Theater wordt wethouder fataal üwanda-film maakt veel los PZC Twist als straatjongen in Kaapstad Bestuurscrisis begint traditie te worden in Zeeuwse hoofdstad tefcl&k 17 Zeeuwen zijn erg slecht in ruzie maken (jioenLinks Middelburg heeft geen vertrouwen meer in coalitiegenoot PvdA y kunst Zwarte en witte avond op filmfestival woensdag 14 september 2005 iuddelburc Acht in - Zeeuwse politici zijn ruzie maken. Ze kennen el- yrle goed. Daarom lopen conflicten na!uit de hand. ju. is de reactie van commissaris Jde koningin W. van Gelder op de bestuurscrisis in Middelburg. „We leven in Zeeland in een rurale samen leving. Omdat iedereen iedereen kent, is men altijd vriendelijk tegen el kaar. Dat leidt tot conflictvermijdend gedrag. Als er dan eens een conflict is, is er geen conflictbeheersing meer." Van Gelder denkt dat het onvermo gen om een conflict bij te leggen de hoofdoorzaak is van de problemen in Middelburg. „Het is triest dat de ge meenteraad het met elkaar niet kan op brengen om een oplossing te zoeken." De provincie kan daar ook geen rol in spelen, denkt hij. „Alleen in het finan ciële aspect. Ik begreep dat gedeputeer de Suurmond zich daar al mee bezig houdt. We hebben natuurlijk wel een oordeel over wat er in Middelburg is ge beurd. Het is doodzonde dat er geen be sluit genomen is over het theater, dat heb ik ook al eerder laten weten. Ik vraag me af waarom er niet even een ti me-out genomen is om wel een beslis sing te kunnen nemen. Dat is ook geen sterk gebaar, maar het is wel beter dan helemaal geen besluit nemen." IcorNadiaBerkelder (1DDELBURG - Het theater sde Middelburgse wethouder L van 't Westeinde alsnog fa- ulaeworden. Gisteren maakte ,j bekend dat hij opstapt. Hij „m de beslissing na raadple eg van de leden van Groen- jnks. je fractie van GroenLinks wil let langer samenwerken met jalitiegenoot PvdA. Wethouder Lvan 't Westeinde concludeer- e daaruit dat hij niet meer kon inctioneren binnen het college an burgemeester en wethou- Die conclusie trok hij na udpleging van de achterban, ft'ehebben lang en uitvoerig ge- iroken, met de fractie en het be ar Wij vinden dat het besluit j de gemeenteraad om te stop en met bouwen aan de Zuidsin- el moeilijk uitvoerbaar is." fractievoorzitter J. van i'euwenhuizen las een verkla- ns voor met het standpunt van efractieen de leden van de par- „We willen geen verantwoor ds nemen voor een gat in de egroting van elf miljoen. De cd heeft te gemakkelijk het theater verkwanseld. Het be at van de raad was richting- csen niet-uitvoerbaar. m 't Westeinde zei zich te Wil li conformeren aan het stand- mt van zijn partijgenoten. )efractie van GroenLinks kan Ctfunctioneren binnen de coa- ie. Dat heeft voor mij de conse- sntie dat ik als wethouder Et kan aanblijven. Ik heb al- egd dat ik deze klus sag wil afmaken, maar dat alleen als ik voldoende nknjg. We vinden dat we verder afspraken kunnen aken binnen de coalitie." De wethouder was geëmotio neerd toen hij zijn besluit toe lichtte. Hij was niet bereid tot uitgebreid commentaar. „Ik heb eigenlijk op dit moment niet zo veel te zeggen." Van 't Westeinde werd ethou- der na de gemeenteraads v u-kie zingen van 2002. Hij -eeg naast cultuur de portefeuil es milieu, waterbeheer en onder wijs. Voor zijn periode als wet houder zat hij drie jaar voor GroenLinks in de gemeente raad. Daarnaast was hij direc teur bij het Goese mntegratiebe- drijf Besth-Werk. Bij zijn aantreden zag de eerste GroenLinks-wethouder van Middelburg de bouw van een nieuw theater als zijn belang rijkste opdracht. Die is mislukt. De bouw kende de afgelopen ja- •en tegenslag na tegenslag, va riërend van protesterende bewo ners tot technische problemen. Het dieptepunt was de evacua tie van bewoners rond de bouw put begin maart. Dat was nodig omdat huizen in de omgeving dreigden te verzakken door lek ken in de put. Sinds die tijd staat de put vol water. De bouw ligt stil. De afgetreden wethouder krijgt een uitkering op kosten van de gemeente. Die uitkering loopt net zolang als hij in functie is ge weest, in dit geval drieënhalf jaar. In het eerste jaar ontvangt Van 't Westeinde tachtig pro cent van zijn laatstverdiende loon, in de resterende periode is dat zeventig procent. Officieel gaat zijn ontslag vol gende maand in. Het is niet be kend of Van 't Westeinde die pe riode ook nog volmaakt. Gister middag vertrok hij in ieder ge val vroegtijdig, op de fiets, naar huis. Wethouder A. van 't Westeinde stapt op zijn fiets na zijn aftreden bekend te hebben gemaakt. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het is weer crisis op het stadskantoor van Middelburg. De stad kent inmid dels een traditie van onderling verdeelde colleges, aftredende wethouders en zichzelf opsplit sende fracties. Met nog vijf maanden te gaan tot de gemeenteraadsverkiezin gen staat het stadhuis weer op stelten. En opnieuw is het de Partij van de Arbeid die een cru ciale rol speelt in het onderling geruzie. Deze keer voelen de drie andere coalitiepartijen CDA, ChristenUnie en Groen Links zich verraden door de so cialistische collega's. Vooral wethouder A. de Vries moet het ontgelden. Hem wordt verweten de regisseur te zijn van het stem gedrag van zijn fractie. De PvdA stemde vorige week het theater weg van de Zuidsingel Geruzie Tijdens de vorige collegeperiode was onderling geruzie binnen de PvdA zelf de oorzaak van de be stuurscrisis. De raadsleden H. Akdag en P. Kraan verlieten in 2000 de fractie uit onvrede over het functioneren van de eigen wethouder T. Strous en de WD-burgemeester L. Spar van der Hoek. Samen met twee D66-dissidenten begonnen ze een nieuwe partij, die inmiddels Politieke Partij Middelburg heet. Door het vertrek van de twee naar een andere partij, verloor de coalitie haar meerderheid. Strous en zijn collega— PvdA-wethouder P. Brakman ruimden het veld. Dat was de opmaat voor het ver trek van de burgemeester. Het nieuwe college, met L. Luitwie- ler (ChristenUnie) en R. Visser (AOV/Unie 55+), ontnam Spar van der Hoek zijn portefeuilles. Een paar maanden later zei de gemeenteraad het vertrouwen in hem op. Na anderhalf jaar van loco-bur gemeesters en waarnemers, nam de huidige burgemeester K. Schouwenaar begin 2002 het l roer over. In maart dat jaar von- den de verkiezingen plaats, waarna een nieuw college met CDA, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks aantrad. Die coalitie begon zelfbewust en met ambitie. De stad zou socia ler worden, was de belofte. Die ambitie kreeg een deuk met de ontruiming van wooncomplex het Bagijnhof. De huurders moesten in 2003 plaats maken voor studenten van de Roosevelt Academy. Burgemeester CDA-wethouder P. Bruinooge legde na een jaar zijn functie j neer om burgemeester te wor den van de gemeente Renkum in Gelderland. Hij werd opgevolgd door H. Kool-Blokland. Intus sen viel ook tijdens deze raads periode een aantal fracties uit- f een. Raadsleden gingen nieuwe verbanden aan met andere par- tijen of ze begonnen helemaal voor zichzelf. De gemeenteraad g van Middelburg telt inmiddels tien fracties. Naast de bekende landelijke partijen zijn dat de twee lokale initiatieven PPM en Middelburg Transparant (een af- splitsing van de Socialistische Partij) en een individuele lijst, van oud-WD'er A. Damman. CDA, ChristenUnie en Groen- Links verwijten PvdA-wethou- der A. de Vries de regisseur te zijn van het stemgedrag van zijn fractie. NLubbers en Jeltje van Nieuwenhoven luisteren naar David Belton, schrijver en producer van de film Shooting Dogs. foto Lex de Meester USSNGEN - Af n toe is er ■fihn die echt een onuitwisba- wdruk achterlaat. Shooting te van regisseur Michael Ca nnes. die gisteravond tij- ■fófilm by the Sea in drie za- ^tegelijk in première ging, is 'totegenzeggelijk een. De film de genocide in Rwanda 'J) bleef in vele hoofden lang spoken. dogs gaat over een priester (een rol van John Fknzijn hulp, een jonge ide- r^be onderwijzer (Hugh in Rwanda op het mo- dat Tutsi's massaal wor- Pvenuoord door Hutu's. Als [•ranse VN-soldaten vertrek- r ..„se de bescherming F® een grote groep Tutsi's weg- I staan ze voor een gruwelijk ®ma: vluchten of bij hen p&blijven. De première werd bijgewoond door Ruud Lubbers (voormalig Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN) en Da vid Belton, schrijver en produ cer van de film. Belton was des tijds namens de BBC in Rwan da, als een van de weinige jour nalisten. De nieuwszenders had den echter nauwelijks belang stelling voor wat er daar gebeur de. „Enkele jaren later zat ik een bar met een vriend die er ook was geweest, over te praten", zei Belton na afloop van de film. „We waren er nog steeds ont daan van, huilden zelfs. Er was nog zoveel dat niet was verteld, onder meer over de rol die het westen heeft gespeeld. Toen heb ik besloten er een verhaal en een film van te maken." Belton wil de niet zozeer met een politiek, maar met een menselijk verhaal komen. „Het ging mij om het menselijk gedrag, over wat je zou doen in zo'n situatie. We zijn naar Rwanda geweest. Dat was het allerbelangrijkste. We hebben veel met overlevenden gepraat. Die hebben hun ver- Tl haal verteld en we hebben hen nauw bij de film betrokken. Het was een buitengewone erva ring." Persoonlijk Lubbers, die herhaaldelijk in Rwanda is geweest, roemde de persoonlijke invalshoek van Bel ton. „Je kunt niet simpelweg zeggen: zoiets gebeurt alleen daar. Rwanda was en is geen uit zondering. Het komt wereld wijd voor." Hij vond tegelijk ook dat Shooting dogs het poli tieke en diplomatieke falen van destijds pijnlijk duidelijk maakt. „Om die reden besteedt de VN ook steeds meer aan dacht aan peacekeeping en di plomatieke interventie. Dat was bijvoorbeeld al zichtbaar in Dar- fur." Lars van Troost van Amnesty In ternational, de organisatie die gisteravond ook een cheque van 2000 euro van de Ronde Tafel Walcheren ontving, vond juist dat de VN veel meer aandacht moet besteden aan het bescher men van mensen en het voorko men van drama's zoals in Rwan da. Shooting dogs is een gewel dige film. Die zou eigenlijk niet in Vlissingen maar in New York moeten worden vertoond, waar vandaag een wereldtop begint over de toekomst van de VN." Shooting dogs is vandaag te zien om 12.00 uur en zondag 18 september om 19.00 uur bij Film by the Sea, CineCity, Vlissingen. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Oliver Twist (1837) van Charles Dickens is al vele malen verfilmd - binnen kort te zien in de uitvoering van Roman Polanski - maar dat be lette de Zuid-Afrikaanse regis seur Tim Greene niet om daar zijn eigen versie aan toe te voe gen. In zijn film, Boy called Twist geheten, is de hoofdper soon omgevormd tot een straat jongen in Kaapstad. Greene heeft er zijn geheel ei gen versie van gemaakt, dat af en toe even herinnert aan het ori gineel van Dickens, maar verder geheel op zichzelf staat. De film is ontroerend zonder sentimen teel te worden. Op Film by the Sea in Vlissin gen, waar Greene gisteren arri veerde, is Boy called Twist een van de negen deelnemers aan de Film Literatuur-competitie, al sluit de film ook aan bij de na druk die het festival dit jaar legt op Afrika. Het is voor Greene (34) zijn eer ste grote film. De afgelopen ja ren maakte hij twee korte films Corner Caffie, Kap'an Driver maar vooral videoclips en com mercials. „In zekere zin is alles wat ik tot nu toe gedaan heb een voorbereiding geweest op Boy called Twist. Ik wist al op mijn dertiende dat ik ooit een grote film wilde maken." Het uitgangspunt van de film viel hem in toen hij een keer op straat drie zwerfjongens zag. „Straatkinderen en kindermis bruik zijn een groot probleem in Zuid-Afrika. Eigenlijk is het een ongelooflijke situatie. Op pa pier hebben kinderen recht op bescherming, maar in de prak tijk worden die rechten geschon den. Ik wilde daar op mijn eigen manier aandacht voor vragen, in de hoop dat er misschien iets verandert." Het verhaal van Dickens vormde voor hem een uitgelezen vertrekpunt en zorg de tegelijk voor voldoende af stand met de situatie in eigen land. Onafhankelijk Greene had geen zin om de moei zame weg van subsidies te be wandelen. „Ik wilde compleet onafhankelijk zijn." Uiteinde lijk heeft hij duizend mensen be reid gevonden duizend rand (on geveer 125 euro) te investeren. „Op die manier wilde ik het risi co zo veel mogelijk spreiden." Ondanks het relatief kleine bud get slaagde hij er in slechts 21 draaidagen in een aansprekende film te maken, waarin de sfeer van Dickens en het moderne Zuid-Afrika wonderwel samen vloeien. „Dat is ook een kwestie van geluk hebben. Bovendien had ik een geweldige crew." De film begint met de geboorte van de jongen, waarbij zijn moe der het leven laat. De boreling komt in een weeshuis waar hij, nadat het oog van de directrice op het boek van Dickens is ge vallen, de naam Twist krijgt. De jongen, bewonderenswaar dig gespeeld door de destijds elf jarige Jarrid Geduld, ontvlucht het tehuis en neemt de wijk naar Kaapstad. Daar belandt hij bij de bende kinderdieven on der leiding van Fagin, in de film een Ethiopiër. Na een mislukte beroving ontfermt Ebrahim Bas- sedien zich over Twist, die dan voor het eerst familieliefde er vaart. Handlangers van Fagin proberen de jongen echter weer terug te halen. „Het is het Euro pese verhaal in een Zuid-Afri kaanse context", zegt Greene. In eigen land is Boy called Twist al een enkele maal ver toond, evenals op het festival in Cannes. Vanaf eind deze maand gaat de film in de Zuid-Afri kaanse bioscopen draaien. Integriteit De internationale belangstelling is groot. „Dat is belangrijk, om dat er in Zuid-Afrika niet vol doende publiek is. Daarom is de film ook met één oog op de bui tenlandse markt gemaakt. Maar het was zeker niet het voornaam ste. Integriteit staat bij mij al tijd voorop, anders kun je nooit een goede film maken." Greene is volop bezig met een tweede grote productie, over de extreme mate van bewaking en beveiliging in Kaapstad, bezien vanuit het jaar 2045. Waar de regisseur van Boy called Twist vanuit het verleden naar het heden kijkt, doet hij dat in de opvolger dus vanuit de toe komst. „Het wordt de eerste Zuid-Afrikaanse science-fiction- film." Film: 'Boy called Twist' van Tim. Green, te zien: vandaag om 14.00 en 19.00 uur, zaterdag 17 septem ber om 13.30 uur en zondag 18 sep tember om 12.00 uur tijdens Film by the Sea, Cine City, Vlissingen. Na afloop van de vertoning van vanavond is er de mogelijkheid om vragen te stellen aan Greene. Tim Greene: „In zekere zin is alles wat ik tot nu toe gedaan heb een voorbereiding geweest op Boy called Twist. Ik wist al op mijn der tiende dat ik ooit een grote film wilde maken." foto Lex de Meester VLISSINGEN - Binnen het Afri- ka-programma van Film by the Sea in Vlissingen is er vanavond een Black Night. Bezoekers die zwarte kleding dragen, kunnen voor de helft van de prijs films bekijken en na afloop de Silent Disco bezoeken. Gastdeejay is Ghylene Niyonkiru, dit jaar het gezicht van het festival. Belangrijke première vanavond j is Seven Swords uit Hong Kong, van regisseur Tsui Hark. Deze film was onlangs nog de ope- ning van het festival in Venetië. Na afloop is er Brazilaans getin te muziek van de band Sensual. Eerder vandaag, om 16.00 uur, geeft de Vlissingse wethou der L. Poppe-de Looff een korte lezing over de relatie tussen haar gemeente en de Zuid-Affri- kaanse zusterstad Govan Mbeki Morgenavond, op de White Night, geldt witte kleding als dresscode voor wie voor half geld naar binnen wil. Dan is er de première van An unfinished life (21.30 uur) van regisseur Lasse Hallström, met in de hoofdrollen Robert Redford, Jen nifer Lopez en Morgan Free man. Gastdeejay is morgenavond jury lid en acteur Mimoun Oaïssa (Shouf Shouf Habibi, Het Schnit zelparadijs). Muziek is er vanaf 22.30 uur van het folktrio The Old Firm. De film Sometimes in April van Raoul Peck, over de genocide in Rwanda, kan door een bijdrage van de provincie zowel vandaag (10.30 uur) als morgen (18.45 uur) gratis worden bezocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17