QBELISOL
PZC
Perrons
moeilijk te
bereiken
wel waar je wezen moet
Waaghalzen op wielen
PZC
Hal Vlissingen 's avonds dicht
Motorrijder gewond bij val
Jongens opgepakt voor vechtpartij
Bromfietser bezeert enkel
Kitesurfer stort neer
KNRM redt Belgisch gezin
Schipper gewond door
exploderende motor
p
Koestraat in Middelburg
M
Betonnen paal beschermde
de Zeeuwse waterwegen
De bushalte: de
Achterpoot
Nobelweg 2124 Goes (naast McDonalds), ma vr open 10.00 - 17.30. za 10.00 - 16.00*uW)
SPECIALIST IN KOZIJNEN, RAMEN EN BUITENDEUREN
in pvc, alu en hout
300 m2 showroom
Vraag naar onze thuisblijversactie
editie Walcheren
door Selma Osman
VLISSINGEN - Ze heten Car Killer, Bone
Cruiser en de Adrenalin. Het zijn de ster
ren van de monstertruck-stuntshovv die za
terdag en zondag op het voormalige Olau-
terrein in Vlissingen stond.
Voordat de drie reuzen sloopauto's gaan
pletten,'wordt het publiek zaterdag opge
warmd met andere hoogstandjes. Stunt
mannen laten zien hoe je een auto op twee
wielen laat rijden en over de kop laat
slaan. Het komt aan op snelheid en een
stel keiharde banden. Vuur doet het altijd
goed. Een motorrijder springt door een
brandende hoepel en een andere durfal
laat liggend op een auto een muur van
vuur op zich afkomen. Na elke stunt gaat
de arm triomfantelijk de lucht in.
De waaghalzerij op twee en vier wielen is
niet zonder gevaar, laat de speaker weten,
terwijl een van de mannen van het Tra-
ber-team zich klaarmaakt voor de kegel-
crash. „Hier zijn al heel wat stuntmannen
bij om het leven gekomen."
Een donken-ode Opel Kadett wordt op
zijn kont'-gëzet. De stuntauto rijdt er met
een noodvaart tegenaan, de Opel vliegt
door de lucht en landt op de achterbank
van de auto. Weer het handje. De stunt
man heeft het overleefd. „Kijkt u eens
naar die achterbank, mensen. Dat ging
maar net goed", brult de speaker. Er gaan
twee helmen rond als collecte voor de
stuntmannen, die zich niet kunnen verze
keren.
Krachtpatsers
Dan ronken de motoren van de Car Killer,
Bone Cruiser en de Adrenalin, krachtpat
sers van vier- en vijf-en-een-halve ton. In
luttele minuten is er van de door de stunts
gehavende sloopauto's weinig meer over
en is de show voorbij. foto Ruben Oreel
Hedactie: 0113-315649
,r www.pzc.nl
E-mail:redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
7eeuws-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
maandag 8 augustus 2005
rioorNadia Berkelder
VLISSINGEN - Het station in
Vlissingen is 's avonds laat zeer
slecht toegankelijk voor mensen
die slecht ter been zijn of in een
rolstoel zitten. De stationshal
wordt 's avonds afgesloten van
wege vandalisme. Wie geen trap
pen kan lopen, moet een omweg
van honderden meters maken.
De deuren van de hal gaan offici
eel om kwart voor elf dicht. Vol
gens gebruikers van de hal komt
het echter voor dat de hal al
voor tien uur is afgesloten.
S. Hoen, voorlichter van de Ne
derlandse Spoorwegen, houdt
vol dat de deur om kwart voor
elf wordt gesloten. „Er komen
dan nog maar een paar treintjes.
De mensen die dan nog aanko
men, kunnen best een alternatie
ve route nemen." Hij benadrukt
dat er voor reizigers die slecht
ter been zijn een in- en uitgang
is gemaakt op het eerste perron,
aan de kant van het oude veer-
plein. Die uitgang is volgens
hem goed aangegeven.
Bij de ingang van de stations
hal, aan de kant van het perron,
hangt een bordje met de medede
ling dat reizigers via de zij-in
gangen het perron kunnen verla
ten. De uitgang die geschikt is
voor rolstoelen, ligt 150 meter te
rug, bij de voormalige controle
toren van de PSD. Via die uit
gang komt de reiziger op een
donker en verlaten parkeerter
rein aan de achterkant van het
station. De andere uitgang be
staat uit een trapje dat uitkomt
bij de fietsenstalling aan de
kant van de Prins Hendrikweg.
De NS had volgens Hoen geen
andere keuze. „We moesten de
hal sluiten vanwege vandalis
me. Er waren hangjongeren en
er werd veel vernield. Daar was
veel geld mee gemoeid. Het
liefst hielden we die hal open,
maar als dat niet kan, dan moet
je wat."
Het loket op het station is al eni
ge tijd gesloten. Wanneer de
kiosk om acht uur dicht gaat, is
de hal leeg. Hoen zegt dat de NS
niet heeft overwogen om het lo
ket weer te openen, zodat er
meer toezicht is. „Een lokettist
heeft geen taak op het gebied
van veiligheid. Als er daadwer
kelijk iets gebeurt, kun je met lo-
ketpersoneel ook niets. Wij ope
nen geen loket omdat er hang
jeugd zou zijn."
In Vlissingen komen op een
doordeweekse avond treinen
aan om tien over tien, zes minu
ten over half elf, tien over elf en
tien over twaalf.
Vanuit Vlissingen vertrekken er
nog treinen om tien voor tien,
tien voor elf en tien voor half
twaalf.
KAMPERLAND - De bemanning van de Koopmansdank,
een reddingsboot van de Koninklijke Nederlandse Red-
dings Maatschappij, heeft zaterdagmiddag een Belgisch
gezin uit Herentals op een ontstuimige Noordzee van een
sportvisbootje gered. De vader was met zijn zoon en doch
ter aan het vissen, toen het bootje motorpech kreeg. Door
de sterke vloedstroom dreef het iri de richting van de Oos-
terschelde Stormvloedkering, waar het bleef hangen in de
veiligheidslijn. De zee was echter zo wild, dat de golven
eroverheen en erin sloegen. De Koopmansdank haalde
eerst het gezin van boord en sleepte vervolgens het bootje
naar de Roompotsluizen.
VROUWENPOLDER - Een 27-jarige motorrijder uit de
gemeente Borsele is zaterdagmiddag gewond geraakt bij
een botsing op de Polredijk in Vrouwenpolder. Kort na
vier uur kwam in een bocht ten val en schoof onder een
bijna stilstaande personenauto. De motorrijder is met on
bekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
MIDDELBURG - Twee Arnemuidenaars van 14 en 21
jaar zijn zaterdagavond aangehouden voor een vechtpar
tij op de Markt in Middelburg. Tegen twaalf uur raakten
zij slaags met een 14-jarige jongen uit Oost-Souburg. Die
verloor een tand en deed aangifte van mishandeling.
VROUWENPOLDER - Bij een aanrijding in Vrouwenpol
der is zaterdagmiddag een 17-jarige bromfietser uit de ge
meente Noord-Beveland gewond geraakt aan zijn enkel.
Hij kreeg op een kruising met de N57 geen voorrang van
een 65-jarige Duitse automobilist die rechtsaf sloeg. De
jongen is met een pijnlijke enkel naar het ziekenhuis in
Vlissingen vervoerd.
NIEUWVLIET - Bij strandpaviljoen Matour bij Nieuw-
vliet is gistermiddag een kitesurfer gewond geraakt. De
man stortte van een hoogte van ongeveer drie meter neet
doordat de wind wegviel. Strandwachten en ambulance
personeel verleenden eerste hulp. Vervolgens is hij mei
een strandvoertuig van het KNRM-station in Cadzand
naar een gereedstaande ambulance. De man is vervoerd
naar het ziekenhuis in Brugge. Over de persoonlijke gege
vens van de kitesurfer en de aard van zijn verwondinger
was bij de politie niets bekend.
KORTGENE - De brandweer-
groepen van Colijnsplaat, Kats
en Wolphaartsdijk hebben het
zaterdagmiddag druk gehad
met het blussen van een klein
bootje dat aan de kant, in Kort-
gene in brand was geraakt. De
schipper, die net de benzinetank
had bijgevuld toen de inbouw-
motor explodeerde, moest met
brandwonden aan beide benen
naar het ziekenhuis worden ge
bracht.
Omdat het bootje niet vastzat,
dreef het brandend en wel af in
de richting van Wolphaartsdijk.
De brandweergroepen van Kats
en Colijnsplaat waren toen al 'on
derweg om op het meer te blus
sen. Wolphaartsdijk werd ge
waarschuwd, maar d<
Noord-Bevelandse brandweei
kreeg al een lift van een boo'
van Camping de Paardekreek
waar de schipper logeert. Hele
maal blussen op het water luktf
niet, maar het wrak kon naar d(
oude veersteiger bij Delta Mari
na worden gesleept. Daar maak
te de groep Colijnsplaat het klus
je af. De gewonde schippei
werd naar het Oosterscheldezie-
kenhuis in Goes vervoerd, waa:
hij na behandeling weg kon.
- 4lt.
Zes weken lang verschijnt deze zomer in de PZC de
vakantierubriek. Elke zes dagen schrijft de redactie over een
ander thema. Daarnaast laat de PZC elke dag het licht
schijnen op een bijzonder element in het Zeeuwse landschap.
Eén van de drie MUD-palen bij Vlissingen.
foto Ruben Oreel
Als je het weet, zie je hem
staan, anders kijk je er ge
makkelijk overheen. Echt opval
lend is ie dan ook niet, het be
tonnen paaltje bij de bunker
aan het Nollenhoofd in Vlissin
gen. Niets wijst er op dat deze
paal ooit een cruciaal onderdeel
was van de Nederlandse kustbe-
scherming.
Toen de Tweede Wereldoorlog
was afgelopen, vond de Konink
lijke Marine het nodig om de
kust van Nederland vrij te stel
len van het gevaar van zeemij-
nen. Deze waren immers funest
voor de vrije doorvaart van en
naar wereldhavens als Antwer
pen, Rotterdam en Amsterdam.
Vooral Antwerpen was in deze
tijd belangrijk, omdat dat de
enige haven was die ongeschon
den uit de strijd was gekomen.
In 1949 werd begonnen met het
aanleggen van de Mijnenuitkijk-
dienst, kortweg MUD. Hierbij
kreeg Vlissingen, wegens de lig
ging, de hoogste prioriteit. Het
belangrijkste onderdeel van de
MUD waren de waluitkijkpos-
ten, betonnen palen van 15 bij
15 cm en een lengte van 2.20 me
ter. Hierop werd een zogenoem
de 'pelorus' gemonteerd, een
eenvoudig instrument waarmee
de positie van mijnen kon wor
den bepaald, zodat deze onscha
delijk konden worden gemaakt.
De bedoeling was de posten te
bemannen met vrijwilligers. De
campagne 'Bewaak de zeega
ten, het zijn de levensaders van
ons land' was echter geen suc
ces. Uiteindelijk werd marine
personeel ingezet. Wegens de
komst van radartechniek werd
de dienst echter in 1974 overbo
dig. Van de 93 palen zijn er van
daag de dag nog tien overgeble
ven, verspreid over de kust van
de Westerschelde. Drie daarvan
staan bij Vlissingen.
Jannes Goedbloed
Het staat toch echt achterop
de strippenkaart: deze
kaart is geldig tot twaalf maan
den na de laatste tariefwijzi
ging. „Als ik dat had geweten,
was ik wat vaker met de bus ge
gaan", zegt Lenie van der Horst
enigszins beteuterd. Twee lege
strippenkaarten gaan onge
bruikt de vuilnisbak in. „Ik ga
nooit met de bus, maar ik
dacht: ik heb nog twee strippen
kaarten. Wist ik veel dat die din
gen over tijd waren." De Vlis-
/Singse haalt haar schouders op.
,Zo leer je weer eens wat."
Van de vakantiedrukte in de bin
nenstad is bij de bushalte in de
Koestraat in Middelburg weinig
te merken. Een drietal vrouwen
zit op het bankje in de bushalte
te schuilen voor de zon, een lege
bus stopt bij de bushalte.
Buschauffeur Robert Huybregse
weet waarom de toeristen het
openbaar vervoer grotendeels
links laten liggen. „Het is van
daag gewoonweg te mooi weer.
Ze liggen allemaal op het
strand. En als ze al naar de stad
komen, nemen ze liever de fiets.
Met het slechte weer van vorige
week maandag zaten de bussen
vol. Ik reed langs Miniatuur
Walcheren, en daar stond zelfs
een rij bij de ingang. Dan weet
jewel hoe laat het is."
E Voor de wachtenden in de
Y, Koestraat is het busvervoer ech-
I' ter een uitkomst. Laura van den
[ft Berg uit Domburg, komt regel-
matig met de bus naar Middel-
hl burg. „Ik vind het heerlijk om
hier lekker een beetje rond te
r snuffelen in de binnenstad. En
1 om de prijs hoef je het niet te la-
I ten. Een roze strippenkaart kost
"Ij maar 4,30 euro voor vijftien
Jjl strippen. Een ritje kost twee,
Ij misschien drie strippen. Reken
I maar uit." „Inderdaad", valt
4f Cindy Paauw haar bij. „Boven-
1 Ljjien boef je je geen zorgen te ma-
I f> ken om files, het parkeren van
je auto, benzinekosten en par-
keerkosten."
Ook voor middelbare scholier
Peter is het handig. „Ik woon in
Oost-Souburg en heb een bij
baantje in de bediening van een
pannenkoekenhuis in Domburg.
En ik heb geen zin om dat hele
eind te fietsen. Dankzij de bus
kan ik lekker naar Middelburg
fietsen en daar op de bus stap
pen. Dat doe ik iedere dag, vijf
dagen in de week."
Het oudere echtpaar Van Eenen-
naam uit Vlissingen neemt min
der vaak de bus, maar wel regel
matig. „We komen net terug van
ons jaarlijkse dagje Middel
burg", vertelt hij. „We zijn naar
het middagconcert in de Oost-
kerk geweest, saxofoon met pia
no, prachtig. Daarna zijn we
nog naar de expositie geweest in
het Hofje onder de Toren, over
de verwoestende bombardemen
ten in Middelburg, aan het ein
de van de Tweede Wereldoor
log." Het paar heeft vroeger zelf
in Middelburg gewoond. „Het is
heerlijk om die herinneringen
weer even op te halen."
Ondertussen begint het drukker
te worden bij de halte. Mensen
komen terug van het winkelen
met volle boodschappentassen
en rennen om hun bus te halen.
Voor een in Zeeuws-Vlaanderen
geboren toerist uit de Betuwe
hoeft dat allemaal niet. „Al die
winkels in zo'n stad kunnen me
gestolen worden. Het is dat ik
hier over moest stappen op een
andere bus, anders had ik hier
liever niet gezeten."
Hij is bezig met een heuse bus
tour door Zeeland. „Ik ben hier
voor in de zak van Zuid-Beve
land geweest en dat is natuur
lijk geweldig. Die rust die daar
heerst is heerlijk. Dat vind je
niet zo vaak meer in Nederland.
Dat is wel het speciale van Zee
land." Wanneer de bus aan
komt, verdwijnt hij de bus in,
naar zijn vakantiehuisje in Kou-
dekerke.
De vertrekkende bus laat Lenie
van der Horst eenzaam achter
in het bushokje. Ze zit al een
halfuur te wachten op de bus.
„Vanmorgen was dat nog erger.
Ik moest een uur wachten tot de
goede bus arriveerde. Ik snapte
de borden met de bustijden niet.
Ondertussen heeft iemand me
dat uitgelegd." De Vlissingse
vindt het wachten niet erg. „Het
weer is mooi, ik zit hier goed.
En ik zeg altijd: Ach, je komt uit
eindelijk toch wel waar je we
zen moet."
Jannes Goedbloed
Van vakantiedrukte is bij de bushalte in de Koestraat niet veel te merken.
foto Ruben Oreel
(Advertentie)
Voetballiefhebbers
opgelet!
Het eredivisiespel komt er
weer aan!
Vanaf donderdag 30 augustus
kunt u zich inschrijven.
Voor meer informatie
surft u naar www.pzc.nl
het alfabet van Zeeland
zeeuwse almanak
De Thoolse familie besloot er
op vakantie in Frankrijk een
dagje strand tegenaan te
gooien. De auto eenmaal ge
parkeerd, bleek er een dijk
van vuistgrote kiezelstenen te
liggen tussen de parkeer
plaats en het zo begeerde
strand en blauwe water. Dap
per ploegden de vakantiegan
gers over de keien.
Eenmaal op het strand volgde
veel plezier en het gezin zag
zelfs drie paarden voorbij ko
men. De terugweg voerde aan
het eind van de middag even
eens over de stenen. De twee
jarige Rosanna huppelde vro
lijk mee tussen mama en oma.
Tot ze op een gegeven mo
ment een voet bezeerde aan
een steen. Het kleintje bracht
de strompelende stoet tot stil
stand met de uitroep: „Stop
mama, mijn achterpoot doet
pijn!"