'ZC Ouderwets feest in de stad De Kaapse Kezen laten zich niet opsluiten Beeldhouwen Goese in ere Toondag hersteld 19 ONDERWEG dinsdag 23 augustus 2005 Hengstenkeuring tijdens een Toondag in 1923. Op Walcheren stond de eerste donderdag in mei en de eerste donderdag in oktober bekend als Anne- tje-Liesjesda'g. Dat was aan het begin en eind van de drukke zomertijd. Knech ten en meiden vierden dan feest. In Goes waren het de Toondagen - aanvankelijk de eerste twee dinsdagen in november, later de laatste twee - waarop vooral de boerenbevolking feestelijk het afsluiten van de veldar beid vierde. Ter gelegen heid van de viering van 600 jaar stadsrechten wordt de Toondag op 26 augustus aan de vergetelheid ont rukt. Hij is zeer ijl zijn sas met de reprise van de Goese Toon dag. Initiatiefnemer Jan Valkier (75) verwacht er veel van. „Het is een oude traditie en het is erg leuk die in ere te herstellen." In zijn jonge jaren heeft hij de Toondagen nog meegemaakt en als bakkersknecht bakte hij de speciale Toondagkoeien: koeken van een soort speculaasdeeg in de vorm van een koe, met daar op in suikergoed versieringen gespoten en de voornaam van degene voor wie de 'koei' be stemd was. De Landbouw Toondag is voor Stichting Het Zeeuwse Land schap (HZL) houdt morgen een excursie in het Verdronken Land van Saeftinghe. Vertrek is om 10.30 uur bij het bezoekers centrum aan de Emmaweg 4 bij Nieuw-Namen. Kosten: 5,-, kinderen van 10 tot 16 jaar 2,50, donateurs HZL gratis. Het Zeeuwse Landschap houdt morgen een excursie door de in lagen Noord-Beveland. Vertrek Valkier ook een nostalgisch te ruggrijpen op de eveneens ver dwenen veekeuringen die jaar lijks in het centrum van de Gan- zestad werden gehouden. Paar den, koeien, schapen - boeren boden hun vee ter keuring aan en deden zaken met de hande laren. Allemaal verleden tijd, omdat het te duur is geworden en er teveel regels zijn gekomen. Voor die ene keer herleeft het verleden met de Toondag en de presentatie van het vee. Eigen tijdse elementen zijn onder meer een markt van streekpro ducten en een show van oude en nieuwe landbouwwerktuigen. Vertegenwoordigers van ver schillende organisaties in de agrarische sector stapten in een comité en Valkier - die ondanks zijn gevorderde leeftijd het orga niseren van evenementen niet kan laten - treedt op als voorzit ter. Hij is vol lof over de sponta ne inzet. „Iedereen was meteen enthousiast." Heidens gebruik Wanneer het volksgebruik pre cies ontstond, is niet duidelijk. Mogelijk vindt het zijn oor sprong in heidense gebruiken. Het roemruchte weekblad Ons Zeeland wijdt er in 1928 een lyri sche beschouwing aan. Belang rijke datum is Sint-Maarten (11 november), min óf meer het ein de van de zomerperiode. Vroe ger sloten ambachtslieden op die dag hun jaarrekeningen af en onthaalden ze rond die tijd is om 19.15 uur bij het informa tiepunt aan de Keihoogteweg in Wissenkerke. Kosten: 2,-, kin deren tot 16 jaar 1,-, dona teurs HZL gratis. Het Zeeuwse Landschap houdt morgen een excursie in de Ver dronken Zwarte Polder bij Nieuwvliet. Vertrek is om 19.30 uur op het parkeerterrein tegen over Fritura 't Gemaal aan de Zeedijk bij Nieuwvliet-Bad. Kos- hun klanten. Overigens is de hei lige ook schutspatroon van de ganzen, een voor Goes histo risch symbool. Dat de twee Toondagen op dins dag plaatsvonden, is niet toeval lig: dan is het marktdag in Goes (de Annetje-Liesjesdag was op markt-donderdag in Middel burg). Het eerste feest werd de Blinde- of Dominees Toondag genoemd. Dan hielden de Zuid-Bevelandse dominees in de stad hun classicale vergade ring. Het tweede feest stond be kend als Goede- of Grote Toon- dag. 'Op den 'goeden toondag' is het overweldigend vol in de straten en op de pleinen van Zuid-Beve- lands hoofdstad. Den heelen morgen rollen de huifwagentjes langs alle wegen die toegang tot de stad aan, om bij de uitspan ningen hun vrachtje af te zet ten', verhaalt Ons Zeeland. 'Het duurt niet lang, of honderden boeren en boerinnen. Protestant- sche en Rooms-Katholieke bei de, vullen het oude stadje met het kleurige vertoon van hun kleedij, hun groote zilveren knoopen, de strengen roode ten: 2,-, kinderen tot 16 jaar 1,-, donateurs HZL gratis. Het Zeeuws Biologisch Museum in Oostkapelle en Staatsbosbe- bloedkoralen met gouden slo ten, de mooie kanten mutsen.' De mannen trokken het eerst naar de beestenmarkt de vrou wen gingen winkelen en koch ten uiteraard een Toondagkoei. Daarna werd er uitgebreid gege ten en gedronken; de ketels kof fie en schalen met brood, koek en kaas waren niet aan te sle pen. In plaats van om, zoals op marktdag gebruikelijk, in de loop van de middag naar huis te gaan, bleef iedereen in de stad. Om te dansen in Slot Ostende of de Prins van Oranje. Nog eens Ons Zeeland: 'O, ner gens in heel Zeeland wordt zoo gedanst als in Goes. En geen dag in het heele jaar wordt er zoo gedanst als op den Goeden Toondag. Ge moogt het dan be treuren dat het niet meer de ouderwetsche dansen zijn, de polka's en mazurka's en de sle pende walsen, de zevensprong en de Jan Pierewiet. Ach neen, men stept en charlestont in Goes al net zoo goed als in Lon den en Parijs. En na afloop be gint de winter over de Zeeuw- sche landen te komen.' Jan Valkier hoopt dat de Land heer houden morgen een avond excursie in natuurgebied De Manteling. De wandeling begint om 22.30 uur bij het museum. Reserveren via 0118-582620. Kosten: 2,- voor volwassenen en 1,- voor kinderen. Het Zeeuwse Landschap houdt donderdag een excursie in Het Zwin bij Retranchement. Ver trek is om 10.00 uur bij het be zoekerscentrum aan de G. van bouw Toondag weer een ouder wets volksfeest wordt. De die ren zijn erbij: zestig koeien van verschillende rassen, zoals la- kenvelders, witrikken, Hol- stein-Frisians, roodbont Maas-Rijn-IJsselvee; zestig scha pen, waaronder de bijzondere Swifters (kruising tussen Texels en Vlaams schaap), en veertig Zeeuwse trekpaarden. Valkier rekent erop dat met de paarden als vanouds ook een demonstra tie van een zes- of achttal op rij gegeven kan worden. Van de dieren wordt enige inzet verwacht: trek wedstrijd met paarden, show van lakenvel- ders, springen met koe, schapen drijven met hond, demonstratie ganzen hoeden, wedstrijd mel ken (met kunstkoe). Er is een veebeoordelingswedstrijd en er wordt gehandeld: loven en bie den met handjeklap. Boerenwa gens rijden door de stad en de bakker verkoopt natuurlijk de Toondagkoeien. De feestelijkheden rond 600 jaar stadsrechten zijn aanlei ding voor herleving van de folk lore. Blijft het bij één keer? Val kier is voorzichtig. „Zo'n dag is bijna niet te betalen. Alleen al het vervoer van de dieren is erg duur. De auto's om ze te vervoe ren moeten van buiten Zeeland komen, die zijn er hier niet meer. Als er geld voor is, willen we graag verder." Rinus Antonisse de Hoekestraat 2, tussen Retran chement en Cadzand-Bad. Kos ten (incl. toegang bezoekerscen trum): 3,50, kinderen tot 16 jaar 2,-. Het Zeeuwse Landschap houdt zaterdag een excursie in de Yerseke Moer. Vertrek is om 13.30 uur bij het werkschuurtje aan de Reeweg. Kosten: 2,-, kinderen tot 16 jaar 1,-, dona teurs HZL gratis. Voorstelling Het weer is mooi. Wat denkt de wagen die onbewogen op vier wielen op de akker. Alles in kleur. Tarwestro. Tarwekleurig borstelveld. Windkracht zuidwest twee. Weet ik ook niet. Tarweveld, rechts van de weg terug. Door de kleine golven duiken motieven van een vis van zilver. Onee het zijn ze van een bovenmeisje. Nu weer alleen maar zee met krasjes. Eerder bouwt zij met zijn twee tegen de zee een fort, omdat dit zo mooi en toch nog onverwacht instort. Toen dook ze er zelf ook maar in met haar lichaam. Zand aan voeten. Tabak van krant. Wat denkt de wagen, die daar op vier wielen staat. De akker is vierkant. De ruimte is leeg. Strooien blokken op de planken laadvloer van de kar. Toneel van leeg gekleurd papier, zonder papier. Waar is de wagen onbewogen op vier wielen in het veld. Alleen de schemering beweegt. Ik ook niet. René van Schagen De in Middelburg wonende beeldhouwer René van Schagen experimenteert behal ve met steen en andere harde materialen ook met het niet min der weerbarstige taalmateriaal. Dat resulteerde in een bundel die hij uitgaf in eigen beheer en die hij de door Zeeland geïnspi reerde titel meegaf van Tarwe aan Zee. Het gedicht 'Voorstelling' is zo'n beeldend experiment. De titel roept direct het beeld op van iets wat uitgebeeld wordt. Het is niet echt wat er gebeurt of te zien is, het is een voorstel ling van, een afbeelding of uit beelding van de werkelijkheid. Ook de betekenis van vertoning in de zin van een toneelvoorstel ling kun je erin lezen. De dich ter laat iets zien; het visuele ele ment overheerst. De voorstelling begint als de opening van een toneelstuk: tijd ('het weer is mooi'), plaats: ('de akker'), en handeling ('wat denkt de wagen die onbewogen op vier wielen op de akker') wor den direct aan het begin gege ven. De personages of dramatis personae zijn de wagen die als een persoon wordt voorgesteld, het meisje en de ik-figuur die aan het begin even optreedt en zegt dat hij het niet weet en weer aan het eind van het stuk verschijnt als een soort deus ex machina. De voorstelling opent met de nuchtere maar overtuigende be wering: 'Het weer is mooi'. Niet bepaald een poëtisch begin. Toch juist door het clichématig karakter ervan een opvallend on gewoon begin van een gedicht. Het gedicht wil duidelijk een heldere situatie tonen, het wil iets verhelderen. Er is een wa gen onbewogen op vier wielen op de akker en de vraag is: wat denkt die wagen. Die wagen is ondanks zijn onbewogenheid een springlevend ding, want hij denkt. Hij staat daar niet, want het woord 'staat' is weggelaten. De wagen is er alleen maar, on bewogen, zonder beweging, maar ook zonder emoties. De wagen is er alleen maar als den kend object. De vraag is: wat denkt de wagen. Observaties De akker grenst aan de zee. Tar we aan zee, heet de bundel. De mogelijke gedachten van de wa gen gaan verder dan de akker Ook de zee valt binnen haar ob servaties. Motieven van een vis van zilver duiken door de kleine golven. Dan corrigeert de dich ter de observaties van de wagen; hij speelt als het ware met zijn eigen onzekerheid. Het is niet de vis die de motieven in het wa ter maakt, maar een bovenmeis je. Het is geen meisje dat in het water zwemt, maar aan het op pervlak zwemt. En weer corri geert hij zich. De wagen ziet nu alleen maar een zee met krasjes. Om de handeling van de voor stelling te versterken, geeft de dichter dit nieuwe personage een uitgebreider rol. Hij laat zien wat het meisje nog meer ge daan heeft voor ze in zee ging zwemmen. 'Eerder bouwt ze met zijn twee tegen de zee een fort'. Met zijn twee tegen zee, past als binnenrijm van een soort kinderliedje uitstekend bij het kinderlijke spel. Naast de rol van het meisje treedt een fi gurante op die meehelpt het fort te bouwen. 'Toen dook ze zelf maar in het water, zand aan voeten'. Is het om het zand van zich af te spoe len, de vergankelijkheid van de materie te vergeten. Duikt ze voorgoed in het water, veran dert zij in een sirene of water- nymf die haar huis onder water opzoekt? Is de tabak van krant restant van shag die aan haar voeten kleeft? Of is het een geinige op merking van de dichter dat hij een shaggie gaat rollen. De wa gen weet het niet, hij neemt al leen waar, de dichter weet het ook niet en de lezer blijft even eens in onzekerheid. Het is nu even pauze in de voorstelling. Tijd om een shaggie te gaan rol len? Het is de vraag of dat er staat, maar de onzekerheid houdt de spanning erin. Na de pauze gaat de hoofdhan deling van de voorstelling conse quent door. 'Wat denkt de wa gen die daar op vier wielen staat.' De handeling loopt naar een beslissend punt. De span ning stijgt. Wat zou een kar kun nen denken? De dichter lijkt de rol van de wagen over te nemen. De dichter-beeldhouwer obser veert en beeldt uit. Hij ziet de vierkante vorm van de akker, de lege ruimte van het stoppelveld, de blokken stro op de planken laadvloer van de kar. Het is een toneelvoorstelling van papier, tegen een décor van papier maché. Terwijl er geen echt pa pier is, alleen maar stro. 'Waar is de wagen onbewogen op vier wielen op het veld.' Alles is weg, de voorstelling is afgelo pen. Er is geen beweging meer dan enkel het halflicht van de schemering. Ook de dichter ver dwijnt in de onbewogenheid. Zijn rol is uit. Het doek valt. De vraag waar de wagen is, blijft onbeantwoord. Ze was alleen aanwezig in het hoofd van de dichter, ze is nu aanwezig in het materiaal van de dichter, de taal. De lezer kan het te voor schijn roepen uit de tekst. Als hij lezen kan, hoeft hij het niet met mijn opvatting en interpre tatie van de 'Voorstelling' eens te zijn. Een goede voorstelling kent meerdere opvattingen die tot een geslaagd resultaat kun nen leiden. Lou Vleugelhof De kinderboerderij aan de Evertsenlaan in Terneuzen is een drukbezochte plek. Even brood brengen voor de dieren, even eruit met de kinderen, even een om metje maken. Verstande lijk gehandicapten van de stichting Tragel verzorgen de dieren en onderhouden de stallen. In deze rubriek ivordt wekelijks bericht over het wel en wee op de Terneuzense kinderboerde rij. Huh, ophokplicht? De ogen van beheerster Angelique worden steeds groter, haar mond valt open van verbazing. Totdat medewerkster Irene haar bijpraat over de maatregelen die minister Veerman van land bouw heeft aangekondigd om een nieuwe uitbraak van vogel pest te voorkomen. Angelique heeft een paar weken vakantie gehad en was door al lerlei kluswerkzaamheden aan haar huis al die tijd bijna volle dig afgesloten van het reilen en zeilen in de buitenwereld. Dus kijkt ze even vreemd op dat al het commercieel gehouden pluimvee verplicht moet wor den ingesloten, vanwege een dreigend vogelpestvirus door een vervroegde vogeltrek vanuit Rusland en Kazachstan. Daar is onlangs de vogelpest in alle he vigheid uitgebroken. Hobbytok- kers en -kwakers mogen wel bui ten rond blijven scharrelen. An gelique: „Ik weet niet precies of deze plicht nu ook voor de kip pen en eenden op de kinderboer derij geldt, maar ik vermoed van wel. Gelukkig hebben wij de meeste kippen al in de voliè re zitten. Twee jaar geleden, toen er vanwege de vogelpest ook opgehokt moest worden, was het hier echt een gekken huis. Echt, overal op de boerde rij liepen kippen en hanen. Het was een heel circus om die alle maal te vangen." Die ervaring weerhoudt de beheerders ervan de kippen nog over het erf te la ten lopen. „Bovendien zit je met kippenstront. Het staat niet zo netjes als het hele pad onder de poep zit", zegt Angelique. Het gros van de kippen en ha nen zit dus al achter slot en gren Kaapse Kees. del, op een paar exemplaren in de hertenwei na. „We hebben ook een stel Wyandotte-kippen, die we absoluut niet los laten lo pen. Dat zijn raskippen, we wil len voorkomen dat die 'gekip- foto Peter Nicolai napt' worden. Is trouwens nog nooit gebeurd, hoor. Wel met schildpadden, die vroeger op de konijnenberg liepen. Die zijn op 'onverklaarbare wijze' allemaal foetsie geraakt." En dan zijn er nog een paar Kaapse Kezen, oftewel uit de kluiten gewassen eenden. Zij hebben nog wel vrij spel op het erf. Angelique krijgt al nacht merries van het idee dat ze deze dieren misschien weer moet van gen. „Die beesten zijn sterk, da's ongelooflijk. Die krijg je echt niet te pakken." Helemaal gek is hun verzet overigens niet, want wat zou jij doen als je van een groot huis opeens naar een klein hokkie moet? Bovendien hebben ze in de loop der jaren al heel wat in moeten leveren. Vroeger konden de eenden op de boerderij zich nog uitleven in een vijver, maar die is om veilig heidsredenen gedempt. Het risi co dat kinderen in het water zou den vallen was te groot. De een den moeten het nu doen met een teiltje met water, waarin ze zich regelmatig nat spetteren. Dat doen ze onder toeziend oog van de pauwen, die ook de hele boerderij tot hun beschikking hebben. Overigens, het recent geboren pauwenkuiken houdt zich nog altijd staande tegen het gevaar dat ekster heet. Dan zijn er ook nog kalkoenen, die zich tussen de herten bege ven. Laten we hopen dat die niet in een hok moeten worden gestopt, want met name het mannetje is deze dagen niet te genieten. Angelique: „Hij heeft deze week zowel Jan als mij een keer aangevallen. Waarom? In het schuurtje, achterin de wei, zit een vrouwtje te broeden. Daar schermt hij voor." Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19