Ondernemer moet het zelf doen PZC Rederij P&O Nedlloyd verdubbelt resultaat V rou wenschroevendraaier Buitenlandse boete nog moeilijk inbaar 21 Gedeputeerde Le Roy laat initiatief aan het bedrijfsleven BASF is optimistisch BMW boekt lagere winst Toyota haalt grotere omzet Goed kwartaal voor Henkei Altana koopt chemiebedrijf Eckart Getronics in het rood door kosten voor PinkRoccade profijt donderdag 4 augustus 2005 door Jeffrey Kutterinken RinusAntonisse MIDDELBURG - Het toerisme in Zeeland verkeert in zwaar weer. Het moet anders, erkent de nieuwe gedeputeerde econo mie Maria le Roy (PvdA). Maar zij vindt dat ondernemers met plannen moeten komen. Zelf neemt zij geen initiatief voor een Deltaplan recreatie en toe risme. Veel meer dan 'het vestigingskli maat optimaliseren' kan de pro vincie niet doen, zegt Le Roy. Zo staat het in feite ook in het nieuwe Provinciaal Sociaal-Eco nomisch Beleidsplan (PSEB), dat door haar voorganger Gert de Kok nog door Provinciale Staten is geloodst. Dat plan is voor Le Roy richt lijn; zij gaat er niet aan morre len. „Het beleid is klaar. Het past niet om iets anders te wil len." Gaat u, gelet op de neerwaartse spiraal, de recreatie extra aan dacht geven „De recreatiesector verkeert in zwaar weer. De concurrentie met bijvoorbeeld goedkope 1 vliegreizen naar Turkije is groot. De kwaliteit van met na me de verblijfsrecreatie moet omhoog en dat valt niet mee. Als het slechter gaat is er min der neiging te investeren. Dat is een spanningsveld. Het zal met name van voldoende onderne- merszin moeten komen." Is die er niet dan? j „Weldegelijk." Ondernemers klagen juist dat als ze plannen hebben, ze tegen een muur van regels oplopen. „Naar die regelgeving wordt ge- keken." U wacht aft i „We zorgen voor zo gunstig mo gelijke voorwaarden. Denk aan een gebiedsplan voor West-Zeeuws-Vlaanderen en f een gebiedsvisie voor het Veerse Meer. Ik stel vast dat er wel on dernemers zijn die wat willen. Het Veerse Meer met op de achtergrond Wolphaartsdijk. Het toerisme en de recreatie in Zeeland verkeren in zwaar weer. foto Dirk-Jan Gjeltema Voor uitvoering van plannen zie ik trouwens goede mogelijkhe den in de vorm van een Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij Die tot stand brengen staat voor mij nu nummer één." Hoe ziet die ontwikkelingsmaat schappij er uit? „Dat is nog niet duidelijk. We moeten er wel voldoende geld voor uittrekken, anders kunnen we er beter niet aan beginnen. In elk geval moet het één loket zijn waar bedrijven terecht kun nen voor informatie over Zee land en mogelijkheden voor ves tiging.' Ook moeten medewer kers actief het land in om inte resse van bedrijven te wekken. Ze zitten nooit stil in een'kan toor, maar zijn altijd onder weg." Mag de Zeeuwse ontwikkelings maatschappij grond aan bedrij ven toewijzen, net als Rewin in Noord-Brabant? „Gemeenten geven grond uit en die blijven dat doen. Ik ga stuk voor stuk met gemeenten om de tafel zitten en vraag hun steun. De ontwikkelingsmaatschappij werkt alleen voor gewillige ge meenten." Maar wat gebeurt er dan als een bedrijf zich wil vestigen in een gemeente die niet wil meewer ken? „Elk bedrijf dat zich in Zeeland wil vestigen helpen we natuur lijk." Dus de nieuwe maatschappij gaat eigenlijk precies hetzelfde doen als de Stichting Economi sche Promotie en Acquisitie Zee land; de stichting Sepaz die een stille dood sterft? „Veel uitgebreider. Het moet ook een knooppunt worden tus sen bijvoorbeeld bedrijfsleven, cultuur en onderwijs. De ontwik kelingsmaatschappij moet sa menwerking tussen die sectoren vergroten. Denk bijvoorbeeld aan stages: studenten kunnen hun kennis inbrengen in het be drijfsleven. Wil je een dergelijk initiatief een kans geven, dan moet je er geld voor uittrekken en meer mensen dat werk laten doen dan bij Sepaz het geval was." Maar horen daar dan ook niet meer bevoegdheden bij? „Ik kan gemeenten niet dwin gen grond af te staan. Vergeet niet dat Rewin er vijftien jaar over heeft gedaan om te groeien tot wat het nu is. Sepaz heeft mij niet geholpen, omdat ge meenten een weerzin hebben op gebouwd. Ik moet nu van voren af aan beginnen." Het zijn juist gemeenten die Sepaz hebben tegengewerkt. Waarom denkt u dat het nu wel gaat lukken? „Ik ga toch met ze praten? Nee, natuurlijk is dat niet geheel vrij- blijvend." Wordt het niet een Sepaz-plus waar gemeenten zich nog steeds niets van aantrekken? „De ontwikkelingsmaatschap pij werkt alleen als die de belan gen van gemeenten overstijgt. Het gaat om het economisch be lang van Zeeland, niet om dat van een gemeente. De bedoeling is meer bedrijven naar Zeeland te halen. Meer bedrijven, bete kent meer arbeidsplaatsen, meer mensen, meer bestedingen. Dat is goed voor de provincie en voor alle gemeenten. Die bood schap zal ik proberen over te brengen. Gemeenten die willen luisteren doen mee, anders niet." Maar meer wapens dan die bood schap, heeft u niet in handen? „Nee." De provincie vond tot nu toe dat havenschap Zeeland Seaports de ontwikkelingsmaatschappij voor Zeeland is. Valt het ha- venschap onder de nieuwe maat schappij? „Daarover moet ik nog overleg gen. Het havenschap moet in elk geval weer een volwaardig be drijf worden. Daar praat ik bin nenkort over met het havenbe drijf Rotterdam." LUDWIGSHAFEN - Het Duitse chemieconcern BASF heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een stijging van de nettowinst geboekt met 9 procent tot 778 miljoen euro. De omzet groeide met 13,6 procent tot 10,58 miljard euro, vooral door prijsverhogingen. De winst voor belasting en rentelasten liet een nog sterk ere stijging zien van 27 procent tot 1,58 miljard dollar. BASF verwacht dat de gunstige ontwikkeling zich in de rest van het jaar voortzet. Het concern denkt dat de we reldproductie van de chemische industrie dit jaar met 3 pi'ocent toeneemt. ANP/DPA MUNCHEN - De Duitse autofabrikant BMW heeft de net towinst in het tweede kwartaal van dit jaar zien dalen met 1,2 procent tot 663 miljoen euro. Dat komt door on gunstige wisselkoersen en een stijging van de grondstof- fenkosten. Ook de rest van het jaar zullen deze factoren het resultaat belasten, maar BMW houdt toch vast aan de prognose over heel 2005 dicht in de buurt te komen van het hoge winstniveau van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat ging veel sterker omlaag, met 15,5 procent tot 916 miljoen euro. De omzet liet een groei zien van 2,1 procent tot 12,16 miljard euro. ANP/DPA TOKIO - Toyota, na General Motors de grootste autofabri kant ter wereld, heeft in het eerste kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar een nettowinst geboekt van 2 miljard euro, een daling met 7 procent. De daling is te wij ten aan een waardestijging van de yen en een toename van de investeringen in productie in het buitenland. De omzet nam flink toe met 10,5 procent tot 36,6 miljard euro. De autoverkoop van de Toyota-groep, waaronder ook Daihatsu en Hino'Motors vallen, groeide met 9 pro cent van 1,79 miljoen stuks tot 1,95 miljoen. ANP DUSSELDORF - De Duitse fabrikant van consumenten producten Henkei heeft een goed kwartaal achter de rug. De nettowinst steeg ten opzichte van het tweede trimester van 2004 met 0,5 procent tot 196 miljoen euro, meer dan analisten hadden verwacht. De omzet nam toe met 9,2 procent tot 3 miljard euro. De voor wisselkoersveranderingen gecorrigeerde omzet van de divisie was- en reinigingsmiddelen (onder meer Persil), de grootste van het concern, nam toe met 8,9 pro cent tot 1 miljard euro. ANP/DPA BAD HOMBURG - Het Duitse chemie- en farmaciebe- drijf Altana neemt de producent van speciale chemicaliën Eckart over voor 630 miljoen euro in contanten. Na de in tegratie daarvan wordt de chemiedivisie volgend jaar af gesplitst als zelfstandige onderneming met een eigen beursnotering. Eckart boekte vorig jaar een omzet van 302 miljoen euro en is zeer winstgevend. Altana wil op langere termijn ook de farmaciedivisie een eigen beursnotering geven. Die zal eerst verder worden versterkt. ANP/DPA van onze redactie economie I AMSTERDAM - De automati- 1 seerder Getronics is in het eer- ste halfjaar zoals verwacht in het rood beland, onder meer i door eenmalige kosten voor de i integratie van de overgenomen branchegenoot PinkRoccade. 1 Dat heeft Getronics gisteren be kendgemaakt. De onderliggende r resultaten waren boven de ver- wachtingen van analisten. 1 In het eerste halfjaar van dit jaar leed Getronics een nettover lies van 10 miljoen euro. Voor de integratie van het begin dit jaar overgenomen PinkRoccade werd 16 miljoen euro uitgetrok ken, terwijl het bedrijf ook nog een eenmalige kostenpost had van 15 miljoen euro wegens een conflict over dividend met hou ders van preferente aandelen. Exclusief buitengewone kosten boekte Getronics een positief re sultaat van 44 miljoen euro, te gen 27 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging met 11 procent omhoog naar 1,322 miljard eu ro, dit is vooral te danken aan de bijdrage van het overgeno men PinkRoccade. Bestuursvoorzitter Klaas Wa genaar toonde zich gisteren voorzichting over het huidige marktklimaat. „De wereldwijde iet-markt zal uiterst concurre rend blijven, waarbij vooral het vasteland van Europa econo misch fragiel is. Economische rapporten laten zien dat Neder land en Italië, belangrijke mark ten voor Getronics, momenteel de zwakste economieën heb ben", aldus de topman. Getronics houdt desondanks vast aan de verwachting dat het dit jaar een winstmarge reali seert van 5 procent op de omzet. Om dat te bereiken concentreert het bedrijf zich in toenemende mate op de divisie diensten, die een hogere winstmarge oplevert dan de productentak. De integratie van PinkRoccade verloopt volgens Getronics vol gens plan. Een onderdeel daarvan is het schrappen van zeshonderd vol tijdbanen in Groot-Brittannië en Nederland, terwijl er op de thuismarkt tegelijkertijd vier honderd nieuwe ict'ers worden aangenomen. Kantoren Verder wil het gecombineerde bedrijf het aantal kantoren waarin het werkt, verminderen van zeventig tot vijftien. De kostenvoordelen als gevolg van de fusie, geschat op 15 tot 20 miljoen euro, worden in het tweede halfjaar zichtbaar, denkt Getronics. ANP van onze redactie economie jj ROTTERDAM - De scheeps- i vrachtvervoerder P&O Ned- c lloyd heeft het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar bijna ver- dubbeld dankzij toegenomen vo- lumes en hogere vrachttarieven. Dat heeft het bedrijf gisteren be- t kendgemaakt. Het bedrijf, dat wordt overgeno- men door de Deense rederij Möller-Maersk, handhaaft de en- r kele weken geleden uitgespro- 5 ken verwachting dat het over 1 het hele jaar een winst voor be lasting zal behalen van ten min ste 550 miljoen dollar. (Het bedrijfsresultaat over het eerste halfjaar kwam uit op 213 miljoen dollar tegen 111 miljoen in de eerste helft van vorig jaar. Dit had nog meer kunnen zijn als het bedrijf meer capaciteit had gehad. In de tweede helft van dit jaar zullen enkele contai nerschepen opgeleverd worden, waardoor de vervoerde volumes weer kunnen toenemen. De rederij boekte het afgelopen halfjaar een nettowinst van 163 miljoen dollar, tegen een verlies van 10 miljoen over de eerste zes maanden van 2004. P&O Nedlloyds bestuursvoorzitter Philip Green is nog steeds posi tief over de vooruitzichten, aan gezien de marktomstandighe den gunstig blijven. De omzet van de onderneming steeg met 15 procent van 3,14 miljard dollar tot 3,62 miljard dollar. Aandeelhouders hebben tot vanmiddag de tijd om hun stukken aan te bieden bij Mae- rsk. De Deense onderneming doet zijn bod van 2,3 miljard eu ro gestand als minstens 70 pro cent van de aandelen wordt aan gemeld. Als de overname slaagt, dan ontstaat 's werelds grootste reder met een marktaandeel van 17 procent. Goedkeuring Eerder gaven de Amerikaanse en de Europese autoriteiten hun goedkeuring aan de overname. Brussel stelde wel de voorwaar de dat Nedlloyd de verbinding tussen Europa en Zuid-Afrika doorverkoopt en enkele samen werkingsverbanden opgeeft. De notering van P&O Nedlloyd aan de Amsterdamse effecten beurs zal verdwijnen als de Deense reder 95 procent van de aandelen in bezit heeft. ANP P&O Nedlloyd: toegenomen volumes en hogere vrachttarieven. foto David van Dam/ANP Vrouwen zijn er dol op, zegt Bosch. Dol op een elektrische schroeven draaier voor 'ongeoefende handen'. Een machientje dat in een damestas past als dame uit schroevendraaien gaat. De IXO. Veel mannen willen er ook een. Vorig jaar voor het eerst in de winkel en volgens Bosch in 2004 het meest verkochte elektrische gereed schap ter wereld. Dat is haast niet te geloven, maar de IXO is een pracht. Nu te koop in een nog wat beter vormgegeven versie 2005 niet een koplampje. Zodat je in het don ker iets kunt vastschroeven. Oplaadbare schroevendraaiers zijn er in veel formaten en potsierlijke vor men. Zij hebben in de timmerij, samen met de kruiskopschroef een omwente- lingetje veroorzaakt. Niemand deinst meer terug voor de bouw van een kip penhok en spijkers zijn de mensen vreemd geworden. De accumachines doen het allemaal goed - vooral in het begin - maar wat er aan hindert is de knol van een accu, een bos met elkaar verbonden batterij tjes in een kunststoffen omhulsel. Deze zware accu's verliezen hun kracht en houden er na een paar jaar mee op. Soms eerder. Wie niet weet van het be staan van de Batterij- en Accuspecia list in Hengelo die nieuwe cellen in oude accu's zet, koopt een hele nieuwe accu en schrikt van de prijs. Losse ac cu's zijn vaak duurder dan een nieuwe machine. Bosch claimt als eerste een elektrische schroevendraaier, de IXO, te hebben uitgerust met een lit- hium-ion batterij. Kleiner, lichter, maar met grotere opslagcapaciteit en een langer leven. Dit soort accuutjes wordt veel gebruikt in mobiele tele foons. Wat goed te merken is. Scholie ren en studenten kunnen nu de hele heen- en terugreis in bus of trein door- kleppen. Voorheen zei nog wel eens ie mand dat ie op moest hangen (zo'n uit drukking blijft langer in zwang dan een telefoon aan de muur) want de bat terij was bijna leeg. Lithium-ion cellen met wat elektronica er omheen tegen het ontploffen, maakten het mogelijk om met een schootcomputer langer te werken onderweg. De batterijen waren te duur voor toepassing in elektrisch ge reedschap dat op zich alsmaar goedko per is geworden. Maar lithium-ion cel len worden inmiddels goedkoop gepro duceerd in China. Dat maakt dat series van deze lichtgewicht krachtbronnen aan elkaar gesoldeerd nu ook in gereed schap kunnen en binnenkort zelfs in elektrische voertuigen. Het uithou dingsvermogen van de batterij in het mooie schroevendraaiertje van Bosch spreekt tot de verbeelding. Maar de kracht valt tegen. Dat moet beter kun nen. En dat kan ook. Gek genoeg is het Bosch zelf die laat weten dat het eigen lijk zonde van je goeie geld is om voor 40 a 50 euro de IXO aan te schaffen. Wacht nog even en spaar nog wat door. „In september komt Bosch opnieuw met een primeur", zegt een ander pers bericht. Weer een kleine lichte elektri sche schroevendraaier met lithium-ion technologie, maar nu eentje waarmee je op een batterijlading een heel keu kenmeubel in elkaar schroeft met - zegt Bosch - 130 schroeven van een hal ve centimeter dik en vijf centimeter lang. En de batterij is in een half uur weer helemaal vol om er opnieuw een doos dikke schroeven doorheen te ja gen. De Bosch GSR 10. Maar eerst zien, in september, dan geloven. Bosch stuurt alvast foto's die een mooi en sim pel machientje tonen in de vorm van een revolver maar dan wat vriendelij ker. Dit zou een 'professioneel' appa raat zijn. En dus niks voor vrouwen? Grappig is het om te zien hoe de afde ling marketing van Bosch ook in plaat jes het verschil benadrukt. Er zijn fo to's van lachende vrouwen die met het kleine Ixootje naar hartelust schroefjes indraaien. Geen vrouw te zien op foto's van de GSR 10. De sterkere schroeven draaier zit op alle plaatjes vast aan een echte man. Toch ik zou een maandje wachten mevrouw, op de nieuwe stille kracht van de Bosch GSR 10,8 Volt-LI. Wouter Klootwijk door Mathijs Rotteveel Natuurlijk rijdt niemand te hard op weg naar Zuid-Frankrijk. En uiteraard parkeert iedereen zijn auto in Parijs keurig in de parkeer vakken. Toch tonen vakantie gangers ieder jaar weer bo venmatige interesse in de ver keersregels en boetes van de populairste Europese vakan tiebestemmingen. De variatie in Europese ver keersregels levert nog steeds vraagtekens op. Een bekende valkuil is de Franse maxi mumsnelheid bij regen. Die is namelijk 20 kilometer la ger dan op de borden staat aangegeven. En de maximum snelheid op de Duitse autoba hn. Die bestaat inderdaad niet op verschillende gedeel ten van de weg. Onze Ooster buren hanteren op die stuk ken een adviessnelheid van 130 kilometer per uur. Maar deze stukken verdwijnen snel, mede vanwege de vele wegwerkzaamheden. Op an dere stukken geldt wel een snelheidslimiet. De snelheids boetes in Duitsland zijn lager dan in Nederland, maar zij lopen gestaag op naarmate de snelheid stijgt. Noorwe gen geeft de hoogste boetes voor snelheidsovertredingen. Bij 20 kilometer te hard rij den maximaal 390 euro. Daar na volgen Spanje en Dene marken met maximum boe tes van 300 en 270 euro De huidige Europese regels voor het incasseren van grens overschrijdende boetes blij ven de komende anderhalf jaar nog intact. Daarna wor den boetes niet meer geïnd door het land waar de over treding is begaan, maar door het land van herkomst van de overtreder. „Deze regel zou eerst ingaan op 1 januari 2006, maar is uit gesteld tot maart 2007", zegt ANWB -beleidsmedewerker Van Ginkel. Tot dan moet de politie van vakantielanden zelf achter verkeersboetes aan. En is het innen ervan vol gens Van Ginkel dus erg moeilijk. „Ik lees wel eens be richten dat Nederland verdra gen zou hebben met Duits land, Zwitserland en België over het het innen van boe tes", zegt hij. „Dat is niet waar. Deze landen pakken het gewoon wat slimmer aan dan de rest. Zij hebben een Nederlandse bankrekening en een kantoor dat hier hun zaken behartigt. Als je in Zwitserland geflitst wordt, dan krijg je een Nederlandse brief op je deurmat met het verzoek de boete op een Ne derlandse bankrekening over te maken. Daardoor lijkt het misschien dat de Nederland se politie hieraan meewerkt." Van Ginkel benadrukt dat ie dereen gewoon zijn buiten landse verkeersboetes moet betalen. „Maar als je dat niet doet, krijg je niet snel - en misschien wel nooit meer - wat te horen vanuit je vakan tieland. Als je echter nog een keer naar dat land terug wilt, dan kun je er daar natuurlijk wel weer op worden aange sproken." Volgens Van Ginkel is het voor buitenlandse politie las tig om via de Nederlandse rechter de boete af te dwin gen. „Zij kunnen het wel pro beren, maar die rechter kan hen best verwijzen naar een rechtbank in eigen land." Vanaf maart 2007 gaat het dus anders. De Nederlandse politie mag dan bijvoorbeeld de boetes innen van overtre dingen die Nederlanders in het buitenland hebben ge maakt. Voor eigen rekening. „Dat mag alleen voor hande lingen die ook in eigen land verboden zijn", zegt Van Gin kel. „In Zweden is mobiel bel len in de auto niet verboden. Zweden kunnen daarvoor in Nederland dus ook geen boe te krijgen." Minder flitsen Omdat 'heterdaadjes' van Ne derlanders in het buitenland wel direct mogen worden af gerekend, verwacht Van Gin kel meer fysieke verkeerscon troles en minder flitspalen op de Europese snelwegen. „Het flitsen van vakantiegan gers levert Duitsland en Frankrijk vanaf 2007 niets op, dus zullen er op de auto bahn en de autoroute wel meer 'live' controles plaats vinden." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21