Zeg me waar mijn familie is PZC Keniaanse Nobelprijswinnares in bres voor bomen en water PZC Openbaar vervoer is geen alternatief Gros Nederlanders wantrouwt kabinet Evacués uit New Orleans vertellen over hun gevecht om te overleven 6 september 1955 dinsdag 6 september 2005 door Ans Bouwmans Elfduizend inwoners van New Orleans zijn onderge bracht in het Astrodome in Houston, een van de vele op vangcentra voor evacués in Texas. Duizenden mensen met aangrijpende verhalen over het rijzende water en hun gevecht om te overleven. Mensen die geen geld hadden om vroegtijdig te evacueren en nooit hadden gedacht dat het water zo hoog zou komen. Hier volgt het relaas van vier van hen. Robert Chittenden (54) en zijn vriendin Tony (47) zitten op twee veldbedjes naast zoon Robert (28) en twee kleinkinde ren. Ze woonden in St. Bernard Parish, dat ten oosten van New Orleans ligt. In hun herinnering hebben ze een week op zolder gezeten en vijf dagen over straat gezworven. „De autoritei ten," zegt Robert Chittenden misprijzend, „die hebben nie mand gered. Ja, op het aller laatst, toen het niet anders kon. Een vriend in een boot heeft ons uit huis gehaald. Het water kwam zo snel maandag. Voor ik het wist, stond het al tot aan mijn middel. De meeste tijd heb ben we bij een verlaten benzine station doorgebracht. Een keer hebben we wat te eten gehad. Ie mand had worstjes gebarbe cued. De politie reed ons voor bij. Ze gaven niet eens een fles water." De politie bracht hen op woensdag naar de veerboot over de Mississippi-rivier. Aan de overkant stonden schoolbus sen. „We zijn naar Baton Rouge gereden, maar daar bleven we steken. De chauffeur ging er vandoor. We hebben geld bijeen gelegd voor benzine en een van ons heeft verder gereden. Wer den we aangehouden door de po litie. De bus was gestolen, zei den ze. Hoe moeten wij weten dat 'ie gestolen is? We kregen een boete, maar iemand belde de media en de gouverneur -greep in. Vervolgens zijn we met de bus naar Houston ge bracht." De vier maanden zwan gere Chanelle Daliet (31) werd op woensdagmiddag met haar verloofde Michael Jones, haar vier kinderen en een nichtje ge red door een team van Fema. Ze woonden op de tweede verdie ping van een appartementen complex in St. Bernard. „Na vier boten en vier bussen kwamen we op een verzamel plek op de Interstate 10 terecht. We waren op. Daar zouden we op de bus moeten stappen. Maar we hebben daar nog 24 uur moeten doorbrengen. We moesten slapen op de grond." Armageddon „Er kwamen wel bussen. Maar er waren veel te veel mensen daar. Duizenden. Ze begonnen te vechten en te duwen. Ze schreeuwden en vloekten. En dat terwijl er mensen aan het doodgaan waren. Er liepen daar honden, vogels, katten. Mensen gaven over. Het was er zo heet. Er was geen schaduw. De zon brandde. Al het gras was mod derig en nat. Je moest op het be ton slapen. De kinderen huilden en schreeuwden." Michael Jo nes: „De stormloop elke keer als er een bus kwam was zo be angstigend. Op woensdag slaag den we er niet in vooraan te ko men. De hele nacht heb ik over mijn gezin gewaakt. Ik was uit geput. Maar ik moest voor mijn gezin zorgen. Er wai*en wel be wakers, maar die stonden aan de kant. Wij zaten midden in de menigte. Ik was bang dat er iets met hen zou gebeuren. De men sen waren door het dolle heen. Sommigen dronken. Het voelde als het eind van de wereld, ar mageddon." Toen het water op dinsdagmid dag in South Derbigny begon te stijgen, ging Yvette Jackson (24) met haar vier kinderen, on der wie de negen maanden oude Delmont, op weg naar de Super- dome in New Orleans. „Ik zag het water steeds hoger komen en wist dat we weg moesten we zen. We sliepen die nacht op een viaduct. Met de mensen die we daar ontmoetten gingen we woensdag naar de Superdome. Het was er een troep. Het leek wel alsof iedereen over de vloer had geplast. De stank was niet te harden." „Het was heel beangstigend. De morgen na de schietpartijen zijn we gegaan. We bleven bui ten de Superdome wachten, want er zouden bussen komen. Mensen duwden elkaar, sloegen elkaar met flessen. We zijn de hele dag buiten gebleven, wach tend in de rij. De soldaten wil den vrouwen en kinderen eerst, maar iedereen was aan het du wen. Baby's huilden. Een vrouw begon te bevallen. Toen moesten we allemaal gaan lig gen. Ze dachten dat er iemand geschoten had op de soldaten Ik weet niet wat daar in New Orleans gebeurde. Of de oorlog er aan het uitbreken was. Ik vi-oeg een soldaat of ik over het hek heen mocht, en zo zijn we 's avonds in een bus terecht geko men." Deborah Robinson (51) heeft vier dagen op het dak van haar huis in New Orleans Oost gezeten. Zij, haar man Meivin (53), zoon Terrell (28) en hond Ezekiel zijn donderdag gei'ed door een helikopter van de kust wacht. „Er was geen tijd om iets mee te nemen. Het water kwam zo snel. Ik had niet eens schoenen aan. We hadden geen water, geen voedsel. Ik heb zo veel vliegtuigen gezien. Van het leger, de kustwacht, privé-vlieg- tuigen. Maar er waren te veel mensen om te redden, neem ik aan. Er zaten om ons heen zo veel mensen op hun dak. Men sen zijn gestorven, konden zich niet meer vasthouden. Kinde ren, ouderen. Ik werd er gek van dat ik niet kon helpen. Ik heb een baby in het water zien drijven, die was van het dak ge vallen." Sinds de aankomst in Houston kent Deborah geen rust. „Ik word gek. Ik weet niet waar mijn kinderen zijn, waar mijn kleinkinderen zijn. Zonder mijn familie kom ik hier niet doorheen. Mijn zoon is hier in Houston afgevoerd naar een zie kenhuis. Mijn moeder is onder weg naar Houston met mijn zus naar een ziekenhuis gebracht. Ik weet niet waar ze zijn. Mijn dochter en zoon gingen voor de orkaan schuilen in een hotel in New Orleans. Mijn drie klein- kinderen ook. Ze kijkt vertwijfeld om zich heen. „Zeg me waar mijn zoon is! En hoe zit het met mijn moe der?" GPD doorïhea van Beek Ondanks toenemende files blijft van alle vervoer middelen de auto ongekend populair. Zeven miljoen rij den er inmiddels rond. Drie of meer auto's per huishou den zijn inmiddels geen uit zondering. „We hebben die auto's gewoon nodig." Als alle gezinsleden van de fa milie Houdijk uit Rosmalen thuis zijn, staan er twee au to's op de oprit van hun huis en één op de ertegenover gele gen parkeerplaats. Vader, moeder en de twee zonen ma ken samen gebruik van drie auto's. Zijn vrouw heeft de beschik king over een Peugeot 307 ca briolet. De oudste zoon van 23 rijdt een Saab cabrio en Houdijk zelf en de jongste zoon van 21 doen samen met hun stadsauto Seat Arosa. Sa men rijden ze jaarlijks gemid deld ruim 60.000 kilometer. „Mijn vrouw heeft een eigen schoonmaakbedrijf en heeft haar auto voor de zaak no dig", zegt Houdijk. „De oudste zoon is net afgestu deerd en werkt in de wegen bouw. Voor zijn werk is hij veel onderweg, dus ook hij heeft die auto nodig. Mijn jongste zoon en ik zelf gebrui ken de auto voor kortere rit ten." De voorbije tien jaar is het aantal personenenauto's in Nederland met een kwart toegenomen tot zeven mil joen. Gemiddeld beschikt elk huishouden nu over een auto, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbu reau (SCP). Een op de vijf huishoudens heeft twee au to's en een op de vijftig huis houdens beschikt er over drie of meer. Oorzaak van de groei van het aantal tweede en der de auto's ligt volgens het SCP vooral in de emancipatie van vrouwen en in meer individue le activiteiten binnen gezin nen. Maar als die groei zich zo doorzet, rijden in 2020 naar schatting negen miljoen auto's in Nederland rond is er ten opzichte van 21 ruim eenderde meer autov? keer. In populaiïteit over^ de auto alle vervoermiddel Tweederde van de Nederiï ders vindt de auto het me» aantrekkelijk. De helft vanj le verplaatsingen gebeurtp auto. De groei in mobilij van de afgelopen jaren kwj geheel voor rekening van auto. Gemiddeld verplaats Nederlanders van twaalf] en ouder zich drie keer dag. Dat neemt ruim een in beslag en bestrijkt een; stand van 35 kilometer Nii auto is de fiets het meest i wild. Die is goed voorrj een kwart van alle verplaj singen. Het gunstige wiq van de fiets is vooral vanwsj de lage kosten. Bovendien! pen fietsers nauwelijks verts gingen op. Ronduit negatief oordelen S derlanders over het opent» vervoer. Slechts vier pros van de bevolking heeft ws dering voor trein, tram i bus. Vooral op het plattela vormt het openbaar veirj vaak nauwelijks een alters tiefOpenbaar vervoer nea dan ook slechts vijf pro« van alle verplaatsingen i twaalf procent van alle afg legde kilometers voor zijn: kening. Hoewel er bij 0 Houdijk drie auto's voor deur staan, reist hij zelf bh dagelijks per trein naar zs werk in Arnhem. „Ik hebet eerste klas OV-kaart, nu als ik zie met welke kwaln- d ik moet reizen dan is datdii f bedroevend. Vanaf Rosmal moet ik met een soort boem tje naar Nijmegen. Vanda rijdt een sneltrein naar At hem. Maar toen daar wei zaamheden waren aan fc spoor, moest je verder p bus." Soms neemt Houdijk! auto naar zijn werk. „I trein kost de rit me een® en een kwartier, per autoes half uur korter. Het enij voordeel van de trein is dal; daar je ogen dicht kit d doen." GPD ti door Remko Tanis Tweederde van de Neder landers heeft geen ver trouwen in de huidige rege ring. Ook zijn Nederlanders pessimistisch over de samen leving, hoewel een meerder heid wel tevreden is met het eigen leven. Onvrede, onze kerheid en wantrouwen over heersen echter. Er is een ster ke behoefte aan leiding van uit Den Haag, die nu ont breekt. Dit concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in het gisteren versche nen rapport 'De sociale staat van Nederland 2005'. De nega tieve en onzekere gevoelens worden toegeschreven aan twee factoren: de opkomst van het terrorisme en de rol van de Nederlandse politiek. Het optreden van de regering roept weerstand op, aldus het SCP. Het kabinet wil dat bur gers meer keuze hebben bij voorzieningen, maar ook meer zelf betalen. Nu het eco nomisch slecht gaat, ervaart de Nederlander dat beleid als bedreigend. Reden om te den ken dat huishoudens de ko mende jaren weer welvaren der worden, is er niet. Het jaar 2002 was het keer punt in de ontwikkeling van de welvaart. Tussen 1993 en 2004 is de leefsituatie van Ne derlanders over het algemeen licht verbeterd, maar die winst is sinds 2002 aan het verdampen. De kloof tussen hoge en lage inkomens, wer kenden en werklozen en hoog- en laagopgeleiden groeit. Vooral paren met kin deren, mensen die alleen de basisschool hebben afgerond en 18- tot 24-jarigen krijgen de klappen te verduren. Bijna negen van de tien Nederlan ders geeft de regering een on voldoende voor het so ciaal-economisch beleid. Instabiel Sinds de moord op Pim For- tuyn in 2002 en de daaropvol gende politieke aardverschui ving, is het maatschappelijke en politieke klimaat instabiel gebleven. In het najaar van 2004 groeide het aantal Ne derlanders dat zegt vertrou wen te hebben in de Tweede Kamer, justitie en politie en andere publieke instellingen weer wat. Het blijft in de meeste gevallen echter maar een kleine meerderheid. Tegelijk daalt het aantal Ne derlanders dat de regering vertrouwt nog steeds. In 2000 zei 76 procent tevreden te zijn met het kabinet. In het laatste kwartaal van vorig jaar is dat nog maar 38 pro cent. Tussen 2000 en 2004 is het aantal Nederlanders dat zegt behoefte te hebben aan 'moedige leiders' verdubbeld tot 61 procent. Beroerde imago Volgens het SCP speelt de al gemene onvrede over de staat van het land een rol bij het wantrouwen van Nederlan ders richting de regering. Maai-: „Het beroerde imago van politici en het gevoerde beleid zijn doorslaggeven der". aldus de onderzoekers. „Als het kabinet herstel van vertrouwen wil, zal het kri tisch moeten nadenken over de manier van politiek bedrij- ven en over de inhoud van het beleid." Het wantrouwen in de politiek komt ook aan in het licht in de directe betrok kenheid van Nederlanders bij politieke partijen. Slechts 2,5 procent van de Nederlanders is nog lid van een politieke partij. Daarmee is de politie ke organisatiegraad in Neder land de laagste van Europa. Het CDA en de VVD verloren de meeste leden. Oppositie partijen GroenLinks en SP daarentegen zagen hun leden tal juist flink stijgen. In de afgelopen jaren is het milieu als prioriteit van de be volking ingestort. Nog maar 19 procent van de Nederlan ders vindt het bestrijden van milieuverontreiniging één van de vijf belangrijkste ta ken van de overheid. Vijf jaar geleden vond eenderde van de bevolking dat nog, tien jaar terug meer dan de helft. In plaats daarvan willen Neder landers dat de overheid zich vooral bezighoudt met het op peil houden van de sociale ze kerheid en de economie, het handhaven van de orde en het beschermen van de vrijheid van meningsuiting. GPD door llona Eveleens Milieubescherming staat niet hoog op de prioriteitenlijsten van de meeste Afri kaanse landen. De strijd van Wangari Maat- hai, de Keniaanse winnares van de Nobel prijs voor de vrede, voor het behoud van bossen lijkt dan ook op een gevecht tegen de bierkaai. Water klatert van een vijf meter hoge rots omlaag in een beekje. Decennia oude bomen en dicht struikgewas omringen het idylli sche plekje. „Het liefst zou ik hier een hek omheen zetten, de boel afsluiten en verge ten", verzucht Wangari Maathai, winnares van de Nobelprijs voor de vrede. „Dat zou met veel waterwingebieden moeten gebeu ren omdat het de beste manier lijkt om ze te besch ermen." Zoals altijd gekleed in een wijd Afrikaans gewaad, dikke sokken en gymschoenen is ze het steile, modderige pad naar het beekje af gedaald met een paraplu als enige houvast. Achter haar glibberen de ambassadeurs van de VS. Canada, Japan. Duitsland, Noorwe gen en Nederland omlaag. Wangari Maat hai, onderminister van milieu in Kenia, geeft aanschouwelijk onderwijs aan de inter nationale vertegenwoordigers. Ze maakt duidelijk hoe bladeren van bomen en strui ken de regen opvangen en via hun wortels in de grond deponeren waar het water uit eindelijk opborrelt en riviertjes vormt. Oerbos Het oerbos van Gatamayo ligt op ruim 2000 meter hoogte, op de rand van de oostelijke wand van de Riftvallei, de grote slenk die dwars door een groot deel van Afrika slin gert. Zo'n 1500 meter lager strekt zich een beige, droge savanne uit waardoor slechts een riviertje stroomt. In dat gebied, net zo als op andere droge plaatsen in Kenia, ont branden met enige regelmaat bloedige con flicten tussen boeren en herdersvolken of no maden onderling over toegang tot de beperk te waterbronnen. „Nog geen twee procent van Kenia is met bos bedekt, ver verwijderd van het internationaal vastgestelde ideaal van tien procent. Een eeuw geleden bestond nog dertig procent van Keniaans grondge bied uit bos", merkt Wangari Maathai zorge lijk op. De snelle bevolkingsgroei in het laat ste kwart van de vorige eeuw zorgde voor de grootschalige ontbossing. Hout was no dig voor de huizenbouw en als energiebron om eten te koken. Ook werden bomen omge hakt om grond vrij te maken voor stijgende vraag naar landbouwproducten. Bovendien bestaat tweederde van het Keniaanse grond gebied uit woestijn of semi-woestijn en dat percentage neemt toe. Wangari Maathai kreeg de Nobelprijs voor haar onverdroten milieu-activisme. „Mijn fi losofie rust op de bescherming van natuurlij ke bronnen om schaarste te voorkomen zo dat conflicten vermeden kunnen worden." De strijd van Wangari Maathai. de Keniaanse winnares van de Nobelprijs voor de vrede, voor het behoud van bossen lijkt op een gevecht tegen de bierkaai. Wangari Maathai helpt de Nederlandse ambassadeur Tanya van Gooi een handje bij het planten van een boom. foto llona Eveleens/GPD Sinds ze de prijs eind vorig jaar kreeg, ge bruikt ze haar faam om Kenianen te overtui gen van de noodzaak om bossen te bescher men en om bij de internationale gemeen schap te bedelen voor fondsen daarvoor. Ne derland onderzoekt al waar het kan helpen om waterwingebieden te beschermen en wa tervoorziening te garanderen. „Ik ben met dit uitstapje meegegaan om te zien wat er te doen is en gedaan wordt", verklaart de Ne derlandse ambassadeur Tanya van Gooi. Op een kale heuvel, het schoolvoorbeeld van illegale houtkap, moet de ambassadeur net als haar vijf collega's meedoen aan Maat- hai's favoriete bezigheid: bomen planten. Het ontbreekt de overheid aan fondsen om voldoende boswachters in dienst te nemen. Bovendien lijdt staatsbosbeheer net als an dere sectoren van de Keniaanse maatschap pij onder de wijdverbreide corruptie. Illega le houtkap wordt niet alleen gedaan uit winstbejag. Een kwart van de Kenianen moet rondkomen van minder dan een euro per dag. Daarvan kunnen ze geen parafine kopen om hun potje te koken. Ze moeten sprokkelen en als er geen takken zijn, een bijl hanteren. Wangari Maathai wil omwo nenden bij bosbeheer betrekken. Maar hoe goed kunnen mensen bomen beschermen zo dat ze op de lange termijn drinkwater ople veren, terwijl diezelfde mensen vandaag hout nodig hebben om hun karige maal te koken? Zeker is dat tegelijkertijd met de strijd van Wangari Maathai, de regering de armoede moet aanpakken. Maar voorlopig komt het kabinet niet ver der dan ruim zeven miljoen euro uittrekken voor een onderzoek onder zo'n 13.000 huis houdens om te kijken hoe de armoede het best bestreden kan worden. GPD SCHIP - Prinses Beatrix was gisteren in Vlissingen bij de werven van De Schelde om de Harer Majesteits 'Limburg' te water te laten. Honderden be langstellenden volgden de te waterlating. Eigenlijk speelde het schip maar een bijrol tij dens deze feestelijke dag, want alle aandacht ging uit naar de stralende prinses. Ze stal van af het eerste moment de harten van het aanwezige publiek door haar spontane gedrag. VLIEGTUIG - Even buiten Eindhoven is gistermiddag een Engels militair vliegtuig neer gestort. De piloot kwam bij het ongeluk om het leven;! vliegtuig stortte door nog of kende oorzaak neer vlak bij:'* villa van ir. F. Philips. ONGELUK - In Delft twee jonge kinderen veroi lukt. Het ene jongetje kt bij een verkeersongeval ora! leven, Hij liep de weg op werd geschept door een Het andere jongetje verdn in de Twee Molentjesvaart OVERSTROMING - Ma wordt geteisterd door overs 1 mingen. Zo'n veertigduiï111 mensen zijn dakloos gefldo den. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail; redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel-(01111454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst; 8.30 tot 17.00 uur D; Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tol 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand' 19,95 n.v.t per kwartaal. 58,00 60,25 per jaar. €222.50 226.50 Voor toezending per post geldleen toeslag. E-mail; lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maandvoo'* Uit einde van de betaalperiode. PZC, t a v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1.25 zaterdag: 1.75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uits« overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV env# de Regelen voor het AdvertentiewW- Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag, van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadverterv Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend}* k Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v iv.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden w.. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. Df VlU aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dot wordt gebruikt»*'' i (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienstenUUC ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig )yg de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij zersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR Woi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4