Kenteken bromfiets komt er aan PZC Zuid-Soedanezen popelen om economie aan te zwengelen N PZC Tibet in verdrukking door de grote buren Vliegverbod Verplichte registratie maakt gemotoriseerde tweewieler nog niet veiliger 30 augustus 1955 dinsdag 30 augustus 2005 Het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is vanaf de ze week een feit. Donderdag wordt de eerste uitgereikt in Gouda. Vanaf 2007 moet iedere bromfietsbezitter er een hebben. Ook als hij op een opgevoerde brommer rijdt. door Jacqueline Steenwijk Een opgevoerde bromfiets of een snorfiets met manke menten: voor het verkrijgen van een kenteken dat per 2007 ver plicht wordt, doet het er niet toe. Iedere bromfietsbezitter moet een kenteken aanvragen, maar een keuring vindt daarbij niet plaats. Vanaf donderdag kunnen de kentekenbewijzen worden aan gevraagd. Daarvoor moeten de naar schatting vijfhonderddui zend bromfietsbezitters eerst naar een van de 1100 bromfiets handelaren die een zogeheten schouwing mogen doen. Dat be helst niet meer dan het registre ren van enkele technische gege vens, zoals het merk, type en chassissnummer. Een bewuste keuze, zegt woord voerder Koen Peeters van de RDW, voorheen de Rijksdienst voor Wegverkeer. „Er zijn slechts zestien keuringskanto ren in Nederland. Als wij iedere bromfietser verplichten zijn brommer te laten keuren, dan zouden sommigen wel meer dan vijftig kilometer moeten reizen. Dat kun je niet van mensen ver langen. Bovendien kost een keu ring veel meer geld; ruim hon derd euro, terwijl met het huidi ge systeem de bromfietser slechts rond de vijftig euro kwijt is." En om handelaren te laten keuren, dat ging de RDW te ver. „Dat kan tot ruzies en on enigheid leiden in die winkels. En dat is ook niet de bedoe- ling." Het kenteken wordt ingevoerd om diefstal en doorverkoop van gestolen brom- en snorfietsen te bemoeilijken. Het voertuig komt namelijk met het kenteken op naam van de eigenaar te staan. Wie een gestolen brom fiets op zijn eigen naam wil zet ten, moet in bezit zijn van het originele papieren kentekenbe wijs. Ook helpt het kenteken ille gaal geïmporteerde bromfietsen te weren. Wanneer een brom fiets geen Europees of Neder lands registratienummer heeft, krijgt die geen kenteken. En de politie kan dankzij het kenteken sneller overtreders aanpakken, doordat hun identiteit nu met een bekend is. Tweewielerspecialist Rep 26 in Gouda is een van de bedrijven die de schouwingen gaat uitvoe ren. Eigenaar Rolf Cech is blij dat dit beperkt blijft tot het no teren van cijfers. „Wij willen geen politieagent spelen. Als wij een chassisnummer niet kunnen lezen, dan noteren wij dat op het formulier. Maar als een klant zegt dat er een acht staat, dan noteren wij een acht. Het is aan de RDW om te controleren of een bromfiets gestolen is. Niet aan ons", zegt hij. Het is nog maar de vraag of de branche al die keuringen wel had aangekund. Om de komen de werklast meer te versprei den, biedt Cech zijn klanten één /pakket aan waarbij zij het kente ken kunnen aanvragen in combi natie met een grote beurt. „In plaats van dat ze meerdere ke ren moeten terugkomen, verzor gen wij alles in een keer", legt hij uit. „Een schouwing alleen al duurt toch zeker tien minu ten. En dan hebben we het nog niet over de montage van de ken tekenplaat." Toch vindt de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) het ontbre ken van een keuring een gemiste kans. De SWOV deed in 1999 on derzoek naar de verkeersveilig heid van bromfietsers. Een ver plicht kenteken in combinatie met een verplichte keuring zou de verkeersveiligheid op de weg vergroten. Op die manier kon den alle opgevoerde en onveilige bromfietsen met één maatregel van de weg af worden gehaald. Bij 3VO hechten ze iets minder belang aan de keuring. „Dat is toch maar een momentopname. Voor een keuring slopen ze alles door Lindsay Beck Tibet is eeji van de meest geïsoleerde gebieden ter wereld. De bergen zijn er zo hoog dat de regio meer ge schikt is voor yakken dan voor mensen. De economie stelt er weinig voor en er le ven slechts een kleine drie miljoen mensen. Je kan je dus afvragen waarom Tibet zo belangrijk is voor China, dat de regio sinds de invasie in 1950 tot zijn territorium heeft verklaard. Nu China de banden aanhaalt met India - waar de Tibetaan se regering in ballingschap ze telt - wordt de Tibetaanse vrijheidsstrijd extra bemoei lijkt door de groeiende vriend schap tussen de reusachtige overheerser en het gigantisch grote zuidelijke buurland. De Dalai Lama, de godenkoning van Tibet, vluchtte in 1959 te paard naar India na een mis lukte opstand tegen de Chine se overheersing. Hij vestigde zich in de noordelijke provin cie Dharamsala, Het schaduw kabinet en het grote aantal Ti betaanse vluchtelingen zijn er afhankelijk van de good will van de Indiase regering. Volgens analisten bekijken de Tibetanen de verbeterde be trekkingen tussen Peking en New Delhi met argusorgen. „Tibet is jarenlang een bron van ongemak geweest in de betrekkingen tussen India en China", zegt Rahul Roy- Chaudhury, onderzoeker bij het Internationaal Instituut voor Strategisch Onderzoek. De handel tussen China en In dia - de twee dichtbevolktste landen ter wereld - is in tien jaar tijd meer dan vertienvou digd. Dit ondanks China's uit stekende verhouding met In- dia's aartsvijand Pakistan, waaraan het wapens levert en honderden miljoenen aan ont wikkelingsgeld. In 2003 hielden de landen hun eerste gezamenlijke mili taire oefeningen voor de Chi nese oostkust. Verleden jaar bezocht de Indiase legerbevel hebber China voor het eerst sinds tien jaar. Tijdens zijn bezoek aan India noemde de Chinese premier Wen Jiabao de twee landen - die in 1962 nog een grensoorlog uitvoch ten - broeders, en China er kende formeel de afgelegen Himalayaanse regio Sikkim als India's territorium. „Dit is zorgwekkend voor de Tibeta nen. Wat zal er met hen gebeu ren nu de relatie tussen China en India opbloeit?", vraagt Roy-Chaudhury zich af. De Tibetaanse regering irr bal lingschap zegt ervan over tuigd te zijn dat zij en de tach tigduizend Tibetaanse vluch telingen veilig zijn in India. Maar regeringswoordvoerder Thubten Samphel erkent dat zij afhankelijk zijn van de welwillendheid van de India se regering „Het verblijf in India van Zijne Heiligheid de Dalai Lama en de Tibetaanse vluchtelingen is hen toege kend op humanitaire gron den. Omdat Zijne Heiligheid zo'n enorm respect geniet on der de Indiase bevolking, zijn wij in het geheel niet bezorgd over onze status in India", stelt Samphel. Autonomie Hij zegt dat de Tibetanen juist zouden kunnen profite ren van de verbeterde relatie tussen de twee Aziatische grootmachten en dat India de Chinese regering ervan zou kunnen overtuigen dat een op lossing voor de Tibetaanse soevereiniteitskwestie voor haar van groot belang is. De Dalai Lama zegt dat hij niet strijdt voor onafhankelijk heid maar slechts een grotere mate van autonomie wenst voor Tibet. Zijn vertegen woordigers hebben vier ge spreksrondes gevoerd met Pe king, maar volgens analisten is een overeenkomst over de status van Tibet nog ver weg. „Wij denken dat de verbeter de relatie tussen India en Chi na de basis vormt voor een goede oplossing", zegt Samp hel. Maar de vriendschap tus sen India en China kan ook een minder goede uitwerking hebben op de Tibetaanse vluchtelingen. Het verarmde Himalayaanse koninkrijk Ne pal is hiervan een voorbeeld. „New Delhi zal de Tibetanen niet aan hun lot overlaten, maar er zijn duidelijke teke nen dat de relatie met China belangrijker is." GPD/RTR eraf en daarna zetten ze het net zo hard weer terug. Met een keu ring haal je echt geen opgevoer de brommers van de weg", zegt woordvoerder Irene Bloemink. Wel ziet die organisatie een gro te rol weggelegd voor de politie, die dankzij de kentekenplaten sneller kan optreden. En dat po litiecontroles effect hebben, dat merkt bromfietshandelaar Cech dagelijks. „Het afgelopen jaar heb ik hier in de zaak een explo sieve groei gezien in de verkoop van materialen om een brom fiets weer standaard te maken. Jongens met opgevoerde brom mers zijn de vele, hoge boetes zat. Ze worden zes keer achter een gecontroleerd en zeggen dan: geef mij maar weer een ge wone bromfiets." Volgens hem zorgt de kentekenplicht wel voor veiliger wegen. Schouwing Vanaf 1 januari 2007 moeten al le brom- en snorfietsen in Neder land voorzien zijn van een kente kenbewijs en -plaat. Vanaf die datum zijn de huidige verzeke ringsplaatjes op brommers en scooters niet meer geldig. Brom fietsen krijgen een geelzwarte plaat. Op voertuigen die niet harder kunnen rijden dan 25 ki lometer per uur, komt een blauwwitte plaat. Bromfietsbe zitters krijgen vanaf donderdag tot uiterlijk 31 oktober 2006 de tijd een kenteken aan te vragen. Hiervoor moeten ze eerst een zo geheten schouwing laten doen bij een erkend schouwbedrijf. Op de website www.rdw.nl zijn de adressen van die bedrijven te vinden. Ook kunnen bromfietsei genaren via die site controleren of hun bromfiets als gestolen ge registreerd staat. Bij een schou wing worden alleen technische gegevens genoteerd, zoals het type bromfiets, merk en chassis nummer. Met die gegevens gaat de aanvrager naar het postkan toor voor een officiële aanvraag van het kenteken. Dit kost 22,50 euro. Zijn alle gegevens correct, dan ontvangt de aanvrager na vijftien dagen zijn kentekenbe wijs thuis gestuurd. Daarna kan de eigenaar een kentekenplaat laten maken en zijn verzekering op de hoogte brengen. Wie na 1 november 2006 nog geen kenteken heeft aange vraagd, moet verplicht zijn voer tuig laten keuren. GPD door Nona Eveleens Mondjesmaat worden be drijfjes opgezet in Zuid-Soedan. Zakenlui staan paraat om een economie van de grond te tillen in het door 21 jaar oorlog verwoeste gebied. Maar vooralsnog ontbreekt het aan voldoende klandizie. Justine Wani duwt zijn gietijze ren naaimachine naar de rand van de veranda voor beter licht. Even later legt de kleermaker ge routineerd een zoom in een jurk. Vorig jaar keerde hij terug naar zijn geboortedorp. „Mijn fami lie zit nog in een vluchtelingen kamp in Oeganda. Ik ben alvast begonnen een huis te bouwen en bewerk een kleine akker als voorbereiding voor hun thuis komst. Ook heb ik de basis ge legd voor een kleermakersbe- drijf." Zijn zaak is momenteel niet meer dan een naaimachine op de veranda voor een nieuw ge bouwde winkel waar zakken ce ment worden verkocht. De meeste klanten van Justine Wani werken voor buitenlandse hulporganisaties en ontvangen een redelijk salaris. Het meren deel van de plaatselijke bevol king heeft dat niet en kan zich voorlopig geen kleermaker per mitteren en is aangewezen op Europese en Amerikaanse afdan kertjes. Mundari is een dorp met een le vendige markt en middenstand. Voor de oorlog had de regering in Khartoem nauwelijks de moeite genomen om het zuiden te ontwikkelen en het weinige dat er bestond, werd tijdens de oorlog verwoest of raakte in ver val. Opbouw „Het zal onze leiders wel duize len waar ze moeten beginnen met de opbouw van Zuid-Soe dan", merkt Justine Wani op. „Maar ik weet precies hoe ik mijn zaken moet aanpakken Als mijn kleermakersbedrijf een maal loopt, wil ik een oplei dingsinstituut voor kleermakers beginnen. Er zijn zoveel werklo ze jongeren die een taak moeten knjgen, anders komen ze op het verkeerde pad terecht." Hij zal geld moeten lenen om zijn droom te realiseren. „Nu kan dat niet, want de regering heeft geen geld en banken heb ben we nog niet." De meeste koopwaar in Munda ri komt uit het naburige Oegan da dat zo'n 50 kilometer zuidelij ker ligt. Veel inwoners van de provincie Westelijk Equatoria, waarin het dorp ligt, zijn boeren die hun voedsel op akkertjes ver bouwen. De kleine overschotten verkopen ze op de plaatselijke markt, maar dat levert onvol doende op voor de aanschaf van geïmporteerde goederen. Landbouw op grote schaal vindt met plaats, omdat het transport naar de steden in de omgeving een nachtmerrie is door de ramp zalige staat waarin de wegen verkeren. Sam Sonda heeft plannen voor een supermarkt. In zijn uit hout en bamboe opgetrokken winkel van sinkel biedt hij een grote va riatie producten aan. Van ma trassen. potten en pannen tot zeep en lucifers. „Om mee te gaan op de golf van ontwikkeling zijn investeringen nodig. Daarom bouw ik een ste nen winkel", vertelt hij met zichtbare trots. Het geld daar voor heeft hij van zijn vader ge leend die een winkel in Oeganda bezit. „Het is zenuwslopend, want ik had verwacht dat veel vluchte lingen direct na de onderteke ning van het vredesverdrag, be gin dit jaar, zouden terugkeren. Maar dat pakte anders uit en slechts kleine aantallen mensen kwamen terug. Wil ik mijn in vestering terugverdienen, dan heb ik veel meer klandizie no- dig." Condooms Op een van zijn schappen liggen stapels condooms. Een pakje van drie kost vijfhonderd Oegan- dese shilling. Voor dat bedrag zijn in het plaatselijke restau rant tweeënhalf kopje thee te krijgen. Sam Sonda verkoopt weinig condooms en wijt dat aan de gratis verstrekking van de voorbehoedsmiddelen door het Kajo Keji Aidsprogramma (KKAP). „Zover we weten is het percentage hiv/aids-besmettin- gen relatief laag in Zuid-Soe- dan. Maar we vermoeden dat bij de vluchtelingen in Oeganda en Kenia het percentage veel hoger ligt. We bereiden ons daarom a de Fransen hebben gisteren ook de B< gen een zwarte lijst van onveilige vliegtuj maatschappijen vrijgegeven. Het gaat c negen maatschappijen die in België niet meer nu toestellen mogen landen of opstijgen. Het grote pi 5! bliek kan met die lijst weinig. De Afrikaanse e Oost-Europese ondernemingen die er op prijket houden zich niet bezig met het vervoeren van pa sagiers. Dat is maar goed ook. Op de Franse prijkt wel een maatschappij die passagiers va ris voert: Phuket Airlines. Deze Thaise luchtvaartfl irf derneming kreeg eerder dit jaar - zo rond de tij :h dat de problemen met Onur Air speelden - ooki een vliegverbod opgelegd, oa Nederland en dat de toestellen van Phuket Airlines niet in« goede staat verkeerden. De Thaise ondernemin werd in die tijd wel in diverse reisgidsen met Thai oo land in het programma aangeprezen als een ji dynamische, veilige maatschappij, die met goed onaa derhouden Boeing 747's de Nederlandse reizigiil' naar het Verre Oosten zou brengen. In de voorbije maand zijn er vijf commercie] - vluchten uit de lucht komen vallen. Het dodento in augustus 2005 was net zo hoog als het totaal' aan slachtoffers over de voorbije drie jaar. Dati Fransen en Belgen de recente ongelukken aangri pen om zo snel mogelijk informatie over onbi C trouwbare vliegtuigmaatschappijen publiekelij te maken, valt te prijzen. Helaas is het echto J slechts een actie van een paar landen, een paar re J geringen. In Europees verband wordt al jaren gede libereerd over een informatiesysteem over vlieg in tuigondernemingen. In januari 2004, nadat vliegtuig van een Egyptische charterondernemiD met 126 mensen aan boord bij Sharm el Sheika de Rode Zee was gestort, kondigde de Europes Commissie aan snel met een lijst te komen voor pi bliek gebruik De Amerikanen kennen al jaren dat soort lijstt databanken en internetsites waarop het publiek ia - formatie kan opdoen over luchtvaartmaatschappij en, hun veiligheidsrecords, gegevens over de vlii tuigen waarmee ze vliegen, het certificeren vani toestellen en meer relevante gegevens. De Natio nal Transportation Safety Board houdt nauwgea bij hoe luchtvaartmaatschappijen in Amerika zorg dragen voor hun vloten. Bij de Frederal Aviatioi Administration wordt vervolgens bijgehouden o de toestellen goed onderhouden zijn en beschik ken over vliegvergunningen. Die gegevens zijl openbaar. In Europa moet dat - in het belang van de reizigers - toch ook kunnen MELKTEKORT - In West- Zeeuwsch-Vlaanderen en op Walcheren is door de droogte van de afgelopen weken een te kort aan melk ontstaan. De twee regio's hadden die perio de zo weinig neerslag dat de weilanden kaal en dor waren. De melkproductie is twintig procent lager in vergelijking met vorig jaar. Door aanvoer van elders kan echter aan de vraag worden voldaan. MOORD - Bij het Noord-Fran se Bellois sur Somme is het lijk van een toeriste uit Groot-Brittannië gevonden. Het gaat om een 29-jarige on- derwijzeres. Vermoed wol dat de Britse vrijdag is ver moord toen ze op weg was naar Engeland. Ze kwam van-, uit het zuiden van Frankrijk. BEZOEK - Een aantal Belgische regeringsambtena! ren heeft gisteren met de zierboot Flandria II een studie bezoek aan Zeeland gebracht De groep kwam naar onze pro vincie om kennis te nemen van de toestand van de waterwee gen. De consul drs. F.V. de- Groot verwelkomde het be-j zoek, dat op initiatief van hel Belgische Fonds voor Binnen-:! scheepvaart totstandkwam. Kleermaker Justine Wani (midden) omringd door klanten. Mondjesmaat worden bedrijfjes opgezet in Zuid-Soedan. Zakenlui staan paraat om een economie van de grond te tillen in het door 21 jaar oorlog verwoeste gebied. Maar vooralsnog ontbreekt het aan voldoende klandizie. foto llona Eveleens/ GPD voor", legt Francis Moi van KKAP uit. Er bestaan weliswaar geen offi ciële cijfers over het percentage besmette mensen in het district, maar een onderzoek van Artsen zonder Grenzen onder ruim zes tig zwangere vrouwen toont aan dat er van hen slechts één hiv-positief is. Ondanks diverse aanvragen lukt het KKAP niet om finan ciële steun los te peuteren van ontwikkelingsorganisates. Al leen Artsen zonder Grenzen voorziet KKAP van gratis con dooms. „Vluchtelingen in Oeganda en Kenia zijn in de kampen meest al grondig ingelicht over aids. Mensen die hier zijn gebleven tij dens de oorlog, hebben vaak geen idee en weten zelfs niet hoe ze met een condoom moeten om gaan", meent Francis Moi. En vervolgt hij met lichte ver twijfeling in zijn stem: „Ieder een kijkt verlangend uit naar de terugkeer van vluchtelingen, maar lijkt zich niet te realiseren dat een aantal hiv/aids als onge wenste gast in hun bagage mee nemen." GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax. (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax. (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail. redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel" (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 lot 17.00 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingsti|den. zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.v.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar. €222 50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor hei einde van de betaalperiode PZC, La.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag- 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd ,J overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goed Tel. (076)5312277 Fax (076)5312274 Internet: www.pzc nl/adverteren ducten van de titels de derden Als u op zersservice. Postbus 314460 i wij opgenomen in i u te Haten) informer werkmaatschappijen van Wee informatie geen prijs stelt dan kunt I van het Wegener-concern. De door" I bestand dat wordt gebruikt voor on» over voor u relevante diensten en pro I Wegener of door ons zorgvuldig geselectw schriftelijk melden bij. PZC. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4