PZC
-v-,
De koele kwaliteitsbeleving van Lexus
lepmodder
in samenwerking met ©AutoTrack.nl
Aantrekkelijk
zie www.autopoppe.nl
(ÜIKS
Bijdehand
TEST
Fiat komt in september met grote Punto
Uw mobiliteitspartner!
ZuidWest
iilease
AutoTrack.nl
0,6 bijlagen: 0113-315680
_-MC.nl
redactie® pzc.nl
ljS31,4460 AA Goes
«tentie-exploitatie.
en Midden-Zeeland: 0113-315520;
^.Vlaanderen: 0114-372770;
^331-020-4562500.
njdag 19 augustus 2005
Auto
uc 0 AUTO POPPE
50 zo goed als nieuwe auto's
tot 5.353,- onder de nieuwprijs!
nieuwe Lexus GS 300 heeft een mooie, gladde lijn.
Foto's Don van der Vaart
v&ongesorteerd
O Op Internet staan talrijke, prachtige
autofoto's. Maar vind ze maar eens tus
sen de oneindige reeks onscherpe en fletse
kiekjes. Zonder doorzettingsvermogen en
vierkante ogen een bijkans onmogelijke op
gave. Auto presenteert deze week het resul
taat van de zoektocht: fraaie panorama's,
unieke zwart-wit composities en indrukwek
kende wallpapers. U de lusten, wij de vierkan
te ogen.
Ga voor Links Voorgesorteerd naar de web
site van de krant en klik op Auto.
Lotus E»9e j
O De rubriek De Peilstok keert terug op vrijdag 9 september J
Zwart, snel en sexy
Ik M aakt deze auto mij sexy?
1VI Dat vraagt eenderde van
de automobilisten tussen de
18 en 24 jaar zich af alvorens
een auto aan te schaffen. Vol
gens de duizend respondenten
uit een Brits onderzoek maakt De Aston Martin V12
de Aston Martin de bestuurder Vanquish,
het meest sexy. Naast deze ty
pische Britse sportauto scoren ook Ferrari en de BMW
Z4 hoog. Ford Escort- en Skoda-rijders moeten vooral uit
gaan van de eigen uitstraling. Hun merken eindigden on
deraan. Een Skoda in het zwart biedt wellicht soelaas:
de kleuren zwart en rood zijn het meest sexy.
jxus is vijftien jaar bezig. Intussen steekt het
Berk de gevestigde orde aardig naar de
troon. Bijvoorbeeld met de nieuwe GS, mid-
pklasser en concurrent van de Mercedes E,
liidi A6 en BMW 5. Een verbluffend gladde
Bto met mooie techniek. Als het moet zelfs
llfsturend.
Door Rien van der Steen
De nieuwe Lexus
GS 300 is aanzien
lijk fraaier dan
het vorige model.
En de verfijning
draaft heel erg ver door. Zover,
dat je je afvraagt wat ze aan de
volgende nog moeten verbete
ren. Met andere woorden: het is
wel erg gladjes allemaal. Geen
auto die bijzonder tot de ver
beelding spreekt. Eenvoudig
omdat hij zo af is. In zo'n GS be
leef je de zakelijke kwaliteit. En
da's een beetje koel.
De Japanners hebben prachtige
materialen gebruiktvoor de
aankleding van deze auto.
Hang- en sluitwerk is perfect,
de zitplek is voortreffelijk en
het stuurgedrag voorbeeldig.
De motor is heel stil, maar de
carrosserie veroorzaakt wel wat
windgeruis. Ondanks de fraaie,
lage coupévorm die achterin
toch een redelijk zitplekje
Lexus CS 300 Business
Uitrusting: tien airbags, sta-
®eitsysteem, xenon
txxhtverlichting, achterver-
khting met led's, sperdiffe-
■•entieel, bandenspannings
waarschuwing en parkeer-
liulp met achteruitrijcame-
ta,lichtmetalen wielen.
Motor/techniek: 3.0 V6 24v
"iet 249 pk, 4.3 V8 met 300
pk-Maximum koppel 310
01417 Nm bij 3.500 toeren.
2«traps automaat
L» b xih: 4,82 x 1,53 x 1,43 m
Wielbasis: 2,85 m
toaiörkel: 10,4 m
Bagageruim: 430 liter
Tankinhoud: 71 liter
Gewicht: 1.650 kg
Aanhanger geremd 2.000 kg
Verbruik: 110
Prijs GS300 Business 57.250 euro
GS430 83.400 euro
G5430 President 90.100 euro
Conclusie: Kwaliteitsbeleving kan
ook een beetje saai zijn.
-jm. Voor Gelikt uiterlijk
Prijs
Kwaliteit
Tegen Rommelige bediening
Donker interieur
Toegang kofferruimte
Cijfer: 8,5
Het interieur van
de GS is nogal
somber ingericht
biedt aan niet te gek lange men
sen. Wie heel lang is heeft het
ook voor in de GS trouwens
niet al te breed.
Deze GS heeft achter
wielaandrijving. En vermogen
genoeg. Als de zescilinder (in
het topmodel zit een V8) via
een startknop op het dash
board tot leven gewekt is, valt
al op hoe stil de techniek
werkt. Om niet te veel bedie
ningsknopjes te hebben, is er
■een luikje waarachter een aan
tal knopjes verdekt zit opge
steld. De andere knopjes zitten
her en der in het interieur en
dat komt ietwat rommelig
over.
Veiligheid
En dan kom je bij de techniek.
Lexus gebruikt prima motoren.
De 4.3 liter V8 is voorradig voor
de GS 430, maar dat was-ie al
een tijdje. Weinig mis mee trou
wens. De V6 is vernieuwd. De
3.0 met directe benzine-injectie
brengt het nu tot nog meer stil
le kracht. Wat betreft de wielop
hanging mag de GS prat gaan
op dubbele driehoekige draagar-
men (double wishbone) voor en
een meervoudig stangenstelsel
(multilink) aan de achterkant.
Lexus heeft flink gewerkt aan
de veiligheidsvoorzieningen:
airbags voor de knieën van de
voorinzitters en van die veilig
heidsgordels die al beginnen
aan te spannen als de sensor
van de adaptieve cruise control
denkt dat er een botsing aan zit
te komen. Een uitnemend stabi-
liteitssysteem is ook (als extra)
voorradig. Niet alleen afzonder
lijke wielen worden geremd
om de auto in het juiste spoor
te houden, maar het 'vdim' (ve
hicle dynamics integrated ma
nagement) systeem kan de be
sturing zelfs elektronisch over
nemen. Zodat in een te snel ge
nomen bocht onder- of over
stuur gecompenseerd wordt
zonder dat de bestuurder zelf
wat onderneemt. Dus als rem
men niet helpt, gaat de auto
zelf aan het stuur trekken. Al
leen in de duurste versie, dat
spreekt.
De basisprijs voor de GS300 Bu
siness is heus niet gek. Al is de
keuze voor een krachtbron bij
zo'n Lexus wel tamelijk be
perkt. Nog altijd geen diesel, in
derdaad. Voor het eind van dit
jaar is de kleinste IS de eerste
Lexus met zo'n zelfontbrander.
(Advertentie)
Bet grappige van 'de
marlet' is dat er telkens
gaten in vallen. En het
j|i niet zozeer de stratenma-
;als wel de slimme jongens
Wals de kippen bij zijn om
'gaten op te vullen. Colin
is zo'n linkmiechel. Hij
mop het briljante idee een
tbiis te vullen met nepmod-
■las ik in de krant. Want er
'al wél spuitbussen met
luchtjes, lak in alle
Rn van de regenboog en
1 gif tegen zoemend onge-
Tmaar een spuitbus met
lodder, die was er nog
En dan moet zo'n ding er
ntlijk vroeg of laat wél ko-
Nu kan ik me voorstellen
Per lezers zijn die zich een
N beetje afvragen wat het
ban zo'n spuitbus is. Wel-
spuit de nepinodder (die
UWens eigenlijk gewoon éch
ter is want ambachtelijk
^"geschraapt in het Engelse
fj^hire) op strategische
wen op je terreinwagen. Zo-
bij er ineens lekker stoer
°?atzien. Alsof je net terug-
Column
I 1 op 14
i
Door Maks Mulder
gekomen bent van een wilde
tocht dwars door de natuur.
Een paar maanden geleden
schreef ik over deze patserbak-
ken dat de wasstraat de wildste
plek was die ze doorgaans za
gen. Die trend heeft Dowse dus
mooi doorbroken. Je moet er
maar opkomen!
„Wat is papa aan het doen
Mam?"
„Papa is even de terreinwagen
lekker wild maken vent!"
„Maar hij heeft zijn nette pak
nog aan!"
„Dat geeft niet knul, het is
maar nepmodder."
Misschien leun je ook nog wat
veren en kippenbotten aan je
grill lijmen. Met dunne stroken
plakplastic nepkrassen opplak
ken. Rood met gele foliestro
ken aan je uitlaatpijp hangen
zodat het net lijkt alsof er vuur
uitkomt. Maar om het écht hele
maal af te maken zou ik per
soonlijk toch in alle schermen
en deuren flink wat niet van
echt te onderscheiden deuken
trappen. En natuurlijk het dak
niet vergeten! Zodat iedereen
denkt dat je een heuse koprol
gemaakt hebt. Omdat me in
eens héél scherp voor ogen
staat hoe een échte terreinwa
gen eruit moet zien overweeg
ik een bedrijf te beginnen die
zo'n metamorfose voor de druk
bezette zakenman in orde
maakt. Niet goedkoop natuur
lijk maar gegarandeerd goed!
Want als Dowse gaten in de
marlet weet op te vullen met
nepmodder wil ik ook wel eens
proberen mijn beste beentje
voor te zetten. Om er eens naar
hartelust mee na te trappen!
De nieuwe Punto is duidelijk groter geworden.
www.zuidwestlease.nl
De snelste Golf heet al
jaren geen GTI meer,
maar R32. En Volkswagen
voegt hem nu ook in de
vijfde generatie van de po
pulaire middenklasser als
topmodel aan de reeks toe.
Vanaf 17 november staat
hij bij de dealer. De aandui-
Topper onder de VW Golf
jes: de nieuwe R32.
Door Rien van der Steen
Fiat onthult de nieuwe Punto,
die voortaan Grande Punto ge
noemd wordt.
De opvolger van de Punto moet
opnieuw marktleider zien te
worden in het segment van de
compacte hatchbacks. Van de
huidige Punto verkocht Fiat
sinds 1993 zes miljoen exempla
ren.
Het is wederom Giugiaro die
van de fabrikant in Turijn de op
dracht kreeg de auto te ontwer
pen.
De nieuwe auto is 4.03 meter
lang, 19 cm. langer dan het hui
dige model. De wielbasis groei
de met 5 cm. naar 2,51 m. Hij
komt in september wederom
als drie- en vijfdeurs.
Met twee benzinemotoren
(1.2/65 pk en 1.4/77 pk) en vier
common rail turbodiesels
(1.3/75 en 90 pk, 1.9/120 pk en
een 1.9 met 130 pk).
De huidige Punto blijft nog een
tijdje in productie.
Bolle vormen kenmerken de Flat
Grande Punto. Foto's GPD
ding R32 slaat bij deze Golf op de permanente aandrij
ving op alle vier de wielen door een 3,2 liter V6-motor.
Deze machine levert 250 pk en is standaard gekoppeld
aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee
haalt de Golf R32 een topsnelheid van 250 km/h en
sprint hij in 6,5 seconden vanuit stilstand naar de 100.
Indiende optionele, halfautomatische DSG-versnellings-
bak (met twee koppelingen)is gemonteerd, is de sprint-
tijd naar de 100 zelfs nogiets korter:6,2 seconden. De
Golf R32 is van buiten herkenbaar aan de grotere koel
luchtopeningen in de bumper, 18 inch lichtmetalen wie
len met 225/40 banden, blauw gelakte remklauwen en
twee uitlaten van gepolijst roestvrij staal. Het interieur
ademt sportiviteit en luxe met speciaal ontw©rpen in
strumenten, sportstoelen, aluminium pedalen, een au-
diosysteem met tien luidsprekers, volautomatische air
conditioning, een regensensor, een automatisch dim
mende binnenspiegel en een waarschuwingssysteem
voor de bandenspanning. De prijs van de Golf R32 is nog
niet bekendDe prijs is nog niet bekend.
De allergrootste autosite van Nederland