PZC CBS ziet signalen van herstel Arcadis: overheid investeert weer Ophef over onderzoek energieprijs Auto's uit het Oosten De economie van 2005: groei en recessie tegelijk Schade door files stijgt met vier procent Het woord van God vanuit de tunne Meer vrouwen in autohandel Lagere winst Mittal Steel Pharming krijgt Japans patent Deutsche Telekom koopt bedrijf Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Teeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. donderdag 11 augustus 2005 Juli drukste maand ooit voor Schiphol rinor Maurice Wilbrink DEN HAAG - Het is vele malen doorgerekend, van alle kanten bekeken, er is over vergaderd en het is tot het laatste moment ge heim: het nieuwe groeicijfer. Vanochtend publiceert het Cen traal Bureau voor de Statistiek de economische groei voor het tweede kwartaal. Het statistiekje is met enige spanning omgeven. Na een on verwacht teleurstellend eerste kwartaal, toen de economie met een half procent kromp, zou een nieuw negatief cijfer duidelijk maken dat ons land in een reces sie verkeert. Maar de macro-economen bij de banken zijn optimistischer. Zij denken dat de economie in het E tweede kwartaal met een kwart procent is gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal. Niet spectaculair, maar zeker genoeg i om een recessie te vermijden. Enige relativering past ook. 2003 leek op het eerste gezicht een heel slecht jaar, het slecht ste sinds de diepe recessie van beginjaren '80. Lange tijd stond een economische krimp van 0,9 procent in de boeken. Maar toen het CBS veel later alle gegevens binnen had, en ook nog eens de Iberekeningswijze herzag, bleek de krimp nog maar 0,4 procent. Vorig jaar was na herbereke- ning zelfs een behoorlijk jaar meteen plus van 1,7 procent. Recessiegevoel Veel mensen hebben die jaren echter heel anders beleefd, ze kampen al lange tijd met een re cessiegevoel. Snel toenemende werkloosheid, dalende koop kracht zorgde voor toenemende ZOETERMEER - Door files lijdt de Nederlandse economie dit jaar 492 miljoen euro scha de. Dat is gebleken uit berekenin gen van verladersorganisatie EV0 en Transport en Logistiek [Nederland (TLN). De schade valt daarmee 4 procent hoger uit dan in 2004. 1EVO en TLN willen dat het kabi net voorkomt dat de aanleg van spitsstroken verdere vertraging oploopt. Dat uitstel dreigt van wege de normen voor luchtver ontreiniging, die mogelijk over schreden worden door de extra rijbaan. Als de eerdere spitsstro ken niet waren geopend, was de economische schade nog 58 mil joen euro hoger uitgevallen, al dus EVO en TLN. Op het stuk snelweg A2 tussen Holendrecht en Oudenrijn heeft de transportsector met 33 mil joen euro de meeste schade. Het Rijk probeert op verschillen de manieren de files te bestrij den. Volgens staatssecretaris Van Geel (Milieu) zijn nieuwe spitsstroken mogelijk zonder dat de luchtvervuiling toe neemt. Dat kan door tevens de maximumsnelheid te verlagen. Naast meer asfalt voor de druk ke uren denkt minister Peijs (Verkeer) na over andere maatre- n als het beprijzen van het autogebruik om het fileleed te verminderen. ANP onzekerheid en een laag consu mentenvertrouwen. Nog altijd is dit vertrouwen niet hersteld. Minder mensen vrezen nu welis waar voor hun baan, maar aller lei (overheids)maatregelen slaan gaten in het huishoudbudget. Kinderopvang is voor middenin komens veel duurder geworden; WAO'ers worden herkeurd en duizenden van hen moeten de ar beidsmarkt weer op; veel oudere werknemers weten niet hoelang ze moeten doorwerken; de pen sioenpremies zijn fors verhoogd in veel sectoren; er is toenemen de onrust rond de vraag hoe duur het nieuwe zorgstelsel gaat worden. Er komen in 2006 ook wat leuke dingen. Om te beginnen is het lesgeld voor 16-17-jarigen afge schaft. Kinderopvang voor mid deninkomens wordt wat goedko per. De OZB wordt gehalveerd. Daarnaast bieden veel CAO's weer wat ruimte voor salarisver betering. Meer banen in 2006 zouden het besteedbare inko men moeten laten groeien. Con sumenten pikken dit nieuws wel degelijk op en zijn recent opti mistischer geworden over hun fi nanciële mogelijkheden komend jaar. Veel economen denken dat de terugval in het eerste kwar taal toch een incident was. „Het slechte winterweer heeft vooral de bouw flink geraakt. De bouw sector is goed voor vijf procent van de totale economie, en druk te het eerste kwartaalcijfer", zegt Fortis-econoom Aline Schuiling. Ze wijst er op dat de bouwproductie in april-mei al weer zeven procent hoger was dan in dezelfde maanden het jaar ervoor. Ook de arbeidsmarkt geeft teke nen van herstel. De index van Monsterboard - een barometer voor de online arbeidsmarkt - schiet omhoog. Het aantal vaca tures stijgt behoorlijk. CBS-eco- noom Michiel Vergeer vermoedt dat werkgevers nu vooral uit zendkrachten inzetten, en dat wordt bevestigd door uitzenders als Randstad. Volgens Vergeer verkeert een deel van de economie in reces sie, zoals de detailhandel en de industrie die voor de binnen landse markt produceert. Ook de bezuinigingen bij de over heid drukken de economie. Groei meet het CBS in de voor onze economie belangrijke com merciële dienstverlening. Daar naast doet de exportindustrie het redelijk en neemt het onder- nemersvertrouwen toe. „Onder de oppervlakte zijn er signalen van economisch herstel", zegt Vergeer. GPD Püig Dominee Van den Broeke voor de preekstoel in de kerk van Biggekerke „Het is het hart van de gemeente." foto Ruben Oreel door Selma Osman MELISKERKE - „Welke preekstoel wil je zien?" Dominee C. van den Broeke van de Samen-Op-Weg-kerken in Melis- kerke en Biggekerke heeft de keus uit drie, waaronder een van roze marmer. Zelf bestijgt hij het liefst de houten trapjes van de Odulphuskerk in Melis- kerke en de Dorpskerk in Biggekerke. „In die kerken ademen de eeuwen Drie kwartier van de dienst brengt hij door achter de tafel. Daarna klimt hij omhoog voor de preek. In Biggekerke gaat dat zijwaarts, zo smal is de trap. Hij staat dan ruim een kwartier in 'de tunne' (zoals Walchenaren zeggen) of de 'houten broek'. „Je verdwijnt erin tot aan je middel." De hoogte heeft als voordeel dat de pre dikant voor iedereen goed zichtbaar is. Van den Broeke ziet er ook een diepere betekenis is. „Het is de plek van het woord van God. Je hangt als het ware tussen hemel en aarde in, om het wat on eerbiedig te zeggen." Het dak van de preekstoel fungeert als klankbord. Uit zijn jeugd herinnert Van den Broeke zich de 'preektijgers', man nen die hun stem verhieven. „Tegen woordig hoef je niet meer zo theatraal te doen, want er is een microfoon." In nieuwe kerken, zoals de Ichtuskerk uit 1961 in Meliskerke, zit geen dak meer boven de kansel. Daar is de preekstoel gemaakt van roze marmer en staat hij ook niet meer in het midden. „Heel an ders", zegt Van den Broeke terwijl hij de deur van die kerk opent. „Maar kijk eens wat een ruimte. Daar kun je een aardig koor in ontvangen." De Meliskerkse dominee brengt de mees te tijd door op kantoor, in huiskamers, het ziekenhuis of de begraafplaats. Daarom vindt hij het elke week weer heel bijzonder om in de kerk te staan. „Het is het hart van de gemeente." van onze redactie economie LONDEN - Ingenieurs- en ad viesbureau Arcadis ziet een her stel van de Nederlandse markt. Gemeenten investeren weer in infrastructuur, er is meer geld voor vernieuwingen van het Ne derlandse spoorwegennet en de markt van kunstgrassportvel den groeit. „Onze werkvoorraad is met 25 procent verbeterd," zei bestuursvoorzitter Harrie Noy van het Arnhemse inge nieurs- en adviesbureau giste ren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Arcadis boekte in de eerste zes maanden een winst van 13,3 miljoen, 24 pro cent meer dan in dezelfde perio de vorig jaar. De omzet steeg met 6 procent naar 457 miljoen. Arcadis haalt circa 30 procent van de omzet uit Nederland. Volgens Noy zijn de vooruitzichten voor 2005 goed. De winst zal over heel het jaar 20 tot 25 procent hoger uit vallen, zo is de verwachting. Be langrijkste aanjager van de groei van omzet en winst blijft de milieupoot, met een autono me groei van 9 procent. Arcadis doet het nog steeds goed in de Verenigde Staten, waar de activiteiten vooral groeiden door sanering van ver vuilde grond van Amerikaanse legerbases.. Arcadis haalt inmid dels 40 procent van de omzet uit Amerika. Arcadis blijft onverminderd op overnamepad. De pijlen zijn vooral gericht op de VS. GPD [V ee, je hoort mij niet klagen over L mijn baan. Maar manager zijn in een autofabriek moet op dit moment toch grote bekoringen kennen. Vooral als de baas je opdracht geeft om oost waarts te trekken en een fabriek op te zetten achter het voormalige IJzeren Gordijn. Het weekblad Business Week schetst een bruisende nieuwe wereld en met hun bekrompen Amerikaanse pet op spreken ze al meteen van Detroit East, in plaats van Sochaux Est of •olfsburg Ost. Het doet me denken aan een oude foto van mijn kinderen, ♦oor hun veiligheid zitten ze opgeslo- 'en °P Hun speelterrein maar vanachter 1 Hippengaas kijken ze ons vol verlan gen aan, snakkend naar hel moment oat we ze vrijlaten. Het lijkt wel of ze aar in Oost-Europa speciaal zijn 'aargemaakt om ons, en in ieder geval de autoindustrie, te dienen. Ze zijn hoogopgeleid, want onderwijs stond hoog in het vaandel bij de com munisten. Ze staan te trappelen, want ze willen dolgraag gaan delen in de rijk dommen van het Westen. Op de foto's in Business Week zie je ze aan het werk, in blinkend schone fabriekshal len waar glanzende auto's-in-wording langs het plafond schuiven. Ze kosten niks: in Duitsland zijn de loonkosten zo'n 50 dollar per uur, en wordt 28 uur per week gewerkt, in Slowakije is dat 6 dollar en komen de mannen 40 uur per week. Lokale politici staan te dringen om de fabrieken binnen te halen en bie den de prachtigste faciliteiten: bouw grond voor de fabriek, nieuwe wegen, onderwijs op maat, fiscale faciliteiten. Het moet toch voor een manager een feest zijn om daar aan de slag te gaan. Volgens Business Week zal in 2010 meer dan 20 procent van de West-Euro- pese productie uit Oost-Europa (en Tur kije) komen. De gevolgen zijn voorspelbaar. Er zal werkgelegenheid uit het Westen ver dwijnen. Nieuwe fabrieken zullen daar worden gebouwd en als er ingekrom pen moet worden zal dat hier gebeuren. De consument zal profiteren van voor deliger auto's. De onderhandelingsposi tie van de werknemers in het Westen zal worden aangetast. Niets is zo scha delijk voor een machtspositie als een voordeliger alternatief. Van ouderwet se internationale arbeiderssolidariteit valt niks te verwachten. Als de vakbon den in het Westen hun positie willen handhaven zullen ze moeten samen spannen met de bonden in het Oosten, maar die voelen daar natuurlijk niks voor. De ontwikkeling is gunstig voor andere bedrijvigheid in het Westen. De werk nemers in de nieuwe fabrieken krijgen meer te besteden en dat creëert vraag. Zoiets is vooral gunstig voor een land als Nederland dat nauwelijks een auto industrie heeft. Maar we kunnen ze wel onze bloemen verkopen, ons bier en on ze kaas, onderwijs, organisatie-advie zen, accountantsdiensten, televisie amusement, films, golf clinics, etcetera. Landen met een grote autoindustrie hebben uiteraard meer problemen met de omschakeling, maar die hebben ook navenant meer nieuwe mogelijkheden, zoals voor vliegtuigen en computers. Daar achter hun dranghekken staan ze nog steeds hongerig uit te kijken naar wat wij heel gewoon vinden en ze kun nen echt niet alles zelf maken. Lastiger is de vraag wat er gebeurd zou zijn als het Oosten nooit achter een IJ zeren Gordijn zou zijn opgesloten. Was de autoindustrie dan al eerder mas saal in het Oosten opgebloeid? Onge twijfeld. De consumenten markten zou den zich daar eerder ontwikkeld heb ben, de landbouw had een goed be staan kunnen bieden in het voeden van de welvarende Europese bevolking. Een land als Tsjecho-Slowakije had al een sterke industriële traditie. Mis schien had het Tsjechische Bata Nike wel overvleugeld. Hadden zij van het begin af aan met ons meegedaan dan waren wij zeker niet armer geweest, en waarschijnlijk zelfs rijker. We hadden dan immers ook kunnen profiteren van hun mogelijkheden en talenten. Afgezet tegen die mogelijkhe den is dus niet alleen Oost-Europa be zig aan een inhaalslag, maar West-Eu ropa evenzeer. Op termijn gaan we alle maal winnen. Joop Hartog UTRECHT - Een tweedehands autohandelaar kan net zc goed een vrouw zijn. Dit blijkt uit onderzoek dat Autorou- te.nl heeft uitgevoerd onder ruim vijfhonderd occasion handelaren in Nederland. Drie op de vier occasionhandelaren vindt dat vrouwen pri ma geschikt zijn als handelaar in occasions. Zestig pro cent van de handelaren merkt bovendien dat er de laatste tien jaar meer vrouwen actief zijn in de handel in tweede hands auto's. De helft van de zelfstandige autohandela ren, dealers en universele autobedrijven vindt dat het vak occasionhandelaar in het bloed zit en dat je een geboren handelaar moet zijn om ooit succesvol te worden in deze branche. ANP AMSTERDAM - De nettowinst van Mittal Steel, de groot ste staalproducent ter wereld, is in het tweede kwartaal van dit jaar gedaald met 15 procent tot 1,09 miljard dol lar. Dat is het gevolg van een sterke stijging van de mate riaalkosten en een daling van de staalprijzen. De vraag naar staal kromp doordat afnemers in de Verenigde Sta ten en Europa inteerden op hun voorraden. Mittal liet gisteren bij de publicatie van zijn resultaten weten dat de marktsituatie in het lopende kwartaal moei lijk zal blijven. Wel verwacht het concern op korte ter mijn enig prijsherstel door productiebeperking in de staal industrie. ANP LEIDEN - Biotechnologiebedrijf Pharming heeft in Ja pan een patent gekregen voor zijn product lactoferrine. Dat heeft het bedrijf uit Leiden gisteren bekendgemaakt. Lactoferrine is een natuurlijk eiwit dat infecties bestrijdt en voorkomt. Door het patent kan Pharming in Japan lactoferrine pro duceren en in voeding verwerken. Volgens bestuurvoorzit- ter Pinto is de toewijzing van het patent belangrijk voor de commerciële toepassing van het product. ANP WENEN - T-Mobile, de dochter voor mobiele telefonie van Deutsche Telekom, neemt het Oostenrijkse bedrijf Te- le.ring over van de Amerikaanse onderneming Alltel voor 1,3 miljard euro. Dat hebben de partijen gisteren bekend gemaakt. Tele.'ring is de op drie na grootste aanbieder van mobiele telefonie in Oostenrijk. De transactie moet begin 2006 rond zijn. Het is de grootste overname van Deutsche Telekom sinds de aankoop van het Amerikaanse bedrijf VoiceStream in 2000. DPA/ANP door Jeffrey Kutterink GOES - Energiebedrijven Delta en Cogas uiten scherpe kritiek op de prijsvergelijking van nieuwsbureau Energeia. Ze vin den dat het onderzoek een on juist beeld geeft. Want er is geen rekening gehouden met kortin gen. Energeia onderkent de kri tiek, maar vindt dat het geen fouten heeft gemaakt. Nieuwsbureau Energeia heeft de prijzen van zeven energiebe drijven tegen het licht gehou den. Uit de uitkomsten bleek dat het verschil tussen de duur ste en goedkoopste aanbieder 38 euro bedraagt. Daarbij zou Del ta het duurst en Rendo het goed koopst zijn. Maar Delta laat weten zich niet in die uitkomst te kunnen vin den. Niet omdat het er als duurst wordt afgeschilderd, maar omdat het onderzoek feite lijk niet klopt. „Het is markt technisch een slecht onder zoek", aldus Delta-woordvoer der M. van Zuilen. „Door de libe ralisering van de energiemarkt hebben alle energiebedrijven een eigen manier gevonden om klanten te behouden en nieuwe aan te trekken. Een veel gebruik te manier is het geven van kor tingen. Bij Delta geldt dat ie mand meer korting krijgt naar mate hij meer zaken van Delta afneemt. Dus wie niet alleen gas en elektriciteit en water wil, maar ook kabel krijgt meer kor ting dan iemand die alleen elek triciteit en gas afneemt. Boven dien wordt die korting hoger naar gelang iemand langer klant is bij Delta. Het kan dus per klant sterk verschillen wat die aan Delta moet betalen." Langere weg Dat maakt het zo moeilijk om prijzen te vergelijken, stelt Van Zuilen. „Delta moet een opslag betalen aan de Gasunie. Het gas moet een langere weg afleggen om in Zeeland te komen en dat transport is dus voor Delta duur der. Ook die zaken moeten in zo'n berekening worden meege nomen. Laat je dat weg en reken je de prijzen uit voor iemand die in Amsterdam woont, scheelt dat 25 tot 30 euro per jaar per klant." Ook Cogas hekelt de prijsvergelijking van Energeia. De kritiek komt sterk overeen met die van Delta. Ook Cogas wijst erop dat Energeia geen re kening heeft gehouden met kor tingen. Bovendien hanteert Co gas andere tarieven als mensen via acceptgiro of automatische incasso betlaen. Ook dat maakt verschil in de prijzen en is niet in de berekeningen van Ener geia meegenomen. Cogas noemt het onderzoek in de reactie 'niet geheel objectief'. Het bedrijf vindt dat als er een vergelijking wordt gemaakt het een vereiste is dat alle grondsla gen hetzelfde zijn. Hoofdredacteur L. Caris onder kent die kritiek. De ophef over het bericht is voor Energeia ook aanleiding om voortaan zorgvul diger met berekeningen en be richtgeving erover om te gaan. Toch vindt Caris niet dat het nieuwsbureau veel te verwijten valt. „Het bericht is een eigen leven gaan leiden", reageert hoofdre dacteur L. Caris van Energeia. „We hebben een vergelijking ge maakt tussen zeven energieleve ranciers voor een inwoner van Amsterdam. Die berekening is niet zomaar naar een regio te vertalen. Dat sommige media de uitkomsten regionaliseren en dan presenteren alsof de bere- king vanuit dat gebied is ge maakt, is niet onze verantwoor delijkheid. Delta is vanuit Am sterdam gezien het duurst van de zeven. Maar wil je voor een inwoner van Zeeland een prijs vergelijking maken, moet je de berekening opnieuw doen. Van uit Zeeland gezien kan Delta er dan heel anders uitkomen." Caris zegt dat Energeia bewust ervoor heeft gekozen geen reke ning te houden met kortingen. „Vaak zijn die kortingen eenma lig, bijvoorbeeld als iemand klant wordt. We vinden daarom dat we geen kortingen moeten meerekenen. Het blijkt in elk ge val weer eens dat het moeilijk is een vergelijking te maken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 7