De groeten uit Frankrijk Twee bloemlezingen uit vossenpoëzie BELICHT ;ucy de Graaf ziet expositie ls afsluiting van een periode 17 losselfeesten hilippine met jtadsomroepers Vakantiekaartjes lezers schrijven Zorg II Boulevard V Geen eten Documentaire over Borssele op Film by the Sea zaterdag 13 augustus 2005 [ULIPPINE - Tradtiegetrouw ^(Philippine in het laatste jekeinde van augustus de Mos- jfeesten. De negenentwintig- editie krijgt dit jaar extra „rdoor het 500-jarig bestaan bhet mosseldorp. Dat indruk kende jubileum werd eerder gevierd. De Mosselfeesten pen worden beschouwd als b mooie afsluiting van hetju- ileumjaar. Hit'succesnummers' zijn ge- afd, zoals het mosselen (en verorberen) op de rkt, de wedstrijd mosselste de uitreiking van de Gou- Mossel en er is traditiege- uw ook een grote braderie. 5t staan tal van andere jviteiten op het programma als een grote rommelmarkt, kermis en een stadsomroe- sconcours. Het concours |t zaterdag plaats. Er doen stads- en dorpsomroepers mee. De omroepers maken ilippine 's morgens al onvei- maar 's middags brandt de .jd pas echt los met de 'ver- ichte roepen' vanaf de kiosk de markt. dens de Mosselfeesten, die js om twee uur officieel rden geopend door burge- eester J. Lonink van Terneu- irgt een groot aantal fanfa- muziekverenigingen en jands voor de muzikale jijsting. Er lopen ook twee Rns rond. In en om erie/atelier Sia wordt een uit- kunstprogramma afge- rkt (kunstmarkt, expositie). is om acht uur wordt al startsein gegeven voor de elf- Mosselrit, een toerrit voor re- atiefietsers. Wandelclub De mrtels houdt de achtste Mos- feestentocht in de omgeving Philippine. Er is ook een te Eddy Merckx-fiets te win- voor wie het juiste aantal zen op een tekening van de ïaarde 'wielertekenaar' Tho- Pips weet te vinden. De sselfeesten worden 's zon- ids afgesloten met een reden van de Warme Bak sen Windkracht Negen. door Raymond de Frel Hoi Eugene en Marjan, het is hier bloedheet, maar we vermaken ons prima. Thijs is de hele dag druk met snorkelen en Job kijkt volgens ons af en toe al stiekem naar de meisjes. Op en top zomer dus. Is het in Nederland ook lekker weer? Gaat alles goed met onze poes Toos? Groetjes uit Annecy en tot snel, Henk, Nel, Thijs en Job. 'Huh, Henk en Nel? Die zijn toch alweer een paar weken thuis?' Mensen die bovenstaande verbazing nog nooit hebben ondervonden zijn op één hand te tellen: je zit al lang en breed weer aan je werkbureau als bij fa milie en vrienden jouw vriendelijke va kantiegroet op de deurmat valt. Maar gek genoeg leren we daar helemaal niet van. Elk jaar opnieuw laten we die fout en ergernis massaal over ons heen ko men: kaartjes vanuit het buitenland zijn vaak een tijdje onderweg. Een Ondanks de vele digitale mogelijkheden blijft het versturen van een vakantiekaartje via de post populair. 33-jarige man uit Sint Jansteen onder vond het deze zomer ook weer. ,,Ik ben al drie weken terug uit Turkije, maar de kaartjes laten nog altijd op zich wach ten. Ik begreep van een vriend dat ze in Turkije net zolang wachten tot de post zak voor Nederland vol is. Pas dan zet ten ze 'm op het vliegtuig." En een 26-ja- rige Terneuzenaar wacht twee jaar na zijn onvergetelijke trip naar Thailand nog altijd op het moment dat zijn vader en moeder worden verblijd met een an sichtkaart vol olifanten, rijstvelden en theeplantages. Wie er per se voor wil zorgen dat de thuisblijvers de vakantiekaartjes wel precies tijdens jouw vakantietrip ont vangen, doet er goed aan om zich vrij wel meteen na aankomst op het vakan tieadres bij de kaartenverkopers rond te snuffelen. Onmiddellijk schrijven en op de bus doen zijn de vervolgstappen, om zo snel mogelijk van deze gevoelsma tige verplichting en een lamme schrijf- hand af te zijn. Maar deze aanpak zorgt ook weer voor dilemma's. Want waar mee vul je je kaartjes op je eerste vakan tiedag? Stiekem maar al vertellen dat die excursie die je over drie dagen pas maakt geweldig is? Of toch maar eerlijk zijn en melden dat de autorit ervoor heeft gezorgd dat je de komende vier da gen op de camping geen stap meer wilt verzetten, op het noodzakelijke gange tje naar het toiletgebouw na? Een 27-ja- rige man uit Terneuzen wond er vorig jaar geen doekjes om: hij had nog niets meegemaakt en hield het daarom gort- --droog bij 'Groeten uit Frankrijk, Bart'. En een 50-jarige creatieveling uit Hulst maakte zijn hard werkende maat ja loers met slechts één zin: 'Regenjassen in de kast en allemaal een bruine bast'. Ja, het valt allemaal niet mee, dat jaar lijkse vakantieritueel. Maar we doen het wel, en masse. Ondanks alle moder ne communicatieapparatuur sturen Ne derlandse vakantiegangers nog steeds trouw een ansichtkaart naar familie en vrienden. Direct na aankomst op de va kantiebestemming wordt het thuisfront gerustgesteld met een telefoontje, maar na een paar dagen gaan ze toch op zoek naar een ansichtkaarten en postzegels. De hoeveelheid zakelijke post, zoals bankafschriften, is door digitale ontwik kelingen dan wel flink afgenomen, de papieren vakantieberichtjes zijn nog lang niet uit de gratie. Attentie Volgens een woordvoerster van TPG Post, het bedrijf dat jaarlijks miljoenen vakantiekaarten verwerkt, omdat veel mensen het sturen van een kaart als een persoonlijke attentie zien. „Vraag me echt niet waarom we die dingen elk jaar weer versturen, maar mijn vrouw hecht er op een of andere manier waarde aan. Zij ziet het als een teken van leven en een manier om te laten zien hoe mooi wij het maar niet hebben op ons vakan tieadres", zegt een 57-jarige gebruinde bon vivant uit Nisse. foto Wim Kooyman Een 23-jarige Terneuzense raapte vori ge week haar eigen vakantiekaartje bij haar ouders van de mat, maar weet ze ker dat ze volgend jaar weer in de pen klimt. „Ik heb tijdens mijn vakantie op Kreta veel via sms'jes (tekstberichtjes via de mobiele telefoon) contact gehad met mijn moeder. Da's snel en handig, maar op een of andere manier gaat er toch niets boven een kleurige kaart", zegt ze. „Zo is het", zegt haar plaatsge noot die Thailand aandeed. „Ik heb in Chiang Mai in een internetcafé gezeten. Dat is op zich al gek: buiten zie je mon niken in oranje gewaden en op blote voeten lopen, binnen is alles hypermo dem. Maar toen ik mijn e-mail-account opende had ik door alle berichten in mijn box meteen het gevoel dat ik weer in Terneuzen was. Ik heb vrienden laten weten hoe ik het had, maar ik doe het nooit meer op deze manier. Sindsdien stuur ik alleen nog maar kaartjes per post. Het risico dat ze nooit aankomen (zoals met de kaartjes uit Thailand) neem ik dan maar op dé koop toe." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op de in de PZC ver schenen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Ouderen met aow en een be- drijfspensioen gaan er met de in voering van de nieuwe zorgverze kering flink meer betalen dan de genen die nog werken. Een sim pel voorbeeld, er van uitgaande dat de informatie die de rijks overheid tot nu toe geeft, klopt. Echtpaar A, beiden 65+ met een bruto jaarinkomen van 30.000 euro. Tweemaal de premie van 1100 euro 2200 euro 6,2% in komensafhankelijke bijdrage 1860 euro. Totaal komt hun pre mie dan bruto op 4060 euro, daar gaat dan nog wel de zorg- toeslag vanaf. Echtpaar B, werkend en ook een gezamelijk inkomen van 30.000 euro. Tweemaal de premie van 1100 eur 2200 euro, maar de inkomensafhankelijke premie van 6,2% wordt door de werk gever betaald. Ook dit stel komt omdat ze minder dan 40.000 euro per jaar verdienen in aanmerking voor de zorgtoe- slag. Hoe hoog de zorgtoeslag ook mag zijn, het echpaar A be taald altijd 1860 euro meer aan premie dan echtpaar B. Op mijn vraag aan Postbus 51 hoe dit kan, kreeg ik het volgende ant woord: Om uw vraag goed te kunnen be antwoorden, is de beantwoor- dingstermijn langer dan de in de ontvangstbevestiging aange geven termijn. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft. Ik heb blijkbaar toch een moei lijke vraag gesteld, de termijn van vijf dagen is kennelijk niet voldoende is om mijn vraag te beantwoorden. Wim Hoogerdijk Zangvogelstraat 29 Heinkenszand Welk een onzinnig a-sociaal plan om de Boulevard autovrij te mkaen. Hotel-restaurants kunnen niet meer bereikt wor den, met slecht weer kan men geen boulevardje meer pikken. Wat is er nou nog leuker voor toeristen om over de Boulevard te rijden en van de zee te genie ten. Parkeerplaatsen gaan ver loren en men krijgt een dooie Boulevard alsof de neutronen bom is gevallen. Dom plan, laat de Boulevard gewoon eigen tijds leven. Misschien kan men de doelloze verrekijkers eens repareren, zodat toeristen eens vrij kunnen kijken. En wat mij betreft mag die roestbak naast Michiel eens geschil derd worden. Zoals nu past het voor geen meter naast onze zee held. Harry Mz Boer Westerzicht 445 Vlissingen Als reactie op het stuk in de PZC van 12-8 onder de kop 'Landbouw EU kost consument meer dan LTO hem voorrekent' het volgende: Over 25 jaar zit ten de auteurs Jacob Kol en Bart Kuijpers, bij leven en wel wezen, in hun villa met enorme tuin, veel natuur en recreatie in de buurt. Nu zouden ze graag een paar euro extra betalen voor hun scharrelkipje, maar helaas, scharrelkipje heeft de Nederlands landbouwcrisis niet overleeft. Een boterhamme tje met kaas, een bord aardap pelen met groente? Jammer, maar ook de koeienboeren en de landbouwers konden niet blijven. En uit het buitenland dan, daar wonen toch zat boe ren die zonder subsidie produ ceren? Spijtig, spijtig! Door droogte in Zuid-Europa geen oogst en door regen in Oost-Eu ropa geen voedseloverschot in die landen. De Verenigde Sta ten dan, die hebben toch graan zat? Jammer, naar China expor teren zet meer zoden aan de dijk, want daar wonen veel meer mensen. Bart en Jacob: ge lukkig in een enorme ruimte, maar helaas geen eten van avond. C.M. Smalheer Florisweg 7 Kerkwerve kunst prRolf Bosboom ARLAND - De huidige expo- ieziet Lucy de Graaf als een g van een periode, ioorwerk van de afgelopen ja- bij elkaar te brengen, hoop wat af te sluiten, zodat ik aan nnieuw project kan beginnen, at moet een kinderboek wor- derde zomertentoonstel- gvan G achttien 88, de gale- 'van Cees Dubbeldam en Tine van de Water tussen Baar- nd en Kwadendamme, toont icy de Graaf schilderijen, pen- keningen en illustraties van re nte en minder recente datum, ivaker waren de tekeningen te sndie zij in de jaren negentig trvaardigde bij een Italiaanse werking voor kinderen van 8t Romeo Julia-verhaal. In daal maakte ze daarvoor 53 il- istraties, waarvan enkele origi- kn zijn tentoongesteld. Opval- nd is de gedetailleerdheid van tekeningen, waarvoor ze een lassieke arceertechniek ge tinkte. e Graaf bedacht voor elk per- Nge een ander dier en ging «vendien uit van de toneel- Mm, zodat de achtergrond k- J1ISSINGEN - Tijdens Film by (to Sea in Vlissingen gaat de do cumentaire Borssele en de een- Me van Hester Overmars in première. documentaire belicht de veel- v°gen geschiedenis van de ticentrale. Activisten tegen "energie, werknemers en be iers van het dorp Borssele Pellen over de invloed van de prale op hun leven, jj^ssele en de centrale is de ,|eede documentaire van Over- JJrs' Haar eerste, Randon- |P. was een zeer persoonlijk piment over een fietstocht aar ouders, waarbij haar rader plotseling overleed. première van de Borsse- is zaterdag 10 septem- J om 14.00 uur. Het filmfesti- i ,i nt VItjdag 9 september »n?UUr tot en met zondag 18 steeds gelijk moest blijven. Ook zijn er tekeningen van de pauze en het slotapplaus. „Ik wilde de sfeer van de oude, stomme film weergeven, met die heel overdre ven dramatiek. Juist de meest pathetische scènes heb ik gepro beerd vast te leggen. Daar heb ik destijds veel lol aan beleefd." Een andere serie bestaat uit schilderijen en tekeningen van een jongen met een verstandelij ke handicap. „Ik heb met hem gewerkt bij Arduin", verklaart De Graaf. „Hij kon niet praten en ik vroeg me daardoor af wat er allemaal in hem omging. De portretten waren daardoor voor mij een ontdekkingstocht. De Graaf heeft de afgelopen ja ren illustraties voor veel op drachtgevers verzorgd. In de ja ren negentig maakte ze bijvoor beeld aquarellen bij een serie verhalen en versjes voor Sesam straat. In Zeeland is zij onder meer bekend van de muurschil deringen die ze maakte voor met name basisschool De Vos- senburch in haar woonplaats Middelburg. De tentoonstelling in Baarland omvat ook de tekeningen en tek sten van een nieuw kinderboek: De dansschoenen van Derk. Mie- ke Lemmens schreef de tekst, De Graaf illustreerde, in haar herkenbare stijl. „We moeten er nog een uitgever voor vinden. Ik heb nog geen tijd gehad om daar achteraan te gaan." Zoals gebruikelijk brengt de Baarlandse galerie een combina tie van twee- en driedimensio naal werk. Lucy de Graaf heeft daarom een vriendin, Willy Ne ve uit Middelburg, als mede-ex- posante gevraagd. Zij maakt handgevormde keramiek, die ze vaak beschildert met engobes of glazuren. Ze werkt veelal in se ries, waarin de gebruikte vor men telkens op een andere ma nier terugkeren. De Graaf ziet parallellen met wat zij zelf maakt. „Er zit altijd wel iets il lustratiefs in haar werk." Expositie: 'Verteld - verbeeld', werk van Lucy de Graaf en Willy Neve, t/m 28 augustus in G achttien 88, Oude Polderdijk 2, Baarland. Geopend: za. en zo., 12-17 uur. Tekening uit 'De dansschoenen van Derk'. door Rolf Bosboom HULST - Dat het karakter van de vos onvoorspelbaar is, ervoer Emma Crebolder recent ander maal. Terwijl zij samen met Al- bert Hagenaars volop bezig was met de samenstelling met een bloemlezing vossengedichten, vernam ze dat het Reynaertge- nootschap bezig was met een themanummer over precies het zelfde onderwerp. Het gevolg is dat er nu kort na elkaar twee uitgaven zijn ver schenen die geheel zijn gewijd aan gedichten over vossen: de bundel Die felle... van Crebolder en Hagenaars én het zomernum mer van Tiecelijn, het tijdschrift voor 'Reynaerdofielen'. „Toen ik hoorde dat Tiecelijn er ook mee bezig was, heb ik direct hoofdredacteur Rik van Daele opgebeld. Die schrok in eerste in stantie nogal, maar ik wist met een: het kan alleen maar aanvul lend werken. Eigenlijk was hun opzet heel anders, omdat zij ook naar andere eeuwen keken en wij ons richtten op eigentijdse gedichten. We hebben heel goed samengewerkt met Van Daele, zodat er uiteindelijk maar vier overlappingen waren." Fascinatie Crebolder komt uit het oostelij ke deel van Zeeuws-Vlaande- ren, het land van Reynaert de Vos, maar woont al geruime tijd in Maastricht. Op de middelba re school in Hulst werd haar lief de voor taal en literatuur ge wekt. Ze ging poëzie schrijven, waarin de vos een voorname rol is gaan spelen. Die fascinatie kwam vooral tot bloei toen ze in haar tuin een vos zag. Het leid de tot de bundel Dansen met een vos, die in 1998 werd uitge geven door De Koperen Tuin in Goes. De vos wordt doorgaans afge schilderd als sluw, als een rover, als een doder. „Maar het is juist helemaal geen killer. Voor mij is de vos vooral een mysterieus dier, omdat die bijna nooit zicht baar is. Hij leeft heel solitair en is jaarlijks maar een korte perio de samen met een mannetje of vrouwtje. Ik vind het een prach tig dier. Vooral het antropomor fe karakter, het lijken op de mens, boeit me." Het voornemen een bloemle zing van vossenpoëzie samen te stellen, sluimerde al lange tijd, maar kreeg pas vorm toen Het beeld van Reynaert de Vos in Hulst. In de loop der eeuwen zijn er vele gedichten over het sluwe beest geschreven. foto Camile Schelstraete Albert Hagenaars Crebolder voorstelde gedichten te verza melen. „We hebben er uiteinde lijk een paar jaar over gedaan. Het uitzoeken is ingewikkelder dan je denkt. Het heeft veel moeite gekost om voldoende ei gentijdse gedichten te vinden die we zelf ook goed vonden", zegt Crebolder. „Uiteindelijk zijn er maar een paar die echt over de vos gaan. In de rest komt het dier zijdelings voor, soms alleen als noodzakelijk rijmwoord." Crebolder en Hagenaars hebben van elke auteur één gedicht op genomen. Tiecelijn legde zich zelf die beperking niet op, zodat de voornaamste vossendichters (Aleidis Dierick, Peter Hol- voet-Hanssen en Emma Crebol der) daarin ruim zijn vertegen woordigd. In Die felle... is vooral gestreefd naar diversiteit. Dat betekende ook keuzes maken. „Eva Ger- lach heeft mij bijvoorbeeld nog een aantal vossengedichten ge stuurd, maar die leken te veel op Lied voor mijn minnaar van Aleidis Dierick, dus die konden we niet opnemen. We wilden juist allerlei aspecten belich ten." Beide uitgaven verwijzen ge nereus naar elkaar. In het voorwoord van Tiecelijn staat dat ze ook 'in samenklank' geen staat maken op volledig heid. „Die is namelijk niet van deze aarde. Wie naar Rey naert speurt, verveelt zich nooit." 'Die felle... Gedichten over vos sen', samengesteld door Emma Cre bolder en Albert Hagenaars, uitge- Lied voor mijn minnaar Gij zijt mijn wilde, voorzichtige jager die 's nachts door het bos gaat op voeten van leder de vossen dansen op poten van licht de dood komt geluidloos en teder. Gij zijt mijn zwijgzaam en neuriënd kind met de maan en de vos om uw schouders en een onverklaarbaar, innig verdriet als gij magerder wordt en ouder. Gij zijt mijn wilde, voorzichtige doder, uw mond heeft een bessensmaak, het huis staat behoedzaam, heel de morgen, over uw droomloze slaap. (Gedicht van Aleidis Dierick, opgenomen in Die felle.. verij Gianni, 92 blz.. 12,-. ISBN 90-77970-02-9. Tiecelijn, themanummer over vos senpoëzie, uitgave van het Rey- naertgenootschap in Sint-Niklaas, €5.-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 57