Tholen voor hogere windmolens al te Tolplein is voor de één spannender dan voor de ander Appartementen De Spinne al bezet Fracties Veere vrezen deadline burgemeester Westerscheldetunnel rotest natuurvereniging vindt geen gehoor Als het niet anders kan dan moet het maar opvallend De bushalte: To, Verzet tegen boetes naaktrecreatie Gestrande toerist verdient hulp Straf voor vechtpartij om niks zeeuwse almanak Weekend 9 augustus 2005 editie Bevelanden-Tholen Zes weken lang verschijnt deze zomer in de PZC de vakantierubriek. Elke zes dagen schrijft de redactie over een ander thema. Daarnaast laat de PZC elke dag het licht schijnen op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap. Pilaar onder Westerscheldekantoor. foto Dirk-Jan Gjeltema Het is een object dat er eigen lijk niet had moeten zijn. Zelfs bij de NV Westerschelde tunnel weet niemand wat het is, die felrode, golvende construc tie waarop de uitstekende punt van het kantoorgebouw op het Tolplein rust. Het gebouw van de Westerschel detunnel is ontworpen door de Middelburgse architect Ben Westenburger. Aanvankelijk wilde hij het uitstekende gedeel te helemaal niet ondersteunen, maar dat bleek bouwtechnisch onmogelijk. Dus was hij genood zaakt één kolom onder het ge bouw te zetten. Hij liet zijn verbeelding de vrije loop, in de hoop dat hetzelfde gebeurt bij voorbijgaande be stuurders die de opvallende rim peling opmerken. Het zou een golf kunnen zijn, symbool voor het ondertunnel- de water. Dat zelfs de W van Westerschelde erin kan worden gelezen, gaat Westenburger wat te ver. Wel kan hij zich vinden in de associatie met het rupsje Nooitgenoeg dat zich door de klei heeft gevreten om een tun nel te boren. Het meest voelt hij voor het idee van een golvende beweging die tot stilstand komt. zoals de auto's die komen aanrijden en moeten afremmen voor de tolpoortjes. Omdat de streekbussen aanvan kelijk precies voor het kantoor van de NV Westerscheldetunnel stopten, kan het lage gedeelte van de sculptuur ook dienst kan doen als zitbankje. Laat maar lekker onduidelijk blijven wat het is. Alleen de kleur, die spreekt voor zich. De felste tint tussen oranje en rood, als het hesje van een weg werker. Om de aandacht te ves tigen op iets wat de architect lie ver had weggelaten. Ernst Jan Rozendaal 'el heeft iets niet-Neder- lands, vindt ze. De sfeer de Franse péage, zeker nu irook zoveel vakantieverkeer jgskomt. „Het is grappig om er dat tolgebeuren te kijken." van den Ban is net uitgestapt iet Tolplein bij de Wester- EÜdetunnel. Vanuit Heinkens- idmoet ze naar Middelburg, ir ze werkt in een kleding- s': Dat betekent eerst bus 23 HingBorssele en op het Tol- bus 50 richting Middel- li. Omdat ze op maandag s middags begint, moet ze twintig minuten wachten, op dere dagen kan ze bij wijze spreken van de ene in de an- ebus springen. „Ik vind het 'erg om hier te wachten en >d te kijken. Iets bijzonders ik hier nog nooit zien gebeu- Van anderen heb ik wel ge- orddat mensen langs de tol lies oversteken naar de bus- teaan de overkant, omdat ze 'weten dat onder de over ling een loopbrug zit. Dat ituurlijk levensgevaarlijk, is met zo'n kastje rijden teen door. Die verwachten ■niet." d spannender zal het op het piein niet worden, denkt ze. zelfde geldt voor de busreis, is ze de enige passagier, is sinds kort leg ik dit traject Êbjks af. Buiten de schoolva- l!'es schijnt het hier wel kker te zijn. Ik vind het wel Ppig. alleen in de bus. Ik ben bandstad gewend waar de £t;n vaak overvol zijn. 's Mor is vroeg ben ik niet echt aan- wkbaar. Het is wel rustig dan in je eentje in de bus te ten." chauffeur J. van Hoewijk be- hgt dat de bussen an en r het Tolplein 's omers - en ^dere jaargetijden buiten de s- vaak schaars gevuld zijn. gaat de bus naar Nieuwdorp alleen 's middags drie keer. Waarom precies dan, kan Van Hoewijk ook niet verklaren. „Dat zal wel besloten zijn op ba sis van tellingen die we gere geld houden." Omdat het Tolplein een over stappunt is, waarschuwen de buschauffeurs elkaar dat ze ie mand voor een bepaalde rich ting bij zich hebben, zodat nie mand zijn aansluiting hoeft te missen. Verder is het Tolplein een in- en uitstappunt voor wie niet met de auto door de tunnel kan. Een enkele voetganger dus - mensen uit de omgeving die hun fiets bij het kantoor van de NV Westerscheldetunnel stal len, of doorgewinterde wande laars. Vandaag zijn dat de da mes C. Marks uit Egmond aan den Hoef en W. Smit uit Alk maar. Ze lopen het Grensland pad richting Brugge en zijn nu vanuit Heinkenszand gekomen. Ze zijn zeer te spreken over de route-informatie, in tegenstel ling tot L. Stam die met zijn zoon in Zeeland op fietsvakan tie is. Ze zijn uit Hengstdijk ge komen en stappen uit op het Tol plein. Liever hadden ze het zo- merveer uit Temeuzen geno men. maar omdat ze de boot hebben gemist, zijn ze met fiets en al op de bus gestapt. Prima voorgelicht door de VW over hoe een plekje moet worden ge reserveerd, maar ongelofelijk zo slecht als ze in Terneuzen het busstation konden vinden, foe tert Stam. Ook J. Boodt uit Co- li jnsplaat kijkt niet blij. Ze is slecht ter been en heeft Connex- ion-Citax telefonisch gemeld al leen onder begeleiding te kun nen reizen. J. Rijskamp be stuurt een gloednieuw aange schafte brommobiel, zodat ze haar drie zusters in Groede, IJ- zendijke en Aardenburg kan be zoeken. De trailer van de Bors- selse vervoermaatschappij AMZ is keurig op tijd, maar een tegenvaller is dat hij behalve de brommobiel maar één passagier kan meenemen. Dus moet me vrouw Boodt, die alleen onder begeleiding kan reizen, er in de streekbus achteraan. „Het is een fout van de telefoniste", zegt ze'zuchtend. „Dat zal ik ze ook laten weten. Voor zo'n groot project vind ik het maar slecht geregeld." Nu hebben de Noord-Hollandse wandelaars zich spontaan over haar ont fermd Maar hoe het vanavond terug moet? Boodt: „Dat wordt nog spannend." Ernst Jan Rozendaal J. Boodt wacht op de bus, gescheiden van haar brommobiel. foto Dirk-Jan Gjeltema Harmen van der Werf qLEN - De vervanging van lage windmolens aan de Campoweg bij Anna Jacoba- lerdoor turbines van 125 me- kan de goedkeuring wegdra- ivan een meerderheid van de olse gemeenteraad. De na- «reniging Tholen is tegen trranging en wil concentra- van windmolens langs het |de-Rijnkanaal. Anpk is raadslid van de verre- grootste fractie in Tholen, IGP Hij is duidelijk in zijn idpunt over de bezwaren de natuurvereniging Tho- .ffij hebben anderhalf jaar den een discussie gevoerd rhet windmolenbeleid in de eente Tholen. Wij hebben gekozen voor de bouw van beperkt aantal hoge wind as in plaats van een groter lal kleinere turbines. Wij ben als gemeenteraad in rderheid dus ons standpunt iald. Als SGP houden wij raanvast." Het voorstel van atuurvereniging Tholen om imolens te concentreren gs het Schelde-Rijnkanaal, eir Tholen en Oud-Vosse- ir, is indertijd ook ter discus- geweest. maar afgewezen, had, aldus Hoek, te maken 'problemen rond het eigen- Ii van gronden langs het ka- 1". De natuurvereniging Tho- is voor plaatsing langs het elde-Rijnkanaal, omdat r al allerlei bedrijfsmatige viteiten zijn, legt G. Meijnen Sint-Maartensdijk uit. „Ho- windmolens zijn er minder end aanwezig dan langs de lerschelde. Straks zie je van kanten op Tholen windmo lens staan, terwijl het eiland bij toeristen juist in trek is vanwe ge de wijdsheid." Niet alleen de vervanging van de windturbines bij Anna Jaco- bapolder staat op de rol. Ook die bij Stavenisse maken plaats voor hogere molens en twee nieuwe locaties zitten in de pijp lijn; aan de Moggershilseweg tussen Sint-Annaland en Stave nisse én aan de Gemaal weg bij Sint-Maartensdijk. PvdA-frac- tievoorzitter M. van der Linde houdt evenals zijn collega Hoek vast aan dit uitgestippelde be leid. „Je wilt verder met schone energie of niet", stelt Van dei- Linde, „en of je de molens laag of hoog bouwt, je blijft ze zien, ook aan het Schelde-Rijnka- naal." De PvdA'er wijst er ook op dat er verwachtingen zijn ge wekt bij landbouwers die bij de plannen betrokken zijn. „Dat schept toch ook verplichtingen van onze kant." CD A-raadslid M. Ligtendag-Quist laat even eens weten het beleid onverkort te steunen, waarmee de meerder heid voor blijft. J. Boulogne (Al gemeen Belang Tholen) was te gen en blijft tegen. Hij woont dicht bij de plek waar aan de Moggershilseweg vijf windmo lens moeten komen. Als pri- vé-persoon gaat hij zich daar met een aantal medestanders te gen verzetten. „Het gaat om een authentieke polder waar bijna geen bebouwing is. De provincie wil windmolens bovendien bun delen in havengebieden, bij de Kreekraksluizen en de Ooster- scheldekering. Tholen voldoet niet aan die eis." SGP-raadslid Hoek bestrijdt dit. Hij wijst er op dat het Thoolse beleid is inge zet onder het oude provinciale beleid. door Frank Balkenende GOES - De 32 appartementen in het nog af te bouwen complex in winkelcentrum De Spinne in de Goese Polder zijn allemaal verkocht en verhuurd. Volgens projectmanager J. Ver meulen van Marsaki, de project ontwikkelaar van drie woning bouwverenigingen, bestaat er kennelijk grote behoefte aan de appartementen in de zevendui zend zielende tellende wijk aan de noordrand van Goes. Het zijn vooral senioren die een koop- (veertien stuks) of een huurappartement (18 stuks) heb ben bemachtigd. „De apparte menten zijn levensloopbesten- dig en daar is veel vraag naar. Bovendien liggen ze centraal in de wijk, boven winkels en naast een supermarkt." De koopappartementen zijn rela tief betaalbaar: 160.000 tot 190.000 euro. De huurapparte- menten kennen een maandlast van 467 tot 579 euro. Daarbij zijn wel alle service- en stook kosten inbegrepen. Vermeulen stipt aan dat de meeste nieuwe bewoners uit de wijk of de stad komen of bin ding met de Goese Polder heb ben. „In het laatste geval wonen hun kinderen er en willen ze daar dichtbij wonen, ja soms ook om op de kleinkinderen te kunnen passen." Marsaki en supermarktketen Lidl ontwikkelen het apparte mentencomplex, dat op de bega ne grond winkels herbergt en woningen in de vijf bouwlagen erboven. Het complex vormt het hart van het te vernieuwen win kelcentrum, dat een praktijk ruimte voor een huisarts en mo gelijk ook een drogist krijgt. Daarnaast behouden de Chi nees, de bakker en de bloemist hun plekje in het winkelcen trum. De Lidl-supermarkt tegenover breidt ook uit. Goes zorgt voor 175 parkeerplaatsen: 29_bij de winkels, 79 an de achterkant van het- appartementencomplex en 67 voor en naast de Lidl. Er komt ook een fietsroute door het winkelgebied. De bouw ligt op schema. Aanne mingsbedrijf Van der Poel uit Terneuzen "heeft extra personeel ingezet om de achterstand die in het voortraject was opgelopen, Het winkel- en appartementencomplex in de Goese Polder is eind dit jaar klaar, foto Dirk-Jan Gjeltema weg te werken. Een toeleveran cier heeft zich moeten inspan nen om prefab-delen sneller te leveren. In de aanloop ontstond vertraging, onder meer doordat Lidl en de aannemer steggelden over de kosten. Als alles meezit, is het witte winkel/ appartemen tencomplex eind dit jaar klaar. Eerste nederlaag Koen Leenhouts NEELTJE JANS - De Naturisten Federatie Nederland (NFN) is het niet eens met de boetes die vier naaktrecrean- ten hebben gekregen op Neeltje Jans. De politie en de ge meente Veere hebben op 4 augustus gecontroleerd op Neeltje Jans. Naaktrecreatie is daar verboden. De NFN is het echter niet eens met het verbod en overweegt dat via de bestuursrechter ongedaan te maken. Intussen advi seert de organisatie de mensen die vorige week een boete hebben gekregen, die niet te betalen maar de zaak voor de rechter te laten komen om een proefproces uit te lokken over naaktrecreëren op Neeltje Jans. Bovendien vindt de NFN dat met twee maten is gemeten. De politie heeft wel boetes uitgedeeld voor naaktrecreatie, maar volgens de NFN met voor loslopende honden of kitesurfen. Zij ver wijt de politie en de gemeente Veere daarom meten met twee maten. DOMBURG - De directeur van de VW Walcheren en Noord-Beveland, C. Schönknecht, vindt dat Zeeland er al les aan moet doen om een toeristvriendelijke oplossing te vinden voor het accommodatiegebrek, waarvan enkele we ken per seizoen sprake zou zijn. „Desnoods door een over loopterrein aan te bieden", zegt ze. J. Verwegen van de provincie Zeeland ziet geen heil in een overloopterrein. „Ik betwist dat Zeeland vol is." Volgens Verwegen is er ook in de drukke periode, wanneer zowel Zuid-Holland als de zuidelijke provincies vakanties hebben, altijd wel een plaatsje te vinden op campings. „Misschien niet di rect achter de duinen, maar wel op het platteland, tussen Goes en Middelburg bijvoorbeeld." MIDDELBURG - Een negentienjarige inwoner van Baar land en een achttienjarige Middelburger kregen gisteren van de Middelburgse politierechter voor hun aandeel in een vechtpartij werkstraffen van dertig uur opgelegd. Het duo liep op 28 november vorig jaar in Middelburg 's och tends vroeg naar huis, nadat ze uit waren geweest. Toen er twee jongens op een scooter kwamen aanrijden zwaai de een van de verdachten met zijn armen. Dat gebaar wek te de irritatie van de scooterrijders, die op hun beurt de confrontatie aangingen. „Een vechtpartij om niks", merk te politierechter R. Lameijer op. „Het is uit de hand gelo pen, nadat er een gebaar is gemaakt", meende officier van justitie H. den Hartog. „Het is behoorlijk uit de hand gelopen. Een van de slachtoffers heeft er een afgebroken tand aan overgehouden." De officier hield rekening met het blanco strafblad en eiste tegen beide verdachten 42 uur werkstraf. Raadsman M. Kalle vond dat er tegenstrij digheden zaten in de verklaringen van de vermeende slachtoffers. „Wie is nou dader en wie is slachtoffer?" door Maurits Sep DOMBURG - Alle gemeente raadsfracties van Veere hebben gisteren hun wensenlijstjes voor een nieuwe burgemeester ingele verd. De moeilijkheid wordt vol gens hen niet om daar één pro fielschets van te maken, maar om op 1 januari de opvolger voor burgemeester De Bruijn in huis te hebben. De wensen van de zes fracties worden door de raadsgriffier sa mengevat en samengevoegd tot een profiel voor de nieuwe bur gemeester waarin alle fracties zich kunnen vinden. De profiel schets moet over een week klaar zijn. Het presidium - het overleg van de fractievoorzitters - komt volgende week dinsdag bijeen om over de profielschets te pra ten. De gemeenteraad moet die daarna definitief vaststellen. Vervolgens wordt de sollicitatie termijn geopend. Burgemeester A. de Bruijn vertrekt op 1 okto ber. Loco-burgemeester en wet houder W. van Tatenhove neemt haar taken dan tijdelijk over. De gemeenteraad wil dat op 1 ja nuari haar opvolger aan het werk gaat. „De tijd is krap", constateert WD-fractievoorzit- ter P. Overmeen. Dat beschouwt hij als de moeilijkste opgave voor de gemeenteraad. Hij hoopt wel dat het lukt om met ingang van het nieuwe jaar 'ie mand in die stoel te krijgen'. „Dan kan hij of zij zich nog in werken voordat we in maart ge meenteraadsverkiezingen heb ben." Overmeen verwacht wei nig hobbels bij het opstellen van de profielschets. De zes fracties zullen naar zijn inschatting wei nig moeite hebben tot overeen stemming te komen. CDA-frac tievoorzitter K. Wouters-Jonge- pier deelt zijn optimisme. „Ik heb de overtuiging dat we er sa men best snel uitkomen." Wouters-Jongepier verklaart dat uit het goede voorbeeld dat De Bruijn heeft neergezet. „De algemene conclusie is dat zij een goede indruk nalaat. Zij staat midden in de samenleving en dat heeft Veere nodig." Het CDA had weinig moeite om de eigen wensen op papier te zet ten. Met een uurtje waren de christen-democraten eruit. Ook de WD was er vlot uit, mede dankzij hulpmiddelen als de bro chure van het ministerie van Binnenlandse Zaken over pro fielschetsen en informatie op in ternet, vertelt Overmeen. Dat is terug te vinden in de ka rakterschets die de liberalen hebben gemaakt. Zij zoeken ie mand met daadkracht, met het vermogen om te luisteren, met ervaring in het dualisme, met in zicht in gemeentelijke financi ën, met humor; iemand die ook communicatief vaardig is en als bestuurder een bindmiddel kan zijn tussen de wethouders ener zijds en tussen de raad en de wethouders anderzijds. Geloof en politieke kleur doen er niet zo toe, aldus Overmeen. Moch ten andere partijen daaraan wel eisen stellen, dan kan daarover gesproken worden. De hele familie, zo'n twintig volwassenen en een flinke kin derschare, was voor een lang weekend in de Belgische Ar dennen. Na een kilometerslange bos wandeling, gevolgd door een drankje op het terras, ivas het tijd voor een bezoek aan een plaatselijk restaurant. Van de eerste eetgelegenheid was de deur hermetisch dicht. Van het tweede restaurant was de deur wel open, maar het eetlokaal was angstvallig leeg. De uitbater kwam uit de keu ken met de droeve medede ling dat hij pas de volgende dag weer open ging. Zondag was zijn rustdag. Tot hij naar buiten keek en tientallen hongerige ogen zag. Met een groots gebaar zette hij de oven aan, bakte de frie ten en zette zich onvermoei baar aan dertig menu's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21