Op zoek naar seks PZC Ryu Murakami Ook na Vroege Vogels blijft de poëzie sprekei Ivo de woensdag 17 augustus 2005 proza Majgull Axelsson: De vrouw die ik nooit was - Haar naam zegt het al. MaryMarie noemen haar vrienden haar, deze vrouw met twee persoonlijkheden in de nieuwe roman van de Zweedse bestsellerschrijfster Majgull Axelsson. Aan de ene kant is er de altijd dienende Mary, die tactvol pro beert te zwijgen over hoe haai man een invalide werd: hij viel uit een raam, terwijl hij in een obscuur Oost-Europees land een prostituee bezocht. Deze Ma ry wordt minister voor Ontwik kelingshulp. De andere Marie trekt de stek ker uit het beademingsappa raat, waaraan haar man ligt en belandt voor zes jaar achter de tralies. Maar welke keuze maakt MaryMarie werkelijk? Hoewel het geen sleutelroman is, komen in het boek talloze re cente Zweedse schandalen in de politiek aan de orde. Axelsson brak internationaal door met haar boek 'Aprilheks', waarvan alleen in Nederland al 80.000 exemplaren werden verkocht. In Zweden is ook haar nieuwste roman door de pers de hemel in- geprezen. Het geldt daar als 'een fabelachtig verhaal'. Vertaling Janny Middelbeek- Oortgiesen, uitgeverij De Geus, 382 pag., €22,50. Robert van Gulik: Klokken van Kao-Yang Halssnoer en kale bas - Een plaatje van een grijn zende Chinese man die een half ontblote vrouw betrapt, met daaronder het zinnetje: 'Een on verwachte bezoeker verrast Zui vere Jade'. Het was om dit soort illustra ties, maar misschien ook wel om soms niets verhullende stukken tekst over gruwelijke verkrach tingen en moorden, dat het schrijver Arthur Japin in zijn jeugd lange tijd verboden was de Rechter Tie-Mysteries van Robert van Gulik te lezen. Het staat te lezen in de inleiding van Arthur Japin bij een heruitgave van Van Guliks Klokken van Kao-Yang. Ab Visser, die Van Gulik ook gekend heeft en de in leiding schreef bij Halssnoer en kalebas, een ander Rechter Tie-mysterie, roemt de beschei denheid die Van Gulik kenmerk te. De heruitgaven verschijnen bij De Boekerij en het is de bedoe ling dat er telkens een andere in leider wordt gezocht, die 'iets' met Van Gulik en diens boeken heeft. Eerder verschenen bij Ra- venberg Pers 'Fantoom in Foe-lai' met een inleiding van si noloog Wilt Idema en 'Het Chi nese lakscherm', ingeleid door Janwillem van de Wetering. Na die twee delen moest die uitgeverij de serie sta ken. De Boekerij heeft het initia tief nu overgenomen. De prachti ge illustraties in de boeken zijn van de hand van Van Gulik zelf. Klokken van Kao-Yang, uitgeve rij De Boekerij, 270 pag., €10,-. Halssnoer en kalebas, uitgeverij De Boekerij, 170 pag., €10,-. oor de grootste varia tie op het gebied van betaald geslachtsver keer kan men al sinds onheug lijke tijden in Japan terecht. Naast de vormen van amuse ment die ook in het Westen bekend zijn, heb je er het handwerk van prostituees die volstaan met je in te zepen en te pamperen, als was je een pasgeboren zuigeling. Bij zo'n divers aanbod is de klant gebaat bij een ervaren consumentenman. De Japan se succesauteur Ryu Muraka mi heeft een roman geschre ven die handelt over drie da gen uit het leven van een der gelijk personage. Kenji, de ikfiguur van In de misosoep, is tegen een be paald uurtarief bereid sekstoe risten wegwijs te maken in de erotische pretparken van de mil joenenstad Tokio. Hij wordt ge charterd door Frank, een volge vreten Amerikaanse zakenman die zich na het afsluiten van een succesvolle deal wil trakteren op seksueel vermaak. Samen do len ze langs kroegen en nacht clubs, op zoek naar die ene ver vulling die alle andere lusten zal uitdoven. Dit laatste klinkt misschien wat hoogdravend, maar Murakami kent ongetwij feld klassieken als Dantes 'Hel' en 'Ulysses' van James Joyce, om maar twee vermaarde tek sten te noemen waarin een gids iemand anders door een even on bekende als unheimische wereld loodst. Een Japanse literaire traditie waarbij Murasaki aanknoopt, is die van de bordeelliteratuur. Maar in dit geval is het oude genre gekruid met enige elemen ten van overzee. Er moet dan vooral worden gedacht aan het groezelige realisme van een boek als 'American Psycho' (1991). In die griezelroman leg de Brett Easton Ellis het karak ter van een seriemoordenaar bloot. Murakami heeft Kenji's tegenspeler Frank naar dat voor beeld gemodelleerd. Al vroeg in het verhaal wordt on ze gids bekropen door het bange vermoeden dat zijn klant de da der is van een nog onbekende moordpartij waarbij geld uit de zak van het slachtoffer is ver dwenen. Hij wordt daarin ge stijfd wanneer hij met bloed be vlekte bankbiljetten uit Franks zakken ziet komen. In de uren en dagen daarna nemen zijn ver denkingen alleen maar toe. Zo vindt hij op zijn deur een postze- Ryu Murakami gelgroot stukje menselijke huid. Het kan niet anders of dat moet erop zijn vastgeplakt door de man in wie hij al meer en meer al het onmenselijke, onechte en afschrikwekkende belichaamd ziet. De finale bevestiging komt in een episode die verhaalt hoe Kenji en Frank in een karaoke- tent een stel nachtvogels hebben weten te lijmen. Eerst ziet Kenji hoe zijn Amerikaanse psycho paat alle omstanders, het mana gement van de zaak incluis, in de ban van zijn kille blik weet te slaan, om ze vervolgens de strot af te snijden dan wel de nek om te draaien. Als lezer ben je aanvankelijk geneigd een en ander te duiden als een nacht merrie waaruit de hoofdpersoon weldra opgelucht zal ontwaken, maar net als hij ben je al gauw gedwongen om aan te nemen dat de slachtpartij onwrikbaar past in zijn volle bewustzijn. Frank maakt er geen geheim van dat hij ook Kenji graag aan het mes zou hebben geregen, maar dat hij daar van heeft afge- zien omdat hij hem nodig heeft voor een speciale Japanse Oudejaarsavondervaring. Vol gens oud gebruik zijn er dan tempelklokken die honderdacht maal luiden, om daarmee de ge dweeë toehoorders van hun vele slechte eigenschappen te zuive ren. In deze ontknoping krijgt illustratie Martien Bos/GPD Murakami's roman cultuurkriti sche allures. In een bewogen slottirade roept Frank zich uit tot het vleesgeworden virus dat de mensheid van haar kwade vruchten zal ontdoen. Het lijkt erop dat Kenji die mening deelt, want ook hij laat zich bij het spuien van bezwaren tegen de tijdgeest niet onbetuigd. Dat zijn gruwelijke belevenissen 1 geen kwade droom maar barre werkelijkheid zijn, is naar zijn inzicht te danken aan de onver schilligheid en harteloosheid van de Japanse samenleving. Al vroeg maakt hij ons deelgenoot van zijn overtuiging dat het kwaad voortkomt uit emotione le leegte, een leegte die zich bij uitstek manifesteert in de seksin dustrie. Jaap Goedegebuure Ryu Murakami: In de misosoep - Ver taald door Jos Vos, Uitgeverij De Ar beiderspers, 199 blz., €18,95. De versierder Hij praat in de maand mei al over meiden Hij zanikt z'n collega's aan hun kop En elke dag van juni schept-ie op Over de bedjes die hij zal gaan spreiden Hij is een Casanova in de dop Bezeten van versieren en verleiden Straks komen ze: de promiscue tijden Vakantie: de wellustigheid ten top Er komt vanzelf geen bliksem van terecht En eenzaam ligt-ie op het volle strandje Geen meisje dat wat wil of doet of zegt De felbegeerde orgie gaat niet door Hij huurt in z'n hotel een pornobandje En dat vertelt-ie na op z'n kantoor Ivo de Wijs (geb.1945) Zwanen toeteren hoe-hoe hoe. Zwanen trompetteren oeng-heu oeng-heu. Zwanen zouden volgens oude verhalen vlak voor hun dood de zoge noemde zwanenzang aanheffen. Sokrates had het al over 'zwa nen die, wanneer zij voelen dat ze moeten sterven, meer en be ter gaan zingen dan ooit tevo ren.' De meeste mensen verkla ren dat laatste lied uit verdriet, Sokrates 'uit blijdschap dat ze naar de god kunnen gaan die zij dienen.' Zwanenzang, het af scheid van de zwaan, het af scheid van de zanger. Het af scheid van Ivo de Wijs in dit ge val. Hij stopte met het presenteren van Vroege Vogels, het radiopro gramma over natuur en milieu. De gedichten die hij de afgelo pen jaren voor de uitzending schreef, bundelde hij in Vroege Vogels' Zwanezang. Een bundel in het teken van het afscheid, ze ker niet alleen zijn eigen af scheid. 'Na' is het sleutelwoord en het stopwoord in het boek, het na van nadien, het na van af gelopen. Het na van eindeloos veel meer, zoals hij laat zien in 'Na na na' dat onweerstaanbaar begint: 'Het najaar maakt neer slachtig En de nadelen zijn naar Het nageslacht is lastig En de naweeën zijn zwaar De nasleep is te heftig En het nage recht te zoet En de navel zit vol pluisjes'. Nadien en afgelopen: die tijd komt nooit meer terug. De tijd van het veer Vlissingen-Bres- kens bijvoorbeeld, goed bekend bij Ivo de Wijs die zijn 'tierigste vakanties vierde In het mooie Zeeuwse land'. Hij bezingt alle seizoenen, maar bovenal het va kantieseizoen. Veel aandacht be steedt hij aan het na-de-vakan- tie-gevoel, zoals in het sonnet 'De versierder'. Bij deze monte re dichter mislukken alle vakan ties, de vakantie van de Neder lander die te graag één wil met de Fransen, de vakanfei de verwende kampeerder,de kantie van de vijftig met zijn twintig jaar j# tweede vrouw Venetië bez« De Wijs heeft meestal» woorden nodig om véél te i gen. En als de toepast; term nog niet bestaat, maai; die gewoon zelf. Het protj in Venetië: 'Ze is niet n» en niet concertig.' Dat der- dichten zo welkom z eerste werkdag na de saaie kantie, ligt aan het si taal. Zo heeft hij het overè ge-bloeddruk-lage-landen Tussen weinig andere b vind je het allemaal bij t een ode op stamppot en ees net vol schapenspot, ea hondenvers en een dooi broeikaseffect ontsporend' op de lente, gedichten voorn de kerstdag en de derde din- in september. Geen onden is te min voor deze be gelegenheidsdichter, zondagochtend was er ras genheid. Wat gebeurt er oi dwang weg is? Komt er een: volg op deze zwanenzang! laatste gedicht in de bu heet 'Ik schrijf gewoon hoor'. Oeng-heu. Hoe-hoe-hoe. Mario Mos Ivo de Wijs: Vroege Vogels' Zi zang. Verzen uit het VARA-gm ma Vroege Vogels (2003-26(1:, geverij Nijgh Van Ditrm. pag., 11,90. Rudy Kousbroek Herinnerde omhelzingen iehier de mooiste auto van alle tij den: de Alfa Romeo Super Sprint 1750 - een wonder, zoals alles uit 1929 (mijn geboortejaar). Zo adembenemend perfect dat ik er niet genoeg van krijg om naar deze foto te kijken. De vorm geving, van Zagato, is in mijn ogen de mooiste verwezenlijkte vorm van een automobiel. Dat is niet voor 100 de verdienste van Zaga to, het ontwerp berust ook op de basisvorm van auto's in die tijd: vier wielen met eigen spatborden, de (open) carosserie netjes binnen die wielen (dus niet overbloezend); radiator voorop, lange motorkap die aan de zijkanten opent (en dus niet van boven als een putdek sel), losse koplampen, stuur rechts - aan die beschrijving beantwoorden de meeste auto's van goede kwaliteit uit de bloeitijd van de au tomobielindustrie - d.w.z. de jaren '20. Maar de vormgeving van Zagato is bovendien van een ongeëvenaarde perfectie, mooier dan al zijn tijdgenoten, met inbegrip van Bugat- ti's, Delages, Lagonda's en what have you. Al les er aan is licht en elegant en van de juiste proporties, het past precies, er zit niets te veel aan; de vorm verraadt kracht, evenwicht en wendbaarheid; alles heeft de juiste lengte, de juiste kromming, alles zit op de juiste plaats en je kunt overal bij. En dan wat onzichtbaar is op de foto: de 6-cylinder motor van 1750 cc met compressor en bovenliggende nokkenas- sen, die 85 paardekrachten ontwikkelde bij 4500 omwentelingen per minuut. Het was de eerste auto die de Mille Miglia aflegde met een snelheid van gemiddeld meer dan 100 km/u. Dat was in 1930, met aan het stuur de bezeten tovenaar Tazio Nuvolari, die zijn concurren ten toeriep dat hij ze in alles de baas was, zelfs op de fiets. Ik heb eens het voorrecht gehad met een nog bestaand exemplaar van deze Alfa Romeo te rijden - dat is iets als met een van de grootste minnaressen van alle tijden naar bed te zijn ge weest. Cleopatra, Sarah Bernhardt, Greta Gar- bo, Marisa Berenson. Dat was in Engeland, in de jaren '60. Ik kijk naar de foto en probeer het me voor te stellen; maar helaas, herinner de omhelzingen hebben niet meer realiteit dan schaduwen in een lege kamer, zij schenken geen vervulling, het enige wat ervan overblijft is verlangen naar herhaling. Nog een keer. En nog eens. Dat krijgt in dit geval de gedaante van begeerte om zo'n auto te kunnen kopen, compleet met die nieuwe Pirelli-banden - maakten ze ze nog maar! De auto bedoel ik, niet de banden, die bestaan nog. Waarom niet ook de auto? Dit leidt tot de vraag waarom oudere modellen niet meer wor den gemaakt, industrieel is dat toch niet zo'n heksentoer en er zou zonder twijfel vraag naar zijn. In onze wereld van overdaad zijn de gek ste dingen beschikbaar, maar dat niet, of al leen in een waardeloze vorm, zoals de tegen woordige versie van de Volkswagen kever. Een moderne reproductie van de Alfa 1750, dat zou nog eens wat anders zijn dan dat droe vige koekblik uit Wolfsburg. En het ongelofe lijke is: het heeft bestaan! In de jaren '70 adver teerde Alfa Romeo met een commercieel ver krijgbare replica van de 1750, weliswaar van binnen niet helemaal authentiek, maar goed genoeg voor mij, gesteld dat ik hem kon beta Foto Alfa Romeo len. Helaas, ik heb er nooit een gezien en er la ter ook nooit meer iets over gehoord. Heb ik het gedroomd? Het leidt ook weer tot de oude vraag naar de reproduceerbaarheid van kunst. Volgens mij kan dat met alle conceptuele kunstwerken. Daar kunnen met volledig behoud van authen ticiteit nieuwe exemplaren van worden ge maakt. Een egaal blauw doek, gemaakt met de zelfde verf, is een echte Yves Klein, alle protes ten ten spijt. Die zijn alleen maar ontsproten aan de zorg om de prijs hoog te houden. Zulke kunstwerken zijn in alle opzichten vergelijk baar met een technisch ontwerp. De ene Citroën 2CV is niet een kopie maar precies even echt als een andere. Als de firma Citroën ze weer volgens hetzelfde recept ging maken (deden ze het maar!), dan zouden dat volkomen authentieke Citroën 2 CV's zijn. Verkoopafdeling van Alfa Romeo! Laat ze toch lopen, die nieuwe modellen die niet zijn te onderscheiden van andere merken, houd op te concurreren met de Japanners en keer terug tot uw diepste zelf, de 1750. Een moderne mo tor, soit, dat mag desnoods, maar verder alles volgens de tekeningen. Maak ze bij duizendtal len, voor een betaalbare prijs, en de wereld ligt aan uw voeten. De Alfa van Morgen hoeft niet, geef ons die van gisteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22