van de Britse schilder William Turner (1775- 1851). y Het is een typische Turner. Een waaier van verfstreken suggeert een beweging van wolken en licht boven een zeespiegel. Zand- vliet maakt een vage beweging met zijn hand. „Kom maar eens mee." We stappen uit het zitje in zijn atelier in de Rotterdamse wijk Crooswijk de grote, lichte ruimte in waar hij werkt. Aan een wand hangt een schilderij. Het toont dezelfde beweging als het werk van Turner. Een verti cale streep, een reeks halfronde verf vegen. Bij Zandvliet is het geen zeege zicht, maar een abstract schilde rij. „Ik ben geen fan van Turner, hoor", zegt hij. „Zijn schilde rijen gaan vooral over verf en verfhuid. Ik ben meer geïnteres seerd in de beweging en de kwaststreek." Hij neemt vaker het werk van anderen als uitgangspunt. Ge woon, omdat een bepaalde mo tief hem aanspreekt. Zoals het beroemde werk van Vincent van Gogh, 'Korenveld met kraaien' uit 1890. Zandvliet abstraheer de en transformeerde het werk tot het motief van het landweg getje dat naar de horizon kron kelt. Het is een prachtig schilde rij. Zandvliets versie is een feest van frisse witte, gele en groene kleuren. „Iedereen begint over dat schilderij", zegt hij. „Voor mij is het niet meer dan een van de mogelijkheden om een nieuw werk te maken. Ik heb ook een schilderij gemaakt naar Hercu les Seghers, een zeventiende eeuwse landschapschilder. Ik ben geïnteresseerd in figuratie en abstractie. Met name het om slagpunt boeit me." Alledaags Zandvliet maakte naam met schilderijen van alledaagse voor werpen: een haarspeld, een bui tenspiegel van een auto, een fo totoestel. Voorwerpen die hij in ferm opgezette kleurvlakken en contourlijnen weergaf. ontwikkeling in zijn werk is het niet, voortdurend grijpt Zand vliet ook weer terug naar vroege re thema's. Zandvliet: „Ik ben altijd met verschillende dingen tegelijk bezig. Elk schilderij kan uitgangspunt zijn voor een vol gend werk." Eén ding is wel altijd hetzelfde gebleven. De transparante ma nier van verf opbrengen. Zand vliet slaagt erin lagen verf over elkaar heen te schilderen zonder dat het schilderij inboet aan hel derheid. De transparantheid van zijn verf komt deels door het gebruik van eitempera. „Dat zijn dingen die je ontdekt", zegt hij, bedachtzaam. „Het moet lij ken alsof alles in een keer op het doek is geschilderd. Maar dat is niet zo." Het langzame drogings proces betekent dat hij soms maar een paar verfstreken per dag kan zetten. Geobsedeerd Zandvliet besloot op zijn zestien de haast impulsief om naar de kunstacademie in Kampen te gaan. Hij wilde 'iets' met zijn handen doen. Hij raakte geobse deerd door verf. „Schilderkunst was een soort mysterie voor me dat ik wilde ontrafelen." Het duurde lang voordat hij wist wat hij wilde met zijn schilde rijen. Pas na een verblijf op De Ateliers in Amsterdam (1992-1994) kreeg hij het gevoel zijn eigenheid te ontdekken. Niet dat het mysterie nu is ontra feld. Dat zou ook niet goed zijn, zegt hij. „Als je precies weet wat je doet, wordt het een for- Robert Zandvliet foto Hilbert Krane/GPD Daarna werden zijn schilderijen meer abstract en landschapach tig. Via wat Zandvliet zijn 'snel wegseries' noemt (over en onder elkaar heen kruisende verfba- nen) kwam hij opnieuw uit bij landschappen, nu meer verti caal dan horizontaal opge bouwd. Maar een echte lineaire ïp de veelzijdige kunstenaar Armando ange tijd niets vernomen. Maar met l werk 'rechtstreeks uit z'n atelier' is B springlevend in het Duitse Museum [Moyland, net voorbij Nijmegen. F^nopfrissertje. De beeldend kunste- E»ando (echte naam Herman Dirk f beweerd), geboren in 1929 in Amster- r^A'tzich tientallen jaren in zwart, wit 0ms.een beetje rood. Als de oorlog is bij een jongen van een jaar of L'"'lWoont i° Amersfoort en is mateloos wka'r^ ^°0r ^e'en bos om zich heen. r daar concentratiekamp Amersfoort Hs en Prikkeldraad de afscheiding r Ussen leven en dood. Armando ziet Armando tijdens de opening van zijn expositie in Schloss Moyland. foto Do Visser/GPD er verschrikkelijke dingen. Na de oorlog treedt hij op als violist, onder meer met zi- geunermuziek. Ook ontwikkelt hij zich als tekenaar, schilder, beeldhouwer, schrijver, acteur, filmmaker en, naar verluidt, recent zelfs als historicus en wiskundige. Steeds opnieuw geboeid door die oorlog, draait zijn werk voortdurend om de strijd tussen begrippen als macht/onmacht, dader/slacht offer, goed en kwaad en dat vertaalt hij met zwarte en witte verf. Eind jaren zeventig vertrekt hij naar Berlijn dat, naast Amsterdam, zijn tweede woon plaats wordt. Vandaar dat de kunstenaar ook in Duitsland als een fenomeen wordt be schouwd. Na enige jaren van stilte - hij was ziek - is er sinds begin deze maand een splinternieu we Armando te bewonderen. Het Duitse Museum Schloss Moyland - zelf gespecialiseerd in Armando's tijdgenoot wij len Joseph Beuys - exposeert Neue Horizon- te, zeer recent werk dat rechtstreeks uit Ar mando's atelier komt. Het is zogezegd nog nat. Schilderijen met landschappelijke the ma's. Waarin het dominerende zwart is ver vangen of aangevuld met blauw, groen en grijs. En ook het rood is weer terug. Oervorm Enorme, indrukwekkende doeken zijn het, uit series die titels dragen als Seestück en Das Schijf en die opvallen door een brede, verre horizon. De oervorm van een eenzaam schip lijkt weerbarstig stand te houden in het geweld van de golven. Dus toch weer die strijd waar de kunstenaar zo gefascineerd door blijft. En ook 'Amersfoort' doemt weer op: als Denkmal, in de gestileerde vorm van een poort. Van minder recente datum zijn er op de expositie ook sculpturen te zien. Met als mo tieven de menselijke figuur. Kopf, Der Arm of Die Hand. En Der Krieger, een duistere, bedreigende, verwonde gestalte die ook weer de waag oproept wie dader of slachtof fer is. De expositie Armando, Neue Horizonte is overigens in nog geen drie maanden tijd tot stand gekomen. „We hadden een expositie over Joseph Beuys op het programma staan", aldus Ron Manheim, plaatsvervan gend directeur van Museum Schloss Moy land. „Maar de documentatie daarover was niet af en dan houdt het op." Dankzij war me contacten tussen de Eindhovense galerie Willy Schoots, al vele jaren gespecialiseerd in Armando, kon in zeer korte tijd Neue Ho rizonte gerealiseerd worden. Maar natuur lijk ook met een mime bijdrage van het Ar mando Museum in Amersfoort. De kunstenaar zelf, prominent middelpunt tijdens de opening, deed er bij alle loftuitin gen glimlachend het zwijgen toe. Want als je die leeftijd hebt bereikt met een dergelij ke omvangrijke staat van dienst, spreekt je oeuvre voor zich. Dorine Steenbergen Armando: Neue Horizonte - t/m 27 februari te zien in Museum Schloss Moyland, tussen Kleef en Kal kar. Zie ook: www.moyland.de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23