Poëzie doet het ook in beeld Bij Tempo -Team over de rode loper Het is tijd voor Film by the Sea tempo-team rrT r*i Rj,-A 3 riLivi d t i ntz ocm n Als bank heb je je maatschappelijke verantwoordelijkheden. Niet alleen nationaal, ook lokaal. Een prettige samenleving begint nou eenmaal bij u in de straat, om de hoek, in de wijk. Daarom sponsort de Rabobank ook plaatselijke projecten en initiatieven. En dat doen we graag. Het is tenslotte ook onze buurt. Het is tijd voor de Rabobank. KONINKLIJKE SCHELDE GROEP üd van de DAMEN SHIPYARDS GROUP Glacisstraat 165 4381 SE Vlissingen Postbus 555 4380 AN Vlissingon telefoon 0118 48 50 00 fax 0118 46 50 10 Bent u op zoek naar kwalitatief goed en flexibel inzetbaar personeel? Wij denken graag met u mee over de beste personeelsbezetting binnen uw bedrijf. Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem dan telefonisch contact met ons op. op telefoonnummer 0800-1830 of kijk op www.tempo-team.nl. Sea you! Zo tuef-fó pl - r —y "r dinsdag 6 september 2005 et was een onderzoek, een experiment. Is het mogelijk poëzie op verantwoorde wijze te verbeel den in film? Nu het project Ge dichten uit Zee wordt afgerond, kan initiatiefnemer Digna Sin- ke die vraag alleen maar beves tigend beantwoorden. Volmon dig zelfs. Domburg Zee en land: inspiratiebron voor dichters en filmmakers. Het idee is ontstaan in het voor jaar van 2002. Filmmaker en producent Digna Sinke, afkomstig uit Zeeland, ontmoette op het film festival in Rotterdam Leo Hanne- wijk, festivaldirecteur van Film by the Sea. Die deed het voorstel kor te films te maken op basis van Zeeuwse gedichten. „De aanlei ding was dat ze in Rotterdam 'Ge dichten van de straat' hadden ge daan", zegt Sinke. „Dat was een wat andere opzet, meer in een workshopachtige situatie, waarbij je het oorspronkelijke gedicht echt niet meer zag." Sinke en Hannewijk hadden meer authentieke verfilmingen voor ogen, met als basis het gedicht, dat de regisseur op eigen wijze ver taalt in beelden. „Bij proza wordt altijd het verhaal centraal gesteld. Poëzie is juist een combinatie van vorm en inhoud, waarbij de vorm heel belangrijk is. Als filmmaker voel ik me daarmee verwant. De vraag is of je sfeer, achtergrond, thematiek van een gedicht kunt weergeven in een film, met een ze ker abstractieniveau. In die zin was het project echt een onder zoek." Sinke trad, via haar Studio Nieu we Gronden, als producent van Ge dichten uit Zee op. Neerlandicus Aarnout de Bruyne maakte een se lectie van ongeveer dertig mogelij ke gedichten, die is gestuurd naar een groep regisseurs met veelal een Zeeuwse achtergrond. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de verfilming van acht gedichten: 'Aan de Wes- terschelde' van Hans Warren door Anne Van de putte, 'Betreft het Breskens?' van Kees Ouwens door Ate de Jong, 'Domburg' van Theo Raats door Jan Wouter van Reijen, 'Frühlingslied' van J.C. van Scha- gen door Erik de Bruyn (filmtitel: Lentelied), 'Reimerswaal' van Ger- rit Achterberg door Clara van Gooi, 'Stoomgemaal Oosterschel- de' van Johanna Kruit door Jos de Putter (filmtitel: Passanten 'Veere' van Hans Groenewegen door David Lammers en 'Zee' van J.C. van Schagen door Kees Hin (filmtitel: Zomerzee). Alle films zijn klaar. Zomerzee, Reimerswaal en Veere waren al op voorgaande edities van Film by the Sea te zien. Betreft het Bres kens? (vorige maand al voorver- toond in Breskens zelf), Domburg, Lentelied, Aan de Westerschelde en Passanten gaan dit jaar in pre mière tijdens het Vlissingse filmfes tival, waar ook de andere drie wor den gedraaid. Westerschelde Sinke maakt van de acht delen ook één geheel, dat niet in Vlissingen maar over enkele weken tijdens het Nederlandse Filmfestival in Utrecht zijn primeur beleeft. Er verschijnt verder een dvd met zo wel de afzonderlijke films als het totaal. Het combineren van de bij dragen was voor Sinke een span nend moment. „Het zijn volstrekt verschillende films geworden, met elk een eigen opbouw en structuur. Daarbij kun je niet zomaar ingrij pen. Het enige wat je kunt doen is zoeken naar de optimale volgor de." Bij elkaar duren de films 75 minuten. Sinke heeft haar monta ge, waarbij haast abstracte lucht opnames van Zeeland als intermez zi fungeren, voorgelegd aan 'een paar intimi'. „Die vonden het heel bijzonder. Je komt geleidelijk in een soort trance." De voorbereiding van Gedichten uit Zee verliep niet zonder tegen vallers. Zo wilde het Nederlands Fonds voor de Film het project uit eindelijk niet als geheel subsidië ren, maar alleen afzonderlijke films: drie ZomerzeeReimers waal en Veere) vielen er in de prij zen en konden snel worden gereali seerd, maar de vijf andere niet. „Die zijn dus noodgedwongen low budget gemaakt." De kwaliteit van de films heeft er uiteindelijk niet onder geleden, vindt Sinke. Geen van de beoogde makers is ook afgehaakt. „Zij von den het heel aantrekkelijk om mee te doen, omdat ze inhoudelijk ge zien nergens aan waren gebonden. Het mocht riskant, vernieuwend zijn. Dat was voor hen spannend, want daarmee kom je aan de essen tie van hun vakgebied. De films zijn ook zichtbaar met liefde ge maakt." De resultaten zijn veelal met recht bijzonder te noemen. In Reimers waal, bijvoorbeeld, dansen een man en een vrouw een noodlottig duet, zelfs onder water. In Veere verkent David Lammers de vele tinten van de nacht. Jos de Putter maakt in Passanten de kijker deel genoot van verwaaide gesprekken in bushokjes. Onderzoek Sinke is dan ook meer dan tevre den. „Neem Anne Van de putte. Ze komt uit Gent en is relatief onbe kend. Met Westerschelde is ze mij lenver boven zichzelf uitgestegen. Dat geldt eigenlijk ook voor Ate de Jong, die nog nooit een kleine, per soonlijke film had gedaan. Voor hem was het echt een onderzoek. Betreft het Breskens? gaat hele maal over zijn eigen leven, over zijn huwelijk. Zijn dochter speelt de hoofdrol." „Erik de Bruyn was enigszins ge frustreerd omdat hij na Wilde mos sels geen nieuwe kans heeft gekre gen. Lentelied heeft echt een enor me lyriek en is helemaal op acht millimeter gedraaid. Dat bibbert een beetje, heeft korrel, maar tege lijk ook een soort echtheid, iets spannends. Je krijgt een andere kwaliteit, een soort Brech aans ef fect. Je ziet wat je medium is, waar door je je veel bewuster bent van de techniek. Dat geeft een dubbel zinnigheid, waar sommige mensen helemaal verslingerd aan zijn." Furore De drie films die al eerder klaar waren, maken furore in binnen- én buitenland. „Zomerzee heeft op een aantal festivals gedraaid, on der meer in voormalig Joegosla vië", zegt Sinke. „Reimerswaal maakt momenteel een tournee langs festivals in Amerika en was genomineerd voor de grote ju ryprijs tijdens het Dance On Came ra-festival in New York. Dat is heel bijzonder. Veere heeft in Rot terdam de Tiger Cub Award ge wonnen en daarna onder meer in Parijs gedraaid." Ze is niet verbaasd over de interna tionale belangstelling. „Die had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Dat heeft ook met de makers te maken, want dat zijn toch mensen van naam. Als het dan niveau heeft, wordt het snel opgepikt. De films hebben kennelijk voldoende uni versele waarde en de vormgeving refereert aan wat er op dit moment in de avant-garde gebeurt." De dvd die in voorbereiding is, wordt voorzien van een tweetalig boekje en krijgt Engelse ondertiteling van de gedichten. Hoe verschillend de acht films ook zijn, Sinke ziet ze toch als een een heid. „Poëzie gaat uiteindelijk over heel grote thema's: leven, lief de, eenzaamheid, dood. Daar was ik al achter toen ik de selectie van de gedichten had gelezen. Nu ik al le films achter elkaar heb gezien, is mijn conclusie dat ze bijna alle maal gaan over verlangen, over passie, met een zekere melancholi sche ondertoon, omdat het onder werp van het verlangen onbereik baar is. Dat zit in de gedichten en het zit in de films. Het is hét over koepelende thema, dat op acht uit eenlopende manieren wordt ver beeld." Rolf Bosboom L

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29