Affiches tonen een tijdsbeeld Nectarine is een smakelijk mutantje M - W9 ZIJN LAATSTE WEDSTRIJD Worms terug Samsung Bouwen zaterdag 20 augustus 2005 Hoe geef je bekendheid aan een sportevene ment? Tegenwoordig via websites, radioreclames en tv-spotjes. In de tijd voor de massacommunicatiemidde len was er een ander me dium: het affiche. Nog steeds zijn een concours hip- pique en een tennistoernooi zonder fullcolourposter on denkbaar. Het Gemeentear chief Rotterdam bewaart een reusachtige collectie sportaffiches en licht daar een tipje van op. Archieven zijn soms. ware schatkamers. Tussen de stoffige folianten, documenten en akten die het Gemeentear chief Rotterdam bewaart en die vaak alleen door enkelingen worden geraadpleegd, zitten ook kleurrijke stukken die inte ressant zijn voor een groot pu bliek. Uit zulk materiaal werd de tentoonstelling Honderd jaar sportaffiches uit het Gemeen tearchief Rotterdam samenge steld. Aan de hand van zo'n tach tig aanplakbiljetten brengt deze expositie een eeuw sportbele ving in de Maasstad in beeld. De tentoonstelling is een late hommage aan de Rotterdamse archivaris J.H.W. Unger. Hij leg de aan het einde van de negen tiende eeuw het fundament voor de afficheverzameling in het Ge meentearchief, met 50.000 stuks thans een van de grootste van Nederland. Unger begon met theateraffiches, maar toonde al gauw ook voor andere onderwer pen belangstelling: tentoonstel lingen, evenementen, sport. Zijn opvolgers erkenden de waarde van de affiche als historisch do cument en breidden de verzame ling verder uit. Nog steeds komen bij het ge meentearchief aan de Hofdijk aanplakbiljetten binnen: voor de Parade, de Dali-expositie in Boijmans van Beuningen, een voorstelling in de Schouwburg, het Zomercarnaval, de Rotter dam Marathon. Verspreiders van reclame zoals Van Puffelen en Viacom Outdoor bezorgen het archief al jarenlang trouw exemplaren van de affiches die zij in bushokjes en op muren plakken. Zo blijft de verzame ling actueel, zij het niet altijd even compleet. „Posters voor evenementen in de jongerencultuur en allochto nen zijn moeilijk te krijgen," zegt Miranda van Marion, be heerder van de collectie, met spijt. „Vaak worden ze illegaal geplakt. Hoe je met de organisa toren in contact moet komen is niet altijd duidelijk." Het archief behandelt de affi ches met de grootste zorg. Ze worden niet in de eerste plaats om hun artistieke waarde verza meld, al is die vaak groot, maar vooral omdat ook dit papier, net als boeken, tijdschriften en nota risakten, informatie bevat die nuttig kan zijn voor latere gene raties. Net als alle documenten, liggen de affiches opgeborgen op een donkere plaats en zien ze zelden het daglicht. Geëxpo seerd worden ze bijna nooit. in de AHOY-HAL te ROTTERDAM 'I BU HET VLIEGVELD Sportaffiches schetsen een eeuw sportbeleving in Rotterdam. JL Een uitzondering werd gemaakt voor het Sportjaar 2005. Archief medewerker Rene Spork maak te een selectie uit de duizenden sportaffiches die aan de Hofdijk liggen opgeslagen èn'bracht zo de sportcultuur tussen 1902 en 2000 in beeld. Rotterdam komt uit de tentoonstelling naar vo ren als een echte sportstad. Al vanaf het begin van de twintig ste eeuw werden er op hoog ni veau tal van sporten bedreven. De oudste aankondiging is die voor de voetbalwedstrijd VOC-Sparta op 23 februari 1902. Voetbal was toen nog, als veel andere sporten, een ver maak voor de elite. Mede dank zij de affiche werd het publiek snel talrijker. De affiches roepen niet alleen herinneringen op aan histori sche sportevenementen, zoals de laatste bokswedstrijd van Bep van Klaveren in Odeon op maan dag 19 maart 1956 („Hij offerde geheel zijn leven voor de Boks- sport"). Hun zeggingskracht gaat verder dan puur feitelijke mededelingen. Emoties In de afbeeldingen zijn allerlei emoties voelbaar: trots, heroiek, saamhorigheid, zelfvertrouwen. Soms werd een snufje chauvinis me meegegeven, zoals op die plaat voor turnkampioenschap- pen in de jaren dertig, waar niet toevallig De Hef, de toenmalige trots van Rotterdam, als achter grond i§ gekozen. Tegenwoordig staat de Erasmusbrug promi nent op een aankondiging voor de marathon. Zo vertelt de expositie meteen een stukje geschiedenis van de stad. Eigenlijk kan de toeschou wer zelf kiezen wat hij het inte ressantst vindt aan de affiches. De ontwikkeling van de sport- kleding, bijvoorbeeld, die na tuurlijk in de loop van tiental len jaren sterk veranderde. De beleving van de sport: soms een solitair genoegen, zoals op de plaat voor de Hillegersberg- sche Zeilweek in 1947 waar een eenzame jol over het wijde wa ter glijdt, soms een uitgespro ken massa-evenement, zoals de marathon. De toenemende in vloed van sponsoring op de sport, af te leiden uit steeds va ker opduikende reclameslogans en merknamen. Het affiche ontwikkelde zich sincls zijn uitvinding in de acht tiende eeuw van een simpel vel papier met daarop enkel letters en lijnen tot een medium met on begrensde kleurvariaties en gra fische hoogstandjes. Dankzij de druktechnische mogelijkheden en het beeldgerichte denken van de moderne mens, blijft het een succesvol middel om de aan dacht te trekken. „Ondanks alle moderne media is het affiche nog steeds niet uit het straat beeld verdwenen," constateert Tommy Bruggink, pr-medewer- kerbij het archief. Van veel staaltjes van het druk werk zijn op de tentoonstelling alleen kopieën te zien. De origi nelen worden zorgvuldig be waard in het depot van het ar chief. Ze zijn te kwetsbaar om gedurende langere tijd aan het daglicht te worden blootgesteld. --.'ja te«en OuKaland's aHoi-boste WoHergewtom V M WIET EEN BUITENGEWOON INTERESSANT BI-J-RROGRAMWIA. Entreeprijzen (W.F. en feeding inbegr.) 2de RANG f 5.10, 1ste RANG f 7.60, RING f 11.10, RING-SPECIAAL f 15.10 VOORVERKOOR VANAF WOENSDAG 7 fSAART a. 3. In sportaffiches zijn soms allerlei emoties voelbaar. foto gpd Peter de Lange Ondanks moderne media zijn affiches nog niet uit het straatbeeld verdwenen. foto Corne Sparidaens Mailtje van een hardwerken de vriendin: „Help! We hebben zaterdag een buurtbar becue en ik, sukkel, heb op me genomen het toetje te verzorgen. Voor dertig man! Wat te maken? Mag niet te duur zijn. Wel graag spectaculair, want er zitten een paar culi's tussen waarop ik graag indruk wil maken. Niet te ingewikkeld en tijdrovend a.u.b. Je kent mijn agenda en mijn kookkunsten." Heeft zij even geluk. We zitten midden in het perziken- en nec tarineseizoen. Deze sappige, zondoorstoofde vruchten heb ben van zichzelf al zoveel smaak dat je er maar weinig aan aan een lange houten schragen- tafel, onder de pruimenbomen. En Alain, vaste medewerker van het blad, kookte met zijn 'Fran se slag', dus puur en zonder frat sen, een diner om nooit meer te vergeten. Salade met langousti nes vooraf, biologische kip met knoflook en zwarte olijven uit de oven als hoofdgerecht. Voor het dessert marineerde hij necta rines in rode wijn en crème de cassis en gaf daarbij heerlijk boerenroomijs met geroosterde amandelen. Steenvruchten met hun grote pit (steen), waartoe perziken, nectarines maar ook abrikozen en pruimen behoren, koop je nu met kisten tegelijk tegen heel koken met Puck Kerkhoven hoeft te doen om ze om te tove ren tot een heerlijk dessert. Ik weet het ideale recept voor haar. De van geboorte Franse topkok Alain Caron met zijn aanstekelij ke tongval (na twintig jaar in Nederland zegt hij nog steeds iek in plaats van ik) bereidde het ooit voor mijn ogen. Op een mooie zomerse dag, op het erf van boer Ben te Voort wis in Baambrugge. Ik mocht helpen snijden. We zaten met de hele redactie van het tijdschrift Club Cuisine schappelijke prijzen. Zeker te gen het sluiten van de markt. Kies geurige, rijpe nectarines. Die zijn even lekker als perzi ken, maar minder kwetsbaar en hebben niet zo'n harig huidje. Groot voordeel: je hoeft ze niet te schillen maar kunt ze zo af- happen. Er wordt wel beweerd dat de nectarine een kruising is tussen een perzik en een pruim. Dat klopt niet. Een nectarine is een mutant van de perzik: zeg maar een perzik met een spontane ge netische afwijking. Niemand heeft eraan zitten sleu telen, de natuur zelf verraste ons opeens met een perzik met een spiegelglad huidje. Slimme fruitkwekers uit het vruchtbare Rhönedal zagen wel brood in de ze gladde perzik en teelden er mee door. Met het gevolg dat we in Europa inmiddels meer necta rines dan perziken eten. Ze komen voornamelijk uit Frankrijk, Spanje en Italië, en in de winter uit Zuid-Afrika. Be waar nectarines en perziken op een koele plek, maar niet in de koelkast. Dat komt de smaak niet ten goede. GEMARINEERDE NECTARI NES MET ROOMIJS (dessert voor 6 personen) Ingrediënten: 5 rijpe nectarines, 1 glas lichte rode wijn (ca. 1,5 dl); 1 borrelglaasje crème de cas sis; 0,75 liter roomijs; 1 zakje ge schaafde amandelen: 3 takjes verse munt. Bereiding: Was nectarines. Snijd ze van boven tot onder rondom in tot de pit en draai de helften een kwart slag. Wip pit eruit en verdeel helft in 8 par tjes. Leg de partjes in nette rijen in een ondiepe schaal. Sprenkel wijn (bijv. een Cötes du Rhóne Villages) en crème de cassis bessenlikeur) erover. Bedek met plasticfolie en zet weg op kamertemperatuur (min stens 2 uur). Schep tevoren met een vochtige ijslepel bollen van het ijs. Plaats ze terug in de bak, in de vriezer. Was de muntblaadjes, droog ze en bewaar in plastic zakje in de koelkast. Rooster vlak voor het diner de amandelsnippers in een droge hete koekenpan mooi bruin (niet zwart). Laat afkoe len en bewaar in een schaaltje. Steek her en der plukjes munt tussen de nectarinepartjes. Leg de ijsbollen op een mooie schaal. Zet alles op tafel en laat de mensen zelf ijs en nectarine- partjes opscheppen. Bestrooi met amandelsnippers. Zet er voor de liefhebbers een schaaltje geklopte slagroom of zo'n handige spuitbus bij. Tip: Ideaal dessert voor grote groepen! Buurtbarbecue voor dertig man? Vermenigvuldig de hoeveelheden met 5. Houd 4 li ter ijs aan. Komt wel op. Worms, tien jaar geleden waren hele volksstam men eraan verslaafd. In de tus senliggende tijd heeft de game de overstap gemaakt naar een driedimensionale omgeving en mede daardoor is het aantal fans langzaam teruggelopen. Met Worms 4: Mayhem viert ont wikkelaar Team 17 het tienjarig bestaan van zijn favoriete speel tje. Dat gaat, zoals gebruikelijk in deze wormen wereld, gepaard met veel geschiet en geknal. Nog steeds moet je met een team van wormen de vijand ver slaan - nieuw in de 3D-omge- ving is wel dat je daarbij ook de omgeving kapot kunt schieten. De cameravoering is verbeterd Ja kunt beter richten op de te raken tegenstander of een plek uitzoeken om je te verstoppen. Er zijn erg veel verschillende speelvormen (zoals het Wilde Westen of de prehistorie) en haast nog meer wapens: tot oude omaatjes en schapen aan toe. Nieuw is een wapenfabriek, waarin je zelf aan de slag kunt Wat dat betreft is het wel la chen geblazen in Worms 4: Mayhem, maar op de PlaySta- tion-versie die wij speelden ver ging het lachen toch weer een beetje door de ellenlange laadtij den en het flinterdunne verhaal dat daarna volgt. Eigenlijk is Worms ook geen spel om in je eentje te doen: de hier goed ont wikkelde multiplayermodus is er natuurlijk niet voor niets. Worms 4: Mayhem, ontwikkeld door Team 17 en uitgegeven door Codemasters voor pc, Xbox en PlayStation 2. Prijzen 29,99 (pc) en 49,99 euro. Leef tijd: 3+. Web: www.worm- smayhem.com Yepp, zo heetten de mp3-spe lers van Samsung voor heen. Die naam verdwijnt want j de Koreanen promoten liever de merknaam. De nieuwe troeven hebben méér in huis dan mp3-muziek. „De consument wil meer dan alleen audio", zegt Tristan van Overbroek. Hij heeft het over 'digitale media- players'. Met deze handzame ap paraatjes kun je onder meer im-radio luisteren, foto's over- tanken van een digitale camera en filmpjes kijken. „Het lcd-scherm is te klein om naar een complete film te kijken, maar leent zich goed voor een videoclip", aldus Van Over broek. De G-sensor voegt iets extra's toe aan spelletjes spelen: bewe ging van het apparaat vertaalt zich in het spel. De bobslee is bestuurbaar door in de bochten wat naar links en rechts te kan telen. Sneller gaat de bob als je i de mediaspeler naar beneden laat duiken. Ook de nieuwste mobieltjes van Samsung maken gebruik van bewegingen. Zo kun je met korte handbewegin gen door het menu wandelen. Met mediaspelers van 512 Mega byte tot 20 Gigabyte haakt Samsung in op een potentiële trend, die is ingezet door mer ken als Creative en Archos. Min puntje: op de Samsung-spelers staat hardnekkig 'Digital Audio Player'. Goliath introduceert in septem ber een nieuwe bouwariant: ZOUB, uit te spreken als 'zoep' Dit constructiespeelgoed is geïn spireerd op menselijke beende ren met gewrichten. Met in el kaar schuivende elementen kan van alles gecreëerd worden, van helikopters tot motorfietsen, van dino's tot een stoel. De ge wrichtskoppen maken bewegin gen mogelijk. Zo zijn de creaties in allerlei standen te draaien. Meer dan twintig bewegingen zijn mogelijk. Het aardige is dat de moeilijkheidsgraad met de leeftijd van de spelertjes mee groeit. Prijzen: tussen 4,95 en 49,99 eu ro. Info: www.zoub.nl foto Karei de Vos Het is nu de tijd voor nectarines.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35