PZC
Bijltjesdag
bij Nedcar
Vertraging bij bedrijventerreinen
Zuiden claimt miljoenen euro's
PZC
Dienen en verdienen
!3
Afscheid van zware Gauloises
Meer winst Havenbedrijf R'dam
Jubileum op Marktplaats.nl
Economie in Europa omhoog
Heffing van
srandstof op
strippenkaart
Rijk zou Zeeland, Brabant en Limburg eenderde geld Brussel moeten geven
Op de golfbaan in Bath
wordt het gras niet gekleurd
edactie: 0113-315649
314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
eeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
lationaal: 020-4562500.
londerdag 1 september 2005
Werkgevers en
bonden proberen
impasse te
doorbreken
LILLE - Frankrijk neemt na bijna honderd jaar afscheid
van een van zijn nationale symbolen, de gevleugelde Galli
sche helm op het blauwe sigarettenpakje. Het laatste pak
je zware Gauloises verliet gisteren de fabriek in Lille in
het noorden van het land.
In Frankrijk is definitief het doek gevallen voor de pro
ductie van de zware Gauloises- en Gitanes-sigaretten.
Het Frans-Spaanse moederbedrijf Altadis heeft besloten
de productie over te hevelen naar Alicante in Spanje. Al
tadis doet dit omdat de consumptie van sigaretten met
donkere tabak vooral in Frankrijk hard naar beneden
gaat. Gauloises is bijna honderd jaar voor veel Fransen
een begrip geweest. De lichtere versie 'Gauloises Blondes'
wordt nog wel gemaakt in Frankrijk. ANP/AFP
ROTTERDAM - Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in het
eerste halfjaar een nettowinst behaald van 40,2 miljoen
euro. Dit is ruim 10 procent meer dan de 36,4 miljoen eu
ro in de eerste zes maanden van 2004. Dit heeft het haven
bedrijf gisteren bekendgemaakt.
De winststijging is vooral toe te schrijven aan de onstui
mige groei van de containeroverslag in Rotterdam. Het
winstcijfer komt overeen met de eigen raming van het be
drijf, dat in geheel 2005 een winst van ongeveer 80 mil
joen euro verwacht te behalen. ANP
EMMELOORD - Een familie uit Weesp heeft gisteren
rond 09.15 uur de vijftigmiljoenste advertentie geplaatst
op de verkoopsite Marktplaats.nl op internet. Dat heeft di
recteur Oscar Diele laten weten. Het gezin deed een kin
derzitje voor de auto in de verkoop. De populaire internet
site bestaat sinds 1999.
Diele gelooft dat mensen niet wegens de economische ma
laise vaker hun geluk op Marktplaats.nl zoeken. De direc
teur houdt het liever op de stijgende populariteit van ko
pen op internet. ANP
BRUSSEL - De Europese economie is het afgelopen kwar
taal met 0,3 procent gegroeid ten opzichte van de eerste
drie maanden dit jaar. Volgens bureau Eurostat gisteren,
dat zich baseert op voorlopige en nog onvolledige gege
vens, is de groei in de eurolanden gemiddeld net zo hoog
als in de rest van de EU.
In het eerste kwartaal bedroeg de groei nog 0,4 procent.
Op jaarbasis is de economie tussen april en juni met 1,1
procent gegroeid in de eurolanden en met 1,3 procent in
de EU als geheel. ANP
van onze redactie economie
BORN - Nedcar heeft de produc
tie gisteren stilgelegd. Alle 2875
productiemedewerkers wacht
ten gisteren thuis op een tele
foontje. Van hen kregen 368 te
horen dat ze vandaag niet meer
hoeven terug te komen.
Aan nog eens driehonderd men
sen wordt meegedeeld dat ze
vanaf nu geplaatst worden in
een detacheringspool. De men
sen die vanaf vandaag geen
baan meer hebben bij Nedcar,
konden gistermiddag naar drie
centra in Limburg voor 'morele
opvang'.
Mensen die mogen blijven, wor
den vandaag ingedeeld in nieu
we taakgroepen en krijgen een
nieuwe rayonleider. De inkrim
ping bij Nedcar is nodig door de
tegenvallende verkopen van de
Mitsubishi Colt en Smart, die er
gemaakt worden. De driehon
derd gedetacheerden blijven
nog 2,5 tot drie jaar op de loon
lijst van NedCar staan.
Vakmanschap
Het bedrijf verwacht dat de pro
ductie aantrekt. Bij verhoging
van de productie kan Nedcar
het vakmanschap van de nu in
de detacheringspool geplaatste
mensen behouden door hen
(deels) weer in dienst te nemen,
aldus de woordvoerster. ANP
(Advertentie)
)ok de overheid moet een finan-
iële bijdrage leveren, zei een
woordvoerder van branchevere-
iging Mobis gisteren. De
)V-bedrijven kunnen de geste
en brandstofkosten niet zelf-
tandig aaft de reiziger doorbere
kenen. Ze zijn daarvoor afhanke-
tjk van het ministerie van Ver
leer en Waterstaat, dat de strip-
lenkaart elk jaar in januari
uurder maakt. Mobis wil vol-
end jaar het vervoerbewijs 2,67
irocent duurder maken. Zonder
en bijdrage van de regering
ou de strippenkaart zelfs 5 pro
ent duurder moeten worden.
)e OV-bedrijven lijden onder
e gestegen brandstofprijs. Dit
aar zijn ze gezamenlijk al 62
xi lj oen euro extra kwijt. Af gelo
en jaar was dat nog 20 miljoen
uro. De dure diesel betekende
oor Connexxion in het eerste
ïalfjaar minder nettowinst dan
"n dezelfde periode vorig jaar.
let resultaat kwam uit op 10,6
niljoen euro vergeleken met
.8,1 miljoen euro vorig jaar. De
iimzet liep terug met 28,3 mil
joen euro tot 437 miljoen euro.
\NP
Jeroen Bot raast liever met zijn grasmaaier over de baan, dan dat hij er een balletje slaat.
door Rob Paardekam
BATH - Jeroen Bot mag graag een balle
tje slaan, maar nog veel liever raast hij
met zijn grasmaaier over de baan. Hij is
hoofd-greenkeeper bij golfvereniging
Reymerswael in Bath.
Dat betekent dat hij verantwoordelijk
is voor het onderhoud van de golfbaan.
Samen met drie anderen overigens,
maar hij heeft de leiding. „Het is hard
werken sinds de baan is uitgebreid naar
achttien holes", zegt hij. „Normaal
staan dat aantal holes zo'n zes green-
keepers, maar wij doen het nog steeds
met z'n vieren."
Bot rolde een jaar of vijftien geleden zo
maar in het vak van greenkeeper, toen
hij naar het uitzendbureau ging en
vroeg om een baan in de openlucht. Hij
kon terecht bij de golfclub in Bath en
behaalde razendsnel de benodigde di
ploma's. Na een uitstapje naar de golf
baan in Goes is hij sinds acht jaar weer
terug bij Reymerswael. Hij is overigens
niet in dienst van de golfvereniging
maar werkt gewoon voor een loonbe
drijf. Zodoende zit hij ook wel eens er
gens anders, maar de meeste dagen slijt
hij op de golfbaan in Bath.
Een balletje slaan doet hij daar liever
niet. „Ik kan het wel hoor, want ik
moest destijds leren golfen", vertelt hij.
„Maar ik golf liever op een baan waar
ik niet vei-antwoordelijk ben voor het
onderhoud. Natuurlijk kijk ik daar ook
wel hoe de holes onderhouden worden,
maar ik heb tenminste geen slecht ge-
foto Willem Mieras
voel als het er wat minder uitziet." Bot
is wel te spreken over hoe 'zijn' baan er
bij ligt.
Hij ziet er weliswaar niet zo pei-fect uit
als de banen die we doorgaans op televi
sie zien, maar daar komt dan ook een
beetje bedrog bij kijken.
Bot: „Het gras wordt daar gekleurd, zo
dat het er nog groener uitziet. Soms
gooien ze zelfs kleurstoffen in de water-
partijen om die mooier blauw te krij
gen. Daar kunnen wij niet aan begin
nen, hoor."
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De ontwikke
ling van het bedrijventerrein
Sloepoort bij 's-Heerenhoek
stagneert. Oorzaak: onzekerheid
over de manier waarop de ver
dubbeling van de Sloeweg zal
worden uitgevoerd.
De gemeente Borsele kreeg toe
stemming van de provincie
Sloepoort aan te leggen na in
stemming met het tracé van de
noordelijke ontsluiting van de
Westerscheldetunnel. Het suc
ces van die tuimel vormt nu een
belemmering voor de aanleg van
het bedrijventerrein: de Sloe
weg moet eerder worden verdub
beld dan was voorzien. De pro
vincie Zeeland meldt de vertra
ging in een rapportage over be-
dri j venterreinen
Ook de uitbreiding van het Tech
no Park Zeeland in Schoondijke
heeft vertraging opgelopen. Dat
komt door een archeologische
vondst. Inmiddels zijn afspra
ken gemaakt met de provinciaal
archeoloog over een kortduren
de opgraving, waardoor ernstig
oponthoud kan worden voorko
men. Voor het toeristisch pro
ject Groede Podium, waarbij
het dorp via een groene corridor
wordt verbonden met de kust,
was het wachten op het einde
van het broedseizoen. Het dage
lijks gemeentebestuur van Ter-
neuzen beraadt zich andermaal
op wat er met de Koegorspolder
moet gebeuren. In het najaar
wordt meer duidelijk over be
drijventerrein Baskensburg in
Vlissingen.
Zou u minister willen zijn? Waar
om? Om land en volk te dienen, en
iw talenten in dienst van hoge doelen
e stellen? Of om voldoende macht en
nvloed te krijgen om uw inzichten op
e leggen aan de samenleving? Of gaat
iet u misschien gewoon om aanzien en
nestige, wilt u over de rode loper
:chrijden en van een auto met chauf-
ëur genieten? Het kan ook zijn dat u
lan zo'n functie absoluut niet moet den-
ten
'J zou de functie te zwaar kunnen vin-
jen, vanwege de grote verantwoorde-
ijkheden. U zou het een te grote aantas-
ing van privacy en vrijheid kunnen vin-
len, altijd in de schijnwerper, altijd
iinderlijk gevolgd. Of u zou kunnen
'inden dat uw invloed te beperkt is,
lat u in de Haagse stroperigheid een ge-
veldige frustratie van uw besluitvaar
digheid en dadendrang ziet.
Al die overwegingen spelen een rol als
je je afvraagt wat het salaris van een
minister zou moeten zijn. Zij het in ver
schillende mate en verschillend per per
soon. Het dienende element is door de
tijdgeest nogal weggedrukt, al had de
Commissie Dijkstal wel een mooie titel
voor haar rapport: dienen en verdie
nen. In het tijdperk van het individuele
genieten heeft dienen nog nauwelijks
aanzien. En op de zalvende saus van
roeping en plicht zit niemand te wach
ten als de smaak van hypocrisie de bo
ventoon voert. Maar de oude Grieken
hadden zo'n regel van twintig jaar vor
ming en opleiding, twintig jaar om for
tuin te maken en twintig jaar om de pu
blieke zaak te dienen. Dat heeft iets no
bels. Een betrekkelijk laag salaris kan
dan geen bezwaar zijn. Macht en in
vloed spelen natuurlijk onverkort een
rol, en kunnen ook een argument zijn
voor een relatief bescheiden salaris.
Maar het aanzien van een ministers-
functie kan behoorlijk worden uitge
hold als in kringen van de kandidaten
schamper wordt geoordeeld over de ge
ringe baten, en het ambt afdaalt tot het
aanzien van Prins Carnaval.
De nadelen van de functie drijven de
gewenste beloning op, omdat er anders
niemand te strikken valt. Het is een
zware baan, in vele opzichten. Inhoude
lijk, omdat je soms diep ingrijpende be
slissingen moet nemen. De publiciteit
er omheen, waardoor je voortdurend
op je hoede moet zijn, en er nauwelijks
vrijheid buiten het werk bestaat, legt
een zware beperking op je bestaan. De
voortdurende weerstand en oppositie
tegen plannen en ideeën, in een omge
ving waar je niet veel invloed op hebt,
en waar je de mensen niet zelf hebt kun
nen uitzoeken, kan heel vermoeiend en
frustrerend zijn. Uiteindelijk draait het
om de vraag hoeveel je moet betalen
om de goede mensen te krijgen. Als er
voldoende capabele mensen zijn die het
een eer vinden om land en volk te mo
gen dienen, of die het een feest vinden
om met de neus omhoog over de rode
loper te stappen, dan is een hoge ver
goeding niet nodig. Als daadkrachtige
kandidaten terugschrikken voor het ge
vecht in de slangenkuil en liever de lij
nen uitzetten in een organisatie waarin
ze gewoon echt de baas zijn, dan is er
meer voor nodig om die mensen over de
streep te trekken.
Een minister verdient nu in Nederland
122.561 euro. De regering heeft een
voorstel ingediend om dat in de volgen
de kabinetsperiode te verhogen tot
159.000 euro. Verreweg de meeste mi
nisters zijn afkomstig uit de publieke
of semi-publieke sector, meer dan de
helft is Kamerlid geweest, velen kwa
men rechtstreeks uit de Tweede Ka
mer. Voor de laatsten is het een mooie
carrièrestap, ook financieel: een Kamer
lid krijgt 86.000 euro, plus eventueel
wat neveninkomsten. De stap lijkt me
groter dan nodig is om ze voor de func
tie te interesseren. Voor gevestigde top
pers in het bedrijfsleven blijft het een
offer. Aan de wervingspositie van het
ministerschap zal dus niet zo veel ver
anderen. Het meest overtuigende argu
ment is uiteindelijk het prestige dat
aan het ambt wordt meegegeven. Een
land dat zijn leiders respecteert kan ze
niet afschepen met een ondermaatse be
loning.
Joop Hartog is hoogleraar micro-econo
mie aan de Universiteit van Amster
dam.
)EN HAAG - De reiziger in het
ipenbaar vervoer moet op-
voor de dure brandstof.
>e OV-bedrijven willen dat de
trippenkaart volgend jaar duur-
er wordt, zodat ze de gestegen
randstofkosten voor een deel
p de klanten kunnen verhalen.
loor Emile Calon
1IDDELBURG - De provincies
amburg, Noord-Brabant en
leeland vinden dat ze recht heb-
len op eenderde van het Europe-
e geld dat het Rijk van 2007 tot
013 vanuit Brussel krijgt. „In
le rijksnota Pieken in de Delta
taat dat Zuid-Nederland ver-
ntwoordelijk is voor eenderde
an de ontwikkeling van de na-
ionale economie."
De drie provincies vinden dat
ij dan ook recht hebben op een
ei-gelijkbaar percentage van de
luropese middelen", aldus pro-
inciaal beleidsambtenaar P. Fi-
ius. Het trio heeft samen met de
yote steden in Zuid-Nederland
ie claim vastgelegd in de giste-
en gepubliceerde nota Via
5uid-Nederland naar Lissabon,
lils de drie zuidelijke provincies
nderdaad eenderde van het be-
chikbare geld krijgt, levert dat
laar verwachting 300 miljoen
uro op.
)e di'ie hanteren onderling een
Verdeelsleutel 3:2:1 naar rato
■an het aantal inwoners van de
Irie vei'schillende provincies.
Us die verdeling wederom
v'ordt gehanteerd, en Filius
;aat daarvan uit, kan Zeeland
olgens hem rekenen op zo'n
ijftig miljoen euro.
lij benadrukt dat er echter nog
liet is gesproken over de onder-
inge verdeling. Eerst is het
aak om het geld als zuidelijke
Alliantie binnen te krijgen.
)e afgelopen periode ki-egen de
Irie provincies vanuit Brussel
40 miljoen. Mede dankzij die
bijdrage heeft Zuid-Nederland
ich kunnen ontwikkelen tot
en Europese technologische
opregio, aldus een woordvoer
der van de provincie Noord-Bi'a-
bant. „Op het gebied van innova
tie en kenniseconomie is met na
me het Zuid-Oosten koploper in
Nederland. Daar vindt ongeveer
45 procent van al het private Ne-
derlandse onderzoek en ontwik
keling plaats. Daarmee is jaar
lijks een bedrag gemoeid van
2,5 miljard euro, 31 procent van
het Nederlandse totaal."
Het geld dat straks naar Zee
land komt, als de lobby slaagt,
zal volgens Filius zeker ge
bruikt worden ter stimulering
van de proces-industrie, de logis
tiek, het kusttoerisme en de a-
grobusiness. Dat zijn de sterke
economische takken en die ver
dienen extra steun, aldus de pro
vincie-ambtenaar. Maar ook 'in
novatie in den brede' zal vol
gens hem ondersteund worden.
Ligging
In 'Pieken in de Delta' kiest
staatssecretaris K. van Gennip
(Economische Zaken) voor het
versterken van de concurrentie
kracht van alle regio's. Ze wil
niet langer alleen maar de zwak
ke regio's ondersteunen maar
kiest ervoor om juist de sterke
steun te verlenen en zo de econo
mie aan te jagen. Ze wil een
meer concurrerende en dynami
sche economie. Volgens haar no
ta moet Zuid-West-Nederland
vooral profiteren van strategi
sche ligging tussen de wereldha
vens in Rotterdam en Antwer
pen. Het gebied moet mikken op
de vestiging van bedrijven die
belangrijke relaties met deze ha
vens onderhouden. Het verster
ken van de relaties van het mid
den- en kleinbedrijf met grote
internationale bedrijven biedt
volgens die nota mogelijkheden
om de productiviteit van deze re
gio te verhogen. Daarbij wordt
vooral gekeken naar de havenge
bieden Kanaalzone, Vlissin-
gen-Oost en Moerdijk.
Voorlopig mag Zeeland zich ech
ter nog niet rijk rekenen. Het
staat immers nog lang niet vast
hoeveel geld vanuit Brussel
wordt overgemaakt naar Den
Haag. Een beslissing daarover is
uitgesteld. En vervolgens moet
de regering bepalen hoe het geld
in eigen land wordt verdeeld.
De noordelijke provincies heb
ben al laten weten dat ze reke
nen op een fiks deel. De andere
regio's idem dito. Filius hoopt
echter dat de staatssecretaris
vasthoudt aan de nieuw ingezet
te koers en kiest voor het stimu
leren van sterke regio's en ster
ke sectoren. Als dat het geval is,
dan is volgens hem de kans
groot dat de zuidelijke provin
cies hun deel krijgen.
het alfabet van Zeeland
WeceNeR dagbladen
JobTrack.nl, de banensite van
de PZC en alle andere Wegener
dagbladen, is de best bekeken
vacaturesite van Nederland.
De meest krachtige combinatie
in personeelswerving:
de PZC en JobTrack.nl
Ook voor personeelswerving in
de logistiek.
80% van de mensen die werk
zoeken in de logistiek zoekt
een nieuwe baan tussen de
personeelsadvertenties in
de PZC.