dikke nekken Ze hadden het over de PZC Klankbordgroep moet zich kritisch opstellen 5 i donderdag 1 september 2005 Ze maakten alle zes de 'cowboytijd' nog mee, de tijd dat alles nog moest worden uitgevon den en de regels nog niet zo strikt waren. De re gels voor het produceren van styreen, styrofoam en andere plasticproducten dan. Want de regels am bij Dow Chemical in Terneuzen binnen te ko men, waren destijds al enorm streng. De perso neelsleden moesten door een speciaal bijgebouw tje en werden bijkans gefouilleerd alvorens ze aan het werk mochten. Bovendien kwamen vei ligheidsfunctionarissen om de haverklap langs am te kijken of eenieder zich aan de regels hield. An Bokmans-Hordijk, Carlo Die- rickx, Sjaak Verpoorte, Jan Ver meulen, Piet Acke en Hans van Stel kwamen allen in de jaren zestig bij Dow Chemical werken. Ze kwamen tijdens de opstartjaren van het bedrijf binnen; An al in 1960 in de Botlek, de overige vijf tussen 1966 en 1969 in Ter- neuzen. Ze hadden allemaal een ande- i re functie, maar hebben toch veel over eenkomstige herinneringen aan de 1 (werk)sfeer, verwachtingen en uitda gingen in die pionierstijd. Vijf van de zes wilden destijds graag bij Dow wer ken, Dierickx moest vier keer sollicite ren voor hij werd aangenomen. Van Stel daarentegen werd gevraagd door een kennis op personeelszaken. Hij veranderde binnen een paar maanden drie keer van betrekking op het Dow- complex. De eerste twee fabrieken waar hij terecht kwam, bevielen hem helemaal niet. „Smerig werk. Een stuk minder leuk dan onderhoudsmon teur en chauffeur bij een busbedrijf, wat ik daarvoor deed. Was het werk aan de kraker me ook niet bevallen dan was ik niet gebleven." Als ze nu terugkijken op hun carrière zijn ze alle zes tevreden. Ze zijn ook allemaal, de een meer dan de ander, trots dat ze een lange loopbaan bij de chemiegigant hebben volbracht. Ze zijn niet kritiekloos, ze vinden bijvoor beeld dat arbeids- en veiligheidsproce dures hun doel af en toe voorbijschie ten. „Veiligheid is goed natuurlijk, maar het lijkt er nu soms op dat de procedures voor een aantal mensen meer dienen om zich achter te ver schuilen. Als ze de procedures maar opvolgen, hoeven ze geen actie te on dernemen, terwijl ze vermoeden dat er iets fout gaat", vindt Verpoorte. „Met afvinken van lijstjes kom je er niet. Het blijft toch het beste om ge- woon te kijken bij de machines. Door te lopen en te kijken, ontdek je nog al- tijd eerder lekkages en zeker de oor zaak dan door op een computer scherm te kijken", vult Van Stel aan. Fouten Algehele bijval. Iedereen weet uit er varing dat kijken en 'je gezonde ver stand' gebruiken onder alle omstan digheden het beste werkt. Maar ze we ten ook dat het tegenwoordig anders is dan vroeger. „Wij hebben van onze fouten kunnen leren. Als iemand nu een fout maakt, kan het wel eens zijn laatste zijn", chargeert Van Stel. Maar vroeger konden fouten of gebre ken van fabrieken ook grote gevolgen hebben, nuanceert Dierickx. Een gro te brand van ruim dertig jaar geleden staat hem nog goed voor de geest, niet in het minst omdat er een dode was te betreuren. „Gevaar is er dus altijd ge weest. We moesten in de begintijd een heleboel zelf uitvinden en uitprobe ren, omdat veel ontwikkelingen hele maal nieuw waren. Maar ook toen wa ren we er ons van bewust dat dat af en toe levensgevaarlijk kon zijn en we probeerden in elk geval niet letterlijk met vuur te spelen." Voor het geval er toch brand uitbrak, had Dow als groot chemisch concern I een eigen bedrijfsbrandweer. Jan Ver meulen kwam daar eind 1966 in 1 dienst. De automonteur wilde altijd al full-time brandweerman worden, maar de Zeeuws-Vlaamse brandweer korpsen kenden destijds alleen vrijwil- Kees Kostense (links) en Dick Eveleens foto Peter Nicolai Dow luistert naar z'n omge ving. Om precies te weten hoe de 'buren' over het che misch concern oordelen, wordt om de twee jaar de mening van zo'n vijfhonderd mensen uit de omgeving gepeild. Dow hecht veel waarde aan de resultaten van die periodieke onderzoe ken, maar vindt de inbreng van de klankbordgroep, die sinds 1995 opereert, minstens zo be langrijk. Die groep heeft een brede sa menstelling. Alle lagen van de bevolking zijn erin vertegen woordigd. Sinds twee jaar is de toen nog Zeeuws-Vlaamse ge sprekspartner van Dow uitge breid met twee mensen uit het zuidelijk deel van Zuid-Beve land. Want ook voor de Bevel anders is Dow heel dichtbij, niet alleen hemelsbreed, maar sinds de opening van de Wester- scheldetunnel ook fysiek. De klankbordgroep - officieel het Community Advisory Panel - opereert onafhankelijk, verze kert Ed de Graaf, vice-voorzit- ter van de Raad van Bestuur van Dow Benelux. Het maakt, volgens hem, een kritische op stelling mogelijk. Voorzitter Kees Kostense en diens opvol ger Dick Eveleens stellen vast dat daardoor regelmatig hoogst interessante en nuttige discus sies ontstaan. En dan gaat het niet alleen om puur regionale zaken zoals de verkeersoverlast op de wegen rond het Dow-com- plex, de lichthinder, het affak- kelen en de geluidsoverlast die daarmee gepaard gaat, de loca tie van een transportstation in Axel en het personeelsbeleid. Er is ook aandacht voor mondi ale zaken zoals de economische recessie, de invloed van de lage lonenlanden op de Westerse eco nomie, acties van Greenpeace tegen Dow naar aanleiding van de ramp in Bophal, de gevolgen voor Dow van de oorlog in Irak en de schrikbarende stijging van de olieprijzen. Het Dow-concem telt wereld wijd een kleine veertig klank bordgroepen. De Graaf: „Zo'n klankbordgroep biedt ons de mogelijkheid direct met men sen uit de omgeving te commu niceren, om vast te stellen met welke vragen ze zitten en waar over ze zich zorgen maken. Tij dens het tweemaandelijks over leg ontstaat er over en weer be grip; we kunnen samen zoeken naar oplossingen van proble men op alle mogelijke gebie den, of het nu om de infrastruc tuur draait of om vormen van overlast. Bij de samenstelling van de groep streven wij zoveel mogelijk naar een realistische afspiegeling van de regionale bevolking. Op die manier is een open, eerlijke en kritische op stelling gegarandeerd." Maar verwordt zo'n klankbord groep niet al snel tot een soort 'excuus-clubje', wordt een der gelijk gezelschap niet ingekap seld en door het bedrijf ge bruikt als bewijs dat de commu nicatie met 'de buren' optimaal is? Is die kritische opstelling, kortom, te allen tijde gewaar borgd? Kees Kostense: „Dow wil juist dat wij ons kritisch op stellen. Een voorbeeld? De aan leg van het valuepark en de aan slag op de natuur in de Braak man die dat had, is door ons be paald niet met gejuich ontvan gen. En dat hebben we heel erg duidelijk gemaakt. We zijn ver volgens ook nauw betrokken bij het ontwerpen van een groengordel en verdere natuur compensaties. Natüürlijk be staat het gevaar dat je op den duur in een sfeertje van ons-kent-ons over dingen praat en dat je kritische houding daardoor afkalft. Die valkuil ligt er, maar daarvan zijn we ons altijd heel erg bewust ge weest." Praatclub Volgens Eveleens is nu, om de sfeer van 'ouwe jongens, kren tenbrood' te voorkomen, ook ge kozen voor een kortere zittings periode De Graaf: „Uit een ge zamenlijke evaluatie, pakweg anderhalf jaar geleden, bleek dat we aan vernieuwing toe wa ren. De bijeenkomsten dreig den te veel het karakter van een gezellige praatclub te krij gen en dat wilden wij, maar ook de klankbordgroep, vermij den." Hij geeft toe dat bij de samen stelling van de groep weliswaar gezocht wordt naar een brede afspiegeling van de samenle ving, 'maar het moeten wel mensen zijn. die midden in de gemeenschap staan, die sociale contacten onderhouden'. Kostense en Eveleens benadruk ken dat de klankbordgroep een puur adviserende rol heeft, niet meer en niet minder. Eveleens: „We zijn geen klachtenbureau voor de omwonenden; voor klachten moeten de mensen zich rechtstreeks tot Dow wen den. Wat niet wil zeggen dat, als we tegen een groeiende, kri tische opstelling bij de 'buren' aanlopen, we dat niet zouden mogen signaleren. Dat is ook onze rol: signaleren wal de sa menleving vindt en adviseren hoe Dow daar in onze ogen mee om zou moeten gaan." Wout Bareman ligers. Bovendien had Dow het mo dernste materiaal en materieel. Daar bovenop verdienden de werknemers van Dow van het begin af aan fors meer dan de medewerkers van andere al dan niet vergelijkbare bedrijven. Zo kwam Piet Acke ook bij Dow te recht. Hij zat eind jaren zestig in dienst en kon na het afzwaaien een baan krijgen als techneut aan een fa culteit van de rijksuniversiteit van Utrecht. Zijn schoonmoeder maakte hem echter attent op de perso- neelsnood van Dow. Piet ging kijken en hoefde maar twee vragen te beant woorden. Nadat hij de vraag of hij kon solderen bevestigend had beant woord, volgde direct de hamvraag: Kun je maandag beginnen? „Dat was iets te kort dag, maar direct na mijn diensttijd ben ik bij Dow aan de slag gegaan. Het was aantrekkelijk om in Zeeuws-Vlaanderen te blijven. Niet alleen omdat familie, vrienden en ken nissen dan in de buurt waren, maar ook omdat daar veel makkelijker aan een huis was te komen. De woningen waren hier ook toen al een stuk goed koper én ik kon bij Dow meer verdie nen. De keus was dus niet zo moei lijk!" Voor de meesten van het groepje gol den in grote trekken dezelfde overwe gingen. An Bokmans kwam in 1978 in het kielzog van haar man mee. Ze werkte al sinds 1960 bij de toenmalige Dow-vestiging in de Botlek. Eerst als telefoniste, typiste. Later volgden foto Wim Kooyman niet over jou hoor'. Want zelf was je tenslotte altijd gewoon gebleven", zegt Acke onder een lachsalvo van her kenning van de andere gespreksdeel nemers. Van afgunstige kritiek en van zijn werk heeft Acke nooit wakker gele gen. Hij kreeg meer pijn in zijn kop van zijn baan als voorzitter van de on- dernemingssraad: bij Dow een nog be langrijker orgaan dan in andere be drijven omdat vakbonden bij Dow niets te zeggen hebben. Alle werkne mers hebben een individuele arbeids overeenkomst met Dow afgesloten. Ook de pensioenen zijn op het indivi du toegesneden. Er klinkt af en toe wel eens - immer anoniem - kritiek door omdat Dow de pensioenen niet heeft geïndexeerd. Maar juist door hun individuele con tracten weten alle werknemers pre cies waar ze aan toe zijn. Dus kunnen ze zich ook al tijdens hun carrière bij verzekeren als ze vermoeden niet uit te komen met hun pensioentoelage, be toogt Van Stel. De anderen geven hem gelijk. Acke concludeert onder instem mend gemompel: „Al hebben wij als mensen met een lange Dow-loopbaan wat makkelijker praten dan mensen die tien, vijftien jaar bij het bedrijf werken. Maar uiteindelijk hebben oud-Dow-werknemers niet al te veel te klagen." Rcné Hoonhorst en René van Stee Zij maakten de pionierstijd van Dow in Terneuzen mee. foto Peter Nicolai streek. Mensen met een minder dikbe taalde baan hadden het niet altijd op 'die dikke nekken van Dow'. Dat som mige werknemers op hun vrije zater dag in Dow-jasjes door de winkelstra ten paradeerden, hielp niet echt. De zes aan tafel bezweren dat ze hun werkkleding immer op het be drijfsterrein achterlieten. Maar ze her kennen de dubbelhartige gevoelens rond Dow. Bij sportverenigingen, de bakker of op verjaardagsfeestjes ging het vaak genoeg over het al dan niet vermeende patsergedrag van Dow-me- dewerkers. „Ach ja, dat hoorde je nog al eens. Maar als je er bij was voegden ze altijd direct aan toe, 'ik heb het meer secretariaatswerkzaamheden en tenslotte kwam ze terecht op compu terservices. Op die snelgroeiende en snel belangrij ker wordende afdeling konden ze haar in Terneuzen ook wel gebruiken toen haar man - een geboren Terneuze- naar - werd overgeplaatst naar Ter neuzen. De mannen werkten graag in ploegendiensten, vooral vanwege de goede verdiensten. Maar Bokmans had het niet op de afwisseling van dag en nacht. Ze overwoog zelfs het be drijf te verlaten toen ze haar op het computercentrum in een ploegen dienst wilden laten werken. „Net op tijd vonden ze nog een baan die prima tijdens een normale dagdienst was in te vullen." Sjaak Verpoorte denkt juist met nos talgische gevoelens aan de ploegen diensten terug. Toen hij na vele jaren alleen nog dagdiensten hoefde te draaien - als hij tenminste niet elders in de wereld meehielp bij het opstar ten van fabrieken - was alleen zijn vrouw blij. „Die heeft er overigens wel voor gezorgd dat ik geen verzoek heb ingediend om opnieuw in ploegen te mogen werken", grijnst Verpoorte. Afgunst Dat iedereen bij Dow dik verdiende, zorgde af en toe voor afgunst in de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29