PZC -v-, De koele kwaliteitsbeleving van Lexus lepmodder in samenwerking met ©AutoTrack.nl Aantrekkelijk zie www.autopoppe.nl (ÜIKS Bijdehand TEST Fiat komt in september met grote Punto Uw mobiliteitspartner! ZuidWest iilease AutoTrack.nl 0,6 bijlagen: 0113-315680 _-MC.nl redactie® pzc.nl ljS31,4460 AA Goes «tentie-exploitatie. en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^.Vlaanderen: 0114-372770; ^331-020-4562500. njdag 19 augustus 2005 Auto uc 0 AUTO POPPE 50 zo goed als nieuwe auto's tot 5.353,- onder de nieuwprijs! nieuwe Lexus GS 300 heeft een mooie, gladde lijn. Foto's Don van der Vaart v&ongesorteerd O Op Internet staan talrijke, prachtige autofoto's. Maar vind ze maar eens tus sen de oneindige reeks onscherpe en fletse kiekjes. Zonder doorzettingsvermogen en vierkante ogen een bijkans onmogelijke op gave. Auto presenteert deze week het resul taat van de zoektocht: fraaie panorama's, unieke zwart-wit composities en indrukwek kende wallpapers. U de lusten, wij de vierkan te ogen. Ga voor Links Voorgesorteerd naar de web site van de krant en klik op Auto. Lotus E»9e j O De rubriek De Peilstok keert terug op vrijdag 9 september J Zwart, snel en sexy Ik M aakt deze auto mij sexy? 1VI Dat vraagt eenderde van de automobilisten tussen de 18 en 24 jaar zich af alvorens een auto aan te schaffen. Vol gens de duizend respondenten uit een Brits onderzoek maakt De Aston Martin V12 de Aston Martin de bestuurder Vanquish, het meest sexy. Naast deze ty pische Britse sportauto scoren ook Ferrari en de BMW Z4 hoog. Ford Escort- en Skoda-rijders moeten vooral uit gaan van de eigen uitstraling. Hun merken eindigden on deraan. Een Skoda in het zwart biedt wellicht soelaas: de kleuren zwart en rood zijn het meest sexy. jxus is vijftien jaar bezig. Intussen steekt het Berk de gevestigde orde aardig naar de troon. Bijvoorbeeld met de nieuwe GS, mid- pklasser en concurrent van de Mercedes E, liidi A6 en BMW 5. Een verbluffend gladde Bto met mooie techniek. Als het moet zelfs llfsturend. Door Rien van der Steen De nieuwe Lexus GS 300 is aanzien lijk fraaier dan het vorige model. En de verfijning draaft heel erg ver door. Zover, dat je je afvraagt wat ze aan de volgende nog moeten verbete ren. Met andere woorden: het is wel erg gladjes allemaal. Geen auto die bijzonder tot de ver beelding spreekt. Eenvoudig omdat hij zo af is. In zo'n GS be leef je de zakelijke kwaliteit. En da's een beetje koel. De Japanners hebben prachtige materialen gebruiktvoor de aankleding van deze auto. Hang- en sluitwerk is perfect, de zitplek is voortreffelijk en het stuurgedrag voorbeeldig. De motor is heel stil, maar de carrosserie veroorzaakt wel wat windgeruis. Ondanks de fraaie, lage coupévorm die achterin toch een redelijk zitplekje Lexus CS 300 Business Uitrusting: tien airbags, sta- ®eitsysteem, xenon txxhtverlichting, achterver- khting met led's, sperdiffe- ■•entieel, bandenspannings waarschuwing en parkeer- liulp met achteruitrijcame- ta,lichtmetalen wielen. Motor/techniek: 3.0 V6 24v "iet 249 pk, 4.3 V8 met 300 pk-Maximum koppel 310 01417 Nm bij 3.500 toeren. 2«traps automaat L» b xih: 4,82 x 1,53 x 1,43 m Wielbasis: 2,85 m toaiörkel: 10,4 m Bagageruim: 430 liter Tankinhoud: 71 liter Gewicht: 1.650 kg Aanhanger geremd 2.000 kg Verbruik: 110 Prijs GS300 Business 57.250 euro GS430 83.400 euro G5430 President 90.100 euro Conclusie: Kwaliteitsbeleving kan ook een beetje saai zijn. -jm. Voor Gelikt uiterlijk Prijs Kwaliteit Tegen Rommelige bediening Donker interieur Toegang kofferruimte Cijfer: 8,5 Het interieur van de GS is nogal somber ingericht biedt aan niet te gek lange men sen. Wie heel lang is heeft het ook voor in de GS trouwens niet al te breed. Deze GS heeft achter wielaandrijving. En vermogen genoeg. Als de zescilinder (in het topmodel zit een V8) via een startknop op het dash board tot leven gewekt is, valt al op hoe stil de techniek werkt. Om niet te veel bedie ningsknopjes te hebben, is er ■een luikje waarachter een aan tal knopjes verdekt zit opge steld. De andere knopjes zitten her en der in het interieur en dat komt ietwat rommelig over. Veiligheid En dan kom je bij de techniek. Lexus gebruikt prima motoren. De 4.3 liter V8 is voorradig voor de GS 430, maar dat was-ie al een tijdje. Weinig mis mee trou wens. De V6 is vernieuwd. De 3.0 met directe benzine-injectie brengt het nu tot nog meer stil le kracht. Wat betreft de wielop hanging mag de GS prat gaan op dubbele driehoekige draagar- men (double wishbone) voor en een meervoudig stangenstelsel (multilink) aan de achterkant. Lexus heeft flink gewerkt aan de veiligheidsvoorzieningen: airbags voor de knieën van de voorinzitters en van die veilig heidsgordels die al beginnen aan te spannen als de sensor van de adaptieve cruise control denkt dat er een botsing aan zit te komen. Een uitnemend stabi- liteitssysteem is ook (als extra) voorradig. Niet alleen afzonder lijke wielen worden geremd om de auto in het juiste spoor te houden, maar het 'vdim' (ve hicle dynamics integrated ma nagement) systeem kan de be sturing zelfs elektronisch over nemen. Zodat in een te snel ge nomen bocht onder- of over stuur gecompenseerd wordt zonder dat de bestuurder zelf wat onderneemt. Dus als rem men niet helpt, gaat de auto zelf aan het stuur trekken. Al leen in de duurste versie, dat spreekt. De basisprijs voor de GS300 Bu siness is heus niet gek. Al is de keuze voor een krachtbron bij zo'n Lexus wel tamelijk be perkt. Nog altijd geen diesel, in derdaad. Voor het eind van dit jaar is de kleinste IS de eerste Lexus met zo'n zelfontbrander. (Advertentie) Bet grappige van 'de marlet' is dat er telkens gaten in vallen. En het j|i niet zozeer de stratenma- ;als wel de slimme jongens Wals de kippen bij zijn om 'gaten op te vullen. Colin is zo'n linkmiechel. Hij mop het briljante idee een tbiis te vullen met nepmod- ■las ik in de krant. Want er 'al wél spuitbussen met luchtjes, lak in alle Rn van de regenboog en 1 gif tegen zoemend onge- Tmaar een spuitbus met lodder, die was er nog En dan moet zo'n ding er ntlijk vroeg of laat wél ko- Nu kan ik me voorstellen Per lezers zijn die zich een N beetje afvragen wat het ban zo'n spuitbus is. Wel- spuit de nepinodder (die UWens eigenlijk gewoon éch ter is want ambachtelijk ^"geschraapt in het Engelse fj^hire) op strategische wen op je terreinwagen. Zo- bij er ineens lekker stoer °?atzien. Alsof je net terug- Column I 1 op 14 i Door Maks Mulder gekomen bent van een wilde tocht dwars door de natuur. Een paar maanden geleden schreef ik over deze patserbak- ken dat de wasstraat de wildste plek was die ze doorgaans za gen. Die trend heeft Dowse dus mooi doorbroken. Je moet er maar opkomen! „Wat is papa aan het doen Mam?" „Papa is even de terreinwagen lekker wild maken vent!" „Maar hij heeft zijn nette pak nog aan!" „Dat geeft niet knul, het is maar nepmodder." Misschien leun je ook nog wat veren en kippenbotten aan je grill lijmen. Met dunne stroken plakplastic nepkrassen opplak ken. Rood met gele foliestro ken aan je uitlaatpijp hangen zodat het net lijkt alsof er vuur uitkomt. Maar om het écht hele maal af te maken zou ik per soonlijk toch in alle schermen en deuren flink wat niet van echt te onderscheiden deuken trappen. En natuurlijk het dak niet vergeten! Zodat iedereen denkt dat je een heuse koprol gemaakt hebt. Omdat me in eens héél scherp voor ogen staat hoe een échte terreinwa gen eruit moet zien overweeg ik een bedrijf te beginnen die zo'n metamorfose voor de druk bezette zakenman in orde maakt. Niet goedkoop natuur lijk maar gegarandeerd goed! Want als Dowse gaten in de marlet weet op te vullen met nepmodder wil ik ook wel eens proberen mijn beste beentje voor te zetten. Om er eens naar hartelust mee na te trappen! De nieuwe Punto is duidelijk groter geworden. www.zuidwestlease.nl De snelste Golf heet al jaren geen GTI meer, maar R32. En Volkswagen voegt hem nu ook in de vijfde generatie van de po pulaire middenklasser als topmodel aan de reeks toe. Vanaf 17 november staat hij bij de dealer. De aandui- Topper onder de VW Golf jes: de nieuwe R32. Door Rien van der Steen Fiat onthult de nieuwe Punto, die voortaan Grande Punto ge noemd wordt. De opvolger van de Punto moet opnieuw marktleider zien te worden in het segment van de compacte hatchbacks. Van de huidige Punto verkocht Fiat sinds 1993 zes miljoen exempla ren. Het is wederom Giugiaro die van de fabrikant in Turijn de op dracht kreeg de auto te ontwer pen. De nieuwe auto is 4.03 meter lang, 19 cm. langer dan het hui dige model. De wielbasis groei de met 5 cm. naar 2,51 m. Hij komt in september wederom als drie- en vijfdeurs. Met twee benzinemotoren (1.2/65 pk en 1.4/77 pk) en vier common rail turbodiesels (1.3/75 en 90 pk, 1.9/120 pk en een 1.9 met 130 pk). De huidige Punto blijft nog een tijdje in productie. Bolle vormen kenmerken de Flat Grande Punto. Foto's GPD ding R32 slaat bij deze Golf op de permanente aandrij ving op alle vier de wielen door een 3,2 liter V6-motor. Deze machine levert 250 pk en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee haalt de Golf R32 een topsnelheid van 250 km/h en sprint hij in 6,5 seconden vanuit stilstand naar de 100. Indiende optionele, halfautomatische DSG-versnellings- bak (met twee koppelingen)is gemonteerd, is de sprint- tijd naar de 100 zelfs nogiets korter:6,2 seconden. De Golf R32 is van buiten herkenbaar aan de grotere koel luchtopeningen in de bumper, 18 inch lichtmetalen wie len met 225/40 banden, blauw gelakte remklauwen en twee uitlaten van gepolijst roestvrij staal. Het interieur ademt sportiviteit en luxe met speciaal ontw©rpen in strumenten, sportstoelen, aluminium pedalen, een au- diosysteem met tien luidsprekers, volautomatische air conditioning, een regensensor, een automatisch dim mende binnenspiegel en een waarschuwingssysteem voor de bandenspanning. De prijs van de Golf R32 is nog niet bekendDe prijs is nog niet bekend. De allergrootste autosite van Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17