jZC Veerstand egen plan oeristenpas PZC 50% ;/ertrouwd gebied oogt plots heel anders vanaf het water KORTING Stenen voor de Schelphoek r L. GRATIS UV-ZONNEGLAZEN TILROE OPTIEK 'fine campings: te duur Nieuwe functie voor afgeschreven kanons Kamikazepiloot krijgt werkstraf Zeehondje gered Auto rolt in de sloot Met de hoogaars naar Sail Amsterdam editie Schouwen-Duiveland )ek1 Onze lezers zoeken zorgtaU int? uw vacature! A me nei30"BeVS' 77% van de mensen die werk zoeken in de zorgsector zoekt een nieuwe baan tussen de personeelsadvertenties in de PZC. JobTrack.nl, de banensite van de PZC en alle andere Wegener dagbladen, is de best bekeken vacaturesite van Nederland. De meest krachtige combinatie in personeelswerving: de PZC en JobTrack.nl Ook voor personeelswerving in de zorgsector. 1e\- Zes weken lang verschijnt deze zomer in de PZC de vakantierubriek. Elke zes dagen schrijft de redactie over een ander thema. Daarnaast laat de PZC elke dag het licht schijnen op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap. ALLE MERKEN EN SOORTEN GLAZEN - BRILCOLLECTIE 2005/2006 ZONNEBRIL OP STERKTE VANAF 40,00 MET INFORMEER NAAR DE MOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN WALSTRAAT 81 VLISSINGEN 0118-412370 VOOR ALLE AANBIEDINGEN KIJK OP WWW.TILROE.NL WGGGNGR dagbladen door Piet Kleemans SEROOSKERKE - Waterschap Zeeuwse Eilanden is begonnen met de voorberei ding van groot onderhoud aan het zuide lijk deéT van de dijk bij de Schelphoek. Gisteren werden de eerste schepen vol breuksteen gelost, waarna de stenen wer den vervoerd naar het aan te pakken dijk vak. Met donderend geraas wordt de dertigtons- laadbak van de vrachtwagen geleegd. In de verte nadert een collega met een nieu we lading. P. Sinke vof uit Kruiningen heeft het er druk mee. Sinds gistermorgen vroeg is het transport-, sloop-, en verhuur bedrijf met drie trucks in touw om de door schepen aangevoerde stenen te lossen. Daar zijn ze voorlopig nog wel even mee bezig, want alles bij elkaar is voor het groot onderhoud aan het dijkvak maar liefst tienduizend ton zogeheten breuk steen nodig. De stenen worden per schip vervoerd naar de loswal van De Schelp- hoek. Daar wordt het stortmateriaal over geladen in vrachtwagens, die het naar de uiteindelijke plaats van bestemming bren gen. Met een shovel en kranen wordt het geloste steen naar de dijkvoet geschoven en als uiteindelijk alles op zijn plaats ligt, wordt de breuksteenlaag aan elkaar 'ge kit' met gietasfalt. Tijdens de dijkverster king is geen fietsverkeer mogelijk over het buitendijkse fietspad naar Zierikzee. Fiet sers worden omgeleid via Serooskerkse- weg, Hoosjesweg en Inlaagweg. Als de werkzaamheden afgerond zijn - volgens de planning wordt dat half oktober - kun nen de fietsers gebruik maken van een nieuwe dijkovergang ter hoogte van de In laagweg. foto Dirk-Jan Gjeltema zeeuwse almanak Dieet De Zierikzeese had eens even flink uitgepakt met het eten. Allerlei lekkere en luxe hapjes waren ingeslagen. Een frisse salade, een carpac cio van ossenhaas, stokbrood met kruidenboter en een glaasje rosé stonden klaar op de netjes gedekte tafel. Het stel zou net gaan eten, toen een van de buurmeisjes haar hoofd om de hoek van de tuin deuren stak. Ze bekeek de luxe gerechten op de tafel eens kritisch. „Zijn jullie op dieet of zo?" ^0113-315649 «ozc.nl Sredactie@pzc.n| *£31,4460 AA Goes -witié-exploitatie: EJ'en Midden-Zeeland: 0113-315520; ts-Vlaanderen: 0114-372770; Jnaat 020-4562500. j 16 augustus 2005 Piet Kleemans SIKZEE - Kleine campings Schouwen-Duiveland zien ^in de plannen voor een toe- jenpas. Dat blijkt uit een en ige van de politieke partij it! De tegenstanders van de ivinden deze te duur voor zo- Itoeristen als ondernemers. toeristenpas - een soort su- aipknip waarmee betaald 1 worden, maar die ook kan Is bijvoorbeeld sleutel slagboom - is bedoeld hulpmiddel om het toeris- product Schouwen-Duive- _naar een hoger plan te til- DeRecron, belangenbeharti- ran de recreatieondeme- c,staat positief tegenover de .maar blijkens de Alert-en- t dat niet voor de vol- igeachterban. rt1 richtte zich in haar enquê- ïooral op de kleinere cam- 5 met minder dan honderd ^plaatsen. Totaal 180 cam- ïhedrijven werden aange ven. 75 procent van de cam- ghouders zegt bekend te zijn de toeristenpas. Op de j of de campinggasten het van de pas inzien, ant- sordt bijna 60 procent ontken- Over de vraag of de invoe- 2 tan de pas het gemak voor cant en inwoner vergroot, lo de meningen sterk uiteen. Ruim 45 procent beantwoordt de vraag met een volmondig nee. Liefst 40,7 procent valt in de categorie 'weet niet' en 13,6 procent vindt dat de pas wel de gelijk het gemak voor inwoner en recreant vergroot. Of de toeristenpas het toeris tisch potentieel van Schouwen- Duiveland vergroot, wordt door dik 61 procent van de onder vraagden sterk betwijfeld. Slechts 6,2 procent blijkt op dit vlak overtuigd van de potentie van de toeristenpas. De bereidheid om te investeren in de toeristenpas blijkt gering. Ruim 87 procent van de onder vraagden zegt daartoe niet be reid te zijn. De resterende 12,3 procent zegt wel te willen inves teren, maar het merendeel geeft daarbij meteen een bovengrens van 100 euro aan. Van de tegenstanders van invoe ring van de toeristenpas zegt 34 procent deze te duur te vinden. 24 procent wil niet wéér een pas erbij. Dat sclirikt mensen af, vre zen zij. 15 procent zegt bang te zijn voor extra administratieve rompslomp. Wel wordt erkend dat invoering van de toeristen pas de controle op het naleven van de regels voor de toeristen belasting vergemakkelijkt. De uitkomst van de enquête sterkt Alert! in haar afwijzing van de toeristenpas. Kanonnen: goedkope meerpalen. foto Dirk-Jan Gjeltema Ze kwamen een paar jaren geleden even in het nieuws. De gietijzeren meerpalen langs het Kanaal door Walcheren. Een aantal moest verdwijnen voor de bouw van kantoren in het Middelburgse stationsge bied. Zonde om ze zomaar op de schroothoop te gooien. Want het zijn bepaald geen doorsnee-meerpalen die ruim 130 jaar geleden de bodem in ge dreven werden. Uit zuinigheid met vlijt kregen oude, afgeschre ven kanonnen een nieuwe be stemming. Ze lagen toch maar te verinteresten op de Rijksmari newerf in Amsterdam. De kanonnen werden vervaar digd in Luik tussen 1812 en 1824. Ze waren van het type voorlader. Halverwege de negen tiende eeuw kwam moderner wa pentuig op de markt, van het type achterlader. Daar was sneller mee te schieten. De voor laders belandden in het maga zijn. Om het economisch zwaar kwak kelende Zeeland wat uit het slop te halen, werden in de twee de helft van de negentiende eeuw een spoorlijn en kanalen aangelegd. Het kanaal door Wal cheren ontstond tussen 1866 en 1873. Waarschijnlijk een slimme inge nieur van waterstaat kwam op het idee om de afgeschreven ka nonnen (om in marinetermen te blijven: kanons) als meerpalen te gebruiken. De 2,75 meter lan ge zwaargewichten - tussen 1500 en 2000 kilo - leken daar toe uitstekend geschikt en het was aanzienlijk goedkoper en onderhoudsvriendelijker dan nieuwe houten meerpalen. Het gros zit er nog altijd. Als er kanons verwijderd worden is er altijd belangstelling voor: leuk als ornament. Rinus Antonisse (Advertentie) het alfabet van Zeeland OP DE COMPLETE BRIL (MONTUUR EN GLAZEN) Advertentie waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844-1998 E Iwee dagen geleden vertrok r 1de hoogaars Alcyon naar ilin Amsterdam. De tijd op li «water brengt onbekende ge- elens met zich mee. De hele I?lijkt hetzelfde, terwijl de istoch zo afwisselend is. Te- astrijdig? Op het land mis- fen, Op het water gelden an- rewetten. «ten na het vertrek in Veere iginthet al', een aanval van stalgie. Tot mijn verbazing itsteen bijna vergeten basis- ioolRamp van een jaar of vijf- ngeleden door me heen. Onze «pplek bevond zich toen een ^kilometer buiten Veere, aderand van het Veerse ter In mijn herinnering was ia dat gebied niets anders adat kamphuis, en verder al- ïnbos en water. Een paar mi- fenna het vertrek van onze otherken ik aan de rand van Imeer het onderkomen van ®-Het is bijna een teleurstel- om te constateren dat het fenaal met zo afgelegen ligt ijk al die tijd gedacht heb. ijdens het eerste deel van de ^strijden gevoelens van twij- herkenning om voorrang, 'fel, omdat ik me niet kan "Wellen dat ik in Zeeland "■Isdit de streek die ik zo Kdken? Het ziet er totaal an- uit. Maar, na goed kijken, erook de herkenning: ja, het iiinderdaad de Bevelandse «Pjes. de campings, de sluis je in de Zandkreekdam. Ze ken alleen zo anders vanuit perspectief. ten' De roep van maat Bon- «onderbreekt mijn gedach- jfooom. Ze heeft een lunch ■gemaakt. Omdat we ge- Mn doorvaren, eten we in ploe- 'ejaren Zeeland uit, de ^-Hollandse wateren op. De -®*egen worden smaller, de «^vullen zich met fabrie- MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter B. Doorewaard Boekhout heeft gisteren een twintigjarige inwoner van Dinteloord voor een dollemansrit op de Zeeuwse wegen conform de eis veroordeeld tot 40 uur werkstraf, 22 uur leerstraf sociale vaardigheidstraining en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf. De man was in een gestolen auto op de vlucht voor de politie, en trapte daarbij het gaspedaal diep in. Zo raasde hij 12 januari dit jaar met snelheden van 160 ki lometer per uur over de wegen van Noord-Beveland, waar 80 is toegestaan. Uiteindelijk wist de politie na het opwerpen van een barricade, de kamikazepiloot tot stil stand te dwingen in Zierikzee. De auto was in Kruiningen gestolen en gestript. Zo was er een dure stereo-installatie uit de auto gehaald. De politie rechter verplichtte verdachte tot het betalen van 1500 eu ro schadevergoeding aan de gedupeerde eigenaar van de auto. VLISSINGEN - Het zeehondje dat zondag in de Vlissing- se jachthaven aan de Nieuwendijk was gesignaleerd, is gisteren rond het middaguur gered door Vlissingse strand- wachten. Hij werd 's ochtends vroeg door agenten opgemerkt bij de Nollepier. Later zagen enkele boulevardbewoners dat het jonge dier voor het Badstrand in Vlissingen zwom. Het zeehondje was verzwakt. J. van de Hiele van de Eerste Hulp bij Zeezoogdieren heeft het zeehondje overgebracht naar het zeehondencentrum Pieterburen. ZOUTELANDE - Op de Westkapelseweg in Zoutelande is gistermorgen rond vijf uur een auto achteruit de sloot in gerold. Eén van de de twee inzittenden had per onge luk de auto van de handrem gehaald. De 22-jarige eige naar van de auto verklaarde dat ze in de auto lagen te sla pen. De auto is uit de sloot getakeld. ken. Pittoreske haventjes ma ken plaats voor grotere, voor de beroepsvaart. Althans: je wéét dat het landschap verandert, om dat je het vergelijkt met dat van eerder op de dag. Maar de trip gaat zo langzaam, dat je het niet ziet gebeuren. Het begrip tijd is vaag geworden. Hoewel, soms wel. Want aange komen bij sluizen of bruggen verandert het karakter van de trip st.eeds een ogenblik. De be manning schiet overeind, wordt opeens opvallend actief. Het schip moet namelijk aanleggen aan een steiger of tegen een paal, wachtend op groen licht. De term tijd maakt opeens weer zijn opwachting. Want sommige sluizen en bruggen gaan op vas te momenten open. „Verderop ligt bij Gouda een spoorbrug", vertelt schipper Theo. „Die gaat maar drie keer per etmaal open. Als je daar niet op tijd bent, lig je een halve dag te wachten." Zelfs deze onderbrekingen wor den op een gegeven moment ge woon: ze zijn eigenlijk ook alle maal hetzelfde. Vervelen doet de reis echter geen moment. Daarvoor is het landschap te af wisselend, is er te veel te zien. Om een uur of vijf komt de ge mengde geur van gehaktballen en de gasbrander uit de kajuit. Terwijl we eten, wachten we op het draaien van een brug bij Zwijndrecht. Daarom zitten we dit keer met zijn allen om de ta fel; ploegendienst is overbodig. Hoewel: degenen die net hebben gekookt, hoeven niet af te was sen. Enkele uren later leggen we aan in een jachthaven bij Rotter dam. In de kajuit drinken we een borrel. Dan zoekt iedereen zijn bed op. Het water tegen de boeg komt eerst op me over als een vervelend gebonk. Al snel, half in slaap, lijkt het te veran deren in het geluid van de mo tor, zoals ik dat de hele dag heb gehoord. Samen met de lichte deining van het schip geeft het me hetzelfde, rustige gevoel als overdag. Mijn hoofd voelt licht, de tijd is weer verdwenen. Om half negen de volgende mor gen varen we alweer door het ha vengebied rond Rotterdam. Daarna langs dure huizen in Ca- pelle aan den IJssel, en dwars door Alphen aan de Rijn. Het lijkt wel gisteren. En morgen zal ook wel zo zijn. Een lang zaam passerend landschap. Steeds hetzelfde, en toch zo af wisselend. Martijn de Koning Wie geen dienst heeft aan dek. kan in de kajuit even wat eten of drinken. foto Lex de Meester Athene zit in post-olympische depressie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29