PZC Als je niets doet, rotje schip weg Leven op een spits aan Terneuzense Beurtvaartkade W7 De zonsondergangen zijn hier fantastisch Redactie bijlagen: 0113-315680 -VWPtC.T' l tmailtredactie® pzc.n' postbus 31, «60 AA Goes Mvertentie-exploitatie: „a.en Midden-Zeeland: 0113-315520, jMjws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 20 augustus 2005 Miljoenen liters Hollands ijs gaan de wereld over DE VOORDEUR De voordeur biedt toegang tot een woning, maar wat daar achter schuil gaat, blijft voor velen onzichtbaar. In deze serie een kijkje achter de voordeur van wille keurige huizen. Iedere week gaat een andere deur open en geeft de bewoner een blik in zijn of haar leven. foto's Mechteld Jansen diesel van Scania) moet af en toe draaien, ook de buitenkant mag niet worden vergeten. Ver der is de stuurhut nog volledig intact, inclusief hulpmiddelen zoals telefoon en marifoon. Voor zover mogelijk doet Eier het on derhoud zelf. Bij de echt lastige klusserrkrijgt hij 'hulp van ken nissen uit de scheepvaart en Louis Cornelis, oud-binnen schipper en sinds anderhalf jaar zijn achterbuurman op het wa ter. „Hij helpt met schilderen en bij klusjes die ik door mijn ziek te niet meer kan. Zoals bijvoor beeld het vervangen van een schakelaartje. Louis is goud waard voor mij." Cornelis haalt bij die woorden bijna achteloos zijn schouders op. „Zo bijzon der is het nou ook weer niet wat ik doe. Klaas is gewoon een aar dige vent. Daarom help ik hem graag." Geteerd De buitenkant van het schip moet boven de waterlijn op ge zette tijden worden geteerd, ge schilderd en afgelakt. Vorig jaar kregen de 'kop en de kont' van het schip een verfbeurt. Dergelij ke kosten wegen zwaar, want een bus verf kost al gauw veer tig euro. Ook is het kanaalwater niet ideaal om te boenen omdat er relatief veel zout in zit. „Maar als je niks doet, rot je schip weg. Dat kan dus niet. En het zicht wil ook wat, want je kunt hier niet gaan liggen met een verroeste bak. Dan val je uit de toon bij de buurschepen." Eier vindt de Beurtvaartkade een ideale plek om te wonen. Het verkeer zorgt soms voor la waai, maar voor de rest is het er zeer rustig. Ook de directe nabij heid van de Terneuzense binnen stad vindt hij een groot voor deel. „Voor iemand die net als ik slecht ter been is, is het mak kelijk dat alle voorzieningen en de winkels vlakbij in de buurt zijn. Verder is er altijd wel iets te zien of te doen. Andere sche pen die naast je komen liggen, even een praatje maken met mensen die af en toe eens langs komen of gewoon even een om metje maken. Ik verveel me ei genlijk geen moment." Eier en Cornelis zijn de enige twee schippers die permanent aan de Beurtvaartkade liggen. Gemiddeld liggen er zo'n acht andere binnenschepen in af wachting van een vracht of om dat zij op doorreis zijn. De verge lijking met een woonwijkje ligt dan voor de hand. Volgens Eier gaat die vlieger echter niet hele maal op, „Een echte gemeen schap is het niet. Vroeger liepen we de deur ook niet bij elkaar plat. Logisch, want schippers zijn altijd onderweg. Dan is er weinig tijd en ruimte voor inten sief contact. De enige plek waar dat gebeurde was de schippers- beurs. Maar die is er jammer ge noeg ook niet meer." René van Stee Ruimte, licht en vrijheid vormen de rode draad in het leven van Jeanne de Kunder (52) en Lili Tim mermans (52). Zestien jaar zijn ze nu samen, waarvan ze er tien jaar op de Middelburgse Noordweg wonen met zoon Boaz. „Blijkbaar hebben we iets met licht en uitzicht", vertelt Lili. „We zijn vanuit Nijmegen naar Zeeland gekomen. In Nijmegen woonden we in het oude stadsdeel met een schitterend uitzicht op de Waal. Het was ook een mooi, licht huis. Tja, als je van buiten de provincie naar Middelburg gaat, kom je al snel terecht in Dauwendaele. Dat viel wel tegen. De achterbuurman kon bij wijze van spreken zien wat je op je bord had liggen. Toen we dit huis aan de Noord- weg zagen, waren we gelijk verliefd. Op het huis, het licht binnen en natuurlijk het uitzicht." Ze wijst naar achter. „Nu staat de maïs hoog, maar anders kijk je heel ver." Jeanne: „We hebben heel wat verbouwd. De keuken is bijvoorbeeld naar buiten geplaatst, waardoor de woon kamer een stuk groter werd. In de kamer stond een he le lelijke schouw. Die is nu weg. Er was ook geen cv. Overal stonden van die oude gaskachels. We hebben de openslaande tuindeuren ook weer teruggebracht. Bo ven die tuindeuren zijn glas-in-loodraampjes gezet. Het glas-in-lood komt uit het huis van een vriend van ons uit Vlissingen." Jeanne vertelt over de huidige verbouwingsplannen. „We willen de uitbouw, waar de keuken in zit, vervan gen. Die wordt tot in de fundering afgebroken. Wat te rug komt, zal iets breder zijn en meer een serre-achtige uitstraling hebben. Heerlijk, dan sta je straks in de zon af te wassen." De zon is een belangrijk element in het leven van het stel. Lili: „Je ziet hier de meest fantastische zonsonder gangen. We hebben er zelfs een speciaal plekje voor in de tuin gemaakt. Om maar te kunnen genieten van dat uitzicht. Ook de bank in de kamer staat zo dat je van binnen uit altijd de zonsondergangen kunt zien. Af en toe roepen we elkaar; 'kom eens kijken naar die oranje bol'. We hadden laatst een Limburgse kennis op be zoek en die riep opeens in plat Limburgs 'kiek, daor', helemaal verbaasd dat je zoiets moois gewoon vanaf je bank kon zien." Jeanne: „We houden van warme kleuren, oranje, rood. Dat zie je in het interieur. Een beetje Boeddha en India zie je hier terug." Ze wijst op een schilderij in oranje tinten aan één van de wanden. „Ik liep op een gegeven moment langs Galerie T en ik zag dat schilderijDe zon scheen en het zonlicht viel precies tussen de twee figuren op het doek. Ik dacht gelijk, 'dat is echts iets voor ons' en ik heb het direct gekocht. We mochten het een paar dagen 'op zicht' houden, maar het is nooit meer weggegaan. Het past gewoon bij ons." „We kijken wel eens naar andere woningen. Je weet maar nooit. Maar we komen altijd weer op dit huis uit. Die vrijheid hier, het licht. Ik denk dat als we naar een huis in de stad gaan, we heel snel onze zonsondergan gen zouden missen. Dus blijven we maar hier." Annemarie Zevenbergen Schippers zijn de zigeu ners van het water. Want zij zijn niet alleen dag en nacht op hun werk; ook nemen zij altijd hun huis mee. Veel schippers hebben een waladres, maar er zijn uitzonderin gen. Klaas Eier (63) uit Terneuzen is zo iemand. Sinds zijn geboorte woont Klaas Eier op het water. „Ik ben op het schip van m'n ouwe lui geboren. Op m'n achttiende ben ik zelf gaan varen. Eerst op een tjalkje van zo'n honderd ton en later op een spits. Dat heb ik tot mijn zestigste volgehouden." Drie jaar geleden sloeg het nood lot toe. Eier bleek te lijden aan de Ziekte van Parkinson. Zijn wereld stortte in, omdat hij moest stoppen met varen. Zijn schip La Patience ligt sindsdien werkloos aan de Beurtvaartka de in Terneuzen, in de oostelijke arm van het kanaal Gent-Ter- neuzen. Hoewel zijn toestand verslech tert, kan Eier zich nog steeds redden. Een huisje aan de wal ziet hij best zitten, maar de mo gelijkheden daartoe zijn er ei genlijk niet. Na het overlijden van zijn echtgenote in 1985 bleef hij alleen achter. Ook zijn kinderen kunnen hem niet hel pen. „Particuliere schippers durven nog nauwelijks te investeren. En ik zal mijn schip toch echt voor een fatsoenlijke prijs moeten verkopen om aan de wal verder te kunnen leven. Van het uitkerinkje dat ik nu heb, kan dat niet. Voor een zelfstandige ondernemer die vleugellam raakt, is het in Nederland slecht geregeld. Daai-om woon ik nog steeds aan boord. Maar ik ervaar dat niet als een straf. Ik ben immers een man van het water. Weliswaar ga ik steeds verder achteruit, maar ik kan me nog prima redden. Ge nieten van een onbezorgde oude Klaas Eier in de roef van zijn schip. dag kan ik niet, maar zielig? Nee, dat ben ik absoluut niet." De spits van Eier, 47 meter lang, 5,5 meter breed en een laadver mogen van 445 ton, is in de ja ren zestig gebouwd op de werf in het Vlaamse TieLrode. Hij kocht het schip in 1990. Aan de achtersteven beschikt Eier over een woonverblijf met een aan recht, twee slaapkamers en een toilet. In de voorsteven zitten een roef, een slaapkamer en een ruimte die altijd in gebruik was als washok. Daarin liggen nu scheepsartikelen zoals gegal vaniseerde lantaarns en zogehe ten katankertjes, halve ankers met één klauw die worden ge bruikt bij het aanleggen. Een douche aan boord van de La Pa tience ontbreekt, maar daar maalt Eier niet om. „Met een teiltje water gaat het ook. En als ik wil douchen, kan ik af en toe terecht bij kennissen", is zijn nuchtere redenering. Hoewel de La Patience zich qua comfort niet kan meten met de drijvende paleisjes die tegen woordig in de vaart komen, zijn er voldoende voorzieningen die het leven aan boord aangenaam ■maken. En dan gaat het niet al leen om een televisie met schotelantenne, maar ook om centrale verwarming, accu's om stroom op te wekken en een ei gen watertank van zo'n 2700 li ter. De verwarming brandt voor al in de winter en werkt op een oliegestookte kacnei. Eier schat dat hi] tijdens een niet al te strenge winter een kleine ander halve ton gasolie verstookt. Met de huidige olieprijzen kost hem dat bijna vijfhonderd euro. De watertank wordt bijgevuld door een waterboot die op gezette tij den langskomt. Stroom aftappen gebeurt vanaf de wal. „In dat apparaat gooi ik muntjes van vijftig eurocent. Voor dat bedrag kan ik mijn ac cu's een uur opladen. Dat gaat dus heel gemakkelijk. Echt duur is het ook niet, want ik gooi er ongeveer vier keer per dag een muntje in." Aangezien de La Patience iede re dag klaar moet zijn om zijn werk weer te kunnen doen, is er veel onderhoud nodig. Niet al leen de motor (een 256 pk sterke foto's Peter Nicolai Klaas Eier woont op de spits La Patience aan de Beurtvaartkade in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27