Ondernemer moet het zelf doen
PZC
Rederij P&O Nedlloyd
verdubbelt resultaat
V rou wenschroevendraaier
Buitenlandse boete
nog moeilijk inbaar
21
Gedeputeerde Le Roy laat initiatief aan het bedrijfsleven
BASF is optimistisch
BMW boekt lagere winst
Toyota haalt grotere omzet
Goed kwartaal voor Henkei
Altana koopt chemiebedrijf Eckart
Getronics in het rood door kosten voor PinkRoccade
profijt
donderdag 4 augustus 2005
door Jeffrey Kutterinken
RinusAntonisse
MIDDELBURG - Het toerisme
in Zeeland verkeert in zwaar
weer. Het moet anders, erkent
de nieuwe gedeputeerde econo
mie Maria le Roy (PvdA). Maar
zij vindt dat ondernemers met
plannen moeten komen. Zelf
neemt zij geen initiatief voor
een Deltaplan recreatie en toe
risme.
Veel meer dan 'het vestigingskli
maat optimaliseren' kan de pro
vincie niet doen, zegt Le Roy.
Zo staat het in feite ook in het
nieuwe Provinciaal Sociaal-Eco
nomisch Beleidsplan (PSEB),
dat door haar voorganger Gert
de Kok nog door Provinciale
Staten is geloodst.
Dat plan is voor Le Roy richt
lijn; zij gaat er niet aan morre
len. „Het beleid is klaar. Het
past niet om iets anders te wil
len."
Gaat u, gelet op de neerwaartse
spiraal, de recreatie extra aan
dacht geven
„De recreatiesector verkeert in
zwaar weer. De concurrentie
met bijvoorbeeld goedkope
1 vliegreizen naar Turkije is
groot. De kwaliteit van met na
me de verblijfsrecreatie moet
omhoog en dat valt niet mee.
Als het slechter gaat is er min
der neiging te investeren. Dat is
een spanningsveld. Het zal met
name van voldoende onderne-
merszin moeten komen."
Is die er niet dan?
j „Weldegelijk."
Ondernemers klagen juist dat
als ze plannen hebben, ze tegen
een muur van regels oplopen.
„Naar die regelgeving wordt ge-
keken."
U wacht aft
i „We zorgen voor zo gunstig mo
gelijke voorwaarden. Denk aan
een gebiedsplan voor
West-Zeeuws-Vlaanderen en
f een gebiedsvisie voor het Veerse
Meer. Ik stel vast dat er wel on
dernemers zijn die wat willen.
Het Veerse Meer met op de achtergrond Wolphaartsdijk. Het toerisme en de recreatie in Zeeland verkeren in zwaar weer.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Voor uitvoering van plannen zie
ik trouwens goede mogelijkhe
den in de vorm van een Zeeuwse
ontwikkelingsmaatschappij
Die tot stand brengen staat voor
mij nu nummer één."
Hoe ziet die ontwikkelingsmaat
schappij er uit?
„Dat is nog niet duidelijk. We
moeten er wel voldoende geld
voor uittrekken, anders kunnen
we er beter niet aan beginnen.
In elk geval moet het één loket
zijn waar bedrijven terecht kun
nen voor informatie over Zee
land en mogelijkheden voor ves
tiging.' Ook moeten medewer
kers actief het land in om inte
resse van bedrijven te wekken.
Ze zitten nooit stil in een'kan
toor, maar zijn altijd onder
weg."
Mag de Zeeuwse ontwikkelings
maatschappij grond aan bedrij
ven toewijzen, net als Rewin in
Noord-Brabant?
„Gemeenten geven grond uit en
die blijven dat doen. Ik ga stuk
voor stuk met gemeenten om de
tafel zitten en vraag hun steun.
De ontwikkelingsmaatschappij
werkt alleen voor gewillige ge
meenten."
Maar wat gebeurt er dan als een
bedrijf zich wil vestigen in een
gemeente die niet wil meewer
ken?
„Elk bedrijf dat zich in Zeeland
wil vestigen helpen we natuur
lijk."
Dus de nieuwe maatschappij
gaat eigenlijk precies hetzelfde
doen als de Stichting Economi
sche Promotie en Acquisitie Zee
land; de stichting Sepaz die een
stille dood sterft?
„Veel uitgebreider. Het moet
ook een knooppunt worden tus
sen bijvoorbeeld bedrijfsleven,
cultuur en onderwijs. De ontwik
kelingsmaatschappij moet sa
menwerking tussen die sectoren
vergroten. Denk bijvoorbeeld
aan stages: studenten kunnen
hun kennis inbrengen in het be
drijfsleven. Wil je een dergelijk
initiatief een kans geven, dan
moet je er geld voor uittrekken
en meer mensen dat werk laten
doen dan bij Sepaz het geval
was."
Maar horen daar dan ook niet
meer bevoegdheden bij?
„Ik kan gemeenten niet dwin
gen grond af te staan. Vergeet
niet dat Rewin er vijftien jaar
over heeft gedaan om te groeien
tot wat het nu is. Sepaz heeft
mij niet geholpen, omdat ge
meenten een weerzin hebben op
gebouwd. Ik moet nu van voren
af aan beginnen."
Het zijn juist gemeenten die
Sepaz hebben tegengewerkt.
Waarom denkt u dat het nu wel
gaat lukken?
„Ik ga toch met ze praten? Nee,
natuurlijk is dat niet geheel vrij-
blijvend."
Wordt het niet een Sepaz-plus
waar gemeenten zich nog steeds
niets van aantrekken?
„De ontwikkelingsmaatschap
pij werkt alleen als die de belan
gen van gemeenten overstijgt.
Het gaat om het economisch be
lang van Zeeland, niet om dat
van een gemeente. De bedoeling
is meer bedrijven naar Zeeland
te halen. Meer bedrijven, bete
kent meer arbeidsplaatsen,
meer mensen, meer bestedingen.
Dat is goed voor de provincie en
voor alle gemeenten. Die bood
schap zal ik proberen over te
brengen. Gemeenten die willen
luisteren doen mee, anders
niet."
Maar meer wapens dan die bood
schap, heeft u niet in handen?
„Nee."
De provincie vond tot nu toe dat
havenschap Zeeland Seaports
de ontwikkelingsmaatschappij
voor Zeeland is. Valt het ha-
venschap onder de nieuwe maat
schappij?
„Daarover moet ik nog overleg
gen. Het havenschap moet in elk
geval weer een volwaardig be
drijf worden. Daar praat ik bin
nenkort over met het havenbe
drijf Rotterdam."
LUDWIGSHAFEN - Het Duitse chemieconcern BASF
heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een stijging van
de nettowinst geboekt met 9 procent tot 778 miljoen euro.
De omzet groeide met 13,6 procent tot 10,58 miljard euro,
vooral door prijsverhogingen.
De winst voor belasting en rentelasten liet een nog sterk
ere stijging zien van 27 procent tot 1,58 miljard dollar.
BASF verwacht dat de gunstige ontwikkeling zich in de
rest van het jaar voortzet. Het concern denkt dat de we
reldproductie van de chemische industrie dit jaar met 3
pi'ocent toeneemt. ANP/DPA
MUNCHEN - De Duitse autofabrikant BMW heeft de net
towinst in het tweede kwartaal van dit jaar zien dalen
met 1,2 procent tot 663 miljoen euro. Dat komt door on
gunstige wisselkoersen en een stijging van de grondstof-
fenkosten. Ook de rest van het jaar zullen deze factoren
het resultaat belasten, maar BMW houdt toch vast aan de
prognose over heel 2005 dicht in de buurt te komen van
het hoge winstniveau van vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat ging veel sterker omlaag, met 15,5
procent tot 916 miljoen euro. De omzet liet een groei zien
van 2,1 procent tot 12,16 miljard euro. ANP/DPA
TOKIO - Toyota, na General Motors de grootste autofabri
kant ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van het op 1
april begonnen boekjaar een nettowinst geboekt van 2
miljard euro, een daling met 7 procent. De daling is te wij
ten aan een waardestijging van de yen en een toename
van de investeringen in productie in het buitenland.
De omzet nam flink toe met 10,5 procent tot 36,6 miljard
euro. De autoverkoop van de Toyota-groep, waaronder
ook Daihatsu en Hino'Motors vallen, groeide met 9 pro
cent van 1,79 miljoen stuks tot 1,95 miljoen. ANP
DUSSELDORF - De Duitse fabrikant van consumenten
producten Henkei heeft een goed kwartaal achter de rug.
De nettowinst steeg ten opzichte van het tweede trimester
van 2004 met 0,5 procent tot 196 miljoen euro, meer dan
analisten hadden verwacht. De omzet nam toe met 9,2
procent tot 3 miljard euro.
De voor wisselkoersveranderingen gecorrigeerde omzet
van de divisie was- en reinigingsmiddelen (onder meer
Persil), de grootste van het concern, nam toe met 8,9 pro
cent tot 1 miljard euro. ANP/DPA
BAD HOMBURG - Het Duitse chemie- en farmaciebe-
drijf Altana neemt de producent van speciale chemicaliën
Eckart over voor 630 miljoen euro in contanten. Na de in
tegratie daarvan wordt de chemiedivisie volgend jaar af
gesplitst als zelfstandige onderneming met een eigen
beursnotering.
Eckart boekte vorig jaar een omzet van 302 miljoen euro
en is zeer winstgevend. Altana wil op langere termijn ook
de farmaciedivisie een eigen beursnotering geven. Die zal
eerst verder worden versterkt. ANP/DPA
van onze redactie economie
I
AMSTERDAM - De automati-
1 seerder Getronics is in het eer-
ste halfjaar zoals verwacht in
het rood beland, onder meer
i door eenmalige kosten voor de
i integratie van de overgenomen
branchegenoot PinkRoccade.
1 Dat heeft Getronics gisteren be
kendgemaakt. De onderliggende
r resultaten waren boven de ver-
wachtingen van analisten.
1 In het eerste halfjaar van dit
jaar leed Getronics een nettover
lies van 10 miljoen euro. Voor
de integratie van het begin dit
jaar overgenomen PinkRoccade
werd 16 miljoen euro uitgetrok
ken, terwijl het bedrijf ook nog
een eenmalige kostenpost had
van 15 miljoen euro wegens een
conflict over dividend met hou
ders van preferente aandelen.
Exclusief buitengewone kosten
boekte Getronics een positief re
sultaat van 44 miljoen euro, te
gen 27 miljoen euro in dezelfde
periode vorig jaar.
De omzet ging met 11 procent
omhoog naar 1,322 miljard eu
ro, dit is vooral te danken aan
de bijdrage van het overgeno
men PinkRoccade.
Bestuursvoorzitter Klaas Wa
genaar toonde zich gisteren
voorzichting over het huidige
marktklimaat. „De wereldwijde
iet-markt zal uiterst concurre
rend blijven, waarbij vooral het
vasteland van Europa econo
misch fragiel is. Economische
rapporten laten zien dat Neder
land en Italië, belangrijke mark
ten voor Getronics, momenteel
de zwakste economieën heb
ben", aldus de topman.
Getronics houdt desondanks
vast aan de verwachting dat het
dit jaar een winstmarge reali
seert van 5 procent op de omzet.
Om dat te bereiken concentreert
het bedrijf zich in toenemende
mate op de divisie diensten, die
een hogere winstmarge oplevert
dan de productentak.
De integratie van PinkRoccade
verloopt volgens Getronics vol
gens plan.
Een onderdeel daarvan is het
schrappen van zeshonderd vol
tijdbanen in Groot-Brittannië
en Nederland, terwijl er op de
thuismarkt tegelijkertijd vier
honderd nieuwe ict'ers worden
aangenomen.
Kantoren
Verder wil het gecombineerde
bedrijf het aantal kantoren
waarin het werkt, verminderen
van zeventig tot vijftien.
De kostenvoordelen als gevolg
van de fusie, geschat op 15 tot
20 miljoen euro, worden in het
tweede halfjaar zichtbaar,
denkt Getronics. ANP
van onze redactie economie
jj ROTTERDAM - De scheeps-
i vrachtvervoerder P&O Ned-
c lloyd heeft het bedrijfsresultaat
in het eerste halfjaar bijna ver-
dubbeld dankzij toegenomen vo-
lumes en hogere vrachttarieven.
Dat heeft het bedrijf gisteren be-
t kendgemaakt.
Het bedrijf, dat wordt overgeno-
men door de Deense rederij
Möller-Maersk, handhaaft de en-
r kele weken geleden uitgespro-
5 ken verwachting dat het over
1 het hele jaar een winst voor be
lasting zal behalen van ten min
ste 550 miljoen dollar.
(Het bedrijfsresultaat over het
eerste halfjaar kwam uit op 213
miljoen dollar tegen 111 miljoen
in de eerste helft van vorig jaar.
Dit had nog meer kunnen zijn
als het bedrijf meer capaciteit
had gehad. In de tweede helft
van dit jaar zullen enkele contai
nerschepen opgeleverd worden,
waardoor de vervoerde volumes
weer kunnen toenemen.
De rederij boekte het afgelopen
halfjaar een nettowinst van 163
miljoen dollar, tegen een verlies
van 10 miljoen over de eerste
zes maanden van 2004. P&O
Nedlloyds bestuursvoorzitter
Philip Green is nog steeds posi
tief over de vooruitzichten, aan
gezien de marktomstandighe
den gunstig blijven.
De omzet van de onderneming
steeg met 15 procent van 3,14
miljard dollar tot 3,62 miljard
dollar. Aandeelhouders hebben
tot vanmiddag de tijd om hun
stukken aan te bieden bij Mae-
rsk. De Deense onderneming
doet zijn bod van 2,3 miljard eu
ro gestand als minstens 70 pro
cent van de aandelen wordt aan
gemeld. Als de overname slaagt,
dan ontstaat 's werelds grootste
reder met een marktaandeel van
17 procent.
Goedkeuring
Eerder gaven de Amerikaanse
en de Europese autoriteiten hun
goedkeuring aan de overname.
Brussel stelde wel de voorwaar
de dat Nedlloyd de verbinding
tussen Europa en Zuid-Afrika
doorverkoopt en enkele samen
werkingsverbanden opgeeft.
De notering van P&O Nedlloyd
aan de Amsterdamse effecten
beurs zal verdwijnen als de
Deense reder 95 procent van de
aandelen in bezit heeft. ANP
P&O Nedlloyd: toegenomen volumes en hogere vrachttarieven.
foto David van Dam/ANP
Vrouwen zijn er dol op, zegt Bosch.
Dol op een elektrische schroeven
draaier voor 'ongeoefende handen'.
Een machientje dat in een damestas
past als dame uit schroevendraaien
gaat. De IXO. Veel mannen willen er
ook een. Vorig jaar voor het eerst in de
winkel en volgens Bosch in 2004 het
meest verkochte elektrische gereed
schap ter wereld.
Dat is haast niet te geloven, maar de
IXO is een pracht. Nu te koop in een
nog wat beter vormgegeven versie 2005
niet een koplampje. Zodat je in het don
ker iets kunt vastschroeven.
Oplaadbare schroevendraaiers zijn er
in veel formaten en potsierlijke vor
men. Zij hebben in de timmerij, samen
met de kruiskopschroef een omwente-
lingetje veroorzaakt. Niemand deinst
meer terug voor de bouw van een kip
penhok en spijkers zijn de mensen
vreemd geworden.
De accumachines doen het allemaal
goed - vooral in het begin - maar wat
er aan hindert is de knol van een accu,
een bos met elkaar verbonden batterij
tjes in een kunststoffen omhulsel. Deze
zware accu's verliezen hun kracht en
houden er na een paar jaar mee op.
Soms eerder. Wie niet weet van het be
staan van de Batterij- en Accuspecia
list in Hengelo die nieuwe cellen in
oude accu's zet, koopt een hele nieuwe
accu en schrikt van de prijs. Losse ac
cu's zijn vaak duurder dan een nieuwe
machine. Bosch claimt als eerste een
elektrische schroevendraaier, de IXO,
te hebben uitgerust met een lit-
hium-ion batterij. Kleiner, lichter,
maar met grotere opslagcapaciteit en
een langer leven. Dit soort accuutjes
wordt veel gebruikt in mobiele tele
foons. Wat goed te merken is. Scholie
ren en studenten kunnen nu de hele
heen- en terugreis in bus of trein door-
kleppen. Voorheen zei nog wel eens ie
mand dat ie op moest hangen (zo'n uit
drukking blijft langer in zwang dan
een telefoon aan de muur) want de bat
terij was bijna leeg. Lithium-ion cellen
met wat elektronica er omheen tegen
het ontploffen, maakten het mogelijk
om met een schootcomputer langer te
werken onderweg. De batterijen waren
te duur voor toepassing in elektrisch ge
reedschap dat op zich alsmaar goedko
per is geworden. Maar lithium-ion cel
len worden inmiddels goedkoop gepro
duceerd in China. Dat maakt dat series
van deze lichtgewicht krachtbronnen
aan elkaar gesoldeerd nu ook in gereed
schap kunnen en binnenkort zelfs in
elektrische voertuigen. Het uithou
dingsvermogen van de batterij in het
mooie schroevendraaiertje van Bosch
spreekt tot de verbeelding. Maar de
kracht valt tegen. Dat moet beter kun
nen. En dat kan ook. Gek genoeg is het
Bosch zelf die laat weten dat het eigen
lijk zonde van je goeie geld is om voor
40 a 50 euro de IXO aan te schaffen.
Wacht nog even en spaar nog wat door.
„In september komt Bosch opnieuw
met een primeur", zegt een ander pers
bericht. Weer een kleine lichte elektri
sche schroevendraaier met lithium-ion
technologie, maar nu eentje waarmee
je op een batterijlading een heel keu
kenmeubel in elkaar schroeft met -
zegt Bosch - 130 schroeven van een hal
ve centimeter dik en vijf centimeter
lang. En de batterij is in een half uur
weer helemaal vol om er opnieuw een
doos dikke schroeven doorheen te ja
gen. De Bosch GSR 10. Maar eerst zien,
in september, dan geloven. Bosch
stuurt alvast foto's die een mooi en sim
pel machientje tonen in de vorm van
een revolver maar dan wat vriendelij
ker. Dit zou een 'professioneel' appa
raat zijn. En dus niks voor vrouwen?
Grappig is het om te zien hoe de afde
ling marketing van Bosch ook in plaat
jes het verschil benadrukt. Er zijn fo
to's van lachende vrouwen die met het
kleine Ixootje naar hartelust schroefjes
indraaien. Geen vrouw te zien op foto's
van de GSR 10. De sterkere schroeven
draaier zit op alle plaatjes vast aan een
echte man. Toch ik zou een maandje
wachten mevrouw, op de nieuwe stille
kracht van de Bosch GSR 10,8 Volt-LI.
Wouter Klootwijk
door Mathijs Rotteveel
Natuurlijk rijdt niemand
te hard op weg naar
Zuid-Frankrijk. En uiteraard
parkeert iedereen zijn auto in
Parijs keurig in de parkeer
vakken. Toch tonen vakantie
gangers ieder jaar weer bo
venmatige interesse in de ver
keersregels en boetes van de
populairste Europese vakan
tiebestemmingen.
De variatie in Europese ver
keersregels levert nog steeds
vraagtekens op. Een bekende
valkuil is de Franse maxi
mumsnelheid bij regen. Die
is namelijk 20 kilometer la
ger dan op de borden staat
aangegeven. En de maximum
snelheid op de Duitse autoba
hn. Die bestaat inderdaad
niet op verschillende gedeel
ten van de weg. Onze Ooster
buren hanteren op die stuk
ken een adviessnelheid van
130 kilometer per uur. Maar
deze stukken verdwijnen
snel, mede vanwege de vele
wegwerkzaamheden. Op an
dere stukken geldt wel een
snelheidslimiet. De snelheids
boetes in Duitsland zijn lager
dan in Nederland, maar zij
lopen gestaag op naarmate
de snelheid stijgt. Noorwe
gen geeft de hoogste boetes
voor snelheidsovertredingen.
Bij 20 kilometer te hard rij
den maximaal 390 euro. Daar
na volgen Spanje en Dene
marken met maximum boe
tes van 300 en 270 euro
De huidige Europese regels
voor het incasseren van grens
overschrijdende boetes blij
ven de komende anderhalf
jaar nog intact. Daarna wor
den boetes niet meer geïnd
door het land waar de over
treding is begaan, maar door
het land van herkomst van de
overtreder.
„Deze regel zou eerst ingaan
op 1 januari 2006, maar is uit
gesteld tot maart 2007", zegt
ANWB -beleidsmedewerker
Van Ginkel. Tot dan moet de
politie van vakantielanden
zelf achter verkeersboetes
aan. En is het innen ervan vol
gens Van Ginkel dus erg
moeilijk. „Ik lees wel eens be
richten dat Nederland verdra
gen zou hebben met Duits
land, Zwitserland en België
over het het innen van boe
tes", zegt hij. „Dat is niet
waar. Deze landen pakken
het gewoon wat slimmer aan
dan de rest. Zij hebben een
Nederlandse bankrekening
en een kantoor dat hier hun
zaken behartigt. Als je in
Zwitserland geflitst wordt,
dan krijg je een Nederlandse
brief op je deurmat met het
verzoek de boete op een Ne
derlandse bankrekening over
te maken. Daardoor lijkt het
misschien dat de Nederland
se politie hieraan meewerkt."
Van Ginkel benadrukt dat ie
dereen gewoon zijn buiten
landse verkeersboetes moet
betalen. „Maar als je dat niet
doet, krijg je niet snel - en
misschien wel nooit meer -
wat te horen vanuit je vakan
tieland. Als je echter nog een
keer naar dat land terug wilt,
dan kun je er daar natuurlijk
wel weer op worden aange
sproken."
Volgens Van Ginkel is het
voor buitenlandse politie las
tig om via de Nederlandse
rechter de boete af te dwin
gen. „Zij kunnen het wel pro
beren, maar die rechter kan
hen best verwijzen naar een
rechtbank in eigen land."
Vanaf maart 2007 gaat het
dus anders. De Nederlandse
politie mag dan bijvoorbeeld
de boetes innen van overtre
dingen die Nederlanders in
het buitenland hebben ge
maakt. Voor eigen rekening.
„Dat mag alleen voor hande
lingen die ook in eigen land
verboden zijn", zegt Van Gin
kel. „In Zweden is mobiel bel
len in de auto niet verboden.
Zweden kunnen daarvoor in
Nederland dus ook geen boe
te krijgen."
Minder flitsen
Omdat 'heterdaadjes' van Ne
derlanders in het buitenland
wel direct mogen worden af
gerekend, verwacht Van Gin
kel meer fysieke verkeerscon
troles en minder flitspalen op
de Europese snelwegen.
„Het flitsen van vakantiegan
gers levert Duitsland en
Frankrijk vanaf 2007 niets
op, dus zullen er op de auto
bahn en de autoroute wel
meer 'live' controles plaats
vinden." GPD