Eten uit de zee is een toeristische attractie é18£vï 4 wêmï donderdag 8 september 2005 &tW Kokkels, kreeft, garnalen en lamsoor. Proeven van de pure smaak van de zee. Het oesterseizoen staat voor de deur. Zeeland zou kunnen pronken met al die prachtige zilte producten. Maar doet dat niet, tot nu toe. Momenteel wordt er gewerkt aan een campage om meer toeristen lek ker te maken voor een maaltje zee banket. Laat ze oesters of zeekraal proeven en vertel ze het verhaal van de visser, de teler. Serveer ze mosselen. Gewoon gekookt of wat minder alledaags: op een sandwich met risotto en komkommer. Naar een idee van topkok Sergio Herman van restaurant Oud Sluis. In deze bijlage een aantal van zijn recepten met Zeeuwse zeeproducten. Zeeland heeft geen zwart, maar blauw goud in handen. De Zeeuwse mossels, oesters en de Oosterscheldekreeft zijn bekend; zelfs internationaal beroemd. Maar Zeeland ko ketteert onvoldoende met het zeebanket. Al lijkt een omslag nabij. Een reclamecampagne moet het besef bijbrengen dat de zilte producten Zeeland meer rijkdom kunnen brengen. Mosselen waren vroeger voedsel voor de armen. Nu is het een handelsmerk dat op menig uithangbord in binnen- en buiten land staat gekrijt: Zeeuwse mosselen. Om over de Oosterscheldekreeft maar te zwijgen. Als product staan ze bekend. Ze zijn zelfs be roemd, maar Zeeland buit dat niet uit, vindt Gerard van Keken, onderzoeker, verbonden aan het Bureau Toerisme Zeeland. Niet dat er helemaal niets gebeurt. Van Ke ken staat zelf aan de basis van de Smaek van Zeêland; een jaarlijkse manifestatie over streekproducten en culinaire hoogstandjes. Een willekeurige greep uit andere activitei ten: er is het mossel-zeebanketfestival in Mid delburg, er zijn visserij dagen, een mosseldag in Yerseke, een oesterparty in Middelburg en het seizoen van de Oosterscheldekreeft krijgt (inter)nationaal aandacht. Het Zeeland Nazo mer Festival promoot de banden met de visse rijcultuur en in musea is de historie terug te vinden. „Er wordt veel aan promotie gedaan", oor deelt Barend Midavaine, uitbater van het Mid delburgse café De Mug, tevens eigenaar van een winkel in streekproducten. „We hebben bijvoorbeeld een aantal tijdschriften dat bij tijd en wijle aandacht besteedt aan zilte pro ducten en zeebanket." Toeristen reageren volgens hem enthousiast op het mosselfestival in Middelburg. „Er zijn vakantiegangers die er speciaal voor naar Zee land komen, zo vertelden mensen uit Den Haag mij bij het laatste festival dat eind juli werd gehouden. We zijn bezig om er meer en meer omheen te breien, zodat het niet alleen om de producten gaat, maar ook om de cul tuur." Dat is precies wat onderzoeker Gerard van Keken graag zou zien. Hij vindt juist dat er onvoldoende gebeurt aan promotie van Zeeuwse zilte producten. Hij heeft er ook een verklaring voor. „De mosselsector is tot nog toe in zichzelf gekeerd. Hij doet het ook nog steeds goed, dus hij hoeft niet zo. Dat is jam mer." In het provinciaal sociaal-economisch beleids plan staat dat de band tussen visserij en toe risme moet worden versterkt. Een beetje laat, vindt Van Keken. „In andere regio's doen ze dat al lang. Kijk bijvoorbeeld naar de Champagne- of de Cog nacstreek, waar je wijnkelders kunt bekijken en waar je kunt proeven. Je beleeft als het wa re de champagne of de cognac. Dat spreekt be paalde groepen toeristen aan. Recent ben ik in Yerseke geweest en heb ik over de Ooster- schelde gevaren. Dan sta je verbaasd hoe mooi het vissersdorp en het landschap zijn. Daar moeten toeristen toch iets kunnen zien, meekrijgen, beleven en proeven van die zilte cultuur? Natuurlijk kan dat in een restau rant. Maar bij de keuze van een restaurant komt meer kijken, bijvoorbeeld de uitstraling en de sfeer. Mensen lopen niet even naar bin nen om mosselen of kreeft te proeven. Een maal binnen zijn er weinig die vragen waar bijvoorbeeld mosselen vandaan komen, hoe die gevist en verwerkt worden en wat zo bij zonder is aan de Zeeuwse mossel." Campagne De visserijsector is volgens Van Keken nog te veel gericht op productie. De rijke Zeeuwse ziltcultuur moet worden ingezet om de provin cie te promoten en om er meer toeristen mee te trekken. Hij doelt dan niet op de massatoe rist, maar op specifiek geïnteresseerde groe pen. „Maar daar moeten we het in Zeeland toch steeds meer van hebben." Het besef lijkt te komen dat zilte producten kunnen worden gebruikt bij het promoten van Zeeland. Er wordt zelfs gewerkt aan een grote reclamecampagne. „We hebben tot nu toe in Zeeland onvoldoen de met de zilte cultuur gedaan", erkent voor zitter Cees van Liere van Zevibel (Zeeuwse visserij belangen). „Vooral buiten Zeeland." Van Liere, tevens voorzitter van de stichting Vrienden van de mossel is lid van de provin ciale commissie Zilte Zeeuwse zaligheden. Die heeft tientallen voorstellen uitgewerkt om de zilte cultuur meer te promoten; om het zelfs aantrekkelijk te maken voor toeristen. „We hebben bijvoorbeeld bedacht placemats te laten maken waarop wordt uitgelegd hoe een mossel een mossel wordt." Reclame-adviesbureau Van Dantzig Lich- tenveldt uit Rotterdam werkt de campagne uit. Op 21 oktober is de presentatie. „De cam pagne moet er onder andere voor zorgen dat het imago van de sector beter wordt en dat toeristen meer meekrijgen van de rijke Zeeuw se visserij cultuur." Een dag later, 22 oktober, volgt de promotie dag Zeeuwse visserij. Ook bedoeld om het imago van de visserijsector te verbeteren. „Want er zijn veel vooroordelen. Mensen we ten bijvoorbeeld niet of nauwelijks dat er duurzaam wordt gekweekt." De belangen om de visserij met alles erom heen te promoten zijn groot, aldus Van Liere. „Er zijn drieduizend arbeidsplaatsen mee ge moeid, zowel direct als indirect. Voor het grootste deel in Zeeland. Als Nederland de sector niet kan behouden, nemen andere lan den onze positie over. De Ierse overheid subsi dieert de bouw van kotters, ook al mag dat niet van de Europese Unie. Maar het gebeurt en de Ierse visserijsector heeft daar voordeel van. Wij moeten proberen de sector voor Ne derland te behouden." Jeffrey Kutterink W0Ê foto's Ruben Oreel/ s

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23