Kenteken bromfiets komt er aan
PZC
Zuid-Soedanezen popelen om
economie aan te zwengelen
N
PZC
Tibet in verdrukking
door de grote buren
Vliegverbod
Verplichte registratie maakt gemotoriseerde tweewieler nog niet veiliger
30 augustus 1955
dinsdag 30 augustus 2005
Het verplichte kenteken voor
brom- en snorfietsen is vanaf de
ze week een feit. Donderdag
wordt de eerste uitgereikt in
Gouda. Vanaf 2007 moet iedere
bromfietsbezitter er een hebben.
Ook als hij op een opgevoerde
brommer rijdt.
door Jacqueline Steenwijk
Een opgevoerde bromfiets of
een snorfiets met manke
menten: voor het verkrijgen van
een kenteken dat per 2007 ver
plicht wordt, doet het er niet
toe. Iedere bromfietsbezitter
moet een kenteken aanvragen,
maar een keuring vindt daarbij
niet plaats.
Vanaf donderdag kunnen de
kentekenbewijzen worden aan
gevraagd. Daarvoor moeten de
naar schatting vijfhonderddui
zend bromfietsbezitters eerst
naar een van de 1100 bromfiets
handelaren die een zogeheten
schouwing mogen doen. Dat be
helst niet meer dan het registre
ren van enkele technische gege
vens, zoals het merk, type en
chassissnummer.
Een bewuste keuze, zegt woord
voerder Koen Peeters van de
RDW, voorheen de Rijksdienst
voor Wegverkeer. „Er zijn
slechts zestien keuringskanto
ren in Nederland. Als wij iedere
bromfietser verplichten zijn
brommer te laten keuren, dan
zouden sommigen wel meer dan
vijftig kilometer moeten reizen.
Dat kun je niet van mensen ver
langen. Bovendien kost een keu
ring veel meer geld; ruim hon
derd euro, terwijl met het huidi
ge systeem de bromfietser
slechts rond de vijftig euro
kwijt is." En om handelaren te
laten keuren, dat ging de RDW
te ver. „Dat kan tot ruzies en on
enigheid leiden in die winkels.
En dat is ook niet de bedoe-
ling."
Het kenteken wordt ingevoerd
om diefstal en doorverkoop van
gestolen brom- en snorfietsen te
bemoeilijken. Het voertuig
komt namelijk met het kenteken
op naam van de eigenaar te
staan. Wie een gestolen brom
fiets op zijn eigen naam wil zet
ten, moet in bezit zijn van het
originele papieren kentekenbe
wijs. Ook helpt het kenteken ille
gaal geïmporteerde bromfietsen
te weren. Wanneer een brom
fiets geen Europees of Neder
lands registratienummer heeft,
krijgt die geen kenteken. En de
politie kan dankzij het kenteken
sneller overtreders aanpakken,
doordat hun identiteit nu met
een bekend is.
Tweewielerspecialist Rep 26 in
Gouda is een van de bedrijven
die de schouwingen gaat uitvoe
ren. Eigenaar Rolf Cech is blij
dat dit beperkt blijft tot het no
teren van cijfers. „Wij willen
geen politieagent spelen. Als wij
een chassisnummer niet kunnen
lezen, dan noteren wij dat op
het formulier. Maar als een
klant zegt dat er een acht staat,
dan noteren wij een acht. Het is
aan de RDW om te controleren
of een bromfiets gestolen is.
Niet aan ons", zegt hij. Het is
nog maar de vraag of de
branche al die keuringen wel
had aangekund. Om de komen
de werklast meer te versprei
den, biedt Cech zijn klanten één
/pakket aan waarbij zij het kente
ken kunnen aanvragen in combi
natie met een grote beurt. „In
plaats van dat ze meerdere ke
ren moeten terugkomen, verzor
gen wij alles in een keer", legt
hij uit. „Een schouwing alleen
al duurt toch zeker tien minu
ten. En dan hebben we het nog
niet over de montage van de ken
tekenplaat."
Toch vindt de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid (SWOV) het ontbre
ken van een keuring een gemiste
kans. De SWOV deed in 1999 on
derzoek naar de verkeersveilig
heid van bromfietsers. Een ver
plicht kenteken in combinatie
met een verplichte keuring zou
de verkeersveiligheid op de weg
vergroten. Op die manier kon
den alle opgevoerde en onveilige
bromfietsen met één maatregel
van de weg af worden gehaald.
Bij 3VO hechten ze iets minder
belang aan de keuring. „Dat is
toch maar een momentopname.
Voor een keuring slopen ze alles
door Lindsay Beck
Tibet is eeji van de meest
geïsoleerde gebieden ter
wereld. De bergen zijn er zo
hoog dat de regio meer ge
schikt is voor yakken dan
voor mensen. De economie
stelt er weinig voor en er le
ven slechts een kleine drie
miljoen mensen. Je kan je
dus afvragen waarom Tibet
zo belangrijk is voor China,
dat de regio sinds de invasie
in 1950 tot zijn territorium
heeft verklaard.
Nu China de banden aanhaalt
met India - waar de Tibetaan
se regering in ballingschap ze
telt - wordt de Tibetaanse
vrijheidsstrijd extra bemoei
lijkt door de groeiende vriend
schap tussen de reusachtige
overheerser en het gigantisch
grote zuidelijke buurland. De
Dalai Lama, de godenkoning
van Tibet, vluchtte in 1959 te
paard naar India na een mis
lukte opstand tegen de Chine
se overheersing. Hij vestigde
zich in de noordelijke provin
cie Dharamsala, Het schaduw
kabinet en het grote aantal Ti
betaanse vluchtelingen zijn
er afhankelijk van de good
will van de Indiase regering.
Volgens analisten bekijken de
Tibetanen de verbeterde be
trekkingen tussen Peking en
New Delhi met argusorgen.
„Tibet is jarenlang een bron
van ongemak geweest in de
betrekkingen tussen India en
China", zegt Rahul Roy-
Chaudhury, onderzoeker bij
het Internationaal Instituut
voor Strategisch Onderzoek.
De handel tussen China en In
dia - de twee dichtbevolktste
landen ter wereld - is in tien
jaar tijd meer dan vertienvou
digd. Dit ondanks China's uit
stekende verhouding met In-
dia's aartsvijand Pakistan,
waaraan het wapens levert en
honderden miljoenen aan ont
wikkelingsgeld.
In 2003 hielden de landen
hun eerste gezamenlijke mili
taire oefeningen voor de Chi
nese oostkust. Verleden jaar
bezocht de Indiase legerbevel
hebber China voor het eerst
sinds tien jaar. Tijdens zijn
bezoek aan India noemde de
Chinese premier Wen Jiabao
de twee landen - die in 1962
nog een grensoorlog uitvoch
ten - broeders, en China er
kende formeel de afgelegen
Himalayaanse regio Sikkim
als India's territorium. „Dit is
zorgwekkend voor de Tibeta
nen. Wat zal er met hen gebeu
ren nu de relatie tussen China
en India opbloeit?", vraagt
Roy-Chaudhury zich af.
De Tibetaanse regering irr bal
lingschap zegt ervan over
tuigd te zijn dat zij en de tach
tigduizend Tibetaanse vluch
telingen veilig zijn in India.
Maar regeringswoordvoerder
Thubten Samphel erkent dat
zij afhankelijk zijn van de
welwillendheid van de India
se regering „Het verblijf in
India van Zijne Heiligheid de
Dalai Lama en de Tibetaanse
vluchtelingen is hen toege
kend op humanitaire gron
den. Omdat Zijne Heiligheid
zo'n enorm respect geniet on
der de Indiase bevolking, zijn
wij in het geheel niet bezorgd
over onze status in India",
stelt Samphel.
Autonomie
Hij zegt dat de Tibetanen
juist zouden kunnen profite
ren van de verbeterde relatie
tussen de twee Aziatische
grootmachten en dat India de
Chinese regering ervan zou
kunnen overtuigen dat een op
lossing voor de Tibetaanse
soevereiniteitskwestie voor
haar van groot belang is. De
Dalai Lama zegt dat hij niet
strijdt voor onafhankelijk
heid maar slechts een grotere
mate van autonomie wenst
voor Tibet. Zijn vertegen
woordigers hebben vier ge
spreksrondes gevoerd met Pe
king, maar volgens analisten
is een overeenkomst over de
status van Tibet nog ver weg.
„Wij denken dat de verbeter
de relatie tussen India en Chi
na de basis vormt voor een
goede oplossing", zegt Samp
hel. Maar de vriendschap tus
sen India en China kan ook
een minder goede uitwerking
hebben op de Tibetaanse
vluchtelingen. Het verarmde
Himalayaanse koninkrijk Ne
pal is hiervan een voorbeeld.
„New Delhi zal de Tibetanen
niet aan hun lot overlaten,
maar er zijn duidelijke teke
nen dat de relatie met China
belangrijker is." GPD/RTR
eraf en daarna zetten ze het net
zo hard weer terug. Met een keu
ring haal je echt geen opgevoer
de brommers van de weg", zegt
woordvoerder Irene Bloemink.
Wel ziet die organisatie een gro
te rol weggelegd voor de politie,
die dankzij de kentekenplaten
sneller kan optreden. En dat po
litiecontroles effect hebben, dat
merkt bromfietshandelaar Cech
dagelijks. „Het afgelopen jaar
heb ik hier in de zaak een explo
sieve groei gezien in de verkoop
van materialen om een brom
fiets weer standaard te maken.
Jongens met opgevoerde brom
mers zijn de vele, hoge boetes
zat. Ze worden zes keer achter
een gecontroleerd en zeggen
dan: geef mij maar weer een ge
wone bromfiets." Volgens hem
zorgt de kentekenplicht wel
voor veiliger wegen.
Schouwing
Vanaf 1 januari 2007 moeten al
le brom- en snorfietsen in Neder
land voorzien zijn van een kente
kenbewijs en -plaat. Vanaf die
datum zijn de huidige verzeke
ringsplaatjes op brommers en
scooters niet meer geldig. Brom
fietsen krijgen een geelzwarte
plaat. Op voertuigen die niet
harder kunnen rijden dan 25 ki
lometer per uur, komt een
blauwwitte plaat. Bromfietsbe
zitters krijgen vanaf donderdag
tot uiterlijk 31 oktober 2006 de
tijd een kenteken aan te vragen.
Hiervoor moeten ze eerst een zo
geheten schouwing laten doen
bij een erkend schouwbedrijf.
Op de website www.rdw.nl zijn
de adressen van die bedrijven te
vinden. Ook kunnen bromfietsei
genaren via die site controleren
of hun bromfiets als gestolen ge
registreerd staat. Bij een schou
wing worden alleen technische
gegevens genoteerd, zoals het
type bromfiets, merk en chassis
nummer. Met die gegevens gaat
de aanvrager naar het postkan
toor voor een officiële aanvraag
van het kenteken. Dit kost 22,50
euro. Zijn alle gegevens correct,
dan ontvangt de aanvrager na
vijftien dagen zijn kentekenbe
wijs thuis gestuurd. Daarna kan
de eigenaar een kentekenplaat
laten maken en zijn verzekering
op de hoogte brengen.
Wie na 1 november 2006 nog
geen kenteken heeft aange
vraagd, moet verplicht zijn voer
tuig laten keuren. GPD
door Nona Eveleens
Mondjesmaat worden be
drijfjes opgezet in
Zuid-Soedan. Zakenlui staan
paraat om een economie van de
grond te tillen in het door 21
jaar oorlog verwoeste gebied.
Maar vooralsnog ontbreekt het
aan voldoende klandizie.
Justine Wani duwt zijn gietijze
ren naaimachine naar de rand
van de veranda voor beter licht.
Even later legt de kleermaker ge
routineerd een zoom in een jurk.
Vorig jaar keerde hij terug naar
zijn geboortedorp. „Mijn fami
lie zit nog in een vluchtelingen
kamp in Oeganda. Ik ben alvast
begonnen een huis te bouwen en
bewerk een kleine akker als
voorbereiding voor hun thuis
komst. Ook heb ik de basis ge
legd voor een kleermakersbe-
drijf."
Zijn zaak is momenteel niet
meer dan een naaimachine op
de veranda voor een nieuw ge
bouwde winkel waar zakken ce
ment worden verkocht.
De meeste klanten van Justine
Wani werken voor buitenlandse
hulporganisaties en ontvangen
een redelijk salaris. Het meren
deel van de plaatselijke bevol
king heeft dat niet en kan zich
voorlopig geen kleermaker per
mitteren en is aangewezen op
Europese en Amerikaanse afdan
kertjes.
Mundari is een dorp met een le
vendige markt en middenstand.
Voor de oorlog had de regering
in Khartoem nauwelijks de
moeite genomen om het zuiden
te ontwikkelen en het weinige
dat er bestond, werd tijdens de
oorlog verwoest of raakte in ver
val.
Opbouw
„Het zal onze leiders wel duize
len waar ze moeten beginnen
met de opbouw van Zuid-Soe
dan", merkt Justine Wani op.
„Maar ik weet precies hoe ik
mijn zaken moet aanpakken
Als mijn kleermakersbedrijf een
maal loopt, wil ik een oplei
dingsinstituut voor kleermakers
beginnen. Er zijn zoveel werklo
ze jongeren die een taak moeten
knjgen, anders komen ze op het
verkeerde pad terecht."
Hij zal geld moeten lenen om
zijn droom te realiseren. „Nu
kan dat niet, want de regering
heeft geen geld en banken heb
ben we nog niet."
De meeste koopwaar in Munda
ri komt uit het naburige Oegan
da dat zo'n 50 kilometer zuidelij
ker ligt. Veel inwoners van de
provincie Westelijk Equatoria,
waarin het dorp ligt, zijn boeren
die hun voedsel op akkertjes ver
bouwen. De kleine overschotten
verkopen ze op de plaatselijke
markt, maar dat levert onvol
doende op voor de aanschaf van
geïmporteerde goederen.
Landbouw op grote schaal vindt
met plaats, omdat het transport
naar de steden in de omgeving
een nachtmerrie is door de ramp
zalige staat waarin de wegen
verkeren.
Sam Sonda heeft plannen voor
een supermarkt. In zijn uit hout
en bamboe opgetrokken winkel
van sinkel biedt hij een grote va
riatie producten aan. Van ma
trassen. potten en pannen tot
zeep en lucifers.
„Om mee te gaan op de golf van
ontwikkeling zijn investeringen
nodig. Daarom bouw ik een ste
nen winkel", vertelt hij met
zichtbare trots. Het geld daar
voor heeft hij van zijn vader ge
leend die een winkel in Oeganda
bezit.
„Het is zenuwslopend, want ik
had verwacht dat veel vluchte
lingen direct na de onderteke
ning van het vredesverdrag, be
gin dit jaar, zouden terugkeren.
Maar dat pakte anders uit en
slechts kleine aantallen mensen
kwamen terug. Wil ik mijn in
vestering terugverdienen, dan
heb ik veel meer klandizie no-
dig."
Condooms
Op een van zijn schappen liggen
stapels condooms. Een pakje
van drie kost vijfhonderd Oegan-
dese shilling. Voor dat bedrag
zijn in het plaatselijke restau
rant tweeënhalf kopje thee te
krijgen. Sam Sonda verkoopt
weinig condooms en wijt dat
aan de gratis verstrekking van
de voorbehoedsmiddelen door
het Kajo Keji Aidsprogramma
(KKAP). „Zover we weten is het
percentage hiv/aids-besmettin-
gen relatief laag in Zuid-Soe-
dan. Maar we vermoeden dat bij
de vluchtelingen in Oeganda en
Kenia het percentage veel hoger
ligt. We bereiden ons daarom
a de Fransen hebben gisteren ook de B<
gen een zwarte lijst van onveilige vliegtuj
maatschappijen vrijgegeven. Het gaat c
negen maatschappijen die in België niet meer nu
toestellen mogen landen of opstijgen. Het grote pi 5!
bliek kan met die lijst weinig. De Afrikaanse e
Oost-Europese ondernemingen die er op prijket
houden zich niet bezig met het vervoeren van pa
sagiers. Dat is maar goed ook. Op de Franse
prijkt wel een maatschappij die passagiers va ris
voert: Phuket Airlines. Deze Thaise luchtvaartfl irf
derneming kreeg eerder dit jaar - zo rond de tij :h
dat de problemen met Onur Air speelden - ooki
een vliegverbod opgelegd, oa
Nederland en
dat de toestellen van Phuket Airlines niet in«
goede staat verkeerden. De Thaise ondernemin
werd in die tijd wel in diverse reisgidsen met Thai oo
land in het programma aangeprezen als een ji
dynamische, veilige maatschappij, die met goed onaa
derhouden Boeing 747's de Nederlandse reizigiil'
naar het Verre Oosten zou brengen.
In de voorbije maand zijn er vijf commercie] -
vluchten uit de lucht komen vallen. Het dodento
in augustus 2005 was net zo hoog als het totaal'
aan slachtoffers over de voorbije drie jaar. Dati
Fransen en Belgen de recente ongelukken aangri
pen om zo snel mogelijk informatie over onbi C
trouwbare vliegtuigmaatschappijen publiekelij
te maken, valt te prijzen. Helaas is het echto J
slechts een actie van een paar landen, een paar re J
geringen. In Europees verband wordt al jaren gede
libereerd over een informatiesysteem over vlieg in
tuigondernemingen. In januari 2004, nadat
vliegtuig van een Egyptische charterondernemiD
met 126 mensen aan boord bij Sharm el Sheika
de Rode Zee was gestort, kondigde de Europes
Commissie aan snel met een lijst te komen voor pi
bliek gebruik
De Amerikanen kennen al jaren dat soort lijstt
databanken en internetsites waarop het publiek ia -
formatie kan opdoen over luchtvaartmaatschappij
en, hun veiligheidsrecords, gegevens over de vlii
tuigen waarmee ze vliegen, het certificeren vani
toestellen en meer relevante gegevens. De Natio
nal Transportation Safety Board houdt nauwgea
bij hoe luchtvaartmaatschappijen in Amerika zorg
dragen voor hun vloten. Bij de Frederal Aviatioi
Administration wordt vervolgens bijgehouden o
de toestellen goed onderhouden zijn en beschik
ken over vliegvergunningen. Die gegevens zijl
openbaar. In Europa moet dat - in het belang van
de reizigers - toch ook kunnen
MELKTEKORT - In West-
Zeeuwsch-Vlaanderen en op
Walcheren is door de droogte
van de afgelopen weken een te
kort aan melk ontstaan. De
twee regio's hadden die perio
de zo weinig neerslag dat de
weilanden kaal en dor waren.
De melkproductie is twintig
procent lager in vergelijking
met vorig jaar. Door aanvoer
van elders kan echter aan de
vraag worden voldaan.
MOORD - Bij het Noord-Fran
se Bellois sur Somme is het
lijk van een toeriste uit
Groot-Brittannië gevonden.
Het gaat om een 29-jarige on-
derwijzeres. Vermoed wol
dat de Britse vrijdag is ver
moord toen ze op weg was
naar Engeland. Ze kwam van-,
uit het zuiden van Frankrijk.
BEZOEK - Een aantal
Belgische regeringsambtena!
ren heeft gisteren met de
zierboot Flandria II een studie
bezoek aan Zeeland gebracht
De groep kwam naar onze pro
vincie om kennis te nemen van
de toestand van de waterwee
gen. De consul drs. F.V. de-
Groot verwelkomde het be-j
zoek, dat op initiatief van hel
Belgische Fonds voor Binnen-:!
scheepvaart totstandkwam.
Kleermaker Justine Wani (midden) omringd door klanten. Mondjesmaat worden bedrijfjes opgezet in
Zuid-Soedan. Zakenlui staan paraat om een economie van de grond te tillen in het door 21 jaar oorlog
verwoeste gebied. Maar vooralsnog ontbreekt het aan voldoende klandizie. foto llona Eveleens/ GPD
voor", legt Francis Moi van
KKAP uit.
Er bestaan weliswaar geen offi
ciële cijfers over het percentage
besmette mensen in het district,
maar een onderzoek van Artsen
zonder Grenzen onder ruim zes
tig zwangere vrouwen toont aan
dat er van hen slechts één
hiv-positief is.
Ondanks diverse aanvragen
lukt het KKAP niet om finan
ciële steun los te peuteren van
ontwikkelingsorganisates. Al
leen Artsen zonder Grenzen
voorziet KKAP van gratis con
dooms.
„Vluchtelingen in Oeganda en
Kenia zijn in de kampen meest
al grondig ingelicht over aids.
Mensen die hier zijn gebleven tij
dens de oorlog, hebben vaak
geen idee en weten zelfs niet hoe
ze met een condoom moeten om
gaan", meent Francis Moi.
En vervolgt hij met lichte ver
twijfeling in zijn stem: „Ieder
een kijkt verlangend uit naar de
terugkeer van vluchtelingen,
maar lijkt zich niet te realiseren
dat een aantal hiv/aids als onge
wenste gast in hun bagage mee
nemen." GPD
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax. (0113)315669
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax. (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail. redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel" (0114)372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax. (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30 lot 17.00 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingsti|den.
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 19,95 n.v.t
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar. €222 50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hei
einde van de betaalperiode
PZC, La.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag- 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd ,J
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0113)315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax: (0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend goed
Tel. (076)5312277
Fax (076)5312274
Internet: www.pzc nl/adverteren
ducten van de titels
de derden Als u op
zersservice. Postbus 314460
i wij opgenomen in i
u te Haten) informer
werkmaatschappijen van Wee
informatie geen prijs stelt dan kunt
I van het Wegener-concern. De door" I
bestand dat wordt gebruikt voor on»
over voor u relevante diensten en pro I
Wegener of door ons zorgvuldig geselectw
schriftelijk melden bij. PZC.
Behoort tot WGGGNGR