Nazomerfestival blijft groeien
PZC
Kunstenaars op
Ihet Abdijplein
r
Filmgedichten als
gestolde passie
Sarah Bettens rockt voor alle leeftijden
17
Aantal betalende bezoekers is fors gestegen
lunst
weefvlucht
oor beste
(edichten
Geen gevaar bij lek Broomchemie
Aanhouding wegens bedreiging
Onder invloed de sloot in
Aanhoudingen in Vlissingen
maandag 12 september 2005
UJDDELBURG - Het Zeeland
Sizomer Festival blikt met gro-
t*voldoening terug op de vijfde
jjtie van het evenement, dat
itcriniddag op het Abdijplein
Middelburg werd afgesloten
een optreden van Riguelle
jHauteliet De Luxe.
let totaalaantal bezoekers lag
joveer gelijk aan vorig jaar,
de 32.000, maar toen duur-
p bet programma in het 'festi-
jlhart' (Abdijplein) enkele da-
langer. ..In wezen is dat dus
een groei", zegt Ruud van
ïjel. directeur van het Zee-
nazomer Festival. Het veel-
ideale nazomerweer speelde
tevenement ook in de kaart,
j groot verschil met 2004 is
aantal betalende bezoekers:
•aar rond de 15.000, tegen-
r ongeveer 10.500 (het con-
t van Blof op het Abdij plein
itoen niet meegerekend) vo-
jaar.
jt komt neer op een stijging
[bijna vijftig procent", re
it Van Meijel voor. „Dat is
Dial te danken aan de locatie
ven. Daar zijn we heel blij
want zij vormen toch onze
ebusiness
locatievoorstellingen Phae-
inZierikzee, Tasso in Mid-
db'jrg en The Ferryman in
ragen trokken veel publiek
waren regelmatig uitver-
fat. Ons Koninkrijk, in diver-
dorpshuizen, bleef in dat op-
jchi beduidend achter. Ook de
nsies van die voorstelling
en een stuk minder positief.
Meijel: „We staan achter de
oductie, maar we kunnen ons
traden in de kritiek erop."
'ournee
ankzij een forse financiële in-
ctie van het jubilerende Prins
mhard Cultuurfonds heeft
voorafgaand aan het festi-
l,een kleine tournee door het
ld kunnen maken. Dat is me-
jedaan om de bekendheid
het festival buiten de pro-
ncie te vergroten.
ie opzet is geslaagd, stelt Van
In totaal trok de produc-
SRDENBURG - De hoofdprij-
!n in de Zeeuwse poëziewed-
lijd '25 gedichten voor Konin-
aBeatrix' zijn gewonnen door
«es-Jan Mulder uit Goes en
RuIhGrandia uit Oostkapelle.
twee dichters mogen samen
i commissaris van de konin-
cWim van Gelder een tochtje
«t een zweefvliegtuig maken,
inGelder reikte de prijzen za-
rdag zelf uit tijdens een bijeen-
mst in Aardenburg. De wed-
Rjdwas georganiseerd ter gele-
nheid van het 25-jarig rege-
ïgsjubileum van koningin Bea-
k Kees-Jan Mulder schreef
twinnende gedicht 'De konin-
Jin Goes'. Ruth Grandia won
tweede prijs met 'Welkom in
ijnhuis, majesteit'.
ties in 22 voorstellingen -
slechts één, bij het Muiderslot,
moest vanwege slecht weer wor
den afgelast - 6750 belangstel
lenden, een bezettingsgraad van
meer dan tachtig procent.
De (landelijke) publiciteit rond
het festival was fors ruimer dan
in 2004. „Vorig jaar hadden we
ongeveer 150 zogeheten persmo
menten; nu meer dan 200. Opval
lend was dat er veel grote stuk
ken met foto's over de produc
ties zijn geschreven, zelfs in bla
den zoals De Telegraaf."
Toppers op het Abdij plein wa
ren onder meer het (gratis) fla
menco-optreden van 'Luna en al-
ta mar' (ongeveer 1500 bezoe
kers) en de niet-gratis concerten
van Ellen ten Damme The
Jazz Orchestra of the Concertge
bouw en Sarah Bettens, met alle
bei rond de 1300 belangstellen
den. Het inkorten van het festi-
valhartprogramma, dat nu pas
later in het festival begon, is
wat Van Meijel een geslaagde in
greep geweest. „We hebben nu
meer aandacht kunnen geven
aan de eigen producties, maar
ook aan het festivalhart. Als het
programma op het Abdijplein
langer duurt, neemt de span
ningsboog bovendien te veel
af."
De festivaldirecteur beseft dat
de lat elk jaar hoger wordt ge
legd. „We moeten ervoor zorgen
dat mensen verrast blijven. Dat
is best een forse uitdaging. Het
zal een hele puzzel worden,
maar ik heb voldoende vertrou
wen in onze mensen en vrijwilli
gers dat we er volgend jaar weer
in slagen om zo'n mooi festival
neer te zetten."
De zesde editie van het Zeeland
Nazomer Festival is in 2006 van
29 augustus tot en met 10 sep
tember. Dan wordt onder meer
geprobeerd het grootschalige
operaproject De vliegende Hol
lander, van Richard Wagner, in
Temeuzen op te voeren.
Sarah Bettens verzorgde zaterdag met haar Amerikaanse begeleidingsband het laatste avondconcert van het Zeeland Nazomer Festival.
foto Lex de Meester
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Donder, bliksem en
regen wachtten zaterdagavond beleefd
tot de Belgische popdiva Sarah Bettens
haar concert op het Abdijplein had afge
rond. Alsof onderstreept moest worden
dat het vooral plezierig moest blijven,
zonder enig venijn.
Bettens is een van de grote namen uit
de Belgische popmuziek. Met haar
broer Gert maakte ze vanaf het midden
van de jaren negentig furore onder de
naam K's Choice.
'Een prima alternatief voor wie de mu
ziek van Pearl Jam of Green Day toch
wat te luidruchtig vond', constateerde
Peter Bruyn onlangs treffend in de
PZC. Alanis Morissette - dezelfde cate
gorie - nam de groep op sleeptouw naar
de Verenigde Staten. Bettens vestigde
zich daar en verwoordde eerder dit jaar
haar privé-besognes op de soloplaat
Scream, een langspeler waarop de band-
naam K's Choice overigens niet zou mis
staan.
Als slot van een Europese tournee ver
zorgde Bettens met haar vierkoppige
Amerikaanse begeleidingsband - inclu
sief K's Choice-bassist Eric Grossman -
zaterdag het laatste avondconcert van
het Zeeland Nazomer Festival. Ze kreeg
een open doekje op een volgestroomd
Abdijplein.
De set was een slimme mix van num
mers van Scream, de Stealers
Wheel-cover 'Stuck in the middle' en
K's Choice-meezingers als 'Almost Hap
py', 'Not an addict', 'Believe', 'But
terflies instead', 'Too many happy
faces' en 'Busy'. Vanaf de eerste noot -
het ingetogen 'I'm okay' - was duidelijk
dat hier een band van internationaal ni
veau stond, die soepel overschakelde
van harde rocknummers naar gedragen
ballads.
Maar een puntgaaf concert is iets an
ders dan een uitzonderlijk concert. De
muziek van Bettens valt eerder in de ca
tegorie Nazomerzingen dan in die van
de eigenzinnige en tegendraadse pro
grammering waarmee het ZNF zich
doorgaans onderscheidt. Bettens is wel
iswaar een goede zangeres met een ka
rakteristiek krasje op haar stem, maar
erg veel variatie weet ze in haar voor
dracht niet te leggen. Ze heeft ook geen
opvallende podiumpresentatie, al verte
dert haar slungelachtige verlegenheid.
Haar liedjes liggen goed in het gehoor,
maar grijpen de luisteraar niet bij de
keel.
Braaf
Ondanks een alternatief imago blijft
Bettens wat braaf. In tegenstelling tot
landgenoten als Arno of dEUS zal ze
haar publiek nooit verontrusten.
Niet dat dit zaterdag als een probleem
werd ervaren. Twee keer werd Bettens
teruggeroepen voor een toegift. In de
eerste ('Busy') kwamen een klein jonge
tje - met namaakgitaar - en een meisje
haar vocaal ondersteunen. Beter kon
Bettens niet duidelijk maken dat haar
rockmuziek geschikt is voor alle leeftij
den.
De tweede toegift was zowaar een klei
ne K's Choice-reünie. Broer Gert speel
de gitaar bij 'Leef', de titelsong van de
eind deze maand te verschijnen ge
lijknamige Nederlandse speelfilm. De
weergoden zorgden toen al voor een
extra lichtshow, een kwartier later bra
ken de wolken open. Waardoor op de
valreep nog een onderdeel van het ZNF
in het water viel.
Kunstenaar Martijn Engelbrecht moest
zijn interactieve videoproject stilleg
gen. Er was geen publiek meer wie hij
kon vragen: 'Wat vindt u ervan dat u ge
filmd wordt op dit plein?' en onweer
dwong de organisatie de deuren van
Het Pleinmuseum, waarin hij de ant
woorden projecteerde, te sluiten.
iWendy van den Hurk
'DELBURG - Ze zeggen wel
"kt je je gevoel nergens zo
•«4 kwijt kunt als op het doek.
•tos schilderde de gedeputeer-
opkomende zon en de mu-
icteur openslaande gor-
o. Hoe inspirerend kan het
Museum zijn.
I vijfenhalf jaar is het
ws Museum aan het Abdij-
ahveer dicht. Of ja, dicht...
®illen ze het niet noemen bij
museum. Want in de tussen-
ajn de 30.000 grote stukken
^duizenden kleinere stuk-
flink onder handen geno-
Ze zijn eens goed bekeken,
ingemaakt, geconserveerd,
^t, uitgepakt, geregis-
®maat
j er gebeurde nog wel dege-
-n ^et museum", verde-
Oorine Zelders, een zelfver-
■d museumstuk. „Voor het
ebben we nu een museum-
't, waar het klimaat is afge-
Bijzondere stukken zoals
nemd van Michiel de Ruyter
®we een mooie plek gege-
N*e, als er iets is wat ik heb
geleerd, is het dat je dan wel
dicht kunt zijn; je kunt ook
open blijven naar het publiek."
„Want", zo zegt de educatief me
dewerkster, „de mensen hebben
toch af en toe een kijkje kunnen
nemen. En dat deden ze ook."
Nu alle museumstukken zijn op
gelapt kan de verbouwing van
het museumcomplex beginnen.
Een maand of negentien zou het
gaan duren. In de lente van 2007
moet alles klaar zijn.
Penselen
Niet de eerste bulldozer die het
Abdijplein oprijdt deed de af
trap voor de verbouwing, maar
- hoe kan het ook anders - dat
gebeurde met een palet, verftu-
bes en penselen. Gedeputeerde
Harry van Waveren schilderde
grijze Abdijtorens met daarach
ter een opkomende zon („zoals
voor het Zeeuws Museum bin
nenkort de zon ook weer zal
schijnen"), museumdirecteur Va-
lentijn Bijvanck koos voor vuur
rode, openslaande gordijnen.
Merel Ottervanger (5) ging voor
het fauvisme. De kleine kunste
nares uit Wolphaartsdijk maak
te het Abdij complex in de vro
lijkste kleuren. „Omdat ik het
gewoon heel erg mooi vind."
TERNEUZEN - Bij een lekkage in één van de gebouwen
van Broomchemie in Temeuzen zijn geen gevaarlijke stof
fen naar buiten ontsnapt. Dat hebben metingen door
teams van de brandweer uitgewezen. De lekkage werd
vrijdagnacht ontdekt in een buis in de 'broom recovery
unit', waar broom uit afvalstoffen wordt gehaald. De be
drijfsbrandweer riep de hulp in van de brandweer Temeu
zen, die uitrukte met twee tankautospuiten, een gaspak-
kenunit en een hulpverleningsvoertuig. Ook de brand
weer uit Hulst verleende assistentie. Het gaspakkenteam
wist het lek te dichten en in samenwerking met het be
drijf is de naar buiten gelekte vloeistof afgevoerd. „Het
gebouw is berekend op eventuele lekkages", aldus de Ter-
neuzense brandweercommandant J. Meijering. „De gelek
te vloeistof komt terecht in een bak. We hebben die met
een laag schuim afgedekt, zodat de vloeistof niet vrij kon
komen." Twee ploegen hebben voor alle zekerheid buiten
het gebouw metingen verricht, maar daarbij werd niets
ontdekt. „Broom is natuurlijk heel gevaarlijk spul", zegt
Meijering. „Maar als je zo'n lek goed aanpakt en er snel
bij bent, dan blijven giftige stoffen binnen."
MIDDELBURG - De politie heeft zaterdagnacht rond
half twee is een dertigjarige man uit Oost-Souburg aange
houden op de rijksweg A58 bij Middelburg. Eerder die
nacht werd de man, nadat hij vervelend was geweest te
gen andere bezoekers, uit een horecagelegenheid in de ge
meente Middelburg gezet. Kort hierop kwam hij terug
met een op een vuurwapen lijkend voorwerp in zijn hand.
Personeel van de horecagelegenheid deed de deur op slot
en waarschuwde de politie.
Toen de politie ter plaatse kwam reed de man net in zijn
auto de A58 op. Hij werd ter hoogte van Middelburg aan
de kant gezet. Uit ademanalyse bleek dat de man ruim 4,5
maal zoveel had gedronken als toegestaan. Hierop werd
hij aangehouden. Tegen de man werd proces-verbaal op
gemaakt en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Het op een
vuurwapen gelijkende voorwerp is in beslag genomen.
NIEUWERKERK - Een 46-jarige automobiliste uit de
Zuid-Hollandse gemeente Brielle is zaterdagavond kort
na tien uur van de Stolpweg, Vierbannenstraat in Nieu-
werkerk in de sloot gereden. De vrouw reed over de Stolp
weg, wilde keren en reed achteruit de Vierbannenstraat
in. Door nog onbekende oorzaak reed ze de sloot in. De au
to raakte licht beschadigd; de vrouw bleef ongedeerd. Uit
ademanalyse bleek dat de automobiliste 2,7 maal zoveel
alcohol had gedronken als toegestaan. Ze kreeg een dag
vaarding en haar rijbewijs werd ingevorderd.
VLISSINGEN - De politie heeft in de nacht van zaterdag
op zondag een 57-jarige man en een 52-jarige vrouw, bei
den uit Middelburg, aan de Nieuwe Vlissingseweg in Vlis
singen aangehouden. Surveillerende agenten zetten aan
de Nieuwe Vlissingseweg in Vlissingen ter controle een
personenauto aan de kant. De bijrijder, de 57-jarige man,
beledigde de agenten, waarop hij werd aangehouden. De
bestuurster van de auto, de vrouw, bemoeide zicht met de
aanhouding. Ook zij werd aangehouden.
De vijfjarige Merel Ottervanger was zaterdag een van de mensen die schilderend de aftrap verrichtten voor de verbouwing van het Zeeuws
Museum. foto Ruben Oreel
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Gestolde pas
sie, gestolde energie, zo noemde
producente Digna Sinke de acht
films die samen 'Gedichten uit
Zee' vormen. Zij gaf daarmee de
toewijding aan waarmee de re
gisseurs hun bijdragen hebben
gemaakt. De vijf laatste verfil
mingen van Zeeuwse gedichten
beleefden gisteravond hun pre
mière tijdens Film by the Sea.
De vertoning bevestigde het bij
zondere karakter van het initia
tief. Opvallend zijn de verschil
len in vrijheid die de filmma
kers zichzelf hebben gegeven.
Jos de Putter bijvoorbeeld, die
zich liet inspireren door 'Stoom
gemaal Oosterschelde' van Jo
hanna Kruit, gebruikte slechts
één regel uit het gedicht, over
passanten in het landschap. Hij
filmde bushokjes en nam de alle
daagse gesprekken op die er
worden gevoerd, over het weer,
lichamelijke kwalen, relaties.
Ate de Jong gebruikte voor Bres-
kens een gedicht van Kees Ou-
wens alleen als kapstok voor ge
sprekken met zijn dochter, over
poëzie, Zeeland, jeugd en ontlui
kende liefde. Bijzonder was Wes
ter schelde van Anne Van de Put
te, gebaseerd op een gedicht van
Hans Warren. Haar bijdrage
was misschien wel de meest let
terlijke verbeelding van poëzie.
De mooiste bijdrage was voor
het laatst bewaard: Lentelied
van Erik de Bruyn, een grofkor
relige film waarin hij het ge
dicht 'Frühlingslied' van J.C.
van Schagen helemaal naar ei
gen hand heeft gezet. „In plaats
van de letterlijke tekst kun je
ook de lyriek van het gedicht ge
bruiken", verklaarde De Bruyn
in de talkshow na de première.
„Dan kan het zijn dat je weg
loopt van de tekst, want het is
een interpretatie." Jan Wouter
van Reijen heeft in Domburg als
enige de dichter zelf opgevoerd:
Theo Raats, die zijn werk voor
draagt. Dat gebeurt bewust aan
het eind en niet aan het begin,
zei Van Reijen na afloop. „An
ders ben je het gedicht aan het il
lustreren en ben ik mijn vrijheid
als filmmaker kwijt."
De vijf verfilmingen verschijnen
met de andere drie, die voor
gaande jaren al op het Vlissing-
se festival waren te zien, over en
kele weken op een dvd. Sinke
overhandigde gisteren een
'proefversie' aan festivaldirec
teur Leo Hannewijk, van wié
het idee voor Gedichten uit Zee
afkomstig is.
Zaterdag ging bij Film by the
Sea de documentaire Borssele
en de Centrale in première, over
de kerncentrale, waarin mede
werkers, bewoners van Borssele
en actievoerders tegen de centra
le aan het woord komen. Regis
seur Hester Overmars en produ
cent Koert Davidse benadruk
ten tijdens de nabespreking dat
zij een objectieve documentaire
voor ogen hadden gehad.
Over de vraag of dat was gelukt,
verschilden de meningen. Werk
nemers van de centrale vonden
de film wat te negatief. „Ik heb
het gevoel dat het niet helemaal
in balans was", zei woordvoer
der M. Linger van de centrale.
„Maar we distantiëren ons er
niet van." Notoire tegenstan
ders vonden Borssele en de Cen
trale eerder te positief.
Gewelddadig
Overmars zelf merkte, nu ze de
film terugzag, dat ze op één
punt de objectiviteit wat uit het
oog was verloren: de nogal rui
me aandacht voor de ramp in
Tsjemobyl. „Toch kent de film
naar mijn gevoel geen verlie
zers." Een uitzondering maakte
ze voor de 'autonomen', die in
dertijd op gewelddadige manier
protest voerden. „Zij hebben
daarmee hun eigen beweging on
deruit gehaald."
Een van de opvallendste verto
ningen uit het rijke aanbod afge
lopen weekeinde was Crash van
Paul Haggis, gemaakt volgens
het inmiddels beproefde con
cept van uiteenlopende verhaal
lijnen die geleidelijk bij elkaar
komen. De indrukwekkende
film toont de botsingen van cul
turen in het huidige Amerika,
het onderhuidse racisme, maar
vooral ook de dunne scheidslijn
tussen goed en kwaad. Andere
producties die veel waardering
oogstten waren onder meer
Wallace Gromit en de compe
titiefilm Merchant of Venice.