VdA trekt steun Zuidsingel in
MAATGABANT
ïeeuwse hoogaarzen oogsten
iets dan lof van Sail-publiek
Is dat wel één paardenkracht?
TUINMEUBELEN
UITVERKOO
KORTING tot 7nR
swl
Zwartenhoekse zeesluis
uniek door dubbelfunctie
VERSCHOORE
Kaaienroute gedeeltelijk afgesloten
Malafide werving advertenties
Schouwenaar weer kampioen
zeeuwse almanak
Baard
I De Terneuzense twintiger
vond het deze week tijd om
haar gezicht weer eens te la
ten ontdoen van vetbobbel-
tjes, meeëters en verdwaalde
haartjes.
HP heeft sleutelpositie in keuze locatie theater
LF VLIEGEN
EMfOON DOEN
Met de hoogaars op Sail Amsterdam
editie Walcheren
BLOKSTOEL TM. 99," *7
DECKCHAIR TM- 99," Tl ij
STAPELSTOEL TM- 79,- Hf
KLAPSTOEL DELUXE TM- 89.- gj! :''a"
TAFEL 240x180x100 -m. 398,- PsSr'^:,
TAFEL 150x90 T89- 169,- J^S
LUXE STANDENST0EL TM- 89,"
75 andere producten, GROTE VOORRAAD
Teak Garden en Alexander Rose 20% KORTING
Dinnershow met spectaculaire
luchtacrobatiek en muziek
All-in prijs 59,50
(incl. diner en 4 consumpties)
9 jo september 2005
Reserveren noodzakelijk
'o: www.neeltjejans.nl/nl/bencha
Reserveren: 0111 - 655 672
E-mail: events@neeltjejans.nl
:e
]ans V v
17 september 2005
Dutch Swing College Band
Zes weken lang verscheen deze zomer in de PZC de
vakantierubriek. Elke zes dagen schreef de redactie over een
ander thema. Daarnaast liet de PZC elke dag het licht schijnen
op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap. Vandaag
wordt deze zomerrubriek afgesloten met een laatste verslag
van Sail Amsterdam.
MIDDELBURGSESTRAAT 64 KOUDEKERKE
TEL. 0118-551444
Er gloort hoop voor 'Grote Petrus'.
foto Peter Nicolai
De naam duidt erop dat
vroeger eb en vloed tot vér
in Zeeuws-Vlaanderen door
drongen. De Zwartenhoekse zee
sluis nabij Westdorpe. Vlakbij
buurtschap de Batterij, ont
staan dankzij de aanleg van de
zeesluis, die eigenlijk meer een
verdedigingswerk was.
Tussen 1784 en 1790 vonden tus
sen Sas van Gent en oostelijk
van Hulst grote bedijkingen
plaats. De uitwateringssluizen
in de nieuwe dijken kregen tege
lijk een functie voor het uitvoe
ren van inundaties. Bij de slui
zen werden verdedigingswer
ken aangelegd.
Zo ontstond onder meer de
Zwartenhoekse zeesluis, gereed
in 1789. Voor 27.000 gulden
voerde aannemer Christoffel de
Paauw het werk uit. Met hand
kracht werden 292 palen de
grond in geslagen. De sluis
kreeg drie kokers van elk 2,40
meter breed en werd gemetseld
in baksteen en deels bekleed
met hardsteen.
Aan de landzijde herinnert een
eerste steen aan het begin van
het werk.
De functie van de sluis verviel
in 1979 door aanleg van een
nieuwe afwatering. Het bouw
werk, fraai voorbeeld van de
combinatie waterbouw en de
fensie, raakte in verval.
Al enkele jaren worden pogin
gen tot restauratie onderno
men. De sluis, bekend als Grote
Petrus, is voorgedragen als be
schermd rijksmonument vanwe
ge het cultuurhistorische be
lang. Door de dubbelfunctie is
sprake van uniek erfgoed.
De vraag wie er voor de restau
ratie moet betalen, vormt het
voornaamste struikelblok. Alle
betrokken partijen zitten in een
projectgroep. Er gloort hoop op
herstel.
Rinus Antonisse
L: 0113-315649
LfiC.nl
L fjdactie@pzc.nl
C 5*31,4460 AA Goes
Lritie^xploitatie:
UmMidden-Zeeland: 0113-315520;
{^Vlaanderen: 0114-372770;
Lal: 020-4562500.
Lag 20 augustus 2005
wijze op
Kodak Fotopapier! Alleen bij...
MIDDELBURG - Verkeer op de kaaienroute in Middel
burg moet vanaf maandag rekening houden met opstop
pingen. Op de Londensekaai en de Rouaansekaai worden
reparaties verricht aan het wegdek. De naad tussen de rij
baan en het fietspad is versleten. Tijdens het werk is
steeds één van de rijstroken afgesloten, Het verkeer
wordt geregeld met verkeersinstallaties. Het werk vindt
plaats tussen negen uur 's ochtends en drie uur 's mid
dags. Het is de bedoeling dat het werk vrijdag klaar is.
SLUIS - De gemeente Sluis waarschuwt voor de werving
van advertenties en naamsvermeldingen op de website
www.internetgemeentegids.nl. Uit reacties van onderne
mers is gebleken dat het bedrijf uit Groningen dit in op
dracht van de gemeente doet. „Met Internetgemeentegids
BV bestaat geen enkele vorm van samenwerking. Het col
lege van B en W heeft dan ook uitdrukkelijk verzocht op
geen enkele wijze nog te melden of te suggereren dat het
bedrijf zijn commerciële activiteiten verricht in opdracht
van of in samenwerking met ons", verklaart woordvoer
ster M. Reinhoudt van de gemeente Sluis. Zij adviseert on
dernemers altijd te vragen om een schriftelijke bevesti
ging van een opdracht of een aanbevelingsbrief van de ge
meente. Persvoorlichter P. Zomer van Internetgemeente
gids BV is hogelijk verbaasd over de klachten uit Sluis
„Niemand bij ons haalt het in zijn hoofd om zoiets te
doen. Dergelijke praktijken hebben wij helemaal niet no
dig." Zomer vermoedt dat andere bedrijven de naam van
Internetgemeentegids BV gebruiken om op malafide wij
ze geld te verdienen.
WEESP - Burgemeester K. Schouwenaar van Middelburg
is gisteren in Weesp eerste geworden bij het gecombi
neerd Nederlands-Belgisch kampioenschap wielrennen
voor burgemeesters. Schouwenaar won in de sprint van
de burgemeesters van Lanaken (België) en Nederweert.
Het is de zesde keer dat de Middelburgse burgemeester
kampioen werd. Vorig jaar werd hij op Neeltje Jans der
de. Schouwenaar legde het parcours af in een gemiddelde
van 35 kilometer per uur. Best hard, vindt A. Parre, de
man die de wedstrijd vorig jaar organiseerde. „Niet voor
de Tour de France, maar voor mensen van die leeftijd
wel." Volgens Parre heeft Schouwenaar gewonnen vanwe
ge zijn bochtentechniek en zijn uithoudingsvermogen.
„Hij fietst af en toe in een paar dagen naar Italië. Dat
heeft zich uitbetaald in de wedstrijd."
(Advertentie)
(Advertentie)
Dus plofte ze in de stoel bij
een schoonheidsspecialiste
om zich met allerlei masker
tjes, poedertjes en zalfjes te la
ten verwennen. In het bijzijn
van haar vriend, die volgens
haar ook weieens een opknap
beurt kon gebruiken en dus
ter introductie maar eens met
haar mee moest. „Goh, wat
staat die huid op je kin
strak", sprak de specialiste
verbaasd. De Terneuzense
had geen idee hoe dat kwam,
in tegenstelling tot haar gelief
de: Vind je het gek, vanoch
tend stond daar nog een
baard!"
roederlijk ligt het varend
trfgoed naast elkaar aan
find van de Amsterdamse
liven, 460 scheepjes. Soort
»ort, vaak langszij aan el-
cgeknoopt: botters, blazers,
iVolendammer kwak,
panen en tjalken. Hoe
|de liefde voor het eigen
ipook zit, geen enkele schip-
doel lelijk over een ander,
fa de Zeeuwse hoogaar-
•oogstcn niet alleen in Zee-
ibewondering. „Kijk naar
lont; daar kan geen vrouw
nop,"
Amsterdam 2005 bruist,
dl. Van 's ochtends een uur
fa tot 's nachts een uur of
i. De honderdduizenden be
teslenteren voetje voor
jeoverde kades en pontons,
-flop of maken zelf mu-
«kuleren over tall ships, ver
fje zich elke avond aan het
fa durende vuurwerk, ko-
fats, polo's en kaarten van
■faken aapjes en gieten
N, Varend of niet. De fles-
cer, wijn, Henkes, Ketel en
faurgzijn soms sneller leeg
fa flesjes water of blikjes
faijk trekken de grote
fanmers de meeste aan-
Maarwie de Sail trail
fa looproute vanaf het
faal Station, komt ook
Fift barend erfgoed. Ge-
fadrommen mensen die
fa pontons schuifelen,
pvelen dat.
^nd genieten de hoogaar-
*anile belangstelling. Op
^ds grootste zeilschepen-
statie is dat niet anders,
^ai dag één stelen ze de
KpSchouwers zijn vol lof:
fa het mooie schepen en
fat ze goed onderhouden.
regelmatig de vrijwil-
3ïan Stichting Behoud
jfas toe. Piet Slroo krijgt
I '05 jaar oude Yerseke 36
,Kiariia Berkelder
ELBURG - De PvdA-frac-
Middelburg wil niet dat
jjemve theater aan de Zuid-
dwordt gebouwd. Daarmee
Je meerderheid in de ge-
öteraad voor die locatie te
iverdwenen. Maar de SGP,
du toe tegenstander, sluit
luit alsnog de locatie Zuid-
jrfie steunen.
steun van de SGP (drie ze-
ontstaat alsnog een meer
ad voor doorgaan op de
Samen met de traditio-
voorstanders van de Zuid-
(CDA ChristenUnie,
nlinks, WD en Lijst Dam-
zoudat 17 van de 29 stem-
in de gemeenteraad opleve-
De meeste fracties zeggen
:jens nog geen standpunt te
ei ingenomen.
ceSGP fractie wegen de fi-
•!e consequenties van de
rekeuze zwaar, zegt fractie
eter C. Dekker. „We wa-
iijd tegen een A-theater,
èben ons extra verzet te-
(Advertentie)
art nieuwe theoriecursus
5 september 2005
Seppe Air Service
Tel. 0165-31 81 67
www.seppe.nl
veel vragen. De meest gestelde:
wat is het voor type schip en
waar is het voor gebruikt? Rond
uit enthousiast reageert een
Brabantse. Na het overlijden
van haar opa is ze veel foto's
van hoogaarzen tegengekomen.
„Ik heb er nog nooit één in het
echt gezien." Een rondleiding
slaat ze niet af en ze koekeloert
met grote ogen rond. Ze schiet
in de lach als ze ziet hoe het toi
let werkt: hendels overhalen,
schakelaars omzetten, doen wat
je moet doen, met een hand
pomp de boodschap wegpom
pen en weer water in de pot
pompen.
De bemanning van tjalken, bot
ters, blazers en aken loopt regel
matig bij elkaar over het dek.
Even gluren, kennis maken, han
den schudden, adressen en tele
foonnummers uitwisselen. Veel
schepen zijn in beheer van een
stichting en worden onderhou
den door vrijwilligers. Dat
schept een band.
Voor Roel Ansing uit Harder
wijk ligt dat anders. Hij is eige
naar van een Vollenhoofse bol;
een vissersschip dat vroeger de
Zuiderzee trotseerde. Waar
schijnlijk is het scheepje van ne
gen meter lang in 1910 ge
bouwd. Maar van de historie tot
1923 is nauwelijks iets bekend,
weet de Harderwijker. Natuur
lijk is hij trots op zijn bootje. El
ke dag, als hij de hond uitlaat,
loopt hij even langs de haven
om te zien of het er nog goed bij
ligt. Ansing onderhoudt de Vol
lenhoofse bol met liefde. „Het is
het enige nog overgebleven
schip in zijn soort." Alles wat
hij zelf kan doen, verspijkert hij
ook zelf. Soms verhuurt hij het
schip en met de opbrengst kan
hij het eens in de twee jaar naar
een werf brengen voor een grote
beurt. „Ik heb dit schip omdat
ik zo'n hoogaars niet kan beta
len. Prachtige schepen. Kijk
naar die kont. Daar kan geen
vrouw tegenop."
Een deel van de bemanning van
de Zeeuwse hoogaarzen wisselt
elkaar vrijdag af. De redactie
van de PZC heeft de afgelopen
week meegevaren en zet met de
ze aflevering een punt achter de
serie over Sail Amsterdam 2005.
De Yerseke 36, het vlaggenschip
van Stichting Behoud Hoogaars
leidt morgen de stoet hoogaar
zen bij de vlootschouw. Zondag
avond varen ze terug naar Zee
land; nog een reis van twee a
drie dagen voor de boeg.
Jeffrey Kutterink
De Zeeuwse hoogaarzen kunnen rekenen op de nodige belangstelling. foto Jeffrey Kutterink
gen een theater aan de Zuidsin
gel. Nu is het een debacle gewor
den waarbij wij de financiële ge
volgen voor de inwoners van
Middelburg willen beperken.
Die gevolgen kunnen groot zijn
als een andere locatie wordt ge
kozen, vooral als we onder cura
tele van de provincie komen te
staan." De SGP neemt definitief
een standpunt in na de discussie
in de commissie volgende week.
Volgens PvdA-fractievoorzitter
S. Szarafinski kan op de Punt
goedkoper worden gebouwd
dan aan de Zuidsingel. „Bij de
berekening van de alternatieve
locaties' heeft het college bijna
vier miljoen opgeteld voor een
parkeergarage aan de Zuidsin
gel. Wij zouden daar nooit los
een parkeergarage bouwen. In
de bedragen zit ook een grote af
koopsom voor de aannemer die
het theater zou bouwen. Als je
dat soort dingen om weet te bui
gen, is De Punt goedkoper dan
de Zuidsingel."
Het is niet de eerste keer dat de
PvdA met de Punt komt als loca
tie voor het theater. Toenmalig
fractievoorzitter W. Kooiman
hield voor de verkiezingen van
2002 ook al een pleidooi voor
die plaats. Van dat standpunt
werd op de avond voor de verkie
zingen publiekelijk afstand ge
nomen. Szarafinski vindt niet
dat de partij haar geloofwaar
digheid verliest door nu weer
voor de Punt te kiezen. „Van on
ze huidige fractie zat toen nie
mand in de raad."
De uiterste consequentie van
het standpunt van de PvdA zou
kunnen zijn dat wordt gekozen
voor het verbouwen van de
huidige schouwburg, omdat
voor een theater in de Mortiere,
de derde optie, niet genoeg
draagvlak 'is. CDA-fractievoor-
zitter J. Kodde voelt zich onder
druk gezet door coalitiegenoot
PvdA. „Op deze manier wordt
de komende discussie geblok
keerd." K. Hamelink (Christen-
Unie) noemt het standpunt van
de PvdA 'een armzalige poging
om het gezicht te redden voor de
kiezers'. „Ik moét nog zien of ze
hieraan vasthouden. Het zou
best kunnen zijn dat ze, draai
konten als ze zijn, uiteindelijk
toch weer kiezen voor de Zuid
singel."
Dat is uitgesloten, zegt Szara
finski. „Voor de Zuidsingel is
geen draagvlak, onder de bevol
king. De Punt is ook een veel
mooiere plek. De N57 komt
straks langs die kant, we willen
Ramsburg opknappen. Het is
verstandig daar te investeren.
Daarmee kun je het hele gebied
opknappen."
door Jannes Goedbloed
VEERE - Op de Oudestraat in
Veere komen één voor één de
deelnemers van de Power Iiorse
Competition terug van de af-
standsrit. De rijtuigen met paar
den houden halt bij de juryle
den, die de tijd noteren. De paar
den dampen van de regen en de
inspanning.
„Het was voor ons heel lastig",
geeft deelneemster Joleen Brink
te kennen. „Dit paard kan al
leen maar hard." Op de afstands-
rit zijn er stukken waar ge
draafd moet worden en delen
waar het paard in stap verder
moet. Elk onderdeel moet een
bepaalde tijd duren, langer of
korter levert strafpunten op.
Brink; „Ik moest Elsie de hele
tijd inhouden om niet te hardie
gaan. Volgens mij was ik toch
nog steeds iets te snel."
De eerste van de twee competi-
tiedagen begon gisteren met
dressuur. „Daar zijn we in de de
Eén van de onderdelen van de Power Horse Competition vormt de afstandsrit. foto Lex de Meester
middenmoot geëindigd. Dat is
nog een hele prestatie, want El
sie is heel koppig. We hebben
ook een Arabische volbloed,
maar die heeft minder pit dan
deze." Joleen Brink en haar bij
rijder, ofwel groom, Anne Brink
verdwijnen met kar en paard
naar het volgende onderdeel, de
hindernisbaan.
Een tijdje later maakt het twee
span van Jurgen en Roger Talpe
uit België zijn opwachting. Dat
dit geen doorsnee trekpaarden
zijn, is gelijk te zien. Ze zijn gro
ter, iets minder zwaar gebouwd
en staan wat hoger op de benen.
Een omstander roept; „Is dat
één paardenkracht?" „Het zijn
er wel veertienantwoordt Jur
gen Talpe.
„Dat zijn echte Belgische trek
paarden", legt Buth uit. „In Bel
gië waren ze tot voor kort gro
tendeels verdwenen, maar in
Amerika werden ze nog ge
bruikt door de Amish. Roger Tal
pe heeft er een aantal naar Bel
gië gehaald en nu zijn ze weer in
opkomst." Vandaag is de twee
de dag van de competitie. Op
verschillende wijzen kunnen de
deelnemers hun rijvaardigheid
bewijzen op onder meer het ke
gel- en spiegelparcours. Daar
naast vinden trekpaardproeven
plaats en een presentatie met au
thentieke rijtuigen en landbouw-
karren op het hoofdterrein. Ook
worden er verschillende shows
gegeven.