Theater wordt wethouder fataal
üwanda-film maakt veel los
PZC
Twist als straatjongen in Kaapstad
Bestuurscrisis begint
traditie te worden
in Zeeuwse hoofdstad
tefcl&k
17
Zeeuwen zijn erg slecht in ruzie maken
(jioenLinks Middelburg heeft geen vertrouwen meer in coalitiegenoot PvdA
y
kunst
Zwarte en
witte avond op
filmfestival
woensdag 14 september 2005
iuddelburc
Acht in
- Zeeuwse politici zijn
ruzie maken. Ze kennen el-
yrle goed. Daarom lopen conflicten
na!uit de hand.
ju. is de reactie van commissaris
Jde koningin W. van Gelder op
de bestuurscrisis in Middelburg. „We
leven in Zeeland in een rurale samen
leving. Omdat iedereen iedereen kent,
is men altijd vriendelijk tegen el
kaar. Dat leidt tot conflictvermijdend
gedrag. Als er dan eens een conflict
is, is er geen conflictbeheersing meer."
Van Gelder denkt dat het onvermo
gen om een conflict bij te leggen de
hoofdoorzaak is van de problemen in
Middelburg. „Het is triest dat de ge
meenteraad het met elkaar niet kan op
brengen om een oplossing te zoeken."
De provincie kan daar ook geen rol in
spelen, denkt hij. „Alleen in het finan
ciële aspect. Ik begreep dat gedeputeer
de Suurmond zich daar al mee bezig
houdt. We hebben natuurlijk wel een
oordeel over wat er in Middelburg is ge
beurd. Het is doodzonde dat er geen be
sluit genomen is over het theater, dat
heb ik ook al eerder laten weten. Ik
vraag me af waarom er niet even een ti
me-out genomen is om wel een beslis
sing te kunnen nemen. Dat is ook geen
sterk gebaar, maar het is wel beter dan
helemaal geen besluit nemen."
IcorNadiaBerkelder
(1DDELBURG - Het theater
sde Middelburgse wethouder
L van 't Westeinde alsnog fa-
ulaeworden. Gisteren maakte
,j bekend dat hij opstapt. Hij
„m de beslissing na raadple
eg van de leden van Groen-
jnks.
je fractie van GroenLinks wil
let langer samenwerken met
jalitiegenoot PvdA. Wethouder
Lvan 't Westeinde concludeer-
e daaruit dat hij niet meer kon
inctioneren binnen het college
an burgemeester en wethou-
Die conclusie trok hij na
udpleging van de achterban,
ft'ehebben lang en uitvoerig ge-
iroken, met de fractie en het be
ar Wij vinden dat het besluit
j de gemeenteraad om te stop
en met bouwen aan de Zuidsin-
el moeilijk uitvoerbaar is."
fractievoorzitter J. van
i'euwenhuizen las een verkla-
ns voor met het standpunt van
efractieen de leden van de par-
„We willen geen verantwoor
ds nemen voor een gat in de
egroting van elf miljoen. De
cd heeft te gemakkelijk het
theater verkwanseld. Het be
at van de raad was richting-
csen niet-uitvoerbaar.
m 't Westeinde zei zich te Wil
li conformeren aan het stand-
mt van zijn partijgenoten.
)efractie van GroenLinks kan
Ctfunctioneren binnen de coa-
ie. Dat heeft voor mij de conse-
sntie dat ik als wethouder
Et kan aanblijven. Ik heb al-
egd dat ik deze klus
sag wil afmaken, maar dat
alleen als ik voldoende
nknjg. We vinden dat we
verder afspraken kunnen
aken binnen de coalitie."
De wethouder was geëmotio
neerd toen hij zijn besluit toe
lichtte. Hij was niet bereid tot
uitgebreid commentaar. „Ik heb
eigenlijk op dit moment niet zo
veel te zeggen."
Van 't Westeinde werd ethou-
der na de gemeenteraads v u-kie
zingen van 2002. Hij -eeg
naast cultuur de portefeuil es
milieu, waterbeheer en onder
wijs. Voor zijn periode als wet
houder zat hij drie jaar voor
GroenLinks in de gemeente
raad. Daarnaast was hij direc
teur bij het Goese mntegratiebe-
drijf Besth-Werk.
Bij zijn aantreden zag de eerste
GroenLinks-wethouder van
Middelburg de bouw van een
nieuw theater als zijn belang
rijkste opdracht. Die is mislukt.
De bouw kende de afgelopen ja-
•en tegenslag na tegenslag, va
riërend van protesterende bewo
ners tot technische problemen.
Het dieptepunt was de evacua
tie van bewoners rond de bouw
put begin maart. Dat was nodig
omdat huizen in de omgeving
dreigden te verzakken door lek
ken in de put. Sinds die tijd
staat de put vol water. De bouw
ligt stil.
De afgetreden wethouder krijgt
een uitkering op kosten van de
gemeente. Die uitkering loopt
net zolang als hij in functie is ge
weest, in dit geval drieënhalf
jaar. In het eerste jaar ontvangt
Van 't Westeinde tachtig pro
cent van zijn laatstverdiende
loon, in de resterende periode is
dat zeventig procent.
Officieel gaat zijn ontslag vol
gende maand in. Het is niet be
kend of Van 't Westeinde die pe
riode ook nog volmaakt. Gister
middag vertrok hij in ieder ge
val vroegtijdig, op de fiets, naar
huis.
Wethouder A. van 't Westeinde stapt op zijn fiets na zijn aftreden bekend te hebben gemaakt.
foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het is weer
crisis op het stadskantoor van
Middelburg. De stad kent inmid
dels een traditie van onderling
verdeelde colleges, aftredende
wethouders en zichzelf opsplit
sende fracties.
Met nog vijf maanden te gaan
tot de gemeenteraadsverkiezin
gen staat het stadhuis weer op
stelten. En opnieuw is het de
Partij van de Arbeid die een cru
ciale rol speelt in het onderling
geruzie. Deze keer voelen de
drie andere coalitiepartijen
CDA, ChristenUnie en Groen
Links zich verraden door de so
cialistische collega's. Vooral
wethouder A. de Vries moet het
ontgelden. Hem wordt verweten
de regisseur te zijn van het stem
gedrag van zijn fractie. De
PvdA stemde vorige week het
theater weg van de Zuidsingel
Geruzie
Tijdens de vorige collegeperiode
was onderling geruzie binnen de
PvdA zelf de oorzaak van de be
stuurscrisis. De raadsleden H.
Akdag en P. Kraan verlieten in
2000 de fractie uit onvrede over
het functioneren van de eigen
wethouder T. Strous en de
WD-burgemeester L. Spar van
der Hoek. Samen met twee
D66-dissidenten begonnen ze
een nieuwe partij, die inmiddels
Politieke Partij Middelburg
heet.
Door het vertrek van de twee
naar een andere partij, verloor
de coalitie haar meerderheid.
Strous en zijn collega—
PvdA-wethouder P. Brakman
ruimden het veld.
Dat was de opmaat voor het ver
trek van de burgemeester. Het
nieuwe college, met L. Luitwie-
ler (ChristenUnie) en R. Visser
(AOV/Unie 55+), ontnam Spar
van der Hoek zijn portefeuilles.
Een paar maanden later zei de
gemeenteraad het vertrouwen
in hem op.
Na anderhalf jaar van loco-bur
gemeesters en waarnemers, nam
de huidige burgemeester K.
Schouwenaar begin 2002 het l
roer over. In maart dat jaar von-
den de verkiezingen plaats,
waarna een nieuw college met
CDA, PvdA, ChristenUnie en
GroenLinks aantrad.
Die coalitie begon zelfbewust en
met ambitie. De stad zou socia
ler worden, was de belofte. Die
ambitie kreeg een deuk met de
ontruiming van wooncomplex
het Bagijnhof. De huurders
moesten in 2003 plaats maken
voor studenten van de Roosevelt
Academy.
Burgemeester
CDA-wethouder P. Bruinooge
legde na een jaar zijn functie j
neer om burgemeester te wor
den van de gemeente Renkum in
Gelderland. Hij werd opgevolgd
door H. Kool-Blokland. Intus
sen viel ook tijdens deze raads
periode een aantal fracties uit- f
een. Raadsleden gingen nieuwe
verbanden aan met andere par-
tijen of ze begonnen helemaal
voor zichzelf. De gemeenteraad g
van Middelburg telt inmiddels
tien fracties. Naast de bekende
landelijke partijen zijn dat de
twee lokale initiatieven PPM en
Middelburg Transparant (een af-
splitsing van de Socialistische
Partij) en een individuele lijst,
van oud-WD'er A. Damman.
CDA, ChristenUnie en Groen-
Links verwijten PvdA-wethou-
der A. de Vries de regisseur te
zijn van het stemgedrag van zijn
fractie.
NLubbers en Jeltje van Nieuwenhoven luisteren naar David Belton, schrijver en producer van de film Shooting Dogs.
foto Lex de Meester
USSNGEN - Af n toe is er
■fihn die echt een onuitwisba-
wdruk achterlaat. Shooting
te van regisseur Michael Ca
nnes. die gisteravond tij-
■fófilm by the Sea in drie za-
^tegelijk in première ging, is
'totegenzeggelijk een. De film
de genocide in Rwanda
'J) bleef in vele hoofden lang
spoken.
dogs gaat over een
priester (een rol van John
Fknzijn hulp, een jonge ide-
r^be onderwijzer (Hugh
in Rwanda op het mo-
dat Tutsi's massaal wor-
Pvenuoord door Hutu's. Als
[•ranse VN-soldaten vertrek-
r ..„se de bescherming
F® een grote groep Tutsi's weg-
I staan ze voor een gruwelijk
®ma: vluchten of bij hen
p&blijven.
De première werd bijgewoond
door Ruud Lubbers (voormalig
Hoge Commissaris voor de
Vluchtelingen bij de VN) en Da
vid Belton, schrijver en produ
cer van de film. Belton was des
tijds namens de BBC in Rwan
da, als een van de weinige jour
nalisten. De nieuwszenders had
den echter nauwelijks belang
stelling voor wat er daar gebeur
de.
„Enkele jaren later zat ik een
bar met een vriend die er ook
was geweest, over te praten",
zei Belton na afloop van de film.
„We waren er nog steeds ont
daan van, huilden zelfs. Er was
nog zoveel dat niet was verteld,
onder meer over de rol die het
westen heeft gespeeld. Toen heb
ik besloten er een verhaal en een
film van te maken." Belton wil
de niet zozeer met een politiek,
maar met een menselijk verhaal
komen. „Het ging mij om het
menselijk gedrag, over wat je
zou doen in zo'n situatie. We
zijn naar Rwanda geweest. Dat
was het allerbelangrijkste. We
hebben veel met overlevenden
gepraat. Die hebben hun ver-
Tl
haal verteld en we hebben hen
nauw bij de film betrokken. Het
was een buitengewone erva
ring."
Persoonlijk
Lubbers, die herhaaldelijk in
Rwanda is geweest, roemde de
persoonlijke invalshoek van Bel
ton. „Je kunt niet simpelweg
zeggen: zoiets gebeurt alleen
daar. Rwanda was en is geen uit
zondering. Het komt wereld
wijd voor." Hij vond tegelijk
ook dat Shooting dogs het poli
tieke en diplomatieke falen van
destijds pijnlijk duidelijk
maakt. „Om die reden besteedt
de VN ook steeds meer aan
dacht aan peacekeeping en di
plomatieke interventie. Dat was
bijvoorbeeld al zichtbaar in Dar-
fur."
Lars van Troost van Amnesty In
ternational, de organisatie die
gisteravond ook een cheque van
2000 euro van de Ronde Tafel
Walcheren ontving, vond juist
dat de VN veel meer aandacht
moet besteden aan het bescher
men van mensen en het voorko
men van drama's zoals in Rwan
da. Shooting dogs is een gewel
dige film. Die zou eigenlijk niet
in Vlissingen maar in New York
moeten worden vertoond, waar
vandaag een wereldtop begint
over de toekomst van de VN."
Shooting dogs is vandaag te
zien om 12.00 uur en zondag 18
september om 19.00 uur bij Film
by the Sea, CineCity, Vlissingen.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Oliver Twist
(1837) van Charles Dickens is al
vele malen verfilmd - binnen
kort te zien in de uitvoering van
Roman Polanski - maar dat be
lette de Zuid-Afrikaanse regis
seur Tim Greene niet om daar
zijn eigen versie aan toe te voe
gen. In zijn film, Boy called
Twist geheten, is de hoofdper
soon omgevormd tot een straat
jongen in Kaapstad.
Greene heeft er zijn geheel ei
gen versie van gemaakt, dat af
en toe even herinnert aan het ori
gineel van Dickens, maar verder
geheel op zichzelf staat. De film
is ontroerend zonder sentimen
teel te worden.
Op Film by the Sea in Vlissin
gen, waar Greene gisteren arri
veerde, is Boy called Twist een
van de negen deelnemers aan de
Film Literatuur-competitie,
al sluit de film ook aan bij de na
druk die het festival dit jaar legt
op Afrika.
Het is voor Greene (34) zijn eer
ste grote film. De afgelopen ja
ren maakte hij twee korte films
Corner Caffie, Kap'an Driver
maar vooral videoclips en com
mercials. „In zekere zin is alles
wat ik tot nu toe gedaan heb een
voorbereiding geweest op Boy
called Twist. Ik wist al op mijn
dertiende dat ik ooit een grote
film wilde maken."
Het uitgangspunt van de film
viel hem in toen hij een keer op
straat drie zwerfjongens zag.
„Straatkinderen en kindermis
bruik zijn een groot probleem in
Zuid-Afrika. Eigenlijk is het
een ongelooflijke situatie. Op pa
pier hebben kinderen recht op
bescherming, maar in de prak
tijk worden die rechten geschon
den. Ik wilde daar op mijn eigen
manier aandacht voor vragen,
in de hoop dat er misschien iets
verandert." Het verhaal van
Dickens vormde voor hem een
uitgelezen vertrekpunt en zorg
de tegelijk voor voldoende af
stand met de situatie in eigen
land.
Onafhankelijk
Greene had geen zin om de moei
zame weg van subsidies te be
wandelen. „Ik wilde compleet
onafhankelijk zijn." Uiteinde
lijk heeft hij duizend mensen be
reid gevonden duizend rand (on
geveer 125 euro) te investeren.
„Op die manier wilde ik het risi
co zo veel mogelijk spreiden."
Ondanks het relatief kleine bud
get slaagde hij er in slechts 21
draaidagen in een aansprekende
film te maken, waarin de sfeer
van Dickens en het moderne
Zuid-Afrika wonderwel samen
vloeien. „Dat is ook een kwestie
van geluk hebben. Bovendien
had ik een geweldige crew."
De film begint met de geboorte
van de jongen, waarbij zijn moe
der het leven laat. De boreling
komt in een weeshuis waar hij,
nadat het oog van de directrice
op het boek van Dickens is ge
vallen, de naam Twist krijgt.
De jongen, bewonderenswaar
dig gespeeld door de destijds elf
jarige Jarrid Geduld, ontvlucht
het tehuis en neemt de wijk
naar Kaapstad. Daar belandt
hij bij de bende kinderdieven on
der leiding van Fagin, in de film
een Ethiopiër. Na een mislukte
beroving ontfermt Ebrahim Bas-
sedien zich over Twist, die dan
voor het eerst familieliefde er
vaart. Handlangers van Fagin
proberen de jongen echter weer
terug te halen. „Het is het Euro
pese verhaal in een Zuid-Afri
kaanse context", zegt Greene.
In eigen land is Boy called
Twist al een enkele maal ver
toond, evenals op het festival in
Cannes. Vanaf eind deze maand
gaat de film in de Zuid-Afri
kaanse bioscopen draaien.
Integriteit
De internationale belangstelling
is groot. „Dat is belangrijk, om
dat er in Zuid-Afrika niet vol
doende publiek is. Daarom is de
film ook met één oog op de bui
tenlandse markt gemaakt. Maar
het was zeker niet het voornaam
ste. Integriteit staat bij mij al
tijd voorop, anders kun je nooit
een goede film maken."
Greene is volop bezig met een
tweede grote productie, over de
extreme mate van bewaking en
beveiliging in Kaapstad, bezien
vanuit het jaar 2045. Waar de
regisseur van Boy called Twist
vanuit het verleden naar het
heden kijkt, doet hij dat in de
opvolger dus vanuit de toe
komst. „Het wordt de eerste
Zuid-Afrikaanse science-fiction-
film."
Film: 'Boy called Twist' van Tim.
Green, te zien: vandaag om 14.00
en 19.00 uur, zaterdag 17 septem
ber om 13.30 uur en zondag 18 sep
tember om 12.00 uur tijdens Film
by the Sea, Cine City, Vlissingen.
Na afloop van de vertoning van
vanavond is er de mogelijkheid om
vragen te stellen aan Greene.
Tim Greene: „In zekere zin is alles wat ik tot nu toe gedaan heb een
voorbereiding geweest op Boy called Twist. Ik wist al op mijn der
tiende dat ik ooit een grote film wilde maken." foto Lex de Meester
VLISSINGEN - Binnen het Afri-
ka-programma van Film by the
Sea in Vlissingen is er vanavond
een Black Night. Bezoekers die
zwarte kleding dragen, kunnen
voor de helft van de prijs films
bekijken en na afloop de Silent
Disco bezoeken. Gastdeejay is
Ghylene Niyonkiru, dit jaar het
gezicht van het festival.
Belangrijke première vanavond j
is Seven Swords uit Hong Kong,
van regisseur Tsui Hark. Deze
film was onlangs nog de ope-
ning van het festival in Venetië.
Na afloop is er Brazilaans getin
te muziek van de band Sensual.
Eerder vandaag, om 16.00 uur,
geeft de Vlissingse wethou
der L. Poppe-de Looff een korte
lezing over de relatie tussen
haar gemeente en de Zuid-Affri-
kaanse zusterstad Govan Mbeki
Morgenavond, op de White
Night, geldt witte kleding als
dresscode voor wie voor half
geld naar binnen wil. Dan is er
de première van An unfinished
life (21.30 uur) van regisseur
Lasse Hallström, met in de
hoofdrollen Robert Redford, Jen
nifer Lopez en Morgan Free
man.
Gastdeejay is morgenavond jury
lid en acteur Mimoun Oaïssa
(Shouf Shouf Habibi, Het Schnit
zelparadijs). Muziek is er vanaf
22.30 uur van het folktrio The
Old Firm.
De film Sometimes in April van
Raoul Peck, over de genocide in
Rwanda, kan door een bijdrage
van de provincie zowel vandaag
(10.30 uur) als morgen (18.45
uur) gratis worden bezocht.