/IERCEDES B ruimte mag wat kosten is geen Golf-met-kont meer in samenwerking met O AutoTrack.nl Bijdehand Wie het in zijn camper deze zomer maar behelpen vond of op vakantie wil naar Dakar kan een Desert Challenger overwegen. Aan boord van deze uit de kluiten gewassen vakantietruck is het een en al luxe. De twaalf meter lange en dertig ton zware camper kent een onder stel dat normaliter gebruikt wordt om raketten te trans porteren. Vier beweegbare assen maken dat het gevaar te soepel door woestijnzand glijdt. Producent Action Mo bil in Oostenrijk bouwde het ding voor een sjeik uit Sau- di-Arabië die er 1.5 miljoen euro voor neertelt. KENNISMAKING TEST :en autospons is het uilste ding dat er bestaat' Uw mobiliteitspartner! lease :tie bijlagen: 0113-315680 pze-n' :redactie@pzc.nl nis 31,4460 AA Goes tentie-exploitatie: |.en Midden-Zeeland: 0113-315520; ys-Vlaanderen: 0114-372770; paal: 020-4562500. j 26 augustus 2005 zc Auto 0- cX=f 0 OPEL CHEVROLET «•- SERVfcE.- I a De Desert Challenger. Zandbak-camper Info en meer foto's, www.acti0rvnobil.com Rugzakjesfeestje Speurders.nl vindt gas Uit de statistieken van de internet-zoeksite Speur- ders.nl blijkt dat sinds april het aantal zoekop drachten met het woord Ipg' in de omschrijving specta culair toeneemt. Van de 1,6 miljoen opdrachten die Speurders.nl per dag verwerkt bevatten er in juli al 14.000 per dag de zoekterm lpg. De interesse voor auto- gas in occasions valt toe te schrijven aan de stijgende benzineprijzen en het blijvende fiscale voordeel op zoge heten G3-installaties. Door Rob van Ginneken Is de nieuwe VW Jetta een soort kleine Passat, zoals VW sugge reert? Uiterlijk misschien wel, maar je hoeft er maar een om metje in te rijden om te note ren dat de wens in dit geval de vader van de gedachte is. De Passat heeft veel meer in huis, zo simpel ligt dat. Dat neemt niet weg dat de Jetta belangstel ling zal trekken, want het sta dium 'Golf met kont' is hij nu wel ontgroeid. De Jetta. oogt strak en zelfs een tikje chique. Met zijn 4.55 meter is het een vol waardige middenklasser. Menig autokoper zal trouwens ook twee keer moeten slikken bij het prijskaartje vanaf 24 mille, dat nog niet zo lang geleden een Passat sierde. Zijn toegeno men formaat leverde een joekel van een bagageruimte op (527 liter achter een nogal hoge til- drempel). Onze blik van achter docht op de achterbank maakte plaats voor vreugde: je kunt er heel fatsoenlijk zitten en zelfs de daklijn is voldoende hoog. Dat was bij de Bora duidelijk an ders. Het interieur is netjes afge werkt en krijgt een 'zakenklas- se' uitrusting mee. Je merkt ner gens dat VW deze auto in Mexi co bouwt, met het oog op de enorme verkoopaantallen in de VS en vanwege de lagere pro ductiekosten. Nerveus Kritiek hebben we ook. Zo voelt de stuurbekrachtiging vooral in de zwaarder gemotoriseerde versies nerveus aan. De voor- en achterruit liggen erg plat, en dat maakt het moeilijk inschat- De Jetta is volwassen, maar een kleine Passat is het zeker niet. ten waar de Jetta begint en ein digt. In de instapper met de 1.6/102 pk-basismotor heb je van dat nerveuze stuurkarakter trouwens geen last, en ook die motorisering voldoet heel aar dig. Zodat de instapprijs van 23.995 euro een realistische is en geen lokkertje, zoals bij de veel zwaardere Passat. Alterna tieve krachtbronnen zijn VW's bekende FSI benzinemotoren en TDI diesels. cedes lijkt vastbe- en zich het hele al- et toe te eigenen, is er zowaar de B, door constructie formaat een logi- e aanvulling is op bekende ba- Benz, de A-klasse. De Mercedes B is feitelijk een uitvergrote A-klasse. iMellaart werkte jarenlang communicatiespecialist bij io. Na een conflict stapte hij Hij werkte kort bij een dis- erderij, maar hij wilde te- 'naar de autobranche. Nu is Haart (54) gesublimeerd auto- teer. De Amerikaanse temiddelengigant Meguiar's Ide hem aan als country-agent. liddels verkopen tachtig fels zijn spullen. In de Ne- landse poetsmarkt - met tovax en Vdlma als de markt te - gaat jaarlijks 58 mil- aeuro om. guiar's bestaat al sinds 1901 laat en is in de VS marktlei der op gebied van poetsmidde len. „Dit is geen product voor mensen die naar de wasstraat gaan, maar voor mensen die van hun auto houden", zegt Mellaart. Je wast je auto dus ook niet met een spons, is zijn opvatting. „Dat is het vuilste ding dat er bestaat. Zo'n spons verzamelt vuil en zand, met als gevolg dui zenden kleine krasjes, die de lak flets en dof maken. Wij doen dat met een badstof hand schoen, die je na de wasbeurt gewoon in de huishoudwas doet." Info www.meguiarseurope.com De VW Jetta en zijn opvolgers Vento en Bora waren steeds een soort Golfjes met 'n kont. Bij de nieuw ste generatie, die weer Jetta heet, claimt VW een kleine Passat neer te zetten. ifRien van der Steen 8 ij Mercedes spre ken ze liever over een sports tourer dan van een midden- moots mpv. En dat te is de nieuwe B-klasse echt. Eerder was er de min neer vergelijkbare Vaneo. ivas een probeersel: een tot inenauto opgetuigd bestel- dat toch te veel deed den- aan koeriersdiensten en dbezorging-aan-huis. Er eigenlijk niet veel mis mee, maar de uitstraling was verkeerd en het project misluk te. Mercedes denkt nu met de veel volwassener en fraaier vormge geven B wel serieuze verkoop- aantallen te halen. Dit jaar zo'n tweeduizend, en in 2006 moe ten het er 3.500 kunnen zijn. De auto heeft daartoe nogal wat klasgenoten op de korrel: de Opel Zafira, Renault Scénic, VW Touran, Peugeot 307 SW maar ook de Volvo V50 en Audi A3. De B is sterk met ruimte. En dat is mooi, want echt lang is hij niet. Hij doet het dan ook ouderwets met vijf in plaats van zeven zitplaatsen. De flexi biliteit van het interieur heeft geen Stanley Rubric- gehalte, maar verwijderbare passagiers stoelen zijn wel te bestellen. Omdat de auto geen reserve wiel heeft kun je de achterzit tingen in de vrije ruimte opber gen. Als je de standaard-achter bank platlegt, ontstaat een mooie vlakke vloer. De bodem van de B is gebouwd volgens dezelfde sandwichcon- structie als die van de Mercedes A. Bij een frontale botsing schuift de hele aandrijvings- boel veilig onder die bodem. Na deel van deze constructie is de wat merkwaardige zit in de au to. Omdat de vloer nogal hoog is en het meubilair juist weer la ger is geplaatst clan gebruike lijk, wijzen je knieën steeds om hoog. En hoe langer je bent hoe meer last je daar van hebt. Ook bij het uitstappen merk je het telkens weer. Verder stuurt de B nogal vaag, in elk geval te licht, en ont staan er bij lage toeren trillin gen in de aandrijflijn. Vermoe delijk worden ze veroorzaakt door de continu variabele trans missie (cvt) die zich ook hand matig laat bedienen. Hij telt ze ven versnellingen en voldoet verder prima. Inruil Echt jammer vinden we dat de ze B zo veel geld kost. Hij is echt duizenden euro's duurder dan een vergelijkbare Renault Scénic. En we geloven best dat je daar bij inruil later ook wat van terugziet, maar toch. Het ware in elk geval alvast beter geweest als Mercedes geen meerprijs zou rekenen voor het variabele interieur. Over de ruimte hebben we niets dan lof - plaats voor ach terinzittenden en bagage is er genoeg. Ook de inrichting en af werking zijn goed voor elkaar, net als de krachtige dieselmo tor in de B200. Spijtig dat hij zich zo nadrukkelijk laat ho ren. Het rumoer draagt niet bij aan het comfort. Mercedes-Benz B200 CDI irg prettig aan de Mercedes B is het ruime interieur Standaard: o.a. stabiliteitsprogramma, vier air bags, bandenspanningswaarschuwing, passagiersstoel neerklapbaar, elektrisch bedien de zijruiten voor, elektromechanische stuurbe krachtiging. Motor/techniek: viercilinder common raildiesel, 140 pk, 280 Nm vanaf 1.600 toeren. L x b x h: 4.27 x 1.77 x 1.60 m. Wielbasis: 2.78 m. Draaicirkel: 11.90 m. Bagageruim: 544/2.245 liter. Tankinhoud: 54 liter. Gewicht: 1.435 kg. Aanhanger max: 1.500 kg Verbruik: 1:13 Prijs: B150 26.490 euro B180 CDI 32.675 euro B200 CDI 37.375 euro Q) Mercedes- De Vaneo, een eerder ruimte concept van Mercedes, werd geen succes. Benz Vaneo Een goed afgewerkt dashboard Voor J Ruimte Afwerking Tegen .y Zitpositie Prijs Rumoerige diesel Score 7 Conclusie: Een plezierig rijdende en onverwacht ruime auto, die Mercedes B. Jammer dat hij zo veel geld kost, en dat die hoge vloer de zit positie negatief beïnvloedt. 'Mellaart weet hoe je een auto in de watten legt. O Oorverdovend lawaai uit de uitlaten, hitte die van het asfalt stijgt, G-krachten die op het hoofd drukken, de geur van ver brand rubber. Wie droomt er niet van om zelf een dag autocoureur te zijn? Daarvoor hoef je geen Doornbos, Albers of Verstappen te heten. Dat bewijzen de websites die Auto heeft verzameld. Er liggen genoeg kansen om tegen een redelijke vergoeding kennis te ma ken met de racewereld. In de eigen of een gehuurde auto, met of zonder racelicentie, achter het stuur of naast een volleerd cou reur, bijna alles kan. Ga voor Links Voorgesorteerd naar de web site van de krant en klik op O De rubriek De Peilstok keert terug op vrijdag 9 september. De Fiat 500 Club Nederland bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd met een clubweekend in het Bra bantse park Vinkeloord. Op zondag 28 augustus brengen de deelnemers met hun befaamde 'rugzak jes' een bezoek aan een ju bileumtentoonstelling bij Fiat-dealer Van den Dun- gen in Veghel. De tentoon stelling loopt tot eind vol gende week. Expositie 25 jaar Fiat 500 Club Nederland, garage Van den Dun- gen, Heuvelplein 5, Veghel. Open zon 10.00-17.OOu, ma t/m De Fiat 500 Club bestaat dit don 9.00-18.OOu, vrij 9.00-21 OOu. jaar 25 jaar. (Advertentie) www.zuidwestlease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21