pzc z n f Het Zeeland Nazomerfestival en de Rabobank: een inspirerende combinatie. Zeeland Nazomerfestival insipreert jong en oud. Jong en oud inspi reren de Rabobank om grenzen te verleggen en ambities te realiseren. Het Zeeland Nazomerfestival en de Rabobank zijn partners. Samen zorgen we voor een grenzeloos evenement in Zeeland. Tip: bezoek het eens! Kijk op www.nazomerfestival.nl. Het is tijd voor de Rabobank. 5 Tijdvaarders op een voorbijgaand vehikel The Ferryman woensdag 24 augustus 2005 foto's Lex de Meester Galway (Ierland). Daar is The Fer ryman de afgelopen tijd ook opge voerd, evenals op het Boule vard-festival in Den Bosch, in het Belgische Sint-Truiden en tijdens het festival Cultura Nova in Heer len. Het Zeeland Nazomer Festival vormt de afsluiting van een inten sieve tournee van drie maanden. Het heeft veel tijd en moeite ge kost om de voorstelling te maken tot wat zij nu is. Nadat de financi ën waren geregeld, zijn de betrok kenen bij elkaar gaan zitten: vader en zoon De Nooijer, de Britse cho reografe Liv Lorent, de Belgische componist Stefaan Smagghe en de Ierse auteur en acteur Donal O'Kel- ly. „Aanvankelijk kwamen we er niet uit", zegt Paul de Nooijer. „We waren het er wel over eens dat het iets met water moest wor den." Toen O'Kelly onverwacht afhaak te, schoven de Zeeuwse filmma kers het veermanidee naar voren. „We hadden wat voorwerk ge daan. Het stuk heette toen nog niet The Ferryman, maar we wisten wel dat het moest gaan over Charon, over leven, liefde en dood. Liv Lorent bleek een grote liefde te hebben gehad aan de andere kant van de oceaan, dus die zag het onderwerp helemaal zitten." De films, waarin behalve de drie danseressen op het podium ook an dere leden van het ballet van Lo rent voorkomen, werden voor een deel opgenomen in Stockton. „Maar we hebben ook veel in onze eigen studio in Middelburg ge daan, met Nederlandse dansers. Verder zijn er opnames geweest in het zwembad van de sauna in Mid delburg. Dat was maar net groot genoeg." Monteren The Ferryman ging in juni op Oerol in première. Paul en Menno de Nooijer moesten alle zeilen bij zetten om hun werk op tijd af te krijgen en riepen daarvoor de hulp in van de Australiër Alex Fischer. De Nooijer: „We hadden drie wijl de danseressen op het podium juist op elkaar lijken, zoals Liv Lorent wilde." The Ferryman is op uiteenlopende locaties opgevoerd, zoals in een ma nege (Oerol), op het binnenterrein van een appartementencomplex (Gent) en bij een kerkhof (Stock ton). „Ik denk dat het in Vlissin- gen, in de oude plaatwerkerij op het Scheldeterrein, het best tot zijn recht komt", zegt De Nooijer. „Ik was meteen weg van die plek, ook van de manier waarop je die bereikt: langs het water en niet in een rechte lijn. Mijn verwachting is dat de theatrale werking daar het sterkst is." Paul de Nooijer acht, gezien de po sitieve reacties en de belangstel ling van andere festivals, de kans groot dat de voorstelling volgend jaar ook elders zal worden opge voerd. Hij is, uiteindelijk, voldaan over wat The Ferryman - mis schien wel de grootste productie die vader en zoon De Nooijer heb ben gemaakt - is geworden, tot wat het is gegroeid. „Het is een idee dat er vijf, zes jaar geleden ei genlijk al was en dat nu werkelijk heid is geworden. In die zin be schouwen we dit als een hoogte punt in onze loopbaan." Rolf Bosboom The Ferryman, 7 t/m 10 september, zwa re plaatwerkerij op Scheldewerf in Vlis- singen. foto Lex de Meester maanden om te monteren. We wis ten dat het veel werk zou zijn, maar het was nog meer dan ver wacht. Je praat toch over zeven keer vijftig minuten film. Dat is de lengte van drie complete speel films! Tussen Oerol en Gent heb ben we nog drie weken gemon teerd om de fouten eruit te halen." Op Terschelling kwamen choreo grafie, film en muziek voor het eerst bij elkaar. Dat was aanvankelijk geen onver deeld genoegen. „Van de muziek wisten we al dat het goed was. Met de choreografie lag het moeilijker. Hoewel we goed Engels spreken, merk je dat taal heel subtiel is als je duidelijk moet maken wat je pre cies wil. Er ontstonden snel misver standen. We moesten er ontzettend tegenaan duwen om het te krijgen zoals het was bedoeld." De eerste opvoeringen tijdens Oerol waren er om snel te verge ten. „Het was in het begin geen voorstelling. Daar hebben we echt voor moeten knokken. Artistiek ge zien is het naar mijn gevoel uitein delijk wel goed gekomen, met de verstandhouding tussen ons en de choreografe niet meer." Tijdens de voorbereidingen is The Ferryman ingrijpend aangepast, mede om budgettaire redenen, waarbij alle partijen water bij de wijn moesten doen. „Wij wilden aanvankelijk negen danseressen hebben, dat werden er later zes en het zijn er uiteindelijk drie gewor den. De voorstelling moest, von den wij, over de vrouw in het alge meen gaan, van alle leeftijden en in alle maten. Dat wordt nu alleen uit de videobeelden duidelijk, ter- Bij de première, vorige maand tijdens het Inter nationaal Straattheaterfesti val in Gent, was het een machtig gezicht. Het enorme gevaarte, met vijftig trappen de zangers en dertien lucht fietsende muzikanten, wurm de zich met moeite door de krappe stadse straten rich ting Sint-Baafsdorp, het plein waar de daadwerke lijke voorstelling plaatsvond. De tergend trage rit erheen en het voertuig zelf trokken echter minstens zoveel be kijks. Tijdens het Zeeland Nazo mer Festival komt hetzelfde mobiel de Balans in Middel burg oprijden, als opening van het negendaagse pro gramma van het festivalhart, het Abdijplein. Door de roya le afmetingen ervan is het plein zelf onbereikbaar voor de fietsers. Daarom wordt de muziektheaterproductie Tijd vaarders, die inmiddels ook te zien was op theaterfestival Boulevard in Den Bosch en in het Belgische Sint-Trui den, voor de deur opgevoerd. Tijdvaarders is op een onge bruikelijke manier tot stand gekomen. Normaal gespro ken begint een productie met een idee, waarna de vormge ving wordt uitgewerkt. In dit geval was er eerst een vorm element, het fietskunstwerk, waaraan de makers van de voorstelling een nieuwe in houd hebben gegeven. Monnik Het gevaarte is in 2003 ont staan tijdens de voorberei ding op de Brabantse Dag, de jaarlijkse cultuurhistorische manifestatie eind augustus in Heeze. Voor de optocht worden wagens gemaakt, waarbij de bouwers in de loop der tijd steeds meer zijn gaan samenwerken met kun stenaars. De culturele folklo re heeft daardoor ook een ar tistieke lading gekregen. Beeldend kunstenaar Miesjel van Gerwen bedacht destijds een fietsend kunstwerk, dat de strijd tussen goed en kwaad verbeeldt. Hij baseer de zich daarbij op een afbeel ding in het veertiende-eeuw- se boek Pèlerinage de vie hu- maine van de cisterciënzer monnik Guillaume de Digut- leville. Van Gerwen en zijn wagen- bouwgroep maakten een gi gantisch chassis waaraan vijf tig eenwielige fietsen zijn be vestigd. Door gelijk te trap pen zorgen de berijders voor voortbeweging. In het mid den zijn, op enkele meters hoogte, frames gemonteerd, maar ontbreken wielen en aandrijfsysteem. Dat zijn de plaatsen voor de leden van het orkest. Het fietskunstwerk was te mooi om er niet méér mee te doen. Daarom is het de basis geworden voor een 'opera in het voorbijgaan', waarbij de oorspronkelijke historische lading is losgelaten. Compo nist Gerard Beljon schreef de muziek. Die wordt uitge voerd door orkest De Volhar ding en een vijftigkoppig koor met drie solisten, dat speciaal voor Tijdvaarders is samengesteld. Dirigent is Ruud van Eeten. Regisseur Rinus Knobel heeft het libretto samenge steld, waarbij hij gebruik maakte van teksten uit Troost de hysterische robot (1989) van Lucebert. Het is taal waaraan je je kunt la ven, met regels zoals: zingen wij voor verkoren oren het nog ongehoorde, voor verloren oren, vermink te zinnen, geschonden woor den, woorden die het zingen haast verhinderen, gedachten zwaar, die de stem verminderen, maar gebrul aanblazen tot la waai van de eindtijd waarop men wacht Het koor vertegenwoordigt in deze opera buffa vijftig rei zigers in de tijd, die een treu rige klaagzang aanheffen. Hun pad wordt gekruist door vreemd volk, zoals de Gekke Heks en een tovenaar op een driewieler. Het wordt een ontmoeting met, uiteindelijk, een louterend effect. Het is een intrigerende voor stelling, ook voor wie niet van opera houdt. Die kan zich zonder moeite drie kwar tier vergapen aan het voorbij gaande vehikel. Rolf Bosboom Tijdvaarders, vrijdag 2 septem ber om 20.00 uur op de Balans in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 33