ontstijgt Die vrouw het alledaagse k t, Phaedra Intiem theater over de kleine oneffenheden Big band met een wild podiumbeest Het lijkt op het eerste gezicht een wonder lijke combinatie: de meest vermaarde big band van het land samen met het wildste podiumbeest van dit moment, ofwel het Jazz Orchestra of the Con certgebouw samen met El len ten Damme. Toch komt deze muzikale liaison allerminst uit de lucht vallen. Het jazzor kest grossiert in samen werkingen met gastsolis- ten van naam, afkomstig uit allerlei disciplines. Het deelt het podium ook geregeld met Nederlandse zangeressen zoals Trijntje Oosterhuis en Mathilde Santing. Ellen ten Damme deinst er evenmin voor terug om zich in uiteenlopende gen res te bewegen. Vorig jaar werkte ze bijvoorbeeld met succes samen met het Noord Nederlands Or kest, waar ze Duitse liede ren uit de jaren dertig en veertig zong. Het orkest werd toen gedi rigeerd door Henk Meutgeert. Met hem is meteen ook de verbinden de schakel genoemd met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw (JOC), dat eveneens onder zijn leiding staat. Het is niet de eerste keer dat het JOC en Ellen ten Damme samenwerken. Be gin februari was er al een gezamenlijk concert in De Melkweg in Amsterdam. Ten Damme bracht toen nummers van haar favo riete zangeressen, onder wie Nina Hagen, Kate Bush, Mariene Dietrich en Britney Spears. Het JOC bestaat uit acht tien musici die tot de top van de Nederlandse jazz- wereld behoren. Een van de leden is de uit Zeeland afkomstige saxofonist Jan Menu. Het orkest is een vaste speler van de grote zaal van het Concertge bouw in Amsterdam, maar is daarnaast veelvul dig te vinden in theaters en op festivals in binnen- en buitenland. Ellen ten Damme is niet alleen actief als zangeres maar ook als actrice. De afgelopen jaren heeft ze haar werkterrein steeds meer verlegd naar Duits land. Eerder dit jaar nam ze zelfs deel aan de voor ronde voor het Eurovisie Songfestival aldaar. Of het optreden als soliste op het Zeeland Nazomer Fes tival doorgaat, is nog on zeker. Onlangs werd bij Ten Damme een vorm van borstkanker geconsta teerd, waaraan ze half au gustus is geopereerd. Rolf Bosboom Jazz Orchestra of the Concert- gebouui Ellen ten Damme, vrijdag 2 september op het Ab- dijplem in Middelburg. Aan vang 21.00 uur oningin Phaedra wee klaagt, dolend door het grote en stille pa leis: „Wat lichte liefde zou kun nen zijn, ligt op mij als een mud modder van zonde." Haar ge maal koning Theseus is al lange tijd van huis, aldoor op avon tuur en heldhaftig strijdend te gen onrecht. Phaedra's verdriet betreft echter niet de afwezig heid van Theseus, maar haar on beantwoorde verliefdheid op haar stiefzoon Hippolytus. Hu- go Claus baseerde zijn stuk over elementaire conflicten, lief de, passie, wraak en dood op de tragedie van Seneca. Els Dotter mans brengt Phaedra tot leven op de trappen van de Nieuwe Kerk in Zierikzee in de ope ningsvoorstelling van het Zee land Nazomer Festival 2005. Ze was amper achttien en koos zonder schroom een fragment uit Phaedra van Hugo Claus bij haar auditie voor de toneeloplei ding aan Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Het was een sponta ne keuze omdat ze het een mooie tekst vond en die tekst was van Claus, dus het zou wel aanslaan. Nu ze inmiddels 41 is geworden, vindt ze die tekst veel problemati scher. Het feit blijft dat voor Els Dottermans de weg naar haar suc cesvolle loopbaan met Phaedra is begonnen. Ook het besluit auditie te doen, nam ze spontaan in navolging van een vriendin. „Eigenlijk zou ik gaan studeren, kunstgeschiedenis of archeologie, maar ik werd aan genomen bij Herman Teirlinck en die vriendin overigens niet." Vol gens Dottermans sloeg ze geheel intuïtief de weg van het toneel in. „Zoals ik alle belangrijke keuzes in mijn leven op basis van mijn in tuïtie heb genomen. Zodra ik er echt over na ga denken wordt het niks." Ze speelt nu circa twintig jaar to neel. Prachtige personages binnen de toneelliteratuur heeft ze vlees, bloed en een ziel gegeven. Phaedra tijdens haar professionele loopbaan nog niet. Begrijpt ze de ze wanhopig verliefde vrouw? Heeft ze compassie met haar en kan ze die meedogenloze wraak ten opzichte van Hippolytus die haar afwijst, verdedigen? De actrice zucht eens diep: „Me- dea begrijp ik meer dan Phaedra." Dottermans vertolkte in 2001 'Me dea' in een bewerking van Tom La- De Nieuwe Kerk in Zierikzee Els Dottermans noye met haar echtenoot, de ac teur Han Kerckhoffs, in de rol van Jason tegenover zich. Phaedra is in haar optiek niet sim pelweg speelbal van het noodlot. „Het is een menselijke reactie de schuld van je handelen ergens an ders te leggen: 'Het zit in mijn ge nen', 'ik heb een slechte jeugd ge had' of 'het noodlot'. Bij Seneca kan dat misschien nog, maar Claus foto Niels van der Hoeven legt niet alles bij de goden. Hij geeft ook de mens zelf verantwoor delijkheid voor zijn daden. Al krij gen de vrouwen bij hem er meestal wel erg van langs." Dottermans heeft zich intens bezig gehouden met de vraag wat die vrouw toch bezielt met die wanho pige verliefdheid op haar stief zoon. „Het lijkt zo egoïstisch, zo luxueus. Echte verliefdheid kan ie dereen overkomen. Ook mij, maar als het geen weerklank vindt, dooft het toch sterk. Zo'n plotselin ge verliefdheid zou wel problemen geven, maar mijn hoofd hoeft er niet af, denk ik toch." Op basis van die vergelijking komt ze tot de conclusie dat dit stuk ten behoeve van de theatrale dimensie een mythologische benadering ver eist Leegte Dottermans op de bres voor haar rol figuur: Phaedra verdient het uit het alledaagse getrokken te worden. Je kunt haar niet zomaar op de fiets of op de sofa zetten. Die vrouw vertoeft al jaren alleen in die dwingende, duistere wereld van dat koningsschap. Dan is daar ineens de jeugdige, krachtige Hyp- polytus die zich afzet tegen dat be staan met al die leegte, verveling en ik-cultuur. Hij gaat weg uit het paleis en trekt de natuur in. Dat zijn wel de ingrediënten om bij Phaedra een klein vlammetje ge weldig te doen opflakkeren. Zij is niet in staat de leegte en verveling in haar eigen leven zelf op te vul len en projecteert al haar gevoe lens op die ander. En als die ver liefdheid haar dan overkomt, moet ik haar wel verdedigen. Het is een gigantisch leed dat haar overvalt, ze moet ontzettend afzien." Geldt haar pleitbezorging ook voor Phaedra's vernietigende wraak als Hyppolytus haar liefde afweert? „Dan zitten we in hetzelf de vaarwater als Medea", ver klaart Dottermans kortweg haar compassie voor het handelen van een versmade vrouw en ze citeert Phaedra: 'Omdat hij een liefde als de mijne heeft verstoten, zal ik hem niet redden. Als hij later toch eens een vrouw begeerde, een vrouw die ik niet ben. Klankbord Els Dottermans zegt een klank bord nodig te hebben in de aan loop naar het repetitieproces. „Ge lukkig kan ik dan tegen Han aan praten met vragen over wat mijn personage bezielt en wat er in haar hoofd omgaat. Meestal gebeurt dat tijdens onze vakanties in Grieken land." Zij speelt voor de tweede keer een prominente rol in een productie voor het Zeeland Nazomer Festi val (ZNF). Twee jaar geleden was zij de vertelster in het muziekthea terstuk 'L'histoire du soldat' van Stravinsky in het fort Ellewouts- dijk. Dat gebeurde, evenals nu, on der regie van Lidwien Roothaan. „Voor mij zijn die repetities voor dit nazomerfestival anders dan an dere repetities. Ze staan in een an der perspectief. Met veel licht en lucht, in de pauzes wat langer bui ten op het terras blijven zitten, nog wat vasthouden aan die vakan tiesfeer", zegt Dottermans. Voor het eerste deel van het repetitiepro ces maakt de cast gebruik van een dependance van de Hogeschool voor Muziek en Dans in Rotter dam. Pas in de laatste twee weken wordt er in Zierikzee gerepeteerd. „Een prachtige locatie. Daar zul len veel problemen waar we in de oefenzaal tegenaan lopen, vanzelf worden opgelost", verwacht de hoofdrolspeelster. „In de repetitie ruimte wordt het spelen van grote emoties gauw gênant. Ze moeten ruimtelijk de juiste proporties krij gen om in de goede context te staan." Evenals het Fort Ellewoutsdijk twee jaar geleden biedt de Nieuwe Kerk in Zierikzee volgens haar een perfecte ambiance voor deze loca tie-voorstelling. Het weer blijft een belangrijke factor. „Optimale geluidstechniek is een belangrijke vereiste. Ook buiten in die grote ruimte moeten we klein kunnen spelen. Het publiek moet als het ware in het hoofd van de persona ges kunnen kijken", zegt Dotter mans. Na het ZNF wacht haar een boeiend seizoen met nieuwe uitda- gingen. Theatermaker Johan Si mons, zojuist vertrokken bij To neelgroep Hollandia, heeft haar ge vraagd in de kerngroep van NT- Gent. Zij gaat een hoofdrol vertol ken in 'Platform' van Houellebecq in een bewerking van Tom Blok dijk. Na zeven jaar bij TH-Antwer- pen zegt ze toe te zijn aan iets nieuws. Ze heeft het bewust wat rustiger aangedaan de afgelopen jaren in verband met geboorte en verzorging van de kinderen, die nu inmiddels 6 en 8 jaar oud zijn. „Ik ben blij dat ik bij TH-Antwerpen de gelegenheid daarvoor heb gekre gen, maar ik vind nu dat ik artis tiek beschouwd lang genoeg wat heb stil gestaan." Met TGGent heeft ze de afspraak van één grote productie per sei zoen. Daarnaast behoudt ze volop ruimte voor andere dingen zoals film en samen met collega Katelij- ne Verbeke een programma met verhalen, gedichten en liedjes ge- foto's Rien Zandee wijd aan Annie M. G. Schmidt. Els Dottermans houdt van afwisse ling. Zij werkt in haar rijk geva rieerde loopbaan zowel met Bel gische als Nederlandse theaterma kers. Is er verschil? „Ja dat is er, een groot verschil zelfs. Twee to taal andere manieren van commu niceren. In het beste geval vullen ze elkaar aan. Moeilijker wordt het als de bereidheid elkaar te wil len begrijpen ontbreekt. Neder landse theatermakers benoemen de zaken veel eerder om vat te krij gen op een tekst, maar zijn heel flexibel een ingenomen standpunt bij nader inzien weer volkomen los te laten. Bij Vlamingen duurt het veel langer voor ze zich uitspre ken. Ze zijn stil, nors, soms op het onbeleefde af en dus niet communi catief. En als ze zich dan eenmaal hebben uitsproken houden ze on wrikbaar vast aan hun mening. Soms gaat het dan heftig toe, maar het kan elkaar dus ook goed aan vullen." Ali Pankow Phaedra van Hugo Claus: van di. 30 aug. Hm za 3 sepl. en di. 6 Urn za. 10 sept. bij de Nieuwe Kerk in Zierikzee. Aanvang 20.30 uur. Michael de Cock Zoenen. Echt zoenen. Dat is toch slechts voorbe houden aan verliefden. Of niet? Oto weet niet waarom hij Floor wil zoenen. Gewoon omdat ze er 'beeldig' uit ziet. 'Verrukkelijk, je ziet er ver rukkelijk uit', zei Oto. 'Ben je dan verliefd op mij', wil zij weten. Maar daar heeft Oto nog niet over nagedacht. 'Voorlopig heb ik alleen zin in dat zoenen'. 'Oké', zei Floor en ze begonnen er met een aan. Een tekenende scène uit het Fluistertheater van Floor, Oto en Titus dat te zien en te horen is op het Middelburgse Abdijplein. De drie persona ges uit het stuk zijn duidelijk geen kinderen, maar doen wel dingen die volwassenen niet meer doen. Gewoon zoe nen dus. In een eeuwenoude eik klimmen en er eigenlijk niet meer uit durven. Of wachten op de Wi-Wivogel, die een nieuwe dag aankon- digt. Michael de Cock schreef en regisseerde de voorstelling. Hij is naast schrijver en regis seur ook acteur en afgestu deerd in Romaanse talen. Een duizendpoot beaamt hij, maar zijn hart gaat uit naar het schrijven en regisseren. „Ik vind acteren ook leuk, maar het liefst sta ik in een stuk van mezelf. De rest vind ik langzamerhand minder in teressant." Onder de rest ver staat hij onder meer zijn tele visiewerk, in bijvoorbeeld Vlaamse series als 'Flikken' en 'Thuis'. Inspiratie „Het Fluistertheater van Floor, Oto en Titus is in feite een kindervoorstelling maar als ik schrijf, maak ik geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen. Ik heb de zelfde passie en dezelfde in spiratie. Alleen de thema's bij volwassenen zijn vaak wat zwaarder. Zo ga ik in mijn voorstelling Saw it on televison, didn't understand in op de vluchtelingenproble matiek. Deze reizende voor stelling speelt zich af in een vrachtwagen. Maar ik heb bijvoorbeeld ook het onder werp palliatieve zorg aange pakt in het boek en de docu mentaire Op een onzeker uur. Maar toch is het nooit alleen somber. Er zit altijd een stukje hoop in. Die vluch telingen bijvoorbeeld waren hele hoopvolle mensen." „In wat ik schrijf voor kinde ren zijn ook vaak zwaardere thema's verwerkt. Afscheid, dood, angst, maar altijd in een wat luchtigere verpak king. En vaak met een dosis humor." „De drie personages Floor, Oto en Titus wonen op een berg, met rondom een grote vlakte. Zij maken verschillen de dingen mee en verwonde ren zich daar nog echt over. Het is nogal poëtisch, haast filosofisch soms. Zo wil Floor luisteren naar de stilte En moeten ze op het einde omgaan met de dood van Ti tus. Die verwondering, maar ook de berusting aan de ande re kant, zie je bij volwasse nen niet meer zo. Het is ook een voorstelling over troost, over charmante, kleine mis lukkingen, over de kleine on effenheden in het leven." „Het is heel intiem theater, het publiek zit vlakbij de ac teurs en volgt de verhaaltjes via een koptelefoon. Vandaar de naam Fluistertheater. Er wordt natuurlijk niet de hele voorstelling gefluisterd. Dat zou heel irritant worden. Die naam benadrukt het intieme De toeschouwers worden heel zintuiglijk aangespro ken. Op een andere manier dan bij 'gewoon' theater. Elk geluidje, elke beweging wordt heel belangrijk. Je zit ook heel dicht op de acteurs. Dat geeft een aparte sfeer Alsof je het samen doet. Op een gegeven moment worden er bijvoorbeeld ook koekjes uitgedeeld. De muziek speelt ook een grote rol. Veel accor deon, dat doet nogal Slavisch aan. Met gitaarerbij wordt het wat zigeunerachtig." In het speciale minitheatertje kunnen veertig personen plaatsnemen. Iedere toe schouwer heeft zijn eigen koptelefoon op en kan zo kij ken en luisteren naar de twee actrices en een muzikant. So phie Derijcke is in elke voor stelling te zien samen met multi-instrumentalist Rudi Genbrugge. Veerle Dobbelae- re en Nathalie Meskens wisse len elkaar af Annemarie Zevenbergen Het Fluistertheater van Floor, Oto en Titus: zaterdag .3 en zon dag 4 sept., 17.00 en 19.00 uur op het Abdijplein Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 38