Tholen voor hogere windmolens
al te Tolplein is voor de één
spannender dan voor de ander
Appartementen De Spinne al bezet
Fracties Veere vrezen
deadline burgemeester
Westerscheldetunnel
rotest natuurvereniging vindt geen gehoor
Als het niet anders kan dan
moet het maar opvallend
De bushalte: To,
Verzet tegen boetes naaktrecreatie
Gestrande toerist verdient hulp
Straf voor vechtpartij om niks
zeeuwse almanak
Weekend
9 augustus 2005
editie Bevelanden-Tholen
Zes weken lang verschijnt deze zomer in de PZC de
vakantierubriek. Elke zes dagen schrijft de redactie over een
ander thema. Daarnaast laat de PZC elke dag het licht
schijnen op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap.
Pilaar onder Westerscheldekantoor.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Het is een object dat er eigen
lijk niet had moeten zijn.
Zelfs bij de NV Westerschelde
tunnel weet niemand wat het is,
die felrode, golvende construc
tie waarop de uitstekende punt
van het kantoorgebouw op het
Tolplein rust.
Het gebouw van de Westerschel
detunnel is ontworpen door de
Middelburgse architect Ben
Westenburger. Aanvankelijk
wilde hij het uitstekende gedeel
te helemaal niet ondersteunen,
maar dat bleek bouwtechnisch
onmogelijk. Dus was hij genood
zaakt één kolom onder het ge
bouw te zetten.
Hij liet zijn verbeelding de vrije
loop, in de hoop dat hetzelfde
gebeurt bij voorbijgaande be
stuurders die de opvallende rim
peling opmerken.
Het zou een golf kunnen zijn,
symbool voor het ondertunnel-
de water. Dat zelfs de W van
Westerschelde erin kan worden
gelezen, gaat Westenburger wat
te ver. Wel kan hij zich vinden
in de associatie met het rupsje
Nooitgenoeg dat zich door de
klei heeft gevreten om een tun
nel te boren. Het meest voelt hij
voor het idee van een golvende
beweging die tot stilstand
komt. zoals de auto's die komen
aanrijden en moeten afremmen
voor de tolpoortjes.
Omdat de streekbussen aanvan
kelijk precies voor het kantoor
van de NV Westerscheldetunnel
stopten, kan het lage gedeelte
van de sculptuur ook dienst kan
doen als zitbankje.
Laat maar lekker onduidelijk
blijven wat het is. Alleen de
kleur, die spreekt voor zich. De
felste tint tussen oranje en
rood, als het hesje van een weg
werker. Om de aandacht te ves
tigen op iets wat de architect lie
ver had weggelaten.
Ernst Jan Rozendaal
'el heeft iets niet-Neder-
lands, vindt ze. De sfeer
de Franse péage, zeker nu
irook zoveel vakantieverkeer
jgskomt. „Het is grappig om
er dat tolgebeuren te kijken."
van den Ban is net uitgestapt
iet Tolplein bij de Wester-
EÜdetunnel. Vanuit Heinkens-
idmoet ze naar Middelburg,
ir ze werkt in een kleding-
s': Dat betekent eerst bus 23
HingBorssele en op het Tol-
bus 50 richting Middel-
li. Omdat ze op maandag
s middags begint, moet ze
twintig minuten wachten, op
dere dagen kan ze bij wijze
spreken van de ene in de an-
ebus springen. „Ik vind het
'erg om hier te wachten en
>d te kijken. Iets bijzonders
ik hier nog nooit zien gebeu-
Van anderen heb ik wel ge-
orddat mensen langs de tol
lies oversteken naar de bus-
teaan de overkant, omdat ze
'weten dat onder de over
ling een loopbrug zit. Dat
ituurlijk levensgevaarlijk,
is met zo'n kastje rijden
teen door. Die verwachten
■niet."
d spannender zal het op het
piein niet worden, denkt ze.
zelfde geldt voor de busreis,
is ze de enige passagier,
is sinds kort leg ik dit traject
Êbjks af. Buiten de schoolva-
l!'es schijnt het hier wel
kker te zijn. Ik vind het wel
Ppig. alleen in de bus. Ik ben
bandstad gewend waar de
£t;n vaak overvol zijn. 's Mor
is vroeg ben ik niet echt aan-
wkbaar. Het is wel rustig
dan in je eentje in de bus te
ten."
chauffeur J. van Hoewijk be-
hgt dat de bussen an en
r het Tolplein 's omers - en
^dere jaargetijden buiten de
s- vaak schaars gevuld zijn.
gaat de bus naar Nieuwdorp
alleen 's middags drie keer.
Waarom precies dan, kan Van
Hoewijk ook niet verklaren.
„Dat zal wel besloten zijn op ba
sis van tellingen die we gere
geld houden."
Omdat het Tolplein een over
stappunt is, waarschuwen de
buschauffeurs elkaar dat ze ie
mand voor een bepaalde rich
ting bij zich hebben, zodat nie
mand zijn aansluiting hoeft te
missen. Verder is het Tolplein
een in- en uitstappunt voor wie
niet met de auto door de tunnel
kan. Een enkele voetganger dus
- mensen uit de omgeving die
hun fiets bij het kantoor van de
NV Westerscheldetunnel stal
len, of doorgewinterde wande
laars. Vandaag zijn dat de da
mes C. Marks uit Egmond aan
den Hoef en W. Smit uit Alk
maar. Ze lopen het Grensland
pad richting Brugge en zijn nu
vanuit Heinkenszand gekomen.
Ze zijn zeer te spreken over de
route-informatie, in tegenstel
ling tot L. Stam die met zijn
zoon in Zeeland op fietsvakan
tie is. Ze zijn uit Hengstdijk ge
komen en stappen uit op het Tol
plein. Liever hadden ze het zo-
merveer uit Temeuzen geno
men. maar omdat ze de boot
hebben gemist, zijn ze met fiets
en al op de bus gestapt. Prima
voorgelicht door de VW over
hoe een plekje moet worden ge
reserveerd, maar ongelofelijk
zo slecht als ze in Terneuzen het
busstation konden vinden, foe
tert Stam. Ook J. Boodt uit Co-
li jnsplaat kijkt niet blij. Ze is
slecht ter been en heeft Connex-
ion-Citax telefonisch gemeld al
leen onder begeleiding te kun
nen reizen. J. Rijskamp be
stuurt een gloednieuw aange
schafte brommobiel, zodat ze
haar drie zusters in Groede, IJ-
zendijke en Aardenburg kan be
zoeken. De trailer van de Bors-
selse vervoermaatschappij
AMZ is keurig op tijd, maar een
tegenvaller is dat hij behalve de
brommobiel maar één passagier
kan meenemen. Dus moet me
vrouw Boodt, die alleen onder
begeleiding kan reizen, er in de
streekbus achteraan. „Het is
een fout van de telefoniste",
zegt ze'zuchtend. „Dat zal ik ze
ook laten weten. Voor zo'n
groot project vind ik het maar
slecht geregeld." Nu hebben de
Noord-Hollandse wandelaars
zich spontaan over haar ont
fermd Maar hoe het vanavond
terug moet? Boodt: „Dat wordt
nog spannend."
Ernst Jan Rozendaal
J. Boodt wacht op de bus, gescheiden van haar brommobiel.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Harmen van der Werf
qLEN - De vervanging van
lage windmolens aan de
Campoweg bij Anna Jacoba-
lerdoor turbines van 125 me-
kan de goedkeuring wegdra-
ivan een meerderheid van de
olse gemeenteraad. De na-
«reniging Tholen is tegen
trranging en wil concentra-
van windmolens langs het
|de-Rijnkanaal.
Anpk is raadslid van de verre-
grootste fractie in Tholen,
IGP Hij is duidelijk in zijn
idpunt over de bezwaren
de natuurvereniging Tho-
.ffij hebben anderhalf jaar
den een discussie gevoerd
rhet windmolenbeleid in de
eente Tholen. Wij hebben
gekozen voor de bouw van
beperkt aantal hoge wind
as in plaats van een groter
lal kleinere turbines. Wij
ben als gemeenteraad in
rderheid dus ons standpunt
iald. Als SGP houden wij
raanvast." Het voorstel van
atuurvereniging Tholen om
imolens te concentreren
gs het Schelde-Rijnkanaal,
eir Tholen en Oud-Vosse-
ir, is indertijd ook ter discus-
geweest. maar afgewezen,
had, aldus Hoek, te maken
'problemen rond het eigen-
Ii van gronden langs het ka-
1". De natuurvereniging Tho-
is voor plaatsing langs het
elde-Rijnkanaal, omdat
r al allerlei bedrijfsmatige
viteiten zijn, legt G. Meijnen
Sint-Maartensdijk uit. „Ho-
windmolens zijn er minder
end aanwezig dan langs de
lerschelde. Straks zie je van
kanten op Tholen windmo
lens staan, terwijl het eiland bij
toeristen juist in trek is vanwe
ge de wijdsheid."
Niet alleen de vervanging van
de windturbines bij Anna Jaco-
bapolder staat op de rol. Ook
die bij Stavenisse maken plaats
voor hogere molens en twee
nieuwe locaties zitten in de pijp
lijn; aan de Moggershilseweg
tussen Sint-Annaland en Stave
nisse én aan de Gemaal weg bij
Sint-Maartensdijk. PvdA-frac-
tievoorzitter M. van der Linde
houdt evenals zijn collega Hoek
vast aan dit uitgestippelde be
leid. „Je wilt verder met schone
energie of niet", stelt Van dei-
Linde, „en of je de molens laag
of hoog bouwt, je blijft ze zien,
ook aan het Schelde-Rijnka-
naal." De PvdA'er wijst er ook
op dat er verwachtingen zijn ge
wekt bij landbouwers die bij de
plannen betrokken zijn. „Dat
schept toch ook verplichtingen
van onze kant." CD A-raadslid
M. Ligtendag-Quist laat even
eens weten het beleid onverkort
te steunen, waarmee de meerder
heid voor blijft. J. Boulogne (Al
gemeen Belang Tholen) was te
gen en blijft tegen. Hij woont
dicht bij de plek waar aan de
Moggershilseweg vijf windmo
lens moeten komen. Als pri-
vé-persoon gaat hij zich daar
met een aantal medestanders te
gen verzetten. „Het gaat om een
authentieke polder waar bijna
geen bebouwing is. De provincie
wil windmolens bovendien bun
delen in havengebieden, bij de
Kreekraksluizen en de Ooster-
scheldekering. Tholen voldoet
niet aan die eis." SGP-raadslid
Hoek bestrijdt dit. Hij wijst er
op dat het Thoolse beleid is inge
zet onder het oude provinciale
beleid.
door Frank Balkenende
GOES - De 32 appartementen
in het nog af te bouwen complex
in winkelcentrum De Spinne in
de Goese Polder zijn allemaal
verkocht en verhuurd.
Volgens projectmanager J. Ver
meulen van Marsaki, de project
ontwikkelaar van drie woning
bouwverenigingen, bestaat er
kennelijk grote behoefte aan de
appartementen in de zevendui
zend zielende tellende wijk aan
de noordrand van Goes.
Het zijn vooral senioren die een
koop- (veertien stuks) of een
huurappartement (18 stuks) heb
ben bemachtigd. „De apparte
menten zijn levensloopbesten-
dig en daar is veel vraag naar.
Bovendien liggen ze centraal in
de wijk, boven winkels en naast
een supermarkt."
De koopappartementen zijn rela
tief betaalbaar: 160.000 tot
190.000 euro. De huurapparte-
menten kennen een maandlast
van 467 tot 579 euro. Daarbij
zijn wel alle service- en stook
kosten inbegrepen.
Vermeulen stipt aan dat de
meeste nieuwe bewoners uit de
wijk of de stad komen of bin
ding met de Goese Polder heb
ben. „In het laatste geval wonen
hun kinderen er en willen ze
daar dichtbij wonen, ja soms
ook om op de kleinkinderen te
kunnen passen."
Marsaki en supermarktketen
Lidl ontwikkelen het apparte
mentencomplex, dat op de bega
ne grond winkels herbergt en
woningen in de vijf bouwlagen
erboven. Het complex vormt het
hart van het te vernieuwen win
kelcentrum, dat een praktijk
ruimte voor een huisarts en mo
gelijk ook een drogist krijgt.
Daarnaast behouden de Chi
nees, de bakker en de bloemist
hun plekje in het winkelcen
trum.
De Lidl-supermarkt tegenover
breidt ook uit. Goes zorgt voor
175 parkeerplaatsen: 29_bij de
winkels, 79 an de achterkant
van het- appartementencomplex
en 67 voor en naast de Lidl. Er
komt ook een fietsroute door
het winkelgebied.
De bouw ligt op schema. Aanne
mingsbedrijf Van der Poel uit
Terneuzen "heeft extra personeel
ingezet om de achterstand die in
het voortraject was opgelopen,
Het winkel- en appartementencomplex in de Goese Polder is eind dit jaar klaar, foto Dirk-Jan Gjeltema
weg te werken. Een toeleveran
cier heeft zich moeten inspan
nen om prefab-delen sneller te
leveren. In de aanloop ontstond
vertraging, onder meer doordat
Lidl en de aannemer steggelden
over de kosten. Als alles meezit,
is het witte winkel/ appartemen
tencomplex eind dit jaar klaar.
Eerste nederlaag
Koen Leenhouts
NEELTJE JANS - De Naturisten Federatie Nederland
(NFN) is het niet eens met de boetes die vier naaktrecrean-
ten hebben gekregen op Neeltje Jans. De politie en de ge
meente Veere hebben op 4 augustus gecontroleerd op
Neeltje Jans. Naaktrecreatie is daar verboden. De NFN is
het echter niet eens met het verbod en overweegt dat via
de bestuursrechter ongedaan te maken. Intussen advi
seert de organisatie de mensen die vorige week een boete
hebben gekregen, die niet te betalen maar de zaak voor de
rechter te laten komen om een proefproces uit te lokken
over naaktrecreëren op Neeltje Jans. Bovendien vindt de
NFN dat met twee maten is gemeten. De politie heeft wel
boetes uitgedeeld voor naaktrecreatie, maar volgens de
NFN met voor loslopende honden of kitesurfen. Zij ver
wijt de politie en de gemeente Veere daarom meten met
twee maten.
DOMBURG - De directeur van de VW Walcheren en
Noord-Beveland, C. Schönknecht, vindt dat Zeeland er al
les aan moet doen om een toeristvriendelijke oplossing te
vinden voor het accommodatiegebrek, waarvan enkele we
ken per seizoen sprake zou zijn. „Desnoods door een over
loopterrein aan te bieden", zegt ze. J. Verwegen van de
provincie Zeeland ziet geen heil in een overloopterrein.
„Ik betwist dat Zeeland vol is." Volgens Verwegen is er
ook in de drukke periode, wanneer zowel Zuid-Holland
als de zuidelijke provincies vakanties hebben, altijd wel
een plaatsje te vinden op campings. „Misschien niet di
rect achter de duinen, maar wel op het platteland, tussen
Goes en Middelburg bijvoorbeeld."
MIDDELBURG - Een negentienjarige inwoner van Baar
land en een achttienjarige Middelburger kregen gisteren
van de Middelburgse politierechter voor hun aandeel in
een vechtpartij werkstraffen van dertig uur opgelegd. Het
duo liep op 28 november vorig jaar in Middelburg 's och
tends vroeg naar huis, nadat ze uit waren geweest. Toen
er twee jongens op een scooter kwamen aanrijden zwaai
de een van de verdachten met zijn armen. Dat gebaar wek
te de irritatie van de scooterrijders, die op hun beurt de
confrontatie aangingen. „Een vechtpartij om niks", merk
te politierechter R. Lameijer op. „Het is uit de hand gelo
pen, nadat er een gebaar is gemaakt", meende officier
van justitie H. den Hartog. „Het is behoorlijk uit de hand
gelopen. Een van de slachtoffers heeft er een afgebroken
tand aan overgehouden." De officier hield rekening met
het blanco strafblad en eiste tegen beide verdachten 42
uur werkstraf. Raadsman M. Kalle vond dat er tegenstrij
digheden zaten in de verklaringen van de vermeende
slachtoffers. „Wie is nou dader en wie is slachtoffer?"
door Maurits Sep
DOMBURG - Alle gemeente
raadsfracties van Veere hebben
gisteren hun wensenlijstjes voor
een nieuwe burgemeester ingele
verd. De moeilijkheid wordt vol
gens hen niet om daar één pro
fielschets van te maken, maar
om op 1 januari de opvolger
voor burgemeester De Bruijn in
huis te hebben.
De wensen van de zes fracties
worden door de raadsgriffier sa
mengevat en samengevoegd tot
een profiel voor de nieuwe bur
gemeester waarin alle fracties
zich kunnen vinden. De profiel
schets moet over een week klaar
zijn. Het presidium - het overleg
van de fractievoorzitters - komt
volgende week dinsdag bijeen
om over de profielschets te pra
ten. De gemeenteraad moet die
daarna definitief vaststellen.
Vervolgens wordt de sollicitatie
termijn geopend. Burgemeester
A. de Bruijn vertrekt op 1 okto
ber. Loco-burgemeester en wet
houder W. van Tatenhove neemt
haar taken dan tijdelijk over.
De gemeenteraad wil dat op 1 ja
nuari haar opvolger aan het
werk gaat. „De tijd is krap",
constateert WD-fractievoorzit-
ter P. Overmeen. Dat beschouwt
hij als de moeilijkste opgave
voor de gemeenteraad. Hij
hoopt wel dat het lukt om met
ingang van het nieuwe jaar 'ie
mand in die stoel te krijgen'.
„Dan kan hij of zij zich nog in
werken voordat we in maart ge
meenteraadsverkiezingen heb
ben." Overmeen verwacht wei
nig hobbels bij het opstellen van
de profielschets. De zes fracties
zullen naar zijn inschatting wei
nig moeite hebben tot overeen
stemming te komen. CDA-frac
tievoorzitter K. Wouters-Jonge-
pier deelt zijn optimisme. „Ik
heb de overtuiging dat we er sa
men best snel uitkomen."
Wouters-Jongepier verklaart
dat uit het goede voorbeeld dat
De Bruijn heeft neergezet. „De
algemene conclusie is dat zij een
goede indruk nalaat. Zij staat
midden in de samenleving en
dat heeft Veere nodig."
Het CDA had weinig moeite om
de eigen wensen op papier te zet
ten. Met een uurtje waren de
christen-democraten eruit. Ook
de WD was er vlot uit, mede
dankzij hulpmiddelen als de bro
chure van het ministerie van
Binnenlandse Zaken over pro
fielschetsen en informatie op in
ternet, vertelt Overmeen.
Dat is terug te vinden in de ka
rakterschets die de liberalen
hebben gemaakt. Zij zoeken ie
mand met daadkracht, met het
vermogen om te luisteren, met
ervaring in het dualisme, met in
zicht in gemeentelijke financi
ën, met humor; iemand die ook
communicatief vaardig is en als
bestuurder een bindmiddel kan
zijn tussen de wethouders ener
zijds en tussen de raad en de
wethouders anderzijds. Geloof
en politieke kleur doen er niet
zo toe, aldus Overmeen. Moch
ten andere partijen daaraan wel
eisen stellen, dan kan daarover
gesproken worden.
De hele familie, zo'n twintig
volwassenen en een flinke kin
derschare, was voor een lang
weekend in de Belgische Ar
dennen.
Na een kilometerslange bos
wandeling, gevolgd door een
drankje op het terras, ivas het
tijd voor een bezoek aan een
plaatselijk restaurant.
Van de eerste eetgelegenheid
was de deur hermetisch dicht.
Van het tweede restaurant
was de deur wel open, maar
het eetlokaal was angstvallig
leeg.
De uitbater kwam uit de keu
ken met de droeve medede
ling dat hij pas de volgende
dag weer open ging. Zondag
was zijn rustdag.
Tot hij naar buiten keek en
tientallen hongerige ogen
zag.
Met een groots gebaar zette
hij de oven aan, bakte de frie
ten en zette zich onvermoei
baar aan dertig menu's.