Nazomerfestival blijft groeien PZC Kunstenaars op Ihet Abdijplein r Filmgedichten als gestolde passie Sarah Bettens rockt voor alle leeftijden 17 Aantal betalende bezoekers is fors gestegen lunst weefvlucht oor beste (edichten Geen gevaar bij lek Broomchemie Aanhouding wegens bedreiging Onder invloed de sloot in Aanhoudingen in Vlissingen maandag 12 september 2005 UJDDELBURG - Het Zeeland Sizomer Festival blikt met gro- t*voldoening terug op de vijfde jjtie van het evenement, dat itcriniddag op het Abdijplein Middelburg werd afgesloten een optreden van Riguelle jHauteliet De Luxe. let totaalaantal bezoekers lag joveer gelijk aan vorig jaar, de 32.000, maar toen duur- p bet programma in het 'festi- jlhart' (Abdijplein) enkele da- langer. ..In wezen is dat dus een groei", zegt Ruud van ïjel. directeur van het Zee- nazomer Festival. Het veel- ideale nazomerweer speelde tevenement ook in de kaart, j groot verschil met 2004 is aantal betalende bezoekers: •aar rond de 15.000, tegen- r ongeveer 10.500 (het con- t van Blof op het Abdij plein itoen niet meegerekend) vo- jaar. jt komt neer op een stijging [bijna vijftig procent", re it Van Meijel voor. „Dat is Dial te danken aan de locatie ven. Daar zijn we heel blij want zij vormen toch onze ebusiness locatievoorstellingen Phae- inZierikzee, Tasso in Mid- db'jrg en The Ferryman in ragen trokken veel publiek waren regelmatig uitver- fat. Ons Koninkrijk, in diver- dorpshuizen, bleef in dat op- jchi beduidend achter. Ook de nsies van die voorstelling en een stuk minder positief. Meijel: „We staan achter de oductie, maar we kunnen ons traden in de kritiek erop." 'ournee ankzij een forse financiële in- ctie van het jubilerende Prins mhard Cultuurfonds heeft voorafgaand aan het festi- l,een kleine tournee door het ld kunnen maken. Dat is me- jedaan om de bekendheid het festival buiten de pro- ncie te vergroten. ie opzet is geslaagd, stelt Van In totaal trok de produc- SRDENBURG - De hoofdprij- !n in de Zeeuwse poëziewed- lijd '25 gedichten voor Konin- aBeatrix' zijn gewonnen door «es-Jan Mulder uit Goes en RuIhGrandia uit Oostkapelle. twee dichters mogen samen i commissaris van de konin- cWim van Gelder een tochtje «t een zweefvliegtuig maken, inGelder reikte de prijzen za- rdag zelf uit tijdens een bijeen- mst in Aardenburg. De wed- Rjdwas georganiseerd ter gele- nheid van het 25-jarig rege- ïgsjubileum van koningin Bea- k Kees-Jan Mulder schreef twinnende gedicht 'De konin- Jin Goes'. Ruth Grandia won tweede prijs met 'Welkom in ijnhuis, majesteit'. ties in 22 voorstellingen - slechts één, bij het Muiderslot, moest vanwege slecht weer wor den afgelast - 6750 belangstel lenden, een bezettingsgraad van meer dan tachtig procent. De (landelijke) publiciteit rond het festival was fors ruimer dan in 2004. „Vorig jaar hadden we ongeveer 150 zogeheten persmo menten; nu meer dan 200. Opval lend was dat er veel grote stuk ken met foto's over de produc ties zijn geschreven, zelfs in bla den zoals De Telegraaf." Toppers op het Abdij plein wa ren onder meer het (gratis) fla menco-optreden van 'Luna en al- ta mar' (ongeveer 1500 bezoe kers) en de niet-gratis concerten van Ellen ten Damme The Jazz Orchestra of the Concertge bouw en Sarah Bettens, met alle bei rond de 1300 belangstellen den. Het inkorten van het festi- valhartprogramma, dat nu pas later in het festival begon, is wat Van Meijel een geslaagde in greep geweest. „We hebben nu meer aandacht kunnen geven aan de eigen producties, maar ook aan het festivalhart. Als het programma op het Abdijplein langer duurt, neemt de span ningsboog bovendien te veel af." De festivaldirecteur beseft dat de lat elk jaar hoger wordt ge legd. „We moeten ervoor zorgen dat mensen verrast blijven. Dat is best een forse uitdaging. Het zal een hele puzzel worden, maar ik heb voldoende vertrou wen in onze mensen en vrijwilli gers dat we er volgend jaar weer in slagen om zo'n mooi festival neer te zetten." De zesde editie van het Zeeland Nazomer Festival is in 2006 van 29 augustus tot en met 10 sep tember. Dan wordt onder meer geprobeerd het grootschalige operaproject De vliegende Hol lander, van Richard Wagner, in Temeuzen op te voeren. Sarah Bettens verzorgde zaterdag met haar Amerikaanse begeleidingsband het laatste avondconcert van het Zeeland Nazomer Festival. foto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Donder, bliksem en regen wachtten zaterdagavond beleefd tot de Belgische popdiva Sarah Bettens haar concert op het Abdijplein had afge rond. Alsof onderstreept moest worden dat het vooral plezierig moest blijven, zonder enig venijn. Bettens is een van de grote namen uit de Belgische popmuziek. Met haar broer Gert maakte ze vanaf het midden van de jaren negentig furore onder de naam K's Choice. 'Een prima alternatief voor wie de mu ziek van Pearl Jam of Green Day toch wat te luidruchtig vond', constateerde Peter Bruyn onlangs treffend in de PZC. Alanis Morissette - dezelfde cate gorie - nam de groep op sleeptouw naar de Verenigde Staten. Bettens vestigde zich daar en verwoordde eerder dit jaar haar privé-besognes op de soloplaat Scream, een langspeler waarop de band- naam K's Choice overigens niet zou mis staan. Als slot van een Europese tournee ver zorgde Bettens met haar vierkoppige Amerikaanse begeleidingsband - inclu sief K's Choice-bassist Eric Grossman - zaterdag het laatste avondconcert van het Zeeland Nazomer Festival. Ze kreeg een open doekje op een volgestroomd Abdijplein. De set was een slimme mix van num mers van Scream, de Stealers Wheel-cover 'Stuck in the middle' en K's Choice-meezingers als 'Almost Hap py', 'Not an addict', 'Believe', 'But terflies instead', 'Too many happy faces' en 'Busy'. Vanaf de eerste noot - het ingetogen 'I'm okay' - was duidelijk dat hier een band van internationaal ni veau stond, die soepel overschakelde van harde rocknummers naar gedragen ballads. Maar een puntgaaf concert is iets an ders dan een uitzonderlijk concert. De muziek van Bettens valt eerder in de ca tegorie Nazomerzingen dan in die van de eigenzinnige en tegendraadse pro grammering waarmee het ZNF zich doorgaans onderscheidt. Bettens is wel iswaar een goede zangeres met een ka rakteristiek krasje op haar stem, maar erg veel variatie weet ze in haar voor dracht niet te leggen. Ze heeft ook geen opvallende podiumpresentatie, al verte dert haar slungelachtige verlegenheid. Haar liedjes liggen goed in het gehoor, maar grijpen de luisteraar niet bij de keel. Braaf Ondanks een alternatief imago blijft Bettens wat braaf. In tegenstelling tot landgenoten als Arno of dEUS zal ze haar publiek nooit verontrusten. Niet dat dit zaterdag als een probleem werd ervaren. Twee keer werd Bettens teruggeroepen voor een toegift. In de eerste ('Busy') kwamen een klein jonge tje - met namaakgitaar - en een meisje haar vocaal ondersteunen. Beter kon Bettens niet duidelijk maken dat haar rockmuziek geschikt is voor alle leeftij den. De tweede toegift was zowaar een klei ne K's Choice-reünie. Broer Gert speel de gitaar bij 'Leef', de titelsong van de eind deze maand te verschijnen ge lijknamige Nederlandse speelfilm. De weergoden zorgden toen al voor een extra lichtshow, een kwartier later bra ken de wolken open. Waardoor op de valreep nog een onderdeel van het ZNF in het water viel. Kunstenaar Martijn Engelbrecht moest zijn interactieve videoproject stilleg gen. Er was geen publiek meer wie hij kon vragen: 'Wat vindt u ervan dat u ge filmd wordt op dit plein?' en onweer dwong de organisatie de deuren van Het Pleinmuseum, waarin hij de ant woorden projecteerde, te sluiten. iWendy van den Hurk 'DELBURG - Ze zeggen wel "kt je je gevoel nergens zo •«4 kwijt kunt als op het doek. •tos schilderde de gedeputeer- opkomende zon en de mu- icteur openslaande gor- o. Hoe inspirerend kan het Museum zijn. I vijfenhalf jaar is het ws Museum aan het Abdij- ahveer dicht. Of ja, dicht... ®illen ze het niet noemen bij museum. Want in de tussen- ajn de 30.000 grote stukken ^duizenden kleinere stuk- flink onder handen geno- Ze zijn eens goed bekeken, ingemaakt, geconserveerd, ^t, uitgepakt, geregis- ®maat j er gebeurde nog wel dege- -n ^et museum", verde- Oorine Zelders, een zelfver- ■d museumstuk. „Voor het ebben we nu een museum- 't, waar het klimaat is afge- Bijzondere stukken zoals nemd van Michiel de Ruyter ®we een mooie plek gege- N*e, als er iets is wat ik heb geleerd, is het dat je dan wel dicht kunt zijn; je kunt ook open blijven naar het publiek." „Want", zo zegt de educatief me dewerkster, „de mensen hebben toch af en toe een kijkje kunnen nemen. En dat deden ze ook." Nu alle museumstukken zijn op gelapt kan de verbouwing van het museumcomplex beginnen. Een maand of negentien zou het gaan duren. In de lente van 2007 moet alles klaar zijn. Penselen Niet de eerste bulldozer die het Abdijplein oprijdt deed de af trap voor de verbouwing, maar - hoe kan het ook anders - dat gebeurde met een palet, verftu- bes en penselen. Gedeputeerde Harry van Waveren schilderde grijze Abdijtorens met daarach ter een opkomende zon („zoals voor het Zeeuws Museum bin nenkort de zon ook weer zal schijnen"), museumdirecteur Va- lentijn Bijvanck koos voor vuur rode, openslaande gordijnen. Merel Ottervanger (5) ging voor het fauvisme. De kleine kunste nares uit Wolphaartsdijk maak te het Abdij complex in de vro lijkste kleuren. „Omdat ik het gewoon heel erg mooi vind." TERNEUZEN - Bij een lekkage in één van de gebouwen van Broomchemie in Temeuzen zijn geen gevaarlijke stof fen naar buiten ontsnapt. Dat hebben metingen door teams van de brandweer uitgewezen. De lekkage werd vrijdagnacht ontdekt in een buis in de 'broom recovery unit', waar broom uit afvalstoffen wordt gehaald. De be drijfsbrandweer riep de hulp in van de brandweer Temeu zen, die uitrukte met twee tankautospuiten, een gaspak- kenunit en een hulpverleningsvoertuig. Ook de brand weer uit Hulst verleende assistentie. Het gaspakkenteam wist het lek te dichten en in samenwerking met het be drijf is de naar buiten gelekte vloeistof afgevoerd. „Het gebouw is berekend op eventuele lekkages", aldus de Ter- neuzense brandweercommandant J. Meijering. „De gelek te vloeistof komt terecht in een bak. We hebben die met een laag schuim afgedekt, zodat de vloeistof niet vrij kon komen." Twee ploegen hebben voor alle zekerheid buiten het gebouw metingen verricht, maar daarbij werd niets ontdekt. „Broom is natuurlijk heel gevaarlijk spul", zegt Meijering. „Maar als je zo'n lek goed aanpakt en er snel bij bent, dan blijven giftige stoffen binnen." MIDDELBURG - De politie heeft zaterdagnacht rond half twee is een dertigjarige man uit Oost-Souburg aange houden op de rijksweg A58 bij Middelburg. Eerder die nacht werd de man, nadat hij vervelend was geweest te gen andere bezoekers, uit een horecagelegenheid in de ge meente Middelburg gezet. Kort hierop kwam hij terug met een op een vuurwapen lijkend voorwerp in zijn hand. Personeel van de horecagelegenheid deed de deur op slot en waarschuwde de politie. Toen de politie ter plaatse kwam reed de man net in zijn auto de A58 op. Hij werd ter hoogte van Middelburg aan de kant gezet. Uit ademanalyse bleek dat de man ruim 4,5 maal zoveel had gedronken als toegestaan. Hierop werd hij aangehouden. Tegen de man werd proces-verbaal op gemaakt en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Het op een vuurwapen gelijkende voorwerp is in beslag genomen. NIEUWERKERK - Een 46-jarige automobiliste uit de Zuid-Hollandse gemeente Brielle is zaterdagavond kort na tien uur van de Stolpweg, Vierbannenstraat in Nieu- werkerk in de sloot gereden. De vrouw reed over de Stolp weg, wilde keren en reed achteruit de Vierbannenstraat in. Door nog onbekende oorzaak reed ze de sloot in. De au to raakte licht beschadigd; de vrouw bleef ongedeerd. Uit ademanalyse bleek dat de automobiliste 2,7 maal zoveel alcohol had gedronken als toegestaan. Ze kreeg een dag vaarding en haar rijbewijs werd ingevorderd. VLISSINGEN - De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een 57-jarige man en een 52-jarige vrouw, bei den uit Middelburg, aan de Nieuwe Vlissingseweg in Vlis singen aangehouden. Surveillerende agenten zetten aan de Nieuwe Vlissingseweg in Vlissingen ter controle een personenauto aan de kant. De bijrijder, de 57-jarige man, beledigde de agenten, waarop hij werd aangehouden. De bestuurster van de auto, de vrouw, bemoeide zicht met de aanhouding. Ook zij werd aangehouden. De vijfjarige Merel Ottervanger was zaterdag een van de mensen die schilderend de aftrap verrichtten voor de verbouwing van het Zeeuws Museum. foto Ruben Oreel door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Gestolde pas sie, gestolde energie, zo noemde producente Digna Sinke de acht films die samen 'Gedichten uit Zee' vormen. Zij gaf daarmee de toewijding aan waarmee de re gisseurs hun bijdragen hebben gemaakt. De vijf laatste verfil mingen van Zeeuwse gedichten beleefden gisteravond hun pre mière tijdens Film by the Sea. De vertoning bevestigde het bij zondere karakter van het initia tief. Opvallend zijn de verschil len in vrijheid die de filmma kers zichzelf hebben gegeven. Jos de Putter bijvoorbeeld, die zich liet inspireren door 'Stoom gemaal Oosterschelde' van Jo hanna Kruit, gebruikte slechts één regel uit het gedicht, over passanten in het landschap. Hij filmde bushokjes en nam de alle daagse gesprekken op die er worden gevoerd, over het weer, lichamelijke kwalen, relaties. Ate de Jong gebruikte voor Bres- kens een gedicht van Kees Ou- wens alleen als kapstok voor ge sprekken met zijn dochter, over poëzie, Zeeland, jeugd en ontlui kende liefde. Bijzonder was Wes ter schelde van Anne Van de Put te, gebaseerd op een gedicht van Hans Warren. Haar bijdrage was misschien wel de meest let terlijke verbeelding van poëzie. De mooiste bijdrage was voor het laatst bewaard: Lentelied van Erik de Bruyn, een grofkor relige film waarin hij het ge dicht 'Frühlingslied' van J.C. van Schagen helemaal naar ei gen hand heeft gezet. „In plaats van de letterlijke tekst kun je ook de lyriek van het gedicht ge bruiken", verklaarde De Bruyn in de talkshow na de première. „Dan kan het zijn dat je weg loopt van de tekst, want het is een interpretatie." Jan Wouter van Reijen heeft in Domburg als enige de dichter zelf opgevoerd: Theo Raats, die zijn werk voor draagt. Dat gebeurt bewust aan het eind en niet aan het begin, zei Van Reijen na afloop. „An ders ben je het gedicht aan het il lustreren en ben ik mijn vrijheid als filmmaker kwijt." De vijf verfilmingen verschijnen met de andere drie, die voor gaande jaren al op het Vlissing- se festival waren te zien, over en kele weken op een dvd. Sinke overhandigde gisteren een 'proefversie' aan festivaldirec teur Leo Hannewijk, van wié het idee voor Gedichten uit Zee afkomstig is. Zaterdag ging bij Film by the Sea de documentaire Borssele en de Centrale in première, over de kerncentrale, waarin mede werkers, bewoners van Borssele en actievoerders tegen de centra le aan het woord komen. Regis seur Hester Overmars en produ cent Koert Davidse benadruk ten tijdens de nabespreking dat zij een objectieve documentaire voor ogen hadden gehad. Over de vraag of dat was gelukt, verschilden de meningen. Werk nemers van de centrale vonden de film wat te negatief. „Ik heb het gevoel dat het niet helemaal in balans was", zei woordvoer der M. Linger van de centrale. „Maar we distantiëren ons er niet van." Notoire tegenstan ders vonden Borssele en de Cen trale eerder te positief. Gewelddadig Overmars zelf merkte, nu ze de film terugzag, dat ze op één punt de objectiviteit wat uit het oog was verloren: de nogal rui me aandacht voor de ramp in Tsjemobyl. „Toch kent de film naar mijn gevoel geen verlie zers." Een uitzondering maakte ze voor de 'autonomen', die in dertijd op gewelddadige manier protest voerden. „Zij hebben daarmee hun eigen beweging on deruit gehaald." Een van de opvallendste verto ningen uit het rijke aanbod afge lopen weekeinde was Crash van Paul Haggis, gemaakt volgens het inmiddels beproefde con cept van uiteenlopende verhaal lijnen die geleidelijk bij elkaar komen. De indrukwekkende film toont de botsingen van cul turen in het huidige Amerika, het onderhuidse racisme, maar vooral ook de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. Andere producties die veel waardering oogstten waren onder meer Wallace Gromit en de compe titiefilm Merchant of Venice.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17