/IERCEDES B ruimte mag wat kosten
is
geen
Golf-met-kont meer
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Bijdehand
Wie het in zijn camper deze zomer maar behelpen
vond of op vakantie wil naar Dakar kan een Desert
Challenger overwegen. Aan boord van deze uit de kluiten
gewassen vakantietruck is het een en al luxe. De twaalf
meter lange en dertig ton zware camper kent een onder
stel dat normaliter gebruikt wordt om raketten te trans
porteren. Vier beweegbare assen maken dat het gevaar
te soepel door woestijnzand glijdt. Producent Action Mo
bil in Oostenrijk bouwde het ding voor een sjeik uit Sau-
di-Arabië die er 1.5 miljoen euro voor neertelt.
KENNISMAKING
TEST
:en autospons is het
uilste ding dat er bestaat'
Uw mobiliteitspartner!
lease
:tie bijlagen: 0113-315680
pze-n'
:redactie@pzc.nl
nis 31,4460 AA Goes
tentie-exploitatie:
|.en Midden-Zeeland: 0113-315520;
ys-Vlaanderen: 0114-372770;
paal: 020-4562500.
j 26 augustus 2005
zc
Auto
0- cX=f 0
OPEL CHEVROLET «•-
SERVfcE.- I a
De Desert Challenger.
Zandbak-camper
Info en meer foto's, www.acti0rvnobil.com
Rugzakjesfeestje
Speurders.nl vindt gas
Uit de statistieken van de internet-zoeksite Speur-
ders.nl blijkt dat sinds april het aantal zoekop
drachten met het woord Ipg' in de omschrijving specta
culair toeneemt. Van de 1,6 miljoen opdrachten die
Speurders.nl per dag verwerkt bevatten er in juli al
14.000 per dag de zoekterm lpg. De interesse voor auto-
gas in occasions valt toe te schrijven aan de stijgende
benzineprijzen en het blijvende fiscale voordeel op zoge
heten G3-installaties.
Door Rob van Ginneken
Is de nieuwe VW Jetta een soort
kleine Passat, zoals VW sugge
reert? Uiterlijk misschien wel,
maar je hoeft er maar een om
metje in te rijden om te note
ren dat de wens in dit geval de
vader van de gedachte is. De
Passat heeft veel meer in huis,
zo simpel ligt dat. Dat neemt
niet weg dat de Jetta belangstel
ling zal trekken, want het sta
dium 'Golf met kont' is hij nu wel
ontgroeid. De Jetta. oogt strak
en zelfs een tikje chique. Met
zijn 4.55 meter is het een vol
waardige middenklasser. Menig
autokoper zal trouwens ook
twee keer moeten slikken bij
het prijskaartje vanaf 24 mille,
dat nog niet zo lang geleden
een Passat sierde. Zijn toegeno
men formaat leverde een joekel
van een bagageruimte op (527
liter achter een nogal hoge til-
drempel). Onze blik van achter
docht op de achterbank maakte
plaats voor vreugde: je kunt er
heel fatsoenlijk zitten en zelfs
de daklijn is voldoende hoog.
Dat was bij de Bora duidelijk an
ders. Het interieur is netjes afge
werkt en krijgt een 'zakenklas-
se' uitrusting mee. Je merkt ner
gens dat VW deze auto in Mexi
co bouwt, met het oog op de
enorme verkoopaantallen in de
VS en vanwege de lagere pro
ductiekosten.
Nerveus
Kritiek hebben we ook. Zo voelt
de stuurbekrachtiging vooral in
de zwaarder gemotoriseerde
versies nerveus aan. De voor-
en achterruit liggen erg plat, en
dat maakt het moeilijk inschat-
De Jetta is volwassen, maar een
kleine Passat is het zeker niet.
ten waar de Jetta begint en ein
digt. In de instapper met de
1.6/102 pk-basismotor heb je
van dat nerveuze stuurkarakter
trouwens geen last, en ook die
motorisering voldoet heel aar
dig. Zodat de instapprijs van
23.995 euro een realistische is
en geen lokkertje, zoals bij de
veel zwaardere Passat. Alterna
tieve krachtbronnen zijn VW's
bekende FSI benzinemotoren
en TDI diesels.
cedes lijkt vastbe-
en zich het hele al-
et toe te eigenen,
is er zowaar de B,
door constructie
formaat een logi-
e aanvulling is op
bekende ba-
Benz, de A-klasse.
De Mercedes B is feitelijk een uitvergrote A-klasse.
iMellaart werkte jarenlang
communicatiespecialist bij
io. Na een conflict stapte hij
Hij werkte kort bij een dis-
erderij, maar hij wilde te-
'naar de autobranche. Nu is
Haart (54) gesublimeerd auto-
teer. De Amerikaanse
temiddelengigant Meguiar's
Ide hem aan als country-agent.
liddels verkopen tachtig
fels zijn spullen. In de Ne-
landse poetsmarkt - met
tovax en Vdlma als de markt
te - gaat jaarlijks 58 mil-
aeuro om.
guiar's bestaat al sinds 1901
laat en is in de VS marktlei
der op gebied van poetsmidde
len. „Dit is geen product voor
mensen die naar de wasstraat
gaan, maar voor mensen die
van hun auto houden", zegt
Mellaart.
Je wast je auto dus ook niet met
een spons, is zijn opvatting.
„Dat is het vuilste ding dat er
bestaat. Zo'n spons verzamelt
vuil en zand, met als gevolg dui
zenden kleine krasjes, die de
lak flets en dof maken. Wij
doen dat met een badstof hand
schoen, die je na de wasbeurt
gewoon in de huishoudwas
doet."
Info www.meguiarseurope.com
De VW Jetta en zijn
opvolgers Vento en
Bora waren steeds
een soort Golfjes met
'n kont. Bij de nieuw
ste generatie, die
weer Jetta heet,
claimt VW een kleine
Passat neer te zetten.
ifRien van der Steen
8 ij Mercedes spre
ken ze liever over
een sports tourer dan
van een midden-
moots mpv. En dat
te is de nieuwe B-klasse
echt. Eerder was er de min
neer vergelijkbare Vaneo.
ivas een probeersel: een tot
inenauto opgetuigd bestel-
dat toch te veel deed den-
aan koeriersdiensten en
dbezorging-aan-huis. Er
eigenlijk niet veel mis
mee, maar de uitstraling was
verkeerd en het project misluk
te.
Mercedes denkt nu met de veel
volwassener en fraaier vormge
geven B wel serieuze verkoop-
aantallen te halen. Dit jaar zo'n
tweeduizend, en in 2006 moe
ten het er 3.500 kunnen zijn.
De auto heeft daartoe nogal
wat klasgenoten op de korrel:
de Opel Zafira, Renault Scénic,
VW Touran, Peugeot 307 SW
maar ook de Volvo V50 en Audi
A3.
De B is sterk met ruimte. En dat
is mooi, want echt lang is hij
niet. Hij doet het dan ook
ouderwets met vijf in plaats
van zeven zitplaatsen. De flexi
biliteit van het interieur heeft
geen Stanley Rubric- gehalte,
maar verwijderbare passagiers
stoelen zijn wel te bestellen.
Omdat de auto geen reserve
wiel heeft kun je de achterzit
tingen in de vrije ruimte opber
gen. Als je de standaard-achter
bank platlegt, ontstaat een
mooie vlakke vloer.
De bodem van de B is gebouwd
volgens dezelfde sandwichcon-
structie als die van de Mercedes
A. Bij een frontale botsing
schuift de hele aandrijvings-
boel veilig onder die bodem. Na
deel van deze constructie is de
wat merkwaardige zit in de au
to.
Omdat de vloer nogal hoog is
en het meubilair juist weer la
ger is geplaatst clan gebruike
lijk, wijzen je knieën steeds om
hoog. En hoe langer je bent hoe
meer last je daar van hebt. Ook
bij het uitstappen merk je het
telkens weer.
Verder stuurt de B nogal vaag,
in elk geval te licht, en ont
staan er bij lage toeren trillin
gen in de aandrijflijn. Vermoe
delijk worden ze veroorzaakt
door de continu variabele trans
missie (cvt) die zich ook hand
matig laat bedienen. Hij telt ze
ven versnellingen en voldoet
verder prima.
Inruil
Echt jammer vinden we dat de
ze B zo veel geld kost. Hij is
echt duizenden euro's duurder
dan een vergelijkbare Renault
Scénic. En we geloven best dat
je daar bij inruil later ook wat
van terugziet, maar toch. Het
ware in elk geval alvast beter
geweest als Mercedes geen
meerprijs zou rekenen voor het
variabele interieur.
Over de ruimte hebben we
niets dan lof - plaats voor ach
terinzittenden en bagage is er
genoeg. Ook de inrichting en af
werking zijn goed voor elkaar,
net als de krachtige dieselmo
tor in de B200. Spijtig dat hij
zich zo nadrukkelijk laat ho
ren. Het rumoer draagt niet bij
aan het comfort.
Mercedes-Benz B200 CDI
irg prettig aan de Mercedes B is het ruime interieur
Standaard: o.a. stabiliteitsprogramma, vier air
bags, bandenspanningswaarschuwing,
passagiersstoel neerklapbaar, elektrisch bedien
de zijruiten voor, elektromechanische stuurbe
krachtiging.
Motor/techniek: viercilinder common raildiesel,
140 pk, 280 Nm vanaf 1.600 toeren.
L x b x h: 4.27 x 1.77 x 1.60 m.
Wielbasis: 2.78 m.
Draaicirkel: 11.90 m.
Bagageruim: 544/2.245 liter.
Tankinhoud: 54 liter.
Gewicht: 1.435 kg.
Aanhanger max: 1.500 kg
Verbruik: 1:13
Prijs: B150 26.490 euro
B180 CDI 32.675 euro
B200 CDI 37.375 euro
Q) Mercedes-
De Vaneo, een
eerder ruimte
concept van
Mercedes,
werd geen
succes.
Benz Vaneo
Een goed afgewerkt dashboard
Voor
J Ruimte
Afwerking
Tegen
.y Zitpositie
Prijs
Rumoerige diesel
Score 7
Conclusie:
Een plezierig rijdende en onverwacht ruime auto, die Mercedes
B. Jammer dat hij zo veel geld kost, en dat die hoge vloer de zit
positie negatief beïnvloedt.
'Mellaart weet hoe je een auto in de watten legt.
O Oorverdovend lawaai uit de uitlaten,
hitte die van het asfalt stijgt, G-krachten
die op het hoofd drukken, de geur van ver
brand rubber. Wie droomt er niet van om zelf
een dag autocoureur te zijn? Daarvoor hoef
je geen Doornbos, Albers of Verstappen te
heten. Dat bewijzen de websites die Auto
heeft verzameld. Er liggen genoeg kansen om
tegen een redelijke vergoeding kennis te ma
ken met de racewereld. In de eigen of een
gehuurde auto, met of zonder racelicentie,
achter het stuur of naast een volleerd cou
reur, bijna alles kan.
Ga voor Links Voorgesorteerd naar de web
site van de krant en klik op
O De rubriek De Peilstok keert terug op vrijdag 9 september.
De Fiat 500 Club Nederland bestaat 25 jaar en dat
wordt gevierd met een clubweekend in het Bra
bantse park Vinkeloord.
Op zondag 28 augustus
brengen de deelnemers
met hun befaamde 'rugzak
jes' een bezoek aan een ju
bileumtentoonstelling bij
Fiat-dealer Van den Dun-
gen in Veghel. De tentoon
stelling loopt tot eind vol
gende week.
Expositie 25 jaar Fiat 500 Club
Nederland, garage Van den Dun-
gen, Heuvelplein 5, Veghel.
Open zon 10.00-17.OOu, ma t/m De Fiat 500 Club bestaat dit
don 9.00-18.OOu, vrij 9.00-21 OOu. jaar 25 jaar.
(Advertentie)
www.zuidwestlease.nl