PZC Auto GRANDE PUNTO T0MT0MS8499- Dikke punt achter de Fiat-ellende VW ontketent kleine revolutie onder de motorkap in samenwerking met Q AutoTrack.nl 'Uw mobiliteitspartner! flyYW.pzc.nl/auto Elnna^redactie^pzcjl postbus 31,4460 AA Goes Noord ^n'MTdden'-Zeeiand: 0113-315520 Ks-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 9 september 2005 Kijk op www.autoteam.ni Iedere Italiaan die maar iets met auto's te ma ken heeft was afgelopen week in Turijn. Daar juichte Fiat zijn Grande Punto toe als een wa re verlosser. De auto, groter en beter dan ooit, is voor de fabrikant van levensbelang. Door Rien van der Steen Fiat is de ellende van de afgelopen jaren helemaal beu. De sa menwerking met Ge neral Motors leed schipbreuk, de verliezen waren bijna niet te overzien en boven dien schortte het te lang aan succesvolle modellen. Maar dat is nu achter de rug, beloofde topman Luca Montezemolo de ze week bij de presentatie van de opvolger van de Punto. De derde generatie sinds 1993 heet geen Punto meer, maar Grande Punto. De symboliek kan nie mand ontgaan: Fiat zet een Dik- jte Punt, in het Italiaans een Grande Punto, achter het verle den. arrivato. Punto', zo luidt de advertentietekst die de Italia nen weer moet doen besluiten voor een Fiat te kiezen. Ver taald: 'Hij is er. Punt' haalt de auto binnen als een soort verlosser, de eerste van twintig nieuwe modellen de komende vier jaar. Weg met de saaie compacte auto, riep Fiatbaas Sergio Marchionne in Turijn, en hij bezwoer dat er in Italië geen fabrieken meer wor den gesloten. Nuntius Het werd kortom een enorme kermis, die introductie. De bur gemeester van Turijn draafde op, net als Michael Schumacher - die de dag ervoor op het cir cuit van Monza een podium plek in de Formule I definitief zag verdampen - en zelfs de pau selijke nuntius prikte een vork je mee. In het met 800 journalis ten gevulde Olympisch Palave- la-stadion ontrolde zich een fan tastische drie-dimensionale la sershow. Buiten hielden intus sen honderden politiemensen een oogje in het zeil bij een handvol demonstrerende Fiat-werknemers. Zij vrezen voor hun baan en protesteer den tegen de geldverslindende lancering van de Grande Punto. De hoop van de Italianen is meer een gezinsauto geworden dan zijn voorgangers in de klas se van de compacte auto's, waar ook de VW Polo, Opel Cor- sa en Peugeot 206 opereren. Binnen dit zogeheten B-seg- ment is de Grande Punto dan ook meteen de ruimste. De naam slaat natuurlijk vooral op de gegroeide afmetingen van de auto. Hij is bijna twintig cen timeter langer dan de auto die hij opvolgt. Daarom, en vanwege de attrac tieve vormgeving van Giugiaro, verwacht Fiat er volgend jaar in Europa 360.000 te verkopen. Dat is niet gering, en dat zou Fiat Auto gelijk uit het moeras trekken. Ook de Panda is erg succesvol, maar op zulke kleine auto's valt relatief weinig te ver dienen. En van de grote Croma wordt niet verwacht dat de schoorsteen er van kan roken. In Nederland denkt Fiat het eer ste jaar, vanaf december, zo'n 6.000 Grande Punto's te verko pen. De kopersgroep staat het merk helder voor ogen: finan cieel zelfstandige jonge men sen en jonge gezinnen. De Dik ke Punto krijgt prijzen die be ginnen bij een kleine 13 mille voor de 1.2 benzine-uitvoering, en bijvoorbeeld zo'n 17.500 eu ro voor de 1.3 diesel. Oude Pun to's blijven ook te koop, voor een scherpere prijs. Fiats topman Montezemolo, ex-teamchef van Ferrari, ken schetste het uiterlijk van de Grande Punto als een kleine Ma- serati, terwijl wij ook raakvlak ken zien met recente, breed grijnzende Peugeot-ffonten. De voorruit ligt extreem plat, wat een diep dashboard tot gevolg heeft. De auto biedt vorstelijk plaats aan vijf inzittenden plus, en dat veranderde nauwelijks, 275 liter bagage. De keus is uit drie of vijf portieren. Betrouwbaar Een eerste testrit rond Turijn brengt aan het licht dat de gro tere maten de auto aanzienlijk comfortabeler maken. Een lan gere wielbasis en grotere spoor breedte geven hem een rustig rijgedrag. De wegligging doet, ondanks de simpele torsieas achter, betrouwbaar aan. De kleinste (1.2) benzinemotor zal geen gloeiende prestaties le veren, de 1.4 met 77 of 95 pk doet het prima. De 1.3 diesel is er ook in twee varianten, een met 75 en een met 90 pk. Die la ten zich in het gebied rond de tweeduizend toeren nogal ho ren, maar wie een beetje door- De Grande Punto komt in decem ber. Hij moet Fiat in beter vaar water brengen. schakelt heeft er een pittige en zuinige krachtbron aan. Ten slotte zijn er twee versies van de 1.9 Multijet diesel met 120 of 130 pk. Een sportief model met 185 pk turbomotor zit in het vat, maar cabriolets of coupés zijn voorlopig niet ge pland. Van de EuroNCap kreeg de nieu we Punto vorige week het maxi mum aantal sterren voor veilig heid van inzittenden en voet gangers. De bodemplaat is sa men met ex-vriend General Mo tors ontwikkeld, dus Opel zal er ook zijn nieuwe Corsa wel op grondvesten. O) Grande Punto (tussen haakjes gewone Punto) 3- of 5-deurs (idem) Lengte: 4,03 m (3,84), breedte 1,68 m (1,66), hoogte 1,49 m (1,48) Voorstoelen over 24 cm lengte verstelbaar Wielbasis 2,51 m (2,46) Draaicirkel 10,10 m (10,60) Gewicht 3-drs. 1.205 kg (860) Kofferruim 3-drs. 275 liter (264) De nieuwe Golf GT is niet zomaar een spor tieve middenklasser. In zijn vooronder schuilt een muis die tan brullen: een 1.4 li ter-motortje dat pres taties neerzet als wa re het een 2.0. Ontke tent VW een kleine re volutie? van Ginneken Volgende week laat VW tijdens p autotentoonstelling van «ankfurt voor het eerst zijn uGTzien. Met onder de mo torkap de 1.4 TSI krachtbron, rirdon? Een sportmodel met 'ustapformaat motortje? Je bijna denken dat het Duit- merk terugvalt in de oude 1 beginnen' gewoonte waar het nét een beetje vanaf was. In dit geval ligt het verhaal echter anders. Deze motorische muis blijkt nameüjk een machtige brul in huis te hebben. Wan neer we als een van de eersten op de hermetisch gesloten test baan met de GT rijden, trappen we na enkele kilometers op de rem om te checken of we niet in De Verborgen Camera zitten. De auto voelt aan alsof er een dikke tweeliter aan het werk is. En dan nog een hele soepele ook! Oeroude vondst Een 1.4-litertje? Uitgesloten. De ze Golf komt met speels gemak uit de startblokken en sprint er vervolgens vandoor naar snelhe den die we zelfs op de wijd open testbaan gauw voor ge zien houden. In de technische gegevens vinden we later terug dat hij in 7,9 seconden naar de honderd kan sprinten en een top van dik 220 kilometer per uur laat noteren. De verklaring is simpel: déze 1.4 verbaast de wereld - en in elk geval ons - met 170 pk vermogen en een trekkracht waar zelfs menig 2.3 litermotor een puntje aan kan zuigen. Zodat hij niet eens gek De Golf GT perst 170 pk uit een 1.4 motor. De grijze 'bus' onderaan op de voorgrond is de compressor, de turbo is niet zichtbaar. veel onderdoet voor de 'echte' GIL Hoe is het mogelijk dat deze muis zo brult? VW zegt ijverig in de historische techniekkist te hebben gespit, waarbij het een oeroude vondst van Lancia opdiepte. Dat principe schroef de het op een 1.4-liter FSI mo torblokje, aangevuld met een portie 21e-eeuwse elektronica. Die elektronica zorgt ervoor dat de Lancia-nukken van wel eer als sneeuw voor de zon ver dwijnen. Laten we het niet te technisch maken, maar het komt erop neer dat deze motor zowel een turbo als een zogenaamde Roots-compressor meekrijgt. Een soort mechanische lucht pomp. Die laatste helpt bij op trekken (en lage toerentallen) mee door extra lucht in de mo tor naar binnen te persen. Zoals welücht bekend, doet de turbo precies hetzelfde, maar dan pas wanneer de motor echt op gang is. De combinatie van beide werkt imposant. Het is niet moeilijk om een benzineauto snel te ma ken, maar het wordt duidelijk een ander verhaal wanneer je hem ook met weinig toeren als de spreekwoordelijke lier wilt laten trekken. Onder het rijden valt op dat de ze muis wel piept. Letterlijk dan. Het uitschakelen van de mechanische compressor gaat gepaard met een 'piep'. Die valt namelijk subiet stil wanneer hij niet langer nodig is, en daar mee wordt onnodig brandstof verbruik vermeden. Dat is namelijk het tweede won dertje van de 1.4 TSI. Hij levert ondanks zijn smalle borstkas meer vermogen en meer trek kracht, maar verbruikt toch tus sen de vijf en tien procent min der benzine dan de 2.0 FSI-mo- tor. Hij zal die tweelitermotor dan ook in alle VW-modellen vervangen. Je kunt op je klom pen aanvoelen dat dus binnen kort ook een 1.0 TSI komt die de populaire 1.6 motor ver vangt. Zelfde recept: meer po wer, een lager verbruik. „Het is de weg van de toe komst", vertelt VW topman dr. Mittendorf. „Als we de milieu doelstellingen in de autowereld willen halen, moéten we naar kleinere motoren. In dit geval is die nog sterker ook, maar er volgen echte spaarversies. Bo vendien is deze krachtbron iets goedkoper te bouwen dan de tweeliter. Op langere termijn zal zo'n 50 procent van de ben zinemotoren een turbo heb ben." Achilleshiel Opvallend: nergens op de Golf GT ontdekken we een 1.4 TSI-aanduiding. VW doet dat niet voor niets. De Achilleshiel van de nieuwe verkleinstrate- gie ligt overduidelijk in het mui zenimago van kleine motoren. Gaat ook de koper piepen? De toekomst zal het leren. Eind dit jaar komt de 1.4 op de markt. Omdat hij de 2.0 FSI vervangt zou de prijs wel eens rond de 25 mille kunnen liggen. De Peilstok Minister Peijs van Verkeer heeft deze week het startsein gegeven voor een landelijke campagne tegen ergernissen in het verkeer, zoals bumperkleven, door rood licht rijden en rechts inhalen. Stel, u heeft last van een bumperklever of u wordt afgesneden Wat doet u? Deemoedig glimlachen, een mid delvinger opsteken, het nummerbord note ren? Of krijgt u andere neigingen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Deemoedig glimlachen?! Rijdend verdienen Zandtransport, maar dan anders Zes dagen had beel dend kunstenaar Kim de Ruysscher nodig om in het Belgische Lommei een DAF XF in zand na te maken. Hij deed dat op het Zandsculpturen Festi val dat nog tot en met zondag 18 september geo pend is. Kim de Ruys scher kreeg van DAF fo to's en tekeningen en startte met een houten kist die met zand werd volgestort. Het evene ment heeft plaats op het terrein van Sibelco, de grootste zandleverancier ter wereld. De DAF van zand in Lommei. Festival Sprookjeswereld, bedrijventerrein Maatheide, Lommei T/m zondag 18 september 10.00-20.00 uur, info: www sprookjes wereld be Skoda RS is razendsnel Skoda heeft het topmodel van de nieuwe Octavia, de RS, klaar. Hij heeft een direct ingespoten 2.0 TFSI motor met 200 pk, en is Skoda's snelste productie-auto. Hij spurt in 7,3 seconden naar de 100 km per uur. Zijn top bedraagt 240 km. Citroen vindt klassieker weer uit Citroën laat op de autoshow in Frankfurt de C-Sport- Lounge zien, een nieuwe interpretatie van de klas sieke Gran Turismo. De conceptcar heeft grote luchtinla ten en scherp uitgesneden koplampen. De voorruit loopt vloeiend over in het panoramisch dak. De achter- portieren draaien naar achteren open. (Advertentie) |j Illustere voorgangers De Grande Punto is de jongste in een lange rij bekende Italiaanse 'volkswagens'. Q) Jaren dertig Fiat Balilla Jarenlang was de Punto (introductie 1993) de best verkopende Europese auto. In totaal zijn er zes miljoen verkocht. Jaren zestig Fiat 600 Q) Jaren zeventig Fiat 127 Jaren negentig Fiat Punto Iedereen denkt wel 'ns: ik wou dat ik iemand wist die volgende week met de auto naar Amster dam moet, dan kan ik misschien meerijden. Of je hebt via internet een theekastje gekocht in Friesland en weet niet hoe je het thuis moet krij gen. Er is een nieuwe web site, www.rittenmarkt.nl, die uitkomst kan bieden in deze tijd van files en brandstofduurte. Car poolen, een fiets ophalen of een lift van A naar B, op rittenmarkt.nl kunnen vra gers en aanbieders proberen het eens te worden, door betaling of gewoon een flesje wijn. Wie het handig aan pakt, verdient misschien zelfs geld met autorijden. Info: www.rittenmarkt.nl www.zuidwestlease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23