Er kan veel, niet alles mag PZC PZC Vinci PZC Meer dan 50% Abonnee Voordeel bij Free Record Shop 11 ANDRE HAZES PZC PZC yw®[f2ojS(É al modtM/g CtACpINC 1 Verras een familielid of een vriend(in) met een cadeau abonnement op de PZC het alfabet van Zeeland Geef lucht Geef leven Geef! vrijdag 9 september 2005 J. Lezersredacteur A. J. Snel is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Stationspark 28, Postbus 31, 4460 AA Goes. Telefonisch: 0113 - 315660. E-mail:Lezersredacteur®pzc.nl Het forum ivaarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet: www.pzc.nl. De opening van het academisch jaar bood het winkelend pu bliek vorige week op de Middel burgse Markt een niet-alledaags beeld: professoren van de Roose velt Academy liepen in donkere toga naar de Nieuwe Kerk om de opening bij te wonen. Nee, zij liepen niet, zij schréden. Op de foto in de PZC was te zien dat een bevallige dame aan de kop van de stoet een fraai ver sierde staf meevoerde en het fo tobijschrift meldde dat zij de pe del in handen had. Lezer Mart van Duijvenvoorde uit Middelburg wijst erop dat de pedel 'geen dood stuk hout is, hoe fraai versierd ook, maar een mens van vlees en bloed, wiens taak - in dit geval wier taak - het is om de gang van zaken bij examens en promoties aan uni versiteiten te regelen'. En dat klopt als een bus. De pe del is een man of vrouw en de staf zelf heet pedellenstafDeze symboliseert de universitaire au tonomie. De staf wordt uitslui tend voor ceremoniële doelein den aangewend en de bekendste daarvan is wel de handeling die ermee wordt verricht bij promo ties. Zodra de pedel de zaal bin nenstapt en roept dat de tijd om is ('hora est'), gevolgd door door gaans drie fikse tikken met de staf op de grond, is de verdedi ging van het proefschrift en stel lingen achter de rug, tot opluch ting van de promovendus. door Dick Bosscher De lezers van het dagblad De Lim burger werden vorige week op de pagina Familieberichten onaangenaam verrast door een advertentie die aan dui delijkheid niets te wensen overliet. 'Mijn moeder is dood. Ik zit er echt niet mee'. Was getekend: Adriën Arends uit Maasbracht. Het regende vervolgens klachten bij De Limburger, vooral omdat de lezers niet goed begrepen of hier een vervelende grap was uitgehaald. En als het dan toch serieus bedoeld was, hoe haalt ie mand het dan in zijn hoofd om zo'n har teloze tekst te laten opstellen? En daar naast: hoe komt de krant op het idee om zo'n advertentie dan ook maar gewoon te plaatsen? „Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen geschokt zijn door mijn woor den", reageert Arends. „En als ze het wel zijn, heb ik er geen boodschap aan. Ik had geen band met mijn moeder. Het contact is al jaren geleden verbroken. Ik heb vorige week mijn broer en zus sen uitdrukkelijk laten weten dat ik niet in de overlijdensadvertentie van mijn moeder vermeld wilde worden. Af gelopen vrijdag stond mijn naam toch in de krant. Nota bene in een adverten tie waarin mijn moeder 'een rots in de branding' en 'ons zonnestraaltje' wordt genoemd. Dat is ze voor mij nooit ge weest. Ik vind het respectloos dat mijn familie me niet uit de advertentie heeft gelaten. Daai'om heb ik er zelf een ge plaatst en ik vind dat ik me nog zeer mild heb uitgedrukt." De familie wil niet veel kwijt over de ad vertentie van Adriën. „We konden zijn naam niet weglaten uit de overlij densadvertentie. Onze moeder heeft vijf kinderen gebaard en het zou toch gek zijn als er maar vier namen worden ver meld." M. Jetten, adjunct-directeur van het advertentiebedrijf van de krant, vindt dat de advertentie geweigerd had moeten worden. „Deze advertentie gaat te ver, ze past niet bij de functie van de pagina familieberichten. De krant mag geen podium zijn om familievetes uit te vechten. Om die reden weigeren we zo'n tien, vijftien keer per jaar advertenties, maar deze is er helaas doorheen ge- glipt" Zo'n zeperd kan Leny Louws zich niet herinneren uit al die jaren dat zij bij de PZC verantwoordelijk is voor de overlij densberichten en zelden wordt een tekst geweigerd. Wel ging het een jaar geleden mis, toen de familie van een om gebrachte jongen in de advertentie met de woorden 'Gerechtigheid zal geschie den' liet doorschemeren dat de vermoe delijke dader zijn straf nog tegoed had. „Dat had niet gemogen, maar de betrok ken medewerker zag er geen kwaad in." Procedure De regels voor wat wel en niet door de beugel kan, staan niet op papier, zegt Leny Louws. „Dat is ook niet echt no dig gebleken, tot nu toe. Wel staat de procedure vast: degene die de adverten tie opneemt, laat deze vervolgens nog aan twee collega's lezen en bij twijfel leggen ze hem ook aan mij voor. Maar de meeste medewerkers weten natuur lijk wat wel en niet kan. Het zijn over wegingen van ethische aard; andere mensen mogen zich niet door de tekst gekwetst voelen. Bovendien moet een overlijdensadvertentie altijd onderte kend zijn. En een andere belangrijke voorwaarde voor plaatsing is dat we eerst de hoofdadvertentie moeten heb ben van de directe familie voordat we een advertentie opnemen van bijvoor beeld vrienden of collega's van de over ledene. Dat is een soort van extra con trole." Ze zag de gedaante van de overlij densadvertentie in de afgelopen jaren belangrijk veranderen. „Tegenwoordig kunnen de begrafenisondernemers kie zen uit twaalf lettertypen en steeds va ker komen er illustraties bij. Bijvoor beeld tekeningen van kinderen of fo to's. Alles kan tegenwoordig, mits het leesbaar is en daarom vallen handge schreven teksten nogal eens af. Wij heb ben daarnaast een keus uit twintig af beeldingen die er bij kunnen worden ge plaatst; bijvoorbeeld een roos of een duif. Wij spelen daarin geen stimule- foto Willem Mieras rende rol, we laten dat volledig over aan de begrafenisondernemers die met de familie overleggen. De ene begrafe nisondernemer is daarin vooruitstreven der dan de andere. Natuurlijk helpen wij klanten ook bij het opstellen van een tekst, want veel mensen hebben er moeite mee. Dat kan ik me goed voor stellen, dus wij moeten ons goed kun nen inleven in wat de klant op dat mo ment doormaakt. Het is natuurlijk een buitengewoon gevoelig onderwerp." De overlijdensadvertentie verandert, maar volgens Leny Louws blijft het alle maal netjes binnen de perken van het toelaatbare. „Ja, soms gaat het mij ook wel iets te ver. Zoals in die advertentie van de echtgenote van een garagehou der die er per se een Volkwagen Kever bij wilde hebben. Hij is geplaatst, ja, omdat we niet het idee hadden dat we er iemand mee kwetsten. Maar voor mij had die advertentie niet gehoeven." We worden er geregeld met de neus op gedrukt: het gaat slecht» de boer in Nederland. Zijn inkomen stelt bijna niets meer voor, j oogst mislukt vanwege de droogte of juist te zware regenbuien,» dieren moeten worden geruimd om de meest exotische ziektenet hij kan ook al niet aan de vrouw komen. Maar deze rubriek heet niet voor niets Goed Nieuws: deze week bleek uit onderzoek dalfo ren gezonder zijn dan andere bevolkingsgroepen. Het onderzoeksbureau Nivel concludeert dat in een studie naar ten en huisartswerk in Nederland. De resultaten zijn woensdag^ presenteerd. Het bureau baseert de stelling dat boeren gezonder zijn op het feit dat ze minder vaak de huisarts bezoeken. Uiteraj- is enige nuancering op haar plaats: „Het kan voor een deel cult zijn om niet voor elk wissewasje bij de dokter aan te kloppen, 1 aan de andere kant kunnen klachten zo ernstig worden, dat mess eenvoudigweg niet zonder dokter kunnen. Daarvan lijkt bij boere" minder sprake te zijn", zegt een woordvoerder. Klachten Maar als we op de feitelijkheden afgaan, dan is de conclusie van.V, vel gerechtvaardigd. Agrariërs hebben minder last van acute lid» melijke klachten, infecties, chronische ziekten en psychische aai- doeningen. Op zichzelf is er nog niet zoveel nieuws onder de zon, want eerder onderzoek uit 1987 toonde dat ook al aan. Maar hels opmerkelijk te noemen dat al het bedrijfsleed dat de boerende!;?, ste jaren moeten doorstaan, geen weerklank vindt in de spreekla- mer van de huisarts. Volgens de onderzoekers kan meespelend?' boeren hun leed in stilte verwerken. „De boer, hij ploegde voort', zegt de woordvoerder van Nivel. Het is ook mogelijk dat juist de boeren met psychische klachten hun bedrijf beëindigen.Maarc; hoofdoorzaak noemt Nivel noemt toch het gezonde leven op he; platteland. Voorzitter P. de Koeijer van de Zeeuwse Land- en Tuinbouwor^? satie bevestigt dat. „Het is lichamelijk werk, in de buitenlucht.^ leeft met de seizoenen mee en wat heel belangrijk is: alle boer® hebben lol in him werk en dat heeft gevolgen voor de gang naari huisarts. Er is veel variatie in het werk. Het klopt dat boeren ne: gauw naar hulp zullen zoeken, maar ik denk niet dat boeren me psychische problemen hun bedrijf inmiddels hebben beëindigd,a als het Nivel stelt. Ik denk dat de boeren de lat steeds hoger hebie gelegd. Bovendien leer je als boer te relativeren, omdat je als gee ander afhankelijk bent van allerlei factoren van buitenaf." Generaties Tot slot meldde zich Eliza Dieleman uit Ritthem voor de rubriek Goed Nieuws met de volgende mededeling: 'In onze familie zijn«i sinds twee maanden met vijf generaties: de moeder van mijn oma mijn oma, mijn moeder, mijn broer en mijn neefje! Is dit nog niets DI voor de krant?' Nou, laten we het zo stellen: als ze allemaal nog met elkaar door één deur kunnen: ja. Lezersredacteur A.J. Snel ontvangt graag goed nieuws van lezen om hier door te geven aan lezers. Hoe hij bereikbaar is, staat ink colofon linksboven in Redactie Reactie. Geld is beter dan armoede, al was het maar om financiële redenen. Woodv Allen DVD 'Cracking the Da Vinei Code' De bestseller van Dan Brown, de Da Vinci Code, heeft tot nadenken geleid! Deze boeiende DVD documen taire ontrafeld de 'geheimen' van het populairste boek van dit moment. Verschillende plaat sen en schilderijen uit het wereldberoemde boek passeren de revue, de diepere symboliek en boodschappen worden toegelicht. 1 disc 88 min. DVD André Hazes 'Zij gelooft in mij' Liefde, hoop, geluk, verdriet, concerten, familie en fans. Ze speelden een grote rol in het privé leven van de volkszanger nummer 1: André Hazes. 'Zij gelooft in mij' volgt zanger en nationale held Hazes op de voet, bij zijn turbulente, vol emoties overmande dagen. Een uniek document, dat terecht beloond is tijdens het Internationaal Filmfestival van Amsterdam in 1999. /ij gelooft in. mij 1 disc 91 min De normale prijs voor deze DVD is 14,99. Dankzij de PZC betaalt u slechts€7,50, Een voordeel dus van €7,49! U kunt van deze aanbiedingen gebruik maken door door onderstaande bon volledig ingevuld in te leveren bij uw dichtstbijzijnde Free Record Shop. Kijk op www.FreeRecordShop.nl voor een Free Record Shop bij u in de buurt. De aanbiedingen gelden tot 23 september. De normale prijs voor deze DVD is €5,99. Dankzij de PZC betaalt u slechts€2,50. Een voordeel dus van €3,49! Wij wensen u veel kijkplezier! abonneevoordeel Niet in combinatie met andere aanbiedingen Geen korting achteraf op reeds betaalde kaarten Alleen bennen van krantenpapier worden in behandeling genomen PZC is niet verantwoordelijk en kan met aansprakelijk worden gesteld voor het gebcdene en de financiële en administratieve afwikkeling bij de deelnemende organisaties Wijaigingen in de spelregels, data. aanvangstijden en geldende onjten zijn te allen tijde voorbehouden Prijzen worden uitgegeven zolang de voorraad strekt. PZC BV gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens Zie het colofon van PZC voor meer informatie. het alfabet van Zeeland Abonneevoordeelbon DVD 'Cracking the Da Vinci Code' Abonneevoordeelbon DVD 'Zij gelooft in mij' JA, IK BEN ABONNEE JA, IK BEN ABONNEE Naam: Adres: Postcode: E-mail: Handtekening: Abonneenummer: (indien bekend) Alleen volledig ingevulde bonnen worden geaccepteerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt voor de administratie van de PZC. 'Cracking the Da Vinei Code' het alfabet van Zeeland De aanbiedingen gelden tot 23 september 2005 Naam: Adres: Postcode: E-mail: Handtekening: Abonneenummer: (indien bekend) Alleen volledig ingevulde bonnen worden geaccepteerd. Uw gegevens worden enkel gebruikt voor de administratie van de PZC. Zij gelooft in mij het alfabet van Zeeland De aanbiedingen gelden tot 23 september 2005 020700 0010091 1 1 1 1 Ontvanger cadeau-abonnement i i i 1 1 naam ontvanger i i I 1 voorletter(s) m 1 v straat: nummer i L postcodeplaats i V 1 I telefoon ,;v:. 15 -SI - (i.v.m. controlo bezorging) i ingangsdatum Bi i Gever cadeau-abonnement SSSSji ■l ajg.:' i i naamgever: |i i i voorletters) i m 1 v i i- i straat nummer: j 1.. i i postcodeplaats 2EL i i telefoon i i Ik geef hierbij toestemming eenmalig 9,95 van mijn mijn giro-/bankrekening te laten afschrijven (Ik vul mijn rekeningnummer en handtekening in); giro/bankrekening j handtekening Uitgeverij PZC BV gaat zorgvuldig óm met persoonsgegevens. In het colofon van de PZC vindt u nadere informatie. Voor maar 9,95 krijgt hij of zij vier weken lang de PZC iedere ochtend thuisbezorgd. Stuur de volledig ingevulde bon een week voor de gewenste ingangsdatum naar; PZC, t.a.v. afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda (postzegel niet nodig) en u krijgt een feestelijke cadeaubon, om te overhandigen, tijdig toegestuurd. Bel voor meer informatie gratis: 0800 - 0231 231 of ga naar www.PZC.nl/abonneren Het aantal kinderen met astma is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Eén op de tien kinderen heeft astma. Hiermee is astma de meest voorkomende chronische ziekte onder kinderen. Het Astma Fonds komt op voor deze kinderen door onderzoek, voorlichting, zorgverbetering en vraagt aandacht voor kinderen met astma. Giro 55055 Dé beste opleidingen Vastgoed en Makelaardij I bij NVM SOM, 14 locatiesj Info: 030-608 51 60. www.nvmsom.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 44