jZC
Veerstand
egen plan
oeristenpas
PZC
50%
;/ertrouwd gebied oogt plots
heel anders vanaf het water
KORTING
Stenen voor de Schelphoek
r
L.
GRATIS UV-ZONNEGLAZEN
TILROE OPTIEK
'fine campings: te duur
Nieuwe functie voor
afgeschreven kanons
Kamikazepiloot krijgt werkstraf
Zeehondje gered
Auto rolt in de sloot
Met de hoogaars naar Sail Amsterdam
editie Schouwen-Duiveland
)ek1 Onze lezers zoeken
zorgtaU
int? uw vacature!
A
me nei30"BeVS'
77% van de mensen die werk
zoeken in de zorgsector zoekt
een nieuwe baan tussen de
personeelsadvertenties in
de PZC.
JobTrack.nl, de banensite van
de PZC en alle andere Wegener
dagbladen, is de best bekeken
vacaturesite van Nederland.
De meest krachtige combinatie
in personeelswerving:
de PZC en JobTrack.nl
Ook voor personeelswerving in
de zorgsector.
1e\-
Zes weken lang verschijnt deze zomer in de PZC de
vakantierubriek. Elke zes dagen schrijft de redactie over een
ander thema. Daarnaast laat de PZC elke dag het licht
schijnen op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap.
ALLE MERKEN EN SOORTEN GLAZEN - BRILCOLLECTIE 2005/2006
ZONNEBRIL OP STERKTE VANAF 40,00 MET
INFORMEER NAAR DE MOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN
WALSTRAAT 81 VLISSINGEN 0118-412370
VOOR ALLE AANBIEDINGEN KIJK OP WWW.TILROE.NL
WGGGNGR dagbladen
door Piet Kleemans
SEROOSKERKE - Waterschap Zeeuwse
Eilanden is begonnen met de voorberei
ding van groot onderhoud aan het zuide
lijk deéT van de dijk bij de Schelphoek.
Gisteren werden de eerste schepen vol
breuksteen gelost, waarna de stenen wer
den vervoerd naar het aan te pakken dijk
vak.
Met donderend geraas wordt de dertigtons-
laadbak van de vrachtwagen geleegd. In
de verte nadert een collega met een nieu
we lading. P. Sinke vof uit Kruiningen
heeft het er druk mee. Sinds gistermorgen
vroeg is het transport-, sloop-, en verhuur
bedrijf met drie trucks in touw om de door
schepen aangevoerde stenen te lossen.
Daar zijn ze voorlopig nog wel even mee
bezig, want alles bij elkaar is voor het
groot onderhoud aan het dijkvak maar
liefst tienduizend ton zogeheten breuk
steen nodig. De stenen worden per schip
vervoerd naar de loswal van De Schelp-
hoek. Daar wordt het stortmateriaal over
geladen in vrachtwagens, die het naar de
uiteindelijke plaats van bestemming bren
gen. Met een shovel en kranen wordt het
geloste steen naar de dijkvoet geschoven
en als uiteindelijk alles op zijn plaats ligt,
wordt de breuksteenlaag aan elkaar 'ge
kit' met gietasfalt. Tijdens de dijkverster
king is geen fietsverkeer mogelijk over het
buitendijkse fietspad naar Zierikzee. Fiet
sers worden omgeleid via Serooskerkse-
weg, Hoosjesweg en Inlaagweg. Als de
werkzaamheden afgerond zijn - volgens
de planning wordt dat half oktober - kun
nen de fietsers gebruik maken van een
nieuwe dijkovergang ter hoogte van de In
laagweg. foto Dirk-Jan Gjeltema
zeeuwse almanak
Dieet
De Zierikzeese had eens even
flink uitgepakt met het eten.
Allerlei lekkere en luxe
hapjes waren ingeslagen. Een
frisse salade, een carpac
cio van ossenhaas, stokbrood
met kruidenboter en een
glaasje rosé stonden klaar op
de netjes gedekte tafel. Het
stel zou net gaan eten, toen
een van de buurmeisjes haar
hoofd om de hoek van de tuin
deuren stak. Ze bekeek de
luxe gerechten op de tafel
eens kritisch. „Zijn jullie op
dieet of zo?"
^0113-315649
«ozc.nl
Sredactie@pzc.n|
*£31,4460 AA Goes
-witié-exploitatie:
EJ'en Midden-Zeeland: 0113-315520;
ts-Vlaanderen: 0114-372770;
Jnaat 020-4562500.
j 16 augustus 2005
Piet Kleemans
SIKZEE - Kleine campings
Schouwen-Duiveland zien
^in de plannen voor een toe-
jenpas. Dat blijkt uit een en
ige van de politieke partij
it! De tegenstanders van de
ivinden deze te duur voor zo-
Itoeristen als ondernemers.
toeristenpas - een soort su-
aipknip waarmee betaald
1 worden, maar die ook kan
Is bijvoorbeeld sleutel
slagboom - is bedoeld
hulpmiddel om het toeris-
product Schouwen-Duive-
_naar een hoger plan te til-
DeRecron, belangenbeharti-
ran de recreatieondeme-
c,staat positief tegenover de
.maar blijkens de Alert-en-
t dat niet voor de vol-
igeachterban.
rt1 richtte zich in haar enquê-
ïooral op de kleinere cam-
5 met minder dan honderd
^plaatsen. Totaal 180 cam-
ïhedrijven werden aange
ven. 75 procent van de cam-
ghouders zegt bekend te zijn
de toeristenpas. Op de
j of de campinggasten het
van de pas inzien, ant-
sordt bijna 60 procent ontken-
Over de vraag of de invoe-
2 tan de pas het gemak voor
cant en inwoner vergroot, lo
de meningen sterk uiteen.
Ruim 45 procent beantwoordt
de vraag met een volmondig
nee. Liefst 40,7 procent valt in
de categorie 'weet niet' en 13,6
procent vindt dat de pas wel de
gelijk het gemak voor inwoner
en recreant vergroot.
Of de toeristenpas het toeris
tisch potentieel van Schouwen-
Duiveland vergroot, wordt door
dik 61 procent van de onder
vraagden sterk betwijfeld.
Slechts 6,2 procent blijkt op dit
vlak overtuigd van de potentie
van de toeristenpas.
De bereidheid om te investeren
in de toeristenpas blijkt gering.
Ruim 87 procent van de onder
vraagden zegt daartoe niet be
reid te zijn. De resterende 12,3
procent zegt wel te willen inves
teren, maar het merendeel geeft
daarbij meteen een bovengrens
van 100 euro aan.
Van de tegenstanders van invoe
ring van de toeristenpas zegt 34
procent deze te duur te vinden.
24 procent wil niet wéér een pas
erbij. Dat sclirikt mensen af, vre
zen zij.
15 procent zegt bang te zijn
voor extra administratieve
rompslomp. Wel wordt erkend
dat invoering van de toeristen
pas de controle op het naleven
van de regels voor de toeristen
belasting vergemakkelijkt.
De uitkomst van de enquête
sterkt Alert! in haar afwijzing
van de toeristenpas.
Kanonnen: goedkope meerpalen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Ze kwamen een paar jaren
geleden even in het nieuws.
De gietijzeren meerpalen langs
het Kanaal door Walcheren.
Een aantal moest verdwijnen
voor de bouw van kantoren in
het Middelburgse stationsge
bied. Zonde om ze zomaar op de
schroothoop te gooien.
Want het zijn bepaald geen
doorsnee-meerpalen die ruim
130 jaar geleden de bodem in ge
dreven werden. Uit zuinigheid
met vlijt kregen oude, afgeschre
ven kanonnen een nieuwe be
stemming. Ze lagen toch maar
te verinteresten op de Rijksmari
newerf in Amsterdam.
De kanonnen werden vervaar
digd in Luik tussen 1812 en
1824. Ze waren van het type
voorlader. Halverwege de negen
tiende eeuw kwam moderner wa
pentuig op de markt, van het
type achterlader. Daar was
sneller mee te schieten. De voor
laders belandden in het maga
zijn.
Om het economisch zwaar kwak
kelende Zeeland wat uit het
slop te halen, werden in de twee
de helft van de negentiende
eeuw een spoorlijn en kanalen
aangelegd. Het kanaal door Wal
cheren ontstond tussen 1866 en
1873.
Waarschijnlijk een slimme inge
nieur van waterstaat kwam op
het idee om de afgeschreven ka
nonnen (om in marinetermen te
blijven: kanons) als meerpalen
te gebruiken. De 2,75 meter lan
ge zwaargewichten - tussen
1500 en 2000 kilo - leken daar
toe uitstekend geschikt en het
was aanzienlijk goedkoper en
onderhoudsvriendelijker dan
nieuwe houten meerpalen.
Het gros zit er nog altijd. Als er
kanons verwijderd worden is er
altijd belangstelling voor: leuk
als ornament.
Rinus Antonisse
(Advertentie)
het alfabet van Zeeland
OP DE COMPLETE BRIL
(MONTUUR EN GLAZEN)
Advertentie
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844-1998
E Iwee dagen geleden vertrok
r 1de hoogaars Alcyon naar
ilin Amsterdam. De tijd op
li «water brengt onbekende ge-
elens met zich mee. De hele
I?lijkt hetzelfde, terwijl de
istoch zo afwisselend is. Te-
astrijdig? Op het land mis-
fen, Op het water gelden an-
rewetten.
«ten na het vertrek in Veere
iginthet al', een aanval van
stalgie. Tot mijn verbazing
itsteen bijna vergeten basis-
ioolRamp van een jaar of vijf-
ngeleden door me heen. Onze
«pplek bevond zich toen een
^kilometer buiten Veere,
aderand van het Veerse
ter In mijn herinnering was
ia dat gebied niets anders
adat kamphuis, en verder al-
ïnbos en water. Een paar mi-
fenna het vertrek van onze
otherken ik aan de rand van
Imeer het onderkomen van
®-Het is bijna een teleurstel-
om te constateren dat het
fenaal met zo afgelegen ligt
ijk al die tijd gedacht heb.
ijdens het eerste deel van de
^strijden gevoelens van twij-
herkenning om voorrang,
'fel, omdat ik me niet kan
"Wellen dat ik in Zeeland
"■Isdit de streek die ik zo
Kdken? Het ziet er totaal an-
uit. Maar, na goed kijken,
erook de herkenning: ja, het
iiinderdaad de Bevelandse
«Pjes. de campings, de sluis
je in de Zandkreekdam. Ze
ken alleen zo anders vanuit
perspectief.
ten' De roep van maat Bon-
«onderbreekt mijn gedach-
jfooom. Ze heeft een lunch
■gemaakt. Omdat we ge-
Mn doorvaren, eten we in ploe-
'ejaren Zeeland uit, de
^-Hollandse wateren op. De
-®*egen worden smaller, de
«^vullen zich met fabrie-
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter
B. Doorewaard Boekhout heeft gisteren een twintigjarige
inwoner van Dinteloord voor een dollemansrit op de
Zeeuwse wegen conform de eis veroordeeld tot 40 uur
werkstraf, 22 uur leerstraf sociale vaardigheidstraining
en twee weken voorwaardelijke gevangenisstraf. De man
was in een gestolen auto op de vlucht voor de politie, en
trapte daarbij het gaspedaal diep in.
Zo raasde hij 12 januari dit jaar met snelheden van 160 ki
lometer per uur over de wegen van Noord-Beveland,
waar 80 is toegestaan. Uiteindelijk wist de politie na het
opwerpen van een barricade, de kamikazepiloot tot stil
stand te dwingen in Zierikzee.
De auto was in Kruiningen gestolen en gestript. Zo was er
een dure stereo-installatie uit de auto gehaald. De politie
rechter verplichtte verdachte tot het betalen van 1500 eu
ro schadevergoeding aan de gedupeerde eigenaar van de
auto.
VLISSINGEN - Het zeehondje dat zondag in de Vlissing-
se jachthaven aan de Nieuwendijk was gesignaleerd, is
gisteren rond het middaguur gered door Vlissingse strand-
wachten.
Hij werd 's ochtends vroeg door agenten opgemerkt bij de
Nollepier. Later zagen enkele boulevardbewoners dat het
jonge dier voor het Badstrand in Vlissingen zwom. Het
zeehondje was verzwakt. J. van de Hiele van de Eerste
Hulp bij Zeezoogdieren heeft het zeehondje overgebracht
naar het zeehondencentrum Pieterburen.
ZOUTELANDE - Op de Westkapelseweg in Zoutelande
is gistermorgen rond vijf uur een auto achteruit de sloot
in gerold. Eén van de de twee inzittenden had per onge
luk de auto van de handrem gehaald. De 22-jarige eige
naar van de auto verklaarde dat ze in de auto lagen te sla
pen. De auto is uit de sloot getakeld.
ken. Pittoreske haventjes ma
ken plaats voor grotere, voor de
beroepsvaart. Althans: je wéét
dat het landschap verandert, om
dat je het vergelijkt met dat van
eerder op de dag. Maar de trip
gaat zo langzaam, dat je het niet
ziet gebeuren. Het begrip tijd is
vaag geworden.
Hoewel, soms wel. Want aange
komen bij sluizen of bruggen
verandert het karakter van de
trip st.eeds een ogenblik. De be
manning schiet overeind, wordt
opeens opvallend actief. Het
schip moet namelijk aanleggen
aan een steiger of tegen een
paal, wachtend op groen licht.
De term tijd maakt opeens weer
zijn opwachting. Want sommige
sluizen en bruggen gaan op vas
te momenten open. „Verderop
ligt bij Gouda een spoorbrug",
vertelt schipper Theo. „Die gaat
maar drie keer per etmaal open.
Als je daar niet op tijd bent, lig
je een halve dag te wachten."
Zelfs deze onderbrekingen wor
den op een gegeven moment ge
woon: ze zijn eigenlijk ook alle
maal hetzelfde. Vervelen doet
de reis echter geen moment.
Daarvoor is het landschap te af
wisselend, is er te veel te zien.
Om een uur of vijf komt de ge
mengde geur van gehaktballen
en de gasbrander uit de kajuit.
Terwijl we eten, wachten we op
het draaien van een brug bij
Zwijndrecht. Daarom zitten we
dit keer met zijn allen om de ta
fel; ploegendienst is overbodig.
Hoewel: degenen die net hebben
gekookt, hoeven niet af te was
sen.
Enkele uren later leggen we aan
in een jachthaven bij Rotter
dam. In de kajuit drinken we
een borrel. Dan zoekt iedereen
zijn bed op. Het water tegen de
boeg komt eerst op me over als
een vervelend gebonk. Al snel,
half in slaap, lijkt het te veran
deren in het geluid van de mo
tor, zoals ik dat de hele dag heb
gehoord. Samen met de lichte
deining van het schip geeft het
me hetzelfde, rustige gevoel als
overdag. Mijn hoofd voelt licht,
de tijd is weer verdwenen.
Om half negen de volgende mor
gen varen we alweer door het ha
vengebied rond Rotterdam.
Daarna langs dure huizen in Ca-
pelle aan den IJssel, en dwars
door Alphen aan de Rijn. Het
lijkt wel gisteren. En morgen
zal ook wel zo zijn. Een lang
zaam passerend landschap.
Steeds hetzelfde, en toch zo af
wisselend.
Martijn de Koning
Wie geen dienst heeft aan dek. kan in de kajuit even wat eten of drinken. foto Lex de Meester
Athene zit in
post-olympische
depressie