Charon vraagt meer dan twee ogên Kubus omarmt de ruimte riA, PZC n T z n Geert van Tijn krijgt iedereen aan het zingen Pleinmuseum woensdag 24 augustus 2005 Ontdekkingsreis door 40 jaar popgeschiedenis Rasmuzikanten zijn het, die het festival- programa op het Abdij- plein mogen afsluiten. De levensbeschrijvingen van zanger en gitarist Patrick Riguelle en pianist Jan Hautekiet zijn in noten schrift opgetekend. Dit jaar zijn ze op pad als Ri guelle Hautekiet De Luxe, waarbij de chique toevoeging verwijst naar de versterking met gita rist Chris Peeters Riguelle komt uit Ukkel, Hautekiet uit Brussel. Hun muzikale verbintenis sen zijn talrijk. Riguelle was bijvoorbeeld ooit een van de Serious Offenders van Brendan Croker, ter wijl Hautekiet betrokken was bij groepen zoals The Radios en The Scabs. Ze werkten in 1994 voor het eerst samen in het project Eikels Worden Boomen, ter gelegenheid van het festival Brosella in Brus sel. Riguelle en Hautekiet trof fen elkaar nadien vaker, totdat het Ukkelse ge meenschapscentrum Can- delaershuys hen in 1998 samenbracht voor een duo-project. Volledig akoestisch namen ze het album A minor thing op, met hun beider lievelings nummers die niet echt in het collectieve geheugen zitten maar daar eigenlijk wel thuishoren. Het al bum sloeg aan en werd ge volgd door een succesvol le toer. Samen met Chris Peeters keren Riguelle en Haute kiet nu terug naar de ba sis, de bron van hun pas sie: het vertolken van hun lievelingsnummers, het net wat minder bekende werk van hun grote hel den: The Moody Blues, Da vid Essex, Roxy Music, The Everly Brothers, Alexis Korner, Woody Guthrie, Randy Newman, Neil Young, maar ook een aantal Franse chansons. Een voorname rol is weg gelegd voor het werk van Brian Wilson van The Beach Boys. Het optreden van de drie, die een veelheid aan in strumenten benutten, laat zich beluisteren als een muzikale geschiedenisles. Het is een ontdekkings reis door veertig jaar pop historie, waarbij de be wonderde originelen toch een eigen kleur en klank krijgen. Rolf Bosboom Riguelle Hautekiet De Luxe, zondag 11 sept.. Abdij plein Middelburg, 15.00 uur. erwijl de laatste bezoe kers nog arriveren, ziet het publiek op zeven schennen tegelijk de eerste druppels vallen. Ze veroorza ken rimpelingen in het water, dat een veelheid aan kleuren heeft aangenomen. De beelden die aanvankelijk abstract le ken, komen tot leven. Het is het begin van The Ferryman, een fascinerende combinatie van beeld, dans en muziek. De video film is van Paul en Menno de Nooijer uit Middelburg. De internationale productie gaat over Charon, de veer man van de dood. Hij bevaart sinds eeuwen de rivier van de on sterfelijke dood, de Styx. Drie nim fen weten echter in het niemands land door te dringen, wat de veer man confronteert met onvermoede gevoelens en emoties. Er ontstaat een spel van wederzijdse verlei ding, van aantrekken en afstoten, waarbij Charon alles in de strijd werpt en zich onder meer ontpopt tot een discoganger en een voetbal ster, met alle machoclichés die daarbij horen. In de loop van de voorstelling vervagen de grenzen tussen werkelijkheid en fantasie, tussen leven en dood, steeds ver der. De vier dansers - de drie nimfen (Maritxell Pan Cabo, Debbi Purtill en Caroline Reece) en Charon (Ga vin Coward) - hebben ieder hun ei gen podium, geplaatst in een recht hoekige opstelling. Achter de vrou wen hangen in totaal zeven projec tieschermen: drie aan de lange zij de, twee aan de andere zijden. Daarop zijn films te zien die het spel spiegelen, versterken en ver diepen, snel gemonteerd in de on miskenbare De Nooijer-stijl. Het publiek staat in het midden en vormt als het ware de Styx, die de veerman ook diverse malen over steekt. Stortvloed Twee ogen blijken slechts armza lig gereedschap om de voorstelling goed te kunnen volgen. De stort vloed aan beelden is groot, caleidoscopisch bijna, en daar naast wordt er rondom gedanst. Bovendien is er prachtige live-mu- ziek van Stefaan Smagghe (viool), Dirk Moelants (gamba) en Peter Wilms (percus sie), dat wondermooi samenvloeit met het beeld. De kiem voor The Ferryman werd al een jaar of vijf geleden gelegd. „Eerder hadden wij een voorstel ling waarbij we gebruik maakten van een bibliotheek aan beelden, waar we steeds uit plukten", zegt Paul de Nooijer. „De productie is in diverse landen opgevoerd: Ne derland, België, Frankrijk, Spanje, Italië. Veelal werd gebruik ge maakt van twee dansers, die per locatie wisselden." „Die voorstelling is destijds gezien door artistiek directeur Fabien Au- dooren van het Internationaal Straattheaterfestival in Gent, die juist bezig was met het bij elkaar brengen van diverse Europese straatfestivals. De bedoeling was een eigen project te organiseren, omdat de festivals waren uitgeke ken op alleen maar vuurspuwers en jongleurs of het inkopen van voorstellingen. Hij wilde een stuk maken met helemaal nieuw materi aal." De Nooijer voelde zich aangespro ken door het idee en zette kort iets op papier. „Maar ik zei ook dat wij het niet konden voorfinancieren. We zijn bovendien niet zo goed in het aanvragen van subsidies. Twee jaar later, in september 2003 - ik was het hele plan inmiddels verge ten - kreeg ik een telefoontje. 'Ik heb het geld.' Ik dacht even: waar heb je het over? Menno wist boven dien van het hele idee nog niets, maar die bleek later meteen en thousiast te zijn." De basis voor een internationale productie was daarmee gelegd, met als initiatiefnemer Eunetstar, het Europese netwerk van de straatfestivals in Gent, Stockton (Groot-Brittannië), Oerol (op Ter schelling), Cognac (Frankrijk) en Scènes uit The Ferryman, een voorstelling met film, dans en live-muziek i woensdag 24 augustus 2005 tand-up conductor wordt hij genoemd, of maestro van de me- ga-koren. Geert van Tijn noemt zijn optredens lie ver 'openbare zanglessen'. Al jarenlang krijgt de 70-jarige dirigent groe pen mensen met allerlei achtergronden massaal aan het zingen. Het begon in de jaren ze ventig in het Vondelpark, waar Van Tijn op een bankje ging staan en daal de aanwezigen aanspoor de spontaan met hem mee te zingen. Later volgde on der meer een aquaconcert in een Amsterdams zwem bad, waarbij orkest en koor in het water ston den, terwijl de bezoekers vrolijk hun rondjes zwom men. Onder leiding van Van Tijn werd verder de win naar van de marathon van Amsterdam al meer maals spontaan door een heel stadion toegezongen. En jonge bezoekers van het Lowlandsfestival wer den 's ochtends al een paar keer uit hun tent ge haald om massaal de dag te beginnen met een zang les van Van Tijn. Soms overschrijdt Van Tijn met zijn acties de grenzen van de naïeviteit. Dat kwam enigszins pijn lijk aan het licht in een do cumentaire van Leendert Pot in 1992. Die volgde toen Van Tijn in zijn voor bereidingen op De Koren slag, een project dat moest leiden tot een sa menzang van 80.000 men sen in het Olympisch Sta dion. Van Tijn was dolent housiast, vroeg aan jan en alleman om stukken te schrijven of deel te nemen en wilde het gebeuren rechtstreeks op televisie uitgezonden zien worden. De onoverkomenlijke or ganisatorische problemen zag hij pas toen het al veel te laat was, waardoor de documentaire van Pot veel weg kreeg van een dramafilm Het gebeuren werd afgelast, hoewel Van Tijn er nog wel in slaagde zijn plan op veel kleinere schaal uit te voe ren in het Goffertstadion in Nijmegen. Het leidde tot een beeld van Van Tijn als 'dromer die ogenschijn lijk absurde ideeën in de realiteit wil brengen'. De aanwezigheid van Van Tijn op het Zeeland Nazo mer Festival begint een traditie te worden. Hij is dit jaar voor de derde keer aanwezig om het pu bliek aan het zingen te krijgen. Vanwege het 25-jarig ambtsjubileum van onze koningin staan in het programma vader landse liederen centraal. Martijn de Koning Nazomerzingen III, zondag 4 september om 17.00 uur en 19.00 uur op het Abdijplein Het Pleinmuseum is een eigentijds podium voor kunstenaars uit diverse disciplines. f verdag is het een witte kubus, maar bij zons ondergang ontwaakt het gebouw met weidse geba ren. Het ontvouwt zich tot een eigentijds podium voor kunste naars uit een veelheid aan disci plines, van dans tot film, van beeldende kunst tot muziek, van theater tot vormgeving. Het Pleinmuseum vestigt zich tij dens het Zeeland Nazomer Fes tival een week lang op het Ab dij plein. Het mobiele tentoonstellingspa viljoen is een project van de Amsterdamse ontwerper René van Engelenburg. Hij zoekt in zijn werk steeds het contact met het pu bliek. Dat leidt onder meer tot in stallaties en performances in de openbare ruimte, waarbij hij cultu rele conventies probeert te door breken. Het Pleinmuseum is zijn bijdrage aan het debat over de toekomst van musea. De witte kubus staat model voor het traditionele mu seum: een besloten, smetteloze om geving waar bezoekers in een wel haast gewijde stilte en deemoedig het getoonde mogen bewonderen. Van Engelenburg wil juist dat een museum naar buiten treedt, in het leven staat, mensen verrast en hen tot nadenken stemt. De witte kubus die hij ontwierp komt tot leven bij het vallen van de avond. Het bouwwerk, een fra me van stalen buizen en bespan nen met witte doeken, groeit in een kwartier hydraulisch uit tot een architectonische installatie met projectieschermen - vijftien meter lang, zes meter hoog - die 'de ruimte royaal omarmt', zoals de ontwerper het omschrijft. Podium Het uitklapbare museum is een po dium voor kunstenaars en ontwer pers. Meta Knol, conservator mo derne en hedendaagse kunst bij het Centraal Museum in Utrecht, fungeert als gastcurator. Zij is, net als Van Engelenburg, sterk geïnte resseerd in kunstenaars die zich niet binnen één vakgebied bewe gen, maar juist die grenzen over schrijden en samenwerking zoeken met anderen. Knol heeft de zeven kunstenaars gekozen die werk hebben gemaakt voor het Pleinmuseum. Eind juni werd het paviljoen op de Neude in Utrecht geopend door Frans Haks, oud-directeur van het Groninger Museum. Sindsdien maakt het mu seum een tournee door het land, waarbij telkens een week halt wordt gehouden en elke avond een andere kunstenaar aan bod komt. Na Utrecht heeft de installatie op de Kop van Zuid in Rotterdam, het Mariënburgplein in Nijmegen, het Waagplein in Groningen en de Leo pold De Waelplaats in Antwerpen gestaan. Na Middelburg volgt nog het Museumplein in Amsterdam. Waar op de andere plaatsen de voorstellingen exact bij zonsonder gang beginnen, wordt tijdens het Zeeland Nazomer Festival 22.30 uur als vaste aanvangstijd aange houden, vanwege de afstemming met de rest van het programma op het Abdijplein. De Middelburgse reeks wordt zon dag 4 september geopend door de Vlaamse multimediakunstenaar Peter Missotten. Hij laat de twin tig minuten durende film Expect poison from standing water IV zien. Op de schermen is een water spiegel zichtbaar. Boven water gaat het leven normaal door, ter wijl het verdronken land een on heilspellende, naargeestige sfeer ademt. Het kunstenaarsduo Erwin Dries- sens en Maria Verstappen verto nen de visuele compositie Mem braan, waarin de natuurkrachten die worden uitgeoefend op het doek van het paviljoen in beeld worden gebracht, begeleid door een elektronische compositie van geluidskunstenaar Ton Driessens. De jonge componist Merlijn Twaalfhoven maakte samen met beeldend kunstenaars Maze de Boer en Govinda Mens de installa tie Mono no Aware, waarin de pro jectieschermen een denkbeeldige huid vormen die door de warmte van de projecties steeds verandert, terwijl geluidsflarden komen en gaan. De bekendste deelnemer aan het Pleinmuseum is Peter Struycken, die altijd werkt met lo gische structuren die met de com puter kunnen worden berekend. In het Pleinmuseum toont hij, samen met informaticus Daniel Dekkers, kleurvelden die voortdurend veran deren onder invloed van software. De bijdrage van choreograaf Piet Rogie, die het paviljoen ziet als een groot, liggend naakt, gaat over de verhouding tussen lichaam en geest bij de mens. Het zijn gefilm de portretten van vier jonge dan sers en een hoogzwangere vrouw. Bea de Visser maakte de film Vanya, die wordt geprojecteerd op het langgerekte scherm. Kijkers zien een vrouw die rent voor haar leven. Het is een verzameling beel den waarbij alle middelen worden ingezet om het spannend te ma ken, al blijft onduidelijk wat er is gebeurd of dreigt te gebeuren. Vraag Zoals op alle locaties is de laatste avond voor grafisch kunstenaar Martijn Engelbregt, die ter plekke een twee uur durende reality mo vie maakt waarbij een came raploeg mensen in het publiek steeds dezelfde vraag voorlegt, ter wijl de resultaten van de poll op d( schermen worden geprojecteerd. De bijdrage heet WVUEDUG- WODP?, naar de vraag die steeds terugkeert: Wat Vindt U Ervan Dat U Gefilmd Wordt Op Dit Plein? Het bouwwerk van Van Engelen burg kan wat regen hebben, maar is wel gevoelig voor wind. Bij Ho tel New York in Rotterdam bijvoor beeld konden om die reden niet al le voorstellingen doorgang vinden. De ontwerper verwacht echter dat de Abdij voldoende beschutting biedt om afgelastingen in Middel burg te voorkomen. Rolf Bosboorr Pleinmuseum, Abdijplein - 4 sep tember: Peter Missotten, 5 septem ber: Erwin Driessens Maria Ver stappen; 6 september: Merlijn Tivaalfhoven; 7 september: Peter Struycken; 8 september: Piet Ro gie; 9 september: Bea de Visser; 10 september: Martijn Engelbregt. Aanvang telkens om 22.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 32