PZC
Auto
GRANDE PUNTO
T0MT0MS8499-
Dikke punt
achter de
Fiat-ellende
VW ontketent kleine revolutie onder de motorkap
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
'Uw mobiliteitspartner!
flyYW.pzc.nl/auto
Elnna^redactie^pzcjl
postbus 31,4460 AA Goes
Noord ^n'MTdden'-Zeeiand: 0113-315520
Ks-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 9 september 2005
Kijk op www.autoteam.ni
Iedere Italiaan die maar iets met auto's te ma
ken heeft was afgelopen week in Turijn. Daar
juichte Fiat zijn Grande Punto toe als een wa
re verlosser. De auto, groter en beter dan ooit,
is voor de fabrikant van levensbelang.
Door Rien van der Steen
Fiat is de ellende van
de afgelopen jaren
helemaal beu. De sa
menwerking met Ge
neral Motors leed
schipbreuk, de verliezen waren
bijna niet te overzien en boven
dien schortte het te lang aan
succesvolle modellen. Maar dat
is nu achter de rug, beloofde
topman Luca Montezemolo de
ze week bij de presentatie van
de opvolger van de Punto. De
derde generatie sinds 1993 heet
geen Punto meer, maar Grande
Punto. De symboliek kan nie
mand ontgaan: Fiat zet een Dik-
jte Punt, in het Italiaans een
Grande Punto, achter het verle
den. arrivato. Punto', zo luidt
de advertentietekst die de Italia
nen weer moet doen besluiten
voor een Fiat te kiezen. Ver
taald: 'Hij is er. Punt'
haalt de auto binnen als
een soort verlosser, de eerste
van twintig nieuwe modellen
de komende vier jaar. Weg met
de saaie compacte auto, riep
Fiatbaas Sergio Marchionne in
Turijn, en hij bezwoer dat er in
Italië geen fabrieken meer wor
den gesloten.
Nuntius
Het werd kortom een enorme
kermis, die introductie. De bur
gemeester van Turijn draafde
op, net als Michael Schumacher
- die de dag ervoor op het cir
cuit van Monza een podium
plek in de Formule I definitief
zag verdampen - en zelfs de pau
selijke nuntius prikte een vork
je mee. In het met 800 journalis
ten gevulde Olympisch Palave-
la-stadion ontrolde zich een fan
tastische drie-dimensionale la
sershow. Buiten hielden intus
sen honderden politiemensen
een oogje in het zeil bij een
handvol demonstrerende
Fiat-werknemers. Zij vrezen
voor hun baan en protesteer
den tegen de geldverslindende
lancering van de Grande Punto.
De hoop van de Italianen is
meer een gezinsauto geworden
dan zijn voorgangers in de klas
se van de compacte auto's,
waar ook de VW Polo, Opel Cor-
sa en Peugeot 206 opereren.
Binnen dit zogeheten B-seg-
ment is de Grande Punto dan
ook meteen de ruimste. De
naam slaat natuurlijk vooral op
de gegroeide afmetingen van
de auto. Hij is bijna twintig cen
timeter langer dan de auto die
hij opvolgt.
Daarom, en vanwege de attrac
tieve vormgeving van Giugiaro,
verwacht Fiat er volgend jaar in
Europa 360.000 te verkopen.
Dat is niet gering, en dat zou
Fiat Auto gelijk uit het moeras
trekken. Ook de Panda is erg
succesvol, maar op zulke kleine
auto's valt relatief weinig te ver
dienen. En van de grote Croma
wordt niet verwacht dat de
schoorsteen er van kan roken.
In Nederland denkt Fiat het eer
ste jaar, vanaf december, zo'n
6.000 Grande Punto's te verko
pen. De kopersgroep staat het
merk helder voor ogen: finan
cieel zelfstandige jonge men
sen en jonge gezinnen. De Dik
ke Punto krijgt prijzen die be
ginnen bij een kleine 13 mille
voor de 1.2 benzine-uitvoering,
en bijvoorbeeld zo'n 17.500 eu
ro voor de 1.3 diesel. Oude Pun
to's blijven ook te koop, voor
een scherpere prijs.
Fiats topman Montezemolo,
ex-teamchef van Ferrari, ken
schetste het uiterlijk van de
Grande Punto als een kleine Ma-
serati, terwijl wij ook raakvlak
ken zien met recente, breed
grijnzende Peugeot-ffonten. De
voorruit ligt extreem plat, wat
een diep dashboard tot gevolg
heeft. De auto biedt vorstelijk
plaats aan vijf inzittenden plus,
en dat veranderde nauwelijks,
275 liter bagage. De keus is uit
drie of vijf portieren.
Betrouwbaar
Een eerste testrit rond Turijn
brengt aan het licht dat de gro
tere maten de auto aanzienlijk
comfortabeler maken. Een lan
gere wielbasis en grotere spoor
breedte geven hem een rustig
rijgedrag. De wegligging doet,
ondanks de simpele torsieas
achter, betrouwbaar aan.
De kleinste (1.2) benzinemotor
zal geen gloeiende prestaties le
veren, de 1.4 met 77 of 95 pk
doet het prima. De 1.3 diesel is
er ook in twee varianten, een
met 75 en een met 90 pk. Die la
ten zich in het gebied rond de
tweeduizend toeren nogal ho
ren, maar wie een beetje door-
De Grande Punto komt in decem
ber. Hij moet Fiat in beter vaar
water brengen.
schakelt heeft er een pittige en
zuinige krachtbron aan. Ten
slotte zijn er twee versies van
de 1.9 Multijet diesel met 120
of 130 pk. Een sportief model
met 185 pk turbomotor zit in
het vat, maar cabriolets of
coupés zijn voorlopig niet ge
pland.
Van de EuroNCap kreeg de nieu
we Punto vorige week het maxi
mum aantal sterren voor veilig
heid van inzittenden en voet
gangers. De bodemplaat is sa
men met ex-vriend General Mo
tors ontwikkeld, dus Opel zal
er ook zijn nieuwe Corsa wel
op grondvesten.
O) Grande Punto
(tussen haakjes gewone Punto)
3- of 5-deurs (idem)
Lengte: 4,03 m (3,84), breedte 1,68 m
(1,66), hoogte 1,49 m (1,48)
Voorstoelen over 24 cm lengte verstelbaar
Wielbasis 2,51 m (2,46)
Draaicirkel 10,10 m (10,60)
Gewicht 3-drs. 1.205 kg (860)
Kofferruim 3-drs. 275 liter (264)
De nieuwe Golf GT is
niet zomaar een spor
tieve middenklasser.
In zijn vooronder
schuilt een muis die
tan brullen: een 1.4 li
ter-motortje dat pres
taties neerzet als wa
re het een 2.0. Ontke
tent VW een kleine re
volutie?
van Ginneken
Volgende week laat VW tijdens
p autotentoonstelling van
«ankfurt voor het eerst zijn
uGTzien. Met onder de mo
torkap de 1.4 TSI krachtbron,
rirdon? Een sportmodel met
'ustapformaat motortje? Je
bijna denken dat het Duit-
merk terugvalt in de oude
1 beginnen' gewoonte waar
het nét een beetje vanaf was. In
dit geval ligt het verhaal echter
anders. Deze motorische muis
blijkt nameüjk een machtige
brul in huis te hebben. Wan
neer we als een van de eersten
op de hermetisch gesloten test
baan met de GT rijden, trappen
we na enkele kilometers op de
rem om te checken of we niet
in De Verborgen Camera zitten.
De auto voelt aan alsof er een
dikke tweeliter aan het werk is.
En dan nog een hele soepele
ook!
Oeroude vondst
Een 1.4-litertje? Uitgesloten. De
ze Golf komt met speels gemak
uit de startblokken en sprint er
vervolgens vandoor naar snelhe
den die we zelfs op de wijd
open testbaan gauw voor ge
zien houden. In de technische
gegevens vinden we later terug
dat hij in 7,9 seconden naar de
honderd kan sprinten en een
top van dik 220 kilometer per
uur laat noteren. De verklaring
is simpel: déze 1.4 verbaast de
wereld - en in elk geval ons -
met 170 pk vermogen en een
trekkracht waar zelfs menig 2.3
litermotor een puntje aan kan
zuigen. Zodat hij niet eens gek
De Golf GT perst 170 pk uit een 1.4 motor. De grijze 'bus' onderaan
op de voorgrond is de compressor, de turbo is niet zichtbaar.
veel onderdoet voor de 'echte'
GIL
Hoe is het mogelijk dat deze
muis zo brult? VW zegt ijverig
in de historische techniekkist
te hebben gespit, waarbij het
een oeroude vondst van Lancia
opdiepte. Dat principe schroef
de het op een 1.4-liter FSI mo
torblokje, aangevuld met een
portie 21e-eeuwse elektronica.
Die elektronica zorgt ervoor
dat de Lancia-nukken van wel
eer als sneeuw voor de zon ver
dwijnen.
Laten we het niet te technisch
maken, maar het komt erop
neer dat deze motor zowel een
turbo als een zogenaamde
Roots-compressor meekrijgt.
Een soort mechanische lucht
pomp. Die laatste helpt bij op
trekken (en lage toerentallen)
mee door extra lucht in de mo
tor naar binnen te persen. Zoals
welücht bekend, doet de turbo
precies hetzelfde, maar dan pas
wanneer de motor echt op gang
is.
De combinatie van beide werkt
imposant. Het is niet moeilijk
om een benzineauto snel te ma
ken, maar het wordt duidelijk
een ander verhaal wanneer je
hem ook met weinig toeren als
de spreekwoordelijke lier wilt
laten trekken.
Onder het rijden valt op dat de
ze muis wel piept. Letterlijk
dan. Het uitschakelen van de
mechanische compressor gaat
gepaard met een 'piep'. Die valt
namelijk subiet stil wanneer
hij niet langer nodig is, en daar
mee wordt onnodig brandstof
verbruik vermeden.
Dat is namelijk het tweede won
dertje van de 1.4 TSI. Hij levert
ondanks zijn smalle borstkas
meer vermogen en meer trek
kracht, maar verbruikt toch tus
sen de vijf en tien procent min
der benzine dan de 2.0 FSI-mo-
tor. Hij zal die tweelitermotor
dan ook in alle VW-modellen
vervangen. Je kunt op je klom
pen aanvoelen dat dus binnen
kort ook een 1.0 TSI komt die
de populaire 1.6 motor ver
vangt. Zelfde recept: meer po
wer, een lager verbruik.
„Het is de weg van de toe
komst", vertelt VW topman dr.
Mittendorf. „Als we de milieu
doelstellingen in de autowereld
willen halen, moéten we naar
kleinere motoren. In dit geval
is die nog sterker ook, maar er
volgen echte spaarversies. Bo
vendien is deze krachtbron iets
goedkoper te bouwen dan de
tweeliter. Op langere termijn
zal zo'n 50 procent van de ben
zinemotoren een turbo heb
ben."
Achilleshiel
Opvallend: nergens op de Golf
GT ontdekken we een 1.4
TSI-aanduiding. VW doet dat
niet voor niets. De Achilleshiel
van de nieuwe verkleinstrate-
gie ligt overduidelijk in het mui
zenimago van kleine motoren.
Gaat ook de koper piepen? De
toekomst zal het leren. Eind dit
jaar komt de 1.4 op de markt.
Omdat hij de 2.0 FSI vervangt
zou de prijs wel eens rond de
25 mille kunnen liggen.
De Peilstok
Minister Peijs van Verkeer heeft deze
week het startsein gegeven voor een
landelijke campagne tegen ergernissen in het
verkeer, zoals bumperkleven, door rood licht
rijden en rechts inhalen. Stel, u heeft last van
een bumperklever of u wordt afgesneden
Wat doet u? Deemoedig glimlachen, een mid
delvinger opsteken, het nummerbord note
ren? Of krijgt u andere neigingen? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Deemoedig glimlachen?!
Rijdend verdienen
Zandtransport, maar dan anders
Zes dagen had beel
dend kunstenaar Kim
de Ruysscher nodig om in
het Belgische Lommei
een DAF XF in zand na te
maken. Hij deed dat op
het Zandsculpturen Festi
val dat nog tot en met
zondag 18 september geo
pend is. Kim de Ruys
scher kreeg van DAF fo
to's en tekeningen en
startte met een houten
kist die met zand werd
volgestort. Het evene
ment heeft plaats op het
terrein van Sibelco, de
grootste zandleverancier
ter wereld.
De DAF van zand in
Lommei.
Festival Sprookjeswereld, bedrijventerrein Maatheide, Lommei
T/m zondag 18 september 10.00-20.00 uur, info: www sprookjes
wereld be
Skoda RS is razendsnel
Skoda heeft het topmodel van de nieuwe Octavia, de
RS, klaar. Hij heeft een direct ingespoten 2.0 TFSI
motor met 200 pk, en is Skoda's snelste productie-auto.
Hij spurt in 7,3 seconden naar de 100 km per uur. Zijn
top bedraagt 240 km.
Citroen vindt klassieker weer uit
Citroën laat op de autoshow in Frankfurt de C-Sport-
Lounge zien, een nieuwe interpretatie van de klas
sieke Gran Turismo. De conceptcar heeft grote luchtinla
ten en scherp uitgesneden koplampen. De voorruit
loopt vloeiend over in het panoramisch dak. De achter-
portieren draaien naar achteren open.
(Advertentie)
|j Illustere voorgangers
De Grande Punto is de jongste in
een lange rij bekende Italiaanse
'volkswagens'.
Q) Jaren dertig
Fiat Balilla
Jarenlang was de Punto
(introductie 1993) de best
verkopende Europese
auto. In totaal zijn er zes
miljoen verkocht.
Jaren zestig
Fiat 600
Q) Jaren
zeventig
Fiat 127
Jaren negentig Fiat Punto
Iedereen denkt wel 'ns:
ik wou dat ik iemand
wist die volgende week
met de auto naar Amster
dam moet, dan kan ik
misschien meerijden. Of
je hebt via internet een
theekastje gekocht in
Friesland en weet niet
hoe je het thuis moet krij
gen. Er is een nieuwe web
site, www.rittenmarkt.nl,
die uitkomst kan bieden
in deze tijd van files en
brandstofduurte. Car
poolen, een fiets ophalen
of een lift van A naar B, op rittenmarkt.nl kunnen vra
gers en aanbieders proberen het eens te worden, door
betaling of gewoon een flesje wijn. Wie het handig aan
pakt, verdient misschien zelfs geld met autorijden.
Info: www.rittenmarkt.nl
www.zuidwestlease.nl