Zeeland nog geen waterstofland Thuis raken in wat bedoeld zou kunnen zijn Rammekens Suite ontkurkt spontaan trommelvliezen DAAU werkt virtuoos naar climax toe Natuurbescherming naar provincie Meer aandacht voor terrorisme Nog geen besluit over vuurtoren Man krijgt klappen Brassband uit Domburg treedt op in Goes donderdag 8 september 2005 19 MIDDELBURG - De provincie krijgt vanaf 1 oktober veel meer te zeggen over de uitvoering van de Vogel- en Habitatrichtlijnen van de Europese Unie en de Nederland se Natuurbeschermingswet. Het ministerie van Land bouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) stoot een aantal taken af. Zo worden het verlenen van vergunningen en de controle op het naleven van de regels straks vanuit Mid delburg geregeld. De provincies krijgen voor de herverka veling samen negen miljoen euro van het Rijk. Het bete kent dat de provincie Zeeland meer mensen in dienst neemt, verklaarde gedeputeerde M. Kramer (PvdA, na tuur en water) gisteren in de Statencommissie Ecologie en Water. „We worden ook bevoegd gezag voor bijvoor beeld de schelpdiervisserij en de verdieping van de Wes- terschelde." MIDDELBURG - Provinciale Staten vinden dat er in het veiligheidsbeleid meer aandacht moet komen voor het ter rorisme. „De provincie is te passief over terrorisme-be- strijding. Er is een extra waakhondfunctie nodig", zei J. Adriaanse (SGP) gisteren in de Statencommissie Ecologie en Water. Anderen vielen hem bij. Nu richt het provin ciaal beleid zich vooral op het beperken van de risico's, verbonden aan grootschalig industrieel gebruik van ge vaarlijke stoffen. Dat heet de 'externe veiligheid', waar voor een reeks spelregels is ontwikkeld om de kans op ca lamiteiten en het aantal dodelijke slachtoffers in te dam men. De gevaren van terrorisme worden daarbij (nog) niet in beschouwing genomen, evenmin trouwens als natuurram pen zoals stormvloeden. Provinciaal medewerker R. Zweistra erkende dat de provincie zich tot nu toe niet zo veel bezig heeft gehouden met terrorisme. „Ik sluit niet uit dat we daarmee binnen de externe veiligheid meer van doen krijgen." DEN HAAG - De conclusie dat de vuurtoren van Oud dorp een onbemande post wordt, is voorbarig. Op het ogenblik wordt alleen nog maar een onderzoek uitge voerd naar de efficiëntie van de verkeerspost. Dat schrijft minister Peijs in antwoord op vragen van de Kamerleden Gerkens (SP) en Slob (ChristenUnie). Toch blijkt uit haar schrijven dat zij twijfelt aan het handhaven van perso neel op de vuurtoren. Voor de begeleiding van de scheep vaart is direct zicht op het vaargebied niet noodzakelijk, aldus Peijs. Voor grote delen van de Nederlandse kust en voor die van België en Duitsland geldt al dat vuurtorens niet zijn bemand. De veiligheid en vlotheid van het scheepverkeer wordt daar geregeld met radarketens. Het in de gaten houden van badgasten bij de Brouwersdam be schouwt de minister niet als een taak van Rijkswater staat. SINT-MAARTENSDIJK - In de Vier Meistraat in Sint-Maartensdijk is gistermiddag rond 13.00 uur een 36-jarige man uit de gemeente Borsele mishandeld. Hij werd door een andere man gestompt en geslagen en liep verwondingen aan zijn oor op. De oorzaak ligt volgens de politie in de relationele sfeer. kdoorijenkPostma De economie draait straks op wa ter. Nu de olie zoetjesaan onbe taalbaar wordt, pompt de wereld mil jarden euro's in de ontwikkeling van waterstof als nieuwe en bovendien brandschone krachtbron. Zeeland bulkt van het water. Maar dreigt de boot te missen. Het ontbreekt hier aan kennis en initiatieven. De conferentie 'Zeeland Waterstofland' moet het tij keren. De Gasunie ruikt nieuwe kansen: ge bruik van het gasnet voor het trans port van waterstof. Het Groningse be drijf leidt een Europees onderzoek naar de mogelijkheden daartoe. Indus trie, huishoudens, en vooral ook onze auto's draaien straks allemaal op wa ter. Althans op een bestanddeel daar van: H.. Met behulp van elektriciteit kan het gemakkelijk uit water worden vrijgemaakt. Waterstofgas kan onder druk als vloeibare brandstof worden getransporteerd. Nieuw is dat niet. Brandstofgigant Air Liquide bouwde de afgelopen jaren bij BASF in Antwerpen één van de grootste waterstoffabrieken ter we reld. Het eigen leidingennet van Air Liquide bevoorraadt klanten tot in Rotterdam en Noord-Frankrijk. De waag naar waterstof in de chemische industrie en de olieraffinage stijgt snel. Technologie die waterstof als energie bron toepasbaar maakt in het dage- iJijks leven, is volop in ontwikkeling. De automobielindustrie is op dat vlak richtinggevend. Premier Balkenende mocht dit jaar, tijdens de Auto Rai, even plaats nemen in de Formula Zero Kart, een raceauto die volledig op wa terstof rijdt. Zowat alle gerenommeer de autofabrikanten doen mee. Rijden op water is nu al goedkoper dan rijden op benzine. Maar van massaproductie Her en der in Europa zijn al waterstofpompstations in gebruikgenomen. De Duitse stad München beet het spits af met een waterstofbus. Zeeland zoekt naar moge lijkheden om pendelbusjes van en naar Neeltje Jans op water te laten rijden. foto Stefan Kiefer/EPA is nog geen sprake. De benodigde in frastructuur (een netwerk van specia le pomp- en servicestations langs de wegen) ontbreekt nog. Deskundigen voorspellen dat er geen generatie meer overheen hoeft te gaan, al vorens, het zover is. „Ik spaar nu al voorde"water stofauto van m'n jongste dochter van drie." Achterop Zeeuwse bestuurders maken zich on dertussen grote zórgen. Want de zege ningen van de waterstofeconomie drei gen aan deze provincie voorbij te gaan. Grote delen van de Zeeuwse eco nomie zijn afhankelijk van fossiele brandstoffen als olie en aardgas. Het ontbreekt aan voldoende kennisinten sieve bedrijvigheid en organisatie structuur om snel op de nieuwe tech nologie in te spelen. Als niet gauw ini tiatieven worden genomen, dreigt de waterrijkste provincie achterop te gaan lopen, stelden de statenleden van GroenLinks, PvdA, Christen Unie en Zeeuws Belang! onlangs vast. Op aandringen van hen vindt op 9 no vember een conferentie plaats. Het provinciebestuur wil dan met bedrijfs leven en maatschappelijke organisa ties bekijken hoe van Zeeland een Wa terstofland kan worden gemaakt, even tueel in samenwerking met Vlaamse onderzoeks- en kennisinstituten. Want ook België blijft achter bij de Eu ropese ontwikkelingen. Nederland staat er beter voor. Groningen zet de know how van Gasunie, NAM, en uni versiteit in. Hoofddirecteur Verberg van de Gasunie droomt er van dat Honda of Toyota 'die waterstofauto's hier in de Eemshaven gaat bouwen'. In het Botlekgebied komt een eerste kleine brandstofcelcentrale. In Zwijndrecht worden straks tweehon derd zorgwoningen met waterstof ver warmd en verlicht. Het Arnhems be- drijf Nedstack ontwikkelt een brand stofcel die waterstofgas uit olie haalt, en drie keer zo rendabel is als een ben zinemotor. Voor het eerst liet onlangs ook het Zeeuws provinciebestuur van zich horen met liet idee waterstof te gaan produceren met de windmolens op Neeltje Jans. Waterstof is een schone energiebron. Maar niet ongevaarlijk. Het brandt niet, vervluchtigd snel, maar ontploft bij contact met zuurstof. Zoals in mei vorig jaar bij Broomchemie in Terneu- zen, toen door brand een lek ontstond in een waterstofcilinder. Vanwege ex plosiegevaar moest de scheepvaart op het Kanaal Gent-Temeuzen worden stilgelegd, en kreeg ziekenhuis De Honte het dringend advies de ventila tie uit te schakelen. door Marianne van de Polder RITTHEM - Geen maten, maar minuten. Geen dirigent als con stante, maar een klok. Geen mu ziek van alledag, maar een ken nismaking met muziek als won der. Door te luisteren naar de Rammekens Suite lijken oren spontaan te worden ontkurkt. Samen met leden van de muziek- workshop De Doorbi'aak ont wikkelde componist Dies le Due uit Middelburg de suite in der tien delen, die zondag na het suc ces van afgelopen voorjaar op nieuw wordt opgevoerd in Fort Rammekens in Ritthem. Iedere muzikant kan zich elk jaar in september bij het Cen trum voor Kunsteducatie Wal cheren inschrijven voor de work shop De Doorbraak, waarbij het leren improviseren centraal staat. Le Due geeft de workshop al jaren. Inmiddels is er een vaste kern ontstaan van deitien mensen die geen genoeg kunnen krijgen van de workshop en zich telkens op nieuw inschrijven. Het zijn die verknochte leden die samen met Le Due de Rammekens Suite hebben bedacht en uitvoeren. Le Due: „Muziek wordt tegen woordig zo je oren ingepropt, dat ik dacht: dat mag ook wel eens op een andere manier. Op zich heb ik niets tegen dat ge- prop, maar: er is meer. Bij de Rammekens Suite moet je veel gevoeliger luisteren. Ze is heel verrassend, heel anders en voor wie een beetje zijn best doet een totale ervaring. Als muzieksoort heeft het nog het meest met jazz te maken." Het idee voor de suite is ont staan uit een optreden van de workshopleden vorig jaar in Fort Rammekens. Le Due: „Na het concert, toen we onze instru menten aan het inpakken wa ren, gingen er ineens auto's toe teren van wegrijdende bezoe kers. Daardoor viel de bijzonde re akoestiek van het fort op. Het leuke daar is namelijk dat gelui den van verschillende kanten ko men. Omdat ik eens iets verfris sends wilde gaan doen in de workshop, gaf ik de leden de op dracht: bedenk iets voor die ruimte. Daar kwam allerlei mu ziek uit voort, solo's, duetten en zovoorts. Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Zelf heb ik de stukken geschreven die geza menlijk worden uitgevoerd." „Uiteindelijk heb ik van alle ver schillende onderdelen één ver haal gemaakt. Daarbij heb ik geen maten gebruikt: ik besloot dat het stuk op tijd gespeeld moest worden. Dat moest wel, omdat de suite niet traditioneel op één podium wordt opge voerd, maar ten gehore wordt ge bracht op verschillende plekken in het fort. De luisteraars moe ten op zoek gaan, een beetje rondlopen, op het geluid afgaan als het ware. Omdat je op die manier niet constant met een di rigent kan werken, moest ik wel iets bedenken. Vandaar de spe ciale klokjes die allemaal exact gelijk lopen: muzikanten spelen bijvoorbeeld een bepaalde noot niet in de vierde maat, maar op bijvoorbeeld 15.05 uur precies. Op die manier spelen vergt een heel ander soort denken." De suite duurt zeventig minuten en heeft geen ondeibreking. Al met al is de Rammekens Suite een muzikaal experiment pur sang. Le Due: „Wat ik wil dat mensen ervaren? Muziek. Ze moeten het gewoon beleven." De Rammekens Suite, zondag in Fort Rammekens bij Ritthem aan vang 15.00 uur. De opvoering is on derdeel van de Fortenmaand, met elke zondag optredens: The Blues Sensation (18 septemberen fanfa re-orkest Euphonia (25 septem ber). GOES - Brassband Apollo uit Domburg onder leiding van Pa tricia Geertse geeft zondag 11 september van 12.30 tot 13.30 uur een concert in de Manhuis- tuin in Goes. Het programma voor het optre den vermeldt een gevarieerd re- pertoire. De Wegenbouwkapel Nederland onder leiding van Dick Teunis- sen verzorgt zondag 18 septem ber van 12.30 tot 13.30 uur een concert in de Manhuistuin. LISSINGEN, Scheldewerf 'he Ferryman, een Nazomerfes- val-productie, video/ dansvoor- g naar idee en onder regie in Paul en Menno de Nooijer. mpositie van Stefaan Smagg- e, dans van Ballet Liv Lorent. nor Willem Nijssen )e Zware Plaatwerkerij van de Scheldewerf is een enor- ie hal, waarvan slechts één oekje wordt ingenomen voor he Ferryman. Achter de enor- lestaalwals met de raadselach- (enaam Froriep staan vier gro- t podia plus nog een klein po- iura voor de live musici. En an nog is er een groot 'plein' ver voor de toeschouwers, die 'slaande of lopende vertoeven, i den beginne is alles overwel vend, maar langzaamaan >mt er structuur in de loop der ingen. Klanken worden mu- (k. beelden worden verhaal. emoet tegenwoordig op zijn inst klassiek geschoold zijn tade titel van deze performan- vlotjes te begrijpen. Alleen nog weet dat men ten tijde pn de oude Grieken aan de ges- jrvenen een muntje meegaf on- pr de tong, snappen op eigen dat het hier over de veer- E Charon gaat. Want dat d, het muntje, vanonder de dat keert een aantal keren edtóuit todaag, de tiende dag van het mnd Nazomer Festival, zijn F nier locatievoorstellingen te Phaedra in Zierikzee P uur), Ons Koninkrijk in *pmis De Pompweie in Kort- (20.30 uur), Tasso in Mid- (20.30 uur) en The Ferry- li. m Vlissingen (20.15 én '■Muur, uitverkocht). P het Abdijplein treedt als laat- jm <fe sene Jong Zeeuws Ta- f i j? Schieman op (20.00 Sm uur later is er een con- U van Gentse singer-song- "f Sloen. Vanaf 22.30 uur is "7 m choreograaf Piet Ro- ,ezien het Pleinmuseum. lltent aan de Groenmarkt om 19.00 uur voor de der- terug. Wat iedereen met eigen ogen kan zien, is dat een eenza me man in de ban raakt van drie schone dames. Dat die man niet zo 'armzalig' is als hij eerst lijkt. Dat hij zelfs - voor de classici wel een leuke kwinkslag - korte tijd de gedaante aanneemt van een roemrijke oranje-voetballer. Maar dat hij toch aan de verlok kingen van de schonen ten on der gaat. En dat zij hém gaan overbrengen van het ene land naar het andere. Voor dezelfde classici de omgekeerde wereld. (Dat geeft te denken...) En voor de rest van het publiek? Zij krij gen één van de twee mogelijke einden van elk verhaal. Het loopt goed af, en blij, of slecht, en een beetje triest, zoals deze keer. Ik vind dat maar dunne tjes, en zwijg liever over het ver haal. Het doet er niet toe, en voor mijn part is de titel gewoon een beetje pretentieus. Ondertussen is er dus wel die 'performance', het samengaan van talrijke impressies in klank en beeld. En voorlopig zonder enige pretentie te venvachten, is dat een aangename, bij tijd en wijle zelfs boeiende ervaring. Het begint ermee dat je positie moet kiezen. Enfin, moeten..., de meesten zullen het willen. Of is het toch moeten? Ook als je de voorstelling eindigt op dezelfde plek als waar je bent begonnen, heb je vaak moeten kiezen. Want bijna nergens (hoogstens helemaal achteraan misschien, en dan nóg) heb je zicht op de to taliteit. En dat vind ik dan weer wél heel erg prikkelend. Eerst ir riteert het een beetje (wat moe ten die peiformance-artiesten ook altijd...), maar dan begint toch maar het spel van kiezen. Waar ga ik me op richten? De vi deobeelden, de dans, de muziek? De muziek, die is zeker de moei te waard: een boeiende, levendi ge, vertellende compositie van de Gentse toonkunstenaar en violist Stefaan Smagghe, live uitgevoerd. De dans? Ook al boeiende elementen, bijvoor beeld simultaan-dans op drie verschillende podia. Kijken naar één podium, zeker weten dat het op de twee andere podia precies zó gaat, en toch die on- rust. Kijk ik wel goed, kijk ik wel naar het goede? De videobeelden? Het eerste wat opvalt, is de rijkheid aan kleur. En dan de humor. Humor in het kijken, in het richten van de blik, in de beelden (een moderne Charon in een modern bootje, De Ferryman, gisteravond in de Scheldewerf. splitscreen touwtjespringende nimfen). Humor in het tempo, soms traag, meestal razendsnel. En dan weer wat visuele filoso fie. Tientallen naakten, steeds in duo's op één van de zeven schelmen, beginnen elkaar te be smeren met rode verf. Naarmate de lijven roder en roder worden. steeds vollediger bedekt raken met verf, verdwijnt de naakt heid. Maar wel op een andere manier dan door het aantrekken van kleren. Toch een soort bijles in visuele vooroordelen. En ik wist niet eens dat ik ze had. Dat heeft allemaal niets te ma ken met dat mooie klassieke beeld van de veerman Charon, dat is eerder een verkoop truc. Maar The Ferryman is toch wel boeiend genoeg om een kleine in nerlijke reis te ontlokken, een in nerlijke oversteek te maken. Om structuur te gaan zoeken in wat chaos lijkt. En tevreden te wor den naaxmate dat beter lukt, en foto Lex de Meester je een beetje thuis raakt in wat de kunstenaam misschien wel bedoeld zouden kunnen hebben. The Ferryman is nog te zien op donderdag 8 september (20.15 uur en 22.30 uur), vrijdag 9 en zater dag 10 september (beide keren 20.15 uur) in de Zware Plaatwerke rij van de Scheldewerf te Vlissin gen. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Wie alleen op de naam van de groep was afgegaan, had mogelijk een Duitse heavymetalband of iets anders extreems verwacht: Die Anarchistische Ab- endunterhaltung (DAAU). Het podium van het Abdijplein in Middel burg werd gisteravond echter betreden door vier op het oog beschaafde jongemannen uit Antwerpen, met als instrumenten viool, cel lo, accordeon en klarinet. Toch is DAAU, dat zijn naam ontleent aan een citaat van Heiman Hesse, wel degelijk anarchistisch. Misschien niet in gedrag, maar wel in muzikale overtuiging en bezie ling. De vier spelen in hun klassieke bezet ting een veelheid aan stijlen: klezmer en folk vooral, maar ook soms klassiek of jaz zy, het ene moment Oost-Europees klin kend, de andere keer juist weer mediter raan. Crossover in de breedste zin van het woord. Het kwartet, merkbaar klassiek geschoold, viel in het begin van het optreden vooi'al op door de virtuositeit: stuwende ritmes van Roel van Camp (accordeon) en Simon Lens- ki (cello) en de klarinet van Han Stubbe en met name de viool van Buni Lenski die daar moeiteloos complexe melodielijnen door heen weefden. De breed uitgesponnen, inge nieuze nummers schetsten complete werel den in noten, zoals bijvoorbeeld in het al maar dreigende 'My goodness! Poetry' van het vorig jaar verschenen album Tub Gur nard Goodness. Toen de vier versterking kregen van een drummer en een contrabas sist, kreeg de muziek van nog een extra laag. Subtiel maar met overtuiging werkten ze naar een climax toe, met nummers als 'Hot shades en 'A sin so nasty', culminerend in een memorabale uitvoering van de DAAU-klassieker 'Gin tonic', een bijna hallucinerend nummer waarin snaren zon der mededogen werden gegeseld, met een energie die niemand zou vei'wachten. Niet voor niets noemt de groep zich 'klassiek ont spoord'. „We spelen met een rockintentie", zeggen ze vaak. Voor het podium werd uit bundig gedanst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 43