PZC Bijltjesdag bij Nedcar Vertraging bij bedrijventerreinen Zuiden claimt miljoenen euro's PZC Dienen en verdienen !3 Afscheid van zware Gauloises Meer winst Havenbedrijf R'dam Jubileum op Marktplaats.nl Economie in Europa omhoog Heffing van srandstof op strippenkaart Rijk zou Zeeland, Brabant en Limburg eenderde geld Brussel moeten geven Op de golfbaan in Bath wordt het gras niet gekleurd edactie: 0113-315649 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; lationaal: 020-4562500. londerdag 1 september 2005 Werkgevers en bonden proberen impasse te doorbreken LILLE - Frankrijk neemt na bijna honderd jaar afscheid van een van zijn nationale symbolen, de gevleugelde Galli sche helm op het blauwe sigarettenpakje. Het laatste pak je zware Gauloises verliet gisteren de fabriek in Lille in het noorden van het land. In Frankrijk is definitief het doek gevallen voor de pro ductie van de zware Gauloises- en Gitanes-sigaretten. Het Frans-Spaanse moederbedrijf Altadis heeft besloten de productie over te hevelen naar Alicante in Spanje. Al tadis doet dit omdat de consumptie van sigaretten met donkere tabak vooral in Frankrijk hard naar beneden gaat. Gauloises is bijna honderd jaar voor veel Fransen een begrip geweest. De lichtere versie 'Gauloises Blondes' wordt nog wel gemaakt in Frankrijk. ANP/AFP ROTTERDAM - Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in het eerste halfjaar een nettowinst behaald van 40,2 miljoen euro. Dit is ruim 10 procent meer dan de 36,4 miljoen eu ro in de eerste zes maanden van 2004. Dit heeft het haven bedrijf gisteren bekendgemaakt. De winststijging is vooral toe te schrijven aan de onstui mige groei van de containeroverslag in Rotterdam. Het winstcijfer komt overeen met de eigen raming van het be drijf, dat in geheel 2005 een winst van ongeveer 80 mil joen euro verwacht te behalen. ANP EMMELOORD - Een familie uit Weesp heeft gisteren rond 09.15 uur de vijftigmiljoenste advertentie geplaatst op de verkoopsite Marktplaats.nl op internet. Dat heeft di recteur Oscar Diele laten weten. Het gezin deed een kin derzitje voor de auto in de verkoop. De populaire internet site bestaat sinds 1999. Diele gelooft dat mensen niet wegens de economische ma laise vaker hun geluk op Marktplaats.nl zoeken. De direc teur houdt het liever op de stijgende populariteit van ko pen op internet. ANP BRUSSEL - De Europese economie is het afgelopen kwar taal met 0,3 procent gegroeid ten opzichte van de eerste drie maanden dit jaar. Volgens bureau Eurostat gisteren, dat zich baseert op voorlopige en nog onvolledige gege vens, is de groei in de eurolanden gemiddeld net zo hoog als in de rest van de EU. In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 0,4 procent. Op jaarbasis is de economie tussen april en juni met 1,1 procent gegroeid in de eurolanden en met 1,3 procent in de EU als geheel. ANP van onze redactie economie BORN - Nedcar heeft de produc tie gisteren stilgelegd. Alle 2875 productiemedewerkers wacht ten gisteren thuis op een tele foontje. Van hen kregen 368 te horen dat ze vandaag niet meer hoeven terug te komen. Aan nog eens driehonderd men sen wordt meegedeeld dat ze vanaf nu geplaatst worden in een detacheringspool. De men sen die vanaf vandaag geen baan meer hebben bij Nedcar, konden gistermiddag naar drie centra in Limburg voor 'morele opvang'. Mensen die mogen blijven, wor den vandaag ingedeeld in nieu we taakgroepen en krijgen een nieuwe rayonleider. De inkrim ping bij Nedcar is nodig door de tegenvallende verkopen van de Mitsubishi Colt en Smart, die er gemaakt worden. De driehon derd gedetacheerden blijven nog 2,5 tot drie jaar op de loon lijst van NedCar staan. Vakmanschap Het bedrijf verwacht dat de pro ductie aantrekt. Bij verhoging van de productie kan Nedcar het vakmanschap van de nu in de detacheringspool geplaatste mensen behouden door hen (deels) weer in dienst te nemen, aldus de woordvoerster. ANP (Advertentie) )ok de overheid moet een finan- iële bijdrage leveren, zei een woordvoerder van branchevere- iging Mobis gisteren. De )V-bedrijven kunnen de geste en brandstofkosten niet zelf- tandig aaft de reiziger doorbere kenen. Ze zijn daarvoor afhanke- tjk van het ministerie van Ver leer en Waterstaat, dat de strip- lenkaart elk jaar in januari uurder maakt. Mobis wil vol- end jaar het vervoerbewijs 2,67 irocent duurder maken. Zonder en bijdrage van de regering ou de strippenkaart zelfs 5 pro ent duurder moeten worden. )e OV-bedrijven lijden onder e gestegen brandstofprijs. Dit aar zijn ze gezamenlijk al 62 xi lj oen euro extra kwijt. Af gelo en jaar was dat nog 20 miljoen uro. De dure diesel betekende oor Connexxion in het eerste ïalfjaar minder nettowinst dan "n dezelfde periode vorig jaar. let resultaat kwam uit op 10,6 niljoen euro vergeleken met .8,1 miljoen euro vorig jaar. De iimzet liep terug met 28,3 mil joen euro tot 437 miljoen euro. \NP Jeroen Bot raast liever met zijn grasmaaier over de baan, dan dat hij er een balletje slaat. door Rob Paardekam BATH - Jeroen Bot mag graag een balle tje slaan, maar nog veel liever raast hij met zijn grasmaaier over de baan. Hij is hoofd-greenkeeper bij golfvereniging Reymerswael in Bath. Dat betekent dat hij verantwoordelijk is voor het onderhoud van de golfbaan. Samen met drie anderen overigens, maar hij heeft de leiding. „Het is hard werken sinds de baan is uitgebreid naar achttien holes", zegt hij. „Normaal staan dat aantal holes zo'n zes green- keepers, maar wij doen het nog steeds met z'n vieren." Bot rolde een jaar of vijftien geleden zo maar in het vak van greenkeeper, toen hij naar het uitzendbureau ging en vroeg om een baan in de openlucht. Hij kon terecht bij de golfclub in Bath en behaalde razendsnel de benodigde di ploma's. Na een uitstapje naar de golf baan in Goes is hij sinds acht jaar weer terug bij Reymerswael. Hij is overigens niet in dienst van de golfvereniging maar werkt gewoon voor een loonbe drijf. Zodoende zit hij ook wel eens er gens anders, maar de meeste dagen slijt hij op de golfbaan in Bath. Een balletje slaan doet hij daar liever niet. „Ik kan het wel hoor, want ik moest destijds leren golfen", vertelt hij. „Maar ik golf liever op een baan waar ik niet vei-antwoordelijk ben voor het onderhoud. Natuurlijk kijk ik daar ook wel hoe de holes onderhouden worden, maar ik heb tenminste geen slecht ge- foto Willem Mieras voel als het er wat minder uitziet." Bot is wel te spreken over hoe 'zijn' baan er bij ligt. Hij ziet er weliswaar niet zo pei-fect uit als de banen die we doorgaans op televi sie zien, maar daar komt dan ook een beetje bedrog bij kijken. Bot: „Het gras wordt daar gekleurd, zo dat het er nog groener uitziet. Soms gooien ze zelfs kleurstoffen in de water- partijen om die mooier blauw te krij gen. Daar kunnen wij niet aan begin nen, hoor." door Ben Jansen MIDDELBURG - De ontwikke ling van het bedrijventerrein Sloepoort bij 's-Heerenhoek stagneert. Oorzaak: onzekerheid over de manier waarop de ver dubbeling van de Sloeweg zal worden uitgevoerd. De gemeente Borsele kreeg toe stemming van de provincie Sloepoort aan te leggen na in stemming met het tracé van de noordelijke ontsluiting van de Westerscheldetunnel. Het suc ces van die tuimel vormt nu een belemmering voor de aanleg van het bedrijventerrein: de Sloe weg moet eerder worden verdub beld dan was voorzien. De pro vincie Zeeland meldt de vertra ging in een rapportage over be- dri j venterreinen Ook de uitbreiding van het Tech no Park Zeeland in Schoondijke heeft vertraging opgelopen. Dat komt door een archeologische vondst. Inmiddels zijn afspra ken gemaakt met de provinciaal archeoloog over een kortduren de opgraving, waardoor ernstig oponthoud kan worden voorko men. Voor het toeristisch pro ject Groede Podium, waarbij het dorp via een groene corridor wordt verbonden met de kust, was het wachten op het einde van het broedseizoen. Het dage lijks gemeentebestuur van Ter- neuzen beraadt zich andermaal op wat er met de Koegorspolder moet gebeuren. In het najaar wordt meer duidelijk over be drijventerrein Baskensburg in Vlissingen. Zou u minister willen zijn? Waar om? Om land en volk te dienen, en iw talenten in dienst van hoge doelen e stellen? Of om voldoende macht en nvloed te krijgen om uw inzichten op e leggen aan de samenleving? Of gaat iet u misschien gewoon om aanzien en nestige, wilt u over de rode loper :chrijden en van een auto met chauf- ëur genieten? Het kan ook zijn dat u lan zo'n functie absoluut niet moet den- ten 'J zou de functie te zwaar kunnen vin- jen, vanwege de grote verantwoorde- ijkheden. U zou het een te grote aantas- ing van privacy en vrijheid kunnen vin- len, altijd in de schijnwerper, altijd iinderlijk gevolgd. Of u zou kunnen 'inden dat uw invloed te beperkt is, lat u in de Haagse stroperigheid een ge- veldige frustratie van uw besluitvaar digheid en dadendrang ziet. Al die overwegingen spelen een rol als je je afvraagt wat het salaris van een minister zou moeten zijn. Zij het in ver schillende mate en verschillend per per soon. Het dienende element is door de tijdgeest nogal weggedrukt, al had de Commissie Dijkstal wel een mooie titel voor haar rapport: dienen en verdie nen. In het tijdperk van het individuele genieten heeft dienen nog nauwelijks aanzien. En op de zalvende saus van roeping en plicht zit niemand te wach ten als de smaak van hypocrisie de bo ventoon voert. Maar de oude Grieken hadden zo'n regel van twintig jaar vor ming en opleiding, twintig jaar om for tuin te maken en twintig jaar om de pu blieke zaak te dienen. Dat heeft iets no bels. Een betrekkelijk laag salaris kan dan geen bezwaar zijn. Macht en in vloed spelen natuurlijk onverkort een rol, en kunnen ook een argument zijn voor een relatief bescheiden salaris. Maar het aanzien van een ministers- functie kan behoorlijk worden uitge hold als in kringen van de kandidaten schamper wordt geoordeeld over de ge ringe baten, en het ambt afdaalt tot het aanzien van Prins Carnaval. De nadelen van de functie drijven de gewenste beloning op, omdat er anders niemand te strikken valt. Het is een zware baan, in vele opzichten. Inhoude lijk, omdat je soms diep ingrijpende be slissingen moet nemen. De publiciteit er omheen, waardoor je voortdurend op je hoede moet zijn, en er nauwelijks vrijheid buiten het werk bestaat, legt een zware beperking op je bestaan. De voortdurende weerstand en oppositie tegen plannen en ideeën, in een omge ving waar je niet veel invloed op hebt, en waar je de mensen niet zelf hebt kun nen uitzoeken, kan heel vermoeiend en frustrerend zijn. Uiteindelijk draait het om de vraag hoeveel je moet betalen om de goede mensen te krijgen. Als er voldoende capabele mensen zijn die het een eer vinden om land en volk te mo gen dienen, of die het een feest vinden om met de neus omhoog over de rode loper te stappen, dan is een hoge ver goeding niet nodig. Als daadkrachtige kandidaten terugschrikken voor het ge vecht in de slangenkuil en liever de lij nen uitzetten in een organisatie waarin ze gewoon echt de baas zijn, dan is er meer voor nodig om die mensen over de streep te trekken. Een minister verdient nu in Nederland 122.561 euro. De regering heeft een voorstel ingediend om dat in de volgen de kabinetsperiode te verhogen tot 159.000 euro. Verreweg de meeste mi nisters zijn afkomstig uit de publieke of semi-publieke sector, meer dan de helft is Kamerlid geweest, velen kwa men rechtstreeks uit de Tweede Ka mer. Voor de laatsten is het een mooie carrièrestap, ook financieel: een Kamer lid krijgt 86.000 euro, plus eventueel wat neveninkomsten. De stap lijkt me groter dan nodig is om ze voor de func tie te interesseren. Voor gevestigde top pers in het bedrijfsleven blijft het een offer. Aan de wervingspositie van het ministerschap zal dus niet zo veel ver anderen. Het meest overtuigende argu ment is uiteindelijk het prestige dat aan het ambt wordt meegegeven. Een land dat zijn leiders respecteert kan ze niet afschepen met een ondermaatse be loning. Joop Hartog is hoogleraar micro-econo mie aan de Universiteit van Amster dam. )EN HAAG - De reiziger in het ipenbaar vervoer moet op- voor de dure brandstof. >e OV-bedrijven willen dat de trippenkaart volgend jaar duur- er wordt, zodat ze de gestegen randstofkosten voor een deel p de klanten kunnen verhalen. loor Emile Calon 1IDDELBURG - De provincies amburg, Noord-Brabant en leeland vinden dat ze recht heb- len op eenderde van het Europe- e geld dat het Rijk van 2007 tot 013 vanuit Brussel krijgt. „In le rijksnota Pieken in de Delta taat dat Zuid-Nederland ver- ntwoordelijk is voor eenderde an de ontwikkeling van de na- ionale economie." De drie provincies vinden dat ij dan ook recht hebben op een ei-gelijkbaar percentage van de luropese middelen", aldus pro- inciaal beleidsambtenaar P. Fi- ius. Het trio heeft samen met de yote steden in Zuid-Nederland ie claim vastgelegd in de giste- en gepubliceerde nota Via 5uid-Nederland naar Lissabon, lils de drie zuidelijke provincies nderdaad eenderde van het be- chikbare geld krijgt, levert dat laar verwachting 300 miljoen uro op. )e di'ie hanteren onderling een Verdeelsleutel 3:2:1 naar rato ■an het aantal inwoners van de Irie vei'schillende provincies. Us die verdeling wederom v'ordt gehanteerd, en Filius ;aat daarvan uit, kan Zeeland olgens hem rekenen op zo'n ijftig miljoen euro. lij benadrukt dat er echter nog liet is gesproken over de onder- inge verdeling. Eerst is het aak om het geld als zuidelijke Alliantie binnen te krijgen. )e afgelopen periode ki-egen de Irie provincies vanuit Brussel 40 miljoen. Mede dankzij die bijdrage heeft Zuid-Nederland ich kunnen ontwikkelen tot en Europese technologische opregio, aldus een woordvoer der van de provincie Noord-Bi'a- bant. „Op het gebied van innova tie en kenniseconomie is met na me het Zuid-Oosten koploper in Nederland. Daar vindt ongeveer 45 procent van al het private Ne- derlandse onderzoek en ontwik keling plaats. Daarmee is jaar lijks een bedrag gemoeid van 2,5 miljard euro, 31 procent van het Nederlandse totaal." Het geld dat straks naar Zee land komt, als de lobby slaagt, zal volgens Filius zeker ge bruikt worden ter stimulering van de proces-industrie, de logis tiek, het kusttoerisme en de a- grobusiness. Dat zijn de sterke economische takken en die ver dienen extra steun, aldus de pro vincie-ambtenaar. Maar ook 'in novatie in den brede' zal vol gens hem ondersteund worden. Ligging In 'Pieken in de Delta' kiest staatssecretaris K. van Gennip (Economische Zaken) voor het versterken van de concurrentie kracht van alle regio's. Ze wil niet langer alleen maar de zwak ke regio's ondersteunen maar kiest ervoor om juist de sterke steun te verlenen en zo de econo mie aan te jagen. Ze wil een meer concurrerende en dynami sche economie. Volgens haar no ta moet Zuid-West-Nederland vooral profiteren van strategi sche ligging tussen de wereldha vens in Rotterdam en Antwer pen. Het gebied moet mikken op de vestiging van bedrijven die belangrijke relaties met deze ha vens onderhouden. Het verster ken van de relaties van het mid den- en kleinbedrijf met grote internationale bedrijven biedt volgens die nota mogelijkheden om de productiviteit van deze re gio te verhogen. Daarbij wordt vooral gekeken naar de havenge bieden Kanaalzone, Vlissin- gen-Oost en Moerdijk. Voorlopig mag Zeeland zich ech ter nog niet rijk rekenen. Het staat immers nog lang niet vast hoeveel geld vanuit Brussel wordt overgemaakt naar Den Haag. Een beslissing daarover is uitgesteld. En vervolgens moet de regering bepalen hoe het geld in eigen land wordt verdeeld. De noordelijke provincies heb ben al laten weten dat ze reke nen op een fiks deel. De andere regio's idem dito. Filius hoopt echter dat de staatssecretaris vasthoudt aan de nieuw ingezet te koers en kiest voor het stimu leren van sterke regio's en ster ke sectoren. Als dat het geval is, dan is volgens hem de kans groot dat de zuidelijke provin cies hun deel krijgen. het alfabet van Zeeland WeceNeR dagbladen JobTrack.nl, de banensite van de PZC en alle andere Wegener dagbladen, is de best bekeken vacaturesite van Nederland. De meest krachtige combinatie in personeelswerving: de PZC en JobTrack.nl Ook voor personeelswerving in de logistiek. 80% van de mensen die werk zoeken in de logistiek zoekt een nieuwe baan tussen de personeelsadvertenties in de PZC.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21