»zc Lust om te kijken laat niemand onberoerd King Arthur liet vele sporen na in Nederland Centraal Museum toont de 19de eeuw tedactie bijlagen: 0113-315680 vww.pzc.nl :-mail:redactie@ pzc.nl 'ostbus 31,4460 AA Goes .dvertentie-exploitatie: loord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; •eeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Jationaal: 020-4562500. woensdag 3 augustus 2005 Liftershandboek voor ruimtevaarders et Centraal Mu seum in Utrecht is gehuisvest in een voormalig Middeleeuws klooster dat in de loop van de eeuwen ook onderdak bood aan een weeshuis, militaire paardenstal en psychiatrisch ziekenhuis. In het charmante labyrint aan zalen rondom de tuin treft de bezoeker Jan van Scorel, Pieter Saenredam en Hendrick ter Brugghen, maar ook Pyke Koch, Gerrit Rietveld en Dick Bruna. De zomertentoonstelling Alles werd Anders toont voor het eerst in lange tijd dat het mu seum ook een mooie collectie met negentiende-eeuwers als Van Gogh, Breitner, Jacob Maris en Isaac Israëls in huis heeft. Cornells Kruseman: Portret van de kinderen Van Romondt, 1830. Gustaaf Wappers: De zelfopoffering van burgemeester Van derWerff, 1829 De titel van de tentoonstel ling is ontleend aan een sleutelzin in 'II Gattopardo, de roman waarin Tomaso di Lam- pedusa de eenmaking van Italië onder leiding van Garibaldi in de negentiende eeuw schetst aan de hand van de afbrokkelen de macht van landeigenaar Don Fabrizio, prins van Salina: „Al les wordt anders, opdat alles het zelfde blijft." De industriële re volutie en revolutionaire ontwik kelingen op politiek en weten schappelijk terrein brachten aardverschuivingen met zich mee die hun weerga in de ge schiedenis niet kenden. Conser vator oude kunst Liesbeth Hel mus, samensteller van de ten toonstelling, herinnert er aan dat grote wetenschappelijke ont dekkingen vaak ontstonden door precieze observatie van de natuur en dat de lust om te kij ken niemand onberoerd liet. In de beeldende kunst was dat on der meer te zien in de manier van schilderen: „Beweging en ervaring werden belangrijke ele menten." Helmus confronteert de bezoe ker bij binnenkomst meteen met een verschijnsel waarmee de meeste families nog onverbidde lijk te maken kregen: de kinder sterfte. Van Johan Hendrik Stöver staat er in de entree een wit marmeren engel met een dood kindje op zijn arm uit 1856. Jan Adam Kruseman schil derde in 1830 de gestorven Arent van IJsendijk in zijn wieg je; het joch ligt in de rechtervleu gel van de voormalige stallen waarin de expositie is ingericht. Daarboven hangt het postume portret van Joanna Frederike 01- ga Eugenie van Weede van Ja cob Spoel uit 1867-1868. Het snoezige meisje blijkt niet ouder dan acht jaar geworden te zijn. Naakten In deze vleugel is ook het por tret te zien dat Johan Heinrich Neuman in 1851-1852 van de fa milie Metelerkamp in de tuin maakte, met op de achtergrond hun huis. Dit werk maakte een aantal jaren geleden niet voor niets deel uit van de expositie 'De lelijke tijd' in het Rijksmu seum in Amsterdam. Thema van deze tentoonstelling was de ver menging van stijlen als gotiek en renaissance die in deze eeuw 'bon ton' was; een trend die op dit schilderij van vader, moeder en zoon aan details als de gevel partij is af te lezen. Voor de expositie werden ook werken geselecteerd die in de eerste decennia van de 20ste eeuw werden gemaakt door kun stenaars, die nog in de 19de eeuw werden geboren. Een ge lukkige greep: naakten van Israëls en Breitner verkeren daarom in het gezelschap van een onmiskenbaar topstuk: een zittend vrouwelijk naakt van Jan Sluijters uit 1926. De 19de eeuw kende in de eerste helft nog een traditie van histo riestukken. Het Centraal Mu seum bezit een hoogtepunt in dit genre van Gustaaf Wappers uit 1829. Hij verbeeldde op een enorm doek het thema van De zelfopoffering van burgemeester Van der Werff tijdens de belege ring van Leiden door de Span jaarden in 1574. Wappers maakte er een verhaal vol romantische dramatiek van, met bijvoorbeeld op de voor grond een zieltogende moeder met kinderen. De voedselvoorra den waren op en de stad werd bovendien getroffen door een pestepidemie. In de gloedvolle beschrijving volgens Jan Fruy- tier uit 1577 - drie jaar na het ontzet dat nog steeds wordt ge vierd - stak Van der Werff in die moeilijke dagen de wanhopige bevolking een hart onder de riem door zijn lichaam aan te bieden met de woorden: „Zijt gij dan met mijn dood geholpen, neemt mijn lichaam, snijd dat aan stukken, ende deylt daar van soo veele als strekken mach, ik bens getroost!" Voor de linkervleugel selecteer de Helmus een aantal attractie ve strandgezichten. Onder deze werken is 'Bomschuit op het strand' van Jacob Maris uit 1890, een verstild werk waarop het rumoer aan maatschappelij ke en andere veranderingen in de 19de eeuw heel ver weg is. Dat geldt ook voor de paar vredi ge landschappen en stillevens van Van Gogh in deze zaal. die in kwalitatief opzicht overigens niet heel spectaculair ogen. Voor de eeuw waarin nog de turfkist en het oermodel fiets-met-groot-voorwiel wer den gebruikt die ook op deze ex positie staan, wekt dat geen ver bazing. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, is alles op de ze expositie nog helemaal met anders. Gelukkig maar, lekker romantisch plaatjes kijken is nooit weg. Frangoise Ledeboer Expositie: Alles werd anders - Cen traal Museum (Nicolaaskerkhof 10) Utrecht, t/m 28 augustus. Geopend dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur. oning Arthur en de Graal. Wacht even. .\.Arthur, dat was toch een heldhaftige Ingelse koning? Tja, en de Graal. Die was ïysterieus. Velen zullen bij Arthur en de jraal niet veel verder komen dan vage her- nneringen aan de eerste lessen literatuur 3 p de middelbare school. Koud in de boven- J ouw van havo of vwo ging het over hoofse piek, met onder meer Ferguut (de halfedele oer die ridder wilde worden), Lancelot, de delers van de Ronde Tafel en de voor Ar- ïur te veroveren Graal. Jlemaal in dat schier vreselijke Middelne- r erlands. Verre van interessant voor een tie- er, rie de 'schade' wil inhalen, krijgt in de Bi- )K üotheca Philosophica Hermetica (BPH) in !2? msterdam een boeiende, kleurrijke en ge- egen herkansing bij de tentoonstelling -- .ing Arthur in the Netherlands, waaraan e Koninklijke Bibliotheek (KB) uit Den laag financieel en inhoudelijk meewerkte. Het is tevens een mooie kans voor al die mensen die via boeken als de Da Vinci Code en het veelverkochte (en -bekritiseerde) Het Heilige Bloed en de Heilige Graal in de ban raakten van Koning Arthur en/of de Graal. Drempelvrees is overbodig bij King Arthur in the Netherlands, dat is opgezet naar aan leiding van het deze week te houden eenen twintigste congres van de International Ar thurian Society in Utrecht. Via tekstpane len en een tijdbalk heeft samenstelster Mar- tine Meuwese gezorgd voor de basisinforma tie over de Arthur- en Graalliteratuur, de bewerkingen in allerlei talen en het feno meen van de hoofse liefde, dat voor menig ridder te hoog gegrepen bleek. Bovendien heeft elk werk een korte Nederlandse tekst en is de tentoonstelling verdeeld in zes the matische blokken. Opvallend is het contrast tussen de 44 bijeengebrachte handschriften, voorwerpen en meest oude tot zeer oude ge drukte werken. De tentoonstelling begint met drie formida bele handschriften van de Lance- lot-Graal-Cyclus uit ongeveer 1316. Groot formaat boeken, prachtig geïllustreerd en al le drie uit de BPH, waarvoor de Graal een deelverzamelgebied is. Maar Meuwese toont ook wat je oneerbiedig vodjes kunt noemen. Versneden fragmenten, aangevreten hand schriftbladen en gerecyclede manuscripten, zoals een blad uit Erec et Enide van Chré- tien de Troyes, een van de productiefste schrijvers van Arthurliteratuur, dat een tweede leven als kaft vond en fragmenten van het veertiende-eeuwse Lansloot vander Haghedochte die de rug van een zestien- de-eeuws archiefwerk moesten verstevigen. Na de Lancelot-Graalhandschriften volgen werken die vroege Arthurromans tonen, waaronder Wolfram von Eschenbachs veer tiende eeuwse Parzival. Verder is er een blok met incunabelen en vroege drukken uit de BPH en de KB van Franse teksten met on der meer twee keer Lancelot du Lac van drukker Antoine Vérard. Tekstueel iden tiek, maar het KB-exemplaar is kleurrijk versierd, waar dat van de BPH een andere, eenvoudiger en kleurloze illustratie heeft. De andere thema's zijn Middelnederlandse Arthurliteratuur, boekwerken en lederen fragmenten van slippers die de geliefden Tristan en Isolde tonen bij de waterput en tenslotte moderne werken geïnspireerd door Arthur en de Graal. De tentoonstelling geeft een gevoel van grote rijkdom en verba zing dat zoveel historisch waardevol en aan sprekend materiaal rond Arthur en de Graal in Nederland aanwezig is. Naast de Koninklijke Bibliotheek gaven de universi teiten van Leiden en Amsterdam, archieven en musea uit onder meer Leeuwarden, Maas tricht en Hattem en particulieren werken in bruikleen. Dat gevoel wordt versterkt als je bedenkt dat eenderde van de werken niet eerder is tentoongesteld. Mede door de rijk geïllus treerde en informatieve catalogus is King Arthur in the Netherlands een aanrader. Erik Huisman Expositie: King Arthur in the Netherlands - tot 21 oktober in de Bibliotheca Philosophica Hermetica, Bloemstraat 13-19, Amsterdam. Toegang gratis Prijs catalogus 10 euro. Aanmelden via 020 6258079. vht^olr tndinö.tr! a.\>n limite ietmt Cott ïututagr Iet?^rr<pu Imlefara mfbtr Jrvcurtvte ïtfhmrtl finftci? ■qnom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19